Forum: Air France - KLM » Air France KLM Juni 2019 | Eurobench.com

Air France KLM Juni 2019

18 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Jeroentje-2018
0
Air France KLM is afgelopen periode fors gedaald o.a. door de sterk opgelopen brandstofprijzen. Nu wereldwijd de olieprijzen snel dalen, zullen weldra de kerosineprijzen volgen.

De kostprijs wordt voor KLM beduidend lager en wordt er zodoende meer winst overgehouden. Daarnaast is KLM betrokken bij het ontwikkelen van een nieuw zuiniger vliegtuig. Nog iets, traditioneel zijn juli en augustus gunstige maanden voor airliners.

Technische conditie:

Koersgrafiek steun Euro 7,60 / Euro 6,95.
Momentum: opwaarts gericht.
MACD: Positieve crossing.
Jeroentje-2018
0
quote:

Jeroentje-2018 schreef op 3 jun 2019 om 11:58:


Air France KLM is afgelopen periode fors gedaald o.a. door de sterk opgelopen brandstofprijzen. Nu wereldwijd de olieprijzen snel dalen, zullen weldra de kerosineprijzen volgen.

De kostprijs wordt voor KLM beduidend lager en wordt er zodoende meer winst overgehouden. Daarnaast is KLM betrokken bij het ontwikkelen van een nieuw zuiniger vliegtuig. Nog iets, traditioneel zijn juli en augustus gunstige maanden voor airliners.

Technische conditie:

Koersgrafiek steun Euro 7,60 / Euro 6,95.
Momentum: opwaarts gericht.
MACD: Positieve crossing.
Zie ook 'Info' en 'Sectornieuws' van forumlid Voda voor meer achtergrond verhalen en nieuws inzake Air France KLM.
De Kromme
1
Het sluipend faillissement van Air France-KLM

Door: Robert Jan Blom | 5 juni 2019

Niemand durft het hardop te zeggen maar volgens onze columnist Robert Jan Blom kan Air France-KLM zich elk moment genoodzaakt zien uitstel van betaling aan te vragen. De luchtvaartmaatschappij waar het kabinet onlangs 680 miljoen euro in investeerde, sluipt naar een faillissement.

Signalen naderend faillissement

Al vaker heb ik in deze column gewaarschuwd voor het sluipende gevaar van het faillissement. Sluipend? Jazeker. Er zijn veel signalen in de bedrijfsvoering die op een gevaar wijzen maar er zijn weinig ondernemers die de risico’s onder ogen willen zien. Uit angst voor het naderend onheil knijpen ze hun ogen net zolang toe totdat ze de dreigingen werkelijk niet meer zien. Dit is simpele psychologie maar het klopt absoluut. Schuldeisers en rechters krijgen talloze malen per jaar van ondernemers te horen dat het faillissement voor hen als een ‘volledige verrassing’ kwam.

Heeft de staat voor niets aandelen gekocht?

Een dergelijk verschijnsel doet zich momenteel voor bij de KLM. Niemand kan zich voorstellen dat deze ‘parel’ verdwijnt. De staat heeft een paar maanden terug toch niet voor niets voor miljoenen aan aandelen gekocht? Toch staan alle seinen op rood. Na een gigantische strijd in de top van Air France-KLM, een ruzie waar iedereen dagelijks van mocht meegenieten, bleek de KLM in de eerste drie maanden van 2019 € 56 miljoen te hebben verloren. ‘Moeder’ Air France leed € 256 miljoen verlies en KLM-dochter Transavia € 71 miljoen. De vraag is of de bestuurders ook erkennen dat alarmfase één is ingetreden.

Air France-KLM kán niet failliet gaan

Aan Ben Smith cs de taak ervoor te waken dat het bedrijf in duizelingwekkende diepten duvelt. De grootste fout die zij kunnen maken is te denken dat hun grote vliegtuigmaatschappij niet failliet kan worden verklaard. Fout! Alleen al in 2018 zijn er tientallen vliegbedrijven failliet gegaan, bijvoorbeeld Air Hollandia (Ned), Azur Air Germany (Dld), Cello Aviation (UK), Next Jet (Zweden) en PrivatAir (Zwitserland). Klein grut? Ook grote airlines kunnen dit lot treffen, denk aan de drama’s rond Sabena, Swissair, Pan Am, Alitalia en Air Berlin. De KLM staat nu voor de poort van deze beruchte begraafplaats.

waarom je moet vernieuwen

Niet alleen grote tech-bedrijven moeten zich blijven vernieuwen, ook als mkb’er is stilstaan geen optie. Lees hier de 6 redenen waarom het slim is om te innoveren.

Kerosine fors duurder

Om welke signalen het gaat? Het enorme verlies bij moeder Air France en dochter KLM is uiteraard een zeer belangrijk aspect. Maar de reeds aangehaalde machtsoorlog mag zeker niet over het hoofd worden gezien. De markt stagneert niet significant maar door de moordende concurrentie is er wel sprake van een dalende omzet. Dan zijn er financiële tegenvallers. Zo is de kerosine fors duurder geworden. Daar komen bovenstaande verliescijfers nog eens bij op. Ik speur al dagelijks in het economische nieuws naar een eerste bericht over ‘uitstel van betaling’. Totdus ver gelukkig vergeefs.

Standaardmaatregelen

Of ze in Parijs nog steeds de kop in het zand steken, weet ik niet. In Amstelveen wordt in elk geval wel koortsachtig nagedacht over hoe het nu verder moet. Toch moeten ze daar nodig wat sterkere koffie serveren. Tot heden komen de vliegbazen niet verder dan standaardmaatregelen. Zo wil de KLM de kosten verlagen. Er wordt niet vermeld hóe ze dat denken aan te pakken. Deze geheimzinnigheid doet vermoeden dat het gaat om de afvloeiing van personeel. Verder denkt de KLM aan een ander redmiddel: de prijzen per ticket verhogen. Niet erg creatief en, verhoogde prijzen kunnen juist de doodsteek toebrengen aan een bedrijf.

Onsportieve maatregel

Enkele weken geleden kondigde de KLM aan dat ook op intercontinentale vluchten extra moest worden betaald voor handbagage., en wel € 25 per persoon per vlucht. Een onsportieve maatregel maar alle kleine beetjes helpen. In die lijn heb ik nog een paar suggesties. Waarom worden er geen kosten berekend voor het roepen van een stewardess? En, is er ruimte aan boord om bij de toiletten een toiletjuffrouw te plaatsen? Ze zal zeker extra geld in het laadje brengen tegen de tijd dat de KLM in de bijna failliete kisten alleen nog staanplaatsen aanbiedt. Natuurlijk moet het een zo slank mogelijke dame zijn, dat scheelt weer kilo’s. Wat heet, wanneer alle vliegcrews op dieet worden gezet, is ook nog een boel kerosine te besparen. En trouwens, dit ‘pay-what-you-weigh’-principe kan toch ook op passagiers worden toegepast? Ik wens de KLM veel wijsheid en sterkte toe.

Robert Jan Blom
Jeroentje-2018
0
quote:

De Kromme schreef op 5 jun 2019 om 13:32:


Het sluipend faillissement van Air France-KLM

Door: Robert Jan Blom | 5 juni 2019

Niemand durft het hardop te zeggen maar volgens onze columnist Robert Jan Blom kan Air France-KLM zich elk moment genoodzaakt zien uitstel van betaling aan te vragen. De luchtvaartmaatschappij waar het kabinet onlangs 680 miljoen euro in investeerde, sluipt naar een faillissement.

Signalen naderend faillissement

Al vaker heb ik in deze column gewaarschuwd voor het sluipende gevaar van het faillissement. Sluipend? Jazeker. Er zijn veel signalen in de bedrijfsvoering die op een gevaar wijzen maar er zijn weinig ondernemers die de risico’s onder ogen willen zien. Uit angst voor het naderend onheil knijpen ze hun ogen net zolang toe totdat ze de dreigingen werkelijk niet meer zien. Dit is simpele psychologie maar het klopt absoluut. Schuldeisers en rechters krijgen talloze malen per jaar van ondernemers te horen dat het faillissement voor hen als een ‘volledige verrassing’ kwam.

Heeft de staat voor niets aandelen gekocht?

Een dergelijk verschijnsel doet zich momenteel voor bij de KLM. Niemand kan zich voorstellen dat deze ‘parel’ verdwijnt. De staat heeft een paar maanden terug toch niet voor niets voor miljoenen aan aandelen gekocht? Toch staan alle seinen op rood. Na een gigantische strijd in de top van Air France-KLM, een ruzie waar iedereen dagelijks van mocht meegenieten, bleek de KLM in de eerste drie maanden van 2019 € 56 miljoen te hebben verloren. ‘Moeder’ Air France leed € 256 miljoen verlies en KLM-dochter Transavia € 71 miljoen. De vraag is of de bestuurders ook erkennen dat alarmfase één is ingetreden.

Air France-KLM kán niet failliet gaan

Aan Ben Smith cs de taak ervoor te waken dat het bedrijf in duizelingwekkende diepten duvelt. De grootste fout die zij kunnen maken is te denken dat hun grote vliegtuigmaatschappij niet failliet kan worden verklaard. Fout! Alleen al in 2018 zijn er tientallen vliegbedrijven failliet gegaan, bijvoorbeeld Air Hollandia (Ned), Azur Air Germany (Dld), Cello Aviation (UK), Next Jet (Zweden) en PrivatAir (Zwitserland). Klein grut? Ook grote airlines kunnen dit lot treffen, denk aan de drama’s rond Sabena, Swissair, Pan Am, Alitalia en Air Berlin. De KLM staat nu voor de poort van deze beruchte begraafplaats.

waarom je moet vernieuwen

Niet alleen grote tech-bedrijven moeten zich blijven vernieuwen, ook als mkb’er is stilstaan geen optie. Lees hier de 6 redenen waarom het slim is om te innoveren.

Kerosine fors duurder

Om welke signalen het gaat? Het enorme verlies bij moeder Air France en dochter KLM is uiteraard een zeer belangrijk aspect. Maar de reeds aangehaalde machtsoorlog mag zeker niet over het hoofd worden gezien. De markt stagneert niet significant maar door de moordende concurrentie is er wel sprake van een dalende omzet. Dan zijn er financiële tegenvallers. Zo is de kerosine fors duurder geworden. Daar komen bovenstaande verliescijfers nog eens bij op. Ik speur al dagelijks in het economische nieuws naar een eerste bericht over ‘uitstel van betaling’. Totdus ver gelukkig vergeefs.

Standaardmaatregelen

Of ze in Parijs nog steeds de kop in het zand steken, weet ik niet. In Amstelveen wordt in elk geval wel koortsachtig nagedacht over hoe het nu verder moet. Toch moeten ze daar nodig wat sterkere koffie serveren. Tot heden komen de vliegbazen niet verder dan standaardmaatregelen. Zo wil de KLM de kosten verlagen. Er wordt niet vermeld hóe ze dat denken aan te pakken. Deze geheimzinnigheid doet vermoeden dat het gaat om de afvloeiing van personeel. Verder denkt de KLM aan een ander redmiddel: de prijzen per ticket verhogen. Niet erg creatief en, verhoogde prijzen kunnen juist de doodsteek toebrengen aan een bedrijf.

Onsportieve maatregel

Enkele weken geleden kondigde de KLM aan dat ook op intercontinentale vluchten extra moest worden betaald voor handbagage., en wel € 25 per persoon per vlucht. Een onsportieve maatregel maar alle kleine beetjes helpen. In die lijn heb ik nog een paar suggesties. Waarom worden er geen kosten berekend voor het roepen van een stewardess? En, is er ruimte aan boord om bij de toiletten een toiletjuffrouw te plaatsen? Ze zal zeker extra geld in het laadje brengen tegen de tijd dat de KLM in de bijna failliete kisten alleen nog staanplaatsen aanbiedt. Natuurlijk moet het een zo slank mogelijke dame zijn, dat scheelt weer kilo’s. Wat heet, wanneer alle vliegcrews op dieet worden gezet, is ook nog een boel kerosine te besparen. En trouwens, dit ‘pay-what-you-weigh’-principe kan toch ook op passagiers worden toegepast? Ik wens de KLM veel wijsheid en sterkte toe.

Robert Jan Blom

Dank voor 't delen, ...
Jeroentje-2018
0
Het is weer feest in Amstelveen en bij Jeroen natuurlijk! Buy low, sell high, zo ingewikkeld is dat toch niet?
Jeroentje-2018
0
quote:

NELU1952 schreef op 13 jun 2019 om 10:18:


Olieprijs vandaag flink omhoog en KLM OOK ??!!
Yep, maar KLM is wel erg afgestraft, mogelijk toch nog een stukje herstel, al is het dan ook technisch.

Voor Fugro is een oplopende olieprijs (en het tekort aan mineralen en specifieke metalen)wel goed. Fugro is ook behoorlijk afgestraft en kan zomaar een move omhoog maken.
NELU1952
0
Maar erg afgestraft en met veel meer winst in hun quartalen zijn ook
ING-ABN-AEGON-ARCELOR MITAL .Maar die steigen niet !
Ik denk dat heeft meer te maken met het aandeel die erg speculatief is.

Jeroentje-2018
0
quote:

NELU1952 schreef op 13 jun 2019 om 12:28:


Maar erg afgestraft en met veel meer winst in hun quartalen zijn ook
ING-ABN-AEGON-ARCELOR MITAL .Maar die steigen niet !
Ik denk dat heeft meer te maken met het aandeel die erg speculatief is.


Financiele stocks hebben nadeel van lage rente, verhoogde defaults bij groeivertraging. Arcelor M. is erg cyclisch en heeft eveneens last van mogelijke groeivertraging.

Arcelor is mijns inziens zeker koopwaardig op dit niveau. Aegon heb ik i positie en breid ik uit bij een terugval. Fugro info: zie Fugro forum voor meer achtergronden omtrent deze stock.
Jeroentje-2018
0
quote:

Jeroentje-2018 schreef op 13 jun 2019 om 12:35:


[...]Financiele stocks hebben nadeel van lage rente, verhoogde defaults bij groeivertraging. Arcelor M. is erg cyclisch en heeft eveneens last van mogelijke groeivertraging.

Arcelor is mijns inziens zeker koopwaardig op dit niveau. Aegon heb ik i positie en breid ik uit bij een terugval. Fugro info: zie Fugro forum voor meer achtergronden omtrent deze stock.
Airliners,...cyclisch en afhankelijk van een 'normale' olieprijs. Profitwarning Lufthansa geeft behoorlijke verkoopdruk op KLM.
gokker
0
De Nederlandse staat (wij dus) kocht een pakket aandelen voor 50% boven de huidige koers.
Of er iemand is die daar 's nachts van wakker ligt?
NELU1952
1
De Nederlandse staat geeft niets gekocht met zijn eigen geld,
de Nederlandse volk heeft betaald .
Verstraler
1
quote:

gokker schreef op 17 jun 2019 om 13:38:


De Nederlandse staat (wij dus) kocht een pakket aandelen voor 50% boven de huidige koers.
Of er iemand is die daar 's nachts van wakker ligt?


Nee hoor, ik slaap prima nu ik zelf een pak aandelen heb ingekocht voor 8 euro per aandeel..
gokker
0
quote:

Verstraler schreef op 18 jun 2019 om 18:28:


[...]

Nee hoor, ik slaap prima nu ik zelf een pak aandelen heb ingekocht voor 8 euro per aandeel..


Ik doelde natuurlijk op het handjevol ingewijden in de regering (aannemende dat Verstraler daar niet bij hoort!).

Het verbaast me werkelijk dat de tweede kamer hier naar mijn weten geen kritiek op uit.
gokker
0
Lufthansa bereikt vandaag de laagste stand van de afgelopen twee jaren.
Air France KLM zit daar nu nog 10% boven.
De recente plons van bijna 20% bij Lufthansa lijkt voor een groot deel te wijten aan de aangekondigde stakingen.
Het fundamentele probleem is natuurlijk dat vliegen veel te goedkoop is, veroorzaakt door teveel aanbod.
Jeroentje-2018
0
Rond de Euro 7,- is het target wat Air France-KLM binnenkort gemakkelijk kan halen. Rond deze koers ga ik bezien of een aankoop interessant is.
Jeroentje-2018
0
quote:

Jeroentje-2018 schreef op 25 jun 2019 om 21:08:


Rond de Euro 7,- is het target wat Air France-KLM binnenkort gemakkelijk kan halen. Rond deze koers ga ik bezien of een aankoop interessant is.
Hmmm, met een hogere olieprijs en bij dalende marges bij airliners in het algemeen, (zie cijfers Lufthansa) vandaag in KLM toch een forse koper!
18 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23-aug-19 17:35
Koers 10,265
Verschil +0,065 (+0,64%)
Hoog 10,510
Laag 10,220
Volume 2.233.520
Volume gemiddeld 2.045.239
Volume gisteren 2.066.862