Unilever « Terug naar discussie overzicht

Unilever : 1e kwartaal 2014

9 Posts
voda
0
'Matig kwartaal voor Unilever'

DONDERDAG 27 MAART 2014, 07:49 uur | 624 keer gelezen

AMSTERDAM (AFN) - Unilever maakt een sloom kwartaal door en zal ook over heel 2014 de groei verder zien afzwakken. Dat schrijft analist Marco Gulpers van ING donderdag in een rapport over het levens- en verzorgingsmiddelenconcern. Maar de winstmarge zal naar verwachting wel groeien en het bedrijf heeft de mogelijkheid om een nieuwe expansiefase in te zetten, aldus Gulpers.

ING verwacht voor dit kwartaal een onderliggende omzetgroei van slechts 2,9 procent, tegen 4,1 procent in het vierde kwartaal van 2013, door zwakke prijstrends, aanhoudende valuta-effecten en doordat Pasen ruim in het tweede kwartaal valt. Maar de winstmarge zal volgens de bank wel blijven groeien door stevige kostenbesparingen en een betere mix van producten.

Unilever zou daarnaast zijn riante financiële mogelijkheden moeten gaan inzetten. ING denkt dat aandeelhouders er op vertrouwen dat Unilever bereid is om een volgende stap te zetten in zijn transformatie, een vlucht naar voren te nemen en Colgate-Palmolive over te nemen. Dat zou zo'n 54,3 miljard euro kosten, terwijl Gulpers weinig problemen van toezichthouders voorziet.

Het zwakke eerste kwartaal zou kunnen drukken op de prijs van het aandeel Unilever en dat zou voor beleggers een goed moment kunnen zijn om in te stappen, denkt ING. Vooralsnog handhaaft de bank zijn hold-advies voor het concern. Het aandeel sloot woensdag op 29,12 euro.
Vlaming
0
iEDW!N
0
Unilever door de weerstand heen van 30. Wachten tot deze de 30 ( als steun) aantikt voor een koopmoment..
voda
0
Vooruitblik: 'Blik op onderliggende groei'

DINSDAG 22 APRIL 2014, 12:08 uur | 335 keer gelezen

AMSTERDAM (AFN) - De omzet van Unilever is in het eerste kwartaal van 2014 naar verwachting opnieuw gedaald. De voedings- en verzorgingsmiddelenproducent gaf eerder zelf al aan dat wisselkoersen de omzet ook dit jaar zullen drukken. De aandacht zal bij de presentatie van de kwartaalresultaten, donderdag voorbeurs, dan ook vooral uitgaan naar de onderliggende groei, die is gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten.

Analisten gepolst door persbureau Bloomberg verwachten gemiddeld dat Unilever vorig kwartaal een omzet boekte van 11,4 miljard euro. Dat zou 6 procent minder zijn dan een jaar eerder.

Unilever zag de totale omzet in de laatste 3 maanden van vorig jaar met ongeveer dezelfde marge dalen, tot 11,8 miljard euro. In heel 2013 zakten de opbrengsten met 3 procent tot 49,8 miljard euro. Ongunstige wisselkoersen hadden in 2013 een negatief effect van 5,9 procent op de omzet. Dat zal in 2014 circa 5 procent zijn, voorspelde financieel topman Jean-Marc Huët bij de publicatie van die cijfers.

De onderliggende omzetgroei bedroeg in het vierde kwartaal van vorig jaar 4,1 procent. Dat was aanzienlijk minder dan de toename van 7,8 procent die een jaar eerder werd gerealiseerd, maar beter dan het plusje van 3,2 procent uit het derde kwartaal. Huët temperde bij de vorige kwartaalcijfers wel de verwachting voor het eerste kwartaal van 2014. Hij voorspelde een onderliggende omzetgroei van 3 tot 5 procent.
voda
0
Unilever omzet gedaald door negatieve valuta-effecten - Update

(Update van eerder gepubliceerd bericht 'Unilever heeft last van negatieve valuta-effecten', om informatie, commentaar CFO, analisten en actuele koers toe te voegen)

Door Bart Koster

Van DOW JONES NIEUWSDIENST

AMSTERDAM (Dow Jones)--Unilever nv (UNA.AE) heeft over het eerste kwartaal van 2014 een 6,3% lagere omzet geboekt, vooral als gevolg van negatieve valuta-effecten, maar zag de onderliggende omzet boven het marktgemiddelde groeien, blijkt donderdag uit de trading update van het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern.

"We hebben goede omzetgroei in het eerste kwartaal geleverd, ondanks vertragende markten", zegt chief executive Paul Polman in het toelichtende persbericht met de omzetcijfers. "We hebben nog eens bewezen constante groei te leveren boven het gemiddelde groeicijfer in onze markten."

De omzet over de eerste drie maanden kwam 6,3% lager uit op EUR11,4 miljard. 28 Analisten waren vooraf gemiddeld uitgegaan van een kwartaalomzet van EUR11,5 miljard. De omzet werd voor 8,9% negatief beinvloed door valutaschommelingen.

De onderliggende volumegroei bedroeg 1,9% en de prijzen stegen gemiddeld met 1,6%. De totale onderliggende omzet, gecompenseerd voor de impact van valuta, acquisities en desinvesteringen, groeide met 3,6%; licht hoger dan analisten hadden verwacht.

Unilever haalt de meerderheid van zijn omzet uit opkomende markten, waar de omzetgroei 'vertraagde', en meldt tevens dat de omzetgroei in volgroeide markten 'zwak' blijft, ondanks 'tekenen van verbetering' in Zuid-Europa.

De omzetgroei van Unilever (UNA.AE) is asymmetrisch en dat is een punt van zorg voor analisten van Oriel Securities. Ze wijzen op de sterke omzetgroei in opkomende markten, maar omzetkrimp in volgroeide markten. "Autonome groei is te veel geconcentreerd in opkomende markten", zegt Oriel, wijzend op de daaraan verbonden risico's, onder meer vanwege de huidige zwakke valuta in deze markten. De analisten vinden het aandeel op dit moment te hoog gewaardeerd en geven een sell-advies.

Unilever meldt dat Noord-Amerika een 'trage' start van het jaar had, waar Europa zich 'goed staande hield'. Het concern meldt verder 'sterke groei' in huishoudproducten, 'robuuste prestaties' in producten voor persoonlijke verzorging en een 'excellente start' van het seizoen voor consumptie-ijs in Europa. Bij voedingsproducten was de omzetontwikkeling 'terughoudend' door de late Pasen en zwakke markten.

Voor analisten van Rabobank is de groei van autonome omzet en volumes beter dan verwacht. Ze wijzen daarbij op de 6,6% omzetgroei in opkomende markten, een stabiele prestatie in Europa, groeivertraging in Azie en een zwakke prestatie in de VS. De divisie Refreshments presteerde boven verwachting met 6% omzetgroei, waar Food met een krimp van 1,7% een negatieve verassing was, aldus de Rabo-analisten. Ze voorzien als gevolg van herstructurerings- en marketingkosten lagere marges en een matige EBIT-groei in het eerste halfjaar.

Unilever blijft de focus houden op verbetering van de brutomarge, zegt CFO Jean-Marc Huet in een telefonische toelichting. Mede daarom zal het concern zijn prijzen in opkomende markten verhogen om zwakke lokale valuta te compenseren en te profiteren van de trend in deze markten naar beter renderende premium merken. Volgens Huet is Unilever in Latijns-Amerika in het eerste kwartaal al succesvol geweest met een gemiddelde prijsstijging van 7%.

Unilever maakte ook bekend de toekomst van de Noord-Amerikaanse pastasaus- en afslankmiddelen tegen het licht te houden, mogelijk leidend tot desinvesteringen. De opbrengst daarvan zal volgens Huet in eerste instantie worden benut voor nieuwe acquisities in de sector voor beter renderende persoonlijke verzorgingsmiddelen.

Het kwartaaldividend gaat met 6% omhoog naar EUR0,285 per aandeel. Het aandeel staat donderdag omstreeks 12.00 uur 1,5% lager op EUR30,23 op een 0,3% hogere AEX-index.

Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


voda
0
Unilever asymmetrische groei zorgpunt voor Oriel - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--De omzetgroei van Unilever (UNA.AE) is asymmetrisch en dat is een punt van zorg voor de analisten van Oriel Securities. Ze wijzen op de sterke omzetgroei in opkomende markten, maar omzetkrimp in volgroeide markten. "Autonome groei is te veel geconcentreerd in opkomende markten", zegt Oriel, wijzend op de daaraan verbonden risico's, onder meer vanwege de huidige zwakke valuta in deze markten. De analisten vinden het aandeel op dit moment te hoog gewaardeerd en geven een sell-advies. Omstreeks 10.40 uur noteert het aandeel 1,4% lager op EUR30,25, terwijl de AEX met 0,3% stijgt. (BTK)

Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


voda
0
Unilever autonome omzet, volumes beter dan verwacht zegt Rabo - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--Unilever (UNA.AE) heeft in het eerste kwartaal beter dan verwachte groei van autonome omzet en volumes gerealiseerd, zeggen analisten van Rabobank. Ze wijzen daarbij op de 6,6% omzetgroei in opkomende markten, een stabiele prestatie in Europa, groeivertraging in Azie en een zwakke prestatie in de VS. De divisie Refreshments presteerde boven verwachting met 6% omzetgroei, waar Food met een krimp van 1,7% een negatieve verassing was, aldus de Rabo-analisten. Ze voorzien als gevolg van herstructurerings- en marketingkosten lagere marges en een matige EBIT-groei in het eerste halfjaar. Rabo houdt een hold-advies bij een koersdoel van EUR30,00. Omstreeks 9.35 uur noteert het aandeel 0,9% lager op EUR30,41, terwijl de AEX met 0,3% stijgt. (BTK)

Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


voda
1
Wisselkoersen drukken op Unilever

DONDERDAG 24 APRIL 2014, 08:45 uur | 265 keer gelezen

ROTTERDAM (AFN) - Ongunstige wisselkoersen hebben de omzet van Unilever in het eerste kwartaal van 2014 flink laten dalen. De zogenoemde onderliggende omzetgroei, die gecorrigeerd is voor valuta-effecten, lag nog wel op bijna 4 procent, wat wel lager is dan in dezelfde periode vorig jaar en het laatste kwartaal van 2013. Dat bleek donderdag bij de presentatie van de omzetcijfers over de eerste 3 maanden van dit jaar.

De omzet kwam 6,3 procent lager uit op 11,4 miljard euro. Wisselkoersen hadden een negatief effect van 8,9 procent. Onderliggend kwam de omzetgroei uit op 3,6 procent, waarbij de opkomende markten een onderliggende groei van 6,6 procent lieten zien.

Het onderdeel Persoonlijke Verzorging liet een onderliggende omzetgroei van 4,5 procent zien. Onder meer producten van het merk Dove zetten een sterke prestatie neer. Volgens financieel bestuurder Jean-Marc Huët noemde groei in deze tak, als ook in het onderdeel dat schoonmaakmiddelen maakt (Homecare) “het meest betrouwbaar en duurzaam”.

Levensmiddelen

In de tak Levensmiddelen was er sprake van een krimp met 1,7 procent. Dat was volgens het bedrijf onder meer het gevolg van het wegvallen van de paasomzet ten opzichte van vorig jaar, omdat Pasen dit jaar ver in het tweede kwartaal viel. Topman Paul Polman zei in een toelichting “er zeker van te zijn nu de juiste stappen te nemen om de resultaten te verbeteren”. Huët specificeerde dat er onder meer maatregelen worden genomen om de kwaliteit te verbeteren en meer variëteiten van producten te maken.

De onderliggende groei in de dranken- en ijsactiviteiten die vallen onder Refreshment kwam wel uit op een sterke 5,9 procent. Het ijsseizoen in Europa begon sterk en ook de verkopen in Brazilië en Australië namen flink toe.

In het eerste kwartaal was sprake van een “goede groei, ondanks zwakkere markten en stevige concurrentie”, aldus Polman. Opkomende markten maken op dit moment een periode van “zwakkere vraag en economische volatiliteit” mee, aldus de bestuurder. Volgens Huët bedraagt de groei in opkomende markten nog steeds circa 5 procent. Dat is aanzienlijk zwakker dan in voorgaande jaren, maar wel sterker dan de groei in Noord-Amerika die tussen de 0 en 1 procent ligt en de krimp in Europa van circa 1 procent.
Brogembank
0
voda, je hebt toch deze AB van mij gekregen als blijk van de waardering voor de moeite die je doet om uit allerlei sources nieuws op een overzichtelijke manier bijeen te brengen!

keep up the good work!

Succes met je investeringen!,
Brogem
9 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 14:14
Koers 44,540
Verschil +0,310 (+0,70%)
Hoog 44,860
Laag 44,040
Volume 911.520
Volume gemiddeld 1.329.641
Volume gisteren 2.344.660

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront