Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
DW Services
0
December 2019 met 5000 stuks ingestapt en de zware daling meegemaakt en steeds blijven zitten.
Vandaag alles verkocht met bijna 90% winst. Heb geen goed gevoel bij de Saverys actie. Indien JF gedeeltelijk of volledig uitstapt gaat de koers zwaar onder druk te komen staan. Ik bekijk de film even vanop de zijlijn.
Becb
0
Proficiat met je winst, DW Services. Ik ben rond hetzelfde moment ingestapt. (maar ik ben minder goed in aankoopmomenten kiezen ;-)); 75% winst, en we hadden nog een meer dan 1 euro per aandeel nettodividend sinds die tijd.
Ik zit ook dik te twijfelen of ik niet beter alles buitengooi. Zeer moeilijke verwarrende periode nu.

Wat me stoort is dat Q4 en Q1 goed is/moet zijn, en fundamenteel alles toch wel er goed uitziet (spot rates enzo), maar blijkbaar gaan al die winsten waar we toch op gewacht hebben potentieel niet naar de aandeelhouder meer (dividended), maar naar de Saverysen hun zakken/projecten.
krach03
0
quote:

DW Services schreef op 14 december 2022 13:34:

December 2019 met 5000 stuks ingestapt en de zware daling meegemaakt en steeds blijven zitten.
Vandaag alles verkocht met bijna 90% winst. Heb geen goed gevoel bij de Saverys actie. Indien JF gedeeltelijk of volledig uitstapt gaat de koers zwaar onder druk te komen staan. Ik bekijk de film even vanop de zijlijn.
Wanneer JF uitstapt, koopt saverys met veel plezier toch zijn deel over. Lijkt me logisch. Win-win.
DW Services
0
quote:

krach03 schreef op 14 december 2022 14:27:

[...]

Wanneer JF uitstapt, koopt saverys met veel plezier toch zijn deel over. Lijkt me logisch. Win-win.
Dat heb ik inderdaad ook overwogen maar persoonlijk meer risk down dan up.
Time will tell.

DW Services
0
quote:

Becb schreef op 14 december 2022 14:23:

maar blijkbaar gaan al die winsten waar we toch op gewacht hebben potentieel niet naar de aandeelhouder meer (dividended), maar naar de Saverysen hun zakken/projecten.
Zeer correct en ook één van de redenen van mijn verkoop.
Warren B...
0
Veel interessant info op dit forum. Wat ik me zelf afvraag is waarom ze niet tot een compromis kunnen komen. Het lijkt me verstandig om niet alles op 1 paard te gokken. Waarom kunnen ze niet voor een geleidelijke overgang gaan van fossiel naar duurzaam. Dat lijkt me meer reëel.
maci
0
EURONAV HERBEVESTIGT ENGAGEMENT VOOR COMBINATIE

Het hele PB lees je hier: ml-eu.globenewswire.com/Resource/Down...

Uitgelicht: "Volgens de Belgische wetgeving zou een minderheidsbelang van meer dan 25% een formele
fusie kunnen blokkeren, maar kan dit een operationele combinatie tussen twee bedrijven niet
tegenhouden.
De meerderheid van de aandeelhouders van Euronav steunt de combinatie, zoals blijkt uit
het sterke antwoord van de markt en het massaal aantal stemmen van de aandeelhouders
tegen de benoeming van de drie (3) door CMB voorgestelde niet-onafhankelijke bestuurders
op de algemene vergadering afgelopen mei."
docbert
0
allen
waar zit mijn redenering fout?
de fam Saverys doet jarenlang via fusies, slimme verkooppolitiek, vergroening, enz. goede zaken met Euronav. (de kleine aandeelhouder heeft er toch veel minder aan!)
Tot enige tijd geleden er een prachtig bedrijf staat met een super-moderne vloot. Het rendement blijft achter, maar dat zou door de wereldprijs komen.
De fam Saverys stapt zelfs uit het kapitaal.
Het management werkt verder aan de groei en continuïteit van het bedrijf en kan door samenwerking met anderen een wereldspeler van formaat worden. Met volgens lectuur gigantische voordelen en daaruit volgende opportuniteiten, naar alle richtingen. Lees: voor de bestaande aandeelhouders
Dan komt Saverys (geen aandeelhouder zijnde) terug en zegt 'neen, neen. Dat willen we niet. We willen nu reeds investeren in transporten van ... en ze beginnen een zeer eigenaardig spelletje te spelen. (Gelukkig zijn er de hoge transportkosten, want anders zouden de advocaatkosten misschien helemaal niet te betalen zijn.)

Mijn vraag is nu:
Als euronav samen met Frontline zo groot zou worden als gesuggereerd. (> 50 schepen?), wat houdt deze maatschappij dan tegen om bijkomende transportschepen voor ammonia, ... aan te schaffen? Om eventuele overcapaciteit te ruilen voor andere schepen? Om deze business zelfs veel sneller te laten groeien dan onder Euronav alleen zou mogelijk zijn?

Waar zit hier de angel?
boothram
0
sament met frontlne wordt het ongeveer 150 schepen met de nieuwe in aanbouw.
maar dat betekent zeer veel cash en normaliter ook 8 a 9 schepen te vervangen
cash kan redelijk makkelijk oplopen tot 40 000 per dag... per schip, dus 6 000 000 x 334?.. ruim 2 miljard.
De vraag is welke richting gaat dat verse geld: toch niet naar olie...mag ik hopen: het is maar dat de vloot moet voldoen aan de imo doelstellingen, en dat dan andere boten nodig zijn. Die klassieke oliezuipers zijn niet meer verkoopbaar na 7-8 jaar... of ze verdringen de bestaat die nu pas 5 jaar oud is.
Totaal onverantwoord wat frederiksen wil... Maar hij wil gewoon denk ik cash voor eigen projecten...
Ik hoop dat er duidelijkheid komt. De eerste 3 jaar niet meer investeren in olietankers zou dus miljarden cash kunnen opleveren, en de vloot vernieuwen, dan toch liever met boten die 'compliant' zijn met de imo doelstellingen. De Stoop was die vroeger niet greenpeace? Hugo, stap dan als protest uit de raad van bestuur...dat is het allerminste dat we van jouw kunnen verwachten. Alhoewel, neem misschien de goede houding aan bij de onderhandelingen...die er wellicht MOETEN komen.
Wat dan gaat om ammona... het gaat om een hele aanvoerlijn en wellicht ook ombouw van enkele schepen. CMB heeft ook heel wat andere schepen, en CMB-tech heeft ook met zijn zelfrijdende vrachtwagens en sleepboten de techniek al commercieel ingezet. Ze hebben er alle belang bij om er snel en massaal in te investeren. Of dat zal renderen? Olie niet, techniek wel!
docbert
0
de brief van Saverys is duidelijk.
Wat mij blijft bezig houden is:

Eerst stapt de familie volledig uit het bedrijf.
Op dat moment waren de transportprijzen inderdaad laag, maar stond de pers bol van de berichten over prijsverbeteringen en toekomstige tankertekorten.
Enkele maanden later zien de familie 'the light' en heeft Eurn een enorme potentie voor vergroening enz.

hoogst eigenaardig voor zulke 'visionairs'...
arconati
0
Docbert, ik denk dat je nog niet zo lang aandelen hebt? De tankertarieven kunnen enorm fluctueren en ook zo de koersen van het aandeel. De kunst is dan om aandelen te verkopen als ze hoog staan en terug te kopen als ze laag staan. Dat is wat we de laatste jaren al twee keer hebben gezien. De eerste keer verkocht een Griekse reder, de tweede keer Saverys. De kleine aandeelhouder die hoopte op grote winsten was de peer, want die bleef met de gedaalde aandelenprijzen zitten, terwijl de grote al aan het verkopen waren, dacht hij nog te winnen. Dit werd wel gedeeltelijk gecompenseerd door hogere dividenden, maar niet zoveel als de koersfluctuatie.
Over het licht zien: de zaak blijft dat Frontline te weinig biedt in de zgn 'fusie', het is defacto een overname aan te lage prijs. Dat hadden ze bij Saverys al langer beet.
krach03
0
quote:

arconati schreef op 15 december 2022 22:22:

Docbert, ik denk dat je nog niet zo lang aandelen hebt? De tankertarieven kunnen enorm fluctueren en ook zo de koersen van het aandeel. De kunst is dan om aandelen te verkopen als ze hoog staan en terug te kopen als ze laag staan. Dat is wat we de laatste jaren al twee keer hebben gezien. De eerste keer verkocht een Griekse reder, de tweede keer Saverys. De kleine aandeelhouder die hoopte op grote winsten was de peer, want die bleef met de gedaalde aandelenprijzen zitten, terwijl de grote al aan het verkopen waren, dacht hij nog te winnen. Dit werd wel gedeeltelijk gecompenseerd door hogere dividenden, maar niet zoveel als de koersfluctuatie.
Over het licht zien: de zaak blijft dat Frontline te weinig biedt in de zgn 'fusie', het is defacto een overname aan te lage prijs. Dat hadden ze bij Saverys al langer beet.

dat snap ik dus niet, overal waar ik lees, zeggen ze dat frontline te veel biedt
boothram
0
hopen op grote winsten? Ergens dwaas: het is een goede belegging met een zacht stijgende waarde.
Dus inblijven.
Maar gezien het cyclisch karakter kun je af en toe uitspappen voor iets goedkopere heraankoop.
Er is de jaarlijkse cyclus, vraag naar wintertransport. Dan is het aandeel vaak eigenlijk iets te duur...Omdat bij een winteruitbraak een opwaarts risico bestaat, maar vaak overschat is.
en er is de langetermijncyclus van teveel of tekort aan boten. Ja de familie Saverijs heeft wellicht tijdelijk uitgestapt, of zijn aandelen aan shorters gegeven voor extra rendement.. en door het bod van frederiksen wellicht veel aandelen kwijtgespeeld, maar teruggekocht wellicht aan iets hogere prijs... maar nog ver onder de reële waarde. Frontline bied teveel, geloof die mensen niet!!! Dat zijn n mijn ogen mensen die willen euronav kopen, of die het bod van fredriksen willen verdedigen... door te LIEGEN.. Frontlne kan er de prijs gemakkelijk uithalen, CMB nog makkelijker.
Kijkl naar de cash die ze hebben, de cash die nu binnestroomt en de restwaarde van de vloot.
de schepen in eigendom zijn 60x 80MM$ waard en de FSO 700 000 000. trek er 2 miljard af voor de schulden...en je houdt nog zowat 5 miljard over, 25$ per aandeel+ de cash. Let wel, die 80 000 000 per boot dat is voor een kwart van de scrapwaarde en de rest is zowat een jaartje cash. De boten van Frontline zijn gemiddeld veel kleiner, en zullen bij terugkeer van de chinese vraag veel minder opbrengen: De schaarste van kleine boten en clean zal ook bestaan voor de vlcc. de referentie om te vergelijken zijn de termijncontracten en de marktwaarde van de schepen. Verder heb je de waarde van de FSO, die waarschijnlijk zal doorgaan zolang het olieplatform actief is...de contracten kunnen dus 15-20 jaar halen, met een metaalwaarde van 60 miljoen en een miljard aan contractenin 16 jaar aan de huidige verhuurprijs. geactualiseerde waarde zou ik zeggen 750 miljoen...
Dat heeft frontline niet!
Tankers international is ook een grote meerwaarde... Bovendien heeft Frontline heeft in verhouding veel meer netto schulden. De overvloed aan cash door plots gestegen spot dagprijzen is een 'nieuw feit' ...
Frontline heeft nu wel extra veel cash in 2 kwartalen...maar hun vloot is minder waard en meer beleend... De ruilverhouding moet gezien worden in functie van de tonnemaat:
Overigens, frontline zal de prijs betalen die hen wordt opgelegd, of ze halen euronav niet binnen.
Frontline betaald teveel? nee, hun aandeel is veel te duur, en het aantal aandelen zal verdriedubbelen!!!
er worden 400 000 000 nieuwe gecreëerd op 20/12 in de bahamas...Eens er 600 000 000 aandelen zijn zullen ze maar 10$ waard zijn... en wellicht kun je ze niet vroeger verkopen. Ik verwacht van CMB een beter bod: cash, en dat kunnen ze. En als je denkt dat Frederiksen de FRO aandeelhouders belooond? nee, zijn framatome gaat met de winst lopen, als het bod mislukt en CMB zou zich heel gelukkig prijzen...Wat dat betreft is F niet beter dan S.
De euronav aandeelhouder kan afwachten... het huidige bod na ruil is rond 20$...
krach03
0
quote:

bootrham schreef op 16 december 2022 00:55:

de schepen in eigendom zijn 60x 80MM$ waard en de FSO 700 000 000. trek er 2 miljard af voor de schulden...en je houdt nog zowat 5 miljard over, 25$ per aandeel+ de cash. , of ze halen euronav niet binnen.

Frontline betaald teveel? nee, hun aandeel is veel te duur, en het aantal aandelen zal verdriedubbelen!!!
er worden 400 000 000 nieuwe gecreëerd op 20/12 in de bahamas...Eens er 600 000 000 aandelen zijn zullen ze maar 10$ waard zijn...

De euronav aandeelhouder kan afwachten... het huidige bod na ruil is rond 20$...

(60x 80M) + 700M = 5,5 miljard .
5,5 miljard - 2 miljard schuld = 3,5 miljard. Hoe kom jij dan aan 5 miljard ??

Als in uw ogen frontline slechts 10$ zal waard zijn na extra aandelencreatie, dan kom ik gezien de ruilverhouding aan 14,5$ voor euronav.
Wat is het nu in feite?? Euronav 20$ of slechts 14,5$ ?? je kan geen twee dingen tegelijk beweren.
boothram
0
je houd blijkbaar geen rekening met de cashpositie van euronav: ik ga ervan uit dat q4 super zal zijn en q1 zeer goed. Overigens is die 80000 veel te wenig voor de nieuwere boten: een nieuwe vlcc kost nu 120 miljoen.. Een ltnav waarde (long term NAV) is de scrapwaarde + leeftijd x nettoopbrengst. rekening houdend met de nieuwe boten, , is in de hudige omstandigheden een gemiddelde nettowinst van 6 miljoen gedurende nog een tiental jaren+ een scrap voor de resterende jaren van 40 miljoen. Er wordt met 60 boten gerekend ter compensatie van de suezmax (verhouding3:2)
. de scrapwaarde is dus voor schepen die dan gemiddelde nog 4-5 jaar te varen hebben. Die 6 miljoen net is per dag 18000(330 dagen) en met alle kosten erbij 46000. Een vrij realistische waardering, in een markt met schaarste. Zo gerekend kom je ver boven de 7 miljard activa.. Na de fusie beslist Frederiksen over alles, niet FRO , maar framatome gaat met de winst lopen. Frontline hangt dan weer af van de beurswaarde van het nieuwe aantal: 600 miljoen. De overbodige cash zal eruit gehaals worden en als het geheel dan op 6 miljard worddt gewaardeerd is dat 10 per aandeel (bedragen in $)
Zo zie je maar hoever de waarderingen uit elkaar liggen, het gaat erom wie het beste bod kan uitbrengen; frontline aan 10 euro is 14,5. Euronav aan 5 miljard net is 25...
Het zijn 2 totaal andere dingen, die aantonen dat het bod van frontline veel en veel te laag is.
nu ja, ze maken genoeg aandelen bij om er 2 te bieden voor een euronav... dat is danook 20 en ik denk dat CMB dat wil krijgen of betalen..
krach03
0
Dus jij denkt dat Frontline 400 miljoen nieuwe aandelen gaat creëren??

Wanneer gaat dat dan worden aangekondigd?
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 14:36
Koers 15,190
Verschil -0,070 (-0,46%)
Hoog 15,280
Laag 15,070
Volume 19.725
Volume gemiddeld 226.401
Volume gisteren 29.779

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront