TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 121 122 123 124 125 126 127 » | Laatste
boem!
0
Han, eens.

Maar om een goed beeld te krijgen van TT's werkelijke financiele prestaties kun je twee kanten op kijken.

Of je baseert je op de IFRS cijfers dan wel op de FCF cijfers.

Het grote verschil tussen beiden wordt veroorzaakt door
a. versnelde afschrijving
b. toepassing deferred

Ad a heeft nog maar een beperkte levensduur tot aan 2023.
Ad b ligt iets anders. De IFRS aanhangers worden op het verkeerde been gezet door de benaming verpliching.
IPv een verplicting om KOSTEN te maken is het een verplichting om de baten voor 100% op te nemen(de cos is al verrekend).
Het verschil tussen prod-omzet en IFRS-omzet wordt in de tijd almaar kleiner doordat een steeds groter bedrag vrijvalt via deferred kort.
Vanwege de uitspraken gedaan door HG van een trendbreuk bij nieuwe contracten waarbij een jaarlijkse fee preferent wordt geacht boven een one-time fee heeft mij doen besluiten IR van TT te benaderen hoe men in dat geval om zal gaan in verantwoording van die omzet.

Niets meer of minder, het gat tussen prod- en iFRS omzet zal in de tijd al afnemen dit proces wordt slechts versneld bij toepassing van jaarabbo's.

boem!
1
quote:

boem! schreef op 23 december 2021 08:40:

Antwoord IR:

The IndiGo operational revenue model is based on a one-time fee per car.
Based on IFRS revenue recognition rules we will recognize the revenue over the duration of the contract period.
As a consequence IndiGo will be booked as deferred revenue at the moment of the transaction and released on a monthly basis over the duration of the contract.
Na doorvraag het volgende bericht ontvangen:

" I assume you are referring to comments from mr Goddijn in relation to HD-maps.
The exeptation is indeed that for HD-maps supporting highly automated driving a subscription model will be applicable and the accountment treatment will not lead to significant deferred revenu positions."

Ik lees hieruit, dat hoewel een abonnements structuur de deferred long positie uitsluit dat de totale deferred revenue positie geen noemenswaardige verandering zal ondergaan.

Ook wel begrijpelijk indien je de deferred kort positie in ogenschouw neemt.
Die zal van 40% naar 50% gaan.

Alhoewel het zeker enig effect zal hebben om de IFRS omzet meer in lijn te brengen met de prodomzet zal de grote factor toch komen vanuit het vollopen van de deferred kort postie.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

boem! schreef op 30 december 2021 02:19:

[...]
Na doorvraag het volgende bericht ontvangen:

" I assume you are referring to comments from mr Goddijn in relation to HD-maps.
The exeptation is indeed that for HD-maps supporting highly automated driving a subscription model will be applicable and the accountment treatment will not lead to significant deferred revenu positions."

Ik lees hieruit, dat hoewel een abonnements structuur de deferred long positie uitsluit dat de totale deferred revenue positie geen noemenswaardige verandering zal ondergaan.

Ook wel begrijpelijk indien je de deferred kort positie in ogenschouw neemt.
Die zal van 40% naar 50% gaan.
...
Goed dat je doorgevraagd hebt. Ik interpreteer hun antwoord echter anders.

Er staat namelijk niet: "... the accountment treatment will not lead to a significant change in the deferred revenu positions."
Wat er wel staat lees ik als: "het (nieuwe) subscription model zal niet leiden tot significante defrev".

Mijn conclusie is dat als het subscription model op enig moment overheersend gaat worden, de totale deferred revenue positie wel degelijk verandering zal ondergaan*, met name door het procentueel verminderen of zelfs verdwijnen van deferred long.

* Met 'verandering' bedoel ik: kleiner worden t.o.v. de operationele omzet.

boem!
0
In feite zeggen wij beiden hetzelfde.

Door jaarabbo's verdwijnt de deferred long maar omdat de deferred kort nog van kracht blijft zal de totale deferred positie nog steeds 50% van de prodomzet bedragen( kleiner dan de ca 60% van nu).
Benjamin G.
2
Heeft de CMD nieuwe inzichten gegeven? Als het gaat om productontwikkeling en positionering ten aanzien van Indigo en nieuwe manier van mapmaking wellicht wel. Als het gaat om robuustheid van groei dan is het vooral een confirmatie. Opmerkelijk is dat de sterke groei in backlog hard nodig is om in 2025 op een omzet van 600 miljoen uit te komen voor location technology. Dit is dus een bevestiging en niet zozeer een positieve opsteker dat TomTom sneller zou groeien dan de markt.

Enige positieve is de opmerking van Goddijn dat het een zeer conservatieve voorstelling van zaken is. Dat betekent dat we wellicht, gelet op huidige economische onzekerheden en geopolitieke verhoudingen, een hogere groei mogen verwachten.

Hoe ziet dat conservatieve pad van 600 miljoen euro voor location technology in 2025 eruit. Cijfers zijn een prognose. Tussen haakjes jaarlijkse groei.

2022 Automotive 243 (9%) + Licensing 182 (8%) = 425
2023 Automotive 279 (15%) + Licensing 187 (3%) = 467
2024 Automotive 363 (30%) + Licensing 187 (0%) = 551
2025 Automotive 436 (20%) + Licensing 187 (0%) = 623

Dit ligt redelijk in lijn met verwachte groei van de markt voor HD Maps. Op zich is een groei van 10-30% jaar op jaar een mooie prestatie. De kostenkant van TomTom blijft echter hoog.

Bijvoorbeeld bij een brutomarge van 79% op 623 miljoen omzet levert 492 miljoen op minus OPEX van 541 levert een nettoverlies van bijna 50 miljoen op.

Zoals al eerder gezegd, de OPEX moet fors naar beneden. Dat heeft bestuur ook beloofd. We zien er alleen nog niets van. De OPEX zal tussen de 400 en 450 miljoen euro uit moeten gaan komen in 2025. In 2021 lag die op 500 m euro en voor 2022 zal die waarschijnlijk richting de 550 m euro gaan. Niet te vergeten in 2019 en 2020 was het respectievelijk 746 en 711 miljoen euro. Waaronder extra lasten om een revolutionaire kostenbesparing door te voeren. Hmmm. We moeten teruggaan naar 2018 voor een OPEX lager dan 500 miljoen euro (473 miljoen euro om precies te zijn).

Kortom zelfs als groeit TomTom jaar op jaar met 20%, dat is een mooie prestatie, dan nog zal de OPEX naar beneden moeten.
Benjamin G.
3
en bedoel je dan accrual accounting of cash accounting? Of bedoel je dan hoe je het verschil tussen IFRS en non IFRS accounting kunt laten zien? Of gaat het om specifieke accounting keuzes die het management maakt?

Links of rechtsom. Het gaat niet leiden tot een hogere waardering van het bedrijf! Dus ook niet tot een hogere aandelenkoers! De omzet aan de bovenkant en ja ook de backlog moeten daarvoor veel harder groeien. Omzet moet boven de 20% jaar op jaar gaan groeien.

Het enige dat nu een bodem kan leggen is als een deel van het eigen vermogen naar de aandeelhouders wordt uitgekeerd. Dat is management keuze. Zij hebben aangeven dat onder hun definities van accounting (en niet de jouwe) dat dat mogelijk is als er positieve kasstromen worden gerealiseerd. Ze hebben ook al aangeven dat ze verwachten dat de kasstroom over 2 jaar positief is.

In mijn ogen maak je het veel te moeilijk. Waarom???
Als je verwacht dat aandeel over 3 jaar 15 euro waard is (waardering tegen de 2 miljard) en de huidige koers is 8 euro, dan haal je een jaarlijks rendement van iets meer dan 23%.

Als je van mening bent dat de waardering door de markt veel hoger uitkomt - vertel het niemand, koop je helemaal suf en laat opties je helpen om nog meer rendement te halen.

Disclaimer: dit is geen financieel advies en laat je beleggingsbeslissing niet beïnvloeden door bovenstaande. Dit zelfde verhaaltje maakte we ook in 2015. De trackrecord laat zien dat een ook een gerede kans is dat bovenstaande scenario´s geen realiteit worden.

In het reguliere draadje loopt de PR machine ook weer volop. Alsof het allemaal heel bijzonder is dat een bedrijf wat nieuws, nieuwigheden of updates te melden heeft.

De cijfers op de achterkant van een sigarendoos spreken voor zich.
boem!
0
de prognose cijfers op de achterkant van een sigarendoos spreken inderdaad voor zichzelf,

men heeft het over een verdienste ter verdeling onder aandeelhouders van 50 cent per aandeel in 2025.

uiteraard moet dit nog wel worden ingevuld maar een winst van 50 cenr per aaandeel rechtvaardigd een koers van 10 euro.

de omzekerheid zit in het kostenbeheersingselement : is TT in staat om haar CAGR van uitgaven te beperken tot 5%.

vwb de omzetcomponent is de 600 mio A&E omzet al in de tas gegeven de toename in het backlog.
boem!
0
indien we de fcf van 10% uit 2025 als houdbare fcf aanmerken heeft de markt dit vooralsnog verworpen.

de huidige koers geeft nl een houdbare fcf aan van 35 mio.

heirmee wordt het wantrouwen in uitspraken van HG met zijn 65 miio in 2025 aangescherpt.

op naar het volgende ijkpunt bij Q4 cijfers.

om daar meer vertrouwen uit te kunnen putten moet de outlook van -2% terug verbeteren baar 0% met daarop voor 2023 een outcome van +3% in 2023 ipv 0%.
Benjamin G.
2
Mis Martin in het duiden van de cijfers. Hoop dat het goed gaat.

De groei in automotive is er jaar op jaar. 16% volgens IFRS en 11% operational revenue. Enterprise groeit (pas weer) na q4 2023. Duidelijk is dat automotive minimaal 17% jaar op jaar moet groeien om doelstelling van 600 miljoen euro omzet te halen. De dip op enterprise mag dan niet te groot zijn tenzij sterke groei in 2024 en 2025.
Meer omzet mogen we niet verwachten.

De kostenkant is de sleutel naar zwarte cijfers. Tatje schrijft er zo links en rechts wat over. Of liever gezegd regel na regel over :)

Wie kan duiden of en hoe de expenses inclusief alles dus ook D&A en restructuring gaan dalen beneden de 500 miljoen euro?

Dat is de enige manier om niet eenmalig in 2025 zwarte cijfers te schrijven maar ook daarna.
win some...
2
In het JV 2022 (p.33) geeft TT aan: we expect our investment levels, excluding restructuring charges, to be roughly equal equal to 2022.

Opex 2022 was 547 mio. Haal daar 26 mio restructuring vanaf, dan blijft er 521 mio over. D&A is in 2023 wellicht zo'n 5 mio lager, wat leidt tot 516 mio Opex voor 2023. In 2025 zullen de intangible assets wel grotendeels zijn afgeschreven. Dat scheelt dan wellicht zo'n 25- 30 mio aan amortisatie. Maar op andere gebieden zullen de kosten weer toenemen. Dus ik zie de Opex niet meer onder de 500 mio komen

Het meest verontrustend vind ik dat men begin 2022 in de cc nog aangaf dat de opex in 2022 eerst zou stijgen naar 510 mio (van 500 mio in 2021), om vervolgens in 2023 te dalen naar 470 mio. Dat blijkt dus een jaar later behoorlijk af te wijken.

Ook het feit dat men in het begin van 2022 een outlook afgeeft met als kpi's ifrs-omzet en FCF en vervolgens nog tijdens het jaar zowel de definitie van FCF aanpast (door reorganisatiekosten niet mee te nemen) als de totstandkoming van de ifrs-omzet verandert, komt niet echt standvastig op mij over.
Benjamin G.
0
Dank @Winsome. Met de CMD in november was Goddijn positief over een omzet van 600 miljoen in 2025. Hij noemde als ik goed heb onthouden een conservatieve prognose. Nu is de situatie dat enterprise een jaar lang niet groeit en dat automotive (vermoedelijk) bovengemiddeld groeit door hogere takerates. Wat kan er veel gebeuren in vier maanden tijd.

Positief is de sterke groei in backlog en de groei in brutomarge. Dat komt waarschijnlijk voort uit de combinatie hogere takerate en schaalbare software. Dit is bemoedigend.

Opmerkelijk is wat Goddijn verstaat onder good reception. Op de CC is dat 'partijen die op beurzen positief reageren' of partijen die informeren hoe ze mee kunnen doen'. Tsja. Het klinkt als een startende ondernemer die technische mogelijkheden ziet en denkt te doorgronden wat de klant wil.

Overture moet gaan zorgen voor lagere kosten op het vergaren van data. De kost gaat daar voor de baat uit. De strijd met Google verbindt de partijen. Hoeveel besparing de samenwerking gaat opleveren is onduidelijk? Tsja en dan 1 standaard, dat was Indigo, a proxi, toch al?

Al met al moeten zwarte cijfers haalbaar zijn in 2025.

Duidelijk is dat er geen overname komt vanuit de industrie (Overture, Indigo) of een strategisch belang dat de daadwerkelijke waardering laat zien.
Koos99
1
Nog even de volgende exercitie uitvoeren.

TomTom automotive orderbook = EUR 2.4 miljard

Volgens Tomtom wordt 13% van dit orderbook dit jaar in IFRS gerealiseerd = EUR 312 miljoen

Aan de andere kant zegt TomTom, we verwachten automotive operational revenue van 10-15%, afgelopen jaar was EUR 296 miljoen, dus komend jaar tussen de 325 - 340 miljoen

Het verschil tussen operational revenue en IFRS omzet is deferred revenue, afgelopen 2 jaar was die zo'n EUR 40 miljoen, echter de manier van boekhouden is aangepast, waardoor de IFRS omzet ongeveer 40 miljoen hoger uit zou komen met de vergelijkbare omzet zonder deze aanpassing. Ik heb TomTom alleen maar gehoord over een boekhoudkundige aanpassing, volgens mij kan dat niet anders betekenen dan dat de deferred revenue in vergelijking met eerder 40 miljoen naar beneden gaat. De IFRS omzet en de operational omzet nadere elkaar dus.

Ik denk dat uitgegaan mag worden van een verwachte IFRS Automotive omzet van EUR 320 miljoen.
Ga daarbij uit van een gemiddelde Enterprise omzet van EUR 40 miljoen per kwartaal, en de Location IFRS omzet zit op EUR 480 miljoen.

Als de dollar op dit niveau blijft gaan ze dat halen
win some...
0
320 mio IFRS Automotive met boekhoudkundige aanpassing. Zonder aanpassing was dit 280 mio geweest.

Begin 2020 was de Automotive backlog 1800 mio. Outlook was toen dat daarvan 16% in de IFRS Automotive omzet zou vallen in 2020 en 18% in 2021. Wat zich vertaalt in resp. 288 en 324 mio.

Zo bekeken zijn we dus ook in 2023 nog niet helemaal terug op het pre-Covid verwachtingsniveau.
Koos99
0
Ja, Win Some, de voorspelling van begin 2020 was vrij dramatisch.
Hieronder geef ik weer jaartal, verwachting gerealiseerd (% gerealiseerd)

Dus de voorspelling van 2020
2020 288 227 (79%)
2021 324 223 (69%)
Koos99
0
Dan ook maar de voorspelling van 2021 en hoe dat zich heeft ontwikkeld

jaartal, verwachting gerealiseerd (% gerealiseerd)
Dus de voorspelling van 2021
2021 252 223 (88%)
2022 288 260 (90%)
2023 306 ?? (maar we weten bij de voorspelling voor 2023 dat TomTom 312 voorspelt (inclusief 40M boekhoudaanpassing)
Koos99
0
Dan ook nog maar de voorspelling van 2022

jaartal, verwachting gerealiseerd (% gerealiseerd)
Dus de voorspelling van 2022
2022 228 260 (114%)
2023 247 ?? (maar we weten bij de voorspelling voor 2023 dat TomTom 312 voorspelt (inclusief 40M boekhoudaanpassing)
2024 247
JustRevisited
0
quote:

Koos99 schreef op 25 februari 2023 16:08:

Het verschil tussen operational revenue en IFRS omzet is deferred revenue, afgelopen 2 jaar was die zo'n EUR 40 miljoen, echter de manier van boekhouden is aangepast, waardoor de IFRS omzet ongeveer 40 miljoen hoger uit zou komen met de vergelijkbare omzet zonder deze aanpassing. Ik heb TomTom alleen maar gehoord over een boekhoudkundige aanpassing, volgens mij kan dat niet anders betekenen dan dat de deferred revenue in vergelijking met eerder 40 miljoen naar beneden gaat. De IFRS omzet en de operational omzet nadere elkaar dus.

Ik denk dat uitgegaan mag worden van een verwachte IFRS Automotive omzet van EUR 320 miljoen.
Ga daarbij uit van een gemiddelde Enterprise omzet van EUR 40 miljoen per kwartaal, en de Location IFRS omzet zit op EUR 480 miljoen.

Als de dollar op dit niveau blijft gaan ze dat halen
Een kleine nuance en iets dat mij opviel

Nuance: in Q4 vorig jaar gold dit effect van ander product op andere manier als omzet erkennen ook al. Met een 10 mio positief effect op de IFRS omzet. De delta tussen 2022 en 2023 is dan dus 30 mio (niet 40 mio) op de reported IFRS revenue. Misschien een detail, maar ik noem hem toch maar ff.

Iets wat mij opviel:
In Q4 2023 was de deferred revenue bijna 20 miljoen euro lager dan in Q4 2022, terwijl de omzet wel 10 mio hoger was. Dus een terugval in deferred revenue van minimaal 20 miljoen.

Daarvan werd 9,6 mio verklaard door de nieuwe manier van omzet erkennen doordat klanten over zijn op API’s. En die andere 10,4 mio dan? Minstens de helft van de daling in deferred revenue wordt niet door verklaard door boekhoudregels voor API’s.

Dat moet dan komen door overgang van eenmalige vooruitbetaling (waarvan je een deel deferred) naar jaarlijkse licenties met herhaalinkomsten. Indien je geen cash vooruitbetaling krijgt kun je die immers ook niet deferren.

Dit was waar ING ook naar vroeg in de CMD. “Komen er meer herhaalinkomsten in de vorm van licenties — vergelijkbaar als in Enterprise, in plaats van eenmalige payments?” Het antwoord was ‘ja’. Met als toevoeging dat tomtom wel per auto per jaar betaald wordt.

Dit was dus — zo lijkt het althans — alleen in Q4 al een 10+ mio bedrag en kan op jaarbasis dus een behoorlijk fors bedrag zijn. Dit drukt enerzijds de free cashflow (vooruitbetalingen komen in de FCF terecht) maar het vergroot ook het percentage herhaalinkomsten binnen automotive, waardoor je stapel-omzet krijgt.
JustRevisited
0
Ik kon mijn tekst niet meer aanpassen maar het lijkt ongeveer zo te werken.

Wat vroeger 1 product was (een kaart die altijd wordt onderhouden) wordt nu twee producten. Een kaart + een onderhoudscontract met een jaarlijkse fee.

In de nieuwe situatie wordt de kaart direct als omzet geboekt. De service fee wordt niet meer vooruit ontvangen maar is een jaarlijkse licentie.

Zo ongeveer de helft van de daling in deferred revenue is te verklaren doordat er initieel een groter bedrag wordt erkend als omzet voor de map.

De ándere helft van lagere deferred revenue wordt verklaard doordat er simpelweg niet vooruitbetaald wordt, maar in een jaarlijkse fee. Dus minder vooruitbetalingen => geen toename meer in deferred revenue => lagere free cashflow dan in de oude situatie en ook hogere omzet dan in oude situatie.

Ik ben daarom van mening dat “de nieuwe manier van boekhouden” ten eerste geen nieuwe manier van boekhouden is maar ook komt door de manier waarop TT betaald wordt. Wat je niet ontvangt kun je ook niet deferren. Daarnaast ben ik het er niet mee eens dat dit flatteus is voor de cijfers van TT. Ja, het is flatteus voor de omzet, maar het drukt juist de FCF.

Een positief aspect is dat ik hierin meen te zien dat er alleen al in Q4 voor 10 miljoen aan onderhoudsfees is verkocht die aan maps gekoppeld zijn en die omzet stapelt (verdubbelt in jaar 2, enz) Je gaat op een gegeven moment een enorme installed base krijgen van auto’s waarvandaan een jaarlijkse fee komt. Een beetje op dezelfde manier als de fee structuur bij Telematics.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Benjamin G. schreef op 5 februari 2023 07:03:

....
Overture moet gaan zorgen voor lagere kosten op het vergaren van data. De kost gaat daar voor de baat uit. De strijd met Google verbindt de partijen. Hoeveel besparing de samenwerking gaat opleveren is onduidelijk? Tsja en dan 1 standaard, dat was Indigo, a proxi, toch al?

Al met al moeten zwarte cijfers haalbaar zijn in 2025.

Duidelijk is dat er geen overname komt vanuit de industrie (Overture, Indigo) of een strategisch belang dat de daadwerkelijke waardering laat zien.
Over het vetgemaakte: idd dat snap(te) ik ook niet.
2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 121 122 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 13:56
Koers 7,205
Verschil -0,070 (-0,96%)
Hoog 7,205
Laag 7,080
Volume 77.713
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront