CDA verwerpt kilometerheffing
18 maart 2010, 16:25 | BNR.nl
Demissionair verkeersminister Camiel Eurlings erkent dat zijn plannen voor de kilometerheffing van de baan zijn. Vandaag keerde ook het CDA zich tegen het project, waardoor een politieke meerderheid ver te zoeken is. Ook al heeft de Tweede Kamer de kilometerheffing controversieel verklaard en mag het demissionaire kabinet er niets meer mee doen: het CDA wil nog een extra garantie dat het plan écht van de baan is. CDA-parlementariër Ger Koopmans vroeg Eurlings daarom om het woord uit al zijn nog lopende beleidsplannen te schrappen.
Andere fracties vonden het spoeddebat van donderdag niet meer nodig nu de kilometerheffing on hold staat, maar het CDA wil het per se laten doorgaan.
Demissionair minister Eurlings regeerde donderdag al een beetje over zijn graf heen. In het debat over de kilometerheffing deed hij een beroep op alle fracties in de Tweede Kamer om toekomstige systemen van kilometerbeprijzing eerlijk te houden.
Het systeem van kilometerheffing zoals hij dat tot voor kort bepleitte, wordt vooralsnog dus niet uitgevoerd. ,,Dat plan, voortkomend uit het kabinetsakkoord, heb ik altijd verdedigd. Maar ik wilde wel dat het eerlijk zou worden uitgevoerd en dat er draagvlak voor zou zijn. Daarom wilde ik dat de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting op termijn zouden worden afgeschaft.''
Eurlings zei dat hij met grote interesse gaat kijken naar de verkiezingsprogramma's van de verschillende partijen. ,,Maar ik wil u zeggen: let collectief op uw zaak. Wat er straks ook komt, houdt u vast aan het principe van eerlijkheid. Schaf die andere belastingen af als er kilometerbeprijzing komt. Laat dat principe niet los.''
Toch nog een missie
GroenLinks-woordvoerder Ineke van Gent noemde het een hartstochtelijke oproep van de minister. ,,U bent demissionair, maar hebt toch nog een missie.''
CDA-woordvoerder Ger Koopmans wilde vooral van de minister horen of hij in wegbesluiten die hij nu nog wel mag nemen, het idee van kilometerheffing uit zijn hoofd wil halen. Dat kan van belang zijn, omdat de te verwachten verkeersstroom bijvoorbeeld bepaalt of er drie of vier rijstroken moeten worden gepland. Als overheden beslissingen nemen met in hun achterhoofd het idee dat op het tracé later kilometerheffing wordt ingevoerd, zouden ze wellicht minder rijstroken inplannen. Koopmans wil dat niet.
De CDA-minister is dat met hem eens. ,,Dat zeg ik van harte toe, dat zal ik niet doen. Ik ga bij komende projecten niet beknibbelen; er komt geen strook minder'', beloofde Eurlings.