Forum: TomTom » Tomtom in april, doet wat het wilt. | Eurobench.com

Tomtom in april, doet wat het wilt.

1.237 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 57 58 59 60 61 62 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Kopjethee
1
quote:

martinmartin schreef op 25 apr 2019 om 15:27:


Indien je naar FCF kijkt maakt het niet zoveel uit of je Opex dan wel Capex gebruikt.

TT investeert zwaar in R&D en boekt fors af op haar assets terwijl Opex de voorkeur geniet boven Capex.
Met een amortisation van 110 mio op jaarbasis slinkt de post Intangible assets met hetzelfde bedrag.
Miv 4q 2018 heeft TT haar houding tov Capex vs Opex gewijzigd.
In 2016 en 2017 bedroeg de Capex excl TTT 107 mio.
In 2018 stokte dat bedrag bij 77 mio en bij de outlook wordt een bedrag voor dit jaar genoemd van 55 mio.

In feite hebben we nu te maken met dubbele kosten:
1. de kosten van amortisation uit het oude verhaal(tijdelijk want indien de inflow stokt stokt ook op enig moment de kans om af te schrijven)
2. de kosten die nu als R&D worden geboekt ten faveure van investering.

Ruwweg is deze stelselwijziging te schatten op 50 mio op jaarbasis.

Het bedrag dat TT dit jaar uitgeeft aan R&D en amortisation ligt in de buurt van de 400 mio( een krankzinnige 60% van de omzet outlook).

Een groot gedeelte is bestemd voor HD-maps en heeft geen connectie met de huidige opbrengsten.

Het is wachten op het moment dat de HD-opbrengsten mee gaan doen want dan is er geen houden meer aan.
Momenteel boekt men nl al een positieve FCF welke door dubbele kosten niet vertaald wordt in EBIT.

Hoe de wpa eruitziet zonder deze kosten is mi de verkeerde vraag daar ik denk dat deze kosten/investeringen noodzakelijk zijn om eem rol t espelen op het terrein van HD-maps.

Het gaat meer om de vraag of TT op termijn 1, 2, 5 of 10 miljard omzet scoort in deze tak van sport.

Met een marge van +80% en uitstaande aandelen ad 140-150 mio mag iedereen daar zijn wpa opplakken.




Allemachtig prachtig. Buitenaards.
HD-maps. De Haarlemmer olie van de Harold Goddijn.
Dit is geen blue sky scenario maar een vanilla sky.
VanillaSky
1
quote:

Kopjethee schreef op 25 apr 2019 om 17:42:


[...]
Allemachtig prachtig. Buitenaards.
HD-maps. De Haarlemmer olie van de Harold Goddijn.
Dit is geen blue sky scenario maar een vanilla sky.



Haha nou een Vanillasky is het ook al lang niet meer.
De laatste jaren hebben toch diverse sprookjes de revue gepasseerd. Zo was daar de Hardware automotive, de HD traffic, de sports watches, de actioncam's, de Apps en noem zo maar op. Alle zouden zorgen voor miljarden omzetten en navenante winsten. De realiteit is weerbarstiger en TT heeft zich ieder half jaar/jaar opnieuw moeten uitvinden en omschakelen. Of dat bij HD maps ook zo gaat zijn dat valt te bezien (als we Musk mogen geloven wel, maar geloof dat zelf nog niet zo).

Maar laat ze in godsnaam eerst flink de schouders eronder zetten, de kosten onder controle krijgen EN houden, zodat ze hopelijk met de groei volgend jaar op A&E het bedrijf weer richting een break even resultaat kunnen sturen. Want na de verkoop van het tafelzilver blijft er voorlopig een bedrijf (start-up) over dat operationeel verlies draait.

Dat is nu toch wel Prio 1 lijkt mij.

DeZwarteRidder
0
quote:

martinmartin schreef op 25 apr 2019 om 15:27:


Indien je naar FCF kijkt maakt het niet zoveel uit of je Opex dan wel Capex gebruikt.

TT investeert zwaar in R&D en boekt fors af op haar assets terwijl Opex de voorkeur geniet boven Capex.
Met een amortisation van 110 mio op jaarbasis slinkt de post Intangible assets met hetzelfde bedrag.
Miv 4q 2018 heeft TT haar houding tov Capex vs Opex gewijzigd.
In 2016 en 2017 bedroeg de Capex excl TTT 107 mio.
In 2018 stokte dat bedrag bij 77 mio en bij de outlook wordt een bedrag voor dit jaar genoemd van 55 mio.

In feite hebben we nu te maken met dubbele kosten:
1. de kosten van amortisation uit het oude verhaal(tijdelijk want indien de inflow stokt stokt ook op enig moment de kans om af te schrijven)
2. de kosten die nu als R&D worden geboekt ten faveure van investering.

Ruwweg is deze stelselwijziging te schatten op 50 mio op jaarbasis.

Het bedrag dat TT dit jaar uitgeeft aan R&D en amortisation ligt in de buurt van de 400 mio( een krankzinnige 60% van de omzet outlook).

Een groot gedeelte is bestemd voor HD-maps en heeft geen connectie met de huidige opbrengsten.

Het is wachten op het moment dat de HD-opbrengsten mee gaan doen want dan is er geen houden meer aan.
Momenteel boekt men nl al een positieve FCF welke door dubbele kosten niet vertaald wordt in EBIT.

Hoe de wpa eruitziet zonder deze kosten is mi de verkeerde vraag daar ik denk dat deze kosten/investeringen noodzakelijk zijn om eem rol t espelen op het terrein van HD-maps.

Het gaat meer om de vraag of TT op termijn 1, 2, 5 of 10 miljard omzet scoort in deze tak van sport.

Met een marge van +80% en uitstaande aandelen ad 140-150 mio mag iedereen daar zijn wpa opplakken.

Idiote sprookjesverhalen die nooit uit zullen komen.

Ik dacht toch dat de fans ondertussen wijzer waren geworden.
groeibriljant
5
quote:

VanillaSky schreef op 25 apr 2019 om 19:49:


[...]

Haha nou een Vanillasky is het ook al lang niet meer.
De laatste jaren hebben toch diverse sprookjes de revue gepasseerd. Zo was daar de Hardware automotive, de HD traffic, de sports watches, de actioncam's, de Apps en noem zo maar op. Alle zouden zorgen voor miljarden omzetten en navenante winsten. De realiteit is weerbarstiger en TT heeft zich ieder half jaar/jaar opnieuw moeten uitvinden en omschakelen. Of dat bij HD maps ook zo gaat zijn dat valt te bezien (als we Musk mogen geloven wel, maar geloof dat zelf nog niet zo).

Maar laat ze in godsnaam eerst flink de schouders eronder zetten, de kosten onder controle krijgen EN houden, zodat ze hopelijk met de groei volgend jaar op A&E het bedrijf weer richting een break even resultaat kunnen sturen. Want na de verkoop van het tafelzilver blijft er voorlopig een bedrijf (start-up) over dat operationeel verlies draait.

Dat is nu toch wel Prio 1 lijkt mij.




Wat een kortzichtige visie. De cash stroomt binnen en met honderden miljoenen in kas en 0 schuld heeft TomTom een heel andere prioriteit:

NU een leidende positie opbouwen in de nieuwe miljardenmarkt van HD-maps

Analisten verwachten een markt van 9 miljard in 2025 en dat gaat nog wel verschillende keren over de kop in de periode 2025-2030.
Tegen die tijd rollen er jaarlijks ruim 100 miljoen nieuwe auto's van de band met een abonnement op real-time HD-maps en Services.
Op termijn zijn dat ruim een miljard jaarabonnementen.

De eerste 2 deals in de markt zijn binnen. 100% marktaandeel voor TomTom. Die deals zijn nog beperkt maar wel bij grote autofabrikanten.
Vrijwel alle autofabrikanten testen momenteel met TomTom.
In China heeft Baidu gekozen voor het TomTom-platform. Daarmee heeft TomTom de nieuwe wereldstandaard neergezet.

Goddijn heeft het over 50% marktaandeel.Tja dan heb je het over ongekende bedragen.

De omzet uit deze nieuwe markt is nu nog 0.
Op de balans staat deze nieuwe technologie ook voor 0.
(er is de afgelopen 10 jaar een slordige 3 miljard aan ontwikkelingskosten gepompt in de nieuwe real-time technologie en autonoom rijden).

De ca 300 miljoen die per jaar wordt geïnvesteerd in deze technologie is hard nodig. De komende 2-3 jaar wordt beslist of Goddijn dat 50% marktaandeel gaat realiseren. Die koers van 100 euro is dan slechts een eerste hobbeltje.


Met de helft van dat marktaandeel ben ik overigens ook zeer tevreden. De eerste signalen uit de markt laten echter een duidelijke voorsprong van TomTom zien. Goddijn zou weleens zijn gelijk kunnen gaan krijgen.


Het getal 10 is key:

- er is 10 jaar geïnvesteerd in real-time tech en autonoom rijden (ca 6 miljard)

- 10% van de investeringen is de huidige waarde van TomTom

- de HD-oogsttijd van 10 jaar is aangebroken.


Van 10 naar x10 naar x10 in waarde kan bij 50% marktaandeel en met de nieuwe wereldstandaard in handen.
Die eerste 10 zie ik dit jaar op de borden verschijnen.
Tom2HD
4
Blablabla miljardenmarkt.
Zolang TT alles weggeeft tegen kostprijs valt er niets te verdienen.
TT is ook al jaren onbetwist marktleider in traffic, waar is die omzet? Hoor je nooit iets over in het jaarverslag. 600 topics vol met beloften en er is nog steeds niet geleverd. Elke week weer hetzelfde verhaal hier. En maar wachten op de endgame. De endgame is dat de founders zichzelf weer gaan verrijken met de telematics-uitkering en daarna voor een appel en een ei TT van de AScX halen.
martinmartin
0
quote:

martinmartin schreef op 25 apr 2019 om 15:27:




Hoe de wpa eruitziet zonder deze kosten is mi de verkeerde vraag daar ik denk dat deze kosten/investeringen noodzakelijk zijn om eem rol t espelen op het terrein van HD-maps.

Het gaat meer om de vraag of TT op termijn 1, 2, 5 of 10 miljard omzet scoort in deze tak van sport.

Met een marge van +80% en uitstaande aandelen ad 140-150 mio mag iedereen daar zijn wpa opplakken.





Met exuses aan de realistische, kritische volgers die er voor waken zich mee te laten sleuren in te positieve scenario's.

Ik had naast de utopische 10 miljard aan omzet natuurlijk ook de 0 omzet variant moeten vermelden waardoor ook deze forumleden hun berekening wpa kunnen maken.
Eva1960
0
Na de positieve persberichten deden hGod en t
Tic er tijdens de CC ook weer alles aan om de verwachtingen te temperen. De koers zakte toen al weer in van 8,50 naar 8,04 en de week erna gaf Musk weer een eruptiescheet.

Dus op dit moment schuiven we weer richting een 0 verwachting. De toko is gewoon niet meer waard dan 600 mln+cash. Totdat er een grote jongen gaat instappen.

Laat het maar gebeuren, verkopen die hap, want in dit grote geweld hou je het als klein
Zwitserland nooit vol.

quote:

martinmartin schreef op 26 apr 2019 om 01:26:


[...]

Met exuses aan de realistische, kritische volgers die er voor waken zich mee te laten sleuren in te positieve scenario's.

Ik had naast de utopische 10 miljard aan omzet natuurlijk ook de 0 omzet variant moeten vermelden waardoor ook deze forumleden hun berekening wpa kunnen maken.
Sunshine Band
0
quote:

Tom2HD schreef op 25 apr 2019 om 23:24:


Blablabla miljardenmarkt.
Zolang TT alles weggeeft tegen kostprijs valt er niets te verdienen.
TT is ook al jaren onbetwist marktleider in traffic, waar is die omzet? Hoor je nooit iets over in het jaarverslag. 600 topics vol met beloften en er is nog steeds niet geleverd. Elke week weer hetzelfde verhaal hier. En maar wachten op de endgame. De endgame is dat de founders zichzelf weer gaan verrijken met de telematics-uitkering en daarna voor een appel en een ei TT van de AScX halen.


wat doe je hier dan?
Vive tu vida positivamente
0
Daar gaan we weer! Hoezo niet opvallend?!
In het eerste uur omlasg om vervolgens te herstellen en op het einde vd dag toch lager te eindigen.
Het mag, het kan, allemaal in het goud eerlijke Nederland.
Vorige week wedrrom betere cijfers en vooruitzichten en een koers op €8,25.
Nu amper 4 handelsdagen verder staan we gvd weer op de beruchte €7,50.

HG, Wakkie, grote klasse!!!
Jullie zullen wel trots zijn op deze geweldige koers cq prestatie om zonder aanleiding weer bijna een Euro te zakken,
Als je al zoveel geld hebt dan kun je toch wel iets doen om je trouwe particuliere aandeelhouders eens te ondersteunen en te belonen?!
TURBO-TA
1
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 26 apr 2019 om 09:39:


Daar gaan we weer! Hoezo niet opvallend?!
In het eerste uur omlasg om vervolgens te herstellen en op het einde vd dag toch lager te eindigen.
Het mag, het kan, allemaal in het goud eerlijke Nederland.
Vorige week wedrrom betere cijfers en vooruitzichten en een koers op €8,25.
Nu amper 4 handelsdagen verder staan we gvd weer op de beruchte €7,50.

HG, Wakkie, grote klasse!!!
Jullie zullen wel trots zijn op deze geweldige koers cq prestatie om zonder aanleiding weer bijna een Euro te zakken,
Als je al zoveel geld hebt dan kun je toch wel iets doen om je trouwe particuliere aandeelhouders eens te ondersteunen en te belonen?!


Moet een nieuw stuk schrijven. aub.
Niet iedere dag zelfde.
pwijsneus
0
quote:

TURBO-TA schreef op 26 apr 2019 om 09:43:


[...]

Moet een nieuw stuk schrijven. aub.
Niet iedere dag zelfde.


Inderdaad, Musk heeft een duit in het zakje gedaan.

En er heerst hier een misvatting dat de cijfers geweldig waren, dat waren ze niet.

Grotendeels conform verwachting, alleen consumer krimpt minder hard. Saai en voorspelbaar.
Makita
0
quote:

pwijsneus schreef op 26 apr 2019 om 09:47:


[...]

Inderdaad, Musk heeft een duit in het zakje gedaan.

En er heerst hier een misvatting dat de cijfers geweldig waren, dat waren ze niet.

Grotendeels conform verwachting, alleen consumer krimpt minder hard. Saai en voorspelbaar.

Jij zou toch wegblijven tot het einde van het jaar ;-)
Eva1960
0
Boos zijn heeft geen enkele zin spreek ik uit ervaring, het is gewoon een tradersaandeel en we kijken vandaag of de 7,50 het houdt.

Het heeft niets met manipulatie te maken er is weinig tot geen vraag meer naar dit aandeel. Telkens zweven tussen vrees naar 7 en hoop richting 9.



quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 26 apr 2019 om 09:39:


Daar gaan we weer! Hoezo niet opvallend?!
In het eerste uur omlasg om vervolgens te herstellen en op het einde vd dag toch lager te eindigen.
Het mag, het kan, allemaal in het goud eerlijke Nederland.
Vorige week wedrrom betere cijfers en vooruitzichten en een koers op €8,25.
Nu amper 4 handelsdagen verder staan we gvd weer op de beruchte €7,50.

HG, Wakkie, grote klasse!!!
Jullie zullen wel trots zijn op deze geweldige koers cq prestatie om zonder aanleiding weer bijna een Euro te zakken,
Als je al zoveel geld hebt dan kun je toch wel iets doen om je trouwe particuliere aandeelhouders eens te ondersteunen en te belonen?!
steelfighter72
0
ik zei toch verkopen!!! of wacht je op je 3,20 als ie op 4 euro staat....

na uitkering komt een aandelenemissie!

dit bestuur geeft geen ene klote om zn aandeelhouders, dat is tijdens BAVA wel duidelijk geworden
Makita
0
quote:

steelfighter72 schreef op 26 apr 2019 om 09:54:


ik zei toch verkopen!!! of wacht je op je 3,20 als ie op 4 euro staat....

na uitkering komt een aandelenemissie!

;-)

Poging tot stemmingmakerij of gewoon dommigheid dit?
1.237 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 57 58 59 60 61 62 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26-apr-19 09:41
Koers 7,602
Verschil -0,068 (-0,89%)
Hoog 7,696
Laag 7,580
Volume 86.734
Volume gemiddeld 1.037.010
Volume gisteren 684.047