Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Stikstofkwestie

1.663 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
de tuinman
2
quote:

objectief schreef op 11 augustus 2022 07:29:

[...]

Zeer goed beleid van D66; de boeren vreten elkaar al decennia op; nu de politiek daarmee wil helpen, doen ze of hun neus bloedt..
Dus ze hebben een wetenschappelijke groep met zeer hoog opgeleide stikstof experts, midden in hun eigen partij, en die worden volledig genegeerd.
Goed beleid van een partij die wetenschap zo belangrijk vind.

En ik begrijp niet wat jij bedoelt met 'helpen'.
Ik zie vooral 10-tallen miljarden besteedt worden terwijl er echt hele grote problemen zijn in Nederland. De 2 grootste elitaire partijen willen het niet zien. Wanbeleid.
de tuinman
1
quote:

zeurpietje schreef op 11 augustus 2022 07:45:

Dhr van Haga is weer typisch een voorbeeld van een kleine partij die zich probeert te profileren door mee te doen aan discussies in de kamer waar hij niks van af weet.
Het wordt echt de hoogste tijd dat personen die zich afsplitsen hun zetel moeten inleveren. Zou het land een stuk beter bestuurbaar maken.
FvD is volledig versplinterd. Hopelijk volgen er snel nieuwe verkiezingen en wordt alles wat meer overzichtelijker.
Maar bv een Omtzigt is toch echt onmisbaar in de 2e kamer.
objectief
1
quote:

de tuinman schreef op 11 augustus 2022 09:36:

[...]

FvD is volledig versplinterd. Hopelijk volgen er snel nieuwe verkiezingen en wordt alles wat meer overzichtelijker.
Maar bv een Omtzigt is toch echt onmisbaar in de 2e kamer.
Omtzigt had ook moeten verdwijnen, kan wel een goede politicus zijn maar heeft zijn eigen partij in de steek gelaten.
Niemand is onmisbaar en toch zeker niet in de politiek.
objectief
0
quote:

de tuinman schreef op 11 augustus 2022 09:31:

[...]

Ik zie vooral 10-tallen miljarden besteedt worden terwijl er echt hele grote problemen zijn in Nederland. De 2 grootste elitaire partijen willen het niet zien. Wanbeleid.
Met alle respect, een tuinman weet het beter dan een leger aan deskundigen die de 2 grootste partijen adviseren!
de tuinman
1
quote:

objectief schreef op 11 augustus 2022 09:43:

[...]

Omtzigt had ook moeten verdwijnen, kan wel een goede politicus zijn maar heeft zijn eigen partij in de steek gelaten.
Niemand is onmisbaar en toch zeker niet in de politiek.
En wie moet dan het kabinet onder druk zetten om de toeslagen schandaal op te lossen?
Want dit kabinet gaat het uit zichzelf niet doen.

En zijn eigen partij...daar weten wij niks van af wat er is gebeurd.
Bulletje Rozenwater
1
quote:

objectief schreef op 11 augustus 2022 09:43:

[...]

Omtzigt had ook moeten verdwijnen, kan wel een goede politicus zijn maar heeft zijn eigen partij in de steek gelaten.
Niemand is onmisbaar en toch zeker niet in de politiek.
Dit is juist het probleem in nl: kamerleden zijn makke schapen die altijd meestemmen met de partijlijn.
Op een ander niveau: ook coalitie partijen zijn makken schapen die niet de stekker uit een kabinet durven te trekken als er beslissingen worden genomen die niet overeenkomen met de uitgangspunten van de betreffende partij.
Resultaat: Koning Rutte die het d66 partij programma 1 op 1 uitvoert.
de tuinman
2
quote:

objectief schreef op 11 augustus 2022 09:45:

[...]

Met alle respect, een tuinman weet het beter dan een leger aan deskundigen die de 2 grootste partijen adviseren!
Zeker. Want deze tuinman heeft zelf ondervonden hoe ASOCIAAL het Nederlands beleid is geworden. Deze tuinman komt maandelijks niet meer rond door de torenhoge inflatie.
En ziet dat het kabinet dat zich niet aantrekt.

En dat zijn ervaringen die deze beleidsmakers niet kennen.
Datzelfde geldt voor hongersnood. Dat wordt een steeds groter probleem. Maar laten wij vooral miljarden investeren in minder voedselproductie.
Hoe vullen wij dan nog onze voedselbanken? Want steeds meer mensen hebben deze nodig.
Het is een grote schande.
voda
1
Voor juristen is het oplossen van de stikstofcrisis niet zo ingewikkeld
Willem Bruil - 2 uur geleden
© Johan Remkes, Sebastiaan ter Burg

Volgens de Volkskrant werken de boerenprotesten omdat de regeringspartijen inmiddels vragen stellen bij het stikstofbeleid. Op Texel werd gisteren een alternatief beleid gepresenteerd aan de VVD door de groene zeeprofessor Han Lindeboom. Het werd aanvankelijk gemaakt voor D66; de partij wees het af omdat het niet verplichte tot halvering van het aantal koeien en kippen. Onderwijl wil de agroindustrie niet met Remkes praten, de milieubeweging geen millimeter marchanderen en gaan de banken wel met Remkes aan tafel. Nederland is een verwarde en vastgelopen stikstofbende. Tussen alle gekrakeel is de opinie van professor em. agrarisch recht Willem Bruil hoopgevend. Juristen vinden het oplossen van de stikstofcrisis niet zo'n probleem, zegt Bruil.

De analyse van de stikstofcrisis is nogal gebrekkig, betoog ik elders. In zo'n situatie kun je geen goede oplossingen verwachten. Regering en boeren blijven in algemeenheden steken. De regering zegt ‘wij kunnen niet anders’ en ‘de Kritische Depositie Waarde (KDW) moet worden gehaald’. De boeren stellen dat zij om zeep worden geholpen. Zo kom je niet tot elkaar, ook niet door bemiddeling.

De instrumenten die nu zijn of worden ingezet zijn gedoemd te mislukken. In ruim drie jaar crisis is nog vrijwel niets bereikt. Niet qua terugdringen van de stikstofbelasting. Niet qua vlottrekken van bouwprojecten of een oplossing voor de PAS-melders. Voor de toekomst wordt gedacht aan onteigening.

Een toelichting daarop ontbreekt. Het is mij een raadsel hoe men denkt te gaan onteigenen (object, grondslag, nieuwe bestemming, schadeloosstelling etc.). Eigenlijk kunnen alle figuren die bedacht zijn wel worden gemist: zij zullen niet werken of in strijd blijken te zijn met de Habitatrichtlijn. Dit stuk zou veel te lang worden als ik alle juridische missers – bijvoorbeeld het stikstofregistratiesysteem – zou moeten omschrijven.

Wat zou er moeten gebeuren?

We (overheid, natuurbeschermers en boeren) zouden moeten focussen op de Natura 2000 gebieden. Daar is het immers om begonnen. We moeten dus eigenlijk terug naar waar het om gaat: een goede staat van instandhouding voor alle Natura 2000 gebieden. Een einddoel – bijvoorbeeld de KDW – hoeft helemaal niet in beton gegoten vast komen te staan, als we eindelijk maar eens de goede kant op gaan. Daarvoor zijn twee instrumenten zijn beschikbaar: de beheerplannen van art. 2.3 Wet natuurbescherming en de landinrichting van de Wet inrichting landelijk gebied (WILG).

Voor alle Natura 2000 gebieden bestaat al een beheerplan. Dit is opgesteld door Gedeputeerde Staten (GS) en kan ook door GS worden gewijzigd. Een ontwerpplan doorloopt een keurige openbare voorbereidingsprocedure, met zienswijzen en een beroepsmogelijkheid.

Het beheerplan bevat de voor de instandhoudingsdoelstelling nodige maatregelen en de beoogde resultaten. De bestuursorganen die hebben ingestemd zorgen voor de uitvoering van de maatregelen. Welke maatregelen dat kunnen zijn is niet begrensd. Ook het opheffen van stikstofbronnen kan er dus onder vallen. Het beheerplan zal dus ook maatregelen voor stikstofreductie kunnen omvatten, niet alleen voor veehouderijen, maar ook voor andere bronnen (verkeer, industrie, recreatie etc.). Voor de uitvoering kunnen subsidies beschikbaar worden gesteld. Voordeel van het werken met een beheerplan is dat het een bestaande figuur is, niet in strijd met de Habitatrichtlijn komt, concreet is, zich specifiek richt op de ter plaatse geldende instandhoudingsdoelstellingen en de mogelijkheid voor lokale/regionale betrokkenheid biedt. Eventuele ingrijpende maatregelen zijn direct te onderbouwen en daarmee ook aanvaardbaar.

Elk Natura 2000 gebied zou moeten worden begeleid door een inrichtingsplan (art. 17 WILG). Een inrichtingsplan kan de basis bieden voor maatregelen en voorzieningen (dat is niet echt nodig omdat het beheerplan daarvoor ook al een basis biedt) maar kan vooral ook via de herverkaveling wijzigingen brengen in eigendom en gebruik van gronden. Zo zouden bijvoorbeeld intensieve boeren kunnen worden uitgeplaatst en extensieve boeren in de randzones van de Natura 2000 gebieden terecht kunnen komen. Ook biedt een inrichtingsplan een onteigeningsgrondslag, hetgeen altijd van pas kan komen. Een bestemmingsplan is dan niet nodig. Landinrichting is inmiddels een door de provincies vergeten instrument. Dat kan en moet anders.

Met deze instrumenten kan ook zeer goed worden aangesloten bij de initiatieven die overal in het land al gaande waren of zijn. Zo kan het vertrouwen tussen partijen worden hersteld.

Een punt van aandacht is uiteraard het verlenen van vergunningen voor projecten die vanwege een ‘dwingende reden van groot openbaar belang’ moeten worden gerealiseerd. De Habitatrichtlijn (art. 6, derde en vierde lid) biedt daarvoor een opening. De Raad van State heeft de externe saldering/compensatie veel moeilijker gemaakt. Ook daarvoor zou het opnemen van instandhoudingsmaatregelen in beheerplannen (die dan niet meer beschikbaar zijn voor saldering) een oplossing zijn, die kansrijker is dan het uitdelen van deposities uit een stikstofregistratiesysteem.

Wat zijn de voorwaarden?

Het rijk moet bereid zijn om het algemene beleid te laten varen. Het stikstofplan van Van der Wal kan worden ingetrokken; artikel 1.12a van de Natuurbeschermingswet kan worden verwijderd. Geld moet beschikbaar komen c.q. blijven voor de instandhoudingsmaatregelen. De provincies zullen aan de bak moeten met de beheerplannen (waarvan de meeste nu een herzieningsprocedure doorlopen) en met name de stikstofparagrafen daarin.

Ook zullen provincies landinrichtingsplannen moeten gaan opstellen. Dat kan parallel lopen. Provincies moeten voorkomen dat zij in eindeloze ‘gebiedsprocessen’ verzeild raken. Natuurbeschermingsorganisaties zullen niet rigoureus vast moeten willen houden aan voorgestane natuurdoeltypen of stikstofdoelstellingen. Ook voor hen zijn de instandhoudingsdoelstellingen per gebied leidend. Dat geldt natuurlijk ook voor de boeren en hun organisaties. Hakken in het zand, vertragingstactieken, twijfel zaaien, het moet allemaal verdwijnen.

Er is weliswaar tijd nodig - en meer tijd dan de regering nu denkt – maar er zijn grenzen aan het op de lange baan schuiven van maatregelen. Een perspectief voor bijvoorbeeld twintig jaar zou helemaal niet zo gek zijn. Op die termijn zou achter alle instandhoudingsdoelen een groen vinkje moeten kunnen staan ofwel zou moeten vaststaan dat dat objectief onmogelijk is. Motto: we moeten de natuur niet verder verpesten maar langzaam en gestaag verbeteren.

Belangrijk probleem is nu wel dat er rekenmodellen en daarop gebaseerde systemen (terecht) worden bekritiseerd en vervolgens ook als onbruikbaar terzijde worden geschoven, maar dat niet duidelijk wordt hoe het dan wel moet. Betekent dit nu dat stikstofdepositie helemaal niet meer relevant is? Dat zal niet de bedoeling zijn. Het is een van de in aanmerking te nemen factoren. Maar we moeten wel een idee hebben van de effecten van projecten (zoals uitbreiding van veehouderijen) op Natura 2000 gebieden. Als de KDW weg moet en rekenmodel Aerius niet deugt, hoe moet het dan wel?
voda
2
Deel 2:

Voor juristen is het allemaal niet zo ingewikkeld

We beginnen met de Habitatrichtlijn. “Voor elk plan of project dat niet direct verband houdt met of nodig is voor het beheer van het gebied, maar afzonderlijk of in combinatie met andere plannen of projecten significante gevolgen kan hebben voor zo'n gebied, wordt een passende beoordeling gemaakt van de gevolgen voor het gebied, rekening houdend met de instandhoudingsdoelstellingen van dat gebied. Gelet op de conclusies van de beoordeling van de gevolgen voor het gebied en onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, geven de bevoegde nationale instanties slechts toestemming voor dat plan of project nadat zij de zekerheid hebben verkregen dat het de natuurlijke kenmerken van het betrokken gebied niet zal aantasten en nadat zij in voorkomend geval inspraakmogelijkheden hebben geboden."

Besluiten van bestuursorganen worden vervolgens aan de rechter voorgelegd. Die kan niet zeggen ‘ik weet het ook niet, dus ik zeg er niks over’; de rechter moet een beslissing nemen: het besluit deugt of het deugt niet.

Vervolgens wordt afgegaan op door niet-juristen aangeleverde ‘zekerheden’: verhoging van de stikstofbelasting is schadelijk en moet dus worden afgewezen. Je kunt met Aerius berekenen wat de stikstofdepositie, gegeven een bepaalde emissie, is en of er sprake is van een toename. Als dat zo is, mag geen vergunning worden afgegeven en wordt een wel afgegeven vergunning vernietigd.

De Habitatrichtlijn eist dus wel zekerheid, maar het spreekt vanzelf dat dat nooit absolute zekerheid kan zijn. Zie het maar als een verzwaarde motiveringsplicht (denk aan de passende beoordeling). En als je blijft twijfelen geldt ook nog het voorzorgbeginsel (if in doubt abstain). Je kunt dus niet met een leuterverhaal de natuur aantasten. Met sciëntisme heeft dat allemaal niets te maken, slechts met een flinke drempel voor natuuraantasting.

KDW en rekenmodel Aerius

Aan de KDW hoeven we niet zoveel woorden vuil te maken. Die heeft geen absolute waarde. Ik vind wel een mooi begrip: de grens waarboven het risico bestaat dat de kwaliteit van het habitat significant wordt aangetast door de verzurende en/of vermestende invloed van atmosferische stikstofdepositie. Zie bijvoorbeeld het Overzicht van kritische depositiewaarden voor stikstof van Alterra, toegepast op habitattypen en leefgebieden van Natura 2000. Ik vroeg in Brabant ooit of die KDW voor de Groote Peel (400 Mol) wel klopte. De werkelijke depositie (berekend) was 4.000 Mol. Dus antwoordde men: als de KDW 2000 Mol zou zijn staan we nog steeds voor een grote opgave.

Ik hoop dat hiermee duidelijk is dat je voor besluitvorming en rechterlijke beoordeling daarvan wel normen en methoden nodig hebt. Als je die allemaal terzijde schuift valt er helemaal niets meer te doen. Ook als je per natuurgebied aan de slag gaat, zoals ik voorstel, moet je wel ‘passende maatregelen’ bedenken, waarbij ook de stikstofbronnen aan de orde moeten komen. En dan moet je a) weten of stikstof schadelijk is b) weten of een bepaalde emissie leidt tot een bepaalde depositie, Maar ook: wat betekent de overbelasting voor de instandhoudingsdoelen? Behalve als je zegt: vergeet die hele stikstof maar?

Als ik er zo naar kijk zeg ik het volgende. Neem de KDW niet als absoluut uitgangspunt voor doelbereik en/of onderbouw die waarde beter. Behoud Aerius totdat we een beter systeem hebben en ga emissies meten want dat stimuleert innovatie.

Dit artikel is een ingekorte en bewerkte versie van de tekst van Willem Bruil in het alternatieve stikstofplan van prof. em. Han Lindeboom dat gisteren op Texel werd gepresenteerd. Het werd ontwikkeld binnen D66. De partij wees het af. Inmiddels leidt het een eigen leven.

Met sub-links:

www.msn.com/nl-nl/gezondheid/medisch/...
de tuinman
1
quote:

objectief schreef op 11 augustus 2022 09:45:

[...]

Met alle respect, een tuinman weet het beter dan een leger aan deskundigen die de 2 grootste partijen adviseren!
Er zijn legers aan deskundigen die roepen dat miljoenen mensen financieel in de problemen komen. Terwijl de economie goed blijft draaien.
Te kort aan arbeidskrachten..

En dat terwijl ECHTE natuur zich aanpast aan nieuwe situaties.
objectief
0
quote:

de tuinman schreef op 11 augustus 2022 10:17:

[...]

Er zijn legers aan deskundigen die roepen dat miljoenen mensen financieel in de problemen komen. Terwijl de economie goed blijft draaien.
Te kort aan arbeidskrachten..

"legers"' dat lijkt me sterk overtrokken, want het speelt pas een paar maanden.
Zolang er een tekort aan arbeidskrachten is, kan men het in veel gevallen zelf oplossen door (extra) te werken.
Soms ligt het medicijn binnen handbereik.
voda
0
Rabo geeft alle zuivelboeren stempel ’kwetsbaar’, geen uitbreiding meer bij natuur
Door MARTIJN KLERKS

Updated 5 min geleden
8 min geleden
in FINANCIEEL

ROTTERDAM - Rabobank heeft uit voorzorg al haar leningen aan Nederlandse zuivelboeren vanwege de ’significant toegenomen onzekerheid’ door de stikstofaffaire als ’kwetsbaar’ bestempeld.

Uitbreiden aan de rand van natuurgebieden gaat ’tegen het boerenverstand in’, vindt Rabo-topman Wiebe Draijer. ANP/HH/DE TELEGRAAF

Het gaat om €10,3 miljard en is een ’technische aanpassing’, benadrukt de bank, maar tegelijkertijd kunnen boeren aan de rand van natuurgebieden geen lening meer krijgen om daar uit te breiden.

„We gaan met die boeren in gesprek: waar kun je wel uitbreiden?” zegt Wiebe Draijer in een toelichting van zijn laatste halfjaarcijfers als Rabo-topman. „Want aan de rand van natuur uitbreiden gaat, om milieuredenen, tegen ons boerenverstand in.” Draijer schuift binnenkort aan bij ’stikstofgespreksleider’ Johan Remkes, die gesprekken voert met boeren, politiek en andere belanghebbenden over het kabinetsbeleid.

BEKIJK OOK:
Nieuw plan stikstofaanpak zonder veestapelkrimp

„Dit verhaal zal ik daar ook vertellen, net als het verhaal dat de weg om boeren die stoppen te helpen niet alleen maar een grote zak met geld is, maar ook een route met respect. We zijn al aan het experimenteren met het koppelen van boeren die geen kant op kunnen maar wel door willen aan boeren die willen stoppen en zo ruimte creëren. De fundamentele onzekerheid die boeren nu hebben na jarenlang trots ondernemen is een enorme aanslag op de sector. Er is rust nodig.”

Stikstofprobleem
Wat Draijer betreft bestaat de oplossing voor het stikstofprobleem naast een regeling voor boeren „om met opgeheven hoofd te stoppen” ook uit innovatie, en uit het beperken van stikstofuitstoot in andere sectoren, „voor een gevoel van eerlijkheid”. „De focus moet niet liggen op stoppen, maar op een beloftevolle toekomst voor wie groen wil boeren”, zegt de Rabo-baas.

Zuivelboeren die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, en ook goed zorgen voor de bodem onder hun bedrijf en voor de biodiversiteit, krijgen van Rabobank 0,2 procentpunt korting op hun kredietrente. Het afgelopen jaar hebben vijfhonderd melkveehouders die korting gekregen, de bank wil de regeling uitbreiden naar varkensboeren en akkerbouwers.

BEKIJK OOK:
Rabo worstelt om witwascontroles op orde te krijgen: verzoek uitstel DNB

Johan Remkes
Op dit moment schuiven boeren en de financiële sector één voor één aan bij Remkes. Veel partijen in de agrarische sector, zoals zuivelreus Royal A-ware en diervoeder ForFarmers, hebben al aangekondigd geen trek te hebben in een stikstofgesprek. „En ik heb ook gehoord dat de milieuclubs niet willen komen; iedereen is verankerd”, zegt Draijer. „En dat is een gemis.” Wat hem betreft zijn Remkes’ losse gesprekken niet het eindstation, maar moeten alle betrokkenen daarna ’samen puzzelen’ aan een definitieve oplossing. „Ik zou andere partijen willen oproepen om het gesprek wél aan te gaan.”

BEKIJK OOK:

Remkes eindelijk om tafel met boeren: wat kunnen we verwachten?
Rabobank zelf is ondertussen ook ’actief’ in gesprek met de provincies, die verantwoordelijk zijn gemaakt voor de uitwerking van het stikstofbeleid. Draijer: „Er is bereidheid om de problemen op te lossen, onder meer dus door te bemiddelen tussen boeren die wellicht kunnen ruilen van plek. Maar om het gedaan te krijgen, zijn bij de provincies veel extra ambtenaren nodig.”

BEKIJK OOK:
Rabobank hekelt eendimensionale stikstofblik: ’Te weinig oog voor boerenleed’

Witwasregels
Naast de stikstof vormen ook de antiwitwasregels nog altijd een hoofdpijndossier op het Rabo-hoofdkantoor in Utrecht. De bank heeft uitstel gevraagd bij De Nederlandsche Bank, waar een ’handhavingstraject’ loopt, om alle zaken op orde te krijgen. Dat gaat niet binnen de gestelde deadline lukken vanwege de sancties tegen Rusland, nieuwe regelgeving en de moeilijkheid om personeel te vinden - en dat terwijl de afdeling het afgelopen jaar met een derde is gegroeid. Of de toezichthouder de gevraagde coulance gaat tonen weet ook Rabobank nog niet. Draijer: „We wachten het antwoord af.”

Het niet op orde hebben van de antiwitwascontrole heeft banken al flink wat geld gekost. Rabo zelf moest begin vorig jaar een half miljoen aftikken bij DNB, het Openbaar Ministerie heeft in vergelijkbare dossiers voor honderden miljoenen geschikt met ING en ABN Amro.

BEKIJK OOK:
Rabobank versterkt top met fraudebestrijder

www.telegraaf.nl/financieel/911382027...
de tuinman
1
quote:

objectief schreef op 11 augustus 2022 10:34:

[...]

"legers"' dat lijkt me sterk overtrokken, want het speelt pas een paar maanden.
Zolang er een tekort aan arbeidskrachten is, kan men het in veel gevallen zelf oplossen door (extra) te werken.
Soms ligt het medicijn binnen handbereik.
Dan ben je net zo naïef als de D66 club. Niet iedereen is in staat om te werken.
objectief
0
quote:

de tuinman schreef op 11 augustus 2022 13:00:

[...]

Dan ben je net zo naïef als de D66 club. Niet iedereen is in staat om te werken.
Daarom stond er ook in veel gevallen (en dat beslaat veruit het grootste deel), maar schijnbaar zit je vast in een eigen mening.
de tuinman
1
quote:

objectief schreef op 11 augustus 2022 19:00:

[...]

Daarom stond er ook in veel gevallen (en dat beslaat veruit het grootste deel), maar schijnbaar zit je vast in een eigen mening.
Yep, je bent nog steeds naïef. Miljoenen mensen komen financieel in problemen. En dat met een goedlopende economie.
Maar het grote geld gaat naar de agrarische sector, die deze bemoeienis niet wil.

Ook is TOTAAL onduidelijk of deze ingreep gaat helpen.
objectief
0
quote:

de tuinman schreef op 11 augustus 2022 22:36:

[...]

Yep, je bent nog steeds naïef. Miljoenen mensen komen financieel in problemen. En dat met een goedlopende economie.
Maar het grote geld gaat naar de agrarische sector, die deze bemoeienis niet wil.

Ha, ha...in de problemen. In mijn familie, en die is niet anders dan andere, gaan we straks voor de 3 e keer op vakantie dit jaar.
We rijden met de auto's naar Zuid-Frankrijk en Noord Spanje en het wemelt van de Nederlanders.
(Sensatieverhalen van enkele personen vullen de kranten; financiele problemen ja voor een heel klein aantal burgers)
Portisch
4
quote:

objectief schreef op 12 augustus 2022 07:49:

[...]

Ha, ha...in de problemen. In mijn familie, en die is niet anders dan andere, gaan we straks voor de 3 e keer op vakantie dit jaar.
We rijden met de auto's naar Zuid-Frankrijk en Noord Spanje en het wemelt van de Nederlanders.
(Sensatieverhalen van enkele personen vullen de kranten; financiele problemen ja voor een heel klein aantal burgers)
Word eens wakker Fredje.
Een klein aantal burgers, je moet je schamen.

Feiten weet je niet goed in te schatten.

Meer wil ik niet over kwijt.

Hoogachtend, Portisch
objectief
0
quote:

Portisch schreef op 12 augustus 2022 08:51:

[...]

Feiten weet je niet goed in te schatten.
Meer wil ik niet over kwijt.
Jammer, dat je nog steeds geen eigen mening hebt of ben je ook op vakantie!
de tuinman
1
quote:

objectief schreef op 12 augustus 2022 07:49:

[...]

Ha, ha...in de problemen. In mijn familie, en die is niet anders dan andere, gaan we straks voor de 3 e keer op vakantie dit jaar.
We rijden met de auto's naar Zuid-Frankrijk en Noord Spanje en het wemelt van de Nederlanders.
(Sensatieverhalen van enkele personen vullen de kranten; financiele problemen ja voor een heel klein aantal burgers)
www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/532...

Je bent naïef.
objectief
0
quote:

de tuinman schreef op 12 augustus 2022 10:36:

[...]

www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/532...

Je bent naïef.
Kan zijn, maar niemand wordt er beter van geklaag. Burgers moeten meer gaan werken (er is werk zat) en niet ziek thuis blijven want door de corona denkt men dat dit hoort.
1.663 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,36  0,00  0,00%  18 apr
 Germany40^ 17.751,90 -0,48%
 BEL 20 3.826,58 0,00%
 Europe50^ 4.872,58 -1,30%
 US30^ 38.013,46 0,00%
 Nasd100^ 17.548,80 0,00%
 US500^ 5.049,25 0,00%
 Japan225^ 38.001,71 0,00%
 Gold spot 2.382,31 +0,12%
 EUR/USD 1,0630 -0,12%
 WTI 83,69 +1,96%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

Dalers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront