Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Niemand gelooft Euronav

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. Robin C 25 augustus 2016 18:46
    Mooi stukje!
    Ik geloof in dit aandeel, dus in het management en het gehele bedrijf.
    Opportunistisch investeren in slechte tijden, beter dan halsstarrig 80 percent uitkeren. Marktaandeel kopen ipv capaciteit bij laten bouwen, dat is strategisch lange termijndenken. Veel beter dan dat kwartaal per kwartaal denken en handelen.
    Trouwens, die 55 dollarcent is slechts het interimdividend, misschien komt er ook nog een slotdividend. Ook eigen aandelen inkopen kan nog.
    Een stevige buy voor mij, die hoge golven gewoon negeren!
  2. RT2014 25 augustus 2016 18:57
    Kan mij vinden in de analyse. De verwachtingen voor de vrachttarieven zijn slecht en dan blijkt dat het management net twee extra tankers heeft bijgekocht in plaats van schulden aflossen/dividend uitkeren.

    Ik denk dat ze te ver voor de muziek uitlopen door nu al extra tankers te kopen. Wanneer de verwachtingen uitkomen, zullen verliezen extra hard oplopen. Kennelijk heeft het management een eigen glazen bol...
  3. Risky bets 25 augustus 2016 19:33
    "Wie gelijk heeft, is moeilijk te zeggen. In het eerste halfjaar werd 0,97 dollar per aandeel verdiend. 0,72 in KW1, en 0,25 in KW2. De neerwaartse trend belooft niet veel goeds voor het tweede halfjaar. "

    Hallo nico, Bovenstaand stukje vertekend sterk. In KW1 verkocht EURN een schip waarbij een boekwinst werd geboekt van 13.8M en in KW2 deed het een afwaardering op een Suezmax joint venture van 24.2M. Als je die 13.8 van het eerste kwartaal afhaalt en die 24.2 bij het tweede optelt, is het 2e kwartaal nog maar een heel klein beetje minder.
  4. Risky bets 25 augustus 2016 19:45
    Overigens ben ik zelf nog wat negatiever dan die MS analyst. Ik tikte toevallig een paar uur voor dat rapport:

    "Ik ben zelf erg negatief over de verwachte rates in Q4 en in 2017. Het zou me niet verbazen als Q4 een gemiddelde laat zien van 30k VLCC en 20k Suez. Dat is een stuk hoger gemiddelde dan Q3, maar niet iets waar je echt blij van wordt. Voor heel 2017 zou het me niet verbazen als het iets is van 20k/VLCC gemiddelde en 10k Suez. Al met al wacht ik dus nog met het long gaan in crude tankers. Voor 2018-2020 ziet het er beter uit, omdat er weinig nieuwe schepen worden besteld en omdat er dan steeds meer schepen 20 jaar oud worden. Een bovenstaande slechte markt gaat ook resulteren in veel meer tot sloop verkochte oude schepen. De lange termijn ziet er best prima uit. EURN staat wel bovenaan op de lijst met koopkandidaten, tezamen met DHT. Ik wacht er zelf eigenlijk nog op dat ze nog een keer in paniek onder de 52w lows uitzakken voordat ik long ga voor lange termijn posities. Denk aan iets van 3.9 voor DHT of 6.9 voor EURN. "

    Voor Q3 heb ik verwacht ik ongeveer een winst per aandeel van 0,10 cent. Dat gaat geen pretje worden. Op het moment zijn de spot schepen gewoon verlies gevend voor EURN (na financierings/afschrijvings kosten), met name de Suezmax rates zijn niet best. Het is voor mij de grote vraag of er een herstel gaat komen in Q4 of niet. Als er in Q4 al maar nauwelijks herstel komt (in het hooiseizoen) dan is de voorbode voor 2017 extreem slecht.

    In eerdere stukjes van jou had ik als feedback gegeven dat EURN een erg stevige waardering had ten opzichte van sector genoten. De hele sector is inmiddels gedaald, maar EURN nog meer dan gemiddeld. Inmiddels vind ik EURN met de sterke balans en een aantal lange termijn charters erg interessant. Vanwege mijn pessimisme over rates ga ik er pas in bij een hoge 6.x voor div betaling en een lage 6.x na div betaling.

    Over de periode 2018-2020 ben ik namelijk wel erg te spreken.
  5. Robin C 25 augustus 2016 20:54
    Ik hou mijn aandelen en bij iedere daling van pakweg 10 percent koop ik een plukje bij om gemiddelde aankoopprijs te drukken. Nooit verstandig om direct all in te gaan. Er zijn nu eenmaal magere jaren en vette jaren in de sector.
    De familie Saverys blijkt toch een redelijk goede glazen bol te hebben, ze toveren wel iets uit hun hoed als de koers nog wat lager duikt.
    Bij CMB was het delisting via Saverco holding, misschien massieve inkoop eigen aandelen of grote merger/ acquisition. We zien wel.
    Als de vrachttarieven een hele tijd onder break even komen, dan lijkt Euronav toch één van de sterkste spelers om daar groter en beter uit te komen.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links