TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Koos99
0
quote:

sugar1 schreef op 16 januari 2017 21:37:

[...]
het is toch de euro dat daalt ipv dollar? maw stijging vd dollar
Your bloody right. Op 1 of andere manier zeg ik het altijd verkeerd om met de euro/dollar. Ik hoop dat de strekking wel duidelijk was.
[verwijderd]
0
quote:

Koos99 schreef op 17 januari 2017 21:29:

[...]

Your bloody right. Op 1 of andere manier zeg ik het altijd verkeerd om met de euro/dollar. Ik hoop dat de strekking wel duidelijk was.
Goed werk Koos!
boem!
0
quote:

martinmartin schreef op 26 oktober 2016 05:26:

CONSUMER

Tom2 rapporteert Consumer in 3 catagorieen tw:
PND(incl apps)
Hardware automotive en Sports

De omzetten over 2014, 2015 en 3q 2016 zijn als volgt:

PND s 498 mio, 483 mio
Autom 71 mio, 72 mio en 50 mio
Sports 50 mio, 69 mio
Totaal 619 mio, 624 mio en 401 mio

Automotive hardware is uitfaserend en de achteruitgang is pas ingezet in 3q 2016, de omzet over 1ste half jaar 2016 was gelijk aan die van het eerste half jaar 2015
Ervan uitgaande dat dat het sein was om volledig te stoppen schat ik de omaet over 2016 in op 55 mio en voor 2017 evj op 0

Tom2 heeft bij de kwartaaloverrzichten aangegeven dat Sports zich goed ontwikkelt:
1q considerable revenue-growth is 30-45%
2q strong growth is 20-30%
3q double.
Ervan uitgaande dat met de introductie van de nieuwe producten en ondersteund door de opgestarte marketingcampagne een zelfde score kan laten zien in het 4q zal dat leiden tot een omzet van Sports over 2016 van 115 mio(stijging 65%)
Indien men daarin slaagt mag je mijn inziens ook de omzet over 2017 met dat percentage verhogen waarna ik voor de jaren daarna een stijging van 35% meneem.
Op basis van deze aannamen zal de omzet Sports een bedrag vertegenwoordigen van resp 190 mio in 2017 en 310 mio, 420 mio en 560 mio in resp 2018, 2019 en 2020.

De PND markt is na een twijfelend begin nu echt aan de eindfasering begonnen zo lijkt het
Een afname van 20% op jaarbasis is heel fors.
Wat enig tegenwicht biedt is de wijze waarop Tom2 in het verleden de verkopen van PNDs heeft verwerkt
Een substantieel deel van de omzet is in de deferred revenue terecht gekomen en dat zal in de toekomst enig dempend effect hebben op de verdere achteruitgang.
Ik ga uit van een verdere afname van PND met 15% in 2017 evj waardoor er een omzet resteert van:
2017 315 mio
2018 250 mio
2019 200 mio
2020 160 mio

Indien je de drie catagorieen optelt zie je voor Consumer de volgende omzetten;
2015 624 mio
2016 560 mio
2017 505 mio
2018 560 mio
2019 620 mio
2010 720 mio

boem!
3
Enigszins verlate reactie.

De 4q cijfers kunnen in zijn algeenheid als meer dan goed worden betiteld.
Heel sterke gross margin door transitie van hardware naar C&S, voor mij tegenvallende wpa doordat Opex op 557 mio uitkwam maar met de verzekering dat de Gagr van 15% niet in gevaar komt met een verwachte groei van minimaal 10% het komend jaar voor de 3 B2B die een brutomare genereert van 85 a 90 percent is het voor mij duidelijk, dat de transitie is geslaagd.

Met een afgegeven omzet van 750 mio in 2020 tegen een marge van 85-90% lijkt er geen vuiltje aan de lucht.

Echter indien je kijkt naar de outlook voor 2017 begin ik me toch enige zorgen te maken.
De afgegeven stijging met minimaal 10% voor de drie B2B units geeft aan, dat consumer in 2017 uitkomt op gemiddeld 471 mio.
De omzetspecificatie voor Consumer was:
Pnd's 382 vs 292 mio
Autom 72 vs. 61 mio
Sports 69 vs 106 mio
C&S ap101 vs 104 mio
Total 624 vs 563 mio

Sports heeft een groei laten zien van 50% en indien we ervan uitgaan dat Automotive Hardware in 2017 geen enkele omzet zal boeken resteert er voor Sports in de outlook een stijging met 35% tot 144 mio.
Daarnaast zal dan ook de PND omzet met 20% moeten dalen terwijl de C&S omzet 10% inlevert.

Op basis van deze vanuit de outlook afgegeven gegevens stel ik dat de outlook voor Sports ronduit teleurstellend is naast TTT.

Ik kan me obv de gegevens vanuit de orderboeken Automive volledig vinden in de Gagr die zal leiden tot 750 mio omzet B2B in 2020.

Bedenk echter wel, dat een ophoging met 80 mio van 220 naar +300 contractem betreft met een looptijd van 8 jaar door toepassing van deferred.

Mijn vraag is wat mogen we op jaarbasis inrekenen voor T2 indien ze een nieuwe klant scoren
.
[verwijderd]
0
@martinmartin

Ook in 2017 is er volgens Goddijn in de CC nog een staartje omzet hardware automotive in Consumer. Dat contract loopt langer door dan gedacht maar in 2018 is dat definitief afgelopen. Lage marge op deze hardware werd er nog even gemompeld.

Qua outlook is men echt aan het down playen. 10% CAGR voor B2B SAAS-divisies is de ondergrens (orders Automotive zijn bekend; abonnementen Telematics ook). Consumer is helemaal getemperd en groei Sports is eigenlijk totaal irrelevant aan het worden. Ik verwacht weinig van Consumer en ben al blij als Sports 20% groei laat zien in 2017.

Alles draait in 2017 om het winnen van orders in Automotive en groei van het marktaandeel naar 50% in 2020. Goddijn klonk zeer overtuigend in de CC: 2017 veel meer deals in de markt + voorsprong op HERE blijft 3 jaar + testen bij OEM's en Tier1's lopen zeer voorspoedig. Daarnaast stelde hij duidelijk dat de deelname van partijen in HERE wellicht zelfs een nadeel is voor de Duitsers.
Dat zou zo maar eens kunnen want je ziet (nog) geen autofabrikant instappen bij HERE terwijl dat een jaar geleden volop werd geroepen. Marktexpert George Hotz noemde tijden CES 2017 de samenwerking met Mobileye en Intel zelfs: all losers partner together. Hij lachte ze keihard uit terwijl hij dat zei.
Verder is het belangrijk om de eerste voorzichtige deals te zien op het gebied van autonoom rijden (HD-map en RoadDNA). Haal je Tesla als klant binnen dan sta je de komende jaren volop in de belangstelling van de markt en de media. Kun je Maps zeer eenvoudig afsplitsen en naar de Nasdaq brengen voor minimaal 5 miljard aan waarde. Pomp je het verhaal goed op dan kan het zelfs nog wel een stuk hoger. De naam Autonomos kun je voor deze afsplitsing prima gebruiken. Met de omzetgroei en opblazen orderboek kan dat snel naar 10 miljard waarde.
boem!
0
Bedankt Battumboy.

Dit is inderdaad een blauwdruk indien je uitgaat van de door T2 gedane uitspraken betreffende groei naar 750 mio in 2020 van de 3 B2B units , de outlook 2017, de matig stijgende Opex zoals voorzien en de sterke stijging van de brutomarge als gevolg van de transitie.

Mogelijk dat de stijging van het brutowinstpercentage iets te rooskleurig is.

@groeibriljant.
Uitgaande van de opgegeven waarden van het orderboek Automotive kan ik me volledig vinden in de door @Battumboy geprojecteerde omzetten voor Automotive/Licensing.
Wat ik me echter meer en meer afvraag is wat het bedrag per met T2 uitgeruste auto bedraagt waarmee gerekent wordt.
Indien men met de huidige orderboeken op een marktaandeel zou zitten van 30/35% ga ik ervan uit, dat T2 daar per auto maximaal 12 euro per jaar voor kan rekenen.
NewKidInTown
0
Welke waardering mag je nou geven aan een niet-groei-aandeel, van een bedrijf waarvan de kwartaal-cijfers lager waren, waar de dalende omzet ook voor 2017 weer lager wordt afgegeven door het bedrijf ?
Waar de ADLUSTED WPA in 2016 0,23 was en in 2017 op 0,25 wordt geschat, adjusted, dus netto op circa de helft, zeg een 0,13 gaat uitkomen.
Dan zit je op een koers/winst nu van circa 60. Dat zou terecht zijn als een bedrijf/aandeel jaar op jaar met 60% is gegroeid en ook in de toekomst met 60% per jaar gaat groeien. Daar is totaal geen sprake van, het bedrijf KRIMPT qua omzet het komende jaar, al wordt er tot 2020 een circa 15% groei wordt verwacht afgezien van een krimpende consumer-divisie. En er wordt verwacht dat toch de adjusted winst gaat stijgen, tja voor 2017 met circa 8%. Daar zal een neutrale belegger een waardering van maximaal tussen de 8 a 10 koers/winst op plakken.
Ik kijk dus op een geheel andere manier aan tegen beleggen, heb meer voorkeur voor aandelen die ruim 20% per jaar groeien EN met omzet EN met NETTO-winst per aandeel en tegen een waardering van tussen de 10 en 15, dan heb je gezonde ratio's en gezonde toekomst-perspectieven en word je maar weinig teleurgesteld.
Stel je eens voor: een bedrijf met naar verwachting een NETTO WPA 2016 van EUR 0,49 en in 2018 circa EUR 0,72 waar in ieder geval gisteren nog een lagere koers dan TT werd betaald, hoe lang kan zo'n scheve situatie nog voortduren ?

Ik hoop en verwacht dat het vandaag een bijzondere en mooie dag gaat worden.
[verwijderd]
0

je kunt de cijfers uit elkaar trekken tot je een ons weegt, uiteindelijk is een aandeel gedreven door een afgegeven verwachtingspatroon, niet enkel voor het bedrijf zelf, maar ook de sector waar het zich in begeeft en het algeheel sentiment voor de beurs

a)- puur op cijfers en performance is TT eerder een 4/6 euro aandeel
b)- combinatie cijfers, sector , verwachting en niet te vergeten een positief, ondersteunend algeheel beurssentiment 7/9 euro
c)- basis waarde assets in combinatie met b) 10/12 euro

voor de komende 18 maand is het een combinatie tussen b) en c) en had het bestuur van TT zich beter gepresenteerd bij zelfde cijferuitslag had TT een c) waardering kunnen krijgen, zeker bij beurzen die tegen ATH staan en een zeer gezochte sector.

maar bij een verandering van structuur praat je over compleet andere weging, het probleem is dat TT niet de merite heeft van een investeringsaandeel, het performed niet, het geeft geen rendement en het blijft super volatiel, het is dus voer voor handelaren en niet beleggers

de markt oordeelt je bedrijf uiteindelijk voor je gedrag, je prestaties en hoe je jezelf profileert als bedrijf

TT krijgt hierop enkel min-punten, maar soms moet het nog even goed zieken voordat de botte bijl erdoor gaat en daar gaan er toch een paar aan werken.

het "basta"-gevoel moet gaan insluipen.
[verwijderd]
0
@W TT krijgt hierop enkel min-punten, maar soms moet het nog even goed zieken voordat de botte bijl erdoor gaat en daar gaan er toch een paar aan werken.


Door het gewicht van het aanhoudersstructuur krijg je vaak het gevoel dat het ze niet raakt, het is ook moeilijk ze zijn verzekerd van een meerderheid.

Neem nou de afspraak tussen TMG en Delta, dat het mediahuis de constructie had dat ze verzekerd waren van die 11%? Die afspraak kan HG ook met iemand hebben.

Het mooiste is als JdM dat Bastagevoel krijgt, maar die heeft het te druk met TMG.

Tini
bart1805
0
quote:

martinmartin schreef op 10 februari 2017 02:20:

Bedankt Battumboy.

Dit is inderdaad een blauwdruk indien je uitgaat van de door T2 gedane uitspraken betreffende groei naar 750 mio in 2020 van de 3 B2B units , de outlook 2017, de matig stijgende Opex zoals voorzien en de sterke stijging van de brutomarge als gevolg van de transitie.

Mogelijk dat de stijging van het brutowinstpercentage iets te rooskleurig is.

@groeibriljant.
Uitgaande van de opgegeven waarden van het orderboek Automotive kan ik me volledig vinden in de door @Battumboy geprojecteerde omzetten voor Automotive/Licensing.
Wat ik me echter meer en meer afvraag is wat het bedrag per met T2 uitgeruste auto bedraagt waarmee gerekent wordt.
Indien men met de huidige orderboeken op een marktaandeel zou zitten van 30/35% ga ik ervan uit, dat T2 daar per auto maximaal 12 euro per jaar voor kan rekenen.

Nou Martin. Het duurt een jaar of vijf, maar uiteindelijk ontkom zelfs jij er niet aan om dromen in te ruilen voor een, in elk geval qua omzet, realistischer scenario.
loesje62
0
quote:

bart1805 schreef op 10 februari 2017 10:21:

[...]
Nou Martin. Het duurt een jaar of vijf, maar uiteindelijk ontkom zelfs jij er niet aan om dromen in te ruilen voor een, in elk geval qua omzet, realistischer scenario.
Er moest eerst wat gebeuren met de koers voor "fossiel" Bart1805 weer tot leven kwam.
Zo zal het uiteindelijk met Justin ook wel gaan.

Loesje
NewKidInTown
0
quote:

NewKidInTown schreef op 10 februari 2017 04:56:

......Stel je eens voor: een bedrijf met naar verwachting een NETTO WPA 2016 van EUR 0,49 en in 2018 circa EUR 0,72 waar in ieder geval gisteren nog een lagere koers dan TT werd betaald, hoe lang kan zo'n scheve situatie nog voortduren ?

Ik hoop en verwacht dat het vandaag een bijzondere en mooie dag gaat worden.
En zoals ik gisteren al verwachtte, de scheve situatie is vanmorgen al begonnen met enigszins recht te trekken. Is het nu "erop en erover" wat november 2016 niet gelukt is ?
Niets is zeker, maar het zou wel uiterst logisch zijn gezien de onderliggende prestaties en ratio's en alle wensdenken eruit gefilterd.

Aandelen +4%, turbo's long +16%. een mooie dag dus so far.
[verwijderd]
0
Hè hè bart1805 ja ik zeit het al waar blijf die beukennoot...nou daar is ie weer en Sharp als a knive hoor. Ook naar de investorsdeeee zeker?
boem!
1
quote:

bart1805 schreef op 10 februari 2017 10:21:

[...]
Nou Martin. Het duurt een jaar of vijf, maar uiteindelijk ontkom zelfs jij er niet aan om dromen in te ruilen voor een, in elk geval qua omzet, realistischer scenario.
Ik heb er geen enkele moeite mee om te onderkennen, dat mijn tijdvak te kort was.
Heb jij ondertussen een ander beeld over de toekomstverwachtingen mbt Tom2 na de geslaagde transitie of blijf jij uitsluitend negatief?
boem!
0
quote:

bart1805 schreef op 10 februari 2017 10:21:

[...]
Nou Martin. Het duurt een jaar of vijf, maar uiteindelijk ontkom zelfs jij er niet aan om dromen in te ruilen voor een, in elk geval qua omzet, realistischer scenario.
Ik heb het even teruggezocht.
Vijf jaar geleden stond de koers van Tom2 op 3,50 euro en jij gaf toen aan, dat zelfs die waarde overtrokken was omdat Tom2 nooit en te nimmer op eigen kracht de transitie zou kunnen bewerkstelligen.

Ik heb aangegeven dat ik mij heb vergist in het tijdpad.
Ben benieuwd van jou ook iets te horen over jouw verkeerde inschatting.
Persoonlijk denk ik dat het akelig stil blijft van jouw kant.
NewKidInTown
0
TT YTD -8,80%
AM YTD +16,85%

Dan vraag ik, die zich belegger noemt, me toch af, waar zijn jullie in godsnaam mee bezig ?

YTD, heb ik het dus over een week of ZES !
bart1805
0
quote:

martinmartin schreef op 10 februari 2017 16:13:

[...]

Ik heb het even teruggezocht.
Vijf jaar geleden stond de koers van Tom2 op 3,50 euro en jij gaf toen aan, dat zelfs die waarde overtrokken was omdat Tom2 nooit en te nimmer op eigen kracht de transitie zou kunnen bewerkstelligen.

Ik heb aangegeven dat ik mij heb vergist in het tijdpad.
Ben benieuwd van jou ook iets te horen over jouw verkeerde inschatting.
Persoonlijk denk ik dat het akelig stil blijft van jouw kant.
Zoveel jaar al een belegging hebben die steevast onder water staat en volhouden dat het slechts een verkeerde inschatting is van het tijdvak. Dat is de standaard reactie van beleggers die weigeren in te zien dat ze een verkeerde beslissing hebben genomen en nooit hun positie hebben gehedged.
Fijn dat je dingen terugzoekt. Dan zie je ook je eigen hersenspinsels nog eens. En wil je hier even mijn post aanhalen waarin ik stel dat 3,50 te veel is. Volgens mij zuig je het uit je duim, maar jij gaat ongetwijfeld bewijzen dat het wel waar is. Je hebt het tenslotte net even terug gezocht. Kleine moeite om het even te plaatsen. De discussies gingen niet zozeer over de koers, maar over de toekomstverwachtingen en omzetten van TT.
Mijn verkeerde inschatting? Ik heb hier op het forum nooit verder gekeken dan volgens mij 2017. En hoe ik nu ten opzichte van TT sta? Ze doen het goed in een ultra lastige markt. Of ze ooit weer enorme omzetten halen is de vraag. Soon, very soon als je naar dit forum luistert. Zelfde plaat al jaren lang. Maar het bedrijf doet het goed. De enorme aversie richting het management deel ik niet.
[verwijderd]
0
quote:

NewKidInTown schreef op 10 februari 2017 16:43:

TT YTD -8,80%
AM YTD +16,85%

Dan vraag ik, die zich belegger noemt, me toch af, waar zijn jullie in godsnaam mee bezig ?

YTD, heb ik het dus over een week of ZES !
Best wel sneu dit.
NewKidInTown
0
quote:

F804 schreef op 10 februari 2017 19:05:

Best wel sneu dit.
Inderdaad, zeker sneu als je in het verkeerde aandeel zit.

Vooruit, ik doe er nog eentje:

TT week -9,62%
AM week +11,52%

Het meest sneue is, er is van diverse zijden al diverse malen naar o.a. Arcelor Mittal gewezen als alternatief, zelfs gisteren en ook vandaag nog diverse malen. Zelfs aanstaande maandag kan het nog zeer lucratief zijn om te switchen.
De eerste keer dat ik er op gewezen heb, was circa augustus 2016 toen AM nog ver onder TT stond. En daarna nog diverse keren.

Maar de meeste TT-believers willen niets anders, eigen keuze, niet jammeren.

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront