TomTom « Terug naar discussie overzicht

Bepaal je eigen overname-prijs Tom2

129 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 » | Laatste
[verwijderd]
0
wordt Tom2 overgenomen?
Vul het volgende in:
zo ja, in welk jaar en tegen welke prijs (en door wie?)
zo nee, welke hoogste prijs gaat het aandeel raken en in welk jaar?

dit soort voorspellingen zijn altijd momentopnamen,
dus a.u.b. invullen VOOR 1 januari 2016
-------------------------------------------------------------------------
JanPal, 26 euro in 2017
ik denk wel overname maar geen idee door wie.
Apple zou de ideale kandidaat zijn geweest, geld zat, maar ze hebben t toch niet gedaan.
[verwijderd]
0
Leuk spelletje maar of de koersgrens van 400 euro in 2024 of 2026 wordt gepasseerd is nu nog lastig te voorspellen. Zullen we dan maximaal 5 jaar vooruit kijken?

groeibriljant: overname nee; koers 120 euro in 2020

(Overname door Apple of Chinese techgigant zou ook kunnen, maar die kans acht ik momenteel kleiner dan 50%. If so, dan wordt dat 2017 tegen een koers van minimaal 40 euro.)
Juun
0
Ik doe niet mee met weer een nieuw draadje dat een nogal open einde heeft, met een prijsuitreiking ergens richting 2025. Hetgeen BDB organiseert is wat mij betreft voldoende en is veel beter concreet.
[verwijderd]
0

@ JP, dit is echt koffiedik kijken

maar mijn gevoel zegt dat er wel iets staat te gebeuren in 2016 , denk zelf 2e helft, heb altijd gedacht dat het aandeel eerst op eigen kracht naar de 12 moest gaan en vasthouden, voordat er veranderingen komen, of dit nu een splitsing is met een aparte IPO of een verkoop van een onderdeel of een totaal overname van TT weet ik niet, maar het zal wel resulteren in een koers van rond de 25 euro,
mocht om wat voor reden er ook geen veranderingen plaats vinden en TT blijft als is, dan zie ik voor 2016 een Koers van 15 euro, 2017 20 euro en ergens in 2018 ook nog wel 25 euro

mij maakt het dus niet zoveel uit, het kan op een snelle manier of een ongewijzigde manier ergens in de komende 2 @ 3 jaar gaan we die 25 euro wel zien

ik zou daar zeer tevreden mee zijn, want ik ben dolgelukkig met een rendement van 100% op 2 @ 3 jaar, er zijn maar zo ontzettend weinig aandelen die dat kunnen geven met een acceptabele risico factor, TT is er denk ik één van.
PostNL waarschijnlijk ook, die de Mol weet ze wel uit te zoeken.
Leeuw 007
0
Uber tegen de rest. Taxi app oorlog tegen Uber bast nu echt los. Bron rtlz nieuws"in de balk"
apollo
0
quote:

Leeuw 007 schreef op 22 december 2015 14:08:

Uber tegen de rest. Taxi app oorlog tegen Uber bast nu echt los. Bron rtlz nieuws"in de balk"

Ja....., en......
[verwijderd]
0
Ik denk dat de ontwikkelingen die we nu zien (consortium + HERE, Ford + Google), de kansen tot het verheffen van een de-facto standaard van RoadDNA niet vergroten. Zoals met iedere nieuwe technologie zijn er verschillende zienswijzen en ideeën over de invulling daarvan. Wetenschappers geven zich niet zomaar over aan het andere kamp als ze zelf nog mogelijkheden zien om hun eigen theorieën tot praktijk te verheffen. Voorbeeld hiervan is Tesla. Bij Google hebben ze echt de beste mensen op het project gezet. Kennelijk lossen zij de problemen anders op om zonder GPS nauwkeurgheid tot op decimeter niveau over de weg te kunnen rijden. Het verkleint wel het bedrag dat een eventuele overname kandidaat voor Tom2 over zal hebben. Als nog meer partijen de samenwerking opzoeken zonder dat Tom2 daar partij in is, dan zal dit effect nog groter worden. Dus, óf ze hebben zelf de beste kaarten in de hand en wéten dat ze uiteindelijk geld genereren om zelfstandig te blijven door allianties te vormen, danwel hebben ze hun hand overspeeld door als een muurbloempje aan de kant te blijven staan en de uitnodigingen tot een (overname- of samenwerkings)dans hebben afgeslagen. Voorlopig lijken de toeleveranciers aan de automotive industrie (Quanergy met LIDAR, NXP met hun nieuwe CMOS Radar, Bosch met zo'n beetje alles, Continental, en nog veeeeel meer kleinere bedrijven én alle fabrikanten die IOT-communicatie en opslag leveren) nog het meeste garen te spinnen bij de zelfrijdende auto. Als ik in de glazen bol kijk zou ik zeggen dat 2016 een sleuteljaar wordt met een biedingenstrijd die begint bij de 18, maar misschien wel oploopt naar 24.
[verwijderd]
0

@ Hik, onze denkwijze is niet zo verschillend, ook ik denk dat dit geen gelopen race is, want de sector is zo aantrekkelijk dat dit gewoon investeerders er naar toe trekt, verder zijn de kaarten van TT ook maar een onderdeel, wel een zeer belangrijke in een geheel.

als ik de kenners mag geloven gaat het een ander 7 @ 10 miljard kosten en 2 @ 3 jaar in tijd om te matchen wat TT nu aan Road-DNA bezit, nou dan blijft TT dus uiterst kwetsbaar aan een Beurswaarde van 2,8 miljard en daarom stel ik ook dat het gaat buigen of barsten, maar dit kan niet ! een marktwaarde van 25/35 euro en een Koers 10/12 dat gaat niet lang meer duren, of die marktwaarde verdampt of die koers ontploft, ik denk t laatste aangezien Here een bodem heeft gezet.

dus ik heb opgeladen en hoe, want voor die 25 euro zal ik waarschijnlijk wel gelijk krijgen.
[verwijderd]
1
quote:

Hik schreef op 22 december 2015 14:25:

Ik denk dat de ontwikkelingen die we nu zien (consortium + HERE, Ford + Google), de kansen tot het verheffen van een de-facto standaard van RoadDNA niet vergroten.
@hik. De auto industrie is wars van afhankelijkheden en zal daarom altijd minimaal een dual source strategie hanteren en nooit zomaar afhankelijk worden van 1 leverancier. Het door tomtom gepatenteerde road dna zal daardoor niet een de facto standaard worden voor positiebepaling. (tenzij het open is, maar dat is niet het geval)

Dat neemt niet weg dat er meerdere afnemers voor zullen zijn, inclusief het volkswagen concern, ondanks hun 33% ownership van here. (Road dna is onderdeel van de research samenwerking tussen TT en VW). Anderzijds zal ook HERE geen monopoliepositie kunnen krijgen, waardoor de marktaandeel verhoudingen tussen TomTom en HERE richting de 50/50 zullen navigeren.

De nieuwe eigenaren van HERE staan die ontwikkeling ook niet in de weg; Here stelt zich meer open voor samenwerkingen, ook met TT. Ze zijn dus geen onversneden concurrent meer van tomtom, al zullen ze wel hun broek op moeten houden (minimaal kostendekkend zijn) wat wel een bepaald marktaandeel vereist.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 22 december 2015 14:51:

[...]

@hik. De auto industrie is wars van afhankelijkheden en zal daarom altijd minimaal een dual source strategie hanteren en nooit zomaar afhankelijk worden van 1 leverancier. Het door tomtom gepatenteerde road dna zal daardoor niet een de facto standaard worden voor positiebepaling. (tenzij het open is, maar dat is niet het geval)

Dat neemt niet weg dat er meerdere afnemers voor zullen zijn, inclusief het volkswagen concern, ondanks hun 33% ownership van here. (Road dna is onderdeel van de research samenwerking tussen TT en VW). Anderzijds zal ook HERE geen monopoliepositie kunnen krijgen, waardoor de marktaandeel verhoudingen tussen TomTom en HERE richting de 50/50 zullen navigeren.

De nieuwe eigenaren van HERE staan die ontwikkeling ook niet in de weg; zie een recente research note van Martijn den Drijver nadat de overname van HERE gefinaliseerd is. Here stelt zich meer open voor samenwerkingen, ook met TT. Ze zijn dus geen onversneden concurrent meer van tomtom, al zullen ze wel hun broek op moeten houden (minimaal kostendekkend zijn) wat wel een bepaald marktaandeel vereist.
Als je Google+Ford (en wellicht meer? GM?) als 1 blok ziet en het consortium+HERE als het andere dan tel ik er al twee. Tom2 kan op dat moment nog steeds zelfstandig en onafhankelijk opereren. Maar hoe belangrijk lijkt die onafhankelijke positie als we naar de recente ontwikkelingen kijken? Zit er wel iemand op te wachten of willen ze gewoon een goed product voor de laagste prijs? Nadeel is dat Google op dit moment hun data niet openstellen, dat maakt voor mij de keuze van Ford des te vreemder omdat alle SDC-fabrikanten straks wél alle probe-data willen delen, wat ook gelijk de oproep van HERE aan de rest inhoudt.
Marktaandeel voor Google moet je natuurlijk ook meetellen. Hoe groot kan dat wel niet worden. En dat is alleen maar zoals de blik op de toekomst ons nu gegund is. De onafhankelijke Tesla's van de toekomst gaan zich ook nog laten horen.

HERE is lid van de NDS, dus RoadDna zal ook op hun platform functioneren of werkend te krijgen zijn. HERE weet zich nog beschermd door de houdstermaatschappij en zal een lange financiële adem hebben zolang men het in stand wenst te houden. Ze hebben op dit moment echt honderden vacatures wereldwijd, dus schrijf ik ze zeker nog niet af.
Juun
0
@Justin, @Hik:
Waar, of liever gezegd van welke stand, verwachten jullie dat op de CES die van 6-9 januari gehouden wordt, voor TT het meest belangrijke of meest invloedrijke nieuws vandaan zal komen? Dat er sinds de CES van vorig jaar technische vooruitgang is geboekt wil ik graag geloven, maar van meer belang voor TT/voor ons als aandeelhouder, lijkt het me nu dat we meer zicht krijgen op wie contact met wie heeft of aan het leggen is voor de toekomst. De lijnen die nu ontstaan zullen voor vele jaren bepalen wie met wie zaken gaat doen, en wie ten volle zal profiteren van nieuwe omzetgroei.

Maar zullen we dit. omwille van het overzicht, voortzetten op het decemberdraadje? Ik zal een kopie maken.
Alfonz
0
Ik denk wel dat er een overname zal gebeuren in 2016-17, maar niet door wie...
Aan een prijs van: € 25,00.
apollo
0
quote:

Alfonz schreef op 22 december 2015 20:35:

Ik denk wel dat er een overname zal gebeuren in 2016-17, maar niet door wie...
Aan een prijs van: € 25,00.
Denk ik ook.
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 22 december 2015 14:25:

Ik denk dat de ontwikkelingen die we nu zien (consortium + HERE, Ford + Google), de kansen tot het verheffen van een de-facto standaard van RoadDNA niet vergroten. Zoals met iedere nieuwe technologie zijn er verschillende zienswijzen en ideeën over de invulling daarvan. Wetenschappers geven zich niet zomaar over aan het andere kamp als ze zelf nog mogelijkheden zien om hun eigen theorieën tot praktijk te verheffen. Voorbeeld hiervan is Tesla. Bij Google hebben ze echt de beste mensen op het project gezet. Kennelijk lossen zij de problemen anders op om zonder GPS nauwkeurgheid tot op decimeter niveau over de weg te kunnen rijden. Het verkleint wel het bedrag dat een eventuele overname kandidaat voor Tom2 over zal hebben. Als nog meer partijen de samenwerking opzoeken zonder dat Tom2 daar partij in is, dan zal dit effect nog groter worden. Dus, óf ze hebben zelf de beste kaarten in de hand en wéten dat ze uiteindelijk geld genereren om zelfstandig te blijven door allianties te vormen, danwel hebben ze hun hand overspeeld door als een muurbloempje aan de kant te blijven staan en de uitnodigingen tot een (overname- of samenwerkings)dans hebben afgeslagen. Voorlopig lijken de toeleveranciers aan de automotive industrie (Quanergy met LIDAR, NXP met hun nieuwe CMOS Radar, Bosch met zo'n beetje alles, Continental, en nog veeeeel meer kleinere bedrijven én alle fabrikanten die IOT-communicatie en opslag leveren) nog het meeste garen te spinnen bij de zelfrijdende auto. Als ik in de glazen bol kijk zou ik zeggen dat 2016 een sleuteljaar wordt met een biedingenstrijd die begint bij de 18, maar misschien wel oploopt naar 24.
Je hoeft niet in een glazen bol te kijken om te weten dat autonomous driving een evolutie is en geen revolutie. Eerst op de snelwegen (vanaf 2017/2018) en jaren en jaren later pas heel voorzichtig op de hoofdwegen in de steden en dorpen. Misschien ergens 2022-2025? En in de woonwijken van de steden wellicht zelfs nog veel later (het probleem van spelende kinderen wordt volgens AI-experts zelfs in de komende 20-30 jaar nog niet opgelost).

ADAS en HAD zitten vanaf 2020 standaard in zo'n beetje iedere nieuwe auto.
Daar is het gepatenteerde RoadDNA van TomTom voor nodig.
Here zal moeten lappen voor die technologie/patenten van TomTom.

Google bewandelt voorlopig nog een heel andere weg met miljoenen kostende autootjes met o.a. Lidar. Lijkt mij dat die weg nog heeeeel lang is en dat ze het niet op deze wijze gaan redden. Partijen als Ford komen straks ook bij TomTom langs voor RoadDNA. En dus zeer waarschijnlijk ook Google. Als die tenminste serieus een positie willen veroveren in de auto.

Uber heeft dat al gezien!
En Apple ook!
Beiden zijn over op de zekere weg van TomTom, de weg van de evolutie met ADAS en HAD op de fundering van RoadDNA. De technieken zullen bovenop de laag van HD-Maps en RoadDNA zich geleidelijk verder ontwikkelen.

Mijn glazen bol: in 2020 heeft 70% van de nieuwe auto's RoadDNA inside. Zo'n 40% daarvan op basis van een licentie met HERE, 10% via een licentie met andere partijen als Google en de helft op basis van een jaarabonnement met TomTom.

Tom3
1
Volgens mij zitten we hier al minimaal een jaar bijna onafgebroken te speculeren op een overname dan wel een delisting. De fantasie bereikte zijn hoogtepunt ten tijde van de biedingsstrijd rond Here. Zelfs HG stookte het vuurtje mee op. Voorlopig gaan onze 4 musketiers dapper door met zelfstandig blijven. Here is dus niet verkocht uit weelde, Nokia kon de investering niet stand alone rendabel maken. Enkel een verkoop van de toko kon haar uiteindelijke verlies beperken. Als Tom2 Here achterna zou gaan hebben HG cs in hun ogen gefaald. 2016 wordt het jaar voor Tom2 om haar bestaansrecht als zelfstandige onderneming te bewijzen. Ik heb daar trouwens alle vertrouwen in gezien alle potjes die op het vuur staan. Die overname komt er dus voorlopig even niet.
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 22 december 2015 22:46:

[...]

Je hoeft niet in een glazen bol te kijken om te weten dat autonomous driving een evolutie is en geen revolutie. Eerst op de snelwegen (vanaf 2017/2018) en jaren en jaren later pas heel voorzichtig op de hoofdwegen in de steden en dorpen. Misschien ergens 2022-2025? En in de woonwijken van de steden wellicht zelfs nog veel later (het probleem van spelende kinderen wordt volgens AI-experts zelfs in de komende 20-30 jaar nog niet opgelost).

ADAS en HAD zitten vanaf 2020 standaard in zo'n beetje iedere nieuwe auto.
Daar is het gepatenteerde RoadDNA van TomTom voor nodig.
Here zal moeten lappen voor die technologie/patenten van TomTom.

Google bewandelt voorlopig nog een heel andere weg met miljoenen kostende autootjes met o.a. Lidar. Lijkt mij dat die weg nog heeeeel lang is en dat ze het niet op deze wijze gaan redden. Partijen als Ford komen straks ook bij TomTom langs voor RoadDNA. En dus zeer waarschijnlijk ook Google. Als die tenminste serieus een positie willen veroveren in de auto.

Uber heeft dat al gezien!
En Apple ook!
Beiden zijn over op de zekere weg van TomTom, de weg van de evolutie met ADAS en HAD op de fundering van RoadDNA. De technieken zullen bovenop de laag van HD-Maps en RoadDNA zich geleidelijk verder ontwikkelen.

Mijn glazen bol: in 2020 heeft 70% van de nieuwe auto's RoadDNA inside. Zo'n 40% daarvan op basis van een licentie met HERE, 10% via een licentie met andere partijen als Google en de helft op basis van een jaarabonnement met TomTom.

Leuk GB, maar je wordt nu in mijn ogen toch een beetje teveel fan. Wel nuchter blijven hoor.

RoadDNA is een tool, en meer een soort verzekeringspremie die je extra kunt gebruiken om zélf je weg te vervolgen als het op een andere manier niet meer lukt (GPS valt weg, sensoren vallen uit oid.). Het is een keuze hoe je dat oplost. Maar strikt NODIG is het niet. Tesla lost het op door ervan uit te gaan dat de andere Tesla's die de vorige keer op dat stuk weg gereden hebben de goede positie in het online kaartmateriaal hebben gezet.

Google heeft nu geen RoadDna en laat toch al auto's zelfrijden. Het is niet nodig om ze autootjes te noemen. Ze hebben inmiddels een schat aan ervaring opgedaan. Quanergy is ook nog een grote partij die ik nog nooit over een RoadDna product heb gehoord. Toch hebben zij ook een zelfrijdende auto. Zij hebben zelf de maps gemaakt voor dat proefstuk. Dus, nee. Tom2 heeft niet de heilige graal.

HERE lijkt me nou ook niet wakker te liggen van Tom2. Die indruk maken ze totaal niet. Ze zitten in het pluche en krijgen geld toe.

Voor de ADAS/HAD implementaties die over een jaar of 4 gaan plaatsvinden wordt nu al de samenwerking gezocht. Men is allianties aan het vormen. Tom2 doet dat met Uber, prima, maar een autobouwer, of een partij als Apple die zijn koers vwb auto's helder zou maken zou nu meer vertrouwen geven.

We gaan het nog meemaken en niemand weet hoe de bal gaat rollen. Ik denk dat in 2016 de belangrijkste allianties gesloten zullen gaan worden. Langer wachten is gevaarlijk, want de concurrent zit niet stil. Overnames zijn niet strikt meer nodig maar áls er een partij komt voor Tom2, dan denk ik toch echt aan 2016.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 22 december 2015 15:05:

[...]

Als je Google+Ford (en wellicht meer? GM?) als 1 blok ziet en het consortium+HERE als het andere dan tel ik er al twee. Tom2 kan op dat moment nog steeds zelfstandig en onafhankelijk opereren. Maar hoe belangrijk lijkt die onafhankelijke positie als we naar de recente ontwikkelingen kijken? Zit er wel iemand op te wachten of willen ze gewoon een goed product voor de laagste prijs? Nadeel is dat Google op dit moment hun data niet openstellen, dat maakt voor mij de keuze van Ford des te vreemder omdat alle SDC-fabrikanten straks wél alle probe-data willen delen, wat ook gelijk de oproep van HERE aan de rest inhoudt.
Marktaandeel voor Google moet je natuurlijk ook meetellen. Hoe groot kan dat wel niet worden. En dat is alleen maar zoals de blik op de toekomst ons nu gegund is. De onafhankelijke Tesla's van de toekomst gaan zich ook nog laten horen.

HERE is lid van de NDS, dus RoadDna zal ook op hun platform functioneren of werkend te krijgen zijn. HERE weet zich nog beschermd door de houdstermaatschappij en zal een lange financiële adem hebben zolang men het in stand wenst te houden. Ze hebben op dit moment echt honderden vacatures wereldwijd, dus schrijf ik ze zeker nog niet af.
Ik geloof niet zo in grote elkaar volledig uitsluitende blokken, wat dat betreft ben ik het met Justin eens. Zeker niet als het om TT gaat, die zijn breed bezig. Zelfs in relatie tot een 'autarkische' club als Google kan ik het volgende noemen:
- TT leverde incident-info aan Google. OK, dat is een kruimeltje, en ik weet niet zeker of dit nog zo is, maar toch.
- TT biedt apps aan voor Android.
- Google is fanatiek bezig met hun zelfrijdende auto, zwaar leunend op sensoren. Hun eigen maps zijn daarbij momenteel voldoende. Maar waar nodig gaan ze samenwerken (zie nu bv. Ford). En waarom later niet ook met TT, bv. door Road-DNA te gaan gebruiken tegen een licensing fee?

Je (door mij) onderstreepte zin, begrijp ik niet, kan je die toelichten? Ik beschouw Road-DNA als een in-vehicle patent van TT, dat niet via NDS gecommuniceerd of gedeeld zal worden, tenzij tegen een behoorlijke fee. Zie ook het commentaar van GB hierover.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Alfonz schreef op 22 december 2015 20:35:

Ik denk wel dat er een overname zal gebeuren in 2016-17, maar niet door wie...
Aan een prijs van: € 25,00.
Ik denk dat een volledig en door de founders geaccepteerd overnamebod de komende jaren zeer onwaarschijnlijk is. Indien toch, dan zitten we in dezelfde richting. Mijn gok zou dan zijn: 18-22 euro in 2016, oplopend tot iets als 25-30 euro in 2017. Verder durf ik niet kijken.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 22 december 2015 23:22:

[...]
...
RoadDNA is een tool, en meer een soort verzekeringspremie die je extra kunt gebruiken om zélf je weg te vervolgen als het op een andere manier niet meer lukt (GPS valt weg, sensoren vallen uit oid.).
...

Klein detail: Road-DNA (relatieve nauwkeurigheid op dm-schaal) kan niet zonder GPS of een soortgelijk satellietsysteem (absolute geografische positie op m-schaal).
Zonder dat laatste hebben HAD+ auto's geen idee waar ze in hun DNA moeten zoeken.
Juun
0
@Hik:
AB hoor, dat ten eerste, we leren veel van je.

In gezelschap probeer ik het altijd zo uit te leggen:
Road-DNA is als een streepjescode op een verpakking. Iedere code is uniek ook al zijn er maar ca 20 streepjes gebruikt op een paar cm beeldmateriaal. Road-DNA is als een lang lint van streepjescode over het hele wegennet en op ieder stukje uniek. En om dat nog verder uit te diepen zijn de streepjes verlaten en zijn er puntjes van gemaakt om nog meer verdieping aan het Road-DNA te geven. De wolk van puntjes is op ieder moment zo uniek dat de exacte positie altijd met 100% zekerheid is weer te geven.

En als ik het zo uitleg wordt er altijd instemmend geknikt (omdat ze het begrijpen, of omdat ze van me af willen. Dat zal ik dus nooit echt weten).
129 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 15:06
Koers 5,830
Verschil -0,150 (-2,51%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 305.751
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront