Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Niet schrikken van TomTom

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Reacties

18 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 oktober 2016 10:34
    TomTom zou zich kunnen opsplitsen in 3 onderdelen:

    -TomTom Consumer
    -Telematics (eigen notering Nasdaq)
    -Maps (eigen notering Nasdaq)

    Dan los je de onderwaardering snel op.
    De peers geven een duidelijke richting van die verborgen assetwaarde:

    - Fleetmatics (2 miljard waarde; TT-Telematics is bijna dezelfde grootte qua aantal jaarabonnementen en heeft betere marges)

    - HERE 2,8 miljard; TomTom loop 2-3 jaar voor en heeft haar real-time platform inmiddels gereed (heeft de winsten de afgelopen jaren met enkele honderden miljoenen gedrukt; kosten direct afgeboekt). Daarnaast beschikt TomTom over unieke en gepatenteerde RoadDNA-technologie en is men wereldmarktleider in real-time Traffic. Morgan Stanley kwam in een blue sky scenario op een waarde van 5 miljard voor de TomTom-Maps.

    Alles op de korte termijn blijft verder lastig. Telematics groeit jaar in jaar uit snel door. Auytomotive moet nog een grotet groeispurt gaan laten zien (orders zijn al binnen; zie orderboek 2013-2015) en is verder sterk afhankelijk van de nieuwe deals die worden gesloten. Het duurt zo'n 1,5-2 jaar voordat nieuwe deals Automotive in de omzet lopen. Orderboek Automotive 2016 is hierin dus belangrijk.

    Ook het aantrekken van een nieuwe klant als Tesla kan het sentiment snel doen omslaan. Dan wordt TomTom door USA-beleggers ineens gezien als een belangrijke softwareleverancier voor de zelfrijdende auto (TomTom werkt nu al samen met Volvo/Uber, Bosch en Nvidia, maar Tesla is nu eenmaal meer aansprekend).
    Strik je Tesla, dan kan de koers zo maar eens binnen een korte periode naar de 15 euro knallen (free float is beperkt).

    Goddijn verwacht een groei in marktaandeel Automotive van nu 20% naar zo'n 50% in 2020.
    Op langere termijn kun je aan de hand van de marktcijfers eenvoudig uitrekenen dat de omzet van TomTom Automotive van nu 140 miljoen groeit naar richting de 1 miljard in 2020.
    in de periode 2021-2025 gaat dat naar zo'n 3 miljard.
    Omzet software&services die voor een belangrijk deel is gebaseerd op jaarabonnementen (SAAS-businessmodel). Marge 70-80%+.
    Ook de CEO van HERE komt met dergelijke groeiverwachtingen.

    Mijn advies:
    gewoon laag kopen die aandelen en wegleggen voor de wat langere termijn.
    TomTom is schuldenvrij, winstgevend (ondanks extra ontwikkelingskosten) en groeiend in de nieuwe markten (Telematics, Automotive en Licensing).
    Die omzet hardware wordt steeds minder belangrijk.
  2. Bonost 13 oktober 2016 10:53
    "de beleggers schrikken blijkbaar wel! "

    Dat komt omdat beleggers niet goed kijken en begrijpend lezen.
    Met minder omzet dezelfde winst behalen is voor mij juist een positief signaal. Dan heb je als bedrijf de uitgaven goed in de hand en matched die dus prima met de inkomsten. Toekomstige omzetten leiden dan tot betere winsten, die TT weer kan investeren in betere producten.
    Ik denk wel dat TT een duidelijke keuze moet maken op welke toekomst zij het zwaartepunt gaan zetten.
  3. [verwijderd] 13 oktober 2016 11:31
    quote:

    Bonost schreef op 13 oktober 2016 10:53:

    "de beleggers schrikken blijkbaar wel! "

    Dat komt omdat beleggers niet goed kijken en begrijpend lezen.
    Met minder omzet dezelfde winst behalen is voor mij juist een positief signaal. Dan heb je als bedrijf de uitgaven goed in de hand en matched die dus prima met de inkomsten. Toekomstige omzetten leiden dan tot betere winsten, die TT weer kan investeren in betere producten.
    Ik denk wel dat TT een duidelijke keuze moet maken op welke toekomst zij het zwaartepunt gaan zetten.
    Vergeet verder ook niet dat TomTom de afgelopen jaren de winsten met naar schatting enkele honderden miljoenen aan extra ontwikkelinsgkosten heeft gedrukt. Ontwikkelingskosten voor het nieuwe real-time platform, nieuwe producten en nieuwe klanten Automotive (kost gaat voor de baat en Goddijn meldde dat hij die extra kosten maar wat graag maakt). Allemaal direct als kosten geboekt.

    Die investeringen gaan zich de komende jaren uitbetalen. Zie o.a. de groei in het orderboek Automotive 2013-2015 (nieuwe orders komen pas na 1,5-2 jaar voor het eerst in de cijfers). Ook de divisie Telematics groeit snel verder.
    Die nieuwe omzet is geen hardware maar omzet software&services via een schaalbaar SAAS-businessmodel. Jaarabonnementen met groeiende marges!
  4. Orca 13 oktober 2016 12:20
    Even over de fin situatie van TomTom.
    Het klopt dat de toko nagenoeg schuldenvrij is, maar als je kijkt naar de balans is 75% gebakken lucht, te weten goodwill en intang.
    Zie hier files.shareholder.com/downloads/TOMTO... en dan p.72.
    Dat is in feite verwachtingswaarde, ofwel fantasie, in de prijs van het aandeel. En het EV op haar beurt is 80% van die gebakken lucht.
    Het kán faliekant misgaan. En als het misgaat blijft er weinig over voor de aandeelhouders.
    Voor de disclosure, zit ze zelf long en obv deze q-cijfers blijf ik ze long, maar zo giga fantastisch zijn de cijfers nou ook weer niet.
  5. [verwijderd] 13 oktober 2016 12:33
    quote:

    Orca schreef op 13 oktober 2016 12:20:

    Even over de fin situatie van TomTom.
    Het klopt dat de toko nagenoeg schuldenvrij is, maar als je kijkt naar de balans is 75% gebakken lucht, te weten goodwill en intang.
    Zie hier files.shareholder.com/downloads/TOMTO... en dan p.72.
    Dat is in feite verwachtingswaarde, ofwel fantasie, in de prijs van het aandeel. En het EV op haar beurt is 80% van die gebakken lucht.
    Het kán faliekant misgaan. En als het misgaat blijft er weinig over voor de aandeelhouders.
    Voor de disclosure, zit ze zelf long en obv deze q-cijfers blijf ik ze long, maar zo giga fantastisch zijn de cijfers nou ook weer niet.
    Ach, in het slechtste geval verkopen ze de kaarten voor een ramsjprijs en dan heb je nog een tientje p/a.
    Voor de langere termijn zitten er op deze prijs bijna geen risico's aan.
  6. [verwijderd] 13 oktober 2016 12:49
    quote:

    Orca schreef op 13 oktober 2016 12:20:

    Even over de fin situatie van TomTom.
    Het klopt dat de toko nagenoeg schuldenvrij is, maar als je kijkt naar de balans is 75% gebakken lucht, te weten goodwill en intang.
    Zie hier files.shareholder.com/downloads/TOMTO... en dan p.72.
    Dat is in feite verwachtingswaarde, ofwel fantasie, in de prijs van het aandeel. En het EV op haar beurt is 80% van die gebakken lucht.
    Het kán faliekant misgaan. En als het misgaat blijft er weinig over voor de aandeelhouders.
    Voor de disclosure, zit ze zelf long en obv deze q-cijfers blijf ik ze long, maar zo giga fantastisch zijn de cijfers nou ook weer niet.
    Dat zijn vooral de kaarten die ze voor 3 miljard hebben gekocht en vervolgens deels weer hebben afgeboekt.
    Zijn, als je ze nu verkoopt, meer waard dan wat er op de balans staat. En die waarde groeit omdat nieuwe auto's meer en meer gebruik gaan maken van die kaarten. Take-rate groeit van nu 30% naar straks 100% ivm ADAS en HAD use-cases.

    De enkele honderden miljoenen aan extra ontwikkelingskosten van de afgelopen jaren zijn niet geactiveerd maar direct als kosten afgeboekt.

    TomTom is schuldenvrij en winstgevend.
    Krimpt in hardware (divisie Consumer).
    Groeit in software (divisies Telematics, Licencing en Automotive)

    Winsten gaan de komende 10 jaar spectaculair groeien (schaalbaar SAAS-businessmodel met jaarabonnementen en groeiende marges).

  7. [verwijderd] 13 oktober 2016 14:08
    Short jongens en meisjes wisten dit al lang.Gisteren nog even TomTom 2,23% +0,07% en de grootaandeelhouders houden zich totaal niet bezig met de beurskoers.Dus gewoon recht voor zijn raap negatief er in.Mogelijk is het voor de grootaandeelhouders belasting technisch wel gunstig een lage koers.Vraag me ook af of grootaandeelhouders hun aandelen kunnen uitlenen aan de short boys, dan vangen ze ook nog wat premie.
  8. [verwijderd] 13 oktober 2016 15:02
    Had zelf het idee dat men het berdrijf van de beurs zou halen als bij Ten Cate is gebeurd onder leiding van bijvoorbeeld een soort Gilde Buy Out.
    Dat moet met die gelijkgezinde groot aandeelhouders toch te organiseren zijn zou je zeggen.
    Lekker weg van de beurs, scheelt ook nog een hoop geld en gezeur.
    Aandeel is nu mogelijk iets te duur, teller staat bij mij op k/w van 49, en mogelijk wordt dat dan iets lager als Nico aangeeft.
    We zien het wel, maar het is wel.
  9. [verwijderd] 13 oktober 2016 18:10
    quote:

    nb schreef op 13 oktober 2016 15:29:

    Ten Cate was nog redelijk doorzichtig. TT investeert giga en de uitkomst is onzeker, met zoveel potentiele kapers. Kan TT dat dragen?
    Als TT weer een keer boven de 8 sluit, ben ik er wel klaar mee
    Jaarlijks wordt het orderboek gerapporteerd met de totale waarde van gesloten contracten met autofabrikanten. Die order intake kun je rechtstreeks linken aan de investeringen om autofabrikanten binnen te halen.

    Dit is dus niet ondoorzichtig. Ik ken Ten Cate niet goed genoeg om de vergelijking te kunnen maken.
  10. [verwijderd] 13 oktober 2016 18:14
    quote:

    Orca schreef op 13 oktober 2016 12:20:

    Even over de fin situatie van TomTom.
    Het klopt dat de toko nagenoeg schuldenvrij is, maar als je kijkt naar de balans is 75% gebakken lucht, te weten goodwill en intang.
    Zie hier files.shareholder.com/downloads/TOMTO... en dan p.72.
    Dat is in feite verwachtingswaarde, ofwel fantasie, in de prijs van het aandeel. En het EV op haar beurt is 80% van die gebakken lucht.
    Het kán faliekant misgaan. En als het misgaat blijft er weinig over voor de aandeelhouders.
    Voor de disclosure, zit ze zelf long en obv deze q-cijfers blijf ik ze long, maar zo giga fantastisch zijn de cijfers nou ook weer niet.
    TomTom's hele verdienmodel leunt op content zoals een kaartendatabase en een realtime beeld van wereldwijde verkeerssituatie.

    Dit zijn per definitie 'ontastbare' (intangible) zaken. Je kunt het niet vasthouden. Dat maakt het echter geen gebakken lucht.

    De goodwill bestaat er uit dat er veel vaste klanten zijn, zoals Apple, UBER, Peugeot, Renault, FIAT, etc. Die klanten hebben langetermijn contracten met TomTom en dat zorgt voor een zekere goodwill.

    Ik krijg er geen 'opgeblazen' gevoel bij. Zeker niet omdat er in het verleden al twee impairments gedaan zijn die de goodwill op Consumer (waar de krimp zit) hebben geherwaardeerd. De andere divisies zitten in een groeifase, dus eerder toenemend dan krimpend qua goodwill.

  11. indice 15 oktober 2016 09:41
    quote:

    holenbeer schreef op 13 oktober 2016 21:34:

    En uiteraard een compliment aan Nico die netjes een jaartje aan foruminfo samenvat. Heerlijke artikelen: informatief, humoristisch, genuanceerd. Aanwinst voor IEX!
    Nico is 1 ding vergeten !!
    Oh ik snap het al, die 100 euro vind hij ook gebakken lucht , die durft hij niet te noemen omdat hij weet dat hij dan ook net als mensen op het forum niet meer serieus genomen gaat worden .
    TT 2020 = 2,50 euro , overname komt er nooit, Goddijn en vriendjes lachen zich te barsten op de Bahama's ........enz.enz.

    TT IS NIKS EN EN HET WORDT NOOIT NIKS, ben er helemaal klaar mee !!!!
18 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links