Vonovia « Terug naar discussie overzicht

Forum Vonovia geopend

352 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 » | Laatste
Ik weet altijd alles beter
3
Even naar de balans.

ir-api.eqs.com/media/document/b70c843...

Pagina 144:
92mld onroerend goed + 9mld overige assets met een schuld van 67mld.

34mld eigen vermogen bij 0,8mld aandelen is een boekwaarde per aandeel van 42 euro…

DALING ONROEREND GOED
Reuters: “Average home prices in Germany, Europe's biggest economy, are forecast to decline 5.8% this year and 2.5% next year, according to the Feb. 16-27 poll of 12 property experts.”

www.reuters.com/markets/europe/german...

Dus 8,3% eraf voor 2023 en 2024. = 7,6 mld van 92mld is 84,4 mld met 9mld overige assets met een schuld van 67mld
26,4mld eigen vermogen bij 0,8mld aandelen is een boekwaarde per aandeel van 33 euro…

STIJGING RENTE
Herfinanciering gaat van 1,5% naar 5,5%
67 mld schuld met 19mld te betalen taxes
Is 48 te herfinancieren, welke vaststaan, waarvan 7mld in 2023 en 2024 geherfinancierd moeten worden. 4% extra van 7mld is 280m per jaar is 560m extra kosten, op 800m aandelen is 0,70 cent per aandeel. Meer dan de helft verloopt pas na 2030…

2 PROBLEMEN VOOR 2 JAAR =
Van 42 naar 33 euro per aandeel - 0,70 per aandeel is nog steeds 32,3 euro per aandeel, trading at 17,5

rente is helemaal niet het grootste probleem…. alleen de halve dividend cut can dat al financieren…
de onderliggende waarde is wel een probleem, maar wat doet de schuld bij hoge inflatie? En waren stenen niet juist waarde vast bij inflatie?

Dit is mijns inziens het shell op 9 euro moment…

Ik weet altijd alles beter, net als iedereen…
Count Dis
0
Ik weet altijd alles beter
0
quote:

Count Dis schreef op 23 maart 2023 21:07:

ir-api.eqs.com/media/document/b5ca154...

Linkje naar informatieve Vonovia presentatie over FY22.

Zelf hebben ze het over Net Debt van €43,7bn.
Het jaarverslag geconsolideerde balans pag 144 is natuurlijk ook van hun zelf…

ik heb niet de boekhoudkundige net debt genomen maar de 48mld total debt en de 67mld aan liabilities. Het veschil daartussen is weer de belasting schuld.

Met de net debt in de berekening zou de boekwaarde per aandeel zonder de 2 problemen nog hoger zijn… 71 euro per aandeel, wat geen logische berekening is
TTT7
0
quote:

Ik weet altijd alles beter schreef op 23 maart 2023 20:18:

Even naar de balans.

De debt covenants breek je dan wellicht. De LTV moet bijvoorbeeld onder een bepaalde grens blijven. Als je de assets op de balans afwaardeert,, dan zouden de schulden ook omlaag moeten om de LTV te managen. Dus of assets verkopen, wat lastig schijnt te zijn in deze markt of dividend nog harder omlaag en aandelen uitgeven om schulden af te lossen. Herfinanciering wordt lastiger.

Allemaal niet aantrekkelijk voor de aandeelhouders. De hoge leverage is een probleem.
Ik weet altijd alles beter
0
Eens de epra ltv is een kpi, in belgie max 65 en japan 80.

Bij Vonovia 45%: 42 mld / 92 mld.

Bij mijn weten is er geen epra ltv maximum vereiste in Duitsland, is die er wel?

In mijn voorbeeld met de 2 problemen in 2 jaar wordt hij 49%: 42 mld / 84,4 mld

Dus hoe maakt dit de analyse van de boekwaarde per aandeel anders? Hooguit extra rente vanwege meer risico die ik al van 1,5% naar 5,5% geplaatst heb.
Freemoneyforever
1
De boekwaarde van het vastgoed wordt pas echt interessant, als Vonovia moet verkopen. Anders is het, net als een beurskoers, of een balans, een foto van het moment.
De inkomstenstroom daarentegen is relatief stabiel.

Als de rente (explosief) stijgt neemt de waarde van woningen af. De woningprijs is volgens mij gewoon een afspiegeling van wat mensen kunnen betalen voor een woning, aangezien de meerderheid een woning koopt die ze maar net kunnen veroorloven. En dan is de rente bepalend, omdat de meerderheid een hypotheek neemt.

Zo bezien heeft Vonovia een fraaie leverage met de rente, de reden, waarom ik ben ingestapt. Daalt die rente, dan gaat de koers omhoog. Qua inkomsten: die zijn behoorlijk stabiel, en zullen bij inflatie normaal gesproken ook bescheiden stijgen.

Gaat de rente nog een paar procent omhoog, dan wordt het nog interessanter Vonovia te kopen. Vonovia heeft haar leningen gemiddeld op de lange termijn, als ze nu veel moesten herfinancieren, dan zou het een probleem zijn. Vonovia kan bij hoge rente ook kort herfinancieren, wachtend op lager. OK, dat kost wat, maar dat kost Vonovia de eerstkomende jaren niet de kop.
Branco P
1
Ik voorzie geen problemen met waardedaling en LTV. Dalende woningprijzen zijn allang in de koers verdisconteerd.

In het ergste geval wordt een paar jaar het dividend gecapped, zoals met het dividend over 2022 nu gebeurt. De extra cash gebruik je dan voor aflossing. Daardoor geen issues met LTV en ook relatief minder duur te herfinancieren schuld, want een deel daarvan los je af zonder te herfinancieren. Verplichte verkopen van panden tegen te lage prijzen zie ik daarmee niet snel gebeuren.

Heb vanochtend weer een plukje bijgekocht
Ik weet altijd alles beter
0
Eens ook al komt er helemaal geen dividend meer, zoals bij peers, de koers uplift potential is erg positief
Ik weet altijd alles beter
2
Absolute waanzin. 800mln aandelen met een stock price van 16,5 euro = 13,2 mld, daaronder ligt vastgoed van 92 mld in het hartje van de beste economie van west europa

met een rente blootstelling van 43 mld waarvan maar 7 mld geherfinancierd moet worden in 2023 en 2024

Ik heb nog meer orders ingelegd op 15,5 per share voor als de hele vastgoed portefeuille morgen nog maar 12,4 mld waard is!
Freemoneyforever
0
Volgens de commentaren in de uitzending dit weekend van Beurstalk is Vonovia nu juist geprijsd. Op de lange termijn kan het aandeel weer oplopen.

beurstalk.com/podcast/gaat-deutsche-b...

Start op 42:29
Geldput
0
quote:

Freemoneyforever schreef op 26 maart 2023 09:03:

Volgens de commentaren in de uitzending dit weekend van Beurstalk is Vonovia nu juist geprijsd. Op de lange termijn kan het aandeel weer oplopen.

beurstalk.com/podcast/gaat-deutsche-b...

Start op 42:29
"De markt is de markt en de markt heeft het juist". Zoiets was het geloof ik :)
Sven Magnus C.
1
quote:

Geldput schreef op 28 maart 2023 11:36:

Gewoonweg bizar dit koersverloop
Welnee - kijk even bij de buren, Aroundtown vandaag. Op de dag voor de cijferpublicatie.
Freemoneyforever
0
quote:

Geldput schreef op 28 maart 2023 11:36:

Gewoonweg bizar dit koersverloop
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan...
junkyard
3
Wat mij betreft onverstandig van Vonovia om dividend uit te keren en te veronderstellen dat het in 2023 zal lukken om tot desinvesteringen thv € 2 miljard te komen.

Vonovia halveert het dividend en biedt stock dividend aan (op huidig koersniveau...). Aandeelhouders moeten voor stock kiezen om te zorgen dat hun belang/aandeel niet verwatert, en zien (boek)waarde per aandeel dalen door stock dividend tegen zware discount.

Voor mij beter om geen dividend uit te keren en vol in te zetten op schuld aflossing (dmv resultaat inhouding). Dit verlaagt de druk op desinvesteringen / herfinanciering en kan de beurskoers iets steunen (kleinere kans op firesale/paniek). Aandeelhouders die cash nodig hebben kunnen een deel van hun aandelen verkopen, wat per saldo ongeveer gelijk is aan afname cash dividend (indien alle andere aanderlhouders kiezen voor stock).

Vonovia en overig resi vastgoed heeft flink last van de moeilijke kapitaalmarkt icm de schuldenlast en de zeer lage yield op het vastgoed. Grosse yield is 3,6% per jaareinde 2022, na operationele kosten komt de netto yield uit op slechts 2,6%. Vonovia betaalt bij herfinanciering nu 4,2% (10y secured) of 5,0% (unsecured), en er zijn zorgen of herfinanciering zal blijven lukken.

Het vreemd vermogen levert geen positieve hefboom meer, bij netto huurrendement van 2,6% en financieringslast (na herfinanciering) van 4-5% blijft er weinig-niets hangen voor aandeelhouders.

Daarmee van belang om aflopende lijnen grotendeels terug te betalen vanuit resultaten of desinvesteringen (en dividend te stoppen totdat omstandigheden verbeteren). Op deze wijze kan Vonovia langer profiteren van de relatief lage vaste rente op bestaande schulden en blijft de schuldgraad (LTV) onder controle bij de verwachte flinke verdere afwaardering van het vastgoed (ivm te lage yields), en is er geen afhankelijkheid van de huidige grillige kapitaalmarkt.

Koersdoelen staan inmiddels onder de € 20 en alle sectorgenoten van Vonovia zitten in hetzelfde schuitje (> iedereen wil DE resi vastgoed verkopen) waarbij sommige partijen hogere schulden hebben. Het lijkt aannemelijk dat enkele partijen dichtbij gedwongen verkopen komen (of regie bij financiers) wat extra druk op de sector (waarderingen/LTV) zal leggen.

Er is aardig wat ellende aanwezig en ingeprijsd, geduld en prudent management is nodig om rust terug te brengen in Vonovia. Dit betekent (in basis scenario) latere en lagere cashflow naar aandeelhouders, wat bij hogere rente/onzekerheid (hogere risico spreads) tot aanzienlijk lager koersniveau leidt totdat de rust terugkeert.
Branco P
0
Junkyard, wat jij hier nu allemaal omschrijft, dat is wat je opeens van alle kanten ook in de financiële media kunt lezen. Daar is sprake van een gecoördineerde aanval op vastgoedaandelen en op relatief lage volumes worden de koersen in elkaar gedrukt.

Qua renteverwachtingen is er evenwel helemaal niets veranderd de afgelopen weken, of althans, eerder verwacht men nu net iets minder strenge centrale banken, dus als je al iets zou moeten aannemen, dan zijn het iets lagere renteniveaus dan verwacht. Over hogere rentemarges hoor ik ook niks bij de banken zelf. Dat is een verzinsel van de markt. Onze financiers zijn vooral aan het balen dat er vrij weinig te financieren valt op dit moment, omdat er weinig transacties zijn.

Posities in VON, ECP en KLEP vandaag uitgebreid en komende tijd bijkopen als de koersen nog verder omlaag gedrukt worden.
junkyard
0
Branco P, waarom zou de media een gecoördineerde aanval op vastgoedaandelen uitvoeren? Het is onder de aandacht, mede door de zware koersdaling en het verslechterde financieringsklimaat.

Afgelopen weken is er wel wat gebeurd in de markt, spreads/marges zijn opgelopen en partijen zetten de rem op verstrekken van financiering (wat de economie/inflatie afremt en waardoor centrale banken de rente minder hoeven te verhogen dan eerder verwacht).

Koersteactie is nu wat mij betreft overigens ook zeer stevig, er lijkt sprake van paniek/angst.
Branco P
0
Junkyard,

Ik stel vast dat vastgoed opeens in de media overbelicht wordt, nadat het de afgelopen weken vooral de banken waren die het moesten ontzien. Vervolgens zie je bij hele lage volumes nu de vastgoedaandelen dalen. Het waarom, daar kan ik jou geen antwoord op geven. De media zijn ondertussen volledig in handen van een select groepje miljardairs en mediaconcerns. Dit is iets wat je iig in je achterhoofd mag houden als het op financiële berichtgeving aankomt.

Marges/spreads opgelopen? Ik zie dat niet in de markt. Dat is volgens mij eerder iets dat iedereen nu tegen elkaar zegt. Laten we even de rust wederkeren in de financiële wereld en de banken willen net zo graag financieren als voorheen. En dan is een financiering aan een grooteigenaar van woningen ook nog eens de meest attractieve business die ik kan bedenken dus eerder staan ze dan juist bij een bedrijf als Vonovia in de rij. Kantoren, logistiek of winkels zou je dan wellicht een keer links kunnen laten liggen.
Branco P
1
Vergeet niet dat we in coronatijd ook hebben gezien dat er met de koersen van (winkel)vastgoedaandelen flink gespeeld is. Het zou niet moeten mogen maar het spel wordt wel degelijk zo gespeeld, o.a. met absurde analisten-adviezen en allerhande suggestieve eenzijdige artikelen in de media, en dat wordt versterkt doordat analisten en journalisten elkaar graag napraten. De grote beursgenoteerde vastgoedfondsen, waarbij ook handel in optieseries mogelijk is, die zijn daarbij het meest interessant.
352 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 12 apr 2024 10:07
Koers 25,385
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 0,000
Laag 0,000
Volume 0
Volume gemiddeld 701
Volume gisteren 441

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront