Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

2e kwartaal cijfers

12 Posts
voda
0
Air France-KLM boekt operationele winstdaling - Preview

Door Ellen Proper

Van DOW JONES NIEUWSDIENST


AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) rapporteert vrijdag voorbeurs een operationele winstdaling bij een circa 1% toegenomen omzet over het tweede kwartaal, is de gemiddelde verwachting van twintig analisten, zoals samengesteld op de website van de luchtvaartgroep.

De operationele winst zal naar verwachting EUR170 miljoen bedragen, en daarmee circa 28,6% lager uitvallen dan de vorig jaar gerealiseerde EUR238 miljoen, terwijl de omzet met nagenoeg 1% stijgt tot EUR6,51 miljard.

Wel rapporteert de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij naar verwachting een nettowinst van EUR48 miljoen, waarmee het nettoverlies van een jaar eerder wordt omgebogen. Weliswaar gingen analisten voor die periode destijds ook uit van een nettowinst, waar uiteindelijk een verlies van EUR6 miljoen werd gerapporteerd.

Voor het volledige jaar wordt gemiddeld uitgegaan van een nettoverlies van EUR101 miljoen, voordat dit in de daaropvolgende jaren aantrekt tot EUR473 miljoen in 2017.

Europa's grootste luchtvaartmaatschappij gemeten naar passagiersvervoer, worstelt met het genereren van winst. In de afgelopen zeven jaren werd zes maal een verlies gerapporteerd. Het nettoverlies over 2014 markeerde het vierde achtereenvolgende jaarlijkse verlies.

In de jaren na de fusie van 2004 wist de luchtvaartgroep de operationele winst uit te breiden, waarna het tij keerde met het uitbreken van de wereldwijde financiele crisis in 2008.

Medio 2015 hebben de jaren van operationeel- en nettoverlies geresulteerd in een nettoschuld tot boven de EUR5 miljard. De luchtvaartgroep heeft het doel deze schuldenberg eind 2015 teruggedrongen te hebben tot onder de EUR5 miljard. Hiervoor moeten de operationele kosten sterk teruggedrongen worden. Air France-KLM profiteert van de extreem lage olieprijs, de grootste kostenpost voor een luchtvaartmaatschappij, en voert daarnaast intensieve inspanningen om de andere omvangrijke kostenpost, namelijk salarissen, aanzienlijk terug te dringen.


Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

Wilbar
0
Air France-KLM dieper in rode cijfers

Gepubliceerd op 24 jul 2015 om 07:33

PARIJS (AFN) - Air France-KLM heeft de resultaten in het tweede kwartaal verder zien verslechteren. De top van het luchtvaarconcern voert de druk op met name de Franse piloten op om snel akkoord te gaan met broodnodige bezuinigingen, anders moet hard worden gesneden in het vluchtaanbod.

Het bedrijf zag de afgelopen maanden weliswaar de omzet met 3 procent oplopen tot 6,64 miljard euro, maar die toename was te danken aan het gunstige effect van de dure dollar. Die stuwde de opbrengsten op vluchten van en naar de Verenigde Staten. Zonder die rugwind zou de omzet met 4,5 procent zijn gedaald.

De sterke dollar dreef echter ook de kosten op en had uiteindelijk per saldo een drukkend effect op de winst. De operationele winst zakte met ruim een vijfde naar 185 miljoen euro. Onder de streep kwam Air France-KLM 79 miljoen euro te kort, tegen een verlies van 11 miljoen euro een jaar eerder.

Ticketprijzen

De ticketprijzen staan al geruime tijd onder druk door zware concurrentie. De druk die dat legt op de omzet is in het tweede kwartaal alleen maar toegenomen. In belangrijke markten als Japan en Brazilië kampt het bedrijf bovendien met een afnemende vraag. Daarnaast laten klanten in de oliebranche het afweten als gevolg van de lagere olieprijzen.

Plannen om de kosten verder omlaag te brengen liggen klaar, maar zijn nog afhankelijk van instemming van de vakbonden. KLM bereikte onlangs overeenstemming over nieuwe cao's waarin van al het personeel offers worden gevraagd. Bij Air France lopen die gesprekken nog. Uiterlijk in september moet er een akkoord liggen, anders is fors saneren het enige alternatief, waarschuwde topman Alexandre de Juniac.

Nog los van de offers die van al het personeel worden gevraagd, moeten de overheadkosten tussen nu en eind 2017 met 1,5 miljard euro omlaag, zei De Juniac. Daarmee moet het leeuwendeel van de beoogde besparingen worden behaald. Verder worden zoals eerder aangekondigd verlieslatende routes geschrapt en investeringen in onder meer nieuwe vliegtuigen uitgesteld.
tmaster
0
Indicatieve opening 6,65 !? HUH?
Ik verwacht toch wel een min 10% waarna shorters winst pakken en gaan coveren.
Dat zal dan weer een stuwend effect krijgen.
Of ze coveren al bij openingen en de daling bljft (de eerste uren beperkt)

Vergeet niet dat bijna 17% van de aandelen geshort zijn!
Wilbar
0
Kennelijk is bij de eerste handel de opluchting over de schuldreductie groter dan de teleurstelling over het verlies.
jrxs4all
0
Nou, even samenvatten. Omzet gestegen, maar exclusief valuta effect 4,5% gedaald.

Operationeel resultaat gedaald, netto verlies gestegen.

En als klap op de vuurpijl zijn de personeelskosten niet gedaald, maar gestegen. Ondanks dat er diverse besparingsprogramma's lopen.

Nou ja, dan gooien we er gewoon nog een nieuw besparingsprogramma tegenaan en dit keer gaan de personeelskosten echt dalen!

Hoop doet leven zal ik maar zeggen, wie het gelooft mag zijn vinger opsteken :)

In lijn met de vorige kwartalen doet KLM het steeds slechter en Air France steeds minder slecht. Gewoon doorgaan dus met schelden op de Fransen, die immers het geld wegsmijten dat de KLM verdient, domme Hollanders....
voda
0
Air France-KLM verschaft geen omzet- en winstverwachting - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) is niet bereid een omzet en winstverwachting voor het volledige jaar 2015 te verschaffen. "Natuurlijk hopen we op positieve resultaten, zoals we zouden hebben gehad in 2014, zonder de piloot staking, maar we geven verwachting voor de resultaten af", aldus Air France-KLM CEO Alexandre de Juniac. Capaciteitsgroei op het lange-afstandsnetwerk zal waarschijnlijk worden gerealiseerd in 2017-2018, als een EUR1,8 miljard bedragend kostenbesparingsplan is afgerond, "die ons in staat stelt om een belangrijk deel van ons long-haul netwerk rendabel te maken", zei De Juniac. Een groot deel van de lange-afstandsactiviteiten is op dit moment niet rendabel, wat de luchtvaartmaatschappij ertoe bewoog lange-afstandsvluchten te schrappen. De Juniac benadrukte vrijdag de noodzakelijkheid van de kostenreductie door te dreigen met een inperking van het long-haul netwerk. Het aandeel stijgt rond 12.50 uur 3,6% tot EUR6,82. (ellen.proper@wsj.com)


Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

voda
0
Air France-KLM worstelt met terugdringen kosten - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) drong de kosten per eenheid in het tweede kwartaal van 2015 met 0,5% terug in vergelijking tot diezelfde periode een jaar eerder, maar de doelstelling is om dit in 2015 op jaarbasis met 1,0-%-1,3% terug te dringen, benadrukt Rabobank. De bezuinigingsmaatregelen worden nu versneld doorgevoerd. Verliesgevende routes worden geschrapt en de wintercapaciteit wordt neerwaarts bijgesteld. Het aandeel Air France-KLM noteert vrijdag rond 09.15 uur 2,1% hoger op EUR6,73, terwijl de Midkap met 0,1% stijgt. (ellen.proper@wsj.com)


Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

voda
0
KLM ziet verbetering in tweede halfjaar

Gepubliceerd op 24 jul 2015 om 13:37 | Views: 351 |

PARIJS (AFN) - De resultaten van KLM in het eerste halfjaar gaven weinig aanleiding tot vreugde, maar in de tweede jaarhelft verwacht topman Pieter Elbers zich te revancheren. Met de verdere sanering van de verlieslatende vrachtdivisie en nieuwe cao-afspraken die voor een aanzienlijke kostenbesparing zorgen, is volgens hem een belangrijk fundament gelegd.

Dat wil niet zeggen dat het personeel opgelucht adem kan halen. De extra besparingen op kantoorfuncties zullen ook in Amstelveen voelbaar zijn. ,,We gaan nu eenmaal toe naar een KLM met minder mensen'', zei Elbers tegen het ANP. Aantallen wilde hij nog niet noemen. ,,Eind dit jaar hebben we meer inzicht'', beloofde hij.

Hoe sterk KLM het personeelsbestand moet inkrimpen, hangt ook af van de marktontwikkelingen. In de eerste jaarhelft stond de vraag in sommige regio's flink onder druk en drukte harde concurrentie de prijzen van vliegtickets. Het ligt volgens Elbers niet voor de hand dat daar in de rest van 2015 een sterke verbetering in zal optreden, maar ieder teken van herstel kan van invloed zijn op de toekomstplannen.

Op vol vermogen

Voorlopig is voor het komende winterprogramma de capaciteit naar bestemmingen waar de vraag onder druk staat teruggeschroefd. Maar in de lucratievere zomermaanden wordt volgens Elbers nog op vol vermogen gevlogen. ,,Vorige week nog hebben we op één dag meer dan 93.000 passagiers vervoerd. Dat was nog niet eerder voorgekomen'', gaf hij aan.

De topman benadrukte ook dat de resultaten vertekend zijn door een eenmalige pensioenlast van ruim 60 miljoen euro. ,,Als we die niet hadden gehad, zou er een verbetering zijn geweest'', zei hij. Overigens wordt voor de tweede jaarhelft een pensioenstrop van vergelijkbare omvang voorzien.

Al met al steeg de omzet van KLM in het eerste halfjaar met 2,2 procent naar 4,66 miljard euro. Daarmee bleef de groei licht achter bij die van zustermaatschappij Air France. Het operationeel verlies liep door de genoemde pensioenlast op van 34 naar 79 miljoen euro. Een nettoresultaat werd niet bekendgemaakt.
voda
0
AF-KLM haalt plan Transavia van stal

Gepubliceerd op 24 jul 2015 om 12:46 | Views: 1.363

PARIJS (AFN) - Air France-KLM wil snel verder met zijn plannen om prijsvechter Transavia ook buiten Nederland en Frankrijk uit te breiden. De Franse pilotenbond, die dat plan vorig jaar nog torpedeerde met een verlammende en peperdure staking, heeft zich onlangs bereid verklaard er toch over in gesprek te gaan. Dat zei topman Alexandre de Juniac vrijdag.

Al bij de start van de zomerdienstregeling volgend jaar moet de eerste basis buiten de thuismarkten van Air France-KLM worden geopend. Waar precies liet De Juniac uit concurrentieoverwegingen in het midden. ,,De vorige keer dat wij meldden waar we heen wilden, haastten onze concurrenten zich daar ook naartoe.'' Met thuisbases in meerdere Europese landen hoopt Transavia zich beter te kunnen meten met rivalen als easyJet en Ryanair.

De Juniac zei verder dat het bedrijf nog altijd met het Arabische Etihad praat over uitbreiding van de bestaande samenwerking. Verder worden de banden met partners in onder meer Brazilië en China aangehaald. Geld om belangen te nemen in andere maatschappijen, zoals vorig jaar in het Braziliaanse GOL, is er momenteel niet. ,,Plannen hebben we genoeg, maar niet de middelen om te investeren'', zei De Juniac. ,,Daarom is het zo belangrijk om onze kosten en schuld te verlagen.''
12 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 13:18
Koers 9,862
Verschil -0,018 (-0,18%)
Hoog 9,892
Laag 9,540
Volume 537.842
Volume gemiddeld 1.801.173
Volume gisteren 2.158.542

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront