03har schreef op 18 januari 2023 22:39:
@christo
Eerst slabs/plakken,
Ja deze worden alleen ingezet voor plat dus via de warmwalserij naar de koudwals en bekledingslijnen.
Betekend niet dat ze alleen worden ingezet voor otomotive.
Uit de EAF worden de rebar/knuppels gegoten, hier maakt men dan draad, profiel, staf en rond van.
Maar ook een EAF kan plat gieten en een hoogoven kan knuppels gieten.
Het is dus niet allemaal zwart wit.
Tegenwoordig wordt veel erts via directe reductie omgezet naar ijzer, via DRI of HBI installaties. Deze maken van het erts zonder echt de smelt temp. te bereiken zuiver ijzer.
Dit ijzer wordt dan in de EAF soms met cokes (koolstof) gesmolten en gegoten tot (koolstof) slabs of knuppels.
Ook kunnen moderne EAF’s direct speciaal geprepareerd erts (fines) smelten om b.v. Plat te maken voor de automotive industrie.
Maar je hebt gelijk, Arcelor heeft in Europa veel hoogovens, dus veel CO2 uitstoot, elke ton staal geeft 2,5 ton CO2 !
Dus de noodzaak om te ‘hervormen’ is een must. De levensduur van een ‘’relined’’ hoogoven is ongeveer 15 jaar.
Dus de nieuwe, ‘relined’ hoogoven in Gent zal dat niet halen, en moet eerder worden afgeschreven, (voor 2030).
Dit gaat dus voor Arcelor met name in Europa aanpassingen vragen om de CO2 uitstoot te beperken.
Zie hier mijn vorige schrijvens.
De aankoop van de HBI in Texas, de aankoop CSP Brazilië met de naast liggende optievoor een grote H2 hub.
Het staal gemaakt in Hazira, de Arcelor/Nippon plant in Indie, maakt staal d.m.v DRI en HBI en hoogovens. Dus zeer vooruitstrevend. (CO2 arm)
Enige cijfers.
Arcelor maakt ongeveer 70% van zijn koolstofstaal voor plat met 35 hoogovens.
Verder maakt het 30% van zijn staal voor lang met 30 EAF’s.
Zoals je ziet is de capaciteit van de bestaande EAF klein, maar de nieuwe generatie EAF’s worden steeds groter.
Hopelijk weer beetje meer inzicht in het complexe gebeuren van staal maken.
03haR