Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Batterijen

101 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Freemoneyforever
0
In de razendsnelle ontwikkeling voor het implementeren van duurzame energie is de batterij één van de essentiële energiedragers. Omdat waterstofproductie een kostbaar distributiestelsel vereist, of dure comprimering voor opslag onder hoge druk, zal in mijn ogen het interessant zijn, hoe de batterijen zich ontwikkelen.

Getriggerd door de vaste lithiumbatterij, waar Quantumscape nu een doorbraak meldt, en Nano One Materials, die een duurzamere lithium-kathode ontwikkelde, zou ik graag meer willen uitwisselen op batterijtechnologie.

De batterij is in electrische auto's het duurste en belangrijkste onderdeel. Beleggen daarin heeft in mijn ogen grote kansen. Ik inviteer eenieder haar/zijn visie te delen, en zie uit naar jullie kennis en meningen.
Leefloon
1
Er bestaat nu nog niet zoiets als één ideale oplossing voor alle toepassingen, en zelfs het opsommen van de nadelen van waterstof en het weglaten van de beperkingen van batterijen verandert dat niet.
Freemoneyforever
0
VW gaat vol voor elektrisch

Herbert Diess heeft de interne machtsstrijd gewonnen. Hij krijgt groen licht voor elektrificatie van het wagenpark. Diess wil VW transformeren van een klassieke autofabrikant naar een techbedrijf met rijdende softwareplatforms. Tesla is zijn voorbeeld. De komende vijf jaar kan hij 73 mrd euro investeren. Dat geld moet vooral komen door kosten te besparen. (VK, p.20)

VW heeft 100 miljoen dollar gestoken in Quantumscape, een batterijenproducent, onlangs.
Freemoneyforever
0
quote:

het zwaard schreef op 16 december 2020 10:54:

Wat kost een thuisbatterij aangesloten op zonnepanelen?
Dat weet ik niet, maar het is wel mijn droom. Sowieso zouden alle elektrische auto's bij kunnen dragen aan het afvlakken van vraag- en aanbodpieken in het elektriciteitsnetwerk. Wel is het zo, dat batterijen per jaar goedkoper en beter worden....
MisterBlues
1
quote:

Freemoneyforever schreef op 14 december 2020 12:36:

In de razendsnelle ontwikkeling voor het implementeren van duurzame energie is de batterij één van de essentiële energiedragers. Omdat waterstofproductie een kostbaar distributiestelsel vereist, of dure comprimering voor opslag onder hoge druk, zal in mijn ogen het interessant zijn, hoe de batterijen zich ontwikkelen.

Getriggerd door de vaste lithiumbatterij, waar Quantumscape nu een doorbraak meldt, en Nano One Materials, die een duurzamere lithium-kathode ontwikkelde, zou ik graag meer willen uitwisselen op batterijtechnologie.

De batterij is in electrische auto's het duurste en belangrijkste onderdeel. Beleggen daarin heeft in mijn ogen grote kansen. Ik inviteer eenieder haar/zijn visie te delen, en zie uit naar jullie kennis en meningen.
Als iets duidelijk is dan wel dat de energietransitie geëffectueerd wordt door uit verschillende vaatjes te tappen.

Autofabrikanten zien zeker wat in de solid state battery. Ook Toyota:

This battery innovation marks the second electric revolution

Next year, Toyota will launch the prototype of a battery on the market which, according to our columnist Jan Wouters, will lead to the second electric revolution.

12 December 2020

Solid-state batteries hold great promise for the future. Many of the drawbacks now associated with lithium-ion batteries that use liquid or gel solutions will be overcome. The risk of fire is reduced and the energy density (the energy a battery can deliver in relation to its weight) is multiplied. It takes about 10 minutes to fully recharge an electric vehicle with a solid-state battery, which shortens recharging times by two-thirds. The battery can extend the range of a compact electric vehicle without reducing any interior space. All of this with minimal safety problems.

World ranking of patents

The solid-state battery that Toyota is introducing promises to become a game-changer. Not just for electric vehicles, but for an entire industry. Toyota plans to be the first company to sell an electric vehicle with a solid-state battery at the beginning of this decade. The world’s largest car manufacturer is set to unveil a prototype in 2021. That Toyota is serious about this technology is proven by the high number of patents it holds. It tops the world rankings with more than 1,000 solid-state battery patents.

In addition to Toyota, many other parties are working on the development of solid-state batteries. Coincidentally in the same week that Toyota brought the abovementioned news, the start-up QuantumScape, which is backed by Volkswagen, came up with new data that shows the potential of its own solid-state battery technology.
Replacing lithium-ion

QuantumScape claims to be ahead of the competition when it comes to developing solid-state cells. During testing, single-layer pouch cells with a large surface area can be charged up to 80 percent in 15 minutes, the company states. Cells were also tested at temperatures down to -30 degrees Celsius, a temperature too low for other solid-state chemistries to work, the company adds. With these lifecycles and temperature barriers broken, QuantumScape managers now believe that solid-state batteries are capable of replacing lithium-ion batteries in electric cars.

QuantumScape, just as Toyota does, extols the energy density of solid-state batteries. The batteries offer 80% more energy than other similar lithium-ion batteries – and a very wide range that allows peak power for fast charging, which should shorten recharging times. Quantumcape has solved the hardest part of making a working solid-state battery. It involves simultaneously meeting the requirements of high energy density (1,000 Wh/L), fast charging, a long service life (more than 800 cycles), and performance across a wide temperature range.
Second Revolution

If the solid-state can be mass-produced before too long, it means that after the use of lithium-ion batteries, the second revolution in electric mobility will be underway.

Despite this good news, it will still take quite a while before the electric car has a large market share. On the one hand, this is because the average car lasts for eighteen years and the transition process is not going fast among today’s car manufacturers on account of mass inertia. The European Commission has presented a plan to stimulate sustainable mobility. It wants to have 30 million electric cars in Europe by 2030 ( presently there are 615). In a market of 243 million units, this represents a market share of 12.3 percent. In other words: in 2030, seven out of eight cars will still be powered by an internal combustion engine, which is the target set by the European Commission. The transition to electric mobility is clear, especially once the solid-state battery is launched on the market, even though it takes some imagination to describe it as fast. In 2030, it will mark 20 years since the Nissan Leaf first appeared on the European market.
Freemoneyforever
0
Er is een reële kans dat Quantumscape Toyota voor is, duidelijk is, dat ze beiden in de race zijn.
Uitgezonden op Yahoo Finance:
finance.yahoo.com/video/quantumscape-...
De CEO: "We have all the pieces in place" for solid state battery production.

Ik vind dit zo interessant dat Quantumscape een deel van mijn portefeuille siert.
Freemoneyforever
0
Ik kwam de term Picks and Shovelplay tegen op
www.investopedia.com/terms/p/pick-and...

en dan kom je bij batterijen natuurlijk ook op grondstoffen, zoals haas vanmorgen attent meldde, hier de link waardoor ik stuitte op de term:
www.cnbc.com/2020/12/16/mp-materials-...

Real World Example of a Pick-and-Shovel Play
The electric vehicle (EV) market has soared over the years as automobile manufacturers rush to capture part of the growing market. Investors can invest in car manufacturers to play the EV market, or they can buy one of the suppliers. A pick and shovel play would be Panasonic Corporation, which is a major supplier of EV batteries for auto companies. Panasonic has long been one of the suppliers for Tesla Inc. and as of February 2020, announced a joint venture with Toyota Motor Corporation to produce EV batteries.
Freemoneyforever
0
Nano One heeft een overeenkomst gesloten voor een Nikkelijke - en Kobaltvrije Kathode benchmark in Lithiumbatterijen met een grote multinationale Amerikaanse autofabrikant...
finance.yahoo.com/news/nano-one-enter...
Freemoneyforever
0
quote:

het zwaard schreef op 16 december 2020 10:54:

Wat kost een thuisbatterij aangesloten op zonnepanelen?
Eigenlijk is dat dezelfde vraag als:
Wat kost een auto?

Stel, je koopt wrakken van Elektrische auto's, die hebben nog relatief goede batterijen, en gaat zelf als Ed en Willem Bever aan de gang thuis, dan kan het wellicht goedkoper, dan wanneer je een turnkey project bestelt bij een aannemer.

Ik ben wel benieuwd, mocht je meer info hebben, daarover te vernemen.
Freemoneyforever
0
quote:

Freemoneyforever schreef op 18 december 2020 11:07:

Nano One heeft een overeenkomst gesloten voor een Nikkelijke - en Kobaltvrije Kathode benchmark in Lithiumbatterijen met een grote multinationale Amerikaanse autofabrikant...
finance.yahoo.com/news/nano-one-enter...
Moet Nikkelrijke zijn....
Freemoneyforever
0
Elektrische voertuigen door voordeliger batterijen steeds dichterbij een gelijke kostprijs in vergelijking tot voertuigen met verbrandingsmotor.
www.forbes.com/sites/mikescott/2020/1...
Beleggen & More
0
Beluister ook de derde podcast BeursTalk (opvolger van BNR's Beurswatch) van Rob Jansen over (ondermeer) batterijtechnologie en de positie van Tesla op dit gebied.

QuantumScape komt ook aan bod.

Te beluisteren via de bekende podcast-kanalen en op beurstalk.com.
Beleggen & More
1
Dit interview in de MIT Technology Review van 8 December 2020 met de CEO van QuantumScape - niet toevallig op dezelfde dag dat dit bedrijf haar eerste details over de technologie openbaarde - is m.i. lezenswaard.
Alleen al om om het geduld dat beleggers moeten hebben.

www.technologyreview.com/2020/12/08/1...

(je kunt telkens drie artikelen zonder abonnement lezen)
pakman
0
FMFE, lees ff de draadjes over Waterstof door en buiten de draadjes wat er nog meer gaande is in de wereld vwb Green Energy (waterstof) dan weet je dat EV 's een doodlopend iets is, ja voor de happy few zal die blijven maar de mass market zal zodadelijk 3/5 jaar op Waterstof draaien veel meer verticale integratie is gaande en als er geen subsidies waren geweest was het al een DOOD paardje voordat het uberhaupt werd geboren.
Waterstof word nu ook al door de leiding gevoerd naar huizen voor de Verwarmingsketel/koken, kom jij met je kabeltje om te laden .....
Freemoneyforever
0
quote:

Uniek schreef op 20 december 2020 10:25:

FMFE, lees ff de draadjes over Waterstof door en buiten de draadjes wat er nog meer gaande is in de wereld vwb Green Energy (waterstof) dan weet je dat EV 's een doodlopend iets is, ja voor de happy few zal die blijven maar de mass market zal zodadelijk 3/5 jaar op Waterstof draaien veel meer verticale integratie is gaande en als er geen subsidies waren geweest was het al een DOOD paardje voordat het uberhaupt werd geboren.
Waterstof word nu ook al door de leiding gevoerd naar huizen voor de Verwarmingsketel/koken, kom jij met je kabeltje om te laden .....
Dat is inderdaad interessant, maar zo'n leiding voor het laden van waterstof aan een auto?

Ik begreep, dat er heftrucks op waterstof in de maak zijn, en neem je opmerking uiterst serieus.
Wat uiteindelijk de doorslaggevende technologie wordt, is interessant. Ik dacht onder de douche al, dat de energie, gepaard gaande met het comprimeren van waterstof, in de woestijn in volle glorie aanwezig is, het vervoeren van de cilinders is logistiek een minieme uitdaging.

Voor uw info: Toyota zet groot in op elektrisch aangedreven personenwagens, na hun eerdere inspanningen op het gebied van een waterstofauto:
In de link
www.forbes.com/sites/jamesmorris/2020...
vindt u o.a.:
Speaking of Toyota, just when it looked like the company had led itself firmly up the hydrogen garden path with the 2021 Mirai, the company appears to have followed the old adage “if you can’t beat ‘em, join ‘em” and is now set to release an all-electric SUV in 2021. It has already shown off an all-electric version of its UX300 crossover, which is also due to arrive with customers in 2021. It was about time that Toyota took battery-electric vehicles more seriously, particularly now its crown as the most valuable car company in the world has been passed to Tesla.

In mijn ogen zijn beide technologieën interessant, voor beleggers is het interessant in te zetten op toekomstige winnaars, en wat is er nou leuker dan het speculeren op de uitkomst van de match waterstof rijden - elektrisch rijden?

Ik ben benieuwd, uit welke bron u deze info put.
pakman
0
ik wil er ook mee zeggen, dat er in de toekomst net zoals nu, en mensen zijn het gewend(groot pluspunt) ook weer gewoon aan de 'Pomp" getank gaat worden binnen 3 min je tank vol met Hydro en weer op de baan en niet met je kabeltje leuren en kijken of die wel past en wachten voor het laden daarbij komen er steeds meer pieken en dalen in het net, on uit voerbaar.
Hydrogen gaat Mainstream worden , en het mensen laten geloven dat dit Electrisch gaat worden is net zo onwaar als de mensen laten geloven dat we ook allemaal Autonoom gaan rijden het zal nooit gebeuren ten eerste alles in deze wereld gaat steeds sneller en dan willen ze ons wijsmaken Autonoom te rijden met 90/120 km /uur .....hahahahahahahahahaha, met 10 km/uur misschien maar zie je de problemen al...hahahahahaha.
101 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
866,14  -7,88  -0,90%  15:35
 Germany40^ 17.839,60 -1,38%
 BEL 20 3.847,51 -0,94%
 Europe50^ 4.910,92 -1,58%
 US30^ 37.915,25 -1,14%
 Nasd100^ 17.201,43 -1,84%
 US500^ 4.998,46 -1,46%
 Japan225^ 37.185,14 -2,14%
 Gold spot 2.320,11 +0,17%
 EUR/USD 1,0689 -0,08%
 WTI 82,67 -0,28%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

UNILEVER PLC +5,60%
Flow Traders +3,84%
RENEWI +2,87%
B&S Group SA +2,22%
Fugro +2,18%

Dalers

ADYEN NV -13,89%
VIVORYON THER... -7,26%
WDP -5,09%
Alfen N.V. -4,98%
BESI -3,96%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront