PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL 2020 Financiele & Operationele Informatie

448 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 21 22 23 » | Laatste
Gaston Lagaffe
1
Een jaardraadje voor de liefhebbers van financiele en operationele informatie betreffende PostNL. Het doel is op een inhoudelijke manier informatie te delen. Is dit draadje niets voor je negeer het dan.

Als ik naar de Consolidated income statement (PostNL Q4/FY 2019/Pagina 6) kijk vallen me een paar zaken op. 1 - Depreciaton, amortisation and impairments stijgen van € 83mio (2018) naar € 180mio (2019). Dit is een stijging van € 97mio welke volgens mij grotendeels eenmalig is. 2 - Interest daalt van € 27mio (2018) naar € 19mio (2019). 3 - Loss from discontinued operations daalt van € 94mio (2018) naar € 68mio (2019) hetgeen volgens mij nog verder zal dalen. 4 - Earnings from continuing operations/share is € 0,15. Wat ik mij afvraag is of in de 2e helft van 2020, maar zeker in 2021 we een eenvoudiger en gezonder PostNL gaan zien. Sandd is eind 2019 aangekocht. De reorganisatiekosten en afschrijvingen vallen grotendeels in Q4-2019 en Q1-2020. De verliezen betreffende Postcon vielen voor het laatst in 2019, Postcon is volledig afgestoten. De verliezen betreffende Nexive zulen we voor het laatst in Q1-2020 zien. Nexive is voor 80% afgestoten. Ik verwacht dat we vanaf Q3 van een hele hoop ellende verlost zullen zijn. De huidige winst van € 0,15 per aandeel (punt 4) zou iets moeten kunnen stijgen als Sandd niet langer geld kost (afschrijvingen/reorganisatiekosten) maar geld gaat opbrengen. De inpassing van Sandd verloopt zeer snel. Het postvolume gaat nu al volledig via PostNL en de prijsdruk zal verminderen nu Sandd niet langer de posttarieven omlaag drukt. Gaan we vanaf Q3 eindelijk wat betere cijfers zien ?

Yes we can
0
Ik vermoed dat we eigenlijk al in Q2 een verbetering gaan zien. Op dit moment zijn de vooruitzichten belangrijk en die gaan al eerder komen, ik denk dus Q2
rsantego
1
Eindelijk een positief draadje. Als de rekenrente wordt afgeschaft wat ik wel verwacht, heeft dit dan een positief effect op de bijstorting in de pensioenpot?
Jackpot1983
0
Het zal mij benieuwen hoe de start er volgende week uitziet. Veel gaat groen openen zoals het er nu uitziet. Kan Post nog snel weer naar 1.60.
Tordan
0
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 1 maart 2020 11:57:

Een jaardraadje voor de liefhebbers van financiele en operationele informatie betreffende PostNL. Het doel is op een inhoudelijke manier informatie te delen. Is dit draadje niets voor je negeer het dan.

Als ik naar de Consolidated income statement (PostNL Q4/FY 2019/Pagina 6) kijk vallen me een paar zaken op. 1 - Depreciaton, amortisation and impairments stijgen van € 83mio (2018) naar € 180mio (2019). Dit is een stijging van € 97mio welke volgens mij grotendeels eenmalig is. 2 - Interest daalt van € 27mio (2018) naar € 19mio (2019). 3 - Loss from discontinued operations daalt van € 94mio (2018) naar € 68mio (2019) hetgeen volgens mij nog verder zal dalen. 4 - Earnings from continuing operations/share is € 0,15. Wat ik mij afvraag is of in de 2e helft van 2020, maar zeker in 2021 we een eenvoudiger en gezonder PostNL gaan zien. Sandd is eind 2019 aangekocht. De reorganisatiekosten en afschrijvingen vallen grotendeels in Q4-2019 en Q1-2020. De verliezen betreffende Postcon vielen voor het laatst in 2019, Postcon is volledig afgestoten. De verliezen betreffende Nexive zulen we voor het laatst in Q1-2020 zien. Nexive is voor 80% afgestoten. Ik verwacht dat we vanaf Q3 van een hele hoop ellende verlost zullen zijn. De huidige winst van € 0,15 per aandeel (punt 4) zou iets moeten kunnen stijgen als Sandd niet langer geld kost (afschrijvingen/reorganisatiekosten) maar geld gaat opbrengen. De inpassing van Sandd verloopt zeer snel. Het postvolume gaat nu al volledig via PostNL en de prijsdruk zal verminderen nu Sandd niet langer de posttarieven omlaag drukt. Gaan we vanaf Q3 eindelijk wat betere cijfers zien ?

Hé Gaston, nog steeds Long Postnl? Zo heb ik het ook proberen te bekijken en vlgs mij zitten we hiermee wel aardig op één lijn. Wat mij nog wel wat zorgen baart is de grote afhankelijkheid van Bol.com en de komst van Amazon. Als die hun eigen logistiek opbouwen, zullen ze met dumpprijzen Postnl uit de markt willen gooien en bijv Bol.com willen binnen halen. Hoe zie jij dit?
keffertje
0
Na vier jaar winstdalingen bij PostNL zijn vooruitzichten nog steeds matig
Datum
24 februari 2020
Fondsen
PostNL Koninklijke
Tags
PostNL omzet aandelenkoersen Transport en logistiek
Delen

Winst, marges, omzetgroei, de aandelenkoers, bij PostNL lopen bijna alle lijnen naar beneden. Het aandeel naderde na de publicatie van de jaarcijfers de laagste stand ooit. De vooruitzichten voor de pakketbezorging waar het bedrijf het van moet hebben waren ook niet echt sterk.

De onderliggende winst (underlying cash operating income) van PostNL bedroeg vorig jaar 176 miljoen euro, tegen 188 miljoen euro in 2018. Een beperkte winstgroei uit pakketten kon een flinke krimp uit postbezorging niet compenseren.

Vier jaar winstdalingen
Het was het vierde jaar op rij van winstdalingen: in 2015 maakte PostNL nog 305 miljoen euro onderliggende winst. Terwijl de post-divisie kromp liep de winstmarge daar terug. Tegelijkertijd vertaalde de groei in de pakketvolumes zich niet een-op-een in groei onder aan de streep en liep ook daar de winstmarge terug.

Aan de winstgevendheid van de pakketdivisie gaat PostNL nu wat doen. Er wordt een aantal maatregelen genomen die neerkomen op prijsverhogingen. Zo wordt het duurder om pakketten te versturen tijdens piekperiodes, zoals Sinterklaas en Kerst. Verder worden zwaardere pakketten duurder en wil PostNL prijsverhogingen afspreken op het moment dat contracten moeten worden verlengd.

Klanten nemen bezorger erbij
Dat zal echter wel een impact hebben op het marktaandeel. Sommige klanten zullen naast PostNL een andere bezorgdienst inhuren. Het bedrijf verwacht dan ook dat het pakketvolume dit jaar langzamer zal groeien dan de markt.

De volumegroei raamt het bedrijf op 7 tot 9 procent. Dat zou echter wel de kleinste toename zijn in bijna een decennium. Om een idee te geven, in 2018 nam het pakketvolume nog met meer dan een vijfde toe en vorig jaar met bijna 13 procent.

Nog een jaar winstdaling
De hogere prijsstelling zal ook nog niet leiden tot een beter resultaat over 2020. De invoering van de wet DBA die flexibele arbeid verder reguleert en de pensioenverplichtingen gooien roet in het eten. Het nieuwe operationele winstcijfer waar PostNL voortaan op stuurt zal over dit jaar lager uitvallen. Dat wordt dus het vijfde jaar op rij met een dalende winst.

De cijfers en vooruitzichten konden op de beurs bepaald niet overtuigen. Het aandeel PostNL zakte maandag na de opening bijna 9 procent en naderde de laagste stand ooit, die in juni vorig jaar werd bereikt. In de loop van de dag krabbelde de koers wel wat op maar het ooit zo trotse nationale postbedrijf is nog maar net 700 miljoen euro waard. Het vertrouwen dat de opgaande lijn op korte termijn weer wordt ingezet lijkt bij beleggers helemaal weg.

Yes we can
0
PostNL is eigenlijk niet uitzonderlijk gedaald ten aanzien van de rest van de beurs. Ik heb ook aandelen Shell, deze zijn even hard gedaald. Galapagos: even hard gedaald... mensen laat je niet gek maken ! Op alle fora zijn nu trolletjes aanwezig die het einde van de wereld lijken te voorspellen. Niet dus :)
Jona Investments
0
Amazon.com in Nederland lijkt een gevaar voor PostNL, aangezien DHL de leveringen vanuit Duitsland naar klanten naar NL regelt?
Gaston Lagaffe
0
quote:

rsantego schreef op 1 maart 2020 13:50:

Eindelijk een positief draadje. Als de rekenrente wordt afgeschaft wat ik wel verwacht, heeft dit dan een positief effect op de bijstorting in de pensioenpot?
Ik weet niet of het effect zal hebben. De vraag is wat er precies overgekomen is (wanneer wordt de bijstorting definitief berekend en hoe vind de afstorting exact plaats) De bijstorting in de pensioenpot is gemaximeerd op € 300mio en al lange tijd bekend (het creditgeld is ruim toereikend om dit te voldoen dus liquiditeit is geen probleem). Dit alles staat los van de reguliere pensioenafdrachten en het betreft een eenmalige (zeer forse)eindstorting. Voor 2020 zal het effect hebben voor 2021 mi niet. Hoewel ik geen inzicht heb in de berekeningen schat ik dat het over maximaal € 25mio verschil gaat (onderbouwing ?). Omdat 2020 toch geen echt goede cijfers zal opleveren (nog teveel afboekingen/afschrijvingen/reorganisatiekosten)maak ik me er niet druk om. Het betreft de laatste betaling uit de reeks en in 2021 zijn we er van af. Eind Q1 dient duidelijk te zijn hoe e.e.a. zit (als ze deze toezegging nakomen want men is hier nogal "flexibel" in)
Gaston Lagaffe
0
quote:

lucky14 schreef op 1 maart 2020 14:02:

[...]
Hé Gaston, nog steeds Long Postnl? Zo heb ik het ook proberen te bekijken en vlgs mij zitten we hiermee wel aardig op één lijn. Wat mij nog wel wat zorgen baart is de grote afhankelijkheid van Bol.com en de komst van Amazon. Als die hun eigen logistiek opbouwen, zullen ze met dumpprijzen Postnl uit de markt willen gooien en bijv Bol.com willen binnen halen. Hoe zie jij dit?
Ha Lucky, nog steeds long maar fors met verlies afgebouwd. Kort gezegd : een slechte beslissing/te vroeg ingestapt. Met betrekking tot Amazone vraag ik mij het volgende af : De concurrentie in de bezorging in NL is hevig. PostNL (60 % volume/omzet) en DHL (30% volume/omzet) hebben beiden een voldoende (DHL 16 DC's) tot goede (PostNL 25 DC's + POSTNL-BE 7 DC's) dekking. Verhagen geeft aan dat waar Amazone verschijnt de E-commerce (verder)stijgt en dat wil je in NL zelf gaan bezorgen je een behoorlijk omvang moet hebben om uberhaupt te kunnen starten. In vergelijking met Oostenrijk (in Salzburg en Insbruck ? bezorgt Amazone zelf) schijnen we in NL een zeer efficient bezorgnetwerk te hebben. Mijn inschatting : Amazone gaat in Nederland voorlopig niet zelf bezorgen. Ik vraag mij ook af wie er voor Amazone als ZZP-er wil rijden als je waarschijnlijk tegen betere condities (als ZZP-er ?) bij PostNL/DHL kan rijden. Met Bol.com heeft PostNL een intensieve samenwerking. De marges zullen (flinter)dun zijn maar het volume hoog. Waarschijnlijk zijn beide partijen tot elkaar veroordeeld. Net als Coolblue zal men eventueel bepaalde grotere "eigen" producten kunnen afleveren maar daar blijft het m.i. bij. Probleem blijft dat de tarieven voor bezorging in NL al zeer scherp zijn en er al 2 sterke/grote partijen jarenlang actief zijn (+ nog 2 kleine "grote" partijen = GLS en DPD).
swiz
0
De tarieven in NL zijn niet scherp, Amazon levert in Amerika voor prime leden op dezelfde dag gratis. Amazon prime heeft veel voordelen die veel mensen gaan nemen, zoals een geduchte Netflix concurrent (https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=201910360).
Misschien dat ik overigens weer wat PostNL ga kopen op 1euro als de wpa wat realistischer is.
Gaston Lagaffe
0
quote:

swiz schreef op 1 maart 2020 19:00:

De tarieven in NL zijn niet scherp, Amazon levert in Amerika voor prime leden op dezelfde dag gratis.
Gratis ? Iemand zal toch kosten maken om te leveren. Tegen kostprijs werken zal niet op grote schaal gebeuren. Geen van de partijen (PostNL-DHL) zal dit accepteren. Amazone zal druk op de marge willen uitoefenen echter men zal dan eerst over voldoende volume moeten beschikken. Ik zie het in 2020 en 2021 niet gebeuren.
Yes we can
0
quote:

swiz schreef op 1 maart 2020 19:00:

De tarieven in NL zijn niet scherp, Amazon levert in Amerika voor prime leden op dezelfde dag gratis. Amazon prime heeft veel voordelen die veel mensen gaan nemen, zoals een geduchte Netflix concurrent (https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=201910360).
Misschien dat ik overigens weer wat PostNL ga kopen op 1euro als de wpa wat realistischer is.
Goh, ik had gehoopt op een draadje zonder trollen. Niet dus, pffffff
swiz
0
Yes we can! :-p, het zijn helaas wel feiten.
2020 en 2021 zie ik het ook niet gebeuren hoor, eerder 2022+ desalniettemin blijft die angst de koers wel drukken.
Ik hoop voor jullie dat dit de bodem is! Ik wacht nog ff en hoop op 1 weer in te kunnen stappen, anders maar niet.
Ja ik heb Amazon al jaren en al jaren geen PostNL meer dus ik ben enigszins bevooroordeeld '-)
Cedar
0
quote:

swiz schreef op 1 maart 2020 19:00:

De tarieven in NL zijn niet scherp, Amazon levert in Amerika voor prime leden op dezelfde dag gratis. Amazon prime heeft veel voordelen die veel mensen gaan nemen, zoals een geduchte Netflix concurrent (https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=201910360).
Misschien dat ik overigens weer wat PostNL ga kopen op 1euro als de wpa wat realistischer is.
niet correct,

amazon prime kost inmiddels rond de $120 per jaar
1 dag leveren is slechts voor de grote steden en niet voor het hele assortiment,
verder is het toch echt zo, en dat is het belangrijkste, dat in de verkoopprijs die je betaalt via amazon een deel voor transport is gecalculeerd, je denkt toch echt niet dat het " gratis " is, dus als je leverancier via amazon bent mag je jouw verkoopprijs in het systeem zetten, komen er transportkosten bij (waar amazon aanverdient) en een hele reeks andere kosten (waar amazon aan verdient),
dus onder aan de streep: er wordt niet gratis geleverd!
swiz
0
Onnodige informatie dat denkt uiteraard niemand.
Er gaan er genoeg lid worden alleen al voor de video streaming, dus ja de meeste consumenten gaan het net als in Amerika ervaren als gratis.
Ik ben bijvoorbeeld lid van Netflix, Videoland en Amazon prime voor mij zou het dus al een gratis service zijn eveneens voor vrienden van me.
Gaston Lagaffe
0
quote:

swiz schreef op 1 maart 2020 22:34:

Onnodige informatie dat denkt uiteraard niemand.
Er gaan er genoeg lid worden alleen al voor de video streaming, dus ja de meeste consumenten gaan het net als in Amerika ervaren als gratis.
Ik ben bijvoorbeeld lid van Netflix, Videoland en Amazon prime voor mij zou het dus al een gratis service zijn eveneens voor vrienden van me.
De nuancering over "gratis" is voor iedereen duidelijk. Je punt is helder : mensen kiezen bv voor de videostreaming voor Amazone en koppelen daar verdere aankopen (= leveringen) aan. Blijft de vraag in hoeverre kunnen ze PostNL en DHL (andere partijen = GLS en DPD lijken mij te klein en zelf een bezorgdienst opzetten zie ik gezien de volumes / nederlands sociaal stelcel niet gebeuren) in Nederland tegen elkaar uitspelen en op welk moment dit gaat spelen ? Laten we het er op houden dat het op zijn vroegst vanaf 2022 serieus invloed kan gaan hebben.
Hansbeleg
0
Ik snap het initiatief van Gaston een 2020 draadje maar het is gewoon niet handig om meerdere draadjes te hebben, ik post voorlopig niets meer en zie de komende dagen wel wat het leidende draadje gaat worden. Het is op het forum bijna net zo'n puinhoop als bij PostNL.
Jeliazkov
0
quote:

Hansbeleg schreef op 2 maart 2020 10:18:

Ik snap het initiatief van Gaston een 2020 draadje maar het is gewoon niet handig om meerdere draadjes te hebben, ik post voorlopig niets meer en zie de komende dagen wel wat het leidende draadje gaat worden. Het is op het forum bijna net zo'n puinhoop als bij PostNL.
Volkomen mee eens!!
Ik betrap mezelf er op dat ik niet eens meer de moeite neem om de draadjes door te akkeren. Mij te chaotisch.

448 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 21 22 23 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:38
Koers 1,241
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 1,298
Laag 1,230
Volume 2.916.414
Volume gemiddeld 2.244.247
Volume gisteren 2.916.414

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront