TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom februari 2017

3.568 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 ... 175 176 177 178 179 » | Laatste
[verwijderd]
1
Ja, HG wil de koers niet te hoog ja, anders had hij wel veel positievere uitingen gedaan, wpa traject voorgespiegeld, meer namen laten vallen/bedongen te mogen noemen, op test auto's TT zichtbaar, Consumer afgestoten, een Bosch een belang gegeven, een 0.10 dividend voorgehouden etc etc
Maar nee, alles is stil, op een CAGR van 15 % na dan als zoethoudertje, anders wordt het wel heeeel ongeloofwaardig allemaal
[verwijderd]
0
Kan iemand mij uitleggen dat er sinds 8 februari al 16M aandelen van eigenaar zijn gewisseld terwijl de koers in een zeer beperkte range is gebleven?
Kan dit een uitwisseling van stukkies zijn tussen 2 partijen (bv. shorts die aan het coveren zijn) ?

maurice 1971
0
Ben blij dat ik vrijdag mijn stukken heb ingeruild voor mittal en mijn verlies terug gedraaid in plus van 1,5% nu 8,50!!!
[verwijderd]
1
Leuk Maurice, top voor jou
Van hoogwaardige technologie in een hotte sector...naar ouderwets staal...
daar moeten we dus zijn !!
tatje
0
Micha T, jij zit al in Spanje.

Ik ga ook maar eens kijken op Mallorca, waar ik wil gaan wonen, in ieder geval 8 maanden per jaar.
12 miljoen vakantiegangers en toch hoef je ze niet tegen te komen :-)
Als je in het midden gaat wonen, heb je binnen 25km 240 km kustlijn.

Tom Tom zegt niets meer en blijft zwijgen.

Dus heeft posten geen zin meer, in ieder geval tot grote bekendmakingen of een overname.

De rest, soms doen we ons best om elkaar in vaktermen af te troeven, heeft eigenlijk geen zin en is bladvulling.

Blijf helemaal long, want hij kan zomaar vallen.

IBM is een kandidaat om Tom Tom als aanbieder voor alle autobouwers nieuw of oud in te lijven.

Apple zal als overname partij andere bedoelingen hebben met Tom Tom.

Enkele passende voorbeeldjes.

In 2016 vertrokken 2 toppers van Apple naar Tesla
In 2017 wordt een IBM topper, commissaris bij Tom Tom.
In 2008 vertrok een topper van KPN naar Getronics, een half jaar later volgde de overname van Getronics door KPN.

1) tom Tom zelfstandig
2) Tom Tom naar IBM
3) Tom Tom naar Apple

Bij 2 zal de HELE auto industrie blijven mee doen.
Bij 3 zal er een beperking zijn, alleen de nieuwe autoind en de tech.

Veel posten heeft geen zin meer, iedereen houdt zijn eigen mening vast.

Doei.

MichaT.
0
Dividend.... Jullie weten net zo goed als ik dat TomTom nog NOOIT dividend heeft uitgekeerd dus om dit nu proberen te forceren is totale onzin.

Men heeft dus nog NOOIT dividend uitgekeerd, dat weten we allemaal. Het is ook een van de belangrijkste redenen dat er geen beleggingsfonds in Tomtom zal investeren.

Dat het schort aan informatie/nieuws ook dat weten we allemaal maar om daar een onzin verhaal (dat je uit je duim zuigt) aan te hangen gaat me toch een beetje te ver
[verwijderd]
0
@ Maurice gefeliciteerd, voor je huidige knip, voor nu een prima zet.

@ Wies, die uiteenlopende beoordelingen maken het ook zo moeilijk om er vertrouwen in te houden dat we niet even het schip in gaan.

Zou het ze echt niets kunnen schelen dat ze gisterenochtend weggezet werden als de eeuwige belofte? Als mijn bedrijf veelbelovend was zou ik daar toch wel een beetje mee zitten, alles heeft met vertrouwen te maken.

Ook vandaag is de omzet niet echt slecht, alleen we komen niet uit die rode omgeving vandaan.

Tini
tatje
1
quote:

MichaT. schreef op 13 februari 2017 11:08:

Dividend.... Jullie weten net zo goed als ik dat TomTom nog NOOIT dividend heeft uitgekeerd dus om dit nu proberen te forceren is totale onzin.

Men heeft dus nog NOOIT dividend uitgekeerd, dat weten we allemaal. Het is ook een van de belangrijkste redenen dat er geen beleggingsfonds in Tomtom zal investeren.

Dat het schort aan informatie/nieuws ook dat weten we allemaal maar om daar een onzin verhaal (dat je uit je duim zuigt) aan te hangen gaat me toch een beetje te ver
Duidelijker kan Tom Tom het op hun side niet maken.
Het zelfde geldt eigenlijk voor niet kapitaliseren, dat kost schuld minder cash en belasting.

TomTom has no current plans to distribute dividends.

The company gives priority to increasing technology investments to strengthen its capabilities and competitive position, whilst at the same time improving its balance sheet.

The company believes that allocating its cash resources to these priorities, serves shareholders' interests better in the longer term.

Ik vind het allemaal heel logisch en toch willen forumleden Tom Tom dwingen te veranderen.

Dus niet !
PGV
0
quote:

Stille vennoot schreef op 13 februari 2017 11:03:

Leuk Maurice, top voor jou
Van hoogwaardige technologie in een hotte sector...naar ouderwets staal...
daar moeten we dus zijn !!
Nou ouderwetst, het is in 2 beursdagen 15 % gestegen , kan ik nou niet echt saai vinden.
harrysnel
4
@xynix:

Ik zie de bewijzen voor de goede gang van zaken bij TomTom wel:

-Overname Tele Atlas.
-Daarna deal met Apple waarmee TT beschikking kreeg over probes en haar producten kon verbeteren.
-De overgang van het inbouwen van een navigatieoplossing met hardware door TomTom (tijdrovend en afhankelijkheid van presteren van bv Continental) naar het aanbieden van softwaremodules.
-Het consistente verhaal van Goddijn dat TomTom werkte aan een nieuw platform en daarbij optrok met Duitse autobouwers.
-Daarna in 2014 VW dat een samenwerkingscontract met TomTom sloot voor zelfrijdende auto terwijl VW klant bij Here was.
-VW daarna voor Maps (VS) en Traffic (Europa) naar TomTom wat klopt met bewering Goddijn "dat samenwerken voor toekomst nu al leidt tot contracten huidige business".
-Deals met techbedrijven als Microsoft/NVIDIA om in het grotere geheel een plek te krijgen.
-Winnen van marktaandeel in Automotive.

Resultaat: een van PND afhankelijk Consumer bedrijf heeft een transactie ondergaan van Hardware naar Software en van Consumer als afnemer naar Business to Business bedrijf. Het orderboek in Automotive, de samenwerkingen op technologisch gebied met Tech/autobouwers en de groei van TT Telematics naar een bedrijf met relevante schaalgrootte zijn bewijs dat TomTom opnieuw relevant is.......als bedrijf.

Daar twijfel ik niet aan. Dat het aandeel zo dramatisch presteert komt volgens mij door de simpele reden dat beleggers er niet veel vertrouwen in hebben dat de hernieuwde relevantie van het bedrijf TomTom op korte termijn tot uitdrukking komt in de koers. Als je dan geen dividend uitkeert dan heeft het geen enkele zin om je geld in dit aandeel te stoppen.

Management/IR moeten kopers trekken met het fundamentele verhaal maar frustreren de investment case door vast te houden aan consumer en daar de focus op te leggen. Bewust. Je kunt heel makkelijk zeggen tijdens webcast dat "de neergang in PND's weliswaar tot minder omzet leidt in Consumer (met lage marge) maar dat dit voor de take rates van ingebouwde TT navigatie (met hoge marge) juist gunstig is". Je kunt met boekhoudkundige keuzes de WPA makkelijk hoger krijgen. Na een CAGR van 15% zou een WPA outlook van bv 0,40 goed vallen in de markt. Je moet je voor webcast voorbereiden op vraag over onderwaardering en een goed verhaal klaar hebben. Geen excuus maar een antwoord wat positief geïnterpreteerd kan worden.

En natuurlijk de eigendomsstructuur waar beleggers moedeloos van worden. Althans, ik wel. Ik blijf in TT maar het kost mij moeite om niet te verkopen. En dat ondanks de fundamentele waarde die ik denk te zien. Dat moet voor andere beleggers ook gelden en ik denk dat in de koers te zien.

Edit: veel dank voor alle verslagen van de Investor Day!
harrysnel
4
Vandaag net als vrijdag veel handel in nauwe bandbreedte. Schat dat er vrijdag ruim 2mln aandelen verhandeld zijn tussen 7,76 - 7,79. Daarbij speelde de stand van de index geen rol en bewoog koers niet mee met "de beurs".

Ik heb dikwijls een daling van het aandeel TomTom gerelativeerd door te wijzen op andere "vergelijkbare aandelen" (geen dividend, middelgroot qua marketcap) die het dan ook slecht deden omdat er bv een vlucht was van risico/groei naar veilig/dividend. Of de daling terug onder E10 afgezet tegen de AEX die van >500 terug naar onder 400 ging....

Dit soort "valt-wel-mee-met-koers" redenaties zijn niet langer houdbaar:
- kijk naar BAM, Galapagos, Ordina......TomTom aandeel doet het slecht.
- kijk naar indices/beurs........TomTom doet het belabberd.
- kijk naar waardering sectorgenoten op gebied van SDC, AI, Telematics, Automotive (NVIDIA, Harman, Fleetmatics, Cruise Automation, Otto, Autonavi, Waze etc.) koers/waardering TomTom dramatisch.

Tijd dat management daar wat aan doet want het is niet moeilijk om de koers boven E10 te brengen om te beginnen. Eerst Consumer weg.
[verwijderd]
1
Inderdaad Harry

en inderdaad bijna eng hoe de koers tussen de 7.76-7.79 blijft met 923.000 aandelen...
Alsof de optie schrijvende hedgefunds het onder de 7.80 willen houden ivm expiratie vrijdag as
[verwijderd]
1

@ Harry, eerst consumer weg, denk dat dit uiteindelijk ook staat te gebeuren, wellicht nog wat gehakketak over wie de merknaam TomTom mag houden, daar zit veel geld in.
dit is ook geen feest voor de Bestuurders van TT, doe je zo je best op de groeionderdelen, krijg je een mega afstraffing voor een divisie waar je van die leuke gadgets maakt en ze zijn niet blind ze zien ook dat de Toko afgestraft blijft als ze zo door etteren.

als blijkt bij Q2 of Q3 dat consumer nog verder door het putje gaat en zelfs sports het lek niet echt kan dichten, dan gaat de druk verder opgevoerd worden

merk duidelijk dat HG bij de CC bijzonder pissed was met sommige vragen en dat de analisten/Banken die ook zakelijk met TT verder moeten, wat gas terugnemen voor uitspraken , iedereen is diplomatiek.

iemand vroeg waarom bij Telematics ARPU down was, lees dat dit te wijten is aan geographic sales mix changes , dus eigenlijk weinig /beperkte impact

organic growth rates to remain healthy for Telematics ( 9% CAGR for subscribers upto FY20 )
steelfighter72
0
dat dividend komt wel als de koers >15 en dan is echt het hek van de dam, als eenmaal de pensioenfondsen zich gaan inmengen in de toekomst van het autonoom rijden .... LONGGGGGG
mjmj
0
quote:

harrysnel schreef op 13 februari 2017 11:43:

...
Eerst Consumer weg.
Kan Consumer alleen verder? Dat is wel een belangrijke vraag.
VanillaSky
0
quote:

mjmj schreef op 13 februari 2017 12:50:

[...]

Kan Consumer alleen verder? Dat is wel een belangrijke vraag.
Ik denk het wel, de kostenallocatie gebeurt m.i. niet reëel bij TT. Ze zitten denk ik ook wel een beetje in de spagaat, want als ze consumer per direct afstoten denk ik dat er verlies gedraaid word op de andere 3BUs, de overhead is gewoon nog te groot dat duurt nog een jaar of 2 voordat daar voldoende omzet gegenereerd word om die operationele kosten te kunnen dragen. Dus de vraag is of dat de koers wel goed zou doen, hard groeien met 3 BUs maar nog een tijdje tegen verlies aankijken.
[verwijderd]
0
quote:

W schreef op 13 februari 2017 12:05:

iemand vroeg waarom bij Telematics ARPU down was, lees dat dit te wijten is aan geographic sales mix changes , dus eigenlijk weinig /beperkte impact

organic growth rates to remain healthy for Telematics ( 9% CAGR for subscribers upto FY20 )

EBITDA-% voor TTT wel gestegen van 36 naar 38% ondanks de dalende ARPU. Dus hier nu wel degelijk al operational leverage!
[verwijderd]
1
Dood geld dit aandeel elke dag groene beurzen en TomTom doet geen klap
Wierda en Mens hebben gelijk de CEO speelt een 1manshow
en vergeet zijn aandeelhouders
[verwijderd]
0
Omzet 1.6 mio stukken en koers blijft in range van 7.77 - 7.794

HMMM Why ? omdat t kan ..of omdat t moet ?
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 13 februari 2017 08:36:

Prima verhaal van Martijn
heb je die petitie nou al dr eens keer ondertekend?
3.568 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 ... 175 176 177 178 179 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 09:46
Koers 5,890
Verschil -0,090 (-1,51%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 123.275
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront