Forum: Energie » Waterstof | Eurobench.com

Waterstof

328 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 17 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
3 voor 50
0
Van verwarmen tot rijden op waterstof: hoe realistisch is dat?

Het woord komt maar liefst 182 keer voor in het Klimaatakkoord: waterstof. De verwachtingen van dit gas zijn dan ook hooggespannen. En dat is niet zo gek, want er zijn veel mogelijke toepassingen en het is een schone brandstof. Bij verbranding komt namelijk alleen maar waterdamp vrij.

Waterstof speelt een belangrijke rol in de toekomstscenario's van verschillende sectoren. Niet alleen in de industrie, maar ook in het vervoer en de gebouwde omgeving wordt verwacht dat het gebruik van waterstof kan bijdragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen. Maar hoe realistisch is dat?

Aan plannen is er in ieder geval geen gebrek. Op grote en kleine schaal lopen er op dit moment verschillende proef- en onderzoeksprojecten. Zo presenteerde onderzoeksinstituut TNO eerder deze maand in samenwerking met zestien grote bedrijven een onderzoek waaruit blijkt dat de Nederlandse industrie het doel van Klimaatakkoord vooral zou kunnen halen door middel van zogenoemde blauwe waterstof.

Er zijn drie manieren om waterstof te maken. Groene waterstof is de meest duurzame vorm: met windmolens op zee kan waterstofgas worden gemaakt. Maar op dit moment wordt alle waterstof die wordt gebruikt in de industrie nog gemaakt uit aardgas, grijze waterstof. En dan is er nog een tussenvorm: blauwe waterstof, geproduceerd uit aardgas waarbij de CO2 wordt afgevangen en opgeslagen.

Een nieuwe fabriek op de Maasvlakte kan volgens de onderzoekers in een belangrijk deel van de toekomstige behoefte aan waterstof voorzien. Bedrijven in de Rotterdamse haven en het Havenbedrijf zijn enthousiast. "Waterstof is een essentiële grondstof die de verduurzaming van het hele havencomplex kan bewerkstelligen", zegt Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat er duurzaam opgewekte groene waterstof wordt gebruikt, maar voorlopig is die er niet voldoende. Volgens de onderzoekers van TNO is de overstap naar waterstof technisch en economisch zonder meer haalbaar, maar daarvoor moet wel flink worden geïnvesteerd. Voor de ombouw van bestaande installaties en de aanleg van een nieuwe infrastructuur is zo'n twee miljard euro nodig, schat TNO.

Robert van den Hoed, lector Energie & Innovatie aan de Hogeschool van Amsterdam, vindt de investering in blauwe waterstof en de opslag van CO2 inefficiënt. "Je houdt hiermee een systeem van fossiele energie in stand. Daar moet je juist vanaf willen."

Waterstof in plaats van aardgas
In de bebouwde omgeving kan waterstof op termijn ook een belangrijke rol gaan spelen. Certificeringsinstituut Kiwa stelde vorig jaar al vast dat waterstof aardgas zou kunnen vervangen zonder dat we ons huidige gasnet ingrijpend moeten veranderen. Waterstof zou in de toekomst vooral een alternatief kunnen bieden voor wijken die niet geschikt zijn voor andere gasloze oplossingen, zoals een warmtenet of elektrische warmtepompen.

Inmiddels is netbeheerder Stedin, samen met onder meer de gemeente Rotterdam, Gasterra en cv-ketelfabrikant Remeha, begonnen met een proef op het voormalige eiland Rozenburg waar een appartementencomplex voor tien procent door waterstof wordt verwarmd.

Volgens de betrokkenen gaat het om een wereldprimeur. Het proefproject wordt namens Stedin geleid door Albert van der Molen. Hij vindt waterstof zeker niet overal geschikt als alternatief voor aardgas, maar "er zijn plekken waar je er maatschappelijk gezien heel serieus naar moet kijken".

Stad aan 't Haringvliet, een dorp met 1400 inwoners op Goeree-Overflakkee, wil in 2025 van het aardgas af. Voor stadsverwarming is het dorp te klein. Voor warmtepompen zijn de oude huizen niet genoeg geïsoleerd. Waterstof lijkt daarom een goed alternatief: een windturbine moet voor het hele dorp groene waterstof gaan maken. De bewoners mogen beslissen als de kosten van die investering bekend zijn.

Waterstof kan ook benzine en diesel in auto's vervangen. De waterstofauto is een elektrische auto die zijn stroom niet uit een batterij haalt, maar uit een brandstofcel. In deze brandstofcel wordt elektriciteit opgewekt uit de omzetting van getankt waterstofgas en zuurstof uit de lucht naar zuiver water.

Vier tankstations met waterstof
Inmiddels rijden er op verschillende plekken in Nederland bussen rond op waterstof. Verspreid door het land worden nieuwe tankstations met waterstofgas neergezet, zodat ook de consument erop kan rijden. Het doel is dat voor 2025 minstens vijftig waterstoftankstations en 15.000 personenauto's op waterstof zijn, blijkt uit het Klimaatakkoord.

Maar die aantallen zijn nog ver weg. Op dit moment zijn er vier van zulke tankstations in Nederland. Ook het aantal waterstofauto's blijft vooralsnog bescheiden: eind juni reden er volgens RAI Vereniging 142 waterstofvoertuigen in Nederland.

Lector Energie & Innovatie Van den Hoed ziet de waterstofauto in meerdere opzichten de strijd met elektrisch vervoer verliezen. "Waterstofauto's lopen achter op elektrisch. Er zijn veel elektrische modellen, de batterijprijzen gaan snel omlaag. Die zijn competitief aan het worden met benzineauto's. De waterstofauto is daar nog lang niet."

nos.nl/nieuwsuur/artikel/2295958-van-...
voda
0
Alliander start 2 proeven met waterstof om capaciteitstekort te bestrijden

Bij de presentatie van haar halfjaarcijfers heeft netwerkbedrijf Alliander gemeld 2 proeven met waterstof te starten om het gebrek aan netcapaciteit te lijf te gaan.

In de eerste helft van 2019 heeft het netwerkbedrijf 17 procent procent meer geïnvesteerd ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. Vooral de hausse aan subsidies voor zonneparken zorgt er volgens de organisatie voor dat het elektriciteitsnet in hoog tempo vol raakt en er extra geïnvesteerd moet worden.

Pleidooi voor subsidie
Alliander pleit er daarom nogmaals voor dat zonneparken alleen nog daar moeten komen waar het elektriciteitsnet het aan kan. Waar geen ruimte op het net is, zou bijvoorbeeld subsidie gegeven moeten worden voor pilots waarbij duurzaam opgewekte stroom lokaal wordt omgezet in waterstof. Dit lijkt volgens Alliander op de lange termijn een goede oplossing om investeringen in de netwerken te voorkomen. Samen met partners gaat men daarom in het elektriciteitsverdeelstation in Oterleek en bij een zonnepark in Oosterwolde duurzaam opgewekte elektriciteit door zon- en windparken omzetten in waterstof. In Oosterwolde moet de benodigde elektrolyser, die met elektriciteit water in zuurstof en waterstof scheidt, in de zomer van 2021 in gebruik genomen worden.

Juridische procedures en claims
In haar halfjaarverslag meldt Alliander tevens betrokken te zijn bij een aantal rechtszaken voortvloeiend uit reguliere bedrijfsactiviteiten. Voor zover noodzakelijk geacht zijn hiervoor voorzieningen getroffen. Zo is Liander betrokken bij diverse procedures die verband houden met het aansluiten binnen de wettelijke termijn van 18 weken, de beperkte transportcapaciteit en het opknippen van zonneparken.

Door Edwin van Gastel

solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
3 voor 50
0
Auto's op waterstof: de toekomst of achterhaald?

Het aantal volledig elektrische auto’s is sinds 2014 bijna vertienvoudigd. In 2018 reden van de bijna 23.000 nieuwe volledig elektrische auto’s er slechts dertien op waterstof. Heeft de stekkerauto de strijd al gewonnen of is de auto op waterstof juist iets waar je de komende jaren goed op moet letten?

08-08-2019 06:00 | DOOR: ALBERT BIONDINA

...

Om terug te komen op de vraag uit de inleiding: heeft de stekkerauto de strijd al gewonnen of is de waterstofauto juist iets waar je de komende jaren goed op moet letten? Hoewel Ad van Wijk de verbeterpunten erkent, staat hij positief tegenover waterstofauto’s. “Je ziet dat er veel aanloopproblemen zijn, maar dat zijn geen fundamentele of technologische problemen.” Gideon Goudsmit is gematigd positief: “Ik denk niet dat waterstof de oplossing is voor de personenauto, omdat de accu hem al lang heeft ingehaald. Ik kan me niet echt voorstellen dat het uiteindelijk een succes wordt. Voor vrachtwagens, binnenvaart, grote vrachtsteden en waarschijnlijk ook vliegtuigen denk ik wel dat er een toekomst is vanwege de hoge energiedichtheid.”

www.duurzaambedrijfsleven.nl/mobilite...
Osho
0
quote:

Osho schreef op 31 jul 2019 om 19:32:


Ben voorlopig even uitgestapt. Zowel Nel als ITM. Winst genomen. Vorig jaar hetzelfde gehad met de cannabis aandelen. Iedere niche markt gaat heen en weer. De kans dat ik een grote deal mis neem ik voor lief. Na de zomer maar weer kijken hoe het ervoor staat.


Het begint langzaam weer interessant te worden om terug in te stappen. Benieuwd of het de komende dagen onder de 60 duikt.
Osho
0
quote:

Osho schreef op 19 aug 2019 om 08:42:


fuelcellsworks.com/news/fuel-cell-ene...

Fcel en P6k / PPS nadat Nel Asa eerder eenzelfde bedrag ontving.


P6K +17% vandaag

Bezig aan een herstel. Naast AFC Energy het enige waterstof aandeel die ik op het moment in de pocket heb.
Osho
0
fuelcellsworks.com/news/china-new-lab...

It was reported on August 9 that China FAW Group Corporation (FAW) and Wuhan Troowin Power System Technology Co., Ltd. (Troowin) reached an agreement for cooperation in hydrogen fuel cells and the establishment of the FAW-Troowin Synergistic Innovation Laboratory. The companies previously signed a cooperation agreement for the laboratory at FAW’s headquarters in Changchun at the end of July.

According to various media sources, Zhejiang Hydrogen Valley New Energy Automobile Co., Ltd. (Hydrogen Valley) officially announced its investment increase plan at the China Beijing Equity Exchange (CBEX). The company plans to raise a total of CNY 500 million for R&D, production and sales of hydrogen fuel cell commercial vehicles and related core components.
328 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 17 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
548,20  +2,97  +0,54%  09:43
 AMS25-24h 548,34 +0,57%
 Germany30^ 11.719,40 +0,59%
 Dutch15-index 15.475,23 +0,54%
 BEL 20 3.504,88 +0,48%
 BRX20-24h 3.505,99 +0,51%
 Europe50^ 3.372,65 +0,67%
 Euro30-index 17.319,87 +0,77%
 US30# 26.049,88 +0,33%
 Nasd100# 7.712,00 +0,62%
 US500# 2.913,27 +0,37%
 Japan225# 20.646,80 -0,15%
 Gold World Spot (USD) 1.498,11 -0,66%
 New York WTI spot 56,22 +1,06%
 EUR/USD 1,1095 -0,04%

Stijgers

ICT Group +7,27%
Accell +6,48%
Pharming +2,70%
VolkerWessels +2,43%
ArcelorMittal +2,06%

Dalers

Sif Holding -3,28%
Kendrion -1,43%
Heijmans -1,12%
ALTICE EUROPE... -0,98%
Accsys -0,89%