Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Info

3.560 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 ... 174 175 176 177 178 » | Laatste
voda
0
KLM schat stakingsactie in op 3 tot 4 miljoen euro

Luchtvaartconcern wil staking met kort geding dwarsbomen.

KLM schat in dat de voorgenomen stakingsactie onder grondpersoneel van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij drie tot vier miljoen euro kost, maar tracht de voor woensdagavond ingeplande staking te dwarsbomen met een kort geding dat een aantal uur voor de staking plaatsvindt. Dit bleek uit een verklaring van de luchtvaartmaatschappij op zijn website.

De staking duurt slechts anderhalf uur en heeft medewerking van "hooguit 250 FNV-leden van de 14.500" grondpersoneelsleden bij KLM, maar toch verwacht het luchtvaartconcern een impact van zo'n drie tot vier miljoen euro.

"Hoewel slechts een kleine groep mensen het werk neerlegt, heeft dit gevolgen voor 12.000 passagiers in de vorm van vertraging, het missen van een aansluiting of bagage die achter blijft. Bovendien veroorzaakt deze actie een schade van 3 tot 4 miljoen euro voor KLM", zei KLM.

De Nederlandse tak van Air France-KLM wordt zelden met stakingen geconfronteerd, in tegenstelling tot de Franse zijde, waar stakingen voortdurend de resultaten negatief beïnvloeden.

De meest recente staking bij Air France, die gister werd beëindigd, kostte het concern volgens een voorlopige schatting van Air France meer dan 90 miljoen euro.

De staking bij KLM is voor woensdagavond tussen half acht en negen uur ingepland, en het kort geding vindt woensdagmiddag plaats.

"Actie voeren dupeert onnodig onze klanten, ons bedrijf en de vele KLM'ers die met elkaar hard werken om onze toekomst veilig te stellen", zei KLM COO René de Groot. KLM "zwicht niet voor acties", aldus het luchtvaartconcern, dat toevoegde niet in te gaan op een ultimatum.

Het aandeel Air France-KLM noteerde woensdag in de ochtendhandel 0,1 procent lager op 5,12 euro.

Door: ABM Financial News.

Info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
voda
0
Rechter schort staking KLM op

Vonnis is uitgesteld tot volgende week.

Een Nederlandse rechtbank heeft de geplande staking van KLM grondpersoneel voor woensdagavond opgeschort. Dit meldde KLM woensdag.

FNV luchtvaart had grondpersoneel opgeroepen om woensdagavond tussen half 8 en negen uur het werk te onderbreken, maar KLM spande in de tussentijd een kort geding aan om de staking te dwarsbomen.

Woensdagmiddag oordeelde de rechter meer tijd nodig te hebben om tot een oordeel te komen. De uitspraak wordt nu verwacht op donderdag 11 augustus. Tot die tijd verbiedt de rechter acties en werkonderbrekingen.

"KLM is tevreden met deze uitspraak. We zijn blij dat onze passagiers en ook onze medewerkers niet de dupe worden van deze FNV-actie vanavond", zei KLM.

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij meldde verder open te blijven staan voor een dialoog.

KLM kondigde eerder op woensdag aan in te schatten dat de voorgenomen stakingsactie onder grondpersoneel de luchtvaartmaatschappij drie tot vier miljoen euro kost.

"Hoewel slechts een kleine groep mensen het werk neerlegt, heeft dit gevolgen voor 12.000 passagiers in de vorm van vertraging, het missen van een aansluiting of bagage die achter blijft", zei KLM.

Het aandeel Air France-KLM was woensdag één van de grootste dalers op de Amsterdamse beurs met een verlies van 4,4 procent.

Door: ABM Financial News.

Info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
voda
0
Air France start nieuwe lijndienst op Accra

Retourdienst wordt drie keer per week gevlogen.

Air France start vanaf 28 februari 2017 een nieuwe lijndienst tussen thuishaven Parijs Charles de Gaulle en Accra, de hoofdstad van het Afrikaanse Ghana. Dit maakte het Franse onderdeel van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM maandag bekend.

De dienst zal aanvankelijk worden gevlogen met een Airbus A330, met een capaciteit van 208 passagiers, en vanaf 28 maart met een Boeing 777 met 312 passagiersstoelen.

De Nederlandse tak KLM vliegt al dagelijks met een Boeing 777 op Accra va

Door: ABM Financial News.

Info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
voda
0
Update: Air France-KLM vervoert minder passagiers in juli

Vrachtvervoer blijft onder druk staan.

Air France-KLM heeft in juli minder passagiers vervoerd en zag dat het vrachtvervoer onder druk bleef staan. Dit meldde de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep maandag voorbeurs.

Het passagiersvervoer werd negatief beïnvloed door een staking van cabinepersoneel van Air France in de periode 27 juli tot en met 2 augustus, die viel in de start van het Franse vakantieseizoen. Air France-KLM schat de schade hiervan op circa 90 miljoen euro.

De gemiddelde omzet per beschikbare kilometer, exclusief valuta-effecten en uitgezonderd de gevolgen van de staking, was in juli ten opzichte van een jaar geleden middel enkelcijferig lager als gevolg van de zwakke vervoersvraag.

Afgelopen maand vervoerde Air France-KLM 7,5 miljoen passagiers, een daling van 0,6 procent op jaarbasis. Het passagiersverkeer bij het luchtvaartbedrijf, gerekend naar omzet per kilometer, daalde afgelopen maand met 0,9 procent, gerekend exclusief Transavia.

De bezettingsgraad daalde met 0,5 procentpunt naar 88,5 procent, terwijl de capaciteit met 0,4 procent afnam.

Bij prijsvechter Transavia steeg het aantal passagiers in juli met 23,1 procent naar 1,6 miljoen passagiers. Het passagiersverkeer gerekend naar omzet per kilometer dikte met 12,9 procent aan. De capaciteit nam toe met 13,9 procent en de bezettingsgraad daalde met 0,8 procentpunt naar 91,0 procent.

In totaal, dat wil zeggen inclusief Transavia, vervoerde Air France-KLM in juni 9,2 miljoen passagiers, een stijging van 2,9 procent.

Het vrachtvervoer bij Air France-KLM daalde in juli, omgerekend naar omzet per ton per kilometer, met 6,7 procent op jaarbasis. De vrachtcapaciteit nam af met 3,2 procent en de beladingsgraad daalde 2,1 procentpunt naar 55,5 procent.

Het aandeel Air France-KLM sloot vrijdag op 5,08 euro.

Update: om informatie toe te voegen.

Door: ABM Financial News.

Info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
voda
0
Rechter verbiedt staking KLM tot 4 september

Grondpersoneel mag niet staken in drukke zomerperiode.

Een rechtbank heeft donderdag stakingen onder het grondpersoneel bij KLM verboden tot 4 september. Dit meldde de Nederlandse tak van Air France-KLM donderdagmiddag.

De uitspraak van de rechtbank in Haarlem komt nadat FNV luchtvaart het grondpersoneel had opgeroepen om begin augustus het werk te onderbreken, maar KLM spande in de tussentijd een kort geding aan om de staking te dwarsbomen.

"KLM is tevreden, voelt zich gesteund met deze uitspraak en blijft bij het standpunt dat er een goed voorstel op tafel ligt dat de route omhoog is voor het bedrijf", zei KLM donderdag.

KLM biedt het grondpersoneel per 2018 een loonsverhoging van 1 procent, maar de vakbond voor het grondpersoneel wilde die loonsverhoging minstens naar voren getrokken zien worden, in plaats van pas over anderhalf jaar in te laten gaan. Met het gebrek aan voorspoed in onderhandelingen riep de vakbond KLM grondpersoneel op te staken op woensdagavond 3 augustus tussen half 8 en negen uur. De rechtbank oordeelde toen echter dat de actie opgeschort moest worden omdat er meer tijd nodig was om tot een oordeel te komen.

Door: ABM Financial News.

Info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
voda
0
VNV dagvaardt KLM over opzegging pensioenen

Extra ledenbijeenkomst op donderdag.

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft KLM gedagvaard vanwege de opzegging van de pensioenovereenkomst. Dit meldde VNV woensdag.

Volgens de vereniging weigert het Nederlandse onderdeel van Air France-KLM "om de gedane opzegging in te trekken en om op de uitnodiging van de VNV in te gaan om voor 1 december 2016 via normaal overleg een structurele oplossing te bereiken ter vervanging van het pensioenakkoord."

Het pensioenakkoord regelt onder meer eventuele bijstortingen bij tekorten of het minder afdragen van premie bij overschotten. Dat laatste was altijd het geval waardoor KLM tot nu toe voor een bedrag van circa 400 miljoen euro aan afdrachten kon besparen. "Dit jaar lijkt voor het eerst sprake van een mogelijke bijstorting door KLM", aldus VNV, dat erop wees dat het feit dat KLM alle pensioenafspraken op voorhand opzegt zonder aan een oplossing te willen werken, heeft geleid tot het inzetten van een juridisch traject om zo duidelijkheid te krijgen over de rechtsgeldigheid van de opzegging.

"Het is spijtig dat dit zo moet lopen, zeker na de vorig jaar geleverde inspanningen ter verbetering van de bedrijfszekerheid van het mooie bedrijf. Er spreekt een grote ondankbaarheid en onredelijkheid uit en wij zullen er alles aan doen om die redelijkheid weer terug te krijgen, linksom of rechtsom", aldus VNV-voorzitter Steven Verhagen.

De vereniging wees er verder op "dat de KLM-directie de medezeggenschap van de ondernemingsraad omzeilt door intern een opzeggingsbesluit te nemen op 30 juni 2016 en alleen de uitvoering van dat besluit heeft opgeschort".

Volgens VNV zou zo'n besluit vanwege nieuwe regelgeving niet genomen mogen worden na 30 juni zonder toestemming van de ondernemingsraad. Dat duidt er volgens VNV op dat het opzeggingsbesluit bewust voor die tijd is genomen om de OR te omzeilen.

Donderdag wordt een bijeenkomst gehouden om de leden van VNV op de hoogte te brengen van de situatie en de volgende stappen, aldus de vereniging.

Het aandeel Air France-KLM noteerde kort voor het slot 1,6 procent lager.

Door: ABM Financial News.

Info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
voda
0
Vanaf zaterdag stiptheidsacties bij KLM

Gepubliceerd op 19 aug 2016 om 15:24 | Views: 377

SCHIPHOL (AFN) - Een deel van het grondpersoneel van KLM zet vanaf zaterdag geen stap te veel meer. Dat maakte vakbond FNV vrijdag bekend. De stiptheidsacties kunnen leiden tot vertragingen van vluchten op Schiphol.

De rechter heeft werkonderbrekingen verboden tot het einde van het toeristenseizoen, maar door medewerkers in de woorden van de vakbond ,,strikt volgens de regels" te laten werken wil de bond alsnog aandacht vragen voor de hoge werkdruk.

FNV ligt al een tijdje overhoop met KLM over de arbeidsvoorwaarden voor het grondpersoneel. Volgende week dinsdag dient een hoger beroep bij het gerechtshof in Amsterdam over het stakingsverbod.
voda
0
KLM voegt Namibie als bestemming toe

Drie vluchten per week met Airbus via Angola.

De Nederlandse tak van Air France-KLM voegt Namibië als bestemming toe aan zijn internationale vliegschema. Dit meldde KLM maandag.

Per 30 oktober 2016 vliegt de luchtvaartmaatschappij ook op Windhoek in Namibië, waarmee KLM twaalf bestemmingen in Afrika aandoet.

"Het vluchtschema van de drie bestaande vluchten naar Luanda in Angola wordt enigszins aangepast zodat het mogelijk is na een korte tussenstop heen en weer te vliegen naar Windhoek", aldus KLM.

De vluchten worden uitgevoerd met een Airbus 330-200 met 243 stoelen, en vertrekken drie maal per week vanaf Amsterdam Schiphol.

"Vanuit onze sterke positie in Europa zie je dat we steeds kans zien om onze internationale positie te versterken", zei president-directeur Pieter Elbers van KLM.

"Na dit jaar onze bestemmingen op het Noord- Amerikaanse continent te hebben uitgebreid met Salt Lake City en Miami, en naar Colombo (Sri Lanka) en Astana (Kazakhstan), hebben we nu ook een Afrikaanse KLM bestemming kunnen toevoegen aan deze reeks. We voeren 55 vluchten per week uit op Afrikaanse bestemmingen", aldus Elbers.

Door: ABM Financial News.

Info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
voda
0
Uitspraak in zaak FNV-KLM op 26 augustus

Gepubliceerd op 23 aug 2016 om 15:40 | Views: 287

AMSTERDAM (AFN) - Het gerechtshof in Amsterdam komt vrijdag met een besluit over het recht van KLM-grondmedewerkers om te staken. Het hof meldt dan om 11.00 uur de uitkomst van het dinsdag behandelde hoger beroep in de zaak tussen vakbond FNV en de KLM.

De rechtbank legde eerder deze maand in een door KLM aangespannen kort geding een voorlopig stakingsverbod op wegens de vakantiedrukte op Schiphol en de aanhoudende terreurdreiging. Daartegen ging FNV evenwel in beroep.

FNV ligt al geruime tijd in de clinch met de KLM over de arbeidsvoorwaarden voor het grondpersoneel. In tegenstelling tot andere bonden heeft FNV de nieuwe cao voor het personeel nog niet voorgelegd aan zijn leden. De bond vindt het akkoord te mager en eist dat de luchtvaartmaatschappij aan zijn eisen tegemoetkomt.

Loonsverhoging

FNV eist onder meer een loonsverhoging van 1 procent, met een bodem van 75 euro per maand, en geen verslechtering van de vakantie- en seniorendagen. Ook zouden uitzendkrachten die al jaren structureel bij KLM aan de slag zijn in vaste dienst moeten komen.

Omdat stakingen tot en met 4 september niet mogen, hield FNV afgelopen weekeinde stiptheidsacties. Een deel van het grondpersoneel werkte strikt volgens de regels, zonder het stapje extra te zetten dat in het hoogseizoen vaak nodig is om alles voor de reizigers soepel te laten verlopen. Een beperkt aantal vluchten vertrok daardoor te laat.
voda
0
Hof handhaaft stakingsverbod KLM'ers

Gepubliceerd op 26 aug 2016 om 11:15 | Views: 1.857

AMSTERDAM - Het grondpersoneel van KLM mag voorlopig geen werkonderbrekingen inzetten als pressiemiddel in een conflict met de luchtvaartmaatschappij. Het gerechtshof in Amsterdam handhaafde vrijdag in hoger beroep het door de rechtbank opgelegde stakingsverbod tot 5 september.

De rechter legde het voorlopige stakingsverbod eerder deze maand op in een door KLM aangespannen kort geding wegens de vakantiedrukte op Schiphol en de aanhoudende terreurdreiging. Vakbond FNV was het daar niet mee eens en ging in beroep.

Het gerechtshof oordeelde dat de topdrukte op Schiphol, vanwege de schoolvakantie, zorgt voor een ,,dringende maatschappelijke noodzaak'' om stakingen tot 5 september te verbieden. De voorgenomen acties zouden het luchtverkeer op Schiphol volgens het hof ,,ernstig'' kunnen ontwrichten. De gevolgen voor KLM, Schiphol en duizenden gedupeerde reizigers zouden daarbij onaanvaardbaar groot zijn.

Vonnis bestuderen

Het hof benadrukte verder dat stakingen na 5 september niet verboden zijn. Eventuele werkonderbrekingen mogen er echter niet toe leiden dat passagiers langer dan anderhalf uur moeten wachten.

FNV-onderhandelaar Jan van den Brink liet in een reactie weten het vonnis nog te moeten bestuderen. Hij zei wel dat bij eventuele vervolgacties rekening moet worden gehouden met de opgelegde beperking. Of het zo ver komt is de vraag, maar de bond wil pas met KLM praten als er uitzicht is op een echt gesprek. ,,De huidige uitnodiging biedt nog geen kans op een akkoord", aldus de onderhandelaar.

Stiptheidsacties

KLM is tevreden met het vonnis. ,,We gaan uit dat er een oplossing komt'', zei een woordvoerder.

Omdat stakingen geen optie waren, organiseerde FNV afgelopen week verschillende stiptheidsacties. Een deel van het grondpersoneel werkte daarbij strikt volgens de regels, zonder het stapje extra te zetten dat in het hoogseizoen vaak nodig is om alles voor de reizigers soepel te laten verlopen.
voda
0
'Grondpersoneel KLM dringt aan op snelle cao'

Gepubliceerd op 29 aug 2016 om 14:34 | Views: 799

AMSTERDAM (AFN) - Verreweg het grootste deel van het grondpersoneel van KLM vindt dat er basis is om te komen tot een cao of op zijn minst om het gesprek daarover te hervatten. Negen op de tien KLM'ers is het daar mee eens. Dat blijkt uit een peiling in opdracht van vakbond De Unie onder 1400 vakbondsleden en niet-leden.

KLM ligt al tijden in de clinch met vakbond FNV, die in tegenstelling tot De Unie en drie andere luchtvaartbonden niet akkoord ging met een cao-voorstel van de luchtvaartmaatschappij. Dat leidde tot verschillende soorten acties, al verbood de rechter werkonderbrekingen tot eind volgende week.

FNV weigert verder te praten zolang KLM vasthoudt aan het eerdere voorstel. Uit het onderzoek van De Unie blijkt dat slechts één op de tien ondervraagden die opstelling steunt.

Ander beeld

Ook op het belangrijkste conflictpunt steunen de meeste KLM'ers FNV niet. De meesten willen liever een structurele loonsverhoging van 1 procent in 2018, zoals KLM voorstelt, dan 1 procent incidenteel in 2017, zoals FNV wil.

FNV laat in een reactie weten twee maanden geleden een soortgelijk onderzoek uit te hebben gevoerd. ,,Daar kwam toen een heel ander beeld uit naar voren", zegt een woordvoerster. De bond is dan ook niet van plan op de uitnodiging van De Unie in te gaan om weer met KLM te gaan praten. ,,Dat is niet aan De Unie. Zodra KLM aangeeft te willen bewegen dan willen wij graag praten, maar anders niet. "
voda
0
'Miljarden KLM voor vliegtuigen, niet voor loonsverhoging'

KLM wil in de komende vier jaar twee miljard euro investeren in nieuwe vliegtuigen en ander materieel. Dat is belangrijker dan loonsverhoging, vindt KLM-topman Pieter Elbers. Volgens Het Parool zegt Elbers dat in een intern filmpje voor het personeel.

Redactie 30-08-16, 18:22 Laatste update: 18:23

,,Als ik door het bedrijf loop en ik zie Boeings 747 van 26 jaar oud, busjes van tien jaar oud en computers uit het jaar-kruik, dan wordt het tijd om te investeren in vernieuwing van het bedrijf. De enige mogelijkheid om dat te doen, is als we geld hebben om te investeren. Dat gaat boven loonsverhoging van mensen'', zegt Elbers volgens het dagblad in het filmpje.

Nullijn
KLM ligt overhoop met FNV die loonsverhoging voor het grondpersoneel wil. De topman zegt dat KLM tot 2018 echter vasthoudt aan de nullijn voor het personeel. Een procent loonsverhoging kost het bedrijf volgens hem miljoenen.

Elbers: ,,We vragen mensen niet om in te leveren, maar wel om efficienter te werken door vrije tijd in te leveren. Bij ons hebben mensen soms 40 vrije dagen per jaar tegen 26 bij concurrenten. Maar we bieden wel een betere wintsdeling, die voor het grondpersoneel dit jaar neerkomt op 1600 euro."

www.ad.nl/economie/miljarden-klm-voor...
voda
0
Vakbond kan Schiphol vanaf maandag deels platleggen
FNV plant acties bij KLM

door Yteke de Jong

Amsterdam - FNV maakt plannen voor werkonderbrekingen en acties bij luchtvaartmaatschappij KLM.

Vrijdag beraadt het actieteam van de vakbond zich hoe een eventuele werkonderbreking vormgegeven gaat worden. „Onze juristen zijn al bezig met de voorbereidingen. Verder bekijkt het actieteam vrijdag hoe we na maandag kunnen staken”, zegt FNV-bestuurder Jan van den Brink tegen De Telegraaf.

Daarbij verwacht Van den Brink overigens niet dat de boel al plat zal gaan op maandag. „We pakken dit op een manier aan waarop de passagiers er zo weinig mogelijk last van hebben”, aldus Van den Brink. „Daarbij is het nog niet zover, KLM kan nog instemmen met onze cao-eisen.”

Consessies

Vanaf maandag kan de vakbond weer actie gaan voeren, nadat de rechter eerdere aangekondigde werkonderbrekingen in de de afgelopen maand verbood. Behalve de FNV gelooft niemand dat KLM nog voor maandag concessies gaat doen aan de vakbond.

„Ik verwacht dat FNV volledig los zal gaan op 5 september”, zeg bestuurder Dolf Polders van CNV Vakmensen tegen de Telegraaf. „We hebben in de afgelopen weken alles geprobeerd om de FNV weer aan tafel te krijgen, maar ze heeft de boot op alle mogelijke manieren afgehouden.”

24-uurs-staking

Vakbondsbestuurder Joop Hofland van De Unie houdt rekening met 24-uurs-staking. „Als de FNV-leden de eerste zes uren van de dag het werk neerleggen, is die vertraging van 24 uur een feit. Het vliegschema kan voor die dag dan niet meer op orde komen”.

De acties moeten 24 uur van tevoren aangekondigd worden. Op zondag kan KLM niet naar de rechter stappen om deze te verbieden.

KLM wil nog niet op de zaken vooruitlopen. „Het is nog geen vier september”, zegt een woordvoerder.

Het is niet zo dat de andere vakbonden ook staan te juichen bij het KLM-voorstel. CNV en de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT) vinden een aantal punten in het cao-voorstel ’moeilijk’, zoals het schrappen van de ouderendagen, omdat er geen afspraken zijn over hoe er in de toekomst omgegaan wordt met oudere werknemers.

'Onevenredig'

„De race is nog niet gelopen”, zegt Rob Swankhuizen van de NVLT. „Niemand is tegen bezuinigen, maar veel leden vinden de voorstellen onevenredig.” Maar omdat er ook positieve voorstellen zijn, zoals een winstdeling, leggen de bonden het voorstel neutraal neer.

De verwachting bij betrokkenen is dat KLM een akkoord zal sluiten met de andere vakbonden, zonder FNV. Die heeft kwaad bloed gezet bij de andere collega-bonden door het verzoek om KLM de koninklijke status te ontnemen en de werkonderbreking op 28 juli.

Toen vertrokken er 55 vliegtuigen zonder vracht, iets dat naar schatting €1 miljoen heeft gekost. Daarna ging KLM naar de rechter om de FNV te stoppen.

'Niet uniek'

„Als wij alle vier akkoord gaan, dan kunnen wij verder met KLM. De directie moet dat echter ook willen”, zegt Joop Hofland van De Unie. „Deze gang van zaken is niet meer uniek meer. Wij vertegenwoordigen zestig procent van het grondpersoneel, dus het zou kunnen.”

Dit traject wordt op zijn vroegst gestart op 13 september, als de NVLT als laatste vakbond een ledenraadpleging heeft. KLM wil wachten met een reactie tot een definitief fiat van de andere vier.

In Nederland zijn er al ruim tien cao’s afgesloten zonder dat de FNV akkoord is gegaan, zo blijkt uit navraag bij werkgeversorganisatie AWVN. Het gaat om bijvoorbeeld de Rabobank, telecombedrijf KPN, de kunststof- en rubberindustrie, de drogisterijen, uitzendconcern Randstad en KLM’s eigen dochter Transavia. Daar is eind 2015 een akkoord met het grondpersoneel gesloten, ook zonder FNV.

Nasleep

De Unie hoopt dat FNV nog ten halve keert. Niet om de staking zelf, maar vanwege de nasleep. „Het duurt jarenlang voor dat de onderlinge verhoudingen op de werkvloer ook weer zijn hersteld”, zegt Hofland. Bob van der Wal van de Vereniging Hoger KLM Personeel: „We hopen dat de FNV toch in gesprek gaat met KLM-directies en afziet van acties.”

Bron: DFT Premium
voda
0
Eind hete zomer na concessies aan vakbond FNV
KLM kan weer verder
door Yteke de Jong

Schiphol-Oost - De weg is vrij voor een nieuwe cao bij KLM, omdat de luchtvaartmaatschappij een staking wilde voorkomen. Vakbond FNV ging dinsdag akkoord met finaal bod, waarbij de ouderendagen behouden blijven.

„We hebben een negatieve trend omgedraaid. De bezuinigingen voor KLM zijn eruit”, vindt onderhandelaar Jan van den Brink van FNV. „Er is weer perspectief, na jaren van stilstand.”

De nullijn blijft bij KLM komend jaar echter nog van kracht. Wel blijven de vijf ouderendagen behouden, maar KLM heeft een vergrijsd personeelsbestand. Door verloop en pensionering blijven er steeds minder van deze dagen over.

De-escalatie

„Het is een compromis. FNV heeft water bij de wijn gedaan om uit het conflict te komen. De wijn is nog goed te drinken”, zegt bestuurder Joop Hofland van vakbond De Unie. „Het is nu tijd voor de-escalatie en samen bouwen aan een nieuwe toekomst.” De Unie stemde vorige week al in.

Volgens een woordvoerder van KLM zit de besparing vooral in het feit dat er met instemming van FNV banen verdwijnen. De luchtvaartmaatschappij is bezig met een reorganisatie, waarbij iedereen op zijn eigen functie moet solliciteren

Het akkoord van FNV was dinsdag onder veel gejuich gevierd met de kaderleden op Schiphol-Oost. Grondsteward en uitzendkracht Falco Balvert was er ook bij, hoewel hij over een paar weken bij British Airways aan de slag gaat als steward. Hij verkast naar Engeland omdat hij bij KLM geen vast werk heeft. ,,Als uitzendkracht heb je geen vaste uren en in de winter kun je eigenlijk niet rondkomen. Daarom is het belangrijk dat KLM uitzendkrachten gaat aannemen, zoals nu is afgesproken."

Vredesduif

Het lijkt erop dat de nieuwe Air France KLM-topman Jean-Marc Janaillac een rol als vredesduif heeft gespeeld in het conflict tussen FNV en de KLM-directie. Hij kwam vorige week donderdag naar de ondernemingsraad van KLM.

„Hij sprak erover dat we vertrouwen in elkaar moeten hebben. Dit past daarin”, zei KLM’er Wolter van der Vlies dinsdag bij de persconferentie. Vervolgens werd op maandag opnieuw onderhandeld over een akkoord.

President-directeur Pieter Elbers van KLM probeert al ruim anderhalf jaar de kosten te verlagen bij de luchtvaartmaatschappij om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden. Hij was niet bereikbaar voor een toelichting over in hoeverre KLM de kosten verlaagt.

Sterkste schouders

De FNV heeft daar ook geen recept voor. „Dat moet KLM zelf uitvinden. Wij vinden de inkomensverdeling binnen het bedrijf scheef, want er zijn medewerkers boven de Balkenende-norm. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen”, zegt Van den Brink.

Een andere afspraak is dat FNV en KLM samen zullen optrekken tegen oneerlijke concurrentie, een moeilijk onderwerp in een sector die te maken heeft met mondiale concurrentie. Op het gebied van arbeidsvoorwaarden is er vaak geen sprake van een gelijk speelveld.

Knelpunten

„Dat thema is breed, het gaat om vliegmaatschappijen die bijvoorbeeld vanaf Schiphol opereren maar niet de Nederlandse arbeidswetten toepassen. Soms is er sprake van staatssteun bij de concurrentie. We zullen de knelpunten in kaart brengen. Ik ben er blij mee, want KLM opereert nu op eigen houtje binnen dit thema”, aldus Van den Brink.

De Vereniging Hoger KLM Personeel bespreekt dinsdagavond het cao-voorstel op hoofdlijnen. Volgens bronnen rondom CNV Vakmensen is er daar nog geen instemming. De leden van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaarttechnici (NVLT) zijn pas volgende week aan zet. Voor CNV en NLVT waren de ouderendagen een heet hangijzer. Nu deze blijven, zullen hun leden naar verwachting akkoord gaan.

Bron: DFT Premium
voda
1
Om mee te doen in wereldwijde consolidatie is veel geld noodzaak
KLM wil snel rijke partner

Yteke de Jong

Amsterdam - KLM is op zoek naar partners met geld. Dat is de enige manier om mee te kunnen doen in de consolidatieslag in de luchtvaart en een prijsvechter op de lange afstanden te ontwikkelen. Dat blijkt uit een rondgang van betrokkenen over de strategie van KLM.

Er spelen onderhandelingen op meerdere niveaus. Met de Amerikaanse partner Delta wordt onderhandeld over de bestaande joint-venture voor de transatlantische vluchten. “Delta wil meer dan Air France en KLM willen geven. Het is een lastige kwestie”, zegt een directe betrokkene tegen De Telegraaf.

Partners

Daarnaast zijn er gesprekken met mogelijke partners voor een aandelenbelang. Ook Delta geldt hier als belangrijkste kanshebber, maar ook de Chinese partners van KLM worden als mogelijke participant gezien.

Twee jaar geleden kocht Delta een 49%-belang in Virgin Atlantic, bekend door zijn oprichter, de wereldberoemde Richard Branson. Air France KLM had destijds geen geld om mee te doen in de participatie, maar vindt wel dat de opbrengsten die Delta haalt uit de samenwerking met Virgin onderdeel is van hun juridische entiteit. Daarover wordt nu al twee jaar gesteggeld. Air France KLM wil dat de twee joint-ventures worden samengevoegd, maar Delta is daar niet happig op.

“Er zijn continue gesprekken met Delta over de exacte invulling en doorontwikkeling van deze goede samenwerking”, is het commentaar van KLM. De luchtvaartmaatschappij noemt vluchten in de joint-venture van “significant belang”. Het gaat om 20% van de intercontinentale vluchten, iets waar miljarden omzet mee gemoeid zijn.

Concurrentie

De druk neemt verder toe. Vandaag bleek dat Air France in augustus 4% minder passagiers vervoerde, het hoogseizoen in de Europese luchtvaart. Deels als gevolg van aanslagen, maar ook vanwege concurrentie. Prijsvechter Norwegian Air bijvoorbeeld richt zich op dit moment op uitbreiding van vluchten tussen Parijs en de Verenigde Staten, waarmee er rechtstreeks een aanval wordt gedaan op de ‘reddingsboei’ van Air France KLM.

Als antwoord op al deze ontwikkelingen kwam topman Jean Marc Janaillac van Air France KLM afgelopen weekend met een nieuw plan voor de dag, van een prijsvechter op de intercontinentale afstanden. “Het wensenlijstje bij Air France KLM is groter dan de financiële mogelijkheden”, zegt een betrokkene tegen de Telegraaf. “Air France KLM heeft daarom een partner nodig, die een sterk netwerk heeft, waar bijvoorbeeld ook de vloot mee uitgewisseld kan worden gedurende het toeristenseizoen.”

Vakantiebestemmingen

De prijsvechter moet typische vakantiebestemmingen gaan vliegen, zo stelt deze bron tegenover De Telegraaf. Een aantal jaren geleden werd bij de overname van Martinair door KLM al het plan bedacht om deze samen te voegen met Transavia, die nu de ‘prijsvechter’ is van Air France KLM. Dat zag de toenmalige KLM-directie echter niet zitten. KLM vliegt sinds kort veel van deze Martinair-bestemmingen, zoals Cuba of Sri Lanka. Volgens bestuursvoorzitter Pieter Elbers gaat KLM niet de prijsvechtersrol vervullen binnen het concern, zei hij eerder deze week tegen De Telegraaf.

Om de slag niet te verliezen in de consolidatie in de luchtvaart zal Transavia of een gedeeltelijke verkoop van KLM niet kunnen uitblijven. Met het Arabische Etihad is de afgelopen maanden gesproken over een belang in KLM. De onderhandelingen zijn uit elkaar gespat over de prijs van participatie in KLM, aldus een ingewijde. Topman James Hogan wilde KLM voor een ‘koopje’ hebben, iets waar de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij niet mee akkoord kon gaan.

Delta

Met het afhaken van Etihad lijkt Delta nu de beste kaarten te hebben, al dan niet in ruil voor een belang in het Indiase Jet Airways. Sinds maart werken KLM, Jet en Delta nauw samen op Schiphol en willen samen verder groeien. De toegang tot India verzekert hen van enorme passagiersstromen. Daarnaast is de Nederlandse overheid bezig om het zogeheten ‘pre-clearing’ van de Verenigde Staten op Schiphol aan te vragen. Dan gaan reizigers naar de Verenigde Staten op Schiphol al door de Amerikaanse douane. De verwachting is dat dit extra passagiers aantrekt.

Het grootse risico voor KLM komt echter op dit moment van binnenuit. Er ligt nog altijd een eis van de Franse vakbonden op tafel om de vluchten binnen het concern “eerlijker” te verdelen, door het overhevelen van vluchten van Amsterdan naar Parijs. KLM vervoerde in augustus vier procent meer passagiers, waardoor de Franse bonden nog sterker staan in hun klacht over een scheve verdeling binnen de luchtvaartmaatschappij.

Bron: DFT Premium
Erwin L
0
De CEO van AF/KLM is duidelijk: Het is erop of eronder voor AF/KLM. Meer opties zijn er niet. Ondanks de opleving van het aandeel vandaag zie ik geen reden om van hogere koersen uit te gaan.

De realistische optie voor mij om "long" te gaan doet zich voor indien een andere partij een bod op een deel van de holding uitbrengt (Amerikaanse of Cinese partner). Maar vergeet niet: EU-wetgeving verbiedt dat een niet-EU organisatie een meerderheidsbelang in een luchtvaartmaatschappij neemt. De holding (en dochterbedrijven) blijven dus met handen en voeten aan Franse en Nederlandse vakbondsretoriek gebonden. Al met geen reden voor optimisme.

www.upinthesky.nl/2016/09/08/ceo-erop...
naarden
0
@ ErwinL
De CEO van AF/KLM is duidelijk: Het is erop of eronder voor AF/KLM. Meer opties zijn er niet. Ondanks de opleving van het aandeel vandaag zie ik geen reden om van hogere koersen uit te gaan.

Het lijkt nu net of de CEO die laatste zin ook heeft gebezigd (dus niet!), maar dit is iets wat jij zelf bedacht hebt...
Erwin L
0
@naarden:
Het lijkt mij toch wel duidelijk dat ik mijn mening, als belegger, verwoord.

Ik verwijs, voor de goede orde, naar een link waar ik mede mijn mening op baseer. Juist om te voorkomen dat ik de indruk wek dat de CEO dingen gezegd zou hebben die hij niet gezegd heeft.

Iemand die slim genoeg is om te beleggen moet toch ook wel slim genoeg zijn om dat onderscheid te maken als ik expliciet naar mijn bron verwijs?

M.a.w.: Ik zie het probleem niet.
3.560 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 ... 174 175 176 177 178 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 10:37
Koers 9,980
Verschil +0,016 (+0,16%)
Hoog 9,988
Laag 9,860
Volume 175.084
Volume gemiddeld 1.814.737
Volume gisteren 1.139.888

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront