TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM JULI 2016

5.132 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 253 254 255 256 257 » | Laatste
harrysnel
2
TomTom is nu E1,5 miljard waard.

- Fleetmatics (Telematics bedrijf VS met omzet dit jaar van ongeveer E300 mln) is ook E1,5 miljard waard.
- Waze (navigatie app) is gekocht door Google voor E1 miljard.
- Alibaba kocht Autonavi voor E1,35 miljard.
- GM koopt Cruise Automation voor E900 miljoen.
- MobilEye marketcap van $10 miljard.

Dit geeft aan dat:
1 Partijen bereid zijn om flink te betalen voor assets die van belang kunnen zijn bij navigatie/zelfrijdende auto.
2 Een hoge waardering op basis van toekomstige cashflows/groei scenario ook in deze markt mogelijk is.

Nu heeft TomTom verschillende (waardevolle) assets: wereldwijde Maps, Road DNA, Traffic, een gekwantificeerd orderboek dat garant staat voor toekomstige omzet, Webfleet voor de Telematics markt.....

Toch krijgt TomTom op het moment niet een waardering die past bij de assets of de waardering van een groeibedrijf op basis van toekomstige cashflows.

Hoe komt dat?

Het SNS rapport heeft de focus verlegd naar de EBIT 2016-2018. Belangrijkste bijdrage op EBIT gebied wordt (nog) geleverd door Consumer. Dus bepaling van waarde gebaseerd op prestaties consumer.

Maar: Consumer opereert voor het grootste deel in een verzadigde markt met prijserosie en krimpende omzet. In zo'n geval moet een bedrijf in de kosten snijden, marge op peil proberen te houden en aandeelhouders pleasen met dividend.

Maar: de positieve cashflows van Consumer ((en Telematics) worden gebruikt voor investeringen in toekomstige omzet. Het resultaat:

-TomTom wordt gewaardeerd als een hardwarebedrijf in verzadigde markt dat ook nog eens slechte cijfers laat zien vanwege vereiste investeringen en dus ook geen dividend uitkeert.

-TomTom zou gewaardeerd moeten worden als een software bedrijf dat nu vooral investeert in toekomstige omzet en dat daarbij nog eens als voordeel heeft dat het middelen vanuit Consumer/Telematics kan gebruiken om de boel te financieren.

Om de omslag naar een hogere waardering te maken moet TomTom duidelijk maken dat ze een groeibedrijf zijn met de kwaliteiten om de assets zelf rendabel te krijgen. Dus:
- Geef een meerjaren target. Laat zien op welke omzet je mikt na "the endgame".
- Laat zien waarom er geïnvesteerd wordt en welke opbrengsten er verwacht worden vanuit de CAPEX/OPEX op termijn.
- Verkoop Consumer.

Jmho
mjmj
0
quote:

KOS schreef op 5 juli 2016 10:20:

[...]

Een beursgenoteerd bedrijf mag zich niet bemoeien met de beurs.

De persoon HG mag aandelen kopen. Dit zijn dan insiders-transacties. En hij mag ze verkopen.

Dat kan hij als instrument inzetten om te proberen de koers te laten bodemen.
[verwijderd]
1
quote:

moneymaker_BX schreef op 5 juli 2016 10:14:

en plaats 1 dalers 2016
wie dit Management nu nog verdedigt kan nog niet voor 0.001% serieus worden genomen
mochten ze nu met een Exit komen op 9 Euro dan breekt echt de pl..ris uit
Zit jij er vol in?(ik hoop het) en wat is jou aankoop prijs?
[verwijderd]
0
quote:

"Be Happy, Don't Worry" schreef op 5 juli 2016 10:28:

Verdubbeld, bijgekocht op 6,45.
Gezien dat JdM in dit aandeel zit verwacht ik een exit.

Wie herinnert zich Versatel nog?

Dit koersverloop stinkt 1 uur tegen de wind in, op elk zeer goed persbericht verder omlaag
is niet normaal!

Het koersverloop van de laatste tijd is triest maar dat van vandaag is denk ik niet onlogisch als je naar de fondsen op de beurs kijkt

In de AEX staan ABN-AMRO en Ahold groen, de rest rood , de AMX helemaal rood
mjmj
0
quote:

harrysnel schreef op 5 juli 2016 10:32:

Om de omslag naar een hogere waardering te maken moet TomTom duidelijk maken dat ze een groeibedrijf zijn met de kwaliteiten om de assets zelf rendabel te krijgen. Dus:
- Geef een meerjaren target. Laat zien op welke omzet je mikt na "the endgame".
- Laat zien waarom er geïnvesteerd wordt en welke opbrengsten er verwacht worden vanuit de CAPEX/OPEX op termijn.
- Verkoop Consumer.

Jmho

plus een professionele en uitgekiende communicatie/PR naar investors lijkt me. En de will daartoe ontbreekt.
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 5 juli 2016 10:14:

en plaats 1 dalers 2016
wie dit Management nu nog verdedigt kan nog niet voor 0.001% serieus worden genomen
mochten ze nu met een Exit komen op 9 Euro dan breekt echt de pl..ris uit
Ik zou willen dat ze 9 zouden geven, zou er heel tevreden mee zijn.
Meryntje
0
quote:

Riet van Milt schreef op 5 juli 2016 00:57:

[...]

briljante bijdrage aan de discussie, fijn dat jij nog niet afgenokt bent Maryntje.
Blij te lezen, dat je het fijn vindt dat ik hier nog ben, Riet van M. Al realiseer ik me dat jij wat briljantie betreft hier op eenzame hoogte staat. Vooral de wijze waarop je omschrijft, hoe je de escapades van Dieter (MM) waardeert.

Groet uit Grunn.
VanillaSky
0
quote:

Accuboor schreef op 5 juli 2016 09:51:

[...]
Bij een openbaar bod staan de bieders recht tegenover de verkopers. Praktijk leert dat je minimaal 30-35% premie moet geven op het 30-daags gemiddelde voorafgaand aan het bod.

In de prospectus zal echter ook een meerjarenprognose moeten worden gegeven (hilarisch zou dat zijn ;-) met alle weigeringen van T2 tot nu toe). Als het management en de RvC zich achter het bod willen scharen zullen zij een 'fairness opinion' van een onafhankelijke bank moeten verkrijgen om aan te kunnen tonen dat de verkopende aandeelhouders een eerlijke prijs krijgen.
Inderdaad, en ook met een eventuele meerjarenprognose kan men dit denk ik verdedigen.
Denk namelijk dat wanneer er 10-12 euro betaald word dit nog steeds 20 tot 30x de ADJUSTED EPS is voor 2019-2020 - dus ook daar zou dit nog ruimschoots betaald worden. Dit is uiteraard op basis van cijfers niet op basis van welke asset-waarde er is.

Overigens denk ik niet dat er een exit gaat komen. Na de enorme (buitensporige) koersstijging vorig jaar is dit gewoon afkoelen, men realiseert dat WPAs in ieder geval komende jaren nog laag blijven en er een hoop investeringen benodigd zijn. Daarnaast extra onzekerheid (nieuwe spelers komen op het speelveld) en Brexit.

[verwijderd]
0
quote:

harrysnel schreef op 5 juli 2016 10:32:

TomTom is nu E1,5 miljard waard.

- Fleetmatics (Telematics bedrijf VS met omzet dit jaar van ongeveer E300 mln) is ook E1,5 miljard waard.
- Waze (navigatie app) is gekocht door Google voor E1 miljard.
- Alibaba kocht Autonavi voor E1,35 miljard.
- GM koopt Cruise Automation voor E900 miljoen.
- MobilEye marketcap van $10 miljard.

Dit geeft aan dat:
1 Partijen bereid zijn om flink te betalen voor assets die van belang kunnen zijn bij navigatie/zelfrijdende auto.
2 Een hoge waardering op basis van toekomstige cashflows/groei scenario ook in deze markt mogelijk is.

Nu heeft TomTom verschillende (waardevolle) assets: wereldwijde Maps, Road DNA, Traffic, een gekwantificeerd orderboek dat garant staat voor toekomstige omzet, Webfleet voor de Telematics markt.....

Toch krijgt TomTom op het moment niet een waardering die past bij de assets of de waardering van een groeibedrijf op basis van toekomstige cashflows.

Hoe komt dat?

Het SNS rapport heeft de focus verlegd naar de EBIT 2016-2018. Belangrijkste bijdrage op EBIT gebied wordt (nog) geleverd door Consumer. Dus bepaling van waarde gebaseerd op prestaties consumer.

Maar: Consumer opereert voor het grootste deel in een verzadigde markt met prijserosie en krimpende omzet. In zo'n geval moet een bedrijf in de kosten snijden, marge op peil proberen te houden en aandeelhouders pletsen met dividend.

Maar: de positieve cashflows van Consumer ((en Telematics) worden gebruikt voor investeringen in toekomstige omzet. Het resultaat:

-TomTom wordt gewaardeerd als een hardwarebedrijf in verzadigde markt dat ook nog eens slechte cijfers laat zien vanwege vereiste investeringen en dus ook geen dividend uitkeert.

-TomTom zou gewaardeerd moeten worden als een software bedrijf dat nu vooral investeert in toekomstige omzet en dat daarbij nog eens als voordeel heeft dat het middelen vanuit Consumer/Telematics kan gebruiken om de boel te financieren.

Om de omslag naar een hogere waardering te maken moet TomTom duidelijk maken dat ze een groeibedrijf zijn met de kwaliteiten om de assets zelf rendabel te krijgen. Dus:
- Geef een meerjaren target. Welke omzet mikt men op na "the endgame".
- Laat zien waarom er geïnvesteerd wordt en welke opbrengsten er verwacht worden vanuit de CAPEX/OPEX op termijn.
- Verkoop Consumer.

Jmho

Grotendeels eens.

Van BeperkteDBW mag ik niet zeggen dat ik me vooral focus op de toekomst die inderdaad bestaat uit toepassingen voor de Robotauto's.
Toch vind ik dit niet correct. Je haalt bijvoorbeeld Mobileye aan die nu voornamelijk door in het nieuws te komen rond maps voor de Robotauto een enorme koersstijging meemaakt. Hoe komt dat? Door samenwerkingen met toonaangevende bedrijven. Geen financiële details, toch stijging van de koers. Allemaal verwachtingswaarde dus. Beleggers zien nu TomTom te weinig de investeringen concretiseren (lees terugverdienen of opdrachten verwerven die hierop wijzen) die er zijn gedaan om maps te maken voor deze nieuwe markt. Er zijn mogelijk inkomsten uit te verwachten, maar op zijn vroegst pas over 5 jaar? Mogelijk kunnen deze maps alvast geld opleveren in de ADAS-markt. Maar dat lijkt me een beetje zwaar aangezet. En ook daar zijn geen concrete opdrachten van bekend.
De verwachtingswaarde van TomTom wordt hierdoor zelfs negatief. Er worden te weinig signalen gegeven dat ze wins aan het binnenhalen zijn. Ja, in presentaties beweren ze stellig dat ze midden in het krachtenveld zitten. Maar dat blijkt nog nergens uit.
[verwijderd]
0
quote:

JanK1 schreef op 5 juli 2016 10:39:

[...]

Het koersverloop van de laatste tijd is triest maar dat van vandaag is denk ik niet onlogisch als je naar de fondsen op de beurs kijkt

In de AEX staan ABN-AMRO en Ahold groen, de rest rood , de AMX helemaal rood
dit is de domste tekst die ik lees vandaag
alles staat rood en TomTom zakt daarom
man TomTom zakt ook op groene dagen
TomTom is al 6 Euro kwijt dit 1e halfjaar
man ik krijg meer en meer met je te doen bij het lezen van jouw onzin
maar vooruit gooi er weer een mooi sprookje in zoals Justin al jaren doet
die trouwens ook nergens te bekennen is
een compleet falend Managenmenbt is de oorzaak niwet de beurs
zakken prima maar niet van 12.50 naar 6.40
stop aub met posten want je teksten worden met de dag more science fiction
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 5 juli 2016 10:47:

[...]

dit is de domste tekst die ik lees vandaag
alles staat rood en TomTom zakt daarom
man TomTom zakt ook op groene dagen
TomTom is al 6 Euro kwijt dit 1e halfjaar
man ik krijg meer en meer met je te doen bij het lezen van jouw onzin
maar vooruit gooi er weer een mooi sprookje in zoals Justin al jaren doet
die trouwens ook nergens te bekennen is
een compleet falend Managenmenbt is de oorzaak niwet de beurs
zakken prima maar niet van 12.50 naar 6.40
stop aub met posten want je teksten worden met de dag more science fiction

Moet jij niet werken?
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 5 juli 2016 10:47:

[...]

dit is de domste tekst die ik lees vandaag
alles staat rood en TomTom zakt daarom
man TomTom zakt ook op groene dagen
TomTom is al 6 Euro kwijt dit 1e halfjaar
man ik krijg meer en meer met je te doen bij het lezen van jouw onzin
maar vooruit gooi er weer een mooi sprookje in zoals Justin al jaren doet
die trouwens ook nergens te bekennen is
een compleet falend Managenmenbt is de oorzaak niwet de beurs
zakken prima maar niet van 12.50 naar 6.40
stop aub met posten want je teksten worden met de dag more science fiction

Je hebt het forum kennelijk niet gelezen want door jouw ADHD gedrag zie je alleen maar wat je zelf uit kraamt. Als je mij wel gelezen had zou je mijn afkeer kunnen lezen over deze ontwikkelingen

Jij bent geen vertegenwoordiger voor wie dan ook want daarvoor heb je representatieve mensen voor nodig en dat ben jij zeker niet

Jij bent dus een spreekbuis voor niemand, probeer dat maar eens te begrijpen

harrysnel
0
quote:

mjmj schreef op 5 juli 2016 10:41:

[...]

plus een professionele en uitgekiende communicatie/PR naar investors lijkt me. En de will daartoe ontbreekt.
Dat ben ik helemaal met je eens. En ze hebben ook de plicht om de markt tijdig en zo transparant mogelijk te informeren. Dat geldt voor alle beleggers en analisten dat ze toegang moeten hebben tot cruciale info. Nu is er een analist die na eerdere herhaaladciezen (van 8 en 22 juni) ineens zijn koersdoel verlaagd heeft naar E9 en de focus verlegt naar bedrijfsresultaat komende jaren als onderbouwing van zijn advies. En die EBIT verwachting stelt hij voor die jaren met 77%, 65% en 62% naar beneden bij.

Ik verwacht daarom dat Consumer, dat ook een zwak Q1 had vwb PND's, achterblijft. Er moet een reden zijn voor Den Drijver om deze bijstelling te doen.

Wat ik dan niet snap is dat TomTom dit al laat doorschemeren aan 1 analist (nogmaals: in het hypothetische geval dat deze aanname van negatieve bijstelling door TT bij Q2 cijfers juist is).

Je gaat immers nu flink lager de cijfers in op dit koersniveau en bij een evt dip moet er een nieuwe bodem gezocht worden. Stel je gaat op 7,5 - 8 cijfers in, dan heb je nog die bodem rond 6,70 - 6,90 om op terug te vallen.

Ik snap dus het nut van eventueel lekken van TT via SNS niet. Uitzondering zou een Exit bod zijn. Als Den Drijver de bijstelling heeft gedaan zonder nieuwe info vanuit TT dan ga ik denken aan een derde partij die strategische stap wil afdwingen. Ben benieuwd.
[verwijderd]
0
quote:

mjmj schreef op 5 juli 2016 10:37:

[...]

De persoon HG mag aandelen kopen. Dit zijn dan insiders-transacties. En hij mag ze verkopen.

Dat kan hij als instrument inzetten om te proberen de koers te laten bodemen.
Wat een onzin, zeg. Een CEO moet zijn aandelen transactie in het eigen bedrijf naar buiten brengen binnen de daarvoor geldende wetten.

[verwijderd]
0
quote:

DeGoudenRidder schreef op 5 juli 2016 08:01:

[...]

Ik zie dat jij lid bent sinds 23 juni 2016 en nu al het forum aan verzieken bent door niet inhoudelijk te reageren. Je speelt op de man. Ik heb alleen gezegd, dat HG en ir niemand wat verontschuldigd is. En dat ze geen koersgevoelige uitspraken telefonisch of per e-mail mogen doen aan particulieren. Ik vind dat je moet stoppen, omdat je manier van schrijven aan Accuboor doet denken.
HG moet zich zeker wel verantwoorden. En als hij dat niet kan of wil mag ie wat mij betreft het veld ruimen. Wat een onzin. -45% en je niet hoeven te verantwoorden, geef mij zo'n baan als CEO.
[verwijderd]
2
quote:

harrysnel schreef op 5 juli 2016 10:32:

TomTom is nu E1,5 miljard waard.


-TomTom wordt gewaardeerd als een hardwarebedrijf in verzadigde markt dat ook nog eens slechte cijfers laat zien vanwege vereiste investeringen en dus ook geen dividend uitkeert.

-TomTom zou gewaardeerd moeten worden als een software bedrijf dat nu vooral investeert in toekomstige omzet en dat daarbij nog eens als voordeel heeft dat het middelen vanuit Consumer/Telematics kan gebruiken om de boel te financieren.

Om de omslag naar een hogere waardering te maken moet TomTom duidelijk maken dat ze een groeibedrijf zijn met de kwaliteiten om de assets zelf rendabel te krijgen. Dus:
- Geef een meerjaren target. Laat zien op welke omzet je mikt na "the endgame".
- Laat zien waarom er geïnvesteerd wordt en welke opbrengsten er verwacht worden vanuit de CAPEX/OPEX op termijn.
- Verkoop Consumer.

Jmho

Harry, daarvoor staan ze aan de verkeerde Beurs, daarom was ik verleden jaar groot voorstander van iets te verzelfstandigen of kapitaliseren of een listing aanvragen aan de overkant van de plas, maar dat past niet in de agenda van de founders, in de US kom je hier niet mee weg, die hebben het over eigen aandelen inkopen , zeker niet uitschrijven voor bonuspool doeleinden, dit even terzijde.

TT opteert voor niets te doen in deze fase en dat heeft uiteindelijk te maken dat de inner-circle bij TT weet dat ze winnen en daar hebben ze ook grof op ingezet, het is nu meer een kwestie van moraal, ik suffer serieus op mijn Long, maar ik ben niet worried, ik weet dat die endgame komt en dat die dik gaat opleveren, mijn angst is, zitten wij daar nog bij.

all will be revealed in the next 3 to 5 years, the endgame. --> denk MS blue sky scenario.

neem de pijn Harry en blijf zitten als je je het kan permitteren, er is altijd een risico , maar wat betreft ontwikkeling is deze toch echt klein voor mijn gevoel.
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 5 juli 2016 10:47:

[...]

dit is de domste tekst die ik lees vandaag
alles staat rood en TomTom zakt daarom
man TomTom zakt ook op groene dagen
TomTom is al 6 Euro kwijt dit 1e halfjaar
man ik krijg meer en meer met je te doen bij het lezen van jouw onzin
maar vooruit gooi er weer een mooi sprookje in zoals Justin al jaren doet
die trouwens ook nergens te bekennen is
een compleet falend Managenmenbt is de oorzaak niwet de beurs
zakken prima maar niet van 12.50 naar 6.40
stop aub met posten want je teksten worden met de dag more science fiction

Dit is de domste tekst die ik vandaag lees.
Het rijtje aandelen dat ik zomaar even opnoemde gisteren, waar stonden die aan het begin van het jaar?
ING?
ABN?
BAM?
Aegon?
MT?
Randstad?
DL?
KLM?
Etc.
Etc.
Etc.

Wat is de trend van vrijwel alle aandelen?

Nogmaals, ga svp wat doen aan jouw Nederlands....het stikt van de taal en spelfouten. Dit leest heel onplezierig, voor zover er überhaupt iets is dat plezierig is aan jouw teksten.
[verwijderd]
0
mjmj
0
quote:

KOS schreef op 5 juli 2016 11:11:

[...]

Wat een onzin, zeg. Een CEO moet zijn aandelen transactie in het eigen bedrijf naar buiten brengen binnen de daarvoor geldende wetten.

Ja dat klopt hij moet ze melden. Daarin zit ook het signaal naar de markt.
5.132 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 253 254 255 256 257 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 7,275
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,275
Laag 7,075
Volume 227.592
Volume gemiddeld 272.576
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront