TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom - Een Unieke Kans

44 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
pwijsneus
10
De aandeelhoudersstructuur van TomTom is uniek, grofweg de helft van de stukken zijn in handen van de 4 oprichters. Daarmee hebben de grootaandeelhouders praktisch de totale controle over de onderneming.

Als de oprichters slim zijn, kunnen ze maximaal rendement halen uit deze situatie. De beurs- en assetwaarde ligt namelijk best ver uit elkaar. Ook hebben ze een voordeel ten opzichte van de minderheidsaandeelhouder; ze hebben invloed op de beurswaarde, en kennis over de assetwaarde. Ze zijn op de hoogte van eventuele inbound calls die er in het verleden zijn geweest, en kunnen tegelijkertijd sturen door de toon en manier waarop hun cijfers worden gepresenteerd, en hoe de outlook wordt geformuleerd. Dit is niet verboden, en kan effect hebben op het koersverloop van het aandeel TomTom.
Je zou kunnen stellen dat de founders met hun meerderheidsbelang fungeren als private equity én ook nog eens de onderneming runnen, ze hebben 2 petten op.

Bij een huidige koers van EUR 6,50, vertegenwoordigd de waarde van de free float ongeveer EUR 450 miljoen euro. TomTom heeft een net cash positie van grofweg EUR 300 miljoen. Goed om te weten is dat TomTom in 2019 bedrijfsonderdeel Telematics heeft verkocht aan Bridgestone, en van deze opbrengst is EUR 750 miljoen belastingvrij teruggevloeid naar de aandeelhouders. Hiervan is dus ongeveer EUR 330 miljoen belastingvrij uitgekeerd aan de 4 oprichters van TomTom.

In potentie ligt er dus een cashpile van ~EUR 630 miljoen om de free float uit te kopen. Met de huidige koers zijn de founders dus in staat een royale premie van 40% neer te leggen om de free float uit te kopen. De vraag is echter wanneer hiervoor het ideale moment is.

Mij lijkt het ideale moment om bovenstaand scenario uit te voeren, op het moment wanneer TomTom geen cashburner meer is, en dat is dit jaar nog niet het geval. Naar alle waarschijnlijkheid is pas eind volgend jaar het moment dat de FCF stabiel is en op of boven de 0 uitkomt.

Een belangrijk instrument wat de founders in handen hebben zijn de cijferpresentaties. Ideaal gezien zou je vanuit het oogpunt van de founders 2 doelen willen realiseren hiermee;
- Het veiligstellen van de bonus
- De appetite uit het aandeel halen om bovenstaand scenario actief te houden

Een voorzichtige outlook geeft een hogere kans op het behalen van de doelstellingen, en tegelijkertijd heeft dit een negatief effect op het aandeel.

In de tussentijd zullen er een aantal verplichte nummers afgewerkt moeten worden, nog een aantal cijferpresentaties. Ook komt er nog een capital markets day. TomTom lijkt wel in een eeuwigdurende transitie te zitten. Het is een zichzelf herhalend verhaal vol beloftes. Zelfs nu nog wordt er op dit forum te pas en te onpas gerefereerd aan de CMD van 2019, terwijl de realiteit deze voorstelling van zaken al lang heeft ingehaald.

Maargoed, de bekende posters kunnen zich vanaf 2 november weer gaan laven aan stapels nieuwe powerpoints waar ze nog jaren op kunnen teren. Verzorgd door de lip-service van een aantal PR-medewerkers wordt de aandacht afgeleid van bovenstaand scenario.

Een delisting op deze manier gaat wel ten koste van de minderheidsaandeelhouders, maargoed, in het leven heb je nu eenmaal winnaars en verliezers.

Als het algemene beurssentiment meezit zal iedereen begrijpen wanneer TomTom aangeeft dat een delisting het beste is voor alle partijen. Ze komen de aandeelhouders tegemoet met een bepaalde premie. Het aandeel is immers al jaren niet vooruit te branden. Het is ook nog steeds een lange transitie die TomTom voor de boeg heeft, een beursnotering is ook niet meer nodig vwb financiering. Eigenlijk is een delisting het beste voor alle partijen. Zelfs Goddijn hoeft zijn boot er niet voor te verkopen.

De assetwaarde van TomTom is vermoedelijk wel wat verdampt afgelopen jaren, maar in stukken zou dit toch een mooi rendement moeten kunnen opleveren voor de oprichters. Een kers op de taart.

Ik ben helemaal voor!

Hoe lager de founders het aandeel laten afzinken, hoe aantrekkelijker dit hele verhaal wordt. Dan kun je je afvragen welke belangen het zwaarst wegen, die van de founders in de rol van PE, of in de rol als bestuurder van TomTom?
lanciared
1
Dat is kort en krachtig.
Ook helemaal mee eens.
Volg het forum al jaaaren, bedankt voor de zovele informatieve postings hier.
Heb er nog .......50. Dus nog aandeelhouder, en mag dus meelezen
Bedankt aan zovelen, voor de zovele leuke leesmomenten.
LR
( 1e positie dateerde van najaar 2010. Nadien nog vele malen bijgekocht. Nu dus nog 50. Risico ermee is te overzien. Gelijk hierboven prima neergeschreven : Kansen ( kans op koerswinst bij delisting ) zijn er natuurlijk ook.
( 1e positie gekocht aan.......8,82 euro )
[verwijderd]
4
2 november een Capital Markets Day. Dat doe je niet — het bijpraten van analisten over de strategie en groeipotentieel — als je bovenstaande van plan bent.

Een deel van de presentaties zal gefocussed zijn op groei van het Enterprise segment per medio 2023. Met nieuwe producten die in dit kwartaal naar de markt gaan, nieuw internationaal sales team(s) dat al gevormd is en sales proces dat 3-6 maanden duurt. De helft van de besparing uit reorganisatie (dus de helft van 40 miljoen = 20 miljoen) is/wordt ge-herinvesteerd. Met name hiervoor.

Verder is gezegd dat de groei in Automotive komend jaar 15% wordt en dat initieel met 20% was gerekend en dat dat grotendeels die outlook aanpassing veroorzaakt. Dit groeitempo van Automotive zet gewoon door met 15-20% per jaar. Met Enterprise daarbij is een Free Cashflow van 10% absoluut geen sprookje. Dat kun je op een bierviltje narekenen. Ook de langjarige brutomarge voor de groep als geheel gaat naar 85%.
pwijsneus
4
quote:

*JustMe* schreef op 15 oktober 2022 11:26:

2 november een Capital Markets Day. Dat doe je niet — het bijpraten van analisten over de strategie en groeipotentieel — als je bovenstaande van plan bent.

Een deel van de presentaties zal gefocussed zijn op groei van het Enterprise segment per medio 2023. Met nieuwe producten die in dit kwartaal naar de markt gaan, nieuw internationaal sales team(s) dat al gevormd is en sales proces dat 3-6 maanden duurt. De helft van de besparing uit reorganisatie (dus de helft van 40 miljoen = 20 miljoen) is/wordt ge-herinvesteerd. Met name hiervoor.

Verder is gezegd dat de groei in Automotive komend jaar 15% wordt en dat initieel met 20% was gerekend en dat dat grotendeels die outlook aanpassing veroorzaakt. Dit groeitempo van Automotive zet gewoon door met 15-20% per jaar. Met Enterprise daarbij is een Free Cashflow van 10% absoluut geen sprookje. Dat kun je op een bierviltje narekenen. Ook de langjarige brutomarge voor de groep als geheel gaat naar 85%.
Je moet altijd alle opties openhouden. Wuif dit scenario dus niet te makkelijk weg, ook PE zal gaan rekenen rond deze koersen, bovendien, als ik het kan verzinnen kunnen de founders het ook.

Gister is aangekondigd dat ze dit jaar gaan outperformen (positief voor bonus, eigenbelang founders), maar de outlook is verlaagd naar een break-even FCF (negatief voor het aandeel, positief voor scenario delisting en bonusdoelstelling 2023).

Die outlook blijft toch hangen bij analisten. Groei bij enterprise heb je het over head-to-head competitie met Google. Prima natuurlijk, maar dat is een kwestie van kruimels oprapen.

En februari wordt er een nieuwe outlook opgegeven. Vervolgens zouden volgend jaar de bonus opnieuw veiliggesteld kunnen worden door de voorzichtige outlook net te overtreffen, maar de in februari 2023 opgegeven outlook eind volgend jaar voor 2024 wederom naar beneden bij te stellen. Op deze manier blijft het hierboven omschreven scenario uitvoerbaar. Ze kunnen elk jaar dezelfde truc hanteren.

@Overtake, zou kunnen inderdaad.
win some...
2
quote:

*JustMe* schreef op 15 oktober 2022 11:26:

2 november een Capital Markets Day. Dat doe je niet — het bijpraten van analisten over de strategie en groeipotentieel — als je bovenstaande van plan bent.

Een deel van de presentaties zal gefocussed zijn op groei van het Enterprise segment per medio 2023. Met nieuwe producten die in dit kwartaal naar de markt gaan, nieuw internationaal sales team(s) dat al gevormd is en sales proces dat 3-6 maanden duurt. De helft van de besparing uit reorganisatie (dus de helft van 40 miljoen = 20 miljoen) is/wordt ge-herinvesteerd. Met name hiervoor.

Verder is gezegd dat de groei in Automotive komend jaar 15% wordt en dat initieel met 20% was gerekend en dat dat grotendeels die outlook aanpassing veroorzaakt. Dit groeitempo van Automotive zet gewoon door met 15-20% per jaar. Met Enterprise daarbij is een Free Cashflow van 10% absoluut geen sprookje. Dat kun je op een bierviltje narekenen. Ook de langjarige brutomarge voor de groep als geheel gaat naar 85%.
Operational revenue Enterprise:
Q3 2019 70 mio
Q3 2020 73 mio
Q3 2021 86 mio
Q3 2022 45 mio

Andere kwartalen is de operational revenue Enterprise rond de 30 mio. Vanaf Q4 kunnen we dus verwachten dat de gerapporteerde IFRS-omzet van Enterprise zo'n 10 mio per kwartaal lager zal liggen. Vooralsnog is het dus krimp wat Enterprise betreft en geen groei.

De besparing van 40 mio kan dus de krimp van 40 mio op jaarbasis in Enterprise compenseren. Het is nog afwachten wanneer de herinvestering van 20 mio in nieuwe Enterprse produkten de omzet weer op het oude niveau gaat terugbrengen. Ik denk dan meer in termen van jaren dan van kwartalen.
[verwijderd]
1
quote:

pwijsneus schreef op 15 oktober 2022 11:56:

[...]

Groei bij enterprise heb je het over head-to-head competitie met Google. Prima natuurlijk, maar dat is een kwestie van kruimels oprapen.

Er is een aantal sub segmenten waar TomTom denkt Google aan te kunnen.

- Telematics. Deze markt kennen ze op hun duimpje. Ze hadden zelf een Telematics bedrijf en voormalig concurrenten zijn nu potentiële klanten. En ook allerlei transportbedrijven rechtstreeks, alles wat een fleet heeft en met API’s eigen toepassingen wil maken. Dit kunnen ook grote bedrijven zijn, de FedEx’en en Amazon’s van deze wereld. Ik zeg niet dat dat de prime targets zijn, maar het kan.

- Food delivery. Je weet dat Corinne Vigreux nu bij Just Eat Takeaway zit hè. Wat denk je dat ze dan met Harold aan de keukentafel bekokstooft. Waarom komt TT nu met maps voor tweewielers naast auto’s. Daarnaast is UBER al diepe tomtom klant maar je hebt ook nog UBER EATS. Randvoorwaardelijk is dus dat de tomtom map geschikt is voor tweewielers (scooters en e-bikes) en niet alleen autonavigatie. Goddijn noemde specifiek ook tweewiel navigatie.

- Ride sharing en tweewiel. In verlengde van bovenstaande. In bredere zin krijg je sowieso steeds meer “verkeersmodaliteiten” in de stad (woord zelf niet verzonnen). Ik was laatst in Hamburg daar wemelt het van de electrische fietsen en steps waar je 30 cent per minuut voor betaalt. Hier in Amsterdam wemelt het van de groene e-scooters van Felyx.

Veel van dit soort apparaten zoals e-bikes hebben ook een navigatie display tot hun beschikking. Of een app waarmee je op een kaart de dichtstbijzijnde kunt bestellen. Dus dat hele ride hailing waar TomTom UBER als klant heeft en HERE Lyft als klant heeft krijgt ook allerlei andere verschijningsvormen. Soms lokaal en soms meerdere steden en soms auto, scooter, step of ebike.

En dan is er vast nog een hoop dat we niet weten of kunnen bedenken. En zijn er klanten die die niet de onflexibele Google API met Google branding willen gebruiken. Of privacy zorgen hebben. Dit soort “kruimels van Google” kunnen nog steeds wel om bedragen gaan die voor TT relevant zijn. Het is sowieso goed als er meer alternatieven in de markt zijn.
pwijsneus
2
Bedankt voor de pre-view voor als de schuit met de 4 rovers is aangekomen op de CMD-eilanden :D

De meeste aandeelhouders zijn de FCF die is teruggezet naar 0 nog even aan het verwerken. Of scooternavigatie het tij nog kan keren zien we volgend jaar wel. Of niet natuurlijk.

De bonus is wel weer aan boord gehaald.
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 15 oktober 2022 12:25:

[...]

Operational revenue Enterprise:
Q3 2019 70 mio
Q3 2020 73 mio
Q3 2021 86 mio
Q3 2022 45 mio

Omzet Enterprise Q3 2022 43
Omzet Enterprise Q3 2023 45,9

Hoe kom jij of bereken jij operational revenue Enterprise? Staat dat ergens gerapporteerd?

Er was een vraag van Kempen hoe de omzet was indien gecorrigeerd voor het gunstige dollar effect. Dan was de krimp 2%. Kempen dacht zelf hoger, maar volgens Titulaer is dat slechts door timing van facturen sturen.

Er zal wel in Q4 een lagere Enterprise te zien zijn vanwege die ‘renegotiated contracts reflecting lower volumes’. Maar wat voor bedragen het dan om gaat en of dat jouw 40 miljoen is? Dat zien we denk ik pas in de Q4 cijfers. En in de meerjaren outlook op de CMD.
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 15 oktober 2022 12:44:

Bedankt voor de pre-view voor als de schuit met de 4 rovers is aangekomen op de CMD-eilanden :D

De meeste aandeelhouders zijn de FCF die is teruggezet naar 0 nog even aan het verwerken. Of scooternavigatie het tij nog kan keren zien we volgend jaar wel. Of niet natuurlijk.

De bonus is wel weer aan boord gehaald.
Je praat over 25 miljoen euro in 2023 minder FCF en 15 miljoen meer in 2022. Voor dit jaar hadden analisten verwacht dat er 40 miljoen cash drain zou zijn en dat is niet gebeurd. De totale cash positie nu is hoger dan analisten hadden voorspeld dat in december 2023 wordt bereikt.

Ik denk dat beleggers de koersval aan het verwerken zijn en dat het perspectief van een grote delta tussen 2022 en 2023 nu weg is. Echter, mede doordat 2022 beter is en 2023 voorzichtig is ingezet. Maar qua prestaties is het niet echt veel minder. Alleen operationele groei Automotive is voor 2023 op 15% gezet (was 20%) en tien miljoen salarisverhogingen door inflatie moet compensatie voor gevonden worden in prijsverhogingen.

Ik zou het verhaal van CMD niet reduceren tot ‘scooternavi’ zo heb ik het niet genoemd, maar als een nieuwe push in Enterprise. Zou tot geinig zijn als de hier vermaledijde Corinne Vigreux Just Eats TakeAway zou binnenbrengen als klant.
win some...
2
quote:

*JustMe* schreef op 15 oktober 2022 12:58:

[...]

Omzet Enterprise Q3 2022 43
Omzet Enterprise Q3 2023 45,9

Hoe kom jij of bereken jij operational revenue Enterprise? Staat dat ergens gerapporteerd?

Er was een vraag van Kempen hoe de omzet was indien gecorrigeerd voor het gunstige dollar effect. Dan was de krimp 2%. Kempen dacht zelf hoger, maar volgens Titulaer is dat slechts door timing van facturen sturen.

Er zal wel in Q4 een lagere Enterprise te zien zijn vanwege die ‘renegotiated contracts reflecting lower volumes’. Maar wat voor bedragen het dan om gaat en of dat jouw 40 miljoen is? Dat zien we denk ik pas in de Q4 cijfers. En in de meerjaren outlook op de CMD.
Dit haal ik uit de Excel tabel bij de cijfers. Tabblad 5 operational performance.

Vergelijk ook de IFRS-omzet Location Technology YTD (319 mio) met de nieuwe outlook voor dit jaar (410-425). Grofweg moet er dan in Q4 nog zo'n 100 mio IFRS-omzet bij. Automotive 65 mio (q4 doorgaans beter dan q3), Enterprise 35 mio zou dan een mogelijke verdeling zijn.
[verwijderd]
6
quote:

*JustMe* schreef op 15 oktober 2022 11:26:

2 november een Capital Markets Day. Dat doe je niet — het bijpraten van analisten over de strategie en groeipotentieel — als je bovenstaande van plan bent.

Ach waarom niet?
Een normaal bedrijf vertrouwr Sports niet toe aan een vrouw wier capaciteiten slechts bestaan uit haar huwelijk met de CEO
Een normaal bedrijf keert al helemaal geen bonussen uit aan zo’n vrouw en benoemt haar niet de nieuwe CMO na zo’n échec.
Een normaal bedrijf stelt de CEO ter discussie als er voortdurend sprake is van omzetkrinp en netto verlies.
Een normaal bedrijf is open over het beleid en liegt niet over deals. Een normaal bedrijf belooft niet om beter te gaan ui5leggen waarom het bedrijf veel meer waard is dan de koers doet vermoeden.
Een normaal bedrijf meldt niet dat het goed gaat met een business unit terwijl 6 weken later aangekondigd wordt dat de zwaar verlieslijdende tak opgedoekt wordt.
Een normaal bedrijf kondigt geen endgame aan op daar vervolgens minstens zes jaar niet op terug te komen.
Een normaal bedrijf wil niet tien jaar lang een discutabele President van de RvC die in Spanje zelfs gearresteerd werd op verdenking van fraude. (Peter Wakkie)

Kortom, die CMD zegt helemaal niets bij TomTom, het kan een schijnvertoning zijn die in dienst staat van bepaalde snode plannen van het onbetrouwbare management om zichzelf nog verder te verrijken waarbij de reguliere aandeelhouder buiten spel wordt gezet.
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 15 oktober 2022 13:20:

[...]

Dit haal ik uit de Excel tabel bij de cijfers. Tabblad 5 operational performance.

Vergelijk ook de IFRS-omzet Location Technology YTD (319 mio) met de nieuwe outlook voor dit jaar (410-425). Grofweg moet er dan in Q4 nog zo'n 100 mio IFRS-omzet bij. Automotive 65 mio (q4 doorgaans beter dan q3), Enterprise 35 mio zou dan een mogelijke verdeling zijn.
Operational performance is echt lastig want veelal factureert TT die grote Enterprise klanten in Q4.

Die 100 omzet voor combinatie Automotive en Enterprise in Q4. Ik denk minder automotive en meer enterprise dan dat. Q4 is in Automotive niet per definitie beter dan Q3. Die tabel zal ik morgen eens bekijken.
[verwijderd]
1
quote:

win some... schreef op 15 oktober 2022 12:25:

[...]

Operational revenue Enterprise:
Q3 2019 70 mio
Q3 2020 73 mio
Q3 2021 86 mio
Q3 2022 45 mio

Andere kwartalen is de operational revenue Enterprise rond de 30 mio. Vanaf Q4 kunnen we dus verwachten dat de gerapporteerde IFRS-omzet van Enterprise zo'n 10 mio per kwartaal lager zal liggen. Vooralsnog is het dus krimp wat Enterprise betreft en geen groei.

De besparing van 40 mio kan dus de krimp van 40 mio op jaarbasis in Enterprise compenseren. Het is nog afwachten wanneer de herinvestering van 20 mio in nieuwe Enterprse produkten de omzet weer op het oude niveau gaat terugbrengen. Ik denk dan meer in termen van jaren dan van kwartalen.
Ik heb naar de tabellen gekeken waar je naar verwees. Ik denk dat jouw berekening niet klopt. Het ziet ernaar uit dat TT ongeveer eenderde van de jaar-fees in Q3 heeft gefactureerd. En dat ze tweederde in Q4 factureert. Dus 45 miljoen operational revenue in Q3 en 60 miljoen in Q4. Versus 30 miljoen in normale kwartalen. Dit betekent bij elkaar dat 45 miljoen in tact is. Jouw berekening dat er 40 miljoen 'weg' is (10 per kwartaal) klopt dus denk ik niet. Eerder iets van 10 miljoen. Dit is uiteraard wat nattevingerwerk en zullen we zien in de Q4 rapportage. Maar waar ik het uit opmaak is dat TT in Q4 van dit jaar ongeveer 20 miljoen minder omzet verwacht dan in Q3 en toch een positieve cashflow om uit te komen op -2% op jaarbasis.

De besparing van 40 mio waar je naar verwijst wordt voor de helft ingezet op andere op groei gerichte activiteiten, zoals sales in Enterprise. Zowel nieuwe producten, maar ook nieuwe regio's (APAC). Ik heb me al langer afgevraagd hoe een meer digitaal kaartenonderhoud zorgt voor een bredere dekking. Dat de kwaliteit omhoog gaat, dat snap ik. De AI kan meer data onderhouden dan mensenhandjes. Maar hoe kan het dat nu in Azië en Afrika markten opengaan, omdat daar kwaliteit een bepaald niveau krijgt? Dat heeft niet met technologie te maken, maar meer met toegang tot data.

Mijn vermoeden is dat het 'heronderhandelen' met grote afnemers heeft geleid tot minder geld en meer data en data in meer regio's en dat dit instrumenteel is geweest om die hele actie te doen met het reorganiseren. Genoeg data om meer op AI te kunnen vertrouwen (ipv mensen) en om in nieuwe regio's actief te worden. Dit vermoeden kan ik uiteraard niet hard maken, maar waar moeten die data anders vandaan komen?
pwijsneus
1
quote:

*JustMe* schreef op 16 oktober 2022 22:50:

[...]
Mijn vermoeden is dat het 'heronderhandelen' met grote afnemers heeft geleid tot minder geld en meer data en data in meer regio's en dat dit instrumenteel is geweest om die hele actie te doen met het reorganiseren. Genoeg data om meer op AI te kunnen vertrouwen (ipv mensen) en om in nieuwe regio's actief te worden. Dit vermoeden kan ik uiteraard niet hard maken, maar waar moeten die data anders vandaan komen?
Dat lijkt me stug. TomTom wordt vaak gekozen door afnemers die om welke reden dan ook liever niet met Google werken. Binnen automotive misschien omdat HERE van "ze germans" is.

TomTom heeft geen pricing power, maar indien TomTom beschikt over de juiste sales skills, zal TT moeten accepteren dat qua prijs worden uitgeknepen door partijen als Microsoft en Uber, of voorheen door Apple. Maar in ruil moeten ze op zijn minst grote hoeveelheden data moeten ontvangen. Straks van Cariad bijvoorbeeld.

Heronderhandelingen waarbij minder geld wordt onderhandeld en nóg meer data zou stupide zijn. Die extra hoeveelheid data levert simpelweg niet de extra groei op die de kleiner wordende enterprise-contracten moeten compenseren.

3,1% gemiddelde groei in afgelopen 12 jaar binnen enterprise in een sector die een paar keer over de kop is gegaan is echt niet best.

Dat moet anders.
[verwijderd]
1
quote:

pwijsneus schreef op 16 oktober 2022 23:27:

[...]

Heronderhandelingen waarbij minder geld wordt onderhandeld en nóg meer data zou stupide zijn. Die extra hoeveelheid data levert simpelweg niet de extra groei op die de kleiner wordende enterprise-contracten moeten compenseren.

Indien het zowel zorgt voor besparing (minder data inkoopkosten) én hogere data kwaliteit (AI) én bredere dekking kan het wel een goede businesscase geweest zijn. Het is natuurlijk speculatie. Maar dan is de vraag: waar komt dan die hogere kwaliteit buiten Europa en VS vandaan? Zie het onderstreepte. Wat maakt dat TT nu ook meer kan licenseren in Azie? Als dit niet Apple is die helpende hand heeft geboden. Is het dan samsung?

We announced the realignment of our Maps unit in early June as a result of the advances we've made in the automation of our mapmaking and the creation of our new mapmaking platform. And this means we are able to offer a better fresher map while becoming more efficient at producing it. And we expect our maps to improve along three axes. First of all, we will have better coverage, especially outside Europe and North America. Secondly, we will add more and richer attributes to our Maps. And thirdly, a more dynamic update mechanism will result in both fresher and more accurate maps. And as a result of this, we will widen our addressable market. We can license in more geographies, and we can serve a broader set of use cases.

Ik kan de uitspraak niet terugvinden, maar ergens werd gezegd dat klanten TT vertrouwen (ook qua privacy) om "op platform niveau samen te werken". Ergens moeten meer data vandaan gekomen zijn.
pwijsneus
1
@Justme, die grote hoeveelheden data waar TT behoefte aan heeft, heeft nooit geleid tot een steviger businessmodel.

Ik neem de vrijheid om winsome te citeren, die omschrijft het kort en bondig:

quote:

win some... schreef op 17 oktober 2022 08:10:

[...]

Allemaal hele mooie ambities. De cijfers:

In 2011 (het jaar voor de Apple-deal) is de Enterprise omzet 142 mio. In 2021 was de omzet 171 mio. Zonder de deal van Apple zit je dus weer op het niveau van 2011. Geen groei. Terwijl de markt wel sterk is gegroeid. Gewoon heel erg slechte prestatie.

In 2011 was de Automotive omzet 235 mio, in 2021 was dit 223 mio Geen groei. Terwijl de markt wel sterk is gegroeid. Gewoon heel erg slechte prestatie.

In 2011 was de Consumer omzet 833 mio, in 2021 was dit 113 mio.

In 2011 werkten er gemiddeld 2286 mensen in R&D. Dit was zowel voor Automotive, Enterprise, Telematics als Consumer.
In 2021 werkten er gemiddeld 3582 mensen in R&D (2175 Geo, 1407 App).Dit was voornamelijk voor Automoitve en Enterprise

Meer R&D heeft niet tot meer resultaten geleid. De 'low volume, high value' benadering gaat in de toekomst nog meer werknemers opleveren. De afgelopen 10 jaar hebben geleerd dat TT niet in staat is om met meer mensen ook meer geld te verdienen.

Daarnaast is de move die ze nu in Enterprise doen al weer veel te laat. Bedrijven als Here en Mapbox zijn hier al veel langer mee bezig. En zijn overigens ook niet echt in staat om hier geld mee te verdienen.
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 17 oktober 2022 09:02:

@Justme, die grote hoeveelheden data waar TT behoefte aan heeft, heeft nooit geleid tot een steviger businessmodel.

Ik neem de vrijheid om winsome te citeren, die omschrijft het kort en bondig:

[...]
Al gecounterd in dat draadje Pwijsneus/Winsome
win some...
2
quote:

*JustMe* schreef op 16 oktober 2022 22:50:

[...]

Ik heb naar de tabellen gekeken waar je naar verwees. Ik denk dat jouw berekening niet klopt. Het ziet ernaar uit dat TT ongeveer eenderde van de jaar-fees in Q3 heeft gefactureerd. En dat ze tweederde in Q4 factureert. Dus 45 miljoen operational revenue in Q3 en 60 miljoen in Q4. Versus 30 miljoen in normale kwartalen. Dit betekent bij elkaar dat 45 miljoen in tact is. Jouw berekening dat er 40 miljoen 'weg' is (10 per kwartaal) klopt dus denk ik niet. Eerder iets van 10 miljoen. Dit is uiteraard wat nattevingerwerk en zullen we zien in de Q4 rapportage. Maar waar ik het uit opmaak is dat TT in Q4 van dit jaar ongeveer 20 miljoen minder omzet verwacht dan in Q3 en toch een positieve cashflow om uit te komen op -2% op jaarbasis.
[...]
De operational revenue = IFRS-omzet + verandering in deferred revenue.
Bij Enterprise zie je de afgelopen jaren altijd in Q3 een toename in deferred revenue. In de kwartalen hierna loopt dit er weer uit.

Mijn conclusie is dat er tot nu toe een aantal contracten met jaarlijkse betaling zijn geweest waarbij de contractdatum in Q3 lag. In Q3 ligt dus de juridische verplichting tot levering en tot betaling. Vandaar dat deze deferred revenue ook in Q3 wordt geboekt. Wanneer dit precies wordt gefactureerd maakt niet zoveel uit voor de kwartaalrapportage. Wordt het gefactureerd in Q3 en ook in dit kwartaal betaald: boeking onder Cash. Wordt het in Q3 gefactureerd, maar nog niet in dit kwartaal betaald: boeking onder Trade receivables. Wordt het pas in Q4 gefactureerd: boeking onder Unbilled revenue.

Dit jaar zien we dat in Q3 de deferred revenue bij Enterprise veel minder toeneemt. Theoretisch gezien is het mogelijk dat er een andere contractdatum voor sommige contracten is afgesproken. Gezien de waarschuwing die TT zelf begin dit jaar heeft gegeven over de verminderde levering aan enkele Enterprise klanten die vanaf Q4 zichtbaar zou zijn, kunnen we deze theoretische mogelijkheid denk ik wel uitsluiten.
44 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 8 nov 2024 17:38
Koers 5,245
Verschil -0,035 (-0,66%)
Hoog 5,340
Laag 5,200
Volume 124.392
Volume gemiddeld 179.915
Volume gisteren 181.650

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront