TomTom « Terug naar discussie overzicht

IOS 6 maps: it is all about the business model ! Is the underlying map thus coming as an separate app ?

32 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
6
Nu duidelijk wordt dat in juni Apple met de lang verwachte Ios 6 komt met een vernieuwde map heb ik alles nog eens op een rijtje gezet. En ik kom tot een nieuw, maar niet onwaarschijnlijk scenario. Maar eerst enkele feitelijke ingrediënten.
- Vorig jaar kocht Apple o.a. C3 en Placebe, maar geen echte maker van een onderliggende kaart. Wel blijkt bij het uitkomen van Ios 5 dat ineens ook copyright van Tomtom werd vermeld in de legal disclaimer. Maar daar gebeurde dan niets mee
- Tomtom kondigde vorig jaar ook een android navigatie app aan. Maar die bleef maar niet komen, en zonder goede reden.
- Apple wordt geconfronteerd met de aankondiging van Google dat deze aan grootverbruikers geld gaat vragen voor het doorgeven van de tot dusver “gratis”Google maps
- Dit voorjaar bij het uitkomen van de nieuwe ipad blijkt dat Apple al begonne is met ditchen van Google maps door onder bepaalde locationbased applicaties mapdata van Google te vervangen door die van OSM

Centrale vraag naast vormgevingsvernieuwingen als 3D e.d. is: hoe komt Apple aan een kaart en hoe stelt ze die beschikbaar aan haar gebruikers.

Mijn scenario is gebaseerd op de volgende argumentatie.
Probleem van alle speculaties van ons op dit forum inzake een overname van TT door Apple, of mijn eigen suggestie eerder inzake een JV tussen Apple en TT inzake Teleatlas, is dat ze moeilijk te rijmen zijn met het businessmodel van Apple.
Apple koopt nauwelijks zelf content die ververst moet worden . Dat laat ze anderen doen die dit als app via itunes verkopen. En daar pakt Apple dan een flink deel van.

Mapcontent kopen van TT door overname, of totaalcontract voor beschikbaarheid Teleatlas mapdata, past niet in normaal businessmodel van Apple. Daar komt nog bij dat het zou kannibaliseren op de opbrengsten van de TT navigatieapps in itunes. Hoe moeten die opbrengsten dan opnieuw verdeeld worden. Het past ook moeilijk bij de startegie van TT die verder wil in allerlei contentmarkten (automotive, overheden)

Mijn scenario “map as app”” gaat dan als volgt:
- Apple zorgt in Ios 6 voor allemaal nieuwe leuke functionaliteiten die standaard aanwezig zijn (3D , etc.)
- De nieuwe generatie Apple producten (laatste nieuwe ipad, en binnenkort de iphone 5) hebben voldoende sterke processor met opslaggeheugen en werkgeheugen om een zeer groot bestand mapdatas lokaal op te slaan en snel te gebruiken (bijv. 3D weergaves)
- Updates van die mapdata zullen via itunes incremental worden gedistribueerd (dus geen volledige downloads nieuwe versies meer nodig)
- Apple geeft kaartenleveranciers de mogelijkheid om kaartpakketten als app via itunes al dan niet tegen betaling aan te bieden en te distribueren

Voordeel van deze opzet is dat Apple bij zijn bekende businessmodel blijft, en zo ook flink kan verdienen. Het zorgt er bovendien voor dat Apple de rollen richting Google omdraait. Waar Apple nu de grootverbruiker is die moest gaan betalen voor het doorgeven in allerlei applicaties, is dat ineens voorbij: ook Google mag zijn map beschikbaar stellen aan de individuele gebruiker. En het zou me niet verbazen dat het voor Google moeilijk wordt om daar op het location based app gedeelte van itunes te komen. De map as app kan dus worden ingevuld door TT, door Google maps, door OSM, door Nokia maps, etc.
Maar het zou me ook niet verbazen dat TT in juni meteen met diverse kale mappakketten komt die , mede door de bereidwilligheid van Apple inzake kostenverdeling, zeer aantrekkelijk geprijsd zijn. Doordat die meteen met de prachtige nieuwe functionaliteiten van IOS 6 maps kunnen werken, en andere (nog) niet, zullen veel gebruikers die (willen) aanschaffen.
Daarmee bereikt Apple dat Google in een klap ook flink op afstand wordt gezet, en de bekende en succesvolle werkwijze met TT qua businessmodel wordt gecontinueerd.
En is dat goed voor TT ?

Ja, zo wordt de levering van kaartdata, navigatie, en verkeersdata commercieel verder gesplitst en reusachtig vergroot. Past dus perfect in strategie TT , en zet transitie in een keer lichtjaren vooruit.

Wordt dit het ?

Een voordeel hebben we : binnen 4 weken is er duidelijkheid over . En er kunnen dan ook uitkomsten zijn die anders zijn , maar ook mooi voor TT.

B_B
0
Betaalt Apple Google of andersom.
Apple/Iphone users genereren heel veel traffic voor Google (advertentie inkomsten).
Belangrijkste functie van Siri is om de Google search te omzeilen.
[verwijderd]
0
quote:

B_B schreef op 21 mei 2012 09:42:

Betaalt Apple Google of andersom.
Apple/Iphone users genereren heel veel traffic voor Google (advertentie inkomsten).
Belangrijkste functie van Siri is om de Google search te omzeilen.

Google maps was gratis voor d eindividuele gebruiker.Maar Google laat nu partijen die via apparaten en/of applicaties Google maps doorgeven aan hun gebruiker/klanten op basis van die aantallen gebruikers betalen. Daarom stapten recent meerdere partijen af van Google maps of kondigden dat aan (o.a. Foursquare). Apple is een van de grootste slachtoffers van deze zet van Google.

Met mijn scenario draait Apple de rollen om : Apple is uit zijn rol van grootdistributeur van Google maps. En Google is in een klap zijn centrale rol kwijt (alleenvertoningspositie) En als Google maps weer gratis wil distribueren dan moet ze minimaal de entryfee betalen aan Apple wat elke appdeveloper moet. Het biedt Apple zelfs de mogelijkheid om te willen meedelen in de addinkomsten van Google. Of het Google maps op andere wijze moeilijk te maken.
B_B
0
Andere groot gebruikers moeten wel betalen, maar Apple krijgt waarschijnlijk geld van Google.
VanillaSky
0
quote:

B_B schreef op 21 mei 2012 10:05:

Andere groot gebruikers moeten wel betalen, maar Apple krijgt waarschijnlijk geld van Google.
Vind ik onwaarschijnlijk, waarom ditchen ze google dan?
B_B
0
Gratis Google Maps vervangen voor een niet gratis map is geen vooruitgang.

Apple wil: BETER BETER BETER

Apple moet TomTom betalen zoals RIM (alleen veel meer, vanwege gederfde inkomsten (geen TomTom app meer)).
B_B
0
PND afdeling wordt verkocht.

TomTom wordt een applicatiemerk.
Sony met TomTom inside (sinds 2010)
RIM met TomTom inside (gedeeltelijk)
Tizen met TomTom inside (totdat Telmap complete kaarten heeft)
Iphone met TomTom inside (eind 2012)

Beperktedijkbewaking
0
Adds en apps.
En alles 'gratis'. Leve de commerciële toekomst en Facebook, die Google gaat opslokken, zo zegt men...

Ja, als je verslaafd bent aan 'sociale' media.
Idd een verslaving. Ik hou het ook niet meer bij, en gelukkig heb ik daarom nog tijd om na te denken.

Over iets als content, bijvoorbeeld. De enige echt krachtige partij op dat gebied is Google, geweldig wat die kunnen openen iha. algemeen.

En nu dus TT op verkeersgebied. Ik zeg: "verkeersgebied', niet alleen navigatie of een facebook-achtige inbreuk op je privacy.

De waardering van TT is belachelijk laag...

En praat me niet over een exit. Er zijn nog steeds zo'n 40% kleine aandeelhouders (incl. enkele institutionele <5% belangen) die tegen zijn, dus praat me niet over 'uitroken'. Dat kan pas boven 95% of zo iets.

Wat zijn jullie zwakgelovig, zegt deze 'calvinist'...

charlieb
0
quote:

B_B schreef op 21 mei 2012 10:47:

PND afdeling wordt verkocht.

TomTom wordt een applicatiemerk.
Sony met TomTom inside (sinds 2010)
RIM met TomTom inside (gedeeltelijk)
Tizen met TomTom inside (totdat Telmap complete kaarten heeft)
Iphone met TomTom inside (eind 2012)

Zoveel....??, nou en kijk eens waar de koers op staat..??
Dat moet toch aan denken zetten, niet dan....!!
Vlgs mij staat de koers belachelijk laag, moet veel meer kunnen dan die schamelige 3,22!!
Charlie_B, ps beste B_B gaan we vandaag hoger eindigen of niet...rarara..!
vlgs mij gaat er iets in Juni gebeuren met onze Tommie, niet dan...je bent 2 wkn geleden ingestapt, mss wl voor de laatste keer.....!
[verwijderd]
1
Even een andere kant belichten. Autonavi heeft in china veel data verzameld. Omdat tomtom de kennis heeft om daar verkeersinformatie van te maken, en autonavi de data heeft, komen tomtom en autonavi samen met hd traffic in 20 chinese stedelijke gebieden. Was dus duidelijk dat autonavi die data aan het verzamelen was op verzoek van / in afspraak met tomtom.

Apple is ook data aan het verzamelen. Het zou kunnen dat dat zich op dezelfde manier gaat afspelen. Apple heeft waardevolle data en tomtom de kennis om er ook informatie van te maken.

Er zijn nu alleen verhalen over kaartlevering van tomtom aan apple. Maar waarom niet alledrie: maps + traffic + Places??

Dat is precies wat Blackberry nu ook gaat afnemen van tomtom. waarbij SNS vermoed dat tomtom die drie dingen in 1 aantrekkelijke bundel heeft verkocht. Waardoor places kan groeien als advertentieplatform en er veel data van blackberry naar tt gaan. Tomtom zou dus wel gek zijn om alleen kaarten aan te bieden. Mochten ze in gesprek zijn met apple, want dat is tot nu toe speculatie.

Welke waarde er aan tomtom hangt, is nu niet te beantwoorden, dat hangt af van wat komen gaat. 

 ALS tomtom het klaarspeelt om samsung-android en iphone binnen te halen als klant, voor zowel kaarten, places en traffic, DAN is niets te gek. 

Je praat dan over honderden miljoenen klanten, waar je gemiddeld genomen 5 euro per klant aan kan verdienen. (!!!) Nog los van eventuele advertentieinkomsten. Want places wordt dan een heel groot platform.

En dan heb ik het nog niet gehad over automotive, business solutions die ook blijven groeien.

Tegenover grote inkomsten staat dan wel dat smartphones nog harder concurreren met pnd's. Nota bene met de kaarten en verkeersinformatie van tomtom. Daarom ook geen slechte zet van tomtom om met 6 inch pnd's te komen, die met hun grote formaat afwijken van de smartphone.

Mocht er zo'n deal komen dan moet je Naast grote omzetgroei in licensing dus ook krimp in consumer incalculeren. Dat is echter toch al vol aan de gang, en de marges binnen licensing zijn toch beter.

De grote verliezer op navi gebied is dan garmin. Kunnen zij op tegen een iPhone met een groter scherm en kaarten en verkeersinfo van TomTom?

En nu de iphone naar china gaat, wie kan er daar voor de maps en traffic zorgen?
boem!
0
andres,

jouw scenario map as app lijkt inderdaad het beste scenario voor zowel apple als tomtom. zeker indien tomtom al wat voorwerk heeft mogen doen.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

*Justin* schreef op 21 mei 2012 11:36:

Even een andere kant belichten. Autonavi heeft in china veel data verzameld. Omdat tomtom de kennis heeft om daar verkeersinformatie van te maken, en autonavi de data heeft, komen tomtom en autonavi samen met hd traffic in 20 chinese stedelijke gebieden. Was dus duidelijk dat autonavi die data aan het verzamelen was op verzoek van / in afspraak met tomtom.
...
Apple is ook data aan het verzamelen. Het zou kunnen dat dat zich op dezelfde manier gaat afspelen. Apple heeft waardevolle data en tomtom de kennis om er ook informatie van te maken.
...

Mooi als het zo is.
Je suggereert dat Autonavi alle voor hd-traffic relevante data al verzamelt of verzameld heeft(?). En dat Apple dat net zo doet?
Zonder nadere details neem ik dat met een korrel zout. Ik ben een TT-believer, maar graag boter bij de vis.

Er zijn verkeersdata en verkeerdata. Soms is een deel bruikbaar maar ontbreekt de rest. Voor IT-believers is alles mogelijk als het maar via je smartphone toegankelijk is.
Qua snelheid en toegankelijkheid: ja. Qua inhoud en betrouwbaarheid: sorry, geen illusies.

De facebook-koers zal dalen. Het gaat om content, vrienden, niet om 'contact' alleen.

[verwijderd]
0
Ik denk dat apple niet waze, inrix, tt etc voor de voeten wil lopen, maar ze kunnen wel de data beschikbaar stellen die ze verzamelen. Net zoals vodafone dat nu doet. Met de reeds verzamelde data kan idd alleen historische (iq routes) verkeersinfo gemaakt worden. Realtime kan ook met actuele data, gebeurt nu al vanuit de app.
[verwijderd]
0
mocht en als..ik lees ze vaak in de posts...maar what about the downside? De concurrentie zit ook niet stil! De crisis neemt in hevigheid toe. Men spreekt over de verloren jaren 2012-2022. Natuurlijk oost europa, azie etc...
Maar het blijft een luxe product...tov een hapje rijst of aardappel.
Geen reden om alleen maar zwart te kijken maar wel realistisch.
Beperktedijkbewaking
2
quote:

*Justin* schreef op 21 mei 2012 12:28:

Ik denk dat apple niet waze, inrix, tt etc voor de voeten wil lopen, maar ze kunnen wel de data beschikbaar stellen die ze verzamelen. Net zoals vodafone dat nu doet. Met de reeds verzamelde data kan idd alleen historische (iq routes) verkeersinfo gemaakt worden. Realtime kan ook met actuele data, gebeurt nu al vanuit de app.
Precies, en welke app?
Ga toch heen met jullie merken-afhankelijke IT-verdwazing. Steve Jobs als heilige.
Ken je deze?

Some time ago we had Bob Hope, Johnny Cash and Steve Jobs. Now we have no hope, no cash and no jobs...


Jullie snappen het nog steeds niet. Jullie hebben een leuke navigator. Zowaar, die weet de weg!! (Hoewel, ik kan wat rare freak-gevallen noemen, maar dat terzijde.)

Sterker nog : hij kent files! Op basis van IQ-routes. Die ken ik als forens ook....

Maar er is een abnormale file!! En je wilt een realtime route-advies...
Hoera, je weet-ik-wat-voor commerciële en privacy-schendende uitbuiter geeft een route, vermengd met vele advertenties...
Hoera, wat doet ons apparaat het toch goed!?

Prima hoor, ga dan (in de toekomst) maar bij Google of Apple te rade. Succes met je zo smarte en privacy-schendende app van wie dan ook.

Ik snap jullie echt niet. Jullie zijn bezorgd om benzine-accijns en wegenbelasting. En natuurlijk mordicus tegen een km-heffing. Begrijpelijk, dat gaat om vele euro's. (Al heb je bij de km-heffing ongelijk, maar dat is een andere discussie)

Maar op een slimme navigator willen jullie bezuinigen. Liever gedoe met iets smarts, snoertjes en een klein scherm...
Dominees en kruideniers zijn wij Hollanders, we zullen het ook altijd blijven...

boem!
0
AB ik kende hem niet. lol.

opmerking over kruideniers en dominees wil ik onderschrijven.

of jouw opmerking over privacy-schendende commerciele uitbater terecht is bij het gebruik van een ap kan ik niet beoordelen daarvoor gaat mijn technische kennis niet ver genoeg.

wel denk ik dat in de toekomst alle autos een infotainment systeem zullen bezitten maar waarom zouden al die mensen naast hun apps op hun smartphone ook nog apps aanschaffen voor in de auto.

de connectie tussen de smartphone en het infosysteem in de auto wordt dus belangrijk en zal in redelijke termijn zijn op te lossen lijkt mij( de leek)
Beperktedijkbewaking
0
Hoi martinmartin,

Dat is idd de clou. Gaan we zelf fröbelen, met smart phones en snoertjes of apps, of gaan we voor smart cars met in-car electronics + entertainment + audio + navigatie.

Het antwoord van Duitse en Franse auto-fabrikanten weet ik al.

Van General Motors (en Toyota) nog niet.

Dat is ook het spannende. Europa (in crisis) tegen US 'mastodonten'.

We zullen zien. Daarbij vergeleken zijn exit-fantasieën voor TT peanuts.
En volgens mij snapt HG dat heel goed.
32 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 5,730
Verschil +0,210 (+3,80%)
Hoog 5,735
Laag 5,550
Volume 524.733
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 546.527

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront