Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

CDA draagt kilometreheffing ten grave

57 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
[verwijderd]
0
Juist weg met dat gedrocht !!!!!!

Het CDA wil het woord kilometerheffing voorlopig niet meer tegenkomen. Er mag ook geen geld meer aan worden besteed. De kans dat de omstreden heffing er ooit nog komt, lijkt daarmee verkeken.

Tweede Kamerlid Ger Koopmans, woordvoerder verkeer van het CDA, wil over de heffing morgen in debat met demissionair minister van verkeer en partijgenoot van Koopmans Camiel Eurlings. Koopmans wil nog radicaler breken met de kilometerheffing dan Eurlings vandaag per brief al deed.

De demissionnair minister stuurde een brief aan de Kamer waarin hij duidelijk maakt dat hij stopt met voorbereidingen voor het invoeren van de kilometerheffing, omdat de Kamer dat onderwerp controversieel heeft verklaard. Het demissionaire kabinet zal het onderwerp in de komende periode niet meer aanpakken.

Ook stelt de CDA-bewindsman in zijn brief geen nieuwe financiële verplichtingen aan te gaan voor het project. Met het systeem zouden miljarden zijn gemoeid.

Koopmans vindt dat Eurlings daarmee nog niet ver genoeg gaat. „Met zijn brief zet de minister de kilometerheffing op sterk water, maar we moeten nog tracébesluiten nemen waarin de heffing als een van de alternatieven wordt genoemd. Die onduidelijkheid moet eruit. We willen geen schemerwerkelijkheid”, schetst Koopmans.

Het CDA is nooit een groot voorstander van de kilometerheffing en zijn voorgangers geweest. Het heeft ook altijd gezegd dat een heffing geen 'autootje pesten' mocht worden. En in 2003 blokkeerde het CDA al een keer de invoering van de kilometerheffing in 2007. Ook Eurlings is verweten dat hij zich niet echt voor de invoering inspande toen hij vorig jaar de invoering weer een paar jaar vertraagde.

Het spoeddebat van morgen staat al een tijdje op de rol, maar door de ministersbrief van vandaag hadden diverse fracties geen behoefte meer aan het debat. Ze stelden Kamervoorzitter Gerdi Verbeet voor om de geplande bijeenkomst te annuleren, maar Koopmans stak daar een stokje voor.

PVV-Kamerlid Richard de Mos is blij met de brief van Eurlings. „De minister heeft er goed aan gedaan om voor de kilometerheffing geen nieuwe financiële verplichtingen aan te gaan en om het miljardenproces van aanbesteding op te schorten”, zei hij vandaag. „Nu maar hopen dat er van uitstel definitief afstel komt. Want voor het onzalige plan van rekeningrijden bestaat geen enkel draagvlak.”

De kilometerheffing is, onder andere namen en met iets andere uitgangspunten, al vele kabinetten een omstreden plan dat telkens de eindstreep niet haalt. Het systeem vervangt de wegenbelasting en de belasting op nieuwe auto's door een tarief per gereden kilometer. Dat zou de lasten eerlijker moeten verdelen, tot minder autokilometers moeten leiden (en dus goed zijn voor het milieu) en bovendien door een spitsheffing de files in de ochtendspits moeten verkorten.

Het systeem is gebaseerd op kastjes in de auto die de gereden afstanden registeren. De kastjes zouden privacy-vriendelijk worden, maar de angst dat door het systeem elke automobilist te volgen zou zijn en dat bekeuringen voor te hard rijden automatisch via de data van die kastjes konden worden uitgeschreven, heeft Eurlings niet meer weg kunnen nemen.

De Telegraaf en de VVD voerden een ware hetze tegen de heffing en de ANWB, aanvankelijk voorstander, ging de leden er over raadplegen. Eurlings zei daarop dat de uitkomst van die raadpleging voor hem doorslaggevend zou zijn voor het al of niet invoeren van de heffing. Dat was voor de Tweede Kamer onaanvaardbaar omdat besluiten over het invoeren van een nieuwe belasting niet door de ANWB maar door het parlement dienen te worden genomen. Waarop de ANWB weer dreigde dit voorjaar een referendum te organiseren als er niet genoeg naar de adviezen van de bond zou worden geluisterd. Zowel de adviezen als het referendum lijken nu dus niet meer nodig.
[verwijderd]
5
ik wilde er niet zelf een draadje over openen, maar als je je verveelt en je zoekt wat vermaak: www.youtube.com/watch?v=iRKjA_sG5RM

Ongelooflijk dat mensen nog op zo`n partij stemmen.
Wat een domheid.

Ik ben voorstander van een IQ-test voordat men het stemhokje in gaat.
Dan valt alvast 50% van Wilders zijn aanhang af. (alle niet nadenkende tokkies)
en komen er ook niet meer van dit soort figuren in de kamer.
Het is toch ongelooflijk dat zo iemand 100k per jaar krijgt...
[verwijderd]
0
Wat een schijnheilige partij is het toch.
vorige keer ook tijdens verkiezingstijd en als de burger niets meer te zeggen heeft van die kutprojecten door hun strot douwen. Nu weer verkiezingstijd en ze zeggen rpecies wat je wilt horen.
Net de PVDA
DNFTT
2
quote:

ik ben Diede. schreef:

...en komen er ook niet meer van dit soort figuren in de kamer.
Het is toch ongelooflijk dat zo iemand 100k per jaar krijgt...
Ach Diede, wees blij dat deze mensen ook een plaats in de maatschappij hebben gevonden.
Je zal deze figuren maar iedere dag op de werkvloer tegenkomen, weet zeker dat je na een weekje werk weer toe bent aan een jaar sabbatical.

Overigens is die €100k is altijd nog een stuk goedkoper dan wat de reintegratie trajecten voor dit soort bijzonder moeilijk plaatsbaren kost...

En mischien is het tijd voor postbus 51 om in actie te komen met een campagne ´PVV´ers hoe gaan we er mee om....´
Want in het echt zijn PVV´ers best aardig hoor, ze komen pas in de problemen als ze tegenspraak moeten geven in de 2e kamer, die is immers geinfiltreerd met als blondine verklede moslima´s en met als blanke mannen geschminkte Imam´s.
Je begrijpt er werkelijk geen bal van wat ze vragen, zeer waarschijnlijk gebruiken ze codetaal om geheime boodschappen te verkondigen... een reuze dilemma dus waar je al met al niet al te makkelijk over moet denken.

voda
0
CDA verwerpt kilometerheffing
18 maart 2010, 16:25 | BNR.nl
Demissionair verkeersminister Camiel Eurlings erkent dat zijn plannen voor de kilometerheffing van de baan zijn. Vandaag keerde ook het CDA zich tegen het project, waardoor een politieke meerderheid ver te zoeken is. Ook al heeft de Tweede Kamer de kilometerheffing controversieel verklaard en mag het demissionaire kabinet er niets meer mee doen: het CDA wil nog een extra garantie dat het plan écht van de baan is. CDA-parlementariër Ger Koopmans vroeg Eurlings daarom om het woord uit al zijn nog lopende beleidsplannen te schrappen.

Andere fracties vonden het spoeddebat van donderdag niet meer nodig nu de kilometerheffing on hold staat, maar het CDA wil het per se laten doorgaan.
Demissionair minister Eurlings regeerde donderdag al een beetje over zijn graf heen. In het debat over de kilometerheffing deed hij een beroep op alle fracties in de Tweede Kamer om toekomstige systemen van kilometerbeprijzing eerlijk te houden.

Het systeem van kilometerheffing zoals hij dat tot voor kort bepleitte, wordt vooralsnog dus niet uitgevoerd. ,,Dat plan, voortkomend uit het kabinetsakkoord, heb ik altijd verdedigd. Maar ik wilde wel dat het eerlijk zou worden uitgevoerd en dat er draagvlak voor zou zijn. Daarom wilde ik dat de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting op termijn zouden worden afgeschaft.''

Eurlings zei dat hij met grote interesse gaat kijken naar de verkiezingsprogramma's van de verschillende partijen. ,,Maar ik wil u zeggen: let collectief op uw zaak. Wat er straks ook komt, houdt u vast aan het principe van eerlijkheid. Schaf die andere belastingen af als er kilometerbeprijzing komt. Laat dat principe niet los.''

Toch nog een missie

GroenLinks-woordvoerder Ineke van Gent noemde het een hartstochtelijke oproep van de minister. ,,U bent demissionair, maar hebt toch nog een missie.''

CDA-woordvoerder Ger Koopmans wilde vooral van de minister horen of hij in wegbesluiten die hij nu nog wel mag nemen, het idee van kilometerheffing uit zijn hoofd wil halen. Dat kan van belang zijn, omdat de te verwachten verkeersstroom bijvoorbeeld bepaalt of er drie of vier rijstroken moeten worden gepland. Als overheden beslissingen nemen met in hun achterhoofd het idee dat op het tracé later kilometerheffing wordt ingevoerd, zouden ze wellicht minder rijstroken inplannen. Koopmans wil dat niet.


De CDA-minister is dat met hem eens. ,,Dat zeg ik van harte toe, dat zal ik niet doen. Ik ga bij komende projecten niet beknibbelen; er komt geen strook minder'', beloofde Eurlings.
[verwijderd]
1
precies..daarom draaien politici als wentelteefjes..want plots is de burger doelwit van het geneuzel.

de KM heffing is echt niet zo beroerd, het is zoals elke heffing , degene die het niet ward vind blijft dan weg..wat de bedoeling is.

extra slap om nu in verkiezingstijd de popie jopie uit te hangen..maar goed het CDA gaat toch al onderuit dus ik zie dit meer als een bevestiging van het uitgepoept zijn.

Wilders zou kunnen scoren met het AOW gebeuren..dat andere partijen noiet als item durven te voeren..met name de PvdA gaat hier mee nat.

de oorlog in verweggi is verder geen issue ..tenminste als we daadwerkelijk stoppen met quasi betrokken intenties voor zielige moslim mensjes die geen vrijheid willen..moet je dan ook niet gaan brengen lijkt mij...het reculturaliseren /omturnen van welk buitenland dan ook is gewoon volledig zinloos.en dient alleen het eigen aanzien binnen de internationale rangorde.
.waarom gaan we niet ook Noord Korea helpen..
en in ZA gebeuren werkelijk helse zaken , maar ja dat levert niet het gewenste politieke plusje op.

laten we de straaljagers maar afbestellen en gewoon een flinke donatie doen tegen wettelossheid where ever.
Misschien maar eens een echte EU internationale gevechtseenheid optuigen zonder nationaliteiten en dus verschillende meningen..
Gewoon elk land levert per 1 miljoen inwoners 100 toppers die goede spullen en betaling krijgen als ze zich daarvoor kwalificeren.

de rest van de EU milities kan wat zinvollers gaan doen, Griekenland mag omdat zo graag geholpen willen worden een aantal extra mnschappen leveren ..waardoor de waarde die 1 beroeps heeft overgemaakt kan worden naar de lege statskas.
kunnen ze wer volwaardog meedoen. zonder scheve ogen..

maar goed allemaal weer veel te praktisch dus we gaan gewoon verder op weg naar niets beters voorlopig.

de beurs..?

idem..het is over dus voorlopig kwakkelen net zoals de wereld kwakkelt.

Murc

Beperktedijkbewaking
0
KM-heffing?
De ene keer is het CDA voor, de andere keer tegen...
Wie draait er nu in de politiek??
Dat die CDA-er Koopmans tegen was, dat had hij dan eerder moeten zeggen, als hij ballen had.

En Eurlings + Bos: wegwezen nu het echt 'tough' gaat worden?
Ik had ook ooit kleine kinderen, maar bleef (part-time!) doorwerken. Net als mijn vrouw...
Wij hadden geen wachtgeldregeling, noch de kinderopvang-regelingen die er tegenwoordig zijn.
Nu de patatgeneratie onder de politici?

Wat Bos betreft: hij had idd drie banen, dat is zwaar. Maar hij had toch twee van die banen op kunnen geven?
Was zijn ego zo groot (of was de partijbonzen-cultuur in de PvdA zo groot) dat hij het alleen zag zitten als hij ZOWEL Min.v.Financieën was, ALS partijleider, als vice-premier?
Arme Job Cohen.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

HandeR schreef:

...
En Eurlings + Bos: wegwezen nu het echt 'tough' gaat worden?
Ik had ook ooit kleine kinderen, maar bleef (part-time!) doorwerken. Net als mijn vrouw...
Wij hadden geen wachtgeldregeling, noch de kinderopvang-regelingen die er tegenwoordig zijn.
Nu de patatgeneratie onder de politici?
...
Nog twee toevoegingen:

1. Bos en Eurlings bewijzen de emancipatie geen dienst. Omdat normale (modale) mannelijke of vrouwelijke stervelingen zich niet en te nooit niet kunnen veroorloven wat zij zich wel kunnen. En al helemaal niet als je met een DSB-hypotheek bent opgescheept.

2. Over de km-heffing: in principe ben ik voor, immers 'de gebruiker betaalt'. (En ik weet iets van het dossier.)
Maar de techniek en de uitvoeringskosten kunnen lastig zijn. Als dat niet goed opgelost en beantwoord kan worden: dan niet.

Maar velen, ook politici,reageren vanuit hun onderbuik. Zoals Koopmans (CDA) en Aptroot (VVD).
[verwijderd]
0
quote:

lookingvalue schreef:

Ach, ze hebben natuurlijk al een alternatief.

De euro van Cohen.
Toch is dat een veel goedkopere oplossing. Precies zoals de kamer het hebben wou. Alleen gebruikers betalen, vervuilende auto's betalen meer.
Scheelt een miljard om een kilometerheffing systeem op te tuigen.

de bos
[verwijderd]
0
Goh. Eindelijk eens iets waar ik in principe wel achter stond (meer rijden = meer dokken), gaat het niet door. had ik kunnen weten. ik sta praktisch nooit achter de besluiten van de hedendaagse regeringen in Nederland :).

Euro van Cohen... wat houdt dat in ?
[verwijderd]
0
quote:

blaaskaak schreef:

Goh. Eindelijk eens iets waar ik in principe wel achter stond (meer rijden = meer dokken), gaat het niet door. had ik kunnen weten. ik sta praktisch nooit achter de besluiten van de hedendaagse regeringen in Nederland :).

Euro van Cohen... wat houdt dat in ?
Gok variatie op kwartje van kok.
Daarna de joet van ...

de bos
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Observer schreef:

Juist weg met dat gedrocht !!!!!!

...
Het systeem is gebaseerd op kastjes in de auto die de gereden afstanden registeren. De kastjes zouden privacy-vriendelijk worden, maar de angst dat door het systeem elke automobilist te volgen zou zijn en dat bekeuringen voor te hard rijden automatisch via de data van die kastjes konden worden uitgeschreven, heeft Eurlings niet meer weg kunnen nemen.
...
Big Brother??
Als de overheid je niet volgt doet het bedrijfsleven dat wel! Zie:

Filesignalering (De Telegraaf):
Op circa 1000 kilometer in het regionale wegennet komt nog dit jaar een nieuwe vorm van filesignalering, weet De Telegraaf. Via de mobiele telefoons van automobilisten zal hun Bluetooth-signaal worden gepeild door de Verkeersinformatie Dienst (VID). Die gegevens geven niet alleen inzicht in eventuele files, maar ook kan daarmee de echte reistijd worden berekend. De VID geeft toe dat automobilisten weliswaar ongevraagd meewerken, maar dat de gegevens na omzetting in reisinformatie meteen worden vernietigd.
[verwijderd]
0
quote:

HandeR schreef:

Big Brother??
Als de overheid je niet volgt doet het bedrijfsleven dat wel! Zie:
De gebruiker kiest er voor om dergelijke signalen uit te zenden, dat iemand er naar luistert kwalificieert toch niet als big brother?

Je kunt het ook uitzetten.
Beperktedijkbewaking
1
'Big Brother' is natuurlijk zwaar overdreven. Ik gebruikte dat woord ietwat sarcastisch om te illustreren dat men vaak zo tegenstrijdig redeneert. Met die VID valt het wel mee, maar internet- en telefoonproviders weten alles van je. De belastingdienst ook. Maar met rekeningrijden zouden we volgens sommigen een soort Noord Korea worden.

Overigens, om jouw 'redenering' te volgen: ik kan de auto laten staan, zal ik nooit last van rekening rijden hebben!
[verwijderd]
0
quote:

HandeR schreef:

'Big Brother' is natuurlijk zwaar overdreven. Ik gebruikte dat woord ietwat sarcastisch om te illustreren dat men vaak zo tegenstrijdig redeneert. Met die VID valt het wel mee, maar internet- en telefoonproviders weten alles van je. De belastingdienst ook. Maar met rekeningrijden zouden we volgens sommigen een soort Noord Korea worden.

Overigens, om jouw 'redenering' te volgen: ik kan de auto laten staan, zal ik nooit last van rekening rijden hebben!
Er is natuurlijk wel een duidelijk verschil.

Met rekeningrijden zou de informatie permanent worden opgeslagen. De informatie is immers nodig zodat men het je in rekening kan brengen. Dat betekent dat men tot in lengte van dagen jouw bewegingen kan nagaan.

Telecomproviders slaan niet je plaats-gegevens op. Wel blijft de informatie voor langere tijd in je eigen mobieltje bewaard, maar dat is dus niet centraal.
[verwijderd]
0
quote:

de bos schreef:

[quote=blaaskaak]
Goh. Eindelijk eens iets waar ik in principe wel achter stond (meer rijden = meer dokken), gaat het niet door. had ik kunnen weten. ik sta praktisch nooit achter de besluiten van de hedendaagse regeringen in Nederland :).

Euro van Cohen... wat houdt dat in ?
[/quote]
Gok variatie op kwartje van kok.
Daarna de joet van ...

de bos
Zit er dik in met PVDA-ers. Poen jatten en zich niet aan beloftes houden, maar ja wie weet is Cohen de uitzondering die de regel bevestigt, hoewel hij tot nu toe geen enkel signaal heeft gegeven dat die mogelijkheid reeel is.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

lookingvalue schreef:

...
Telecomproviders slaan niet je plaats-gegevens op. Wel blijft de informatie voor langere tijd in je eigen mobieltje bewaard, maar dat is dus niet centraal.
Huh? Alleen je eigen mobieltje?
Ik neem direct aan dat telecombedrijven niet voortdurend je locatie vastleggen, maar WEL ALS JE BELT. Waarom? Om (desgewenst) precies te kunnen factureren, net als bij rekeningrijden.
Ik bedoel, als ik vanuit Las Vegas naar mijn baas bel om me ziek te melden, weet iemand dat. Niet dat ik dat vaak doe-:), of van die 'iemand' dan last zou hebben...

Ook al je e-mails worden (een half jaar geloof ik) verplicht bewaard.
En dan zwijg ik nog maar over de OV-chipcard. Als je even naar Rover.nl surft zie je pas echte ellende!

Om even bij de overdreven metaforen te blijven: 'Noord-Korea' hebben we al bijna. Straks wordt nog een hoofddoekje verboden. (Oeps, sorry.)
Daar hebben we rekeningrijden niet meer voor nodig.
57 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
860,01  -5,35  -0,62%  19 apr
 Germany40^ 17.714,20 -0,69%
 BEL 20 3.827,75 +0,03%
 Europe50^ 4.904,14 -0,28%
 US30^ 37.851,00 0,00%
 Nasd100^ 17.004,48 0,00%
 US500^ 4.960,72 0,00%
 Japan225^ 37.028,48 0,00%
 Gold spot 2.392,50 0,00%
 EUR/USD 1,0655 +0,11%
 WTI 82,10 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

WDP +3,12%
Kendrion +2,92%
EBUSCO HOLDING +2,67%
Vopak +2,61%
NX FILTRATION +2,17%

Dalers

JUST EAT TAKE... -5,11%
TomTom -4,68%
Fugro -4,30%
ASMI -4,00%
BESI -3,64%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront