TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM 1 t/m 7 september

251 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 » | Laatste
[verwijderd]
0
Samsung en Apple zijn elkaars grootste rivalen. Ik denk dat het feit dat Apple gebruik maakt van tomtom en de rumours dat apple tomtom weleens zou willen bezitten, een reden zijn voor samsung om dan de andere leverancier te kiezen. We hoeven daar ook niet kinderachtig over te doen, het is een mooie deal voor nokia en technologisch zijn tomtom en nokia elkaars gelijke. Behalve qua verkeersinformatie, daarin is tomtom verder en in veel tests bewezen beter dan nokia en inrix. En straks met realtime maps voor automotive neemt tomtom een voorsprong, aldus Goddijn.

Overigens zit TomTom er wel wat dieper in bij Apple dan Nokia bij Samsung. Nokia levert gewoon haar app aan Samsung. Terwijl TomTom echt ingebakken zit in de maps applicatie en andere applicaties van Apple, dus echt onderdeel is van het ecosysteem.
[verwijderd]
0
www.spatialsource.com.au/2014/09/02/b...

Asian Surveying and Mapping talks of a new open source initiative started by the founders of TomTom that aims to give a memorable way to locate a point on the globe in place of latitude and longitude. The idea is to aid navigation in countries or regions that don’t have an address system in place by allowing users to locate their house or POI on a map, and then providing a 4-7 digit code that can then be shared and punched into a navigation device.
Balimoney
0
quote:

Cain Velasquez schreef op 2 september 2014 08:06:

www.spatialsource.com.au/2014/09/02/b...

Asian Surveying and Mapping talks of a new open source initiative started by the founders of TomTom that aims to give a memorable way to locate a point on the globe in place of latitude and longitude. The idea is to aid navigation in countries or regions that don’t have an address system in place by allowing users to locate their house or POI on a map, and then providing a 4-7 digit code that can then be shared and punched into a navigation device.
www.asmmag.com/2012-12-30-14-40-18/fe...
pwijsneus
1
quote:

*Justin* schreef op 2 september 2014 07:54:

Samsung en Apple zijn elkaars grootste rivalen. Ik denk dat het feit dat Apple gebruik maakt van tomtom en de rumours dat apple tomtom weleens zou willen bezitten, een reden zijn voor samsung om dan de andere leverancier te kiezen. We hoeven daar ook niet kinderachtig over te doen, het is een mooie deal voor nokia en technologisch zijn tomtom en nokia elkaars gelijke. Behalve qua verkeersinformatie, daarin is tomtom verder en in veel tests bewezen beter dan nokia en inrix. En straks met realtime maps voor automotive neemt tomtom een voorsprong, aldus Goddijn.

Overigens zit TomTom er wel wat dieper in bij Apple dan Nokia bij Samsung. Nokia levert gewoon haar app aan Samsung. Terwijl TomTom echt ingebakken zit in de maps applicatie en andere applicaties van Apple, dus echt onderdeel is van het ecosysteem.
Samsung en Apple zijn inderdaad rivalen. TomTom en HERE zijn een duopolie, en vissen dus in dezelfde vijver (ik laat Google voor licensing even buiten beschouwing, je ziet dat partijen zoals Amazon, Yahoo, Apple de diensten van Google zodra mogelijk direct dumpen).

Het feit dat Alibaba aan het inkopen is op het gebied van maps, is het waarschijnlijk dat er interesse is in TomTom en HERE.

HERE is een marginaal onderdeel van de Nokia groep, en is waarschijnlijk toch gelieerd aan Microsoft.

TomTom is voor de helft van de eigenaren, en hebben geen noodzaak om te verkopen. Ze hebben immers diverse activiteiten. De beursnotering werkt alleen meer tegen hun dan voor hun. De beurswaardering van 1.3 miljard vandaag vind ik persoonlijk laag. Als je alle activiteiten bekijkt, en de resultaten is het wellicht goed gewaardeerd. Maar als je naar het voormalige Tele Atlas kijkt - wat is uitgebreid en verbeterd - is het lastig. Je kunt dat op 2 manieren bekijken:

- Als je naar de licensing omzet kijkt, en ander inkomsten van Maps, kun je je afvragen of de investering van 3 miljard niet teveel was. (hier kun je het mee eens zijn of niet)
- Als je naar de beurswaardering kijkt, is de gap van de assetwaarde van de kaartenbak en de beurswaarde enorm. Geinteresseerde partijen kunnen door deze gap de premie niet verantwoorden. (hier kun je het ook mee eens zijn of niet).

Als ik eigenaar was van TomTom, zou ik een exit serieus in overweging nemen. Die beursnotering zou als een blok aan mijn been voelen.

hvasd2
0
quote:

oudgediende schreef op 2 september 2014 09:42:

Tja, de onrust komt weer terug!!
Dat lijkt mij een beetje overdreven !
[verwijderd]
1
@Pwijsneus. Je kunt inderdaad veel voors en tegens noemen van de aankoop van teleatlas voor 3 miljard. Zeker als je ziet dat de totale marketcap van tomtom nu ruim 1 miljard is.

Twee dingen die niet vergeten moeten worden is dat maps een vehikel zijn om verder bij een klant binnen te komen. Zonder dit bezit was de deal met PSA die in Q1 start er niet geweest, het partnership met Apple was er niet geweest en ook het record aantal offerte aanvragen vanuit autofabrikanten voor realtime maps was er niet geweest.

Los van goed of fout if goedkoop of duur. Feit is dat het voor tomtom gewoon een heel erg grote overname is geweest. Een bedrijf kopen dat net zo groot is als jijzelf en qua personeelsbestand en complexiteit (werklocaties over de hele wereld) groter. Dat brengt hoe dan ook een lange periode van integratie met zich mee.

Het is nu 6 jaar sinds Neelie Kroes toestemming gaf. TeleAtlas is nu geintegreerd en de schuld afgelost en het realtime map platform is bijna af na 4 jaar werk. Dit is de tijd die gewoon nodig is geweest om er 1 bedrijf van te maken. Ga er ook maar aan staan, een simpel voorbeeld is de hele interne communicatiegrid, het feit dat je meer talen en nationaliteiten in huis haalt. En dan de hele automotive transitie erbij en uitrol van een fitness divisie. En verdere uitbouw van het aanbod van traffic (nu ook China, Brazilie, Rusland en Turkije toegevoegd).

Voor beleggers is zes jaar een heel lange tijd. Maar ik denk dat je nu pas tegen het nieuwe tomtom aankijkt en ik begrijp dat ook. En het bedrijf blijft natuurlijk veranderen en heeft gelukkig ook nu de middelen en geen schuld meer waardoor het makkelijker is om veranderingen te blijven doorvoeren. Want alles wat in afgelopen jaren is veranderd is gebeurd tegen de achtergrond van een kredietcrisis in de hele westerse wereld.

Er is dus eigenlijk best veel gebeurd en ook gelukt. En na 4 jaar krimp zien we ook eindelijk weer lichte groei. Maar belangrijker vind ik dat je ziet dat tomtom intern veel meer klaar is voor de toekomst, zoals het hele realtime maps gebeuren.
pwijsneus
1
quote:

*Justin* schreef op 2 september 2014 11:09:

@Pwijsneus. Je kunt inderdaad veel voors en tegens noemen van de aankoop van teleatlas voor 3 miljard. Zeker als je ziet dat de totale marketcap van tomtom nu ruim 1 miljard is.

Twee dingen die niet vergeten moeten worden is dat maps een vehikel zijn om verder bij een klant binnen te komen. Zonder dit bezit was de deal met PSA die in Q1 start er niet geweest, het partnership met Apple was er niet geweest en ook het record aantal offerte aanvragen vanuit autofabrikanten voor realtime maps was er niet geweest.

Los van goed of fout if goedkoop of duur. Feit is dat het voor tomtom gewoon een heel erg grote overname is geweest. Een bedrijf kopen dat net zo groot is als jijzelf en qua personeelsbestand en complexiteit (werklocaties over de hele wereld) groter. Dat brengt hoe dan ook een lange periode van integratie met zich mee.

Het is nu 6 jaar sinds Neelie Kroes toestemming gaf. TeleAtlas is nu geintegreerd en de schuld afgelost en het realtime map platform is bijna af na 4 jaar werk. Dit is de tijd die gewoon nodig is geweest om er 1 bedrijf van te maken. Ga er ook maar aan staan, een simpel voorbeeld is de hele interne communicatiegrid, het feit dat je meer talen en nationaliteiten in huis haalt. En dan de hele automotive transitie erbij en uitrol van een fitness divisie. En verdere uitbouw van het aanbod van traffic (nu ook China, Brazilie, Rusland en Turkije toegevoegd).

Voor beleggers is zes jaar een heel lange tijd. Maar ik denk dat je nu pas tegen het nieuwe tomtom aankijkt en ik begrijp dat ook. En het bedrijf blijft natuurlijk veranderen en heeft gelukkig ook nu de middelen en geen schuld meer waardoor het makkelijker is om veranderingen te blijven doorvoeren. Want alles wat in afgelopen jaren is veranderd is gebeurd middenin een kredietcrisis in de hele westerse wereld.
Ik zit in dezelfde school, ik geloof namelijk niet dat TomTom (ook maar in de buurt) was geweest vandaag als ze de overname niet hadden gedaan.

Door de kaarten hebben ze toegang gekregen door de big data van Apple, waarvanuit traffic is ontstaan. Ze kunnen hierdoor met Automotive meedraaien, en daar moet straks met het nieuwe platform geoogst gaan worden.

Strategisch dus een goede zet als je het mij vraagt, die overname. Maar als je nu naar de resultaten kijkt, en naar de pijplijn, is het ook weer geen goudmijn.

Die waarde zit namelijk puur en alleen in de assetwaarde, dus als je het verpatst. En dan zie je de "gap" tussen de assetwaarde van enkel en alleen de kaarten, € 3 miljard+ (en dan heb ik het nog niet eens over de automotive contracten, hardware en TTT!!!) en de beurswaarde.

Een overnemende partij wijst naar de beurswaarde (€ 1,3 miljard + premie), TomTom wijst op de strategische waarde (kaartenbak € 3 miljard+ en de rest). Zie daar de padstelling, en die beursnotering zit naar mijn idee behoorlijk in de weg.

Het verschil tussen 1,3 miljard - wat voor veel analisten al hoog gewaardeerd is - en de assetwaarde van 3 miljard+ is gewoonweg te groot.
[verwijderd]
0
Dus moet je geen overname nastreven (delisting ook niet nodig) maar gewoon op eigen kracht groeien. Ik zie tomtom wel een adj winst per aandeel halen van 50 cent in 2-3 jaar. Met een waardering dichter in de buurt van wat de assets waard zouden zijn. Mocht er dan een keer een bod komen dan is die ook realistischer..
[verwijderd]
1
quote:

pwijsneus schreef op 2 september 2014 07:11:

(A) Het feit dat op dit moment operationeel en technologisch TomTom en nokia HERE niet voor elkaar onder doen.

(B) TomTom heeft deze deal keihard verloren, en heeft zijn commodity aangeschaft voor 3 miljard niet kunnen slijten aan 's werelds belangrijkste smartphoneproducent.
(A) Ik ervaar dagelijks in de praktijk dat alleen al de kaarten van HERE veel slechter zijn. Dan hebben we het nog niet over traffic. En dat verschil wordt alleen maar groter. Jij suggereert dat er geen verschillen zijn tussen de kaartonderhoudsprocessen van TomTom en die van HERE. Geen verschillen in aantallen probes, geen verschillen in Big data verwerkingsprocessen, geen verschillende patentposities rond de realtime distributie van map updates, geen andere focus van de research in de afgelopen jaren. Stel nou dat HERE zo maar van dag 1 op dag 2 vele miljoenen probes in de schoot geworpen zou krijgen dan denk jij zomaar dat de vertaling naar gedistribueerde realtime map-updates dan whoppa gelijk effe geregeld is?

Dat jij in een sombere bui bent past wel een beetje bij jou. Ik verbaas me wel dat Justin "om de lieve vrede" (waarom: verschillende visies zijn alleen maar goed) met jou mee praat alsof ze inderdaad "technologisch" gelijkwaardig zijn. Kul! Waarom zou het schip daar leeglopen, met een huidige automotive marktpositie van 80% en een aanstaande "fantastische" deal met Samsung die echt wel rond zal hebben rondgezongen op de niveau's waar de heren afscheid hebben genomen? Als je bij een winnaar zit, wil je echt wel blijven zitten.

En ik moet nog zien of toekomstige Android gebruikers massaal kiezen voor "gratis HERE navigatie" als ze ook top-of-the-bill "gratis" navigatie kunnen hebben via de TomTom Go-Mobile APP (mits ze reclame willen accepteren en anders nog altijd spotgoedkoop voor de geboden kwaliteit).

B) Ik denk dat er ook mensen zijn die met wat meer fantasie naar deze deal kunnen kijken dan jij. Het zou best kunnen zijn dat het een zwaktebod is van zowel HERE als Samsung. Nog even afgezien van het feit dat TomTom het balboekje niet zomaar wil laten volkalken door de eerste die langskomt. Dat is het meest waarschijnlijk want op dit moment is er een zorgvuldig proces van danspartnerkeuze op gang aan het komen.

Maar OK, laten we "for arguments sake" eens veronderstellen dat het TomTom geen bal kan schelen wat Apple van een deal met Samsung zou hebben gevonden. Kun je je voorstellen dat HG inmiddels heel veel vertrouwen heeft in zijn nieuwe APP business model, dat straks actief wordt op smartphones, via CarPlay en via Android Auto? Omdat hij gewoon een inhoudelijk verrekkes mooie propositie heeft voor eindklanten die hij "gratis" kan aanbieden via een "reclame-model" of betaald tegen een prijs waar iedereen direct JA tegen kan zeggen (maar vele malen meer dan wat Samsung voor een "bulk-abo" zou willen betalen).

Jij doet net alsof TomTom op Samsung smartphones nu opeens geen rol meer zou gaan spelen. Stel nou dat Samsung een "gratis" Whatsapp-alternatief zou gaan bieden waarvoor je geen 0,89 per jaar hoeft te betalen. Wordt dat de ondergang van Whatsapp?

Ik denk dat je soms net ff wat verder moet denken dan je neus lang is. Maar het leuke van een forum is dat iedereen er het zijne van mag denken.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 2 september 2014 11:30:

Dus moet je geen overname nastreven (delisting ook niet nodig) maar gewoon op eigen kracht groeien. Ik zie tomtom wel een adj winst per aandeel halen van 50 cent in 2-3 jaar. Met een waardering dichter in de buurt van wat de assets waard zouden zijn. Mocht er dan een keer een bod komen dan is die ook realistischer..
Ik ben meer van het kamp dat er iemand door de "sour Apple" heen zal moeten bijten en aan zijn aandeelhouders (die heel veel rijker zijn geworden de laatste tijd) moet uitleggen dat investeren in de toekomst mogelijk en nuttig is, ook als je daarbij "normale" mensen rijk moet maken i.p.v. niet beursgenoteerde rappers. Veel rijker dan sommige van die normale mensen zich kunnen voorstellen. Omdat er iets schaars wordt gekocht dat niet op elke hoek van de straat te koop is.

Ik heb er geen bezwaar tegen als dat snel gaat! Tim Cook zal toch inmiddels wel door hebben dat HG een "hardkei" is. Die gaat hij niet over de brug krijgen met alfa-mannetjes borst-getrommel.
hvasd2
0
quote:

xynix schreef op 2 september 2014 14:15:

[...]
Ik ben meer van het kamp dat er iemand door de "sour Apple" heen zal moeten bijten en aan zijn aandeelhouders (die heel veel rijker zijn geworden de laatste tijd) moet uitleggen dat investeren in de toekomst mogelijk en nuttig is, ook als je daarbij "normale" mensen rijk moet maken i.p.v. niet beursgenoteerde rappers. Veel rijker dan sommige van die normale mensen zich kunnen voorstellen. Omdat er iets schaars wordt gekocht dat niet op elke hoek van de straat te koop is.

Ik heb er geen bezwaar tegen als dat snel gaat!
Als Samsung Here koopt, koopt Apple TT....
[verwijderd]
0
quote:

hvasd2 schreef op 2 september 2014 14:18:

[...]
Als Samsung Here koopt....
Doen ze niet, want dan hadden ze dat gedaan in plaats van deze "second best" deal, die vermoedelijk niet eens zo duur is. HERE probeert met een weggeefprijsje waarschijnlijk "too late, too little" iets soortgelijks te bereiken als TomTom destijds met de Apple deal. Het "WordPerfect" van de realtime maps.

Ik denk dat ze heus wel bij HG aan tafel hebben gezeten, maar helaas met het verkeerde voorstel. De tijd van het juk van de power players is over bij TomTom. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat Google zich destijds gigantisch in de eigen voet heeft geschoten door een gevaarlijk slim jongetje van de klas niet in het team op te nemen, maar hem te gaan pesten. Ik denk dat Apple zich inmiddels wel bewust is van het feit dat je zuinig moet zijn op je voeten, zeker als je te maken hebt met jongetjes die immuun zijn voor pesten.
pwijsneus
1
@ Xynix,

Exact, we gaan het niet eens worden. Vooruitkijken is goed - sterker nog - beleggen is vooruit zien. Maar vooruitkijken obv aannames doe ik niet aan mee.

Ik wil resultaten zien, of uitspraken van de partij die er over gaat, in dit geval TomTom dat er resultaten gaan komen.

Op het gebied van licensing heeft Goddijn aangegeven dat het de komende jaren stabiel blijft, na jarenlange krimp. Niet zo mooi.

Automotive moet het gaan doen de komende tijd, maar wat het exact gaat betekenen, en wat of "significant" is, durven ze nog niet te zeggen. Om over het woord monopolie nog maar te zwijgen.

De feiten zijn dat Nokia HERE er met de deal met de mayordeal met Samsung vandoor gaat. Je kunt ook met teveel fantasie kijken naar deze deal, je doet bijna alsof het goed is voor TomTom dat het deze deal niet heeft gekregen. Want als TomTom deze had gepakt was nu het hele forum lyrisch geweest. Dat jij slechte ervaringen hebt met HERE, prima, Jos Versteeg heeft ook slechte ervaringen met de zoekfunctie van TomTom, maar dat heeft geen reet met beleggen te maken.

Verder heeft HERE 80% van de automarkt in handen, omdat hun maps bagger zijn natuurlijk.

Nogmaals, het is september en laten we 1 ding tegelijk bekijken. Als automotive het moet gaan worden komende tijd, zie ik de autodeals deze maand wel binnen komen.

Ik ga weer achterover leunen, einde van het jaar (mits Putin geen WOIII lanceerd) staan we gewoon op € 6,50+
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 2 september 2014 14:27:

Nogmaals, het is september en laten we 1 ding tegelijk bekijken.
Een inlijving door Apple is ook één ding en daarna komen er geen andere dingen meer.

Een bejaarde die stapje voor stapje voortschuifelt met zijn rollator moet ook zo af en toe naar links en naar rechts kijken of er geen bus aankomt die "New Kids-stijl" een abrupt einde maakt aan zijn/haar geschuifel.

Je snapt dat ik wat zit te klooien om wat peper aan de discussie te geven. Is absoluut niet persoonlijk bedoeld.
pwijsneus
0
quote:

xynix schreef op 2 september 2014 14:40:

[...]
Een inlijving door Apple is ook één ding en daarna komen er geen andere dingen meer.

Een bejaarde die stapje voor stapje voortschuifelt met zijn rollator moet ook zo af en toe naar links en naar rechts kijken of er geen bus aankomt die "New Kids-stijl" een abrupt einde maakt aan zijn/haar geschuifel.

Je snapt dat ik wat zit te klooien om wat peper aan de discussie te geven. Is absoluut niet persoonlijk bedoeld.
Ik ben van veel beticht, maar nog nooit van gebrek aan fantasie.

Natuurlijk hoopt iedereen hier op:

- Een IPO van TomTom Telematics van € 500 - 1000 miljoen
- Harman neemt de Hardware tak en Automotive deals over voor laten we zeggen € 1,5 miljard.
- Apple neemt het voormalige Tele Atlas over en levert aan Harman op voorwaarde dat Carplay een voorkeursbehandeling krijgt. De kaartenbak wordt overgenomen voor € 3,5 miljard.

En wij zijn allemaal zo blij als inpiratort.

Zo, en dan nu weer terug naar de real world! Zoveel interesse is er nu ook weer niet in deze midkapper.
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 2 september 2014 14:27:

Want als TomTom deze had gepakt was nu het hele forum lyrisch geweest.
Ik betwijfel of je mij dan had horen kirren, na even wat langer doordenken. Op precies de zelfde argumenten als ik hierboven heb gegeven in het kader van "ooit gaat-ie vallen".
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 2 september 2014 14:49:

Zoveel interesse is er nu ook weer niet in deze midkapper.
En daar hedde dan weer 100% gelijk in. Maar als jij zelf ook geen last van een kriebelende onderbuik had zat je er toch niet in?!

Een beetje iemand die tijdens een Sonja dieet na een onrustige nacht, met de wildste dromen, 's morgens weer wat triest in de spiegel staat te kijken naar het maar minimaal geslonken zwembandje.
251 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront