TomTom « Terug naar discussie overzicht

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
NewKidInTown
0
Maps nog nodig in de toekomst ?

""It's a green field," says Sravan Puttagunta, founder and CEO of CivilMaps. "No company has established a majority market share, and even the ones that have a couple cities are spending billions maintaining those maps."
As the race heats up, there is a lingering question in the industry about how useful these costly maps will be down the road. Some argue the cars will eventually get smart enough, with deep learning technology, not to need to rely on extensive maps.
"In the short term, I can see where it's vital, but that long term may not even be 10 years," says Rebecca Lindland, executive analyst with Kelley Blue Book. The "conundrum," she says, is just as comprehensive maps hit the market, car companies "don't need them anymore."
The team at Ford is "looking at the possibility" of developing algorithms for the car that don't require a prior map, according to McBride. But he's skeptical of ditching maps entirely."
[verwijderd]
0
NewKidInTown
0
quote:

NewKidInTown schreef op 26 oktober 2017 08:25:

Maps nog nodig in de toekomst ?

""It's a green field," says Sravan Puttagunta, founder and CEO of CivilMaps. "No company has established a majority market share, and even the ones that have a couple cities are spending billions maintaining those maps."
As the race heats up, there is a lingering question in the industry about how useful these costly maps will be down the road. Some argue the cars will eventually get smart enough, with deep learning technology, not to need to rely on extensive maps.
"In the short term, I can see where it's vital, but that long term may not even be 10 years," says Rebecca Lindland, executive analyst with Kelley Blue Book. The "conundrum," she says, is just as comprehensive maps hit the market, car companies "don't need them anymore."
The team at Ford is "looking at the possibility" of developing algorithms for the car that don't require a prior map, according to McBride. But he's skeptical of ditching maps entirely."
Ook hier maar even plaatsen zodat die niet verloren gaat in de waan of de euforie van de dag van een duppie erbij en een duppie eraf.

"Computers kraken captcha zonder miljoenen voorbeelden; grote stap in kunstmatige intelligentie

Onderzoekers hebben een vorm van kunstmatige intelligentie ontwikkeld die beelden herkent op een manier die lijkt op hoe mensen dat doen. Het is ze daarmee gelukt captcha's te kraken - de vervormde, doorgestreepte en kleurige letters die bezoekers van websites moeten overtikken om te bewijzen dat ze geen spamrobot zijn.

Door: Bard van de Weijer 26 oktober 2017, 20:00

Het was eerder al gelukt captcha's te ontcijferen, maar het nieuwe aan deze methode is dat er nu veel minder voorbeelden nodig zijn om de computer te trainen. Het resultaat wordt gezien als een fundamentele stap voorwaarts in kunstmatige intelligentie.

Captcha's zijn vijftien jaar geleden bedacht in de strijd tegen internetrobots die invulformulieren op websites afstruinden om deze te kunnen misbruiken voor het versturen van spam of het onbeperkt deelnemen aan onlinepeilingen. Het herkennen van patronen in een ogenschijnlijk chaotisch geheel is iets wat voor mensen relatief makkelijk is, maar waar computers grote moeite mee hebben. Jarenlang golden captcha's daarom als een effectief filter tegen robotspam.

Miljoenen voorbeelden
Het herkennen van patronen in een ogenschijnlijk chaotisch geheel is iets wat voor mensen relatief makkelijk is, en waar computers grote moeite mee hebben

De afgelopen jaren is beeldherkenning zo sterk verbeterd dat computersystemen met behulp van zogenoemde neurale netwerken de letter- en cijferbrij konden ontcijferen. Google toonde in 2014 aan dat hun systeem 99,8 procent van de ingewikkeldste captcha's kon oplossen; beter dan de mens."

www.volkskrant.nl/tech/computers-krak...

Weer een voorbeeld van grote ontwikkelingen van AI. In dit specifieke geval het kraken van captcha. Wereldwijd zijn er honderden bedrijven bezig met de ontwikkeling van AI. Het zou wel heel raar zijn dat met name Google niet de raakvlakken heeft ontdekt richting autonomous driving, "nu veel minder voorbeelden nodig zijn om de computer te trainen" en "Onderzoekers hebben een vorm van kunstmatige intelligentie ontwikkeld die beelden herkent op een manier die lijkt op hoe mensen dat doen."

Mag toch hopen en bidden voor de TT-aandeelhouders dat TT zich niet alleen blijft focussen op kaarten-maken, maar zich zal realiseren dat die fase in het proces, het maken van kaarten, het op het juiste moment en de juiste plaats ter beschikking stellen, lezen van die kaarten, het juist interpreteren ervan en het vervolgens nemen van een adequate aktie, zal kunnen worden overgeslagen in de niet zo heel verre toekomst, binnen 10 jaar.

Dan zal overblijven, NIET het lezen van kaarten die een nauwkeurige weergave zouden moeten zijn van de werkelijkheid, MAAR het waarnemen van die werkelijkheid ter plekke en real-time en daar naar handelen/rijden/manouvreren.

Als TT wijs is en toekomstgericht, zetten ze een stuk of twintig crazy guys (en/of girls ook) apart, de helft daarvan intern vrijgemaakt, de andere helft met AI-achtergrond van buiten aangetrokken, liefst ook filosofen, psychologen en theologen e.d. mensen die zich hebben ingegraven in moraal, angsten en psyche om zoveel mogelijk het menselijke gedrag te kunnen doorgronden en nabootsen.
Vooral crazy, zoals ik schreef, die in staat en bereid zijn de meest knotsgekke ideeen verder te ontwikkelen, waar echt deskundige techneuten in hun hele leven niet op zouden komen. Dus even verre van beta's en laat die alpha's maar hun gang gaan. En wat zou dat eigenlijk helemaal moeten kosten ? Die ene helft haal je intern en moest je toch al betalen, die andere tien kosten je hooguit 1 ton per jaar p.p., samen 1 miljoen. Okay, ik geef toe, dat is op dit moment zelfs al een zware belasting vanuit de winst, maar puur uit de cash-flow moet dat toch te doen zijn.

Stel me gerust en vertel me dat TT daar al in het diepste geheim reeds aan begonnen is. Afgesproken, we houden dat hier onder ons.
Ter geruststelling, het is geen verkapte sollicitatie van mij, ik ben niet beschikbaar maar ook totaal ongeschikt, heb een beta-achtergrond, m'n fantasie schiet volkomen tekort en ben lang niet crazy/knotsgek genoeg, een heel klein beetje maar.

Geluk.
NewKidInTown
0
Van een web-site geplukt die de moraal of ethiek nogal hoog in het vaandel zegt te hebben:

"Morele code voor zelfrijdende auto’s

De juiste route die de auto moet nemen, stelt ons voor een ethisch dilemma waar de juiste keuze wispelturig per perspectief lijkt te veranderen

Nieuwe technieken gaan samen met nieuwe ethische vragen. Zo ook bij de zelfrijdende auto. Het is nu nog moeilijk voor te stellen, maar waarschijnlijk zullen ze over niet al te lange tijd het straatbeeld domineren. Alle reden om nu na te denken over de morele code op basis waarvan deze auto’s gaan rondrijden."

joop.bnnvara.nl/opinies/morele-code-z...
[verwijderd]
0
In het kader van: "Accepteren we wel duizenden doden in het verkeer als er mensen achter het stuur zitten, maar accepteren we er geen één als er een robot 'stuurt'", hier weer een lezing van de onvolprezen, begenadigde en boeiende spreker: Professor Amnon Shashua van Mobileye.
youtu.be/7dLQQcR9kGM
Beperktedijkbewaking
1
quote:

Hik schreef op 31 oktober 2017 18:26:

In het kader van: "Accepteren we wel duizenden doden in het verkeer als er mensen achter het stuur zitten, maar accepteren we er geen één als er een robot 'stuurt'", hier weer een lezing van de onvolprezen, begenadigde en boeiende spreker: Professor Amnon Shashua van Mobileye.
youtu.be/7dLQQcR9kGM
Bedankt voor de link. Boeiend? Ja, maar onvolprezen? Wil hij de wereldwijde guru in SDC gaan worden? Enige Israëlische zelfvoldaanheid is hem niet vreemd.
In de oktoberdraad heb ik zojuist al enig commentaar gegeven. Hier wil ik het over iets anders hebben.

Hij en andere SDC-adepten hebben het bijna nooit over de 'vaste' infrastructuur. Zij zijn bezig om HAD en SDC te ontwikkelen binnen de wegen en het wegmeubilair zoals we dat nu kennen. Alsof wegbeheerders en verkeersautoriteiten compleet achterlijk zijn. Ik noem het Trumpiaans denken. (Of google-denken, of de te late ethiek van Zuckerberg.)

Waar blijft de suggestie om onze verkeersborden te voorzien van een radar-reflecterende coating die door sensoren gelezen kan worden?
Waar blijven suggesties aan wegbeheerders om met dat soort dingen en passieve transponders het autonome rijden te faciliteren? Denk niet dat slimme mensen daar al niet mee bezig zijn.
Ik heb het niet over belijning. Dat is met de laterale lokalisatie via het RRS van Bosch/TT op den duur overbodig. Ik heb het over alle andere dingen langs, in en boven de weg.

Hoeveel makkelijker zou (semi)autonoom rijden niet worden als er langs de wegen ondersteunende dingen zouden komen? Hoeft niet eens veel te kosten, vergeleken met het bedrag dat een beetje weg nu al per km kost.
Daar hoor ik Sashua en andere commerciëlen niet over. Ieder voor zichzelf, en de Israëlische JHWH voor ons allen? Trump dus.

Natuurlijk zijn niet alle wegen in de wereld 1,2,3 aangepast. Ook niet de 48 mln km die nu door TT gecoverd worden. Maar ik heb een suggestie:
Laat op verkeersgebied progressieve landen het voortouw nemen. Ik bedoel: NL en andere moderne Europese landen, sommige staten in de US, Australië, en Japan, China en Singapore in Azië.
Met SDC ondersteunende wegen. En als incentive voor de industrie: "Langs deze aangepaste wegen mag je (semi)autonoom rijden, dat is daar vanaf nu geautoriseerd."

Hoe geweldig zou het zijn als NL daarin voorop zou lopen!

[verwijderd]
0
Five.Ai gaat wel erg ver in hun 'opsplitsend' denken. Zij houden het voor mogelijk dat er zelfs per regio, of per stad aanbieders zullen opereren.
Of dát nu wel kosteneffectief is zal de tijd moeten leren. Het is niet waar de grotere spelers op inspelen in ieder geval. Het past wel bij de gedachte om bijvoorbeeld voor ride-hailing companies een beperkte regio beschikbaar te maken en te houden (door de onboard sensors in de taxi te laten updaten als we het over maps hebben).

Five.ai:
The person behind this big vision is Stan Boland, CEO and Co-founder. Boland previously co-founded and was CEO of two VC-backed communications silicon and software companies, Element14 and Icera. These companies were bought by Broadcom and NVIDIA for an aggregate value of over $1 billion. He also has a great Cambridge pedigree, graduating in physics from the University of Cambridge back in the day.

Boland’s view is that no one single global vendor is going to win the whole autonomous market, and in fact, it will likely be split up into regional players. Maybe even “city by city battles” he’s previously said.

techcrunch.com/2017/10/30/the-race-fo...
Beperktedijkbewaking
0
Jezus, Hik. Jij geilt echt op start-ups he? 27 mln pond, waar heb je het over??
Kan er nog een fatsoenlijk antwoord op mijn vorige post af?
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 1 november 2017 12:11:

Jezus, Hik. Jij geilt echt op start-ups he? 27 mln pond, waar heb je het over??
Kan er nog een fatsoenlijk antwoord op mijn vorige post af?

Het gaat hem ff over de zienswijze: voor een taxibedrijf dat alleen geïnteresseerd is in een stad als Amsterdam is het helemaal niet relevant om een abonnement op een Global-Map te nemen. Als je het dus lean kunt aanbieden; de stad en +- 5 kilometer eromheen, dan is dat voor sommige klanten mogelijk al genoeg en krijg je een diversificatie in je aanbod, of mogelijk mapping/AI companies die op zo'n manier een verdienmodel kunnen creëren.

Over Shasua: Van mij krijgt hij gewoon credits zonder hem op zijn afkomst te beoordelen. Het is echt wel een denker, een strateeg en een wetenschapper.
Ik moet de eerste TomTom-er nog zien die hoog in de boom zit en zo'n consistent verhaal vanuit toch een nieuwe invalshoek kan houden.
De enige kans voor ons om hoog in de boom zittende TomTom-ers te horen is via een schaars interview, danwel een AVA of CC en dan nog die podiumsessies waarbij ze zichzelf maar weer eens een veer in de bottom laten steken omdat ze zo'n mooi bedrijf zijn en 'entrepeneurs'. In ieder geval laten ze nooit het achterste van hun tong zien daar bij TomTom.

Over je vorige post: ik vind het niks. Te duur om nu nog aan te passen en ik zie er geen voordelen in. Alles wat je bij voldoende daglicht (vision-only) kunt inventariseren en in de maps kunt opnemen zal in de avond als het donker is niet opeens verouderd zijn. Statisch dus en merendeels als landmark geclassificeerd. Voor mij is de multi-sensor gedachte meer relevant en aanvullend als het over drivingpolicy gaat. Kun je een bewegend object dat zelf gevaar loopt, danwel jou gevaar kan toebrengen onderscheiden en daar op acteren?
Ook lijkt het me niet haalbaar om in dun bevolkte gebieden ondersteunende infrastructuur neer te zetten (paaltjes in het bos?) Ik ga toch voor: "zoveel mogelijk AI". Uiteindelijk benadert dat ook de mens het beste. Nu wordt het nog zaak om de mens te overtreffen en pas dan zijn we waar we willen: vervoer veiliger maken.
[verwijderd]
0
Voor diegenen die denken dat cameratechnologie of vision-only niet meer doorontwikkelt:Kijk even waar Sony mee komt. Toegepast o.a. in ADAS van Mobileye (icm EyeQ4 en EyeQ5).
Voorbeeld op pag. 23 van de cijferpresentatie Sony: de IMX324 Image sensor.
www.sony.net/SonyInfo/IR/library/fr/1...
boem!
0
mjmj
0
ft.com als je dit in google invoert omzeil je het abo:

Google owner tests first driverless car on city streets
holenbeer
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 1 november 2017 07:14:

[...]
Bedankt voor de link. Boeiend? Ja, maar onvolprezen? Wil hij de wereldwijde guru in SDC gaan worden? Enige Israëlische zelfvoldaanheid is hem niet vreemd.
In de oktoberdraad heb ik zojuist al enig commentaar gegeven. Hier wil ik het over iets anders hebben.

Hij en andere SDC-adepten hebben het bijna nooit over de 'vaste' infrastructuur. Zij zijn bezig om HAD en SDC te ontwikkelen binnen de wegen en het wegmeubilair zoals we dat nu kennen. Alsof wegbeheerders en verkeersautoriteiten compleet achterlijk zijn. Ik noem het Trumpiaans denken. (Of google-denken, of de te late ethiek van Zuckerberg.)

Waar blijft de suggestie om onze verkeersborden te voorzien van een radar-reflecterende coating die door sensoren gelezen kan worden?
Waar blijven suggesties aan wegbeheerders om met dat soort dingen en passieve transponders het autonome rijden te faciliteren? Denk niet dat slimme mensen daar al niet mee bezig zijn.
Ik heb het niet over belijning. Dat is met de laterale lokalisatie via het RRS van Bosch/TT op den duur overbodig. Ik heb het over alle andere dingen langs, in en boven de weg.

Hoeveel makkelijker zou (semi)autonoom rijden niet worden als er langs de wegen ondersteunende dingen zouden komen? Hoeft niet eens veel te kosten, vergeleken met het bedrag dat een beetje weg nu al per km kost.
Daar hoor ik Sashua en andere commerciëlen niet over. Ieder voor zichzelf, en de Israëlische JHWH voor ons allen? Trump dus.

Natuurlijk zijn niet alle wegen in de wereld 1,2,3 aangepast. Ook niet de 48 mln km die nu door TT gecoverd worden. Maar ik heb een suggestie:
Laat op verkeersgebied progressieve landen het voortouw nemen. Ik bedoel: NL en andere moderne Europese landen, sommige staten in de US, Australië, en Japan, China en Singapore in Azië.
Met SDC ondersteunende wegen. En als incentive voor de industrie: "Langs deze aangepaste wegen mag je (semi)autonoom rijden, dat is daar vanaf nu geautoriseerd."

Hoe geweldig zou het zijn als NL daarin voorop zou lopen!

Ik zei een tijdje geleden al: alle Drips, verkeersborden en voor mijnpart hectometerpaaltjes een signaal laten uitzenden. Dan heb je veel minder AI en rekencapaciteit nodig voor de vaste omgeving en kan je die reserveren voor de dynamische.
Misschien gaan de RWS-en van deze wereld TT wel disrupten :-)

Uiteraard hebben we op grote delen van het areaal nog steeds RRS enz. nodig. Goedkoper dan paaltjes in te bos. Maar een hybride oplossing zie ik wel voor me.
3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 29 apr 2024 11:15
Koers 5,915
Verschil +0,135 (+2,34%)
Hoog 5,925
Laag 5,800
Volume 92.833
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 475.734

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront