KBC Groep: Resultaat derde kwartaal van 612 miljoen euro

Door GlobeNewswire op 14 november 2019 07:00 | Views: 362

Buiten beurstijd – gereglementeerde informatie*

Brussel, 14 november 2019, (07u00 CET)

KBC Groep: Resultaat derde kwartaal van 612 miljoen euro

Overzicht KBC-groep (geconsolideerd, IFRS)3KW20192KW20193KW20189M20199M2018
Nettoresultaat (in miljoenen euro)6127457011 7871 948
Gewone winst per aandeel (in euro)1,441,761,634,194,54
Nettoresultaat per divisie (in miljoenen euro)
  België3683884099321 089
  Tsjechië159248168584484
  Internationale Markten85104141260440
  Groepscenter04-1710-64
Eigen vermogen van de aandeelhouders per aandeel (in euro, per einde periode)43,542,840,643,540,6

In het derde kwartaal van 2019 genereerden we een nettowinst van 612 miljoen euro. In vergelijking met het vorige kwartaal werd het derde kwartaal van 2019 gekenmerkt door hogere nettorente-inkomsten en nettoprovisie-inkomsten, nagenoeg stabiele technische inkomsten uit onze verzekeringsactiviteiten en een daling van zowel de kosten als de waardeverminderingen op kredieten. Anderzijds was het trading- en reëlewaarderesultaat erg laag vooral als gevolg van zwakke dealingroominkomsten, waren de dividendinkomsten seizoensgebonden lager en er was een significante daling van de overige netto-inkomsten. Dat laatste kwam omdat we in het vorige kwartaal profiteerden van een meerwaarde van 82 miljoen euro in verband met de overname van het resterende belang van 45% in de Tsjechische bouwspaarbank CMSS.

Als we het derdekwartaalresultaat optellen bij de 1 175 miljoen euro die we in het eerste halfjaar boekten, komt ons resultaat over de eerste negen maanden van 2019 uit op een solide 1 787 miljoen euro.

Op basis van een vergelijkbare scope stegen onze kredieten aan klanten met 4% jaar-op-jaar en stegen de deposito's (inclusief schuldbewijzen) eveneens met 4%. Ook de verkoop van onze schade- en levensverzekeringsproducten steeg ten opzichte van een jaar geleden, met respectievelijk 9% en 5%.

Onze solvabiliteitspositie, waarin de winst over de eerste negen maanden van het jaar niet is meegenomen, bleef ook sterk met een common equity ratio van 15,4%. Als we de winst over de eerste negen maanden van het jaar hadden meegeteld, rekening houdend met de dividenduitkeringsratio van vorig jaar van 59%, zou onze common equity ratio 15,9% hebben bedragen. Zoals eerder aangekondigd, en in overeenstemming met onze dividendbeleid, zullen we op 15 november 2019 een tussentijds dividend uitkeren van 1 euro per aandeel als voorschot op het totale dividend over 2019.

In het vorige kwartaal waren we begonnen met een groepswijde optimalisatieoefening voor het management en begin september maakten we de optimalisatie- en efficiëntiemaatregelen bekend voor de andere lagen van onze organisatie. Het  doel van die oefening is om een flexibeler bedrijf te worden met een sneller besluitvormingsproces, zodat we onze klanten nog sneller oplossingen kunnen bieden. Zoals steeds, zullen we de daarmee samenhangende veranderingen voor onze medewerkers op een respectvolle manier uitvoeren. In België bijvoorbeeld, zal de vermindering van het aantal vte's worden opgevangen door een natuurlijke uitstroom. In Tsjechië zullen het normale personeelsverloop en maatregelen om de interne herinzet van personeel te bevorderen ervoor zorgen dat het aantal gedwongen ontslagen tot een minimum beperkt blijft.

In september ondertekenden we het Collective Commitment to Climate Action, een initiatief van het United Nations Environmental Program Finance Initiative. Door dat initiatief te steunen, hebben we ons ertoe verbonden om - in samenwerking met onze klanten - de vergroening van de economie maximaal te stimuleren en zo de opwarming van de aarde mee te beperken tot ruim onder de 2°C, waarbij we streven naar 1,5°C, in overeenstemming met het klimaatakkoord van Parijs. Daarmee bouwen we voort op eerdere beleidslijnen en initiatieven (zoals de geleidelijke afbouw van de financiering van steenkoolgerelateerde activiteiten) die de duurzame invulling van onze maatschappelijke rol helpen te vervullen.

Ons uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat onze activiteiten onze klanten en alle andere stakeholders ten goede komen. Daar zetten onze medewerkers zich elke dag voor in. Ik wil al die stakeholders uitdrukkelijk bedanken voor het vertrouwen dat ze in ons stellen bij het realiseren van hun doelstellingen en dromen.

Johan Thijs
Chief Executive Officer

Lees het volledige persbericht in de bijlage.

Bijlages