PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL mei 2023

555 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 » | Laatste
Branco P
1
quote:

Boeren verstand schreef op 19 mei 2023 10:09:

[...]

Heel duidelijk en goed verhaal van VEB. En al vaak gezegd.
Gisteren heb ik al mijn verlies in PostNL weer ingehaald met de koersstijgingen van met name BESI. Maar ook Ahold en ASML. Op papier dan natuurlijk, want als de hele boel morgen weer in elkaar dendert is dat ook weer weg. Dat was pijnlijk een jaar geleden, met koersverlies van 40% aandelen PNL weg doen. Maar blij dat ik het heb gedaan.
PostNL is een prutsbedrijf in een slechte markt, slecht en liegend management.
Het persbericht van Q1 was de laatste druppel. Het stond vol met leugens en mooie verhalen, terwijl de resultaten gewoon shit zijn.
En bijna elk onderdeel dat ze verkopen, draait 2 jaar later weer goed.
Ik vind het juist een vrij eenzijdig verhaal van de VEB en dat is vreemd. Je zou zeggen dat een VEB juist alle positieve en negatieve kanten belicht, en ook alle kansen en bedreigingen. Kennelijk worden de teugels bij die club niet altijd strak gehouden en mogen analyses sterk gekleurd zijn.

PostNL is nu gewoon daar waar zij pre-Corona ook stond. Ik had zelf een blijvend effect verwacht. Gelukkig zit minder dan 1% van mijn vermogen in PostNL en een veelvoud daarvan in winkelvastgoed, maar dat er geen enkel blijvend effect zou zijn in koopgedrag, dat heeft zelfs mij verbaasd… en Kretinsky ook denk ik.
analyse_A3CD
1
Jefferies heeft de koersdoelen op PostNL en Bpost verlaagd in navolging van de kwartaalcijfers van beide postbedrijven die recent verschenen. Dit bleek vrijdagavond uit een sectorrapport.

Jefferies verlaagde het koersdoel op PostNL van 1,70 naar 1,50 euro, met een ongewijzigd Houden advies. Analist David Kerstens verlaagde daarbij zijn raming voor het EBIT-resultaat in 2023 met 46 procent tot 81 miljoen euro, wat in lijn is met de outlook van PostNL van 70 tot 100 miljoen euro.

In 2024 moet de EBIT-marge met meer dan 200 basispunten herstellen, verwacht Jefferies,

Het koersdoel op Bpost ging omlaag van 5,50 naar 4,20 euro, ook bij een gehandhaafd Houden advies.

Het Belgische postbedrijf trok vorige maand de outlook voor heel 2023 in, na de eerste resultaten uit een eigen onderzoek naar de aanbesteding voor de verspreiding van kranten en tijdschriften in België. De impact van mogelijke overtredingen blijft onzeker volgens Jefferies.

Bpost verwacht zelf een negatieve impact op de aangepaste EBIT in 2023 van 25 tot 50 miljoen euro. Kerstens wees daarbij op een potentieel effect op de inkomsten uit het verleden, hoewel het te vroeg is om dit in te schatten in afwachting van een verdere juridische en financiële analyse.

Op basis van de verwachte negatieve impact op de EBIT, verlaagt Jefferies zijn raming voor de winst per aandeel in 2023 met 30 procent.

PostNL sloot vrijdag op 1,57 euro en Bpost op 3,94 euro
win some...
3
quote:

Branco P schreef op 20 mei 2023 08:27:

[...]

Ik vind het juist een vrij eenzijdig verhaal van de VEB en dat is vreemd. Je zou zeggen dat een VEB juist alle positieve en negatieve kanten belicht, en ook alle kansen en bedreigingen. Kennelijk worden de teugels bij die club niet altijd strak gehouden en mogen analyses sterk gekleurd zijn.

PostNL is nu gewoon daar waar zij pre-Corona ook stond. Ik had zelf een blijvend effect verwacht. Gelukkig zit minder dan 1% van mijn vermogen in PostNL en een veelvoud daarvan in winkelvastgoed, maar dat er geen enkel blijvend effect zou zijn in koopgedrag, dat heeft zelfs mij verbaasd… en Kretinsky ook denk ik.
Je analyse volgt een beetje de redenering van het Postnl management: corona is voorbij en we gaan weer terug naar normaal.

Daarbij neem je niet mee dat pre-Corona de prestaties van Postnl ook al erg slecht waren. Elk jaar ging de marge bij Pakketten achteruit. Halverwege 2019 heeft Postnl een CMD gehouden waarbij men plannen uit de doeken deed om de marges structureel te gaan verbeteren.
www.postnl.nl/over-postnl/beleggers/cmd/
Alle meerjaren doelstellingen zijn hier terug te lezen.

We zijn nu 4 jaar verder en de marges op Pakketten zijn zelfs nog lager dan in 2019. Pas in 2024 is men naar verwachting weer op het pre-Corona niveau. Het management heeft dus hun plannen totaal niet waar gemaakt, zelfs niet met de financiële meewind als gevolg van Corona. Aangezien pre-Corona de prestaties al ondermaats waren, kan een terugkeer naar dat niveau niet als 'neutraal' worden gezien. Het was slecht en het blijft slecht. Het management heeft overduidelijk niet de capaciteiten om voor een structurele verbetering te zorgen.
Hernia
0
quote:

win some... schreef op 20 mei 2023 14:26:

[...]

Je analyse volgt een beetje de redenering van het Postnl management: corona is voorbij en we gaan weer terug naar normaal.

Daarbij neem je niet mee dat pre-Corona de prestaties van Postnl ook al erg slecht waren. Elk jaar ging de marge bij Pakketten achteruit. Halverwege 2019 heeft Postnl een CMD gehouden waarbij men plannen uit de doeken deed om de marges structureel te gaan verbeteren.
www.postnl.nl/over-postnl/beleggers/cmd/
Alle meerjaren doelstellingen zijn hier terug te lezen.

We zijn nu 4 jaar verder en de marges op Pakketten zijn zelfs nog lager dan in 2019. Pas in 2024 is men naar verwachting weer op het pre-Corona niveau. Het management heeft dus hun plannen totaal niet waar gemaakt, zelfs niet met de financiële meewind als gevolg van Corona. Aangezien pre-Corona de prestaties al ondermaats waren, kan een terugkeer naar dat niveau niet als 'neutraal' worden gezien. Het was slecht en het blijft slecht. Het management heeft overduidelijk niet de capaciteiten om voor een structurele verbetering te zorgen.
SAHR-0310
3
quote:

voda schreef op 19 mei 2023 06:49:

’Pakketbezorging blijkt niet beloofde winstmachine’
Door YTEKE DE JONG

Updated Gisteren, 22:09
Gisteren, 20:39
in FINANCIEEL

Na de coronahausse op de pakketmarkt volgde vorig jaar een koude douche bij PostNL met verschillende winstwaarschuwingen, toen bleek dat consumenten weer naar de winkel gingen. De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) klaagt al jaren over de financiële prestaties van PostNL, dat zo’n tien jaar geleden nadrukkelijk inzette op de pakketbezorging. Dit werd toen voorgespiegeld als alternatief voor de alsmaar dalende inkomsten uit de fysieke post.

Moordend
Maar waar de koers in 2015 nog rond €3 per aandeel schommelde, is deze inmiddels gehalveerd naar €1,57. „Het geval PostNL laat zien dat forse marktgroei niet meteen betekent dat er veel waarde wordt gecreëerd voor aandeelhouders van een bedrijf. De realiteit is dat de concurrentie moordend is terwijl er tegelijkertijd wel fors geïnvesteerd moet worden”, zegt hoofdeconoom Jasper Jansen van de VEB.

In 2014 werd bij PostNL nog een marge van 14% gehaald met de pakketjes, vorig jaar was dat slechts 2,3%. „De grilligheid die je de afgelopen tijd ziet komt door de lockdowns tijdens corona. Daarin piekten we soms 40% in volume. Als logistiek bedrijf wil je niet te veel capaciteit, maar ook niet te weinig, omdat de pakketten zich anders ophopen in de sorteercentra”, legt directeur e-commerce Stephan van den Eijnden van PostNL uit.

BEKIJK OOK:
Verwende shopper beteugeld: betalen voor retourzending

Tien jaar na de strategiewijziging vormen de brieven nog steeds een belangrijk financieel fundament voor PostNL. „De pakketmarkt is afhankelijk van de economie. Nu consumenten minder spullen kopen vanwege de hoge inflatie, merken de pakketbezorgers dat. Een uitdaging zullen de loonkosten zijn, de verwachting is dat deze verder stijgen. Ook moet er fors worden geïnvesteerd in moderne distributiecentra, terwijl de rente nu stijgt. Dat maakt het lastig om geld te verdienen”, zegt transporteconoom Albert Jan Swart van ABN Amro.

De pakketbezorgers zeggen dat het aantal pakketjes zal blijven groeien, maar experts hebben daar minder hoge verwachtingen van. Al 97% van de consumenten bestelt op internet. „De weggooicultuur waar nu nog sprake van is, zal naar verwachting veranderen. Mensen zullen ook als gevolg van regelgeving meer spullen en verpakkingsmaterialen terugsturen. In de retourstromen zit groei”, zegt Van den Eijnden van PostNL.

BEKIJK OOK:
Traktatie aandeelhouders PostNL: bier en bitterballen weer terug

DHL is de tweede speler in Nederland. Energie en arbeid zijn belangrijke kostenposten en daarmee van invloed op de prijs van een pakketje. „In alle redelijkheid kunnen we in overleg met klanten gestegen kosten doorbelasten. We blijven ons marktaandeel dan ook verbeteren zonder een prijzenoorlog aan te gaan”, zo meldt een woordvoerder. DHL verwacht dat de pakketjes straks via kleinere vestigingen via kortere routes thuisbezorgd worden, onder meer met bakfietsen. Maar dit is minder efficiënt

Hoewel de pakketbezorger nu nog aan de deur komt in 92% van de gevallen, wordt dat in toekomst naar verwachting moeilijker. Gemeenten sluiten steden af voor autoverkeer. „Wij passen ons aan en komen dan bijvoorbeeld op de fiets, een ander elektrisch voertuig of geven de pakketjes af bij een centraal punt in de wijk. Als bedrijf midden in de samenleving praten we hier ook over met gemeenten”, zegt Van den Eijnden.

BEKIJK OOK:
’Koersspurt PostNL te danken aan uitblijven tegenvaller’

Hoewel PostNL het grootste deel van de markt in handen heeft, staat de concurrentie altijd klaar met een eigen busje. Daardoor blijft de consument voorlopig winnaar, zegt Jansen van de VEB. „Het is lastig om hogere tarieven te vragen omdat er altijd een dreiging is dat een webwinkel naar een concurrent vertrekt. Echt veel geld verdienen zal voor de pakketbedrijven lastig blijven, omdat je er veel mensen bij nodig hebt en het veel kapitaal vergt.”

www.telegraaf.nl/financieel/628525403...
Als PostNL geen rustplaats is voor uitgerangeerde politici, topvrouwen met meerdere functies elders, eerlijke boekhouding en het echt gaat om creeeren van bedrijfs- en aandeelhouderswaarde boven het redden en dienen van de politiek en ING dan is het een prachtige markt om geld te verdienen. Helaas is bij PostNL alles belangrijker dan bedrijfs- en aandeelhouderswaarde....
josje52
1
In een jaar tijd gehalveerd. Royal mail en Bpost verliezen rond de 30% in een jaar en de aandelen van DHL, Oostenrijkse en Italiaanse post stijgen zelfs. Marge vorig jaar 2,3%., terwijl dhl op zo'n 8% zit.
Nu weer een adviesvelaging van Jeffreies naar €1,50. Wat een drama. En Herna zit lekker bij ing
Boeren verstand
3
quote:

josje52 schreef op 21 mei 2023 17:41:

In een jaar tijd gehalveerd. Royal mail en Bpost verliezen rond de 30% in een jaar en de aandelen van DHL, Oostenrijkse en Italiaanse post stijgen zelfs. Marge vorig jaar 2,3%., terwijl dhl op zo'n 8% zit.
Nu weer een adviesvelaging van Jeffreies naar €1,50. Wat een drama. En Herna zit lekker bij ing
Helemaal eens. Maar volgens sommigen hier zijn deze feiten veel te somber.
Boeren verstand
1
quote:

Daytripper schreef op 19 mei 2023 16:18:

[...]

Kom je dan hier nog even je frustraties lozen ?
Yep. Ik begrijp dat je liever alles aan shorters en koersmanupilatie wijt, en ook dat jij wel PostNL wel een goed bedrijf vind, maar op een forum mogen negatieve puntjes ook wel worden benoemd.
Boeren verstand
2
quote:

hejobo schreef op 19 mei 2023 16:27:

Boeren verstand blijf a.u.b weg van dit forum je hebt hier helemaal niks meer te zoeken.
Dan druk ik mij nog fatsoenlijk uit,ga lekker op het forum van Besi je uitmuntende keuze rond bazuinen.
Yep, eigenlijk heb je grotendeels wel gelijk.
Het gaat heel veel over de Overname, de plannen van K, de koersmanipulatie, en al jaren wordt elke analist die iets negatiefs over PNL durft te zeggen, gecanceld. Het gaat eigenlijk altijd heel, heel, heel weinig over de inhoud over omzet en EBIT, en heel veel over dat de koers te laag of te hoog is.
Dus ik ga je advies deels opvolgen, en laat me hier wat minder zien.
Douwes
0
quote:

Boeren verstand schreef op 21 mei 2023 20:29:

[...]

Yep, eigenlijk heb je grotendeels wel gelijk.
Het gaat heel veel over de Overname, de plannen van K, de koersmanipulatie, en al jaren wordt elke analist die iets negatiefs over PNL durft te zeggen, gecanceld. Het gaat eigenlijk altijd heel, heel, heel weinig over de inhoud over omzet en EBIT, en heel veel over dat de koers te laag of te hoog is.
Dus ik ga je advies deels opvolgen, en laat me hier wat minder zien.
Een wijs besluit!
Lector
3
Hoe krijg je het als CEO voor elkaar om je bedrijf zo diep de afgrond in te sturen? Is er dan niemand binnen PostNL die zegt “tot hier en niet verder”? En maar bijklussen bij ING en Philips, onbegrijpelijk…
Branco P
0
quote:

win some... schreef op 20 mei 2023 14:26:

[...]

Je analyse volgt een beetje de redenering van het Postnl management: corona is voorbij en we gaan weer terug naar normaal.

Daarbij neem je niet mee dat pre-Corona de prestaties van Postnl ook al erg slecht waren. Elk jaar ging de marge bij Pakketten achteruit. Halverwege 2019 heeft Postnl een CMD gehouden waarbij men plannen uit de doeken deed om de marges structureel te gaan verbeteren.
www.postnl.nl/over-postnl/beleggers/cmd/
Alle meerjaren doelstellingen zijn hier terug te lezen.

We zijn nu 4 jaar verder en de marges op Pakketten zijn zelfs nog lager dan in 2019. Pas in 2024 is men naar verwachting weer op het pre-Corona niveau. Het management heeft dus hun plannen totaal niet waar gemaakt, zelfs niet met de financiële meewind als gevolg van Corona. Aangezien pre-Corona de prestaties al ondermaats waren, kan een terugkeer naar dat niveau niet als 'neutraal' worden gezien. Het was slecht en het blijft slecht. Het management heeft overduidelijk niet de capaciteiten om voor een structurele verbetering te zorgen.
Volgens mij zeggen we hetzelfde. Koers is weer op 1,55 a 1,60 nu (net als vlak voor Corona). We hebben twee keer een mooi Coronadividend gehad maar tijdens Corona waren er andere issues dan alleen de marges. Of die marges gaan verbeteren… dat is af te wachten… of hierbij de invloed van het management echt een grote rol speelt betwijfel ik. Het blijft een kleine regionale partij met veel “altlasten”. Door te veel alleen op management te focussen overziet men niet het hele plaatje. Andere aspecten spelen ook een rol (met name concurrentie)
Rajaoui
0
De pijn genomen op €2,06.
En dit aandeel staat nu op €1,53

Verlies nemen is nooit leuk. Maar het moest, want dit bedrijf/aandeel is gewoon een grote grap. Leuk voor de daghandel, maar meer ook niet.

De pijn genomen en de opbrengst is Apple, Microsoft, MasterCard en Alphabet gestopt. Alles terug. En slaap als een roos
Concrete
0
quote:

Lector schreef op 22 mei 2023 09:55:

Hoe krijg je het als CEO voor elkaar om je bedrijf zo diep de afgrond in te sturen? Is er dan niemand binnen PostNL die zegt “tot hier en niet verder”? En maar bijklussen bij ING en Philips, onbegrijpelijk…
Dat bijklussen is idd ongehoord onbeschoft en getuigt van minachting naar de aandeelhouders.
Hoe lang laten we dit nog toe ?
Riquer
0
win some...
0
quote:

Branco P schreef op 22 mei 2023 13:28:

[...]

Volgens mij zeggen we hetzelfde. Koers is weer op 1,55 a 1,60 nu (net als vlak voor Corona). We hebben twee keer een mooi Coronadividend gehad maar tijdens Corona waren er andere issues dan alleen de marges. Of die marges gaan verbeteren… dat is af te wachten… of hierbij de invloed van het management echt een grote rol speelt betwijfel ik. Het blijft een kleine regionale partij met veel “altlasten”. Door te veel alleen op management te focussen overziet men niet het hele plaatje. Andere aspecten spelen ook een rol (met name concurrentie)
Margeverbetering krijg je door omzet te verhogen en/of kosten te verlagen. Ik mag toch hopen dat het management hier invloed op heeft? Waarom anders hen belonen met miljoenensalarissen als hun handelen er toch niet zoveel toe doet?

Maar zelf al zou dit zo zijn, als je als CEO er meer dan 10 jaar zit, het bedrijf in die 10 jaar van de AEX naar de smallcap is gedegradeerd, je 3x achterelkaar de doelstellingen van de CMD's niet haalt, je meerdere investeringen hebt zien mislukken, dan ben je hoe dan ook als CEO niet geloofwaardig meer. En als je als RvC dan toch weer met een verlenging van de termijn van de CEO komt, dan diskwalificeer je jezelf als RvC ook.
Xxxx
0
quote:

win some... schreef op 22 mei 2023 15:00:

[...]

Margeverbetering krijg je door omzet te verhogen en/of kosten te verlagen. Ik mag toch hopen dat het management hier invloed op heeft? Waarom anders hen belonen met miljoenensalarissen als hun handelen er toch niet zoveel toe doet?

Maar zelf al zou dit zo zijn, als je als CEO er meer dan 10 jaar zit, het bedrijf in die 10 jaar van de AEX naar de smallcap is gedegradeerd, je 3x achterelkaar de doelstellingen van de CMD's niet haalt, je meerdere investeringen hebt zien mislukken, dan ben je hoe dan ook als CEO niet geloofwaardig meer. En als je als RvC dan toch weer met een verlenging van de termijn van de CEO komt, dan diskwalificeer je jezelf als RvC ook.
Ik ben het helemaal met je eens maar als de grootaandeelhouders onder aanvoering van K. hier geen problemen mee hebben, wat betekent dat dan ?
555 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 1,225
Verschil -0,016 (-1,29%)
Hoog 1,238
Laag 1,212
Volume 1.717.700
Volume gemiddeld 2.245.195
Volume gisteren 2.916.414

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront