Airspray rekent op verhoging verwachting 2005 na P&G-order
Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - Airspray denkt de winst- en volumeverwachting voor 2005 in augustus opwaarts te kunnen bijstellen. Dat heeft chief financial officer (CFO) Jan van der Schaaf maandag gezegd tegen Betten Beursmedia News. Airspray meldde vrijdagmiddag een nieuwe order van Procter & Gamble. De omvang van de opwaartse bijstelling hangt af van het succes van deze order.
De Amerikaanse producent gebruikt Airspray's instant-foam pomp voor het afwasmiddel Dawn, e e n van de paradepaardjes in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk van het concern. P&G startte vrijdag met een voorlancering van het product via haar website. Het product ligt vanaf augustus in de winkelschappen.
'We waren enigszins verrast door de aankondiging vrijdag van Procter & Gamble. Zelf hadden we de order in augustus willen melden, maar nu het op de website van Procter & Gamble staat, moesten wij zelf in allerijl met een bericht komen', aldus de CFO.
Van der Schaaf noemt de order er e e n 'met een behoorlijke impact'. 'Daarbij moet je denken aan ongeveer tien miljoen pompjes per jaar. In augustus weten we bij benadering hoe groot de belangstelling voor dit product is en dan kunnen we de impact op onze verwachting voor 2005 inschatten. De conclusie dat dit een opwaartse bijstelling zal zijn, is terecht', aldus Van der Schaaf maandag tegen Betten.
Airspray verwacht nu nog voor 2005 een groei van volume en omzet van minimaal 15%. In 2004 lag het volume op 123 miljoen pompjes, terwijl de omzet op EUR 34,5 miljoen lag. Ter vergelijking: de eerdere order van Procter & Gamble voor bijvoorbeeld Pantene betreft zo'n 1-3 miljoen pompjes per jaar.
'Dergelijke opdrachten hebben we ook wel nodig om de doelstelling te realiseren', stelt de CFO. Een eerdere order van P&G voor de Kandoo kinderzeep-lijn van Pampers heeft ook een omvang van circa tien miljoen pompjes per jaar.
Analist Thijs Hovers van ABN AMRO verwacht dat Airspray door de recente order de omzetverwachting voor 2005 met 10% kan verhogen. 'We verwachten dat de impact van deze order op jaarbasis de grootste in de geschiedenis van Airspray zal zijn', aldus de analist.
Hovers verwacht zelf voor 2005 een winst per aandeel van EUR 1,09 en een autonome groei van 18%. Hij verwacht dat daar door de opdracht nog wel eens 5% kan bijkomen.
(c) BETTEN BEURSMEDIA NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)