TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2022

1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
Verbeek1942
0
quote:

Erg chebbi schreef op 14 oktober 2022 13:15:

Pluk op 6,78 gekregen. Ik denk niet dat het nu nog veel lager gaat.
wishfull thinking, DL 6,455
Eva1960
0
Rommelige conference daar met HG. Automotive 2023 minder supply problems maar wel huiverig voor recessie effect.
Crash Bandicoot
0
winstrader
0
quote:

hvasd2 schreef op 14 oktober 2022 11:31:

Wordt 12 uur een koers turning point ?
nee joh :-) Gewoon loeihard daluh in felgroene aex
winstrader
0
aiaiai

Is premium heeft het koersdoel zojuist met volle euro verlaagd van 8,50 naar 7,5...
[verwijderd]
2
Ok, TomTom heeft een voorzichtige guidance afgegeven op basis van de recente markt rapporten met in geval van S&P hoog sensatiegehalte (imho) en niet op basis van input van klanten. Er zit voorzichtigheid in. Verder is het voor 60% in operational revenue en 40% in inflatie van lonen. Dat valt dus mee, dan praat je over 10 miljoen euro in absolute termen. Via contractonderhandelingen bij verlengingen en nieuwe contracten moet die 10 mio gevonden worden. Dat zou om een 2% hoger prijspeil vragen van de totale TT omzet. Dat lijkt me niet teveel gevraagd.
Dutchy Ron
0
HG verwacht veel van het nieuwe mappingplatform en de aanzienlijk verbeterde kwaliteit van de TT maps..... zoethoudertje of stappen er inderdaad veel over op TT de komende jaren?
Dutchy Ron
1
Dutchy Ron
0
quote:

Verbeek1942 schreef op 14 oktober 2022 13:54:

nog bijzonderheden op de CC ?
same shit different day

1e Indigo customer gaat in productie........ zullen ze op de CMD ook wel meer over vertellen denk ik
Dutchy Ron
0
Cijfers TomTom zijn niet wat ze lijken'
De Nederlandse fabrikant van navigatiesystemen TomTom
TOM2
-10,92%
rapporteerde derdekwartaalcijfers. 'Op het eerste zicht lijken de cijfers sterk, met 8 procent meer verkopen dan verwacht, maar de kwaliteit van de cijfers is minder overtuigend', zegt analist Emmanuel Carlier van het beurshuis Kempen. 'De hoger dan verwachte cijfers zijn volledig toe te schrijven aan een hogere autoproductie, wat slechts een tijdelijke rugwind is.'

De verkoop aan ondernemingen is met 7 procent gezakt ten opzichte van een jaar eerder, door nieuwe contracten die tegen een lagere prijs werden afgesloten. En ook de vrije kasstroom is niet wat hij lijkt: de verhoogde prognose wordt uitsluitend gedreven door de sterke dollar en hoger dan verwachte autoproductie.

Op het eerste zicht lijken die cijfers sterk, maar de kwaliteit van de cijfers is weinig overtuigend.
EMMANUEL CARLIER
ANALIST KEMPEN


Ook de outlook voor 2023 werd verlaagd. 'We blijven bij ons verkoopadvies omdat de consensusverwachting voor 2023-2024 simpelweg te hoog ligt. Het aandeel is te duur voor een bedrijf met een weinig solide trackrecord.' De markt lijkt het eens te zijn met die analyse. Het aandeel tuimelt 11,3 procent lager.
Dutchy Ron
0
Kempen is aan het downplayen..... zou ik ook doen als mijn vragen op die manier worden beantwoord tijdens CC
[verwijderd]
2
Ook even hier

quote:

*JustMe* schreef op 14 oktober 2022 14:01:

Outlook
TomTom heeft een voorzichtige guidance afgegeven op basis van de recente markt rapporten. (ik denk excusez le mot dat we een beetje verneukt worden door een S&P report met hoog sensatiegehalte die hier is besproken en op veel punten al debunked). In elk geval niet op basis van input van klanten. Er zit voorzichtigheid in. Verder is het voor 60% in operational revenue en 40% in inflatie van lonen. Dat valt dus mee, dan praat je over 10 miljoen euro in absolute termen. Via contractonderhandelingen bij verlengingen en nieuwe contracten moet die 10 mio gevonden worden. Dat zou om een 2% hoger prijspeil vragen van de totale TT omzet. Dat lijkt me niet teveel gevraagd.

Automotive
Volgend jaar 15% operationele omzetgroei. Verwachting was eerst hoger (20%). Dit verklaart voor 60% de FCF guidance. Hyundai is begonnen met leveringen. Duurt 3 tot 4 kwartalen voordat het volledig op stoom is en alle modellen ermee geleverd worden. Dus 2e jaarhelft 2023 beter dan eerste jaarhelft. Indigo is in productie. Er is bewezen dat dit tot 80% implementatiekosten bespaart. Dit opent initieel de markt waar klanten zich geen hoge implementatiekosten kunnen veroorloven omdat volumes lager zijn, zoals in trucks, bestelbusjes, etc. Maar ook kansen (en gesprekken gaande) met hele grote partijen.

Consumer
Niet over gesproken

Enterprise
Dit kwartaal lancering nieuwe producten. Sales teams klaar. Opent heel nieuwe markt. Gaat omzet laten zien in tweede helft 2023. Contractonderhandelingen duren gemiddeld 3 tot 6 maanden). Significant grotere nieuwe markten. Op de CMD meer informatie. Vraag was nog: is dit vooral delivery en praat je dan niet vooral over jullie ene grote klant (UBER) om ook UBER EATS te bedienen. Gaat om meer, o.a. Telematics API's, nieuwe geografieen en consumenten toepassingen. De maps moeten hiervoor ook geschikter worden voor tweewielers (fiets / scooter) en andere informatie tonen (satellietbeelden)

Pricing en inflatie
Inflatie zorgt voor hogere loonkosten. Dit heeft 2% invloed op de FCF (40% van 5%). In absolute bedragen 10 mio euro. Dit dooberekenen aan klanten is case by case mogelijk en veelal wanneer het contract wordt verlengd en bij nieuwe aanvragen. Contractduur is gemiddeld 3 jaar. Soms is tussentijds gesprek ook mogelijk, maar gebeurt niet automatisch. Prijzen in Licensing en Automotive zijn stabiel. Kempen vroeg 3x naar prijsdruk. Er zat een (voor)oordeel in zijn vraag. Die prijsdruk is er niet. Wel zijn er staffels. Bij hogere afname in volume lagere prijs en vice versa. "Dit helpt ons beiden)

[verwijderd]
2
quote:

Dutchy Ron schreef op 14 oktober 2022 14:02:

Kempen is aan het downplayen..... zou ik ook doen als mijn vragen op die manier worden beantwoord tijdens CC
Sorry maar hij snapt het niet, belt ook pas na tijden in en had eigenlijk zijn oordeel al klaar.

Hogere autoproductie is niet een "tijdelijke rugwind"

- Autoproductie ligt nog steeds zwaar onder 2019 niveaus. Dus er is zeker geen sprake van rugwind, dit is een gedeeltelijk herstel. TT haalt voor meer dan 400 miljoen aan orders binnen per jaar - jaar op jaar - en rapporteert nu 60 miljoen omzet per kwartaal. Daar zit dus nog 160 miljoen tegenwind in en geen rugwind.

- Marktaandeel groei neemt toe naarmate nieuwe klanten lanceren. Hyundai komt op stoom komende 3 tot 4 kwartalen en Volkswagen begint te leveren via CARIAD. Je hebt gewoon een orderboek van inmiddels zeker 2 miljard, waar omzet uit loopt die hoger gaat worden dan nu.
[verwijderd]
5
quote:

*JustMe* schreef op 14 oktober 2022 14:11:

[...]

Sorry maar hij snapt het niet, belt ook pas na tijden in en had eigenlijk zijn oordeel al klaar.

Hogere autoproductie is niet een "tijdelijke rugwind"

- Autoproductie ligt nog steeds zwaar onder 2019 niveaus. Dus er is zeker geen sprake van rugwind, dit is een gedeeltelijk herstel. TT haalt voor meer dan 400 miljoen aan orders binnen per jaar - jaar op jaar - en rapporteert nu 60 miljoen omzet per kwartaal. Daar zit dus nog 160 miljoen tegenwind in en geen rugwind.

- Marktaandeel groei neemt toe naarmate nieuwe klanten lanceren. Hyundai komt op stoom komende 3 tot 4 kwartalen en Volkswagen begint te leveren via CARIAD. Je hebt gewoon een orderboek van inmiddels zeker 2 miljard, waar omzet uit loopt die hoger gaat worden dan nu.
Moet je TomTom weer beschermen met mooie verhaaltjs
Zo opzichtig wanneer jij tevoorschijn komt met je mooie verhaaltjes
ketchup
5
als HG echt geloof heeft in een winstgevende toekomst voor TT dan moet hij nu die 300 mio aan gelden inzetten voor een straf inkoopprogramma de komende 2 jaar en het aantal uitstaande aandelen reduceren van 130 naar 100 mio

dit en volgend jaar blijven ze aanmodderen , dus maak dan tenminste gebruik van die lage waardering aan de beurs
zo dien je met de surplus cash alle aandeelhouders
[verwijderd]
0
quote:

ketchup schreef op 14 oktober 2022 14:22:

als HG echt geloof heeft in een winstgevende toekomst voor TT dan moet hij nu die 300 mio aan gelden inzetten voor een straf inkoopprogramma de komende 2 jaar en het aantal uitstaande aandelen reduceren van 130 naar 100 mio

dit en volgend jaar blijven ze aanmodderen , dus maak dan tenminste gebruik van die lage waardering aan de beurs
zo dien je met de surplus cash alle aandeelhouders
Of doe een overname die direct groei oplevert. Maar ik denk dat ze slank willen blijven / worden en geen groei in personeel willen of gedoe met ander bedrijf integreren. En vooral mikken op organisch groeien in omzet zonder te groeien in mensen. Met het nieuwe Enterprise product aanbod gaan ze head-on met Google. Product Q4 live en sales teams al klaar. Dat rechtstreeks met Google concurreren hebben ze tot nu toe niet gedaan bij TT. Sommigen worden misschien een beetje bang als ze horen: concurreren met Google, maar het gaat hier om het segment van de markt dat Google al in handen heeft en TT niet in aanwezig is. Dus daarin zit geen downside. Bovendien zijn er ook redenen waarom bepaalde klanten alternatieven zoeken voor Google. En een paar procent bij hen wegsnoepen kan voor TT voldoende zijn voor groei in de automotive markt.

Wat die outlook betreft. In de call zei TT: "wij hebben ook geen glazen bol hoe de economie en consumentenvertrouwen volgend jaar zijn, maar we zijn voor de zekerheid maar uitgegaan van aan de ene kant een betere beschikbaarheid van chips (productie up) en een lagere consumptie door onzekere consumenten (consumptie down). Dit konden ze echter niet hard maken met echte input van hun automotive klanten. (die weten het namelijk ook niet). Ik denk dat er is over-gereageerd op een S&P report dat met grote kapitalen via Reuters en dergelijke de wereld in werd geslingerd. Kijk je naar het rapport dan staan er 20 voetnoten waarmee ze eigenlijk zeggen dat ze zoveel aannames hebben gedaan dat je het niet echt serieus kan nemen.
1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront