PostNL « Terug naar discussie overzicht

Postnl Oktober 2022, bodem(loos)

803 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 » | Laatste
voda
0
Zo simpel was het om pakketten te 'stelen': PostNL doet onderzoek
RTL Nieuws - Gisteren om 18:10

PostNL overweegt te stoppen met het verkopen van vrijetijdskleding met het logo van het bedrijf erop. Dit nadat vorig weekend journalist Darshan Boerema in een vlog had aangetoond dat het 'stelen' van pakketten bij een supermarkt kinderspel was.

In deze kleren kon Darshan Boerema pakketten 'stelen'
© Youtube

YouTuber en journalist Darshan Boerema ontdekte dat het via de website van de personeelsvereniging van PostNL ook voor niet-medewerkers mogelijk was vrijetijdskleding van het bedrijf te kopen. Niet de officiële werkkleding van de postbezorgers dus, maar wel onder meer sportkleren, jacks, broeken en shirts voorzien van PostNL-logo.

'Ik kom voor de retouren'
Boerema bestelde een outfit, bestaande uit een jas, shirt én bijpassende pet. Gehuld in die kleding ging hij naar supermarkt Poiesz in Leeuwarden. Bij de balie van de winkel, waar een PostNL-punt zit, deed hij zich voor als pakketbezorger en zegt hij vastberaden: "Ik kom de retouren ophalen."

Zonder zich te hoeven legitimeren wandelde hij vervolgens de deur uit met een rolrek vol pakketten die klanten terug willen sturen. Het is te zien in deze video:

youtu.be/x-waW4Xr15A

PostNL laat in reactie op vragen van RTL Nieuws weten dat de webwinkel offline is gehaald 'nadat Darshan Boerema ons informeerde over de mogelijkheid om deze kleding als niet-medewerker te bestellen'.

Het lijkt er dus op dat de webshop per ongeluk voor iedereen toegankelijk was. Hoe lang dat precies het geval is geweest, zegt het bedrijf niet.

'Nagenoeg alleen collega's kochten kleding'
PostNL geeft aan nog na te denken over het wel of niet voortzetten van de verkoop van vrijetijdskleding. "We gaan ook na wie er in de afgelopen periode vrijetijdskleding heeft besteld en of daar actie op ondernomen moet worden." Hoe die actie eruit zou moeten zien, wil PostNL niet zeggen.

Wel zegt het bedrijf desgevraagd: "Onze eerste bevindingen zijn dat nagenoeg alle bestellingen van de PostNL-vrijetijdskleding door collega’s geplaatst zijn."

De bezorgdienst erkent dat misbruik met behulp van bedrijfskleding 'zich helaas af en toen voordoet.' Bezorgers die uit dienst gaan, moeten hun bedrijfskleding inleveren. "Ook vragen we medewerkers om kapotte of versleten bedrijfskleding bij ons in te leveren en niet in een vuilcontainer te gooien."

Maar, vervolgt de woordvoerder in zijn reactie op vragen: "Er werken ongeveer 53.000 mensen bij en voor PostNL en dat maakt het buitengewoon lastig om hier een honderd procent sluitende procedure voor in te regelen. Daarom kondigen we altijd aan bij ontvangers op welke dag en in welk tijdvak we langskomen, met track-en-trace-informatie."

'Moest om pas gevraagd worden'
Dat het kinderlijk eenvoudig bleek om vrijetijdskleding te bestellen die er blijkbaar in elk geval voor de medewerkers van de Friese supermarkt net zo betrouwbaar uitzag als de officiële bedrijfskleding, was niet het enige dat in dit specifieke geval misging. "Er moet altijd om een PostNL-pas gevraagd worden voordat pakketten mogen worden meegegeven."

Het bedrijf geeft aan de procedures opnieuw onder de aandacht te brengen bij de winkeliers.

www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/z...
perry1
0
boer
0
quote:

VeelGeduld schreef op 23 oktober 2022 12:28:

Morgen weer in het rood?
Mag van mij onder de 1.50
boer
0
SAHR-0310
0
quote:

boer schreef op 23 oktober 2022 19:16:

[quote alias=Krieghoff id=14472010 date=202210231558]
Waarom?
[/quote

Dan kopen
Kans heb je vorige week toch gehad?
boer
0
quote:

crxl schreef op 24 oktober 2022 06:46:

wanneer je dat van plan bent, gewoon order inleggen.
Doe ik mischen ook weli
rlhk61
3
Consolidatie binnen de Europese postmarkt is naar mijn mening onvermijdelijk. Corona leidde tot uitstel en hier en daar voor optimisme, maar de krimp op post- en pakketdiensten is evident. In Nederland verrijzen grote distributiecentra met een totale capaciteit die ver uitstijgt boven wat de markt vraagt. Colonnes met halflege bezorgbusjes rijden door de straten.
Pijnlijk is de constatering dat PostNL steeds verder afglijdt. Concurrenten, (institutionele) beleggers zien blijkbaar voor PostNL geen rol weggelegd in het naderende consolidatie-spel. De positie van PostNL wordt verder gemarginaliseerd. Het huidige bestuur berust en geeft geen duidelijke toekomstvisie. Lijdzaam ondergaat men de ontwikkelingen. Corona zorgde voor enthousiasme en irreële ramingen, de tegenvallende resultaten worden veroorzaakt door economische tegenwind. Het zijn omstandigheden die PostNL overkomen en uit niets blijkt dat PostNL voldoende grip heeft op de situatie.
Nu werden we onlangs geconfronteerd met de derde opeenvolgende winstwaarschuwing. Funest voor het draagvlak van een onderneming, die zich juist nu, met het de onvermijdelijke consolidatie in het vooruitzicht, moet onderscheiden.
Hanko 13
0
Post nl zo snel mogelijk in handen van DHL, grote investeringen en praatjes voor de bühne ! Geen visie net zoals Rutte, tekort aan personeel en wel 4100 man, hoelang was dat geleden deze uitspraak, slechts een paar maanden!
o€e$m€s
0
quote:

Hanko 13 schreef op 24 oktober 2022 11:47:

Post nl zo snel mogelijk in handen van DHL, grote investeringen en praatjes voor de bühne ! Geen visie net zoals Rutte, tekort aan personeel en wel 4100 man, hoelang was dat geleden deze uitspraak, slechts een paar maanden!
DHL geeft te weinig aandacht aan kwaliteit van de dienstverlening, aangezien on-line bestellen de toekomst is geeft dit reden tot zorg.
Hanko 13
0
verwacht er niks van, Herna heeft wel groene ogenschaduw en daar blijft het bij. Wat is er mis mee als het niet lukt met DHL om dan met de Belgen in zee te gaan. De Belgisch post wordt volledig ondersteund door de overheid en dat geldt niet voor onze overheid.
o€e$m€s
0
quote:

Hanko 13 schreef op 24 oktober 2022 12:25:

verwacht er niks van, Herna heeft wel groene ogenschaduw en daar blijft het bij. Wat is er mis mee als het niet lukt met DHL om dan met de Belgen in zee te gaan. De Belgisch post wordt volledig ondersteund door de overheid en dat geldt niet voor onze overheid.
daar is alles mis mee kunnen we hier in NL dan niet eens meer een brief of een pakje bezorgen hebben we daar ook Abu Dhabi of weet ik wat voor nodig?
upsidedown
0
PostNL is het zicht op consumentengedrag kwijt

PostNL heeft een te optimistisch beeld van de consumentenbestedingen.

Vrijdag moest het voor de derde keer in zes maanden een winstalarm afgeven.

De malaise heeft vooralsnog geen effect op de positie van ceo Verhagen.

PostNL heeft een te optimistisch beeld van het consumentengedrag in deze tijd van oorlog, inflatie en energieproblemen. En de post- en pakketbezorger slaagt er niet in de bedrijfskosten snel te verlagen als dat nodig is.

Dat zijn enkele conclusies die zich opdringen na de jongste winstwaarschuwing van afgelopen vrijdag. Het is al het derde winstalarm in zes maanden. Ongehoord voor het beursgenoteerde koeriersbedrijf PNL€1,55-2,45% dat altijd zo zijn best doet om aandeelhouders en analisten niet teleur te stellen.

Black Friday en de feestdagen
Twee maanden geleden moest PostNL de winstprognose voor dit jaar verlagen, tot een bedrijfsresultaat (ebit) tussen de €145 mln en €175 mln. Dat lijkt ook niet meer realistisch. Wat het jaarresultaat dan wel wordt liet het bedrijf vrijdag in het midden.

Het jaarresultaat zal vermoedelijk fors lager komen te liggen dan genoemde bandbreedte. Over de eerste drie kwartalen boekte de onderneming namelijk een bedrijfsresultaat (ebit) van tussen de €20 mln en €25 mln, waarbij de trend was dat de resultaten elk kwartaal verder onder druk kwamen te staan.

PostNL gaf vrijdag een winstalarm af, het derde in zes maanden.
In het kort
PostNL heeft een te optimistisch beeld van de consumentenbestedingen.
Vrijdag moest het voor de derde keer in zes maanden een winstalarm afgeven.
De malaise heeft vooralsnog geen effect op de positie van ceo Verhagen.PostNL heeft een te optimistisch beeld van het consumentengedrag in deze tijd van oorlog, inflatie en energieproblemen. En de post- en pakketbezorger slaagt er niet in de bedrijfskosten snel te verlagen als dat nodig is.

Dat zijn enkele conclusies die zich opdringen na de jongste winstwaarschuwing van afgelopen vrijdag. Het is al het derde winstalarm in zes maanden. Ongehoord voor het beursgenoteerde koeriersbedrijf PNL€1,55-2,45% dat altijd zo zijn best doet om aandeelhouders en analisten niet teleur te stellen.

Black Friday en de feestdagen
Twee maanden geleden moest PostNL de winstprognose voor dit jaar verlagen, tot een bedrijfsresultaat (ebit) tussen de €145 mln en €175 mln. Dat lijkt ook niet meer realistisch. Wat het jaarresultaat dan wel wordt liet het bedrijf vrijdag in het midden.

Het jaarresultaat zal vermoedelijk fors lager komen te liggen dan genoemde bandbreedte. Over de eerste drie kwartalen boekte de onderneming namelijk een bedrijfsresultaat (ebit) van tussen de €20 mln en €25 mln, waarbij de trend was dat de resultaten elk kwartaal verder onder druk kwamen te staan.

Het vierde kwartaal is veruit de belangrijkste periode voor een post- en pakketbezorger. Vorig jaar verdiende de onderneming €93 mln in het kwartaal van Black Friday en de feestdagen, maar dat is een cijfer dat we nu snel moeten vergeten. En positief kwartaalresultaat van €50 mln zou al meevallen.

Deutsche Post wel positief
Al met al wordt 2022 veruit het slechtste jaar van PostNL over een lange periode. Het is niet zo dat de hele sector in malheur is. Twee weken geleden verraste Deutsche Post nog met een bericht dat het een goed derde kwartaal achter de rug heeft en dat het daarom de winstprognose voor heel 2022 verhoogt.

PostNL blijkt zich te hebben vergist in wat de oorlog in Oekraïne, de hoge inflatie en de sterk gestegen energiekosten doen met de consumentenbestedingen in Nederland. Het bedrijf heeft kennelijk geen fijne radar voor het koopgedrag van Nederlanders. Zo hoopt PostNL in het vierde kwartaal eenzelfde hoeveelheid pakketten te vervoeren als vorig jaar.

Daarnaast speelt een rol dat het grote moeite heeft om de bedrijfskosten omlaag te krijgen. PostNL kan zijn netwerk van kantoormedewerkers, distributiecentra, koeriers en postbezorgers niet voldoende inkrimpen als de marges zo sterk teruglopen. De onderneming nam meer mensen in vaste dienst om zich te verzekeren van voldoende werknemers. Het investeerde fors in sorteercentra en in het slotdeel van de bezorging, de zogeheten 'last mile'. Maar nu het volume krimpt, is er weinig flexibiliteit.

Herbenoeming
Saillant is dat de crisis niet afstraalt op ceo Herna Verhagen. Zij zal waarschijnlijk herbenoemd gaan worden, zo meldde het bedrijf op 10 oktober, elf dagen voor de derde winstwaarschuwing op rij. Volgens president-commissaris Jan Nooitgedagt maken 'de impact van de huidige macro-economische ontwikkelingen en geopolitieke spanningen het voor PostNL van groot belang dat er continuïteit is in de leiding van de onderneming.'

Verhagen (56) is inmiddels tien jaar ceo. Haar volgende bestuurstermijn loopt straks tot 2027, als tenminste de aandeelhouders de voordracht van de raad van commissarissen overnemen. Van georganiseerd verzet tegen de herbenoeming lijkt vooralsnog geen sprake te zijn.

Nieuwe grootaandeelhouder
Een van de grootaandeelhouders is Daniel Kretinsky. De Tsjechische miljardair is sinds 2021 aandeelhouder van PostNL. Hij heeft vertrouwen in de kracht van webhandel en stapte daarom in. Volgens een officiële melding begin dit jaar is hij inmiddels goed voor meer dan 25% van de aandelen PostNL.

Of Kretinsky een activistische aandeelhouder zal worden, is zeer de vraag. Hij zou niet uit zijn op een overname van PostNL, maar alleen koerswinst nastreven. Dan heeft de grootaandeelhouder nog geen gelukkige hand. De afgelopen twaalf maanden is de koers van het post- en pakketbedrijf gedaald van €4 naar €1,60.

Uitdager op de postmarkt
Ook op de postmarkt zijn de vooruitzichten weinig rooskleurig. Het volume daalt structureel ondanks een opleving tijdens de pandemie. In het derde kwartaal bedroeg de krimp 9%.

Daarnaast heeft zich een nieuwe uitdager gemeld op deze markt. DHL, onderdeel van Deutsche Post, klopt op de deur van de Nederlandse postmarkt. De pakjesvervoerder zegt zich te zullen richten op de poststukken boven de 50 gram. Daarmee komt het monopolie dat PostNL had na de inlijving van Sandd in 2019 onder druk te staan. DHL verwacht in het tweede kwartaal dat zijn koeriers ook grotere poststukken gaan bezorgen.
--------
Uit t fd wellicht al geplaatst vandaag op dit forum. Op t zelfde fd een artikel met de kop:
Pakhuizen overvol consument laat het afweten.
Loodsen puilen uit van onverkochte producten zoals laptops, kleding, meubels en gameapparatuur. Een nieuw signaal dat de economie een tik kan krijgen.
----------
Ja nee het zit tegen. Na de corona-postpaketten hausse giga capaciteitsuitbreiding bij postnl. En flopperdeflop de vraag valt weg per pak m beet maart. Hopelijk voor de post nl belegger een goed 4e kwartaal
Boir
0
DHL probeert ook gegroeide capaciteit op te vullen met die post. PostNL WIL 4100 extra pakketbezorgers zelf in dienst nemen, Schiphol kan FD misschien doen inzien dat ze waarschijnlijk er nu 4200 extra in dienst willen omdat er in de tussentijd nog steeds eigen bezorgers weggegaan zijn en geen nieuwe zijn aangenomen, gewoon omdat ze zelfs op Schiphol beter betaald krijgen
voda
0
PostNL voor rechter: onvrede bij zelfstandige pakketbezorgers over betaling
Gisteren, 20:29
in FINANCIEEL

DEN HAAG (ANP) - PostNL moet volgende week dinsdag voor de rechter in Den Haag verschijnen voor een klacht over onderbetaling van zelfstandige pakketbezorgers. De Belangenvereniging voor Pakketdistributie (BVPD) stuurde hiervoor al in april vorig jaar een dagvaarding uit. De zaak liep vanwege corona vertraging op maar inmiddels is er een zittingsdatum, meldt de organisatie.

ANP / HH
Kern van de zaak is het steeds harder moeten werken voor hetzelfde geld, aldus de brancheclub. De BVPD is de procedure begonnen via Pakket Post en Mailgroep Haarlemmermeer, het bedrijf van haar voorzitter Ruud Wassenaar.

Onder de streep
Hij reed vijftien jaar voor PostNL en zag het aantal te bezorgen pakketten door zijn bedrijf stijgen van 60.000 naar 340.000 stuks. Maar onder de streep zou hij daar veel te weinig aan over hebben gehouden. Zo kon Wassenaar zich in al die tijd naar eigen zeggen geen arbeidsongeschiktheidsverzekering of pensioen veroorloven.

BEKIJK OOK:
Topvrouw Herna Verhagen PostNL onder vuur na nieuw winstalarm

Advocaat Danny Snijders wijst op de volgens hem volstrekt ondoorzichtige tariefmodellen van PostNL. Volgens hem kan op geen enkele wijze worden getoetst of de vergoedingen die PostNL biedt aan zelfstandige pakketbezorgers wel redelijk zijn. „Hoe PostNL de tarieven opbouwt is volkomen ondoorzichtig.”

www.telegraaf.nl/financieel/412088791...
803 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:38
Koers 1,241
Verschil -0,077 (-5,84%)
Hoog 1,298
Laag 1,230
Volume 2.916.414
Volume gemiddeld 2.220.593
Volume gisteren 4.020.721

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront