TomTom « Terug naar discussie overzicht

AFM melding vermeend marktmisbruik

116 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
[verwijderd]
6
Ondanks dat ik via het forum wordt tegengewerkt door bepaalde (betaalde?) bashers, bij deze de melding aan de AFM van vermeend marktmisbruik.

Ik denk dat het zeer verstandig is dat een ieder die ook discutabele gedachten heeft bij de recente koersbewegingen, de vreemde wijzigingen in de beschermingswal en de non-communicatie actie onderneemt. Samen staan we sterker en je kunt beter nu actie ondernemen dan straks als het te laat is. Via onderstaande link kun je eenvoudig je melding doorgeven:

www.afm.nl/nl/consumenten/contact.aspx
koersmanipulatie of voorwetenschap melden

[verwijderd]
12
L.S.

Bij deze wil ik melding maken van vermeend marktmisbruik in het aandeel TomTom.

Op 16 oktober 2012 berichtten de media (oa. de Telegraaf) dat de bestuurders/grootaandeelhouders van TomTom wellicht een beursexit overwegen. In het door SNS geschetste scenario zouden de grootaandeelhouders het bedrijf voor €6 van de beurs halen.
(http://www.telegraaf.nl/dft/20942087/__Argwaan_Apple_scenario_TomTom__.html)
Eerder in 2012 was er in de media ook al sprake van dergelijke berichtgeving.
De afgelopen maanden zie je deze geruchten volop terug; o.a. op beleggersfora zoals IEX.NL. Kortom; het is niet 1 los bericht maar een langere periode waarin vanuit diverse bronnen deze geruchten verschijnen. Zeer wel mogelijk dus dat het gezegde “Waar rook is, is vuur.” van toepassing is.

Ondertussen zijn er meer dan opvallende koersbewegingen (zie de koersvorming in de afgelopen maanden en met name de laatste periode).
Deze gaan vergezeld van de melding van disproportioneel grote shortposities in het aandeel TomTom. AKO heeft recent haar positie nog uitgebreid en heeft nu zelfs 3,5%. (relatief t.o.v. free float 8,75%)

Het is om de volgende redenen uitermate vreemd om short te gaan c.q. short te blijven zitten in het aandeel TomTom:
de recente afbouw van de schulden naar vrijwel nul; verwachte kaspositie eind 2013 €100 miljoen
de succesvolle transitie van hardware (pnd-kastjes) naar content&services met hogere marges;
winstgevendheid en voldoende mogelijkheden om te investeren (ook in 2013 wordt winst verwacht);
de introductie en aankondiging van enkele veelbelovende nieuwe producten, (kosten dus grotendeels reeds gemaakt in 2011/2012);
het afsluiten van megadeals in zowel de Telecom (o.a. Apple, BlackBerry,China-Autonav, Intel Telemap) als Automotive (Fiat, Renault, BMW, Peugeot/Citroen, Qoros, Toyota, Mercedes) die vooral in de periode 2014 en de jaren daarna voor een naar verwachting forse groei gaan zorgen (ook voor deze deals worden in de periode 2012/2013 de nodige kosten gemaakt terwijl de inkomsten grotendeels vanaf 2014 op gang komen; desondanks blijft TomTom voldoende winstgevend);

Het wordt helemaal vreemd als deze disproportioneel grote shortpositie wordt afgezet tegen de zeer beperkte free float van het aandeel TomTom (grofweg 40%; rest in handen oprichters/bestuurders en grootaandeelhouders; reken je BNP ook mee, dan is de free float zelfs nog lager dan 40%). Bij de huidige shortposities van 6,21% komt de relatieve shortpositie op 15,53%.

Er is er op 8 maart 2013 aangekondigd dat Toine van Laack van grootaandeelhouder Janivo toetreedt tot de de RvC van TomTom. Vreemd aan dit persbericht is dat er tegelijkertijd melding wordt gemaakt van het wijzigen van de beschermingswal (verplaatsen van het recht op uitgifte van 100% van de preferente aandelen naar de Stichting Continuïteit TomTom ). Zie bijgaande link:
corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
Wellicht wordt dit gedaan om de overige aandeelhouders bij een exit de mogelijkheden tot een eigen fairness opinion te ontnemen en een gang naar de rechter te bemoeilijken/blokkeren. Ook het momentum is opvallend omdat een exit tegen een lage koers in de loop van 2013, en helemaal vanaf 2014 als de groei terugkeert, steeds lastiger zal worden.
Janivo heeft verder recent middelen vrij gemaakt door haar aandelenbelang in Holland Colours ten gelde te maken.

Het vermoeden bestaat dat, mede gezien de hierboven vermelde vreemde omstandigheden en onlogische koersbewegingen, er sprake is van koersmanipulatie. Het lijkt erop dat een partij als AKO via shortgaan de koers drukt c.q. tracht te drukken naar een niveau rond de €3. Normaliter zou gezien de positieve ontwikkelingen, de toekomstverwachting en de megadeals eerder een koers van €5 mogen worden verwacht. Bij een exitpremie van 70% scheelt deze koersmanipulatie de grootaandeelhouders grofweg € 300.000.000,-- in de aankoop van de free float. Een partij als AKO zou in deze constructie mogelijk worden ingedekt door 1 of meerdere grootaandeelhouders, of een door haar ingeschakelde bank, via een constructie waarbij de geshorte aandelen kunnen worden aangekocht voor een vaste prijs c.q. er zijn bepaalde garanties verstrekt.
AKO heeft overigens een niet geheel zuiver verleden. Er schijnt zelfs een officiële FSA procedure tegen ex-AKO partner Anjan Ahmad te lopen naar insider trading.

Bij deze dan ook het verzoek om de vermeende marktmanipulatie in het aandeel TomTom door mogelijk 1 of meerdere grootaandeelhouders en shortpartijen te onderzoeken.

In afwachting van uw reactie, verblijf ik,

Hoogachtend,

[verwijderd]
0
In ieder geval alvast een AB voor de tijd en moeite die je er in hebt gestoken Albert. Al ben ik wel van mening, dat je te snel bepaalde verbanden trekt (o.a. het bericht Janivo/beschermingswal) Ben wel benieuwd naar wat voor antwoord je krijgt.
bart1805
1
Feiten en fictie (of hoop zo je wilt) lopen volledig door elkaar. Uitstekend voorbeeld van de manier waarop een TomTom belegger die flink op verlies staat zichzelf en anderen er van probeert te overtuigen dat het aan alles ligt behalve aan hemzelf.
[verwijderd]
3
De snelle reactie van bart1805 had ik wel verwacht. Damage control?

Wat is er mis met een AFM onderzoek?

Mensen laat je niet in de luren leggen en doe mee!!!! Een melding is binnen een paar minuten geregeld via de link.

www.afm.nl/nl/consumenten/contact.aspx
koersmanipulatie of voorwetenschap melden
[verwijderd]
1
[Modbreak IEX]: Gelieve niet over elkaar te discussiëren, bericht is bij dezen verwijderd.]
[verwijderd]
0
quote:

exit Q1-2013 schreef op 18 maart 2013 09:10:

De snelle reactie van bart1805 had ik wel verwacht. Damage control?

Wat is er mis met een AFM onderzoek?

Mensen laat je niet in de luren leggen en doe mee!!!! Een melding is binnen een paar minuten geregeld via de link.

www.afm.nl/nl/consumenten/contact.aspx
koersmanipulatie of voorwetenschap melden

Je kunt ze beter nu al wakker schudden bij het AFM dan na een eventuele exit.
Goed werk en een wel verdiende AB
[verwijderd]
0
quote:

vinno777 schreef op 18 maart 2013 08:58:

In ieder geval alvast een AB voor de tijd en moeite die je er in hebt gestoken Albert. Al ben ik wel van mening, dat je te snel bepaalde verbanden trekt (o.a. het bericht Janivo/beschermingswal) Ben wel benieuwd naar wat voor antwoord je krijgt.
Ook van mij een dik verdiende AB Exit, ik had eigenlijk niet meer verwacht dat je hiermee zou komen.

Trouwens niet iedereen werkt jou hier tegen en we weten nu onderhand wel dat er al dan niet betaalde bashers zijn en dat soort figuren kunnen helaas hun gang gaan
[verwijderd]
1
Heb de mail al versruurt naar het AFM.
Eens zien wat ze er mee doen.
Als ze meerdere klachten binnen krijgen over Tomtom zullen ze toch iets moeten ondernemen.
B_B
1
[verwijderd]
0
ik probeer me te verplaatsen in een AFM-er die hier iets mee moet doen of nog een paar stappen verder een beslissing moet nemen om onderzoek in te stellen. Het is een mooi geschreven verhaal maar is er nu sprake van onrechtmatig handelen door een van de genoemde partijen...SNS, TomTom, AKO, Janivo?
Ik zou niemand voor een rechter kunnen halen met de kans dat ik (iets) win..
[verwijderd]
0
quote:

TKR schreef op 18 maart 2013 09:25:

Heb de mail al versruurt naar het AFM.
Eens zien wat ze er mee doen.
Als ze meerdere klachten binnen krijgen over Tomtom zullen ze toch iets moeten ondernemen.
Bedankt. Hoe meer meldingen, hoe beter. Samen staan we sterk.
En het is 1 minuutje werk.
[verwijderd]
0
[quote alias=bart1805 id=6803943 date=201303180905]
Feiten en fictie (of hoop zo je wilt) lopen volledig door elkaar. Uitstekend voorbeeld van de manier waarop een TomTom belegger die flink op verlies staat zichzelf en anderen er van probeert te overtuigen dat het aan alles ligt behalve aan hemzelf.
[/quot

Ach, na lang zoeken wordt er altijd wel een stok gevonden waar men mee kan slaan.
[verwijderd]
0
quote:

Henk.L. schreef op 18 maart 2013 09:39:

[quote alias=bart1805 id=6803943 date=201303180905]
Feiten en fictie (of hoop zo je wilt) lopen volledig door elkaar. Uitstekend voorbeeld van de manier waarop een TomTom belegger die flink op verlies staat zichzelf en anderen er van probeert te overtuigen dat het aan alles ligt behalve aan hemzelf.
[/quot

Ach, na lang zoeken wordt er altijd wel een stok gevonden waar men mee kan slaan.
Net zoals jou maatje Bart na lang zoeken steeds met iets negatiefs komt.
sappas
0
quote:

exit Q1-2013 schreef op 18 maart 2013 09:31:

[...]

Bedankt. Hoe meer meldingen, hoe beter. Samen staan we sterk.
En het is 1 minuutje werk.
Ook van mij een AB'tje.

Groetjes,

Sappas
[verwijderd]
0
quote:

exit Q1-2013 schreef op 18 maart 2013 08:49:

L.S.

Bij deze wil ik melding maken van vermeend marktmisbruik in het aandeel TomTom.

Op 16 oktober 2012 berichtten de media (oa. de Telegraaf) dat de bestuurders/grootaandeelhouders van TomTom wellicht een beursexit overwegen. In het door SNS geschetste scenario zouden de grootaandeelhouders het bedrijf voor €6 van de beurs halen.
(http://www.telegraaf.nl/dft/20942087/__Argwaan_Apple_scenario_TomTom__.html)
Eerder in 2012 was er in de media ook al sprake van dergelijke berichtgeving.
De afgelopen maanden zie je deze geruchten volop terug; o.a. op beleggersfora zoals IEX.NL. Kortom; het is niet 1 los bericht maar een langere periode waarin vanuit diverse bronnen deze geruchten verschijnen. Zeer wel mogelijk dus dat het gezegde “Waar rook is, is vuur.” van toepassing is.

Ondertussen zijn er meer dan opvallende koersbewegingen (zie de koersvorming in de afgelopen maanden en met name de laatste periode).
Deze gaan vergezeld van de melding van disproportioneel grote shortposities in het aandeel TomTom. AKO heeft recent haar positie nog uitgebreid en heeft nu zelfs 3,5%. (relatief t.o.v. free float 8,75%)

Het is om de volgende redenen uitermate vreemd om short te gaan c.q. short te blijven zitten in het aandeel TomTom:
de recente afbouw van de schulden naar vrijwel nul; verwachte kaspositie eind 2013 €100 miljoen
de succesvolle transitie van hardware (pnd-kastjes) naar content&services met hogere marges;
winstgevendheid en voldoende mogelijkheden om te investeren (ook in 2013 wordt winst verwacht);
de introductie en aankondiging van enkele veelbelovende nieuwe producten, (kosten dus grotendeels reeds gemaakt in 2011/2012);
het afsluiten van megadeals in zowel de Telecom (o.a. Apple, BlackBerry,China-Autonav, Intel Telemap) als Automotive (Fiat, Renault, BMW, Peugeot/Citroen, Qoros, Toyota, Mercedes) die vooral in de periode 2014 en de jaren daarna voor een naar verwachting forse groei gaan zorgen (ook voor deze deals worden in de periode 2012/2013 de nodige kosten gemaakt terwijl de inkomsten grotendeels vanaf 2014 op gang komen; desondanks blijft TomTom voldoende winstgevend);

Het wordt helemaal vreemd als deze disproportioneel grote shortpositie wordt afgezet tegen de zeer beperkte free float van het aandeel TomTom (grofweg 40%; rest in handen oprichters/bestuurders en grootaandeelhouders; reken je BNP ook mee, dan is de free float zelfs nog lager dan 40%). Bij de huidige shortposities van 6,21% komt de relatieve shortpositie op 15,53%.

Er is er op 8 maart 2013 aangekondigd dat Toine van Laack van grootaandeelhouder Janivo toetreedt tot de de RvC van TomTom. Vreemd aan dit persbericht is dat er tegelijkertijd melding wordt gemaakt van het wijzigen van de beschermingswal (verplaatsen van het recht op uitgifte van 100% van de preferente aandelen naar de Stichting Continuïteit TomTom ). Zie bijgaande link:
corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
Wellicht wordt dit gedaan om de overige aandeelhouders bij een exit de mogelijkheden tot een eigen fairness opinion te ontnemen en een gang naar de rechter te bemoeilijken/blokkeren. Ook het momentum is opvallend omdat een exit tegen een lage koers in de loop van 2013, en helemaal vanaf 2014 als de groei terugkeert, steeds lastiger zal worden.
Janivo heeft verder recent middelen vrij gemaakt door haar aandelenbelang in Holland Colours ten gelde te maken.

Het vermoeden bestaat dat, mede gezien de hierboven vermelde vreemde omstandigheden en onlogische koersbewegingen, er sprake is van koersmanipulatie. Het lijkt erop dat een partij als AKO via shortgaan de koers drukt c.q. tracht te drukken naar een niveau rond de €3. Normaliter zou gezien de positieve ontwikkelingen, de toekomstverwachting en de megadeals eerder een koers van €5 mogen worden verwacht. Bij een exitpremie van 70% scheelt deze koersmanipulatie de grootaandeelhouders grofweg € 300.000.000,-- in de aankoop van de free float. Een partij als AKO zou in deze constructie mogelijk worden ingedekt door 1 of meerdere grootaandeelhouders, of een door haar ingeschakelde bank, via een constructie waarbij de geshorte aandelen kunnen worden aangekocht voor een vaste prijs c.q. er zijn bepaalde garanties verstrekt.
AKO heeft overigens een niet geheel zuiver verleden. Er schijnt zelfs een officiële FSA procedure tegen ex-AKO partner Anjan Ahmad te lopen naar insider trading.

Bij deze dan ook het verzoek om de vermeende marktmanipulatie in het aandeel TomTom door mogelijk 1 of meerdere grootaandeelhouders en shortpartijen te onderzoeken.

In afwachting van uw reactie, verblijf ik,

Hoogachtend,

now we are talking !
goed doorzien
harrysnel
0
Ben positief over het bedrijf TomTom en zie de koers op termijn hoger gaan. Heb dan ook longpositie in aandelen/opties.

Wat is nu eigenlijk de klacht? Short gaan is gelukkig niet verboden (essentieel m.i. voor een goede marktwerking), wat is nu het vermeende marktmisbruik? Koersvorming kan niet voldoen aan de eigen verwachtingen maar dat heeft te maken met een interpretatie van de waarde van TT die in de eigen beleving hoger ligt.

-Over geruchten op forum en mening SNS schrijf je: Zeer wel mogelijk dus dat het gezegde “Waar rook is, is vuur.” van toepassing is.Ook goed mogelijk dus dat het onzin is.
-Meer dan opovallende koersbewegingen.Wat is dat? Iets wat jij opvallend vindt is geen maatstaf. Kijk eens naar het gerommel bij andere aandelen, tip: kijk bv eens naar Hunter Douglas om beeld te verruimen.
-disproportioneel grote shortposities , weer geen onderbouwing. Shortposities zijn pas kort openbaar dus geen historisch vergelijk en bovendien pas bij een grens melden dus onderliggend kan het heel anders zijn. In VS worden shortposities al lang openbaar gemaakt, kijk daar eens en vertel dan of TT short disproportioneel is.
-"Het is om de volgende redenen uitermate vreemd om short te gaan c.q. short te blijven zitten in het aandeel TomTom:"...weer eigen mening. Lijkt me waarschijnlijk dat je dit idee ook had bij koers van E8, dat was dus niet "dom" toen en of het nu "dom" is moet nog blijken..
-"Janivo heeft verder recent middelen vrij gemaakt door haar aandelenbelang in Holland Colours ten gelde te maken...". Ze hebben 43.740 aandelen verkocht tegen laten we zeggen E20 gemiddeld = nog geen miljoen:)..

www.afm.nl/nl/professionals/registers...

Kort: AFM kan hier niets mee, allemaal speculatie. Waardeer de inspanning en hoor graag het antwoord als dat er komt. Wil ook graag dat het aandeel omhoog gaat:).
[verwijderd]
0
@harrysnel

De klacht is vermeende marktmanipulatie.

Ruim 15% short is disproportioneel veel. Zeker gezien de schulden die naar nul zijn afgebouwd, de winstgevendheid, de nieuwe producten in de pijplijn en de gesloten megadeals die vanaf 2014 zeer fors gaan bijdragen.

Als lange termijn belegger in TomTom zou je juist blij moeten zijn met een AFM onderzoek. Vanaf 2014 gaat de koers omhoog en bij een exit voor een prikkie wordt je dat ontnomen.
116 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil -1,090 (-14,98%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 227.592

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront