Nationale Nederlanden « Terug naar discussie overzicht

NN Group 2023

14.820 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... 737 738 739 740 741 » | Laatste
Stefinstocks
1
quote:

The Saint schreef op 23 maart 2023 20:35:

Het eigen vermogen is in slechts 2 jaar gehalveerd ! Giga verlies op obligaties en aandelen. Dan is het normaal dat het enorme impact geeft op de koers NN aandeel. Beleggers zijn in slaap gesust door ‘strong buy’ adviezen waar eerder het advies; Hold of Sell realistischer was. Hedgefondsen zijn medogenloosheid. Misschien is het verstandiger om rond ca. 20€ een kooporder te plaatsen. Bij forse aanpassing omlaag koersdoel NN en niet ondenkbare dividend verlaging zijn de rapen gaar…
Zet order op €2,79 joh -) heb je sowieso je inleg dit jaar terug
Dividend Collector
0
100% mee eens Thorgall. Toch houd ik er langzamerhand wel rekening mee dat er na Q1 een winstwaarschuwing of outlookverlaging komt. Dit ivm mogelijke nieuwe tegenvallers op de beleggingen. In 2022 immers ook een verlies van 14 mrd op de obligaties.

Ik zou zeker niet all-in gaan op 1 aandeel.
Calendar
0
quote:

Thorgall schreef op 23 maart 2023 20:39:

[...]zegt de persoon die zei dat NN fors in vastgoed zit en dat de daling daar door wordt veroorzaakt.
Dat zou anders wel een deel van de verklaring kunnen zijn. Zie mijn eerdere post. Kijk eens in dat jaarverslag, ongeveer de helft zit in fondsen, deels zullen die ook nog leverage gebruiken. Ik denk wel dat het risico beheersbaar is, maar vastgoed ligt er momenteel niet goed bij, dus zal het eigen vermogen waarschijnlijk nog verder dalen. Dit risico kunnen ze volgens mij niet goed hedgen.
Calendar
0
quote:

Dividend Collector schreef op 23 maart 2023 20:47:

100% mee eens Thorgall. Toch houd ik er langzamerhand wel rekening mee dat er na Q1 een winstwaarschuwing of outlookverlaging komt. Dit ivm mogelijke nieuwe tegenvallers op de beleggingen. In 2022 immers ook een verlies van 14 mrd op de obligaties.

Ik zou zeker niet all-in gaan op 1 aandeel.
Je bedoelt de assets neem ik aan? Niet alleen de obligaties. Aan de andere kant is er een probleem met de waardering van de verplichtingen die volgens mij nu te hoog worden gewaardeerd. Dat zal wat compensatie geven bij de stelselwijziging die volgens mij de assets nog lager gaat waarderen.
bp5ah
2
quote:

Calendar schreef op 23 maart 2023 20:49:

[...]

Dat zou anders wel een deel van de verklaring kunnen zijn. Zie mijn eerdere post. Kijk eens in dat jaarverslag, ongeveer de helft zit in fondsen, deels zullen die ook nog leverage gebruiken. Ik denk wel dat het risico beheersbaar is, maar vastgoed ligt er momenteel niet goed bij, dus zal het eigen vermogen waarschijnlijk nog verder dalen. Dit risico kunnen ze volgens mij niet goed hedgen.
Hoe verklaar je dan dat Aegon en ASR het dit jaar nog slechter doen dan NN, Aegon zelfs keer factor 2

Begin '22 in precies dezelfde periode als nu bij NN, hoe wil je dat dan verklaren ? Lag vastgoed toen ook al slecht en een maand later in april '22 ineens weer goed ??

10 feb '22 €53 high die dag

7 mrt '22 €35,62 low die dag.

Da's binnen een maand een verschil van €17,38, geen kattepis ( daling van 32,8%)

Weer een dikke maand later eind april '22 ging 't terug van 35.6 naar €48+ = €13 erbij in een paar weken.

Je kan niet zeggen iig dat 't aandeel niet beweegt ...
Calendar
0
quote:

VforVermogen schreef op 23 maart 2023 21:07:

Zijn Aegon en NN Group terecht slachtoffers van onrust onder banken?

www.veb.net/artikel/09050/zijn-aegon-...
Dank. Dat is een goede analyse. Zo goed kan ik het niet uitleggen. Renterisico is zoals het artikel uitlegt vrij beheersbaar. Dan blijft nog het risico op vastgoed en aandelen. Aandelen zijn eventueel te hedgen voor vastgoed wordt dat wat moeilijker.
The Saint
0
Wie zich afvroegen wat de reden is van de forse koersdaling NN zijn inmiddels wel geïnformeerd. Alle feiten welke ik heb bericht zijn factoren voor korting aandelen koers NN. Dus geen onzin zoals andere forumleden met grote verliezen beweren. Halvering van het eigen vermogen agv van 14 miljard verlies op obligaties en inmiddels verlies van 3 miljard op aandelen. Renteverhogingen hebben dat mede veroorzaakt en ook afschrijven op onroerend goed, loonsverhogingen en energiekosten.
Calendar
0
quote:

bp5ah schreef op 23 maart 2023 21:18:

[...]
Hoe verklaar je dan dat Aegon en ASR het dit jaar nog slechter doen dan NN, Aegon zelfs keer factor 2

Begin '22 in precies dezelfde periode als nu bij NN, hoe wil je dat dan verklaren ? Lag vastgoed toen ook al slecht en een maand later in april '22 ineens weer goed ??

10 feb '22 €53 high die dag

7 mrt '22 €35,62 low die dag.

Da's binnen een maand een verschil van €17,38, geen kattepis ( daling van 32,8%)

Weer een dikke maand later eind april '22 ging 't terug van 35.6 naar €48+ = €13 erbij in een paar weken.

Je kan niet zeggen iig dat 't aandeel niet beweegt ...
Dat kan ik niet. Ik heb al moeite genoeg om NN te proberen te doorgronden. Banken zijn moeilijk, maar verzekeraars zijn het aller moeilijkst. Ik heb geen studie van ASR of Aegon gemaakt.
VforVermogen
0
quote:

The Saint schreef op 23 maart 2023 21:24:

Wie zich afvroegen wat de reden is van de forse koersdaling NN zijn inmiddels wel geïnformeerd. Alle feiten welke ik heb bericht zijn factoren voor korting aandelen koers NN. Dus geen onzin zoals andere forumleden met grote verliezen beweren. Halvering van het eigen vermogen agv van 14 miljard verlies op obligaties en inmiddels verlies van 3 miljard op aandelen. Renteverhogingen hebben dat mede veroorzaakt en ook afschrijven op onroerend goed, loonsverhogingen en energiekosten.
Maar dan neem je dus even niet mee dat de renteverhogingen zorgen voor een lagere contante waarde van toekomstige verplichtingen.

"Volgens de Solvency 2-rekenmethode heeft NN Group niet circa 50 procent, maar 13 procent van het ‘eigen vermogen’ verloren in 2022. Dat verlies kon ook nog eens volledig verklaard worden door het wegvallen van verwachte belastingmeevallers in de toekomst, en niet door verliezen op obligaties of hypotheken."
Calendar
1
quote:

The Saint schreef op 23 maart 2023 21:24:

Wie zich afvroegen wat de reden is van de forse koersdaling NN zijn inmiddels wel geïnformeerd. Alle feiten welke ik heb bericht zijn factoren voor korting aandelen koers NN. Dus geen onzin zoals andere forumleden met grote verliezen beweren. Halvering van het eigen vermogen agv van 14 miljard verlies op obligaties en inmiddels verlies van 3 miljard op aandelen. Renteverhogingen hebben dat mede veroorzaakt en ook afschrijven op onroerend goed, loonsverhogingen en energiekosten.
Jij mag dat artikel van de VEB ook nog wel even bestuderen. Dat verlies op de assets is weg te strepen tegen de daling van de verplichtingen.
bp5ah
0
quote:

Calendar schreef op 23 maart 2023 21:29:

[...]

Dat kan ik niet. Ik heb al moeite genoeg om NN te proberen te doorgronden. Banken zijn moeilijk, maar verzekeraars zijn het aller moeilijkst. Ik heb geen studie van ASR of Aegon gemaakt.
't zijn ook geen kleine bewegingen, niet normaal van €53 naar €35 in een maand en van €35 naar €48+ 5 weken later weer.

En 't frapante is het is in precies dezelfde maanden aan de gang als nu. Van 53 naar 35 in feb/mrt '22 en van €35 naar €48+ in april '22.

Ik heb gegoogled en gelezen vanavond, ik krijg er geen vinger achter waar dat door komt.

Stukje van de VEB was me bekend over NN en Aegon, vreemd overigens dat ze dan ASR niet gelijk meenemen, dat aandeel presteert nog slechter dan NN.

Van alle verzekeraars in de AEX is Aegon met afstand de slechtste dit jaar, 2 * slechter dan NN.

Van 53 naar 35 in feb/mrt '22 en van €35 naar €48+ in april '22, maar dit vindt ik frapant, precies dezelfde maanden als nu 1 jaar later ....
bp5ah
0
quote:

Calendar schreef op 23 maart 2023 21:35:

[...]

Jij mag dat artikel van de VEB ook nog wel even bestuderen. Dat verlies op de assets is weg te strepen tegen de daling van de verplichtingen.
Hahahaha ...
Delftse fietsenmaker
0
quote:

bp5ah schreef op 23 maart 2023 21:35:

[...]
't zijn ook geen kleine bewegingen, niet normaal van €53 naar €35 in een maand en van €35 naar €48+ 5 weken later weer.

En 't frapante is het is in precies dezelfde maanden aan de gang als nu. Van 53 naar 35 in feb/mrt '22 en van €35 naar €48+ in april '22.

Ik heb gegoogled en gelezen vanavond, ik krijg er geen vinger achter waar dat door komt.

Stukje van de VEB was me bekend over NN en Aegon, vreemd overigens dat ze dan ASR niet gelijk meenemen, dat aandeel presteert nog slechter dan NN.

Van alle verzekeraars in de AEX is Aegon met afstand de slechtste dit jaar, 2 * slechter dan NN.

Van 53 naar 35 in feb/mrt '22 en van €35 naar €48+ in april '22, maar dit vindt ik frapant, precies dezelfde maanden als nu 1 jaar later ....
Ik zou zeggen: google eens op 24 februari 2022. Het heeft iets te maken met een akkefietje aan de grenzen van Europa.
The Saint
0
Er blijven genoeg zwaarwegende factoren over. Omzetverlies vind ik toch een negatieve ontwikkeling al kun je het verlies wegstrepen.
Calendar
0
quote:

bp5ah schreef op 23 maart 2023 21:35:

[...]
't zijn ook geen kleine bewegingen, niet normaal van €53 naar €35 in een maand en van €35 naar €48+ 5 weken later weer.

En 't frapante is het is in precies dezelfde maanden aan de gang als nu. Van 53 naar 35 in feb/mrt '22 en van €35 naar €48+ in april '22.

Ik heb gegoogled en gelezen vanavond, ik krijg er geen vinger achter waar dat door komt.

Stukje van de VEB was me bekend over NN en Aegon, vreemd overigens dat ze dan ASR niet gelijk meenemen, dat aandeel presteert nog slechter dan NN.

Van alle verzekeraars in de AEX is Aegon met afstand de slechtste dit jaar, 2 * slechter dan NN.

Van 53 naar 35 in feb/mrt '22 en van €35 naar €48+ in april '22, maar dit vindt ik frapant, precies dezelfde maanden als nu 1 jaar later ....
Misschien is het te correleren met rentebewegingen?

Aegon heeft mogelijk risicovollere assets. Ik heb daar in het verleden wel eens naar gekeken en toen hadden ze best wel wat complexe Amerikaanse CLO's etc. Bovendien heeft Aegon de stelselwijziging al doorgevoerd en daar was de markt niet zo blij mee geloof ik.
bp5ah
0
quote:

Delftse fietsenmaker schreef op 23 maart 2023 21:46:

[...]

Ik zou zeggen: google eens op 24 februari 2022. Het heeft iets te maken met een akkefietje aan de grenzen van Europa.
Ja natuurlijk, ik tuur te veel, wel flinke verschillen tussen NN en ASR. NN €18 eraf en ASR €9 en Shell nauwelijks.

ASR ging van 43 naar 34
NN ging van 53 naar 35

SHELL 23.3 naar 23.7
bp5ah
0
quote:

Calendar schreef op 23 maart 2023 22:11:

[...]

Misschien is het te correleren met rentebewegingen?

Aegon heeft mogelijk risicovollere assets. Ik heb daar in het verleden wel eens naar gekeken en toen hadden ze best wel wat complexe Amerikaanse CLO's etc. Bovendien heeft Aegon de stelselwijziging al doorgevoerd en daar was de markt niet zo blij mee geloof ik.
Klopt aegon kreeg te maken met nieuwe boekhoudregels, stond stukje van laatst op IEX.

De oorlog brak toen uit (20 feb) in Oekraine, net gehoord van fietsenmaker, maar wat een verschillen dan tussen NN en bijv. ASR.

ASR ging van 43 naar 34 9€ eraf
NN ging van 53 naar 35 18€ eraf
AEG ging van 6 naar 4 €2 eraf

NN en AEG koploper, grafiek van NN, ASR veel minder %

Maar hoe 't ook is aandeel staat momenteel op koersnivo's die we in november 2020 ook zagen ...
bp5ah
0
quote:

VforVermogen schreef op 23 maart 2023 21:07:

Zijn Aegon en NN Group terecht slachtoffers van onrust onder banken?

www.veb.net/artikel/09050/zijn-aegon-...
Nog een stukje van de veb na de laatste cijferdag van NN half feb. '23, koers aandeel toen ongeveer €40

www.veb.net/artikel/09002/nn-group-pr...
N audio
1
quote:

Thorgall schreef op 23 maart 2023 20:34:

[...]
Ten derde denk ik wel dat er geen beter aandeel in de AEX staat dat zo'n goede koerswinstverhouding heeft in combinatie met een beheersbaar risico en erg goed dividendrendement.
Goed argument om erin te zitten dus :)

Maar even niet teveel naar de waan van de dag/week kijken.
14.820 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... 737 738 739 740 741 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:36
Koers 42,760
Verschil +0,070 (+0,16%)
Hoog 42,870
Laag 42,080
Volume 1.075.631
Volume gemiddeld 851.038
Volume gisteren 863.226

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront