TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Maart 2016

3.389 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 ... 166 167 168 169 170 » | Laatste
Tom3
0
In het Citron rapport staat dat de EV (enterprise value) als percentage van de R&D kosten van Mobileye slechts 0,3% zijn. Tom2 komt op een 10,9%. EV = Euro 1,7 miljard. R&D kosten 2015 bedragen Euro 185 mio. Dit komt in de buurt van een Toshiba (10%). Je kunt je altijd afvragen of dat R&D budget van Tom2 wel goed besteed wordt. Indien dit positief beantwoord kan worden dan mogen we nog wel iets leuks verwachten. Ik heb daar helaas geen kijk op. Door de continue stroom nieuwe producten moeten we bijna aannemen dat het wel goed zit.
[verwijderd]
0
quote:

gerard_ecb schreef op 19 maart 2016 14:50:

[...]
Ik denk dat de omzet van automotiv erg goed in te schatten is. Wat dit cijfer kan beïnvloeden is een hogere of lagere, alhoewel dat laatste bijna niet mogelijk is, take rate. De verkooporders die gegeven zijn duren extra tijd voordat deze in de omzet gaan lopen.
Wat kan wel verrassen?
- consumer kan denk ik voor de grootste verrassing zorgen. Je kan denken aan. Minder terugloop in PND, goede niches Rider en innovaties en wellicht meer concurrentiekracht door de sterke dollar, erg goed aanslaan van de verschillende horloges, waar de Spark wel eens voor de grootste verrassing kan zorgen. Ook hoor ik ineens meer goede geluiden over de Bandit, gaat deze action camera dan toch voor een flinke verrassing zorgen.
-Wellicht leuke nieuwe contracten bij licensing omdat Here wellicht wat steken laat vallen en MSFT en andere misschien eieren voor hun geld kiezen.

Ik denk dus juist niet aan automotiv, die omzet ligt, in mijn ogen, meer vast.
Take-rate is nu 27%. Marktaandeel HERE is nu 70% en TT (ik weet het exacte cijfer niet) 15-20%.

Goddijn heeft gezegd dat marktaandeel naar 50% gaat. Take-rate zal toch richting de 100% gaan, kan me niet voorstellen dat er auto's zonder inbouwnavi worden verkocht in 2020.

Dus omzet Automotive kan x 4 op take-rate en x 3 op marktaandeel = x 12 = 1260 miljoen vanaf 105 nu. Maar ook alles wat daar tussen zit.

GB heeft dit uitvoerig beschreven. Ik geloof erin. Dat betekent dat we ongeacht het succes van RoadDNA ongelooflijk veel potentieel in handen hebben.

Cunsumer, wat je zegt, leuk die Spark van 600K stuks 2015 naar 1000K 2016. Bandit en Golfer beide heel goed ontvangen, slopen de concurrentie, maar of er significante omzet uit komt dit jaar betwijfel ik. PND's blijft m.i. dalen dus BU als geheel gelijkblijvende omzet, schat ik in.

TTT gaat als een speer, overname PL, prima, alleen maar goede verhalen. Dikke groei. De vraag der vragen: Wordt deze BU ooit apart naar de naz gebracht. Zo ja, dan kassa.

Licensing. Hmm....is dit waar de omzet van BOSCH vandaan moet komen? Beoordeel het maar even neutraal, kan het niet inschatten.
Ik las wel dit: Staus werden vermieden.
www.bosch-presse.de/presseforum/detai...

Bottom line, je kent me denk ik inmiddels een beetje, ik blijf m'n Taleb-strategie aanhangen. Denk dat dit aandeel een zeer, zeer negatief imago heeft opgelopen. Ik gok erop dat het sentiment ooit omdraait en dat we dan alle fases doorlopend, uiteindelijk in de overdrijvingsfase aan de andere zijde uitkomen.

Zoals Mario Draghi zich desgevraagd ooit tot de bezorgde Duitsers richtte: Keep it up.

[verwijderd]
1
quote:

shakermaker schreef op 19 maart 2016 15:20:

[...]

Take-rate is nu 27%. Marktaandeel HERE is nu 70% en TT (ik weet het exacte cijfer niet) 15-20%.

Goddijn heeft gezegd dat marktaandeel naar 50% gaat. Take-rate zal toch richting de 100% gaan, kan me niet voorstellen dat er auto's zonder inbouwnavi worden verkocht in 2020.

Dus omzet Automotive kan x 4 op take-rate en x 3 op marktaandeel = x 12 = 1260 miljoen vanaf 105 nu. Maar ook alles wat daar tussen zit.

GB heeft dit uitvoerig beschreven. Ik geloof erin. Dat betekent dat we ongeacht het succes van RoadDNA ongelooflijk veel potentieel in handen hebben.

Cunsumer, wat je zegt, leuk die Spark van 600K stuks 2015 naar 1000K 2016. Bandit en Golfer beide heel goed ontvangen, slopen de concurrentie, maar of er significante omzet uit komt dit jaar betwijfel ik. PND's blijft m.i. dalen dus BU als geheel gelijkblijvende omzet, schat ik in.

TTT gaat als een speer, overname PL, prima, alleen maar goede verhalen. Dikke groei. De vraag der vragen: Wordt deze BU ooit apart naar de naz gebracht. Zo ja, dan kassa.

Licensing. Hmm....is dit waar de omzet van BOSCH vandaan moet komen? Beoordeel het maar even neutraal, kan het niet inschatten.
Ik las wel dit: Staus werden vermieden.
www.bosch-presse.de/presseforum/detai...

Bottom line, je kent me denk ik inmiddels een beetje, ik blijf m'n Taleb-strategie aanhangen. Denk dat dit aandeel een zeer, zeer negatief imago heeft opgelopen. Ik gok erop dat het sentiment ooit omdraait en dat we dan alle fases doorlopend, uiteindelijk in de overdrijvingsfase aan de andere zijde uitkomen.

Zoals Mario Draghi zich desgevraagd ooit tot de bezorgde Duitsers richtte: Keep it up.

Grappig hoe je mijn post verdraait.

Jij zegt dat je liever niet zo ver vooruit kijkt (2019) zoals Mobileye doet en in die zelfde post haal je de geprognosticeerde omzet voor 2016 aan van 1050 miljoen.
Dan haal je automotiv aan die wel eens voor de positieve verrassing kan zorgen (we hebben het dus over 2016).

Daarop zeg ik dat ik juist denk dat automotiv het minste zal gaan verrassen omdat ... zie mijn redenen en geef ik aan dat als je verrassingen voor 2016 wil, je beter kan kijken naar Consumer. Enkel en alleen omdat ik er van overtuigd ben dat je consumenten bestedingen en waar ze dit aan uitgeven moeilijker kan peilen.

En nu kom je met een berekening van Groeibriljant (die overigens uiterst speculatief is) en ook nog eens heel ver in toekomst kijkt, zo ver als waar jij in je eerste post niet durfde te kijken.
[verwijderd]
1
quote:

gerard_ecb schreef op 19 maart 2016 15:57:

[...]
Grappig hoe je mijn post verdraait.

Jij zegt dat je liever niet zo ver vooruit kijkt (2019) zoals Mobileye doet en in die zelfde post haal je de geprognosticeerde omzet voor 2016 aan van 1050 miljoen.
Dan haal je automotiv aan die wel eens voor de positieve verrassing kan zorgen (we hebben het dus over 2016).

Daarop zeg ik dat ik juist denk dat automotiv het minste zal gaan verrassen omdat ... zie mijn redenen en geef ik aan dat als je verrassingen voor 2016 wil, je beter kan kijken naar Consumer. Enkel en alleen omdat ik er van overtuigd ben dat je consumenten bestedingen en waar ze dit aan uitgeven moeilijker kan peilen.

En nu kom je met een berekening van Groeibriljant (die overigens uiterst speculatief is) en ook nog eens heel ver in toekomst kijkt, zo ver als waar jij in je eerste post niet durfde te kijken.

Ik ben het met je eens. Voor 2016 zijn geen grote verrassingen in omzet Automotive te verwachten, jouw argumentatie lijkt mij valide.

Gelet op de reeds bestaande orderporto, de take-rate en de uitspraken van Goddijn, verwacht ikzelf wel een heel nette groei binnen deze BU de komende 3 jaar.

Ik ben daarbij van mening dat TT geen omzetprognose 2019 af zou moeten geven vanwege onzekerheden bij alle BU's. 2016 accuraat forecasten is al lastig zat.

Desondanks een omzetstijging, kunnen KPN, Altice, Aperam enz. enz. nog een puntje aan zuigen!



IEX - Forummoderator
0
quote:

Hik schreef op 19 maart 2016 10:18:

[...]

Beste Harry, ik heb dit ook wel eens eerder gezien en vind dit hoogst merkwaardig. Ik weet voor 100% zeker dat dit een foute link is aan mijn account-ID. Waarschijnlijk werkt de IEX-site met identifiers (een soort indexnummers) die eindig zijn en om de zoveel tijd wordt een op dat moment niet meer gebruikte ID-nummer gekoppeld aan een nieuw lid. Hetzelfde merkte ik toen ik een paar jaar geleden werd gebeld op mijn nieuwe mobieltje. De persoon die mij belde was er 100% van overtuigd dat het nummer dat hij belde toebehoorde aan een andere persoon, terwijl het gewoon een nieuw abonnement van mezelf betrof. Als HENK DE MODERATOR dit meeleest weet ik zeker dat hij deze lezing kan onderschrijven. Stel dat er 16 bits gebruikt worden, dan zijn er 2^16 unieke nummers uit te delen. Dat komt neer op 65536 'leden'. Op een gegeven moment is het op en moet je gaan recyclen. Als je dan niet eerst alle oude berichten weggooit van die ene persoon van wie je het ID gaat hergebruiken, dan worden ze op dat moment aan jouw naam gekoppeld.
Verder ben je gewoon niet sportief bezig door te zeggen dat mijn mening en toevallig nu dus ook die van Xynix 'merkwaardig' is. Het lijkt me gewoon de functie van dit forum om verschillende meningen te ventileren. Maar dit gewroet schiet niemand iets mee op lijkt me.

Wat mij betreft is het woord nu even aan onze gewaardeerde confrere HENK met de vraag of dit 'verwarren' van oude en nieuwe ID's inderdaad een eerder geconstateerd feit is.
"Waarschijnlijk werkt de IEX-site met identifiers (een soort indexnummers) die eindig zijn en om de zoveel tijd wordt een op dat moment niet meer gebruikte ID-nummer gekoppeld aan een nieuw lid."

Dit is in ieder geval juist. De nummers bestaan uit zeven cijfers dus theoretisch is dat mogelijk. Verder weet ik niet precies hoe dit werkt.

Groet Henk
[verwijderd]
0
quote:

IEX - Forummoderator schreef op 19 maart 2016 18:53:

[...]

"Waarschijnlijk werkt de IEX-site met identifiers (een soort indexnummers) die eindig zijn en om de zoveel tijd wordt een op dat moment niet meer gebruikte ID-nummer gekoppeld aan een nieuw lid."

Dit is in ieder geval juist. De nummers bestaan uit zeven cijfers dus theoretisch is dat mogelijk. Verder weet ik niet precies hoe dit werkt.

Groet Henk
Dankjewel Henk. Hopelijk hebben we je even niet meer nodig ;-)
Fijn weekend! Neem een pilsje van Xynix, maar wel de wekker zetten om onze Jos Verstappen op tijd te zien vertrekken!
[verwijderd]
0
@gerard_ecb

By the way, wat vind je speculatief aan de berekening van mij (en @groeibriljant)?

Totale markt = aantal units x take-rate (27% --> 100%)
Omzet TT = totale markt x marktaandeel (15-20% --> 50%)

Bij voorbaat dank voor je antwoord.

[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 19 maart 2016 19:48:

[...]

Dankjewel Henk. Hopelijk hebben we je even niet meer nodig ;-)
Fijn weekend! Neem een pilsje van Xynix, maar wel de wekker zetten om onze Jos Verstappen op tijd te zien vertrekken!
Max Verstappen...
[verwijderd]
6
quote:

Happy Chappy schreef op 19 maart 2016 09:30:



schande !!, t beste forum met een encyclopedie voor kennis en je kan een ieder vragen en je krijgt nog antwoord ook, is nu niet verziekt door Mickey Mouse Posters - daar kun je gewoon overheen lezen - Neen, dit forum gaat de vernieling ingereden worden door een handvol van de beste Posters die je op een forum kan hebben, die nu met geslepen messen tegenover elkaar staan.

wat een waanzin , je moet andersdenkenden aanhoren, neem van mij aan het betaald een andere mening te horen, je hoeft het niet te volgen. zo maak je iedereen kopschuw, niemand durft dadelijk meer te zeggen wat hij denkt, want stroomt het tegen t algemeen in, dan heien ze je in de grond.

belachelijk en dit allemaal onder top kwaliteit posters [...] Mister TT, is er maar één op dit forum en die verdiend respect, klaar - maar hij moet ook wel mans genoeg zijn af en toe een stoot op de kin te nemen.

spreek je over 2 week Eva, be good, want de kans op beterend nieuws is veel groter dan nu nog extra negatieve impuls, enkel we moeten geduld opbrengen en erop wachten, het lager graviteren in dunne volumes kan nog wat doorzetten, moeten we de pijn nog maar even nemen.
Misschien heb je wel helemaal gelijk, happy chappy.

Ik heb afgelopen week bij elkaar misschien een uurtje of 20 geslapen. Dat hakt er in. En vervolgens ga ik flink de discussie aan met Hik en met Xynix. Ik sta nog steeds inhoudelijk 100% achter wat ik zei, maar laat iedereen maar voor zichzelf bepalen welke info hij wat mee kan of niet.

Heb mezelf net een massage cadeau gedaan (zonder happy chappy) en toen dacht ik: waar gaat het eigenlijk over?

Ik ga, als ik weer deelneem, op een andere manier weer meedoen. Kortere berichten (voor de verandering eens geen 10 maar 3 alinea's) en als ik op iemand reageer dan alleen op de inhoud en niet op de motieven die iemand heeft om dat te posten. Dan moeten de mensen die meelezen voor zichzelf maar bepalen wat ze valide en minder valide argumenten vinden.

Ik kan eens per 24 uur mijn alias veranderen, dus nu heet ik nog even [verwijderd]. Ik vond het best geestig dat dat kan.

Cheers en gegroet!
[verwijderd]
1
quote:

TKR schreef op 19 maart 2016 21:22:

[...]
Max Verstappen...
Jos brengt zijn zoon, want die heeft nog geen rijbewijs.
Dus eerst rijdt Jos en dan Max..
[verwijderd]
0
quote:

shakermaker schreef op 19 maart 2016 20:30:

@gerard_ecb

By the way, wat vind je speculatief aan de berekening van mij (en @groeibriljant)?

Totale markt = aantal units x take-rate (27% --> 100%)
Omzet TT = totale markt x marktaandeel (15-20% --> 50%)

Bij voorbaat dank voor je antwoord.

Eigenlijk alles. Je gaat namelijk uit van een markt die veranderd en gaat er daarbij vanuit dat de aantallen die je hier noemt gehaald worden. Dus take rate naar 100%, meer dan .100% kan niet en je schreef dat jij denkt dat er in 2020 geen auto's meer verkocht worden zonder Indash navigatie. Ik denk van wel.
Ten tweede gaan jullie er van uit dat wat HG zegt, dat ze een marktaandeel gaan behalen van 50%, waar is. Hebben ze nu niet dus speculatief.
Ook gaan jullie er van uit dat er hetzelfde aantal auto's verkocht worden als nu. Ook speculatief. Onderzoeken wijzen uit dat de jeugd van nu de auto niet meer zo als een status symbool zien, verder is het samen gebruiken van middelen veel meer in trek bij de jeugd, dus bezit is minder noodzakelijk, ook daar wordt aan voorbij gegaan. De aantal verkochte auto's kunnen wel eens af nemen.
Ook wordt er uitgegaan van een vergoeding per auto zoals wij deze nu kennen. Is dat wel zo of gaat er doordat er meer gebruik van gemaakt wordt ook een andere vergoeding betaald worden? Speculatief dus.

Dit zijn er een paar en zo zijn er nog veel meer te bedenken.
relpinda
1
quote:

[Verwijderd schreef:

id=9253960 date=201603192124]
[...]

Misschien heb je wel helemaal gelijk, happy chappy.

Ik heb afgelopen week bij elkaar misschien een uurtje of 20 geslapen. Dat hakt er in. En vervolgens ga ik flink de discussie aan met Hik en met Xynix. Ik sta nog steeds inhoudelijk 100% achter wat ik zei, maar laat iedereen maar voor zichzelf bepalen welke info hij wat mee kan of niet.

Heb mezelf net een massage cadeau gedaan (zonder happy chappy) en toen dacht ik: waar gaat het eigenlijk over?

Ik ga, als ik weer deelneem, op een andere manier weer meedoen. Kortere berichten (voor de verandering eens geen 10 maar 3 alinea's) en als ik op iemand reageer dan alleen op de inhoud en niet op de motieven die iemand heeft om dat te posten. Dan moeten de mensen die meelezen voor zichzelf maar bepalen wat ze valide en minder valide argumenten vinden.

Ik kan eens per 24 uur mijn alias veranderen, dus nu heet ik nog even [verwijderd]. Ik vond het best geestig dat dat kan.

Cheers en gegroet!
@Justin, Helemaal top, ik en en weet zeker bijna iedereen zal er blij mee zijn met dit besluit van je.

Lekker inhoudelijk en maak er zeker geen dagtaak van!
Welcome back.

Gezellig en LZA
[verwijderd]
0
Offtopic.

Over empathie in design. En weer een software bedrijf dat gewoon effe 2,8 miljard waard is...

Slack CEO Stewart Butterfield.

One of the first things Slack CEO Stewart Butterfield says to job candidates during interviews is, "Tell me your story."

He wants to know: How much of your success came down to luck, and how well do you appreciate that factor?

Butterfield attributes 98 percent of his own success to luck, and prefers candidates who cite a similarly high percentage in their answers. He says he has known people who weren't professionally successful despite their talents, character, and other merits.

"It's difficult for me to think that there was something wrong with them," he said Monday during the Wisdom 2.0 conference in San Francisco.

Hiring people who realize hard work doesn't pay off without a few big breaks isn't just about cohesion in the workplace or steering away from an overly cocky crowd in the office. Butterfield says the humility he's seeking in candidates indicates empathy, and Slack needs its employees to be empathetic for the company — which has proclaimed itself the fastest growing business app ever — to succeed.

"It's very difficult to design something for someone if you have no empathy," he said.

Valued at $2.8 billion, Slack grew to 1.7 million users within 20 months of its launch two years ago. The company now has about 380 employees.

Butterfield likens the role of empathy in creating and scaling something customers like to hosting a guest in your home. An empathetic host anticipates a person's needs, taking care of small things like placing towels on the edge of a bed so there's no confusion as to which towels the guest should use.

Expanding on the topic of anticipating the needs of customers, Butterfield mentioned that diversity among employees is key. If you don't have people who come from different backgrounds and experiences, you'll miss out on meeting the needs of groups of customers.

"If you're not hiring from some groups of the population, then you're obviously missing out" on something, he said.

Read the original article on Inc.. Copyright 2016. Follow Inc. on Twitter.
[verwijderd]
0
quote:

[Verwijderd schreef:

id=9253960 date=201603192124]
[...]

Misschien heb je wel helemaal gelijk, happy chappy.

Ik heb afgelopen week bij elkaar misschien een uurtje of 20 geslapen. Dat hakt er in. En vervolgens ga ik flink de discussie aan met Hik en met Xynix. Ik sta nog steeds inhoudelijk 100% achter wat ik zei, maar laat iedereen maar voor zichzelf bepalen welke info hij wat mee kan of niet.

Heb mezelf net een massage cadeau gedaan (zonder happy chappy) en toen dacht ik: waar gaat het eigenlijk over?

Ik ga, als ik weer deelneem, op een andere manier weer meedoen. Kortere berichten (voor de verandering eens geen 10 maar 3 alinea's) en als ik op iemand reageer dan alleen op de inhoud en niet op de motieven die iemand heeft om dat te posten. Dan moeten de mensen die meelezen voor zichzelf maar bepalen wat ze valide en minder valide argumenten vinden.

Ik kan eens per 24 uur mijn alias veranderen, dus nu heet ik nog even [verwijderd]. Ik vond het best geestig dat dat kan.

Cheers en gegroet!
Als je zou deelnemen, zou ik dat heel tof vinden. Je bent een waardevol lid (zoals je vast en zeker hebt gemerkt). Je bent van harte welkom!

Justin, we just can't do without you! ;-)
[verwijderd]
1
quote:

gerard_ecb schreef op 19 maart 2016 21:32:

[...]
Eigenlijk alles. Je gaat namelijk uit van een markt die veranderd en gaat er daarbij vanuit dat de aantallen die je hier noemt gehaald worden. Dus take rate naar 100%, meer dan .100% kan niet en je schreef dat jij denkt dat er in 2020 geen auto's meer verkocht worden zonder Indash navigatie. Ik denk van wel.
Ten tweede gaan jullie er van uit dat wat HG zegt, dat ze een marktaandeel gaan behalen van 50%, waar is. Hebben ze nu niet dus speculatief.
Ook gaan jullie er van uit dat er hetzelfde aantal auto's verkocht worden als nu. Ook speculatief. Onderzoeken wijzen uit dat de jeugd van nu de auto niet meer zo als een status symbool zien, verder is het samen gebruiken van middelen veel meer in trek bij de jeugd, dus bezit is minder noodzakelijk, ook daar wordt aan voorbij gegaan. De aantal verkochte auto's kunnen wel eens af nemen.
Ook wordt er uitgegaan van een vergoeding per auto zoals wij deze nu kennen. Is dat wel zo of gaat er doordat er meer gebruik van gemaakt wordt ook een andere vergoeding betaald worden? Speculatief dus.

Dit zijn er een paar en zo zijn er nog veel meer te bedenken.

Zijn inschatting van take rare is inderdaad veel te positief. Er zijn echter ook andere (positieve) variabelen. Het gaat ook om de vraag welk bedrag dat TT per auto kan vangen. Of dat nu maps zijn of iets anders.

1) Ik zou uit gaan van 70%, wat Harman en onderzoeken ook aangeven.
2) Gelijkblijvende auto volumes lijkt me een net uitgangspunt. Jeugd ziet auto niet als status symbool en car sharing. Aan de andere kant ook groeiende middenklasse in bepaalde landen. (incl. de US als t aan Bernie Sanders ligt)
3) Door ADAS worden ook meer geavanceerde producten verkocht, wat ASP verhoogt
4) TT heeft een aantal nieuwe services zoals losse navigatie software. Het gemiddelde aantal tomtom diensten per auto kan omhoog.
5) 50% marktaandeel in maps. Ik denk dat Goddijn zijn uitspraken baseerde op de huidige win-rate. Dus hoeveel procent van de opdrachten waar ze nu op pitchen halen ze binnen en hoeveel verliezen ze. Mooie info uit Carlo vd W trouwens, dat bij traffic aanbestedingen een score van 13 uit 13 was gerealiseerd.
[verwijderd]
0
quote:

TKR schreef op 19 maart 2016 21:22:

[...]
Max Verstappen...
Oeps...dikke vinger.....Beter dat Max rijdt inderdaad ;-)
[verwijderd]
0
quote:

gerard_ecb schreef op 19 maart 2016 21:32:

[...]
Eigenlijk alles. Je gaat namelijk uit van een markt die veranderd en gaat er daarbij vanuit dat de aantallen die je hier noemt gehaald worden. Dus take rate naar 100%, meer dan .100% kan niet en je schreef dat jij denkt dat er in 2020 geen auto's meer verkocht worden zonder Indash navigatie. Ik denk van wel.
Ten tweede gaan jullie er van uit dat wat HG zegt, dat ze een marktaandeel gaan behalen van 50%, waar is. Hebben ze nu niet dus speculatief.
Ook gaan jullie er van uit dat er hetzelfde aantal auto's verkocht worden als nu. Ook speculatief. Onderzoeken wijzen uit dat de jeugd van nu de auto niet meer zo als een status symbool zien, verder is het samen gebruiken van middelen veel meer in trek bij de jeugd, dus bezit is minder noodzakelijk, ook daar wordt aan voorbij gegaan. De aantal verkochte auto's kunnen wel eens af nemen.
Ook wordt er uitgegaan van een vergoeding per auto zoals wij deze nu kennen. Is dat wel zo of gaat er doordat er meer gebruik van gemaakt wordt ook een andere vergoeding betaald worden? Speculatief dus.

Dit zijn er een paar en zo zijn er nog veel meer te bedenken.

Helder. Het is per definitie speculatie, want het gaat over de onzekere toekomst. Zijn we het natuurlijk over eens.

Laat ik het dan zo zeggen; 50% marktaandeel en 100% take-rate is een best case scenario. Totaal aantal auto's als de markt en de prijs per systeem laat ik buiten beschouwing.

Ander scenario. 30% marktaandeel. 54% take-rate.
Gaat de omzet BU naar >300 miljoen. Komt er (los polsje) 100 miljoen bruto winst bij. 42 cent p/a.

Laat het marktaandeel gelijk blijven. 54% take-rate. Is het 50 miljoen (21 cent).

Voor 1 BU.


[verwijderd]
0
quote:

[Verwijderd schreef:

id=9253962 date=201603192129]
[...]

Jos brengt zijn zoon, want die heeft nog geen rijbewijs.
Dus eerst rijdt Jos en dan Max..
Haha, thnx for saving my ass!
[verwijderd]
0
quote:

[Verwijderd schreef:

id=9253984 date=201603192205]
[...]

Zijn inschatting van take rare is inderdaad veel te positief. Er zijn echter ook andere (positieve) variabelen. Het gaat uiteindelijk gewoon om het bedrag dat TT per auto kan vangen. Of dat nu maps zijn of iets anders.

1) Ik zou uit gaan van 70%, wat Harman en onderzoeken ook aangeven. Nog steeds meer dan twee keer zo veel als nu
2) Gelijkblijvende auto volumes lijkt me een net uitgangspunt. Jeugd ziet auto niet als status symbool en je hebt ook car sharing. Aan de andere kant ook groeiende middenklasse in bepaalde landen. (incl. de US als Bernie Sanders president van de usa wordt)
3) Door rij assistentie systemen worden ook meer geavanceerde producten verkocht, wat de maps ASP verhoogt
4) TT heeft een aantal nieuwe services zoals losse navigatie software. Het gemiddelde aantal tomtom diensten per auto gaat dus omhoog.
5) 50% marktaandeel in maps. Ik denk dat het moet kunnen en een SNS zit ook op 45%. Maar goed, je kunt ook wat voorzichtiger op 40% gaan zitten. Ik denk dat Goddijn zijn uitspraken baseerde op de huidige win-rate. Dus hoeveel procent van de opdrachten waar ze nu op pitchen halen ze binnen en hoeveel verliezen ze. Dat zal dan nu rond de 50% liggen. Maar er zijn natuurlijk ook contracten die HERE nu heeft die nog wel even doorlopen voordat er weer een nieuwe aanbesteding komt. Mooie info uit Carlo vd W trouwens, dat bij traffic aanbestedingen een score van 13 uit 13 was gerealiseerd.
Hij vroeg wat ik er speculatief aan vond en wat je hierboven zegt dat geloof ik ook wel maar is natuurlijk allemaal speculatie en dus speculatief.
Wel goed dat je terug bent en de naamswijziging naar verwijderd vond ik in ieder geval heel grappig en goed gevonden. Ik had het ook helemaal niet door tot, ik dacht dat het Riet was, meldde dat het anders geschreven was en jij weer begon te reageren.

3.389 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 ... 166 167 168 169 170 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 13:49
Koers 5,505
Verschil +0,045 (+0,82%)
Hoog 5,560
Laag 5,450
Volume 291.508
Volume gemiddeld 313.662
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront