TomTom juni 2018

1.432 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
boem!
0
quote:

trend follower schreef op 30 juni 2018 11:38:


[...]

Martin hoe kom je bij die 2022? Ik dacht datApple Maar een 3-jarig contract had met TT, gebaseerd op het verleden.
2012 was de eerste licentieovereenkomst en in 2015 hebben ze dit uitgebreid en verlengt, heb jij andere info?



Niet meer info. Ga ervan uit, dat de termijnen van drie jaar actief zijn gebleven.
Bij het ontbreken van uitsluiting nu in 2018 zal de datavoorziening in dat geval doorlopen tot 2021.
boem!
1
quote:

VanillaSky schreef op 30 juni 2018 09:44:


[...]

Daar ga je denk ik niks van horen. Daarbij zoals al eerder aangegeven blijft dat contract er nog wel even dan wel is/wordt het verlengd maar in beperkte scope.
Zoals hier al meer gezegd gaat dit mi niet direct veel invloed hebben op TT's financiële resultaten. Maar indien Apple gefaseerd afscheid gaat nemen is dit wel een slecht teken, daarbij denk ik dat het in dat geval welhaast zeker is dat de licensing outlook een downgrade krijgt.
Hoeveel het Apple contract oplevert geen idee, maar als ik moet schatten denk ik wel een 20% van de totale licensing omzet.




Ik kan me wel vinden in jouw taxatie omtrent financiele impact tot op heden van de Apple deal.
Die 20% was de afgelopen jaren dus ca 30 mio waard.
In de nieuwe situatie zal het financiele belang daarvan of belangrijk toenemen op basis van de uitspraak van HG dat de nieuwe maps aanmerkelijk duurder zullen zijn of imploderen naar 0 indien Apple besluit om de HD-maps layer in eigen beheer te ontwikkelen.
Apple staat bekend om zijn rigide inkooppolitiek waarbij het economisch gewin altijd voorop staat.

Kan je me ook helpen bij het vinden van het voordeel voor Apple indien zij zouden besluiten in de toekomst deze layer volledig in eigen beheer te nemen.
Zet de jaarlijkse ontwikkelkosten de komende 5 jaar van pakweg 400 a 500 mio eens af tegen de met 100% opgehoogde huidige kosten van 60 mio.
Hoop....
0
Tweet Nico Bakker.
Tomtom wederom in zwaar weer. Koers kan naar 7 euro...Morgen chartnavigator.
Heeft Er iemand nog iets positiefs anders openen we op 7.45 maandag grrrrr
VanillaSky
0
quote:

martinmartin schreef op 30 juni 2018 14:06:


[...]

Ik kan me wel vinden in jouw taxatie omtrent financiele impact tot op heden van de Apple deal.
Die 20% was de afgelopen jaren dus ca 30 mio waard.
In de nieuwe situatie zal het financiele belang daarvan of belangrijk toenemen op basis van de uitspraak van HG dat de nieuwe maps aanmerkelijk duurder zullen zijn of imploderen naar 0 indien Apple besluit om de HD-maps layer in eigen beheer te ontwikkelen.
Apple staat bekend om zijn rigide inkooppolitiek waarbij het economisch gewin altijd voorop staat.

Kan je me ook helpen bij het vinden van het voordeel voor Apple indien zij zouden besluiten in de toekomst deze layer volledig in eigen beheer te nemen.
Zet de jaarlijkse ontwikkelkosten de komende 5 jaar van pakweg 400 a 500 mio eens af tegen de met 100% opgehoogde huidige kosten van 60 mio.



Dat is natuurlijk een hele kromme vergelijking. Indien Apple echt alles zelf wil gaan doen krijgt TT er gewoon een enorme concurrent bij. Dus dan is het 400-500mio of meer ontwikkelkosten maar komt er misschien wel 1-2 mrd aan omzet bij voor Apple en word derhalve de taartpunt van TomTom kleiner.
In dat geval zijn ze echt maximaal gepiepeld.

Vooralsnog pakweg de komende 2-3 jaar veranderd er financieel niet zoveel. Het signaal daarentegen kan het aandeel (al is het tijdelijk) een doodschop geven.
tatje
2
Oud bericht van Justin uit 2016.
Tegen gekomen bij bladderen door de klappers :-)


*Justin* 20 okt 2016 om 17:40 ( gedeelte )

TomTom gaat met Nvidia de uitdaging uit om met wereld dekking HD maps te maken. 60 miljoen kilometer. Alain DeTaeye vertelde het op het podium bij Nvidia.

Als TomTom als eerste grote dekking heeft qua HD maps (ze liggen voor op HERE) en in 2018 ook andere automerken HD maps nodig gaan hebben, dan is TomTom monopolist op dat gebied.

En doordat Tesla haar aankondiging heeft gedaan, zet ze druk op andere autofabrikanten om ook sneller met autonoom rijden te komen. Alleen al qua imago. En dat beperkt de keuzemogelijkheden van autofabrikanten. Het beperkt ook de tijd die autofabrikanten hebben om dingen zelf proberen te maken.

Alles wat ingekocht kan worden kant en klaar, zoals de Nvidia supercomputer met standaard TomTom HD maps en Road DNA aan boord, zal de voorkeur krijgen boven zelf ontwikkelde maar nog onvoldoende geteste of half-af zaken.

De non-believers mogen hier schreeuwen wat ze willen, maar dit is een tweede Apple. Apple was zeer geheim. TomTom was restricted om er over te praten. Het was veel meer dan een financiele deal, het was een deal waarbij twee partijen elkaar helpen en TomTom heel veel data gekregen heeft. En mede dankzij die Apple deal heeft TomTom een voorsprong genomen op HERE in termen van kaart versheid.


Vooral dat laatste gedeelte, daar ben ik het helemaal mee eens.

Blijven apple en Tom Tom elkaar helpen, ik denk van wel.

Zit microsoft nu met de handen in het haar.

Azure maps dat zijn toch de kaarten van Tom Tom.

Ik denk eerder Apple en Microsoft tegen google en Tom Tom is een belangrijk instrument :-)
tatje
0
Apple Microsoft Tom Tom.

twitter.com/jellebrinkhuis


Oud nieuws maar misschien wel heel actueel.


Time to End the TomTom, Apple Game of Chicken


by Roger Lanctot | May 09, 2016


After its latest somewhat disappointing earnings report and TomTom's less than disappointing earnings report, the time would seem nigh for Apple to make a long awaited and desperately needed move in navigation with TomTom. Despite more than half a dozen acquisitions in the navigation space Apple is a non-player in navigation. TomTom, on the other hand, rules the traffic information market for systems built into cars.

When TomTom and Apple first started their dance operational security was paramount. TomTom executives at headquarters in Amsterdam were only allowed to refer to a "fruit company" or "Muskoka." The name Apple could not even be uttered.

To this day, the relationship that provides Apple with access to TomTom maps and TomTom with access to Apple probe data cannot be confirmed. The don't ask don't tell regime prevails.

But it is clear that TomTom's rise to dominance in in-dash traffic information has been enabled by Apple's handset data probes. TomTom has also become reliant on Apple's probe data to refine and edit its maps. Meanwhile Apple has gained little or nothing from access to TomTom's map information.

Apple is now poised on the cusp of pursuing a deeper role in the automotive industry expected to include the creation of an Apple car presumably including self-driving capabilities. Apple is also heavily engaged in pushing its CarPlay in-dash smartphone integration.

Apple CarPlay, like Google's Android Auto, has yet to set the automotive world on fire. I have long argued that an Apple CarPlay infused with competitive traffic information, automatic crash notification, wireless traffic light connectivity and a host of deeper application integrations built around navigation could be a game changer. Buying TomTom will change that game.

Alternatively, Apple could pull the plug on the TomTom relationship - the existing contract includes an escape clause for Apple - and go its own way - building its own traffic solution to compete with TomTom and drive TomTom out of its hard won dashboard positions with multiple OEMs around the world. Given Apple's lack of progress on navigation I don't see any hope for this latter option.

No. Apple needs a deeper engagement with TomTom to leverage high definition maps and to affix its own brand to the superior traffic information offering now residing under TomTom's brand with Apple's data. TomTom's traffic success is more or less a Potemkin village built upon Apple's undisclosed probe data contributions.

There is an alternative path with TomTom partner, Uber, scooping up the Dutch mapper for its navigation and self-driving enabling high definition map content. But Apple's interest is backed by cash - and TomTom's value is inextricably wedded to Apple's probe resources.

It's time for Apple CEO Tim Cook to end the charade, write the check, and take credit for the best in-dash traffic data in the business today - and then add that traffic data to Apple CarPlay. With a more compelling CarPlay offer, Apple can then begin advertising its integration relationships with multiple car makers and start stepping up its automotive game.

All of this, of course, will serve as precursor to the creation and launch of an own-branded Apple car with the best smarthpone integration and traffic data in the industry and, maybe, a cutting edge self-driving platform. TomTom has many of the answers to what ails Apple. TomTom even has some consumer products that will no doubt perform better in the market with an Apple brand and distribution channel.

How about it, you two? Time to get a room.
Accuboor
1
quote:

Hoop.... schreef op 30 juni 2018 14:10:


Tweet Nico Bakker.
Tomtom wederom in zwaar weer. Koers kan naar 7 euro...Morgen chartnavigator.
Heeft Er iemand nog iets positiefs anders openen we op 7.45 maandag grrrrr

Die TA dudes worden betaald om transacties uit te lokken. Enige competenties die je moet hebben is een stukje kunnen schrijven met ingewikkelde woorden (zodat andere mensen zich dom voelen) en een rechte lijn met een lineaal kunnen trekken voor zogenaamd bewijs. Ik vind het persoonlijk een vorm van oplichting.
Epilote
1
Helaas gaan we de 7 euro grens aantikken, de start van de 6/7 pendel. Wat denk jij natte krant ?
Starbuck
0
Alsof Apple de enige klant is, de samenwerking is er nog steeds, waarom anders het bericht van Reuters vrijdag avond? Wie heeft belang gehad bij het plaatsen van dat bericht. Dat vraag ik mij af. Alsof iedereen in TT zit vanwege een contract met Apple? Ja het bericht impliceerde in 1e instantie iets anders. Ik baal ook van deze koersdaling maar tot de financiële gevolgen niet duidelijk zijn is het allemaal emotie en paniek.
TomTom 25
1
Wie heeft belang gehad bij het plaatsen van dat bericht. Dat vraag ik mij af.

Precies, wie....heel vreemd van reuters weer...
JIBA
0
quote:

Accuboor schreef op 30 juni 2018 15:44:


[...]
Die TA dudes worden betaald om transacties uit te lokken. Enige competenties die je moet hebben is een stukje kunnen schrijven met ingewikkelde woorden (zodat andere mensen zich dom voelen) en een rechte lijn met een lineaal kunnen trekken voor zogenaamd bewijs. Ik vind het persoonlijk een vorm van oplichting.


Het zijn de Moneymakers die hier erg vatbaar voor zijn.
*Natte krant*
0
quote:

Epilote schreef op 30 juni 2018 16:09:


Helaas gaan we de 7 euro grens aantikken, de start van de 6/7 pendel. Wat denk jij natte krant ?

Kan alle kanten op maar een duw naar laag 7 of hoog 6 is mogelijk.
Ik ga met Vanilla mee op het punt van instap in de 6. Rond 6,5.
Maar nogmaals. Hoe dit nu weer gaat uitpakken.....

Timing is key. Nog even op Reuters eind maart.
Wat kan gebrurd zijn is dat dat bericht naar buiten kwam toen dat dingetje al weer achter de rug was.
Makkelijk voor Goddijn. Er speelt niets. Hij zegt de waarheid.
T was nl al achter de rug.
Epilote
0
quote:

*Natte krant* schreef op 30 juni 2018 17:01:


[...]
Kan alle kanten op maar een duw naar laag 7 of hoog 6 is mogelijk.
Ik ga met Vanilla mee op het punt van instap in de 6. Rond 6,5.
Maar nogmaals. Hoe dit nu weer gaat uitpakken.....

Timing is key. Nog even op Reuters eind maart.
Wat kan gebrurd zijn is dat dat bericht naar buiten kwam toen dat dingetje al weer achter de rug was.
Makkelijk voor Goddijn. Er speelt niets. Hij zegt de waarheid.
T was nl al achter de rug.


Helaas had ik de spike down 3 min. voor sluiten niet meer verwacht waardoor mijn kooporder is afgegaan. Tja pech gehad dat wordt komende maanden en wellicht jaren weer langzaam terugkrabbelen als ze tenminste niet failliet gaan.
boem!
4
quote:

VanillaSky schreef op 30 juni 2018 14:25:


[...]

Dat is natuurlijk een hele kromme vergelijking. Indien Apple echt alles zelf wil gaan doen krijgt TT er gewoon een enorme concurrent bij. Dus dan is het 400-500mio of meer ontwikkelkosten maar komt er misschien wel 1-2 mrd aan omzet bij voor Apple en word derhalve de taartpunt van TomTom kleiner.
In dat geval zijn ze echt maximaal gepiepeld.

Vooralsnog pakweg de komende 2-3 jaar veranderd er financieel niet zoveel. Het signaal daarentegen kan het aandeel (al is het tijdelijk) een doodschop geven.


Ik begrijp niet waarom jij nu spreekt over een kromme vergelijking.
Het beperkte speelveld waarop Tom2 wil acteren is als supplier voor HD-maps tbv SDC.
Ik bespeur bij Apple een andere doelstelling tw superieure kaarten tbv location base tov haar vijand voor het leven Google.
Denk jij nu echt dat Apple naarstig op zoek is naar extra omzet ter grootte van 1 a 2 miljard en daar serieus geld op in wil zetten.
Ook jij weet dat die mogelijke 2 miljard als target-omzet volledig onzichtbaar zal zijn in haar revenue overzicht.

Jij geeft aan dat er financieel niet veel zal veranderen de komende jaren.
Mijn indruk staat daar haaks op, juist de komende jaren zal aantonen of Tom2 in staat blijkt om die 1 a 2 miljard die jij toedicht aan Apple zelf in eigen beheer te realiseren met de daarbij behorende winstexplosie tot gevolg.
De toekomst van Tom2 is ongewis en veel zal afhangen van het al of niet gerealiseerde succes voor de SDC.

De afgegeven orderboeken geven mij als longer voldoende vertrouwen dat eea niet falikant mis zal lopen; gegeven jouw verklaarde long positie in Tom2 kan ik daarom weinig begrijpen van jouw immer negatieve benadering.



Sunshine Band
0
quote:

Tomtom5 schreef op 30 juni 2018 13:19:


Dat bericht van reuters een paar uur na het bericht van Apple, blijft voor mij net als hun vorige bericht over TomTom uiterst vreemd. Iemand idee wat hun belang kan zijn? Long belangen?

In eerste instantie berichtte Reuters dat zowel TomTom als Apple niet bereikbaar waren voor commentaar.
Dat op vrijdagavond onze tijd een uur of elf HG op een oor of op CV ligt is begrijpelijk. Dat er dan bij Apple nog wel iemand bereikbaar is, Is ook nog wel te snappen voor de meeste ridders hier.
Uiteraard past Reuters dan het bericht aan.

KC
ketchup
2

@ Martin als je gemiddeld aan 13 euro Long zit, hoelang zit jij dan al long en hoelang zit jij er dan al naast met je verwachtingen voor TT ?

is het dan niet tijd voor een wat meer gematigde benadering naar het beloofde wat telkenmale niet geleverd is ?

denk je nu echt dat de markt compleet gek is en dat men de koers naar beneden manipuleert al deze jaren?
we staan hier gewoon omdat HG helemaal niks kan laten zien wat de belegger vertrouwen geeft er LT in te zitten, het enige wat wel telkenmale pijnlijk naar voren komt is dat sectorgenoten aan veel hogere waardering van huis wisselen en dat is de reden dat velen, precies zoals ik Long zitten, omdat deze mensen allen verwachten dat het een kwestie van tijd is dat iemand dit bedrijf gaat kopen of een splitsing weet te forceren, zodat die waarde er uitkomt, maar HG zelf heeft alle krediet in beleggersland allang verspeeld.
JvH
0
quote:

Tomtom5 schreef op 30 juni 2018 16:38:


Wie heeft belang gehad bij het plaatsen van dat bericht. Dat vraag ik mij af.

Precies, wie....heel vreemd van reuters weer...


Eentje die een ingang heeft bij Reuters met een grote positie in TomTom. Zal maandag hierdoor wel allemaal meevallen en misschien komt er zelfs nog verrassend nieuws...
boem!
6
@Wies Op jouw directe vraag krijg je een rechtstreeks Rotterdams antwoord.

Bijna 10 jaar geleden ingestapt op advies van mijn accountmanager tegen 35 euro in een overigens zeer goed gespreide portfolio.
8 jaar geleden de juiste beslissing genomen om te emigreren waarbij ik mijn volledige portefeuille te gelde heb gemaakt muv Tom2.
Door mee te doen met de emissie en wat handelen mijn gemiddelde teruggebracht tot 13 euro.
Om in jouw termen te spreken zit ik er al 8 jaar volledig naast vwb de koersvorming tov mijn verwachtingen.

Jij geeft aan , dat het dan de hoogste tijd wordt om een meer gematigde benadering te kiezen en op dat moment ben ik je volledig kwijt.
Ik ben degene die telkens aangeeft dat de huidige koers niet wordt bepaald door wat er tot op heden financieel geleverd is door Tom2 maar dat er ongekende mogelijkheden liggen.
Jij ziet graag dat die mogelijkheden direct ten gelde worden gemaakt door de assets te verkopen onder het adagio beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht.

Het is juist daarom dat ik het geheel niet denk dat de koers naar beneden wordt gemanipuleert integendeel momenteel zit er nog volop toekomstverwachting in de koers opgesloten.
Jij geeft telkens aan dat de markt niet gek is en dat gegeven onderschrijf ik echter jouw tweede veronderstelling dat die gekte wel van toepassing moet zijn op HG daar neem ik afstand van omdat nog maar moet blijken of Tom2 op eigen benen niet in staat is zelfstandig haar actieve sectoren te vermarkten.
De orderboeken Automotive en de afgesloten samenwerkingsverbanden met top High-Tech spreken andere taal met als gevolg de huidige zeer hoge kw.
Het inkoppertje dat HG haar assets makkelijk kan verkopen tegen +15 euro en dat zij daarmee de beste deal kunnen afsluiten afgezet tegen de huidige koers mede ingegeven door het altijd op de loer liggende gevaar van disruptie getuigd juist van die kruideniersbenadering waardoor ik blij ben Nederland te zijn ontvlucht.

Met alle respect voor jouw bijdragen die velen waaronder ikzelf hebben geholpen beter te begrijpen hoe de bankwereld opereert maar voor mij is er toch maar 1 echte wereld en dat is de wereld van de entrepeneur die ernaar streeft om de best in class te zijn en daar uiteindelijk ook voor beloond wil worden.
Zoals door Gerard ECB al eerder aangegeven stel ik boven bank-analisten als mijn belangrijkste raadgever de aandelenpositie van founders and friends.

JDM is geen nitwit en HG heeft laten zien dat hij in een veel eerder stadium dan zijn concurrenten heeft voorzien waar de markt behoefte aan heeft en daar volledig op ingezet.
Ik hoop dat hij zich niet laat beinvloeden door tenentrekkende negatieve posters die hem voor alles en nog wat uitmaken zelfs bij de huidige kw van boven de 70 en daardoor besluit het bedrijf van de beurs te jatten.
Geef de man gewoon de vijf jaar dan zal blijken of Tom2 een 3 dan wel 120 euro waard is.
JvH
1
Misschien herinnert u zich de erbarmelijke start van Apple Maps in 2012 nog? Toen Apple met de lancering van haar 'Maps' het veel betere Google Maps als 'default' kaartapplicatie voor de iOS links liet liggen. Hybris was het. Zelfs verstokte Apple-fans schreeuwden moord en brand. De app begon als een fiasco, een 'plethora of bugs and inaccuracies' (Macworld) die pas na veel ad hoc fixwerk is het geworden tot wat het nu is: een mindere variant van Google Maps. Edoch, Apple is Apple, en laat het daar niet bij zitten. Dus wordt Apple Maps vanaf de grond verherbouwd. Apple lijkt in alles Google na te apen, maar dan natúúrlijk beter. Volgens TechCrunch gebruikt Apple 'first-party data gathered by iPhones with a privacy-first methodology and its own fleet of cars packed with sensors and cameras.' Apple blijft ook voor de nieuwe kaartdienst tappen uit het data-vaatje van ons eigen Mokumse TomTom. Dat lijkt goed nieuws voor TomTom die Apple Maps al vanaf het eerste uur van data voorziet, ware het niet dat het aandeel volgens Bloomberg bij het indalen van het nieuws zakte met 1,7%. Apple bouwt een eigen database voor deze nieuwe app en gaat hiervoor minder afhankelijk worden van partners als TomTom. Blijft toch een beetje de vraag waarom Apple zo nodig de beste wil zijn, ook met camera-autootjes de wereld in kaart wil brengen en een nieuwe domper riskeert. Apples nieuwe app zal deze herfst als in Californië te gebruiken zijn. Het duurt dus nog wel even voordat uw privacy naast door een goochelstreetfiew-wagen, ook een appelauto wordt geschonden.

Tags: apple, tomtom, maps @S. de Graaf | 30-06-18 | 13:00 | 7 reacties

www.daskapital.nl/5151392/apple-geeft...

Apple lijkt in alles Google na te apen, maar dan natúúrlijk beter. Volgens TechCrunch gebruikt Apple 'first-party data gathered by iPhones with a privacy-first methodology and its own fleet of cars packed with sensors and cameras.' Apple blijft ook voor de nieuwe kaartdienst tappen uit het data-vaatje van ons eigen Mokumse TomTom.


Bovenstaande passage:
Wat ik al zei; haantjesgedrag van Apple. Maar goed, Apple kan ook in hun nieuwe maps niet zonder TomTom blijkt wel.
1.432 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 mei 2020 17:35
Koers 7,440
Verschil +0,195 (+2,69%)
Hoog 7,485
Laag 7,290
Volume 300.332
Volume gemiddeld 772.300
Volume gisteren 168.106