TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Oktober 2016

6.784 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 ... 336 337 338 339 340 » | Laatste
KeesTom
0
quote:

aandeeltje! schreef op 22 oktober 2016 14:29:

[...]

Onzin....een paar jaar, ze roepen maar wat.
Jij roept ook maar wat...alleen maar bashen....maar totaal niet aangeven hoe je hieraan komt. ....die order port van vorig jaar van meer dan 300 miljoen, zal in 2017....dus na twee jaar pas écht zijn rendement gaan opleveren...en dus hoge marges geven.....De eerste twee jaar zijn er extra kosten voor de nieuwe autofabrikant. ..Daarna alleen maar giga winst én rendement. ....marges van 80% meen ik....iemand die dit kan bevestigen? ??
Chiddix
0
quote:

Paulus29 schreef op 22 oktober 2016 14:04:

[...]

Kun je het onderbouwen ook?

Nee zeker?

Met camera s,GPS,radar en sonar kan een auto automatisch en gratis een kaart maken.
KeesTom
0
quote:

Chiddix schreef op 22 oktober 2016 14:38:

[...]

Met camera s,GPS,radar en sonar kan een auto automatisch en gratis een kaart maken.
Is dan al niet gratis meer.......:)
seren
0
quote:

Gira schreef op 22 oktober 2016 14:21:

[...]

Ik denk dat tomtom ook daarin een aantal jaar voor ligt op here....maar goed, de toekomst zal het uitwijzen. ...seren?
prijzen zullen onderdruk komen en ieder monopolie is per definitie tijdelijk
DZR heeft best een punt, maar Here heeft kennelijk echt veel problemen, en daar verwacht ik niet veel meer van. Google wordt niet vertrouwd.

Een nieuwe partij zal toch ook eerst een paar jaar aan zijn reputatie moeten werken (en aan de maps).

DeZwarteRidder
0
quote:

seren schreef op 22 oktober 2016 14:43:

[...]prijzen zullen onderdruk komen en ieder monopolie is per definitie tijdelijk
DZR heeft best een punt, maar Here heeft kennelijk echt veel problemen, en daar verwacht ik niet veel meer van. Google wordt niet vertrouwd.
Een nieuwe partij zal toch ook eerst een paar jaar aan zijn reputatie moeten werken (en aan de maps).
Google wordt niet vertrouwd....!!??

Wat een onzin: iedere dag gebruiken miljarden mensen Google en/of Google maps.
DeZwarteRidder
0
quote:

Chiddix schreef op 22 oktober 2016 14:38:

[...]Met camera s,GPS,radar en sonar kan een auto automatisch en gratis een kaart maken.
Chiddix bedoelt: zonder extra uitgaven.
KeesTom
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 22 oktober 2016 14:46:

[...]
Google wordt niet vertrouwd....!!??

Wat een onzin: iedere dag gebruiken miljarden mensen Google en/of Google maps.
Op de smartphone ja, omdat veel mensen te gierig zijn.....maar wees eerlijk, navigatie op de smartphone gaat hem gewoon niet worden.....maar goed, je moet blijven vernieuwen, want voordat je het weet, is er een nieuwe navigatie bouwer.....of iets anders vernieuwends......We gaan het zien...
[verwijderd]
0

denk dat je niet zo zeer in tijd moet denken, doch aan investering
HERE moet 1 miljard investeren, daarom zoekt men ook partners, de gelden voor deelneming gaan direkt naar ontwikkeling
HERE denkt niet meer aan autofabrikanten binnenhalen op basis angst voor high tech, het gaat nu om GELD binnenhalen om de achterstand op TT niet verder uit de klauwen te laten lopen

dit is dan ook waar BOSCH de slag van haar leven kan doen, zij zijn de spil die alles kan draaien en als onafhankelijk bedrijf niet aan de Beurs de mapmakers voor autonoom rijden kunnen worden

HERE
BOSCH
TOMTOM

als je nu eens gewoon zakelijk/geld denkt, dan is het toch van de zotte dat HERE 1 miljard moet investeren, nadat het al 2,8 heeft gekost en heel TT staat aan de beurs voor 1,8 miljard

dan ziet een blind paard toch dat hier voor een dealmaker een fortuin aan te verdienen is en die dealmaker is BOSCH, het enige dat ze moeten doen is HERE in de schoot geworpen krijgen door die 3 Duitse autoconstructeurs zonder de relatie te verzieken en TT te verankeren, zodat die niet bij een 3rd party eindigen, dus geen bidding-war voor de kaarten van TT

hoe kan je dat bereiken, enkel als private company waar je over tijd een deal maakt met de Founders van TT, door hen een aandeel te geven in newco

dit neemt tijd voor uitwerking, maar gaat wel gebeuren, ondertussen bloed HERE, balen de Duitsers en kan TT de boel gaan splitsen en met een gerust geweten de aandeelhouders uit de free-float een bot toewerpen , door te splitsen, consumer eruit voor Madame, Telematics in de verkoop staan we aan 15/20 euro en dan Bosch erin als partner voor een verkoop krijg je 30 euro, iedereen tevreden en de echte waarde na 30 zit in Bosch en de Founders zitten high and dry mee in Newco.

everybody happy.

siepels
1
quote:

Chiddix schreef op 22 oktober 2016 13:52:

[...]

Probleem dat gaat opdoemen is, navigatie wordt steeds goedkoper. En er wordt gewerkt aan nieuwe systemen , wat een verandering teweeg gaat brengen in de mappingwereld(binnen nu en 5 jaar) Een kaartendivisie up to date te houden , is een kostbare zaak.
Chiddix, wanneer kom je eens met origineel nieuws?
Jouw berichten zijn altijd een, al of niet correct,
aftreksel van berichten die eerder al eens voorbij zijn gekomen.

Chiddix
1
quote:

Gira schreef op 22 oktober 2016 14:41:

[...]

Is dan al niet gratis meer.......:)
Kwam ook tegen navigatie via sonde gegevens. Alles wordt uitgeprobeerd de komende jaren. Het aantal kaarten zal ontploffen en de waarde per map omlaag gaan.
DeZwarteRidder
0
quote:

potpourri schreef op 22 oktober 2016 14:56:

denk dat je niet zo zeer in tijd moet denken, doch aan investering
HERE moet 1 miljard investeren, daarom zoekt men ook partners, de gelden voor deelneming gaan direkt naar ontwikkeling
HERE denkt niet meer aan autofabrikanten binnenhalen op basis angst voor high tech, het gaat nu om GELD binnenhalen om de achterstand op TT niet verder uit de klauwen te laten lopen

dit is dan ook waar BOSCH de slag van haar leven kan doen, zij zijn de spil die alles kan draaien en als onafhankelijk bedrijf niet aan de Beurs de mapmakers voor autonoom rijden kunnen worden

HERE
BOSCH
TOMTOM

als je nu eens gewoon zakelijk/geld denkt, dan is het toch van de zotte dat HERE 1 miljard moet investeren, nadat het al 2,8 heeft gekost en heel TT staat aan de beurs voor 1,8 miljard

dan ziet een blind paard toch dat hier voor een dealmaker een fortuin aan te verdienen is en die dealmaker is BOSCH, het enige dat ze moeten doen is HERE in de schoot geworpen krijgen door die 3 Duitse autoconstructeurs zonder de relatie te verzieken en TT te verankeren, zodat die niet bij een 3rd party eindigen, dus geen bidding-war voor de kaarten van TT

hoe kan je dat bereiken, enkel als private company waar je over tijd een deal maakt met de Founders van TT, door hen een aandeel te geven in newco

dit neemt tijd voor uitwerking, maar gaat wel gebeuren, ondertussen bloed HERE, balen de Duitsers en kan TT de boel gaan splitsen en met een gerust geweten de aandeelhouders uit de free-float een bot toewerpen , door te splitsen, consumer eruit voor Madame, Telematics in de verkoop staan we aan 15/20 euro en dan Bosch erin als partner voor een verkoop krijg je 30 euro, iedereen tevreden en de echte waarde na 30 zit in Bosch en de Founders zitten high and dry mee in Newco.
everybody happy.
Een combinatie tussen HERE en TT is uitgesloten, omdat er dan te weinig concurrentie overblijft; Bosch zal dus moeten kiezen.
Levy
1
@Nissan,
Nissan is grootaandeelhouder van Daimler, wat op zijn beurt mede-eigenaar is van Here. Derhalve is het voor de hand liggend dat Nissan in het Here kamp zou zitten. Goed nieuws nu dit anders blijkt te zijn.
Renault is partner (en grootaandeelhouder) van Nissan. De mogelijkheid dat Nissan zijn partner in het Here kamp zou trekken lijkt hiermee verkeken. Positief nieuwtje dus.

@Tesla,
De aanwijzingen dat Tesla gebruik gaat maken van TomTom maps zijn sterk te noemen. Zelfs Hik, die deze mogelijkheid lange tijd fanatiek en overtuigd heeft bestreden en afdeed als een sprookje, is gedraaid. Nu maar hopen dat TT zich met zijn rol in SDC zichzelf op de internationale kaart weet te zetten, zodat ook buitenlandse beleggers geïnteresseerd raken.
[verwijderd]
0
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, bericht is bij dezen verwijderd.]
[verwijderd]
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 22 oktober 2016 15:00:

[...]
Een combinatie tussen HERE en TT is uitgesloten, omdat er dan te weinig concurrentie overblijft; Bosch zal dus moeten kiezen.
ben ik niet met je eens de concurrentie komt uit Big Tech over tijd, die hebben zakken zo diep als de Oceaan en hebben tijd, Apple, Google , MSFT , Facebook, AMZN ( deze moet je niet uitvlakken voor inventiviteit ) Tesla zelf

dat wil niet zeggen dat ze de kaarten van Newco ( TT/HERE) niet gaan gebruiken, het gaat om aanbieders, het gaat niet om fabrikanten

Bosch is dan de nieuwe fabriek, precies als een Foxconn, die fabriceren voor alleman.
de uiteindelijke aanbieders zijn velen. , dus geen monopolie qua aanbieders.
[verwijderd]
1
[Modbreak IEX: Gelieve inhoudelijk te reageren, bericht is bij dezen verwijderd.]
DeZwarteRidder
0
quote:

potpourri schreef op 22 oktober 2016 15:08:

[...]ben ik niet met je eens de concurrentie komt uit Big Tech over tijd, die hebben zakken zo diep als de Oceaan en hebben tijd, Apple, Google , MSFT , Facebook, AMZN ( deze moet je niet uitvlakken voor inventiviteit ) Tesla zelf
dat wil niet zeggen dat ze de kaarten van Newco ( TT/HERE) niet gaan gebruiken, het gaat om aanbieders, het gaat niet om fabrikanten
Bosch is dan de nieuwe fabriek, precies als een Foxconn, die fabriceren voor alleman.
de uiteindelijke aanbieders zijn velen. , dus geen monopolie qua aanbieders.
Dus jij beweert even dat de concurrentie enorm gaat toenemen...!!

Daar zullen de fans niet blij mee zijn.....
DerksVisie
0
quote:

Chiddix schreef op 22 oktober 2016 14:38:

[...]

Met camera s,GPS,radar en sonar kan een auto automatisch en gratis een kaart maken.
Daar sla je de plank compleet mis. Kijk een auto kan Max Verstappen als chauffeur hebben maar als hij niet weet waar hij naartoe moet rijden neemt hij de eerste best afslag, en kom je uiteindelijk nog niet op de juiste bestemming. Of wat misschien nog wel belangrijker, als hij niet weet waar hij zich bevindt hoe moet hij dan op een andere locatie komen?

TomTom heeft daar de oplossing voor namelijk RoadDNA en HD-Maps. Zo kan de zelfrijdende auto op centimeters nauwkeurig zijn locatie achterhalen en blijft hij dus keurig binnen de markering terwijl hij tegelijkertijd de navigatie volgt. Harold Goddijn heeft gisteren op de conference call nog extra op het belang hiervan gehamerd.

[verwijderd]
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 22 oktober 2016 15:12:

[...]
Dus jij beweert even dat de concurrentie enorm gaat toenemen...!!

Daar zullen de fans niet blij mee zijn.....
natuurlijk, Apple en Google willen "in the car" , die hebben andere redenen en bronnen van inkomsten, dus maps is een service voor hen om in de auto te geraken, net zoals Apple nu al doet met car-play ( ik heb het) en ook een MSFT, FB, AliBaba, weet ik wie gaan deze super hete sector niet als toeschouwer aan de zijlijn aan zich voorbij laten gaan
Apple heeft de auto industrie een enorme geruststelling gegeven door aan te geven dat voor nu een eigen auto bouwen on hold is
de autofabrikant is absoluut OK met Apple of Google in the car, zolang ze maar geen auto-concurrent worden.

TT en Here hebben straks de kaarten-fabrieken , wie er verder komt bestellen zal ze worst wezen, je ziet nu al dat TT zowel aan de auto industrie als aan Big Tech levert, maar dat is OK zolang als je maar de marge kunt maken, dus de concurrentie tussen Here en TT kan je via een Bosch neutraliseren.

HG zei toch ook een 2 jaar geleden, we willen graag het gevecht met Here aan, hij zei niet we willen graag het gevecht met Google, Apple, of MSFT aan, die willen we wel als klant.
[verwijderd]
4
quote:

Gira schreef op 22 oktober 2016 14:21:

[...]

Ik denk dat tomtom ook daarin een aantal jaar voor ligt op here....maar goed, de toekomst zal het uitwijzen. ...seren?
De 'heilige graal' is dat de auto zelf haar eigen maps aan boord kan updaten. En alleen de informatie die omwille van veiligheid met anderen gedeeld moet worden, via de tomtom cloud real-time deelt met andere weggebruikers.

TomTom heeft dat eerder gezien dan HERE en zich daar op voorbereid. TomTom is die technologie - een nieuw kaartenplatform - van de grond af opnieuw gaan bouwen vanaf 2011. Toen deed TomTom ook een afschrijving op Tele Atlas, waarschijnlijk wetende dat na een jaar of vier de bestaande systemen compleet vervangen zouden worden. In die tijd was TT ook met Apple aan het onderhandelen en stortte de pnd markt echt in, mede door laag consumentenvertrouwen (schuldencrisis, USA verloor triple A status, angst voor 'besmetting' van Spanje, Italie en Frankrijk) etc etc

HERE (toen nog Navteq geheten) viel destijds veilig onder Nokia en rustte op haar lauweren met een 80% marktaandeel in Automotive segment. TomTom leek toen een concurrent in troubles en bij Navteq zelf wisselde de strategie regelmatig, vooral door focus op mobiel binnen nokia en ook Microsoft Bing wat de grootste mobile klant was.

Hoe groot de voorsprong op HERE nu is? Dat varieert in uitspraken van anderhalf jaar tot drie jaar. HERE kan straks wel HD maps maken maar als je die volledig in de cloud zet is dat bestand veel te groot om over the air in de auto te krijgen. Je moet die HD map in de auto zelf hebben en alleen de updates naar de auto sturen.

Ik heb een engineer gesproken die ook voor Tesla werkt en me vertelde dat de HERE 3D map in de cloud niet aansluit bij de technische mogelijkheden qua datacommunicatie. the bandwidth needed to download their map over the air is way over what is possible today (especially in the US where cell coverage is very low outside cities).

Of HERE een miljard nodig heeft zoals Potpourri zegt durf ik niet te stellen. Volgens een interview in gpsbusinessnews heeft tomtom het platform in 5 jaar gemaakt met 500 engineers. Dan praat je over een opex van 2.500 jaarsalarissen wat er in zit. En daarnaast capex voor andere kosten dan personeel,zoals servers en tools.

[nb De mensen die alleen praten over winst per aandeel gaan hier aan voorbij. TT had die 500 engineers ook niet aan het werk kunnen stellen, dan had ze de afgelopen jaren een twee keer zo hoge winst per aandeel gehad en nu met verouderde technologie gezeten.]

Gisteren werd duidelijk dat Tesla een account is van TomTom. Die had nooit gewonnen kunnen worden zonder het verhaal van de realtime map updates. En doordat Tesla nu alle auto's vol gaat proppen met sensoren, kunnen er bakken aan informatie via tesla door de tomtom machinerie gehaald worden, met ondersteuning van slimme software en rekenkracht van Nvidia. Nvidia en tomtom werken al langer samen, TT kan 100.000 verschillende verkeersborden automatisch herkennen en heeft dat in de Nvidia software geintegreerd; was laatst een presentatie over.

6.784 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 ... 336 337 338 339 340 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront