Tesla doet veel investeringen. In het supercharger netwerk, vooruitlopend op nog te produceren auto's. Even een Gigafactory bouwen voor de batterijen die erin komen (en huis/grid oplossingen). Service centers upscalen, ook weer voor die auto's die binnenkort sneller van de band gaan komen.
R&D, eigen self driving ontwikkelen, veiligere oplossingen dan zelfs Volvo, etc, etc.
Maar als er 1 extra Model S gemaakt moet worden, kost dat gewoon $30K. Misschien $32K nu je alleen nog dual motor kunt krijgen. Ze groeien nog, dus overhead loopt vooruit op omzetten, en daarmee op winsten. Ze groeien zo hard ze kunnen zonder kopjeonder te gaan. Je moet een cryptocurrency zijn om zo te groeien zonder verlies. Nu bouwen ze 100.000 auto's per jaar, een jaar van nu gaan dat er 400-500,000 zijn. Een klanten om mee te dealen. Veel logistiek om op orde te hebben. Veel parts te bestellen.
Op die kale Model 3 met 220 mijl range, elke kleur zolang het maar zwart is, voor $35K, gaan ze prima marge op maken. Maar wel het minste van alle uitvoeringen natuurlijk, misschien wel van al hun producten. De long range upgrade (die bijna iedereen wil) verkopen ze met 300-400% winst. Dat gooit de marge op de hele auto flink omhoog, nog voor de andere opties die goed geld opleveren.
Autopilot zoals het nu is ongeveer (op doorgaande wegen zonder lichten de auto koers laten houden, baanwissel op simpel commando), kost ook in Model 3 gewoon $5.000 als optie. Zelfs gewone cruise control heb je niet standaard waarschijnlijk. Iedereen wil die autopilot, veel zullen eerst slikken en toch betalen. De kosten voor ontwikkeling maken ze toch wel, de hardware zit in elke auto (voor de veiligheidsfuncties) dus lekker om ineens 5x zoveel auto's te verkopen die de software geactiveerd krijgen. Over 3 jaar wellicht 10x zoveel als er een extra fabriek open is.
De markt voor grid oplossingen groeit nog. Tesla heeft een goed product dat in de smaak valt, zelfs bij aanbestedingen. In 100 dagen leveren ze 's werelds grootste batterijpark op in Australië. En elke solar farm kan zo'n mega accu gebruiken voor meer constante output naar de grid, of nadruk op nachten.
Er zit veel winst aan te komen nog, maar zolang de groei er is, zal Tesla vast keihard blijven investeren. Waarom veel winst maken van 500.000 auto's per jaar als je dat binnen een paar jaar kunt verdubbelen, en in 10 jaar misschien wel vertienvoudigen? De producten op de verschillende markten slaan aan. Auto's, huisacccu's, daken, gridaccu's. En allen bouwen ze dusdanig goedkoop dat het gezonde bizz is.
Het hoge aandeel loopt zoals bij startups de te maken winsten een jaar of 5 vooruit, en dat helpt natuurlijk die groei bekostigen. Minder aandelen hoeven uitgegeven te worden voor een miljard extra, en dat houdt vroege aandeelhouders blij. Een bedrijf hoeft toekomstige aandeelhouders niet blij te maken, alleen net genoeg te kietelen om die paar aandelen gesleten te krijgen voor groei. En nu ze zo goed draaien, hoeft niet alles meer uit aandeelhouders te komen, leningen zijn bespreekbaar, subsidies al terugbetaald. Wat dat betreft steeds minder een startup. Maar wie is bereid gekochte aandelen nu te gaan dumpen, als over een jaar oa 4-5x zoveel auto's gemaakt zullen worden? Shorten vanaf de zijlijn is een leuk spel, maar met steeds meer blije klanten, lastig tegen te vechten. Stel dat elke koper van een Model 3 probeert een heel baasje te zijn door er een enel aandeel TSLA bij te nemen. Dat geeft al forse impuls aan de koers. En de realiteit werkt niet heel veel anders. Klanten zijn meteen fans, en ze willen meer doen voor de groene missie, en kopen een aandeel. Alsof dat echt iets doet, je maakt het immers vooral een goede investering voor de vorige houder. Maar een volgende emissie is er wel weer iets sterker door.