TOMTOM SEPTEMBER 2016

4.714 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 ... 232 233 234 235 236 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
mjmj
0
quote:

potpourri schreef op 16 september 2016 13:24:


[...]


zit met smart te wachten op het nieuws dat ze PNG (Papoea Nieuw Guinea) in hun kaartenbak hebben, er is daar mega vraag voor accurate kaarten voor self-riding donkeys die niet op een boom knallen, of het ravijn instorten.



ha ha ha! Da's een goeie.

Mss kan een lezende TT-medewerker deze uitprinten en meenemen naar de vr-mi-bo en hem onder de neus van HG schuiven.
Turquoisine
1
quote:

Intrinsiek schreef op 16 september 2016 14:15:


[...]

Papoea Nieuw Guinea ..... Dit vergelijk jij met India ! ?

Motieven zijn mij nog niet geheel duidelijk , probeer je koersgemiddelde weer omlaag te brengen, zo net voor publicaties Parijs ?
Dat heet sarcasme en ik begrijp het maar al te goed. Het zijn bliksemafleiders van de werkelijke asset waarde van TT en daar werkt het management volop aan mee.

Een goed manager had laten zien wat de waarde is van een divisie automotive en TTT en hadden we nu ook niet op een -34% gestaan YTD maar dát is HG niet. Een visionair ja, een manager die aanvoelt waar de aandeelhouders om vragen? NEE (of misschien ook wel maar dan worden er vieze spelletjes gespeeld.)
apieslapie
0
Jim zei het nog laatst op RTLZ, Het gaat beleggers niet om winst, maar om groei! Tomtom groeit, maar waar blijft de waardering?
NewKidInTown
0
Goedemiddag beste vrienden, vooral de techneuten onder ons. Techniek is niet mijn allersterkste punt, om maar eens een understatement te gebruiken:

- kan het zijn dat onder invloed van de voortschrijdende techniek, in de nabije toekomst, kaarten op een geheel andere manier zullen worden gemaakt en ge-update ? Bijvoorbeeld door de rijdende navigatiegebruikers zelf in plaats van door rondrijdende auto's van de navigatieleveranciers zelf ? Navigatiegebruikers van het zelfde merk en samenwerkende merken ? En zou daardoor de prijs en waarde van al bestaande kaarten daardoor drastisch kunnen afnemen ?
Of gebeurt dit al op dit moment ? Ik zei al dat ik een technische leek ben.

Kan het ook zijn dat de navigatiebedrijven (heb er even geen andere term voor maar jullie begrijpen hopelijk wat ik bedoel) in opkomende landen zoals in Azie, China, waar in ieder geval de bovenlaag minimaal zo intelligent is als in Europa en Silicon-Valley, een stuk harder werkt en beduidend goedkoper is, een eventuele achterstand, in no-time heeft ingehaald, zeg een jaar of twee a drie ?

Wat zou dat kunnen betekenen voor de beurskoersen van die bedrijven in Azie ?

Zijn de contracten met de diverse autobedrijven echte toekomstige leveranties van concrete producten en diensten tegen concrete afname-prijzen of betreft het hier slechts test-trajecten en kan de automaker aan het eind van de rit pas gaan beslissen over aankoop en nog ruimte hebben voor onderhandelingen over prijzen of gaan kiezen voor een andere leverancier ?
Want anders begrijp ik niet heel goed waarom over werkelijke orders geen enkele financiele informatie wordt verstrekt.

Kortom, hoe hard en concreet zijn reeds gemelde orders ?

Gooi het maar even in de groep.

Over de koersontwikkeling doe ik verder helemaal geen uitspraken want daar heb ik geen verstand van.
groeibriljant
1
quote:

crooij _64A7 schreef op 16 september 2016 13:48:


deze al gezien?

www.bbc.com/news/technology-37383393




Precies wat we hier al langere tijd weten. Uber maakt dus een eigen streetview layer.

...... to be able to identify the best pick-up and drop-off points from its own images.


Uber Maps = TomTom + eigen layer
Apple Maps = TomTom + eigen layers


Is trouwens heel goed nieuws voor TomTom. Deze ontwikkeling betekent veeeeeeeeeel en veeeeeeeeeeel meer TomTom-inside.

Uber gebruikt TomTom nu al voor alle driver-applicaties (was Google), maar dat worden straks ook de honderden miljoenen app-gebruikers!!

Koos99
0
quote:

*Justin* schreef op 14 september 2016 21:42:


[...]

In beide conference calls van kwartaalcijfers Q1 en Q2 hebben ze dit aangegeven.

Q1
So two months ago, when we gave guidance, we guided towards a 2 or 3 basis points increase of our gross margin. Two months later, I think we can be a bit more bullish, so more towards 3 to 4 basis points increase compared to last year.
On the other hand, due to the success of our order intake, we will see also some additional OpEx. So bottom line, the effect is neutral. Gross margin, with the change of our product mix, the change of the business units contributing to our revenue, we'll see an increase, indeed, over the coming years.


Q2
Excluding one-off effects, our operating expenses are trending up versus prior year resulting from the investment needed to support our Automotive order book. We expect a run rate for OpEx in the full-year 2016 to be up with approximately 8% to 9% versus 2015.

Q2
Yes, so what we said in the call already is that we envisage that our operational expenses will go up with 8% to 9% on a full-year basis based on the reported number of EUR518 million in 2015. As our OpEx increased 4% in H1, that means that the increase that we foresee in the second half is above 10%. That will be in all lines, but especially in the R&D line. After that, we will update the markets when we give guidance on 2017, so that's not the right time now, but what we said already before is that that's the nature of order intake in Automotive that you have to do things, either bespoke engineering for the client, integration work, additional demands on features or coverage that might not have been fully covered by your current roadmap.

Francois Bouvignies - UBS - Analyst Thank you very much.



Okay, point taken, ik had dit niet scherp op het netvlies.
groeibriljant
0
@KidBackinTown


Orderboek Automotive is keihard. 2013-2016 bij elkaar al boven de 1 miljard en gecalculeerd op een zeer conservatieve take-rate van slechts 27%. Dat is bij starten levering na gemiddeld 2 jaar straks dus fors hoger.

Take-rate verdubbelt volgens analisten in periode 2016-2017; gaat op langere termijn zelfs naar 100%. Volvo is leveren vanaf 2019 en heeft al 100% take-rate ivm veiligheid af-fabriek in alle nieuwe Volvo's.



Crowd-sourced kaarten = troep ivm hoogwaardige sensoren camera-wagens (iig niet geschikt voor toenemende kwaliteitseisen)

En je hebt ook nog een organisatie en real-time systemen nodig (investering van miljarden; minimaal 5 jaar werk om uberhaupt wat te hebben)

Als er over 5 jaar betere sensoren in de crowd-auto komen, zijn ook de kwalitetseisen al weer een stuk hoger geworden. En dus heb je voor de basis nog steeds de hoogwaardige technologie van de mapping-vans nodig. De nauwkeurigheid gaat naar centimeter-niveau.

Crowd is wel mooi voor signaleren wijzigingen/updates. Gebruikt TomTom dus al volop. Ook de data van de Apple-gebruikers.


Eigen hoogwaardige kaarten maken is Microsoft niet gelukt. Is Apple niet gelukt (=TomTom-inside). Is Uber niet gelukt (=TomTom-inside). Alleen Google heeft er zo'n 10 miljard ingepompt en had na 5 jaar eigen kaarten. Stoppen daar per jaar nog steeds giga veel geld in.

Apple maakt slechts layers op de kaarten van TomTom en klaagt zelfs dat dat al zo duur is. Huren daarvoor nu ook meer mensen in in India.
je hebt namelijk een professionele organisatie en zeer specialistische kennis nodig (Google, Here, TomTom allemaal vele duizenden medewerkers voor Maps).


Het grootste sprookje zijn de zogenaamde kaarten voor de zelfrijdende auto. Die gaat iedereen wel even zelf maken; Mobileye is de hardste schreeuwer (tesla gelooft dat toekomstsprookje niet en heeft ze de deur uitgegooid), Toyota USA roept ook hard op CES etc. maar dat zijn geen basiskaarten. Het is slechts een scan van de omgeving die als positioneringslaag fungeert. Een layer voor op de basiskaart dus.

Met dergelijke layers wordt volop getest want ze zijn straks nodig. TomTom heeft RoadDNA inmiddels ontwikkeld en gepatenteerd (gaan ze vrijwel zeker aan Volvo leveren en ik verwacht binnenkort ook al aan Tesla). Een zeer veilige en slimme oplossing voor ADAS en HAD. Bosch heeft deze technologie ook gekozen. Verder wordt er al langere tijd met Volkswagen research gedaan.
In Parijs verwacht ik wel nieuws op dit ADAS/HAD gebied van TomTom. Met HD-maps en RoadDNA loopt TomTom 3 jaar voor.
Turquoisine
0
quote:

groeibriljant schreef op 16 september 2016 14:49:


[...]
Precies wat we hier al langere tijd weten. Uber maakt dus een eigen streetview layer.

...... to be able to identify the best pick-up and drop-off points from its own images.

Uber Maps = TomTom + eigen layer
Apple Maps = TomTom + eigen layers

Is trouwens heel goed nieuws voor TomTom. Deze ontwikkeling betekent veeeeeeeeeel en veeeeeeeeeeel meer TomTom-inside.

Uber gebruikt TomTom nu al voor alle driver-applicaties (was Google), maar dat worden straks ook de honderden miljoenen app-gebruikers!!
Blijkbaar is dit forum (met jou voorop) de enige die dit ziet, de grote kopers ontbreken namelijk nog steeds.
groeibriljant
0
quote:

Turquoisine schreef op 16 september 2016 15:19:


[...]Blijkbaar is dit forum (met jou voorop) de enige die dit ziet, de grote kopers ontbreken namelijk nog steeds.


Wees blij. Kun je nu lekker goedkoop inslaan.

De altijd zeer voorzichtige Goddijn verwacht 50% marktaandeel Automotive in 2020 (interview ProBeleggen). Gaat de koers toch echt boven de 100 euro.
mjmj
0
quote:

potpourri schreef op 16 september 2016 13:24:


[...]

zit met smart te wachten op het nieuws dat ze PNG (Papoea Nieuw Guinea) in hun kaartenbak hebben, er is daar mega vraag voor accurate kaarten voor self-riding donkeys die niet op een boom knallen, of het ravijn instorten.



Tja, daarna is Antarctica aan de beurt, daar hebben ze i.v.m. de toenemende drukte van onderzoekslocaties behoefte aan HD-maps.
recital
0
15 sep 15 Leon Willems • Ondernemen
TomTom voorziet 'geweldig' jaar in automotive-sector
Navigatie-leverancier TomTom heeft tot nu toe dit jaar ruim €250 mln aan reserveringen ontvangen voor navigatie-systemen in auto's, een record aldus de onderneming. Dat heeft het beursgenoteerde bedrijf dinsdag voorbeurs bekendgemaakt.
'Het bewijst weer een geweldig jaar voor TomTom automotive te worden', zegt bestuursvoorzitter Harold Goddijn.
Tezamen met eerder geboekte orders, stuwt dit de groei in het bedrijfsonderdeel automotive in 2016, aldus de topman. 'Dit niveau van bestellingen is substantieel hoger dan in voorgaande jaren en is een goede indicatie dat onze strategie in automotive werkt'.
Analist Martijn den Drijver van SNS Securities zei maandag te verwachten dat het marktaandeel van de Nederlandse navigatiespecialist in een periode van vijf tot zeven jaar stijgt van 15% tot 20% naar 45%.
harrysnel
2
quote:

groeibriljant schreef op 16 september 2016 14:49:


[...]


Precies wat we hier al langere tijd weten. Uber maakt dus een eigen streetview layer.

...... to be able to identify the best pick-up and drop-off points from its own images.


Uber Maps = TomTom + eigen layer
Apple Maps = TomTom + eigen layers


Is trouwens heel goed nieuws voor TomTom. Deze ontwikkeling betekent veeeeeeeeeel en veeeeeeeeeeel meer TomTom-inside.

Uber gebruikt TomTom nu al voor alle driver-applicaties (was Google), maar dat worden straks ook de honderden miljoenen app-gebruikers!!




Je schrijft : "precies wat we hier al langere tijd weten"......helemaal correct. Het probleem zit hem nu in het feit dat wij dit artikel kunnen inpassen in een breder kader en dan klopt het plaatje. Er is een rol voor TomTom als leverancier van "de basis" voor Apple/Uber Maps en juist de mogelijkheid voor Uber om beschikking te blijven houden over de eigen data is reden om met TT in zee te gaan. Weg bij Google omdat die partij wel eigenaar wil zijn van data. Uber bouwt een eigen laag en investeert daarom in Maps: Decarta gekocht, deel van Bing overgenomen, deal met TomTom en nu gaan ze dus steden in kaart brengen. Volkomen logisch verhaal en de inspanningen van Uber zijn complementair aan die van TomTom. Ook weten wij van het RTLZ interview met de Vries en vinden daar bevestiging. Bovendien heeft zowel Uber als TomTom een samenwerking met Volvo......het past prima in elkaar.

Maar: andere beleggers (particulieren, institutionele partijen als pensioenfondsen) snappen dit niet omdat voor hun TomTom 1 vd vele aandelen op de beurs is waaruit ze kunnen kiezen. De kennis over een specifiek aandeel gaat dan over de cijfers (k/w, WPA, omzet ontwikkeling etc.) en een basaal fundamenteel plaatje over kansen/bedreigingen. Als de ING analist het Uber Mapping bericht niet op juiste waarde schat geldt dat voor veel andere TT volgers.

Zo lees ik in dit artikel ook de uitspraak: "wij doen hetzelfde wat Apple en TomTom doen". Als je het goed leest dan slaat dit op de onderliggende zorg voor het waarborgen van privacy. Dat Uber wel data deelt met derde partijen maar dat Apple en TomTom dit ook doen. Moet je wel het artikel goed lezen en kennis van het "bredere kader" zorgt ervoor dat je niet denkt: "Uber gaat dezelfde kaarten maken als TomTom".

Uber, MobilEye, Tesla, Apple.......iedere dag valt er wel wat te lezen over deze bedrijven. Een journalist interpreteert uitspraken/ziet ontwikkelingen en maakt een verhaal dat dikwijls aantoonbaar kant noch wal raakt.

Consequentie voor TomTom: het is de taak van IR en management om duidelijk te maken wat de positie van TomTom is in het krachtenveld rond SDC, ConnectedCar, navigatie. Over de deal met Apple doet TomTom geen enkele inhoudelijke uitlating. De deal met Uber is zelfs door ING analist niet goed begrepen. Als een MobilEye schermt met contracten die nog getekend moeten worden, als een Uber naar buiten komt met haar ambities op het gebied van Mapping, als het consortium hint op deelnemingen in Here.............dan is TT verplicht om duidelijkheid te scheppen waarom het management denkt dat TT in de sweetspot zit. Dat kan door een aantal autobouwers te noemen waar het projecten mee heeft lopen (een getal bedoel ik), dat kan door Goddijn een verhaal te laten vertellen over Uber in bewoordingen zoals de Vries die gebruikte, dat kan door de focus meer te leggen op Automotive/Telematics.

Op dit moment geeft IR/Management geen correct beeld van de waarde van de onderneming en is iedere uitlating van een mogelijke concurrent een risico voor de koers. Als IR/management de werkelijke waarde van TT niet wil communiceren vanuit concurrentieoverwegingen (Harman deal stil houden omdat liever direct met autobouwer contract wordt gesloten, geen samenwerking met autobouwer X noemen omdat met autobouwer Y ook wordt onderhandeld etc.) dan vind ik nog steeds dat TomTom een te groot risico neemt om nu niet deels te kapitaliseren. Liever nu E12 en dan bij nieuws E20 dan in 1 keer vanaf dit niveau doorstomen naar E25. Als er echter een exit komt en de "stilte vanuit concurrentieoverwegingen" en "het positioneren voor de endgame" komt niet alle aandeelhouders ten goede dan mogen de verantwoordelijken wat mij betreft de "Enron behandeling" ontvangen.

OVI
0
ondanks dat mijn gemiddeld inkoopprijs rond de € 7,- ligt, heb ik vandaag besloten om mijn pakketje met 20% uit te breiden.

dit betekent dat 25% van mijn totale beleggingen TT is.

ik verwacht namelijk de komende weken richting de beurs in Parijs een langzaam stijgende lijn met nieuwe meldingen van (automotive) orders. De bevestiging van de totale orderintake zal in mijn ogen alleen maar goed kunnen zijn.
ik ga er vanuit dat menig analist hierdoor ook beter zal begrijpen welke rol TomTom heeft en dat dit leidt tot hogere koersdoelen en hogere koersen.

gr. OVI
[verwijderd]
1

@ intrinsiek, geef toe een beetje flauw grapje

anyway, had graag vernomen hoe IR het heeft gehad in London op het feestje van Barclays en Haitong, mag aannemen dat deze 2 analisten toch wel wat quality-time hebben gekregen voor een kleine update , niet ongebruikelijk.

heb nog niets gehoord, dus voor nu in ieder geval geen aanleiding voor deze 2 analisten hun koersdoel te wijzigen en dat vind ik persoonlijk toch wel bijzonder in het licht van de recente ontwikkelingen in Telematics en ook nog eens de winning van tenders in Automotive.

koersdoelen van in de 6 en in de 5 lijken mij nu niet echt on target.


chris123
0
wunschauto24.com/news/auto/paris-2016...

Das Navigationssystem des neuen Kia Rio beinhaltet den Multimediadienst Kia Connected Services. Er wird vom Navigations-Spezialisten TomTom bereitgestellt und umfasst unter anderem Verkehrsinformationen in Echtzeit, die Suche nach regionalen Informationen sowie Wetterberichte. In Europa steht dieser Dienst Käufern des neuen Kia Rio sieben Jahre lang kostenfrei zur Verfügung. Für die Internetverbindung wird das Smartphone des Fahrers genutzt (Smartphone mit Datentarif erforderlich, um den Service zu aktivieren). [b]Kia rechnet damit, dass der neue Rio auf dem europäischen Markt im ersten vollen Verkaufsjahr 2018 mehr als 100.000 Käufer finden wird und damit zu den Europa-Bestsellern der Marke - Kia Sportage und Kia Ceed - aufschließt.[/b] Wie für jedes Kia-Modell auf dem europäischen Markt gilt für den neuen Kia Rio die 7-Jahre-Kia-Herstellergarantie. (dpp-AutoReporter/wpr)

Navigatix
0
Dat de markt de waarde nu nog niet ziet maakt de beurskoers gevoelig voor daling. Tomtom zit momenteel niet op het netvlies van de belegger en daardoor is er gebrek aan belangstelling voor het aandeel. De orders die nu binnen komen worden in 2018 en 2019 toch echt ingebouwd in nieuwe auto's en Tomtom zal dus ook inkomsten daaruit hebben. Ook al kun je het nog niet gebruiken op de weg. Als het steeds meer gewoon wordt om te gebruiken zullen de inkomsten toenemen door diensten met toegevoegde waarde zoals bijvoorbeeld realtime verkeersinfo. In de tussengelegen tijd zijn er andere BU's die de inkomsten moeten genereren. Door de stijgende omzet zullen de cijfers steeds beter worden, terwijl de kosten gelijk blijven of dalen. (geen ontwikkelkosten).
Paulus29
0
[Modbreak IEX: Gelieve niet voortdurend dezelfde inhoudsloze berichten op het forum te plaatsen, bericht is verwijderd.]
[verwijderd]
0
quote:

Navigatix schreef op 16 september 2016 15:43:


Dat de markt de waarde nu nog niet ziet maakt de beurskoers gevoelig voor daling. Tomtom zit momenteel niet op het netvlies van de belegger en daardoor is er gebrek aan belangstelling voor het aandeel. De orders die nu binnen komen worden in 2018 en 2019 toch echt ingebouwd in nieuwe auto's en Tomtom zal dus ook inkomsten daaruit hebben. Ook al kun je het nog niet gebruiken op de weg. Als het steeds meer gewoon wordt om te gebruiken zullen de inkomsten toenemen door diensten met toegevoegde waarde zoals bijvoorbeeld realtime verkeersinfo. In de tussengelegen tijd zijn er andere BU's die de inkomsten moeten genereren. Door de stijgende omzet zullen de cijfers steeds beter worden, terwijl de kosten gelijk blijven of dalen. (geen ontwikkelkosten).


Wat een flauwekul dat de markt de waarde van TT nu nog niet ziet. Het bedrijfje (of small company om de woorden van Apple te gebruiken) heeft een matige omzet en een nog matigere winst. Doordat de sector hot is beloont de markt TT met een k/w van maar liefst 35! Bijna alle bedrijven moeten het met minder doen.

TT noteert nu 7,71 en de markt heeft ALTIJD gelijk!
Paulus29
0
quote:

Riet van Milt schreef op 16 september 2016 15:56:


[...]

Wat een flauwekul dat de markt de waarde van TT nu nog niet ziet. Het bedrijfje (of small company om de woorden van Apple te gebruiken) heeft een matige omzet en een nog matigere winst. Doordat de sector hot is beloont de markt TT met een k/w van maar liefst 35! Bijna alle bedrijven moeten het met minder doen.

TT noteert nu 7,71 en de markt heeft ALTIJD gelijk!



Als je dit soort dingen roept maak je jezelf hoogst ongeloofwaardig Riet van Milt.

Maar ik ga er eigenlijk van uit dat je dat zelf ook heus wel weet..:-)

Je bent alleen een beetje uitgekeken op de mistige boekhoudkundige strapatsen van het TomTom management, haar slechte communicatieve vaardigheden en, last but not least, de uitermate beroerde performance van het aandeel TomTom.


Ja toch? Heb ik gelijk?
4.714 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 ... 232 233 234 235 236 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 27 feb 2020 17:35
Koers 9,302
Verschil -0,324 (-3,37%)
Hoog 9,449
Laag 9,166
Volume 998.696
Volume gemiddeld 532.270
Volume gisteren 1.174.497