TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2021

2.277 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 ... 110 111 112 113 114 » | Laatste
Wereldbelegger
0
quote:

Freebird schreef op 24 november 2021 23:47:

[...]
Gaat zeker weer herstellen. Wel eerst nog even doordippen naar de steun rond 7,57 verwacht ik.
Ik begrijp hieruit dat u niet gelooft dat de koers wordt gedrukt maar tot stand komt door 'de markt'.
En wat is volgens u de volgende steunlijn?
Wereldbelegger
0
quote:

GLMF schreef op 25 november 2021 00:03:

[...]
ja pas maar op, mensen zitten meer thuis, eten meer chips en daardoor zijn er weer minder beschikbaar voor de automobiel industrie.

Allemaal te volgen op dit forum en de alom aanwezige 'global belegger' zal hier ook melden als er leveringsproblemen ontstaan bij Lay's, Croky etc.

Fijn dat u mijn bijdragen over dit onderwerp weet te waarderen.
Ik zal blijven opletten op verder nieuws over het chiptekort en de impact die het heeft op de autoproductie en mogelijk op de Q4/FY 2021 cijfers van TomTom. Mogelijk ook op de Q1 t/m Q4 cijfers in 2022.
Wereldbelegger
0
tomtom in de soep

Donderdag is het 46 jaar geleden dat Suriname een onafhankelijke republiek werd.
Op deze nationale feestdag wordt er volop gegeten en gedronken.

tja

bron:
www.trouw.nl/recepten/surinaamse-pind...
Vive tu vida positivamente
1
[Modbreak IEX: Gelieve te stoppen met het plaatsen van inhoudsloze berichten op het forum, bericht is verwijderd.]
[verwijderd]
2
Voor je belegginsg/handels beslissing kun je het beste - zolang Clown Bassie als eerloze keizer zonder kleren op de TomTom troon zit - de koerskapriolen van de afgelopen tien jaar als basis nemen. Welk rendement heb je - noga fagezien van derivaten - bij telkens koipen op 6,20 en verkopen op 8,40........
Als je vanaf de IPO - op basis van 'the continous daily propaganda vommitting' van een marketing fangirl - gekozen had voor Buy and Hold zag het rendement er anders uit.............
Schijnbaar valt het op social media oppoetsen van de repuatie van individuele bestuurders onder zakelijke kosten en dat gaat natuurlijk ten koste van de winst..........
Vive tu vida positivamente
0
Als je even een tijdje naar het boekje kijkt dan zie je dat men met grotere ( zelfde blokken) aantallen (11,3k of 13+k) zowel in bied als laat de koers stuurt!
Volgende week waarschijnlijk heel goed nieuws waarop de koers weer flink stijgt maar door deze strategie per saldo niet veel hoger gaat als vorige week!!!

Het valt wederom op.

Ik voorspel volgende week een koers van >€8,50
Vive tu vida positivamente
0
ketchup
6
TomTom kan nog steeds geen rally vasthouden en het maakt verder ook geen zak uit of er nu 235 mio aandelen uitstaan of 132 mio
het aandeel is voor beurswaarde compleet verziekt ( niet zozeer het bedrijf ) en dat ligt toch echt aan die incestueuze verhouding bestuur / grootaandeelhouder ,
het is echt tijd voor een nieuwe CEO en minder Founders belangen

dit aandeel is compleet oninteressant voor belegging, het geeft nul rendement en verdampt jaar in jaar uit aan beurswaarde , het is enkel interessant voor diegenen die echt toegang hebben tot de Agenda waar het bedrijf eventueel zal eindigen

neemt niet weg dat het moment voor actie steeds dichterbij komt, buy & hold voor 2 jaar met uitzicht op 12 euro, faalt het kan je hier van in de 7 terugzakken naar in de 5 , dat is dus voor risk/reward te overzien voor een beperkte weging in je porto

dachthetniet
1
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 25 november 2021 09:13:

Als grote koper zich vandaag mocht laten zien dan staan we zo boven de €8,00.
Als tomtom wordt overgenomen staat de koers zo op 15€. Als HG zijn biezen pakt denk ik dat 20€ nog laag ingeschat is. Als google komt met heersende technieken dan gaat er zo 80% vd koers af… oh nee die was al voorbij gekomen.
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 24 november 2021 23:53:

[...]

....at a valuation of Rs 5,500 crore. Omgerekend zo'n 650 mio euro. Net zo'n beetje de EV van TT.

According to news reports, the company posted a net profit of Rs 24 crore (3 mio euro) on revenue from operations of Rs 149 crore (18 mio euro) in the year ended March 31, 2020.

Dat is zo'n 229x de winst en 37x de omzet. Denk dat HG daarover zou zeggen: If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained
LOL

Maar wel absurd toch. Lokale mapper in India zelfde enterprise value als global mapper tomtom. Needs to be better explained.

Op deze manier zijn er natuurlijk geen goedkope overnames voor TT te vinden in mapping. Misschien wel in software.
[verwijderd]
8
quote:

dachthetniet schreef op 25 november 2021 09:16:

[...]

Als tomtom wordt overgenomen staat de koers zo op 15€. Als HG zijn biezen pakt denk ik dat 20€ nog laag ingeschat is. Als google komt met heersende technieken dan gaat er zo 80% vd koers af… oh nee die was al voorbij gekomen.
Goddijn heeft de afgelopen 16 jaar bewezen de slechtste CEO te zijn die een particuliere aandeelhouder kan wensen. Onterechte beloningen voor zichzelf en Corinne Goddijn (code Tabaksblat) en -70% rendement voor ons. De wereld gaat nog eens aan hebzucht ten onder.

Wel is het lief van hem dat zelfs de schoonmakers hem mogen tutoyeren. Lekker gewoontjes gebleven ondanks zijn miljard.
pwijsneus
8
quote:

*JustMe* schreef op 25 november 2021 09:30:

[...]

LOL

Maar wel absurd toch. Lokale mapper in India zelfde enterprise value als global mapper tomtom. Needs to be better explained.

Op deze manier zijn er natuurlijk geen goedkope overnames voor TT te vinden in mapping. Misschien wel in software.
Is toch volstrekt logisch, TomTom legt het niet uit. Het lijkt wel of ze bewust hierop sturen, en straks het voor een prikkie van de beurs halen. Dat krijg je als de grootaandeelhouder (bijna 50% in handen) en de CEO dezelfde persoon is. En er is in potentie een enorm persoonlijk gewin te behalen voor de founders, dus ze zullen er zeker over na hebben gedacht.

Wat mij verbaasd, is dat jij tot achter de komma de vingers erop kan leggen waarom HERE ten dode is opgeschreven. Maar je bent stomverbaasd dat de beurswaarde van TomTom zo laag staat.
tatje
1
Sniklaas ik kan het niet uit handen geven.

Bladeren is toch echt anders dan scrollen.

De cijfers van TT blijven bewaard bij mij :-)

Maar ik kan je wel mijn ebit geven, met als uitgangspunt locatie technologie 2023 550 :-)

2019 ebit - 230
2020 ebit - 287
2021 ebit - 73
2022 ebit - 50
2023 ebit + 25
2024 ebit + 92
2025 ebit + 157
2026 ebit + 235
2027 ebit + 342
2028 ebit + 453
2029 ebit + 582

Uitgangspunten
- locatie technologie 2023 550
- cagr locatie technologie vanaf 2023 15% per jaar samengesteld.
- kosten laat ik jaarlijks met 3% stijgen.
- zonder corona en het chip te kort zou dit 2 jaar eerder kunnen gebeuren.

We zullen zien !

Tot morgen.

Eind 2018 zei Edzard Overbeek ceo van Here, er komt een biedingsoorlog om Tom Tom.

Ik denk dat ik weet, waarom er geen biedingsoorlog is geweest :-)

Een feit is een feit.

Met de kennis van morgen, zou ik vandaag slimmer kunnen zijn :-)

Er zullen dus over zeg 5 jaar forumleden zijn, die zeggen, zie je wel :-)

Ik hoop erbij te zijn :-)

Maar niets is zeker op deze aardkloot.

Behalve stoppen met ademen.
Vive tu vida positivamente
0
pakman
0
Baidu Apollo Wins Approval for Commercialized Autonomous Car Service on Open Roads in Beijing
Baidu granted service permit for Beijing's newly-launched pilot zone for autonomous driving commercial services, the first such zone in China

www.prnewswire.com/news-releases/baid...
boem!
0
quote:

pwijsneus schreef op 25 november 2021 09:38:

[...]

Is toch volstrekt logisch, TomTom legt het niet uit. Het lijkt wel of ze bewust hierop sturen, en straks het voor een prikkie van de beurs halen. Dat krijg je als de grootaandeelhouder (bijna 50% in handen) en de CEO dezelfde persoon is. En er is in potentie een enorm persoonlijk gewin te behalen voor de founders, dus ze zullen er zeker over na hebben gedacht.

Wat mij verbaasd, is dat jij tot achter de komma de vingers erop kan leggen waarom HERE ten dode is opgeschreven. Maar je bent stomverbaasd dat de beurswaarde van TomTom zo laag staat.

Interessante wending indien ik jouw woorden goed interpreteer.

Jij zegt nu in feite, dat jij ook zelf vindt dat TT ondergewaardeerd is op basis van de potentie.

Ik vindt dat bijzonder omdat de markt daar tot op heden heel anders over denkt, de markt schaart zich nl achter de 5 behoudende analisten die TT een 7,50 aandeel vinden ofwel in staat een houdbaar verdienmodel voor aandeelhouders van 30 cent te tonen.

De 3 meer positieve analisten zien in TT een houdbaar verdienmodel van 50 cent ofwel een koers van 12 euro.

Waarop mag ik jou inschalen vwb FCC en koersnivo?
[verwijderd]
3
quote:

pwijsneus schreef op 25 november 2021 09:38:

[...]

Is toch volstrekt logisch, TomTom legt het niet uit. Het lijkt wel of ze bewust hierop sturen, en straks het voor een prikkie van de beurs halen. Dat krijg je als de grootaandeelhouder (bijna 50% in handen) en de CEO dezelfde persoon is. En er is in potentie een enorm persoonlijk gewin te behalen voor de founders, dus ze zullen er zeker over na hebben gedacht.

Wat mij verbaasd, is dat jij tot achter de komma de vingers erop kan leggen waarom HERE ten dode is opgeschreven. Maar je bent stomverbaasd dat de beurswaarde van TomTom zo laag staat.

Wat is het verschil in persoonlijk gewin tussen:

A) Het aandeel stijgt in waarde aan de beurs en wordt daarna al dan niet verkocht aan een derde partij

B) Het bedrijf wordt van de beurs gekocht en daarna doorverkocht aan een derde partij

Route A is voor founders net zo lucratief als optie B. Bovendien denk ik niet dat ze door geld gedreven worden. Mensen die veel vermogen hebben worden zelden door geld gedreven maar meer door trots.

Een quote ooit in Elsevier was bijvoorbeeld: “ik wil dat TomTom mij overleeft”. Het idee om een Europees tech bedrijf te zijn en blijven die niet als alle anderen door Amerikaanse big tech wordt overgenomen is veel meer een driver denk ik. De legacy om oprichter te zijn geweest ook als je geen CEO meer bent.

Dat vertaalt zich in beschermingsconstructies en een dikke cash reserve. Banken hebben ook nul invloed op TomTom. Tegelijkertijd is er ook sterk realisme bij TT, dat er een situatie kan komen waarin TT moet samengaan omdat technologie steeds meer geintegreerd wordt en de HD map daar een onderdeel van is.

Dan zie ik echter voor me dat er een voorkeur is voor samengaan met iets Europees als tegenwicht voor big tech. Dat zou een chipmaker kunnen zijn zoals NXP (Nederlands en aan Nasdaq genoteerd) of bijvoorbeeld Elektrobit een grote dochter van Continental die sensoren doet en met TomTom samenwerkt in ADAS en autonoom rijden.

pwijsneus
5
quote:

*JustMe* schreef op 25 november 2021 10:18:

[...]

Wat is het verschil in persoonlijk gewin tussen:

A) Het aandeel stijgt in waarde aan de beurs en wordt daarna al dan niet verkocht aan een derde partij

B) Het bedrijf wordt van de beurs gekocht en daarna doorverkocht aan een derde partij

Route A is voor founders net zo lucratief als optie B. Bovendien denk ik niet dat ze door geld gedreven worden. Mensen die veel vermogen hebben worden zelden door geld gedreven maar meer door trots.

Een quote ooit in Elsevier was bijvoorbeeld: “ik wil dat TomTom mij overleeft”. Het idee om een Europees tech bedrijf te zijn en blijven die niet als alle anderen door Amerikaanse big tech wordt overgenomen is veel meer een driver denk ik. De legacy om oprichter te zijn geweest ook als je geen CEO meer bent.

Dat vertaalt zich in beschermingsconstructies en een dikke cash reserve. Banken hebben ook nul invloed op TomTom. Tegelijkertijd is er ook sterk realisme bij TT, dat er een situatie kan komen waarin TT moet samengaan omdat technologie steeds meer geintegreerd wordt en de HD map daar een onderdeel van is.

Dan zie ik echter voor me dat er een voorkeur is voor samengaan met iets Europees als tegenwicht voor big tech. Dat zou een chipmaker kunnen zijn zoals NXP (Nederlands en aan Nasdaq genoteerd) of bijvoorbeeld Elektrobit een grote dochter van Continental die sensoren doet en met TomTom samenwerkt in ADAS en autonoom rijden.

Nee, route A is beslist stukken minder lucratief voor de founders dan route B. Dat is juist precies mijn punt.

Als je 2 petten op hebt, CEO en grootaandeelhouder, zijn die belangen onmogelijk van elkaar te scheiden. Maar TT heeft commissarissen aangesteld die ons moeten doen geloven dat het mogelijk is dat de inside info wel van elkaar te scheiden valt. Onzin natuurlijk.

Alleen de CEO weet of er inbound calls/ interesse is geweest is in de onderneming. Ook is de CEO in staat samen met de CFO om cijfermatig zo min mogelijk appetie in het aandeel te krijgen, en dat is aardig gelukt. Vanuit TT is er 0% energie ingestoken om waarde in het aandeel te krijgen. Verwachtingen worden telkens naar achter geschoven, bij de verkoop van Telematics is exact voor de constructie gekozen zodat het aandeel er niets mee opschiet, of bij goede cijfers krijg je een melding dat Volvo eruit ligt. Consumer wordt aangehouden maar wordt voor de beloningsstructuur buiten beschouwing gelaten. Er is niet bepaald een actief IR beleid. Alles heeft de schijn van dat de beurskoers niet omhoog mag, en dat blijkt, want 10 jaar geleden was de beurswaarde hoger als vandaag...dat is gewoon een bijzonder slechte prestatie voor een bedrijf wat geen dividend uitkeert, omdat dit voor de lange termijn beter zou zijn. Dat is totale minachting naar de overige aandeelhouders. Misschien kunnen ze op de kaft voor het jaarverslag van 2022 een grote middelvinger plaatsen, want die kunnen jij en ik krijgen van de founders.

Dus als je weet welke inbound calls er zijn geweest, weet je wat de waarde is. Dan is het de kunst om iedereen murw te slaan, en het voor een prikkie van de beurs te halen, zo goedkoop mogelijk iig. De opbrengst van Telematics kan daar ook van pas komen, plus de aanwezige cash om de free float uit te kopen. Dan ben je dus een private company, en vervolgens verkoop je het voor de assetwaarde aan de partij waarvan je weet dat ze interesse hebben. Aan HERE zag je destijds dat er best partijen geinteresseerd zijn.

Dat is voor de founders echt extreem veel lucratiever dan het te delen met ons.

Dus Route B is voor de founders de beste optie. Heb je em door? Dit verklaard ook mijn wantrouwen jegens de founders.

Enige wat mij gerust kan stellen is als de renumeratie van Goddijn gekoppeld zou worden aan de prestaties van het aandeel, dan weten we iig dat we hetzelfde belang delen, en hetzelfde in de wedstrijd zitten. Nu zie ik meer dat TT bezig is met route B.

[verwijderd]
5
quote:

*JustMe* schreef op 25 november 2021 10:18:

[...]

Route A is voor founders net zo lucratief als optie B.
dikke DUH

Een quote ooit in Elsevier was bijvoorbeeld: “ik wil dat TomTom mij overleeft”.

Ik gok dat er wel een paar andere quotes van Riet cs komen

win some...
3
quote:

*JustMe* schreef op 25 november 2021 10:18:

[...]

Wat is het verschil in persoonlijk gewin tussen:

A) Het aandeel stijgt in waarde aan de beurs en wordt daarna al dan niet verkocht aan een derde partij

B) Het bedrijf wordt van de beurs gekocht en daarna doorverkocht aan een derde partij

Route A is voor founders net zo lucratief als optie B. Bovendien denk ik niet dat ze door geld gedreven worden. Mensen die veel vermogen hebben worden zelden door geld gedreven maar meer door trots.

Voor het verschil is er een makkelijke rekensom. Bij optie B neem je de prijs waarvoor het wordt doorverkocht aan een derde partij minus de prijs waarvoor het van de beurs wordt gehaald. Dit vermenigvuldig je met de free float.
2.277 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 ... 110 111 112 113 114 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 16:38
Koers 5,795
Verschil -0,185 (-3,09%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 382.123
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront