De sligro automatisering loopt niet achter, er zijn investeringen gedaan die van te voren gewoon niet goed zijn uitgewerkt. Als je een nieuwe PDA voor chauffeurs aanschaft, waar de chauffeurs geen retour artikelen direct kunnen invoeren, Dan sla je de spijker gewoon mis. Chauffeurs moeten nog steeds een bonnetje schrijven, dat moet op het kantoor weer ingevoerd worden nadat de magazijnmedewerker het heeft afgewikkeld. Gaat daar ergens iets fout, kan de klant achter zijn geld aan. Bij de Heineken PDA was deze afwikkeling gelijk simple af te wikkelen. je paste de hoeveelheid geleverde artikelen aan, en de reden van retour en klaar. artikel word terug gescand in het magazijn. en kantoormedewerker draaid 1 keer per dag de voorraadlijst retouren uit. Gaat er dan in het magazijn iets fout, heeft de klant in ieder geval altijd zijn factuur gelijk aangepast.
En ik hoor van oud collega's die nog werkzaam zijn bij Sligro meer ergernissen aan het PDA systeem, het moet juist de chauffeur ten goede komen niet belemmeren. Als er een GPS in het systeem zit, dan ziet het systeem dat je bij de klant bent. Maar toch moet een chauffeur aangeven dat hij gaat lossen, totaal overbodig. als je 15 to 20 klanten op een dag hebt, wil een chauffeur zich richten op veilig rijden, en veilig werken.
Bedrijven zijn aan het doorslaan met alles maar te registreren wat ten kosten gaat van het werk waar het werkelijk om gaat. We zien dat in het ziekenhuis, dokters, leraren, tegenwoordig ook monteurs. Het vergaren van gegevens is goed, maar gebruik de technologie. En niet de kwaliteit van de arbeider, die moet daar niet onder lijden. Luisteren naar de mensen in de praktijk, en daar een automatisering aan toepassen. Dan blijft de kwaliteit van de arbeider optimaal, en geeft het een goede werksfeer en betere productie. Maar dat gebeurd veel te weinig, en soms word dit totaal genegeerd, of er is geen geld meer voor. Er worden systemen aangekocht, en te weinig gekeken naar de verschillende situaties waarin een systeem word gebruikt.
en over dadelijk loopt het zoals het hoort te lopen, ?
Vertel mij eens hoe hoort het straks te lopen?
Vertel jij mij eens hoe je gecombineerd food, fris kratten en containers met fusten gaat vervoeren?
Vergeet daarbij het volume en extra gewicht niet, en vergeet niet de hoeveelheid emballage.
Vergeet daarbij ook niet de indeling van de laadruimte bij heineken volledig niet gekoeld, bij Sligro
2 rijen gekoeld, 1 rij vries waar de deur verstelbaar is. maar de wand staat vast. en de laadruimte word afgesloten door een 3 delige deur.
Het volume en emballage gewicht is vele malen groter, dus moeilijker de manoeuvreren in de laadruimten, daarbij komt nog eens dat je maar 2 rijen hebt om te wisselen. En wil je gaan wisselen moet alles door het middelste deurtje naar je laadklep. Een rolcontainer met 5x 50ltr bier weegt inc rolcontainer 335 Kg.
De reden dat dit meestal vrij makkelijk hanteerbaar is voor een chauffeur bij Sligro, is omdat hij gaandeweg zijn rolcontainers kan samenvoegen, en vanwege het geringe gewicht van de lege zwarte kratjes. Bij een chauffeur van de Heineken kan het zijn dat de chauffeur meer emballage retour krijgt dan het volume wat die dag bezorgd word.
Dus wat woutjuhh zegd over als dadelijk alles loopt zoals het hoort te lopen is door niemand in de
praktijk werkelijk winstgevend uitgevoerd. Het komt er op neer dat de chauffeur veel meer belast gaat worden, omdat hij zware containers veel vaker moet gaan verplaatsen. Wat zeker tot gevaarlijke situaties gaat lijden. En wat uiteindelijk veel meer tijd gaat kosten, en niet winstgevend is. En los daarvan de belasting van je knieën op deze manier niet gezond is.
Mijn oordeel van een oude ervaren rot in het vak die nu geniet van zijn oude dag, hou magazijn centraal , administratie centraal, en hou food en drank appart wel geleverd vanuit 1 district magazijn.
succes