HAL « Terug naar discussie overzicht

Coolblue nieuws en discussie

38 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
pim f
0
HAL neemt belang in Coolblue

donderdag 31 maart 2016

De beursgenoteerde investeerder HAL Holding neemt een belang van 20% in internetwinkel Coolblue. Dat is donderdag gebleken uit de jaarcijfers over 2015 die de eigenaar van onder meer FD Media Groep en optiekketen GrandVision publiceerde.

Pieter Zwart, directeur en een van de drie oprichters van Coolblue, is meer dan in zijn nopjes met HAL als nieuwe minderheidsaandeelhouder. Omdat de twee andere oprichters 'een operationeel stapje terugdeden' ging Coolblue op zoek naar een 'goede vierde aandeelhouder', aldus Zwart. De drie oprichters behouden de resterende aandelen.

Eigen groei financieren

De keuze voor HAL is gemaakt op kwalitatieve gronden, vervolgt Zwart. 'Kapitaal hebben we niet strikt nodig. We zijn gewend onze eigen groei te financieren. Volgens de 'eindbaas' van Coolblue komt de kennis en ervaring van HAL vooral van pas bij de verdere uitrol van de activiteiten in Europa en uiteindelijk een beursgang. In 2015 boekte Coolblue een omzetgroei van 54% tot €555 mln.

fd.nl/ondernemen/1145642/hal-neemt-be...
pim f
0
Internetwinkel Coolblue start thuisbezorging

dinsdag 2 februari 2016,

Online retailer Coolblue brengt vanaf vandaag zelf witgoed en zware audio-apparatuur bij de klanten thuis. De snelgroeiende webwinkel start deze service met vijftien busjes in vooral Brabant en een deel van Limburg. Tegen het eind van het jaar moeten er vijftig bestelwagens door heel Nederland rijden.

Geen extra kosten

Aan de levering zijn geen extra kosten verbonden, de bezorgers installeren de apparaten en nemen oude mee terug. Voor alle overige producten blijft Coolblue samenwerken met diverse bezorgdiensten, zoals Post NL en Dynalogic.

Achter Coolblue schuilen meer dan driehonderd webshops en zeven fysieke winkels. Behalve witgoed en consumentenelektronica verkoopt het bedrijf speelgoed en producten op het gebied van koken en outdoor.

Duizend nieuwe medewerkers

De internetwinkel denkt dit jaar minstens duizend nieuwe medewerkers te moeten aantrekken. Verder staat opening van twee fysieke winkels op het programma.

fd.nl/ondernemen/1137830/internetwink...
pim f
0
De klantenservice van Coolblue

KI-assistent weet veel, maar mist nog dat persoonlijke

Van onze redacteur

zaterdag 25 april 2015, 0:00

Ondernemers in de dienstensector die het gebruik van algoritmen en Kunstmatige Intelligentie (KI) wegzetten als ‘hype’ of beweren dat die praktisch niet bruikbaar zijn, verliezen straks de slag om de klant.

Dat stellen drie buitenlandse bedrijven die de KI-technologie, waarmee computers het gedrag van een mens kunnen simuleren, hebben gebruikt om producten te ontwikkelen die de klantenservice radicaal veranderen. Denk hierbij aan ‘virtuele assistenten’ die slimmer zijn dan de klantenservicemedewerker, of een app die je waarschuwt als je deze maand voor de 20ste keer naar de Starbucks gaat, of technologie waardoor een klant wordt gekoppeld aan de callcentermedewerker die goed bij hem past, omdat ze uit dezelfde provincie komen en van dezelfde films houden.

Nederland mag dan veel innovatieve bedrijven hebben, de echte vernieuwing op het gebied van kunstmatige intelligentie voor klantenservice komt uit het buitenland, aldus experts. Kunstmatige intelligentie wordt hier vaak geassocieerd met de hype van de jaren negentig. En dat leidt tot scepsis.

‘Kunstmatige Intelligentie: wat is dat?’ zegt directeur Pieter Zwart van Coolblue, de webwinkel in consumentenelektronica. Coolblue noemt zichzelf ‘het meest klantgerichte bedrijf van Nederland’. Maar dat een virtuele assistent slimmer zou zijn dan een klantenservicemedewerker, spreekt hem niet aan: ‘Dat vind ik een gekke gedachte.’ De KI-ontwikkelingen staan dan ook niet boven aan zijn agenda. ‘Ik ben al de hele dag bezig om klanten blij te maken.’

De belangrijkste troef van Zwart is de klantenservice, een afdeling van 135 medewerkers op het hoofdkantoor in Rotterdam. Zijn belangrijkste doel: het aantal contactmomenten tussen de klant en Coolblue — zo’n 20.000 per week — beperken. ‘Ook al hebben we nog zo’n goed klantenserviceapparaat, ik ben ervan overtuigd dat klanten eigenlijk helemaal niet willen bellen.’ Coolblue probeert daarom elk contactmoment te ontrafelen. Waarom belde de klant? Hoe kan dit voorkomen worden? Door alles te meten, weet Zwart wat hij moet doen om minder gebeld te worden.

Zo kunnen zijn klanten sinds kort online een vraag stellen aan Yamuda, een digitaal Coolblue-pakketje. Echt slim is deze virtuele assistent nog niet: als je bijvoorbeeld een klacht wil indienen over de kwaliteit van een voicerecorder en je gebruikt niet de juiste woorden, dan weet Yamuda het antwoord niet. Uiteindelijk kom je toch bij de klantenservice.

Medewerkers van de Coolblue-klantenservice worden elke maand langs de meetlat van de ‘mondhoekmonitor’ gelegd, een verwijzing naar de glimlach van de klant. Dit is een lijst van 23 criteria, zoals positieve woorden gebruiken, goed luisteren en de klant netjes bedanken.

Mirthe Zuur van de afdeling klantenservice heeft een dagtaak aan het bijhouden van deze monitor. Wie laag scoort op de monitor, krijgt extra training. Maar sommige dingen blijven lastig. ‘Ik kan wel steeds uitleggen dat je een gesprek netjes af moet sluiten, maar dan hoor ik tijdens het gesprek toch weer: ‘Oké, dan wens ik u een fijne dag. Daahaag!’ Dat is jammer, want dat is het laatste wat een klant van Coolblue onthoudt.’

Een virtuele assistent kent zulke problemen niet. Computers nemen altijd op en sluiten het gesprek netjes af. En dit is beslist geen toekomstmuziek, zo benadrukt Berend de Jong van Accenture. Zijn adviesorganisatie werkt sinds kort met IPsoft, een Amerikaans bedrijf dat de slimme virtuele assistent Amelia ontwikkelde. Volgens De Jong kan Amelia net zo goed worden als de beste hypotheekadviseur of klantenservicemedewerker. ‘De Bank of Singapore wil met Amelia bijvoorbeeld beter advies geven aan klanten.’

Je kunt met de virtuele Amelia (blond haar, rode lippen, nette blouse) chatten en bellen in meerdere talen. Ze kan antwoord geven aan een leverancier die vraagt waarom de factuur niet is betaald. Ze helpt ingenieurs op een booreiland een probleem op te lossen: ‘Ik hoor een vreemd geluid uit de oliepijp komen: wat kan dat zijn?’ Amelia antwoordt op basis van handleidingen die ze heeft opgeslagen en vragen die ze eerder heeft gehad.

Amelia wordt nu getest bij twee Nederlandse verzekeraars. Welke dit zijn, wil De Jong niet zeggen. Deze bedrijven werken liever in stilte, want door de inzet van virtuele assistenten kunnen in Nederland 5000 banen op de klantenservices verdwijnen, denkt De Jong.

Ook computerlinguïst Emiel Krahmer van de Universiteit van Tilburg verwacht dat dit soort KI-systemen kleine, afgebakende taken op een klantenservice kunnen automatiseren. ‘Maar zodra klanten complexe vragen stellen, haakt het systeem af. Het modelleren van gezond verstand is nog altijd de heilige graal in de cognitiewetenschap.’

Het is voor buitenstaanders ook lastig om te achterhalen of de virtuele beloftes worden ingelost, zegt Krahmer. Na bestudering van Amelia is hij niet veel wijzer. ‘Ik zie een personage dat kan lachen en vragen kan stellen, maar ik kan niet achterhalen wat er in dat virtuele hoofd gebeurt.’ Ook is het de vraag of klanten Amelia zien zitten. ‘We weten uit onderzoek dat hoe meer een virtueel karakter op een mens gaat lijken, hoe onprettiger het wordt om ernaar te kijken, omdat de verschillen dan zo opvallen.’

Ook Coolblue-medewerker Zuur ziet Amelia nog niet als een bedreiging. ‘Een virtuele assistent kan geen persoonlijk extraatje geven.’ En juist daar zijn ze bij Coolblue dol op. ‘Als een klant belt voor een nieuwe mobiel voor zijn dochter, dan pak ik een kaartje en schrijf: “Wat leuk dat uw dochter een nieuwe mobiel heeft gekregen. Groetjes, Mirthe van Coolblue.” Dan gaat het mondhoekje van de klant omhoog.’

De klantenservice van Coolblue.
pim f
0
quote:

teeeeeest schreef op 4 april 2016 10:10:

HAL verkoopt InVesting + onderdelen:
www.focum.nl/blog/focum/focum-onderde...

dit gaat toch niet over Coolblue, waar slaat dit op? (svp geen antwoord geven)
pim f
0
Bruidsschat

Coolblue is het ‘allermooiste meisje van de klas’, zei ceo en medeoprichter Pieter Zwart vorige week, toen hij bekendmaakte dat HAL een belang van 20% heeft genomen in zijn webwarenhuis.

Zwart noemt HAL een ‘ideale schoonzoon’. Als vader van Coolblue doet hem dat goed, maar Bartjens vraagt zich af welke bruidsschat HAL moest meebrengen. Oftewel, hoeveel is Coolblue eigenlijk waard?

Coolblue verkoopt vooral apparaten, van stofzuigers tot crosstrainers. Het is dus geen modewinkel zoals Zalando. Coolblue groeit hard, maar het is nog geen Amazon.

Vergelijken met andere webwinkels is dus lastig. Maar het is wel nodig om verder te komen dan een waardering in de trant van ‘wat de gek ervoor geeft’.

Een eerste manier om tot een waardebepaling te komen is kijken naar de nettowinst. Hoeveel keer de nettowinst betalen aandeelhouders van andere webwinkels? Bij de beursgenoteerde webwinkels Amazon, Zalando, Asos en Yoox betalen zij 77,5 keer de verwachte nettowinst in 2016.

Voor Coolblue is geen winstverwachting bekend, maar het concern verwacht een omzetgroei van 20% tot 25%. Dat komt grofweg neer op een omzet van €?700 mln. Volgens Bartjens rolt daar bij de huidige winstmarges een nettowinst van circa €?12,5 mln uit. Met een koers/winstverhouding van 77,5 is het bedrijf dan €?977 mln waard.

Maar nettowinst zegt niet alles. Webwinkels voelen grote druk om te groeien, omdat er vaak maar ruimte is voor een of twee dominante spelers. Ahold zegt dat dochter Bol.com bewust verlieslatend is, omdat er wordt gekozen voor investeren in groei.

Daarom kijken we liever naar het brutobedrijfsresultaat, de ebitda. De vier webwinkels uit de steekproef hebben een ondernemingswaarde van gemiddeld 25 keer de ebitda. Coolblue heeft naar schatting een ebitda van €?21 mln, wat het bedrijf een waarde van €?525 geeft. Daarbij moet worden aangetekend dat de Rotterdamse webwinkel een beduidend lagere ebitdamarge heeft dan de andere e-commercebedrijven. Coolblue houdt per euro omzet minder over. Bovendien krimpt de marge al jaren.

Maar HAL is geen fan van de ebitda als waarderingsinstrument. De Rotterdammers kijken bij voorkeur naar contant gemaakte toekomstige vrije kasstromen. Dan is het de vraag of Coolblue zijn snelle groei kan voortzetten. Afhankelijk van de inschatting komt Bartjens uit op een waarde van de toekomstige kasstromen van tussen grofweg €?500 mln en €?750 mln.

Het gemiddelde van de drie waarderingen ligt op ongeveer een keer de omzet. De bruidsschat van HAL, dat een belang van 20% neemt, bedraagt dan ongeveer €?140 mln. Met ruim €?13 mrd aan bezittingen beschikt de ‘ideale schoonzoon’ over genoeg middelen om ook nog een mooie bruiloft te betalen.

Bartjens@fd.nl
fd.nl/ondernemen/1145795/bruidsschat
pim f
0
fd.nl/ondernemen/1385789/coolblue-bel...

Coolblue beloont medewerkers met aandelen na coronajaar

------------------------------
In het kort

* Coolblue heeft aandelen weggegeven aan alle medewerkers die minstens een jaar in dienst zijn.
* Met de geste wil de webwinkel hen bedanken voor hun werk in coronajaar 2020.
* De omzet van de webwinkel steeg hard door lockdowns en massaal thuiswerken.
-------------------------------

Coolblue heeft aandelen weggegeven aan alle medewerkers die minstens een jaar in dienst zijn. Met de geste wil de webwinkel hen bedanken voor hun werk in coronajaar 2020. De omzet van de webwinkel steeg hard door lockdowns en massaal thuiswerken.

Coolblue heeft begin dit jaar een belang in het bedrijf cadeau gedaan aan meer dan drieduizend medewerkers. Iedereen die in januari minstens een jaar in dienst was bij de webwinkel, heeft certificaten van aandelen gekregen.

De werknemers hebben nu gezamenlijk een belang van 0,18% in het bedrijf, blijkt uit berekeningen van het FD op basis van de vorige week gedeponeerde jaarrekening van Coolblue. De geste kost €2,6 mln — zo’n €867 per werknemer —, wat impliceert dat Coolblue begin dit jaar ongeveer €1,4 mrd waard was.

'Het is een bedankje voor de inzet en flexibiliteit van onze mensen', licht een woordvoerder van Coolblue toe. 'Zeker voor Coolblue was 2020 een heel bijzonder jaar. Niet alleen voor de medewerkers die moesten thuiswerken, maar ook voor onze mensen op de bussen, in het magazijn en bij de klantenservice.'

Zij hadden het afgelopen jaar drukker dan ooit. Door lockdowns en verplicht thuiswerken bestelden klanten massaal bij webwinkels. Daardoor steeg de omzet van Coolblue met 34% naar €2 mrd, een flinke groeiversnelling in vergelijking met voorgaande jaren. Het bruto bedrijfsresultaat (ebitda) klom met €66 mln naar €114 mln.
Beursgang

Coolblue is verder in handen van oprichter Pieter Zwart en investeringsmaatschappij HAL, tevens eigenaar van de FD Mediagroep. Zwart zei in februari in een videoboodschap dat de eigenaren 'hard nadenken' over een beursgang. Het bedrijf staat daar al voor in de startblokken. Zo zijn de banken die de gang naar de Amsterdamse beurs moeten begeleiden ingehuurd, en heeft het bedrijf de eerste gesprekken met potentiële nieuwe aandeelhouders achter de rug.

Toch zal de beursgang op zijn vroegst na de zomer plaatsvinden, meldde het FD in april. Topman Zwart wil dat iedereen binnen het bedrijf is voorbereid op het beursgenoteerde leven. Verder speelde mee dat een beursgang voor de zomer kort dag was voordat cfo Daphne Smit met zwangerschapsverlof ging.

Ook moest Coolblue nog iemand aannemen die het contact met beleggers en analisten onderhoudt. Dat is inmiddels gebeurd: de van NIBC afkomstige Michèle Negen is sinds mei verantwoordelijk voor de investor relations van de Rotterdamse webwinkel.

Als de beursgang van Coolblue doorgaat, belooft dit een van de grotere noteringen van dit jaar aan de Amsterdamse beurs te worden. Ingewijden schatten in april de waarde van het bedrijf op €3 mrd tot €4 mrd, met uitschieters naar €6 mrd. Dat zou een flinke klapper betekenen voor HAL, dat zijn 49%-belang voor €250 mln in de boeken heeft staan.
gbakl
0
moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/bele...
.
holdings als Sofina zijn slaapfondsen, daar kan geen Beter Bed tegenop en
slapend heeeel langzaam wat rijker worden.
D'ieteren laat zien hoe het ook kan

HAL Trust is niet echt populair maar het wachten is op een trigger, out-of-the-Blue
wakker gekust door een coole ridder....en het vertrouwen komt te paard.
gbakl
0
is er al iets te voorspellen over een emissie van coolblue tzt?

ook voor particuliere beleggers op in te schrijven ?
gbakl
0
In Vlaanderen heeft het e-commercebedrijf Coolblue met veertig bakfietsen wellicht een van de grootste vloten. Het heeft ongeveer zeventig koeriers in dienst, die in Gent, Antwerpen, Brussel-Zaventem en binnenkort ook Kortrijk en Kuurne klanten beleveren. Alles wat niet groter is dan een laptop, wordt met de fiets geleverd. De retailer wil op termijn naar alle grote Belgische steden uitbreiden. Ook Colruyt en Delhaize experimenteren met leveringen per fiets.
DeZwarteRidder
0
quote:

gbakl schreef op 5 september 2021 10:35:

In Vlaanderen heeft het e-commercebedrijf Coolblue met veertig bakfietsen wellicht een van de grootste vloten. Het heeft ongeveer zeventig koeriers in dienst, die in Gent, Antwerpen, Brussel-Zaventem en binnenkort ook Kortrijk en Kuurne klanten beleveren. Alles wat niet groter is dan een laptop, wordt met de fiets geleverd. De retailer wil op termijn naar alle grote Belgische steden uitbreiden. Ook Colruyt en Delhaize experimenteren met leveringen per fiets.
Zijn er al Coolblue-bakfietsen met een zeil....???
gbakl
0
beter met de wind in de zeilen de laptoppies en broodroosters bezorgen dan met ronkende dieselbussen...

wegenbelasting en parkeerproblemen omzeilend.
pim f
0
Advancebeleggen:

CoolBlue kan nu elk moment naar de beurs gaan.
Aandelen HAL Trust in dat geval fors ondergewaardeerd.
Kans op superdividend stijgt door gebrek aan voldoende betaalbare groeibedrijven als herinvesteringsmogelijkheid.

Eerder dit jaar heeft CoolBlue aangekondigd mogelijk dit najaar naar de beurs te willen gaan.
Dat is opnieuw goed nieuws voor een van de grootste investeerders, te weten HAL Trust, die onlangs nog ruim € 5 miljard toucheerde voor de verkoop van haar belang in opticienketen GrandVision.
Toen GrandVision in 2014 naar de beurs ging, was HAL verplicht om vanaf dat moment haar belang in GV in haar balans te waarderen tegen de aanzienlijk hogere beurskoers. Datzelfde gaat straks gebeuren met CoolBlue.

In 2014 reageerden beleggers traag op de plotselinge verhoging van de intrinsieke waarde per aandeel HAL. Toen hebben beleggers verzuimd om te anticiperen op die waardeverandering. Advance heeft daar onmiddellijk op ingespeeld door tijdig de aandelen te kopen. Dat lijkt nu opnieuw te gaan gebeuren ten aanzien van CoolBlue, hoewel er nog geen 100% garantie is dat CoolBlue dit jaar naar de beurs gaat. Maar een aandelenbelegging biedt nimmer 100% zekerheid.

In beginsel pleegt HAL verkoopopbrengsten opnieuw te gaan beleggen in veelbelovende bedrijven. Geen meerderheidsbelangen. Door de jaren heen nimmer een probleem geweest. Vandaag wel. Kansrijke bedrijven zijn immers erg duur geworden, hetgeen de kans vergroot dat HAL naast het gebruikelijke jaarlijkse uitkering van 4% een eenmalig superdividend uitkeert.

Geschatte intrinsieke waarde per aandeel na beursintroductie CoolBlue ca 190 euro. Huidige beurskoers € 151,80 . Dat gat is gewoon te groot. Advies: Kopen.

[verwijderd]
0
quote:

pim f schreef op 17 september 2021 21:42:

Advancebeleggen:

CoolBlue kan nu elk moment naar de beurs gaan.
Aandelen HAL Trust in dat geval fors ondergewaardeerd.
Kans op superdividend stijgt door gebrek aan voldoende betaalbare groeibedrijven als herinvesteringsmogelijkheid.

Eerder dit jaar heeft CoolBlue aangekondigd mogelijk dit najaar naar de beurs te willen gaan.
Dat is opnieuw goed nieuws voor een van de grootste investeerders, te weten HAL Trust, die onlangs nog ruim € 5 miljard toucheerde voor de verkoop van haar belang in opticienketen GrandVision.
Toen GrandVision in 2014 naar de beurs ging, was HAL verplicht om vanaf dat moment haar belang in GV in haar balans te waarderen tegen de aanzienlijk hogere beurskoers. Datzelfde gaat straks gebeuren met CoolBlue.

In 2014 reageerden beleggers traag op de plotselinge verhoging van de intrinsieke waarde per aandeel HAL. Toen hebben beleggers verzuimd om te anticiperen op die waardeverandering. Advance heeft daar onmiddellijk op ingespeeld door tijdig de aandelen te kopen. Dat lijkt nu opnieuw te gaan gebeuren ten aanzien van CoolBlue, hoewel er nog geen 100% garantie is dat CoolBlue dit jaar naar de beurs gaat. Maar een aandelenbelegging biedt nimmer 100% zekerheid.

In beginsel pleegt HAL verkoopopbrengsten opnieuw te gaan beleggen in veelbelovende bedrijven. Geen meerderheidsbelangen. Door de jaren heen nimmer een probleem geweest. Vandaag wel. Kansrijke bedrijven zijn immers erg duur geworden, hetgeen de kans vergroot dat HAL naast het gebruikelijke jaarlijkse uitkering van 4% een eenmalig superdividend uitkeert.

Geschatte intrinsieke waarde per aandeel na beursintroductie CoolBlue ca 190 euro. Huidige beurskoers € 151,80 . Dat gat is gewoon te groot. Advies: Kopen.


Ik geloof zelf niet in een superdividend. Volgens mij heeft HAL geen moeite met het op de plank houden van de cash. Indien nodig wachten ze m.i. prima een aantal jaar totdat er wél een mooie prooi gevonden wordt. Daarnaast heeft de familie - zo schat ik in - ook helemaal geen belang bij een superdividend.

Bovendien; als ik me niet vergis is de intentie om weinig aandelen in CoolBlue te verkopen, wat betekent dat alleen de waarde stijgt t.o.v. wat nu in de boeken staat, en ze niet zozeer een nieuwe zak geld vrij spelen.

Verder ben ik zeer benieuwd hoe je tot een eurootje of 40 aan extra potentie komt. Volgens mij gaat het meer om een bedrag van €20 - 25, waarvan m.i. een deel ondertussen al in de koers verwerkt lijkt te zitten.

Ik ben het overigens volledig eens met je advies: Dit aandeel is absoluut nog steeds koopwaardig
gbakl
0
07:31 De Tijd
Coolblue deze maand naar de beurs
Als alles goed gaat, trekt de onlinewinkel voor huishoudtoestellen en andere spullen Coolblue nog deze maand naar Euronext Amsterdam. Dat kondigt referentieaandeelhouder HAL, die 48,88 procent van Coolblue in handen heeft, aan in een persbericht.

Bij de beursgang zullen zowel bestaande aandelen worden verkocht als nieuwe aandelen worden uitgegeven. De 'primary offering' (de nieuwe aandelen) zou de uitgifte van voor circa 150 miljoen euro nieuwe aandelen behelzen.
'Coolblue en de Verkopende Aandeelhouders streven naar een 'free float' van 20-30 procent onmiddellijk na de beursgang', klinkt het.
De eerste notering zou in oktober plaatsvinden 'afhankelijk van marktomstandigheden en andere relevante overwegingen'.
.................................................

Hierbij het verzoek asap een Coolblue forum te openen...
38 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:35
Koers 125,200
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 126,000
Laag 125,000
Volume 14.273
Volume gemiddeld 13.715
Volume gisteren 11.106

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront