Toonaangevende speler
uitgegeven 28-07-2007 10:59
ICT-onderneming Qurius kiest duidelijk voor een vlucht naar voren. Beleggers zijn daar niet zo happy mee.
Martin Crum | Inveztor
Lange halen, snel thuis. Dat lijkt het motto van Qurius, specialist in Microsoft-oplossingen met betrekking tot het ontwerpen, realiseren en beheren van bedrijfsapplicaties en IT-infrastructuur. Het bedrijf expandeert in rap tempo en laat zich niet leiden door korte termijn successen.
Watermark
Qurius maakte eind vorig jaar bekend te fuseren met Watermark, een logische stap voor de verkrijging van voldoende schaalgrootte. Een grote fusie/overname, waarbij normaliter enige tijd in acht wordt genomen om tot een goede integratie te komen. Het samengaan met Watermark werd echter in hoog tempo opgevolgd door een hele serie overnames van kleinere branchegenoten. Zo kocht Qurius alleen al deze maand Cabus in Duitsland, Ibitec in Zweden, Cedilla in het Verenigd Koninkrijk en werd de acquisitie van het Duitse Wilhelm + Zeller afgerond.
Het management van Qurius, onder leiding van topman Fred Hermans, heeft haast, zoveel is duidelijk. De ambitie uit te groeien tot één van de leidende Europese spelers op het gebied van Microsoft Business Dynamics (ERP- en CRM-software) krijgt duidelijk vorm. Daar hangt wel een prijskaartje aan voor beleggers. Zo heeft het bedrijf om de groei te bekostigen een flinke hoeveelheid aandelen uitgegeven: een kleine 29 miljoen op € 1,20. Dat levert de nodige verwatering op.
Halfjaarcijfers
Daarnaast vielen de halfjaarcijfers wat tegen. De omzet verdubbelde, vooral dankzij de overname van Watermark, weliswaar ruimschoots, maar het bedrijfsresultaat (Ebit) daalde. De omzet in het eerste halfjaar van 2007 bedroeg € 51,2 miljoen (2006: € 22,1 miljoen). De winstgevendheid stond echter sterk onder druk: Qurius heeft over een met ruim 130 procent gestegen omzet per saldo minder verdiend.
De nettowinst kwam uit op € 1,5 miljoen, versus een nettowinst van € 2,1 miljoen over de eerste helft van 2006. Dat is ronduit teleurstellend. Het management wijst er in een toelichting dan wel op dat dit deels te wijten valt aan het wegvallen van de bijdrage van het verkochte Magnus, maar dat vertelt niet het hele verhaal.
Winstbijdrage
Het wegvallen van de winstbijdrage van Magnus scheelt circa € 700.000. Echter, de omzet is meer dan verdubbeld, dus er is meer aan de hand. De aankoop van Watermark zorgt voor veel extra rentekosten. Dat scheelt nog eens circa € 700.000.
Daarnaast staan de marges onder druk. Niet eens zozeer bij Qurius zelf, maar het aangekochte Watermark drukt de marges. De Ebit-marge, als percentage van de netto-omzet, liep sterk terug van 13,8 procent in de eerste helft van 2006 tot slechts 5,6 procent in de eerste helft van dit jaar.
Qurius
Qurius is ambitieus en wil doorgroeien naar een omzet van circa € 250 tot € 300 miljoen in een paar jaar tijd. Gezien het tempo van de overnames een reële doelstelling. Voor de korte termijn betekent dat wel dat de kost voor de baat uitgaat: lagere marges, extra kosten gerelateerd aan integratie van acquisities en verwatering als gevolg van de financiering van de aankopen via aandelenemissies.
Beleggers doen er echter goed aan niet teveel te focussen op enkele tegenvallende kwartalen. Hermans is in rap tempo bezig Qurius uit te bouwen tot een toonaangevende Europese speler binnen de ICT-branche. De huidige koersdruk biedt dan ook een fraai instapmoment voor beleggers met een iets langere beleggingshorizon.
Martin Crum is redacteur van Inveztor. Disclaimer Crum: geen positie in Qurius op het moment van publiceren