AMG « Terug naar discussie overzicht

augustus 2017: Met de wind in de rug

435 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 20 21 22 » | Laatste
[verwijderd]
5
Op 3 augustus komt Heinz dus weer met cijfers. Denk dat hij gaat zeggen: Zizz was a very good quarter, met die Duitse tongval van hem. We gaan waarschijnlijk redelijk goede cijfers zien, met hopelijk weer eens stijgende omzetten, maar wellicht ook hoge kapitaaluitgaven voor de Lithium concentraat plant in Brazilië.

Daarnaast mogen we hopen dat de outlook opwaarts wordt bijgesteld. Die kans is groot aangezien AMG nu de wind in de rug heeft van stijgende metaalprijzen. En dan kan het hard gaan. De prijzen van een aantal metalen liggen vast in lange termijn contracten, maar dat geldt bijv niet voor ferrovanadium. AMG is de grootse producent van dit goedje in Noord Amerika en verkoopt aan marktprijzen die begin Q3 hard zijn gaan stijgen. Ook de prijs van tantalum gaat snel omhoog.

Maar hoe de cijfers ook zijn, het lange termijn perspectief van Lithium en de uitspraak van Heinz dat we naar een ebitda gaan van 200 miljoen zullen de prijs van het aandeel de komende tijd kunnen doen vliegen.

Succes allemaal.
de storm
0
dulieu
0
Met wind weet je het nooit. De kunst is om hem in ze zeilen te houden. Vereist kundig manoeuvreren. Maar de weersverwachting van AMG lijkt deze week goed te zijn. Aantrekkelijk om een tochtje te maken. Goede reis allemaal. Oploeven maar.
Umi1
4
quote:

Bobo schreef op 31 juli 2017 19:16:

wellicht ook hoge kapitaaluitgaven voor de Lithium concentraat plant in Brazilië.
CapEx $ 55M over FY 2017 voor Lithium allein. Daarnaast wist Steve Daniels me onlangs te vertellen dat de maintenance CapEx rond het niveau van 2016 zou uitkomen ($18,4M). Eens fase 1 in werking is, zal er 3,5M aan jaarlijkse Maintenance CapEx bijkomen.
Met nog wat investeringen in Silicon, graphite, TiAl kom je dan snel aan een CapEx van $80M over 2017! Heinz verwacht daardoor het jaar niet met een netto kaspositie af te sluiten.
Moest men dan het jaar dan toch 'Net Cash' kunnen afsluiten ga ik te voet naar Scherpenheuvel (voor de Belgen onder ons :P)
[verwijderd]
0
quote:

Umi1 schreef op 31 juli 2017 21:02:

[...]

CapEx $ 55M over FY 2017 voor Lithium allein. Daarnaast wist Steve Daniels me onlangs te vertellen dat de maintenance CapEx rond het niveau van 2016 zou uitkomen ($18,4M). Eens fase 1 in werking is, zal er 3,5M aan jaarlijkse Maintenance CapEx bijkomen.
Met nog wat investeringen in Silicon, graphite, TiAl kom je dan snel aan een CapEx van $80M over 2017! Heinz verwacht daardoor het jaar niet met een netto kaspositie af te sluiten.
Moest men dan het jaar dan toch 'Net Cash' kunnen afsluiten ga ik te voet naar Scherpenheuvel (voor de Belgen onder ons :P)

Ik zie dat jij je huiswerk iedere keer heel grondig doet. Daar hebben we wat aan, dus bedankt en ab.

Verder is dat NRC artikel misschien interessant, maar het zit achter een betaalwal. Kan iemand de tekst plaatsen?
kiekes
0
[verwijderd]
3
de link uit nrc:

Lithium was voor AMG eerst bijvangst, nu een groeidiamant
Deze rubriek belicht beursfondsen in de belangstelling. Deze maandag: metalenspecialist AMG.
Joost Pijpker
30 juli 2017

Het succes van elektrische auto's is belangrijk voor AMG, dat lithium voor in de accu's levert.
Foto Koen van Weel/ANP

Lang leek elektrisch rijden iets voor in de toekomst. De auto’s waren te duur, het aantal elektrische modellen was beperkt en – dat was eigenlijk het belangrijkste – een accu ging nog geen 150 kilometer mee. Maar inmiddels maken steeds meer fabrikanten werk van elektrisch rijden. Onder meer BMW en Volvo kondigden onlangs aan dat ze de productie van elektrische auto’s de komende jaren flink uitbreiden.

Voor metalenspecialist AMG zijn zulke berichten goed nieuws. Het van oorsprong Duitse bedrijf, tegenwoordig gevestigd in Nederland, heeft zich namelijk sinds ongeveer een jaar toegelegd op de productie van lithium. En aangezien dat materiaal veel gebruikt wordt in oplaadbare batterijen en accu’s, neemt de vraag naar lithium in rap tempo toe.

Hoe groot de behoefte is, blijkt wel uit de prijs die accufabrikanten voor het materiaal betalen. Op dit moment brengt een ton lithiumcarbonaat, een stof die bijna helemaal uit lithium bestaat, 18.000 tot 21.000 dollar (15.000 tot 18.000 euro) op. Ongeveer anderhalf jaar geleden was dat nog zo’n 7.000 dollar.

Autojournalist Bas van Putten testte voor NRC onlangs Opel Ampera-E, het elektrische ‘wonderkind’ waar een wachtlijst voor is
Dat de prijs van lithium zo sterk is gestegen, heeft volgens Henk Veerman, die het aandeel AMG volgt voor zakenbank Kempen & Co, te maken met de schaarste aan het begin van de productieketen. Want de bedrijven die accu’s maken of lithium verwerken, kunnen gemakkelijk opschalen. Maar voor de bedrijven die de stof uit de grond halen, is dat veel moeilijker. „Dat is op dit moment de bottleneck”, weet Veerman.

AMG is nu een van de bedrijven die in dat gat springt. De fabrikant van specialistische metalen gaat het materiaal opdiepen uit een oude mijn in Brazilië, die eerst met name voor andere stoffen werd gebruikt. Lithium was op die locatie aanvankelijk vooral bijvangst: pas toen de prijzen stegen werd gericht delven interessant. AMG wil het lithium nu in kristalvorm - ook wel spodumeen - uit de grond halen en doorverkopen aan bedrijven die het verwerken tot lithiumcarbonaat. De productie moet medio 2018 beginnen.

AGENDA: HALFJAARCIJFERS

Maandag
Heineken (bier)

Dinsdag
Apple (technologie)
DSM (chemie)
Grandvision (brillen)

Woensdag
ING (bank)
Snowworld (skihallen)
Takeaway.com (maaltijden)
Tesla (elektrische auto’s)

Donderdag
AMG (metalen)
Fugro (bodemonderzoek)
Toch zijn er ook twijfels over de lithiumkoorts op de financiële markten. Eind vorig jaar schreef een analist van de Amerikaanse vermogensbeheerder Bernstein bijvoorbeeld dat de huidige, hoge prijzen onhoudbaar zijn. Hij verwacht dat steeds meer bedrijven zich gaan bezighouden met het delven van lithium, waardoor de schaarste snel voorbij is.

Analist Veerman van Kempen & Co vermoedt dat dat wel meevalt. Een stuk land met lithium in je bezit hebben is namelijk iets anders dan het er op een efficiënte manier uit kunnen halen, zegt hij. AMG heeft in die zin een voordeel op nieuwe concurrenten omdat „het huis al op orde” is en de mijn al in bedrijf.

Het milieu is een belangrijke reden om voor de elektrische auto te kiezen. Maar ook die vervuilen het milieu
Bovendien heeft AMG zich beschermd tegen een eventuele prijsdaling van lithium, zegt Veerman. Het bedrijf sloot onlangs een meerjarig contract voor het leveren van spodumeen, wat momenteel zo’n 800 dollar per ton opbrengt. „Daarin is afgesproken dat de verkoopprijs variabel is, maar wel met een vaste ondergrens”, aldus Veerman. „Dus als lithium duurder wordt, krijgt AMG meer. Maar mocht de prijs dalen, dan krijgt AMG in een vast bedrag. Hoe hoog dat is, heeft het bedrijf nooit gemeld. Maar ik schat zo’n 500 tot 600 dollar. En tegen die prijs zijn ze nog steeds erg winstgevend.”
aandeeltje!
1
Kortom het ziet er weer wat beter uit dan 3 maand geleden, maar dat is niets nieuws en daar was het vaste panel op dit forum allang van overtuigd. Desalniettemin is het goed om in herhaling te vallen, ik zie namelijk het aantal participanten toenemen. I.h.a. betekent dat meer interesse is en dat is een goede zaak.
Het is nu vlgns mij ook het 4e kwartaal (of zit ik hier nu een kwartaal te ver?) dat er gezegd werd: we verwachten de komende 4 kwartalen stijging van winst kwartaal op kwartaal. Die uitspraak is overigens niet herhaald daarna, wel vooralsnog gerealiseerd, maar vervangen door de ebidta uitspraak 'verdubbeling" in ik meen 4 jaar tijd. Nou dat zou ik ook wel durven met de huidige vooruitzichten, ofwel gaat gebeuren (met de info de vooruitzichten van vandaag). Die berekening was ook al gemaakt met de beperkte maar wel relevante jnfo en inschattjngen.

Expenses aan investeringen LI fabriek enzo zijn gewoon aangegeven. Het zou mij bevreemden dat daar nu opeens kikkers naar boven komen. Er is iets verandert jn aanpak en uitspraken de laatste jaren...

Wellicht weer wat meer info over afhandeling over wegvallen 'T' contract en de brand en zo, maar daar is worse case scenario al aangegeven. Natuurlijk gaat dat meest negatieve scenario niet uitkomen als ik het verhaal beschouw. Ik verwacht overigens dat er weinig nieuws komt behalve dat het juridisch traject loopt (eenzijdig beeindigen contract op vooringenomen oordeel het mogelijk niet kunnen leveren van....). Ten aanzien van de brand zelf en eventuele verzekeringsuitkeringen: ook dat duurt eindeloos. Het maakt verder ook niet uit, voor de verdere toekomst zijn dat soort zaken rimpels in het bestaan als bedrijf met deze vooruitzichten.
Uiteindelijk is er ook nog een 10% belang, deze week zei iemand toen nou dat zullen ze ook wel niet meer hebben. Natuurlijk wel anders had het namelijk gemeld moeten worden...lijkt me vrij duidelijk als ze datafgestaan zoude hebben dan zou dat gemeld moeten zijn.

Kortom ik verwacht gewoon betere operationele cijfers en op incidenten i.i.g. geen echte nieuwe problemen. De markt verwacht dit ook, gezien de koersontwikkeling van afgelopen tijd.

Het zou natuurlijk wat kunnen tegenvallen, maar daarvoor is de koers vandaag de dag toch nog wat bescheiden en gewoon in lijn met hetzij de huidige operatie (en als dat dus nog cijfermatig tegenvalt wegens contractperioden) danwel het perspectief 2018 en 2019. Kies wat je wilt.

Dat is mijn gedachte en daarom stapik ook nog lang niet uit (maar pak dus wel van tijd tot tijd deelwinst om de prtefeuille AMG niet te groot te lten worden, want ja die groeit hard als ik dat niet zou doen.......

aandeeltje!
0
De LI business op zichzelf, met de gegevens die we hebben en de plannen kwa productie zal minimaal de omvang hebben kwa winstgevendheid van al het andere bij elkaar ex extra potentieel van de potentiele ophemeling van 90 ton Li tot meer wjnstgevende producten ex te verwachten prijsstijgingen.
LI zelf en exclusief de ingezette verbetering van andere vele prijzen van metalen waar AMG inzit.
De verdubbeljng van EBITDA gaat m.i. binnen 4 jaar plaatsvinden.
Voor LI zie draadje LI met de laagste kostprijs, maandje of 4 terug zk even uit mijn hoofd.

viper one
2
goedemorgen iedereen,
Bobo, de eerste ab die je gisteren kreeg kwam van mij. Dank voor de steeds accurate info en bemerkingen die je hier onvermoeibaar blijft posten. Onderstaand artikel toont nog maar eens aan dat de toekomst er heel anders zal uitzien. Het gaat veel en veel verder dan enkel auto's op het vlak van mobiliteit...
28/07/17 - 17u04 Bron: IPS
De Yara Birkeland, het zelfvarende, elektrische containerschip uit Noorwegen, zal volgend jaar al varen. In een eerste fase zal dat nog met een bemanning zijn.
De Yara Birkeland, een project van de Noorse bedrijven Yara en Kongsberg, wordt in de tweede helft van 2018 te water gelaten. Het wordt voorgesteld als "het eerste autonome containerschip zonder uitstoot ter wereld".
Het containerschip, waarvan de ontwikkeling ongeveer 20 miljoen euro kost, vaart volledig op elektrische batterijen. Het bevat ook gps, radar, camera's, sensoren en andere technologie om volledig autonoom te kunnen varen. Dat zal pas gebeuren vanaf 2020. In een eerste fase gaat er nog een bemanning aan boord. In 2019 wordt het autonome varen getest.
De Yara Birkeland is een klein containerschip. Het kan maximaal 150 containers per keer vervoeren.
succes iedereen
eddy59
0
Forecast2006
0
Turbo player
0
Horizongloort
0
Op basis van de samenstelling van 31 Juli (https://www.behr.nl/koersen/indices)
, staan we op de rand om te promoveren naar de AMX, aangezien Refresco op de nominatie staat om over genomen te worden.
We gaan het zien in September.
435 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 20 21 22 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 10:43
Koers 24,300
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 24,600
Laag 23,760
Volume 74.116
Volume gemiddeld 243.435
Volume gisteren 218.255

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront