Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway.com 2021

24.314 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 ... 1212 1213 1214 1215 1216 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

BowmoreBoerke schreef op 30 augustus 2021 09:22:

[...]

Naar beneden ja, helaas. Vergeet niet: door de merger met Just Eat wordt JET nog verder naar beneden getrokken. Einde NY, einde avontuur in de States? Een rechtsgang gaat minimaal enkele maanden duren en in die tijd kunnen de concurrenten maximaal inlopen op JET.

Voor mijn gevoel was de oversteek naar de States een te grote stap. Dit gaat JET de kop kosten vrees ik.
Ik denk dat de belangen te hoog zijn om het de kop te laten kosten, maar we gaan het zien! Ik hoop dat het goed komt voor iedereen inclusief mezelf :-)

Maar zou mooi zijn als JET even duidelijk tegengeluid laat horen, dat opbouwend is en koersverhogend ...
Ayous
0
Prima toch, de druk op het mgmt wordt nu nog wat groter om te presteren en waarde te genereren.
Bert12345
0
quote:

KCNIB schreef op 29 augustus 2021 18:23:

90 euro in 2022 is ook prima, betekent een rendement van min. 20% obv huidige koers.
67,50 is een rendement van -10% obv de koers van vrijdag.

Vraag is natuurlijk: wat is de impact op de koers als je de VS voor de helft van de aanschaf moet afstoten. Iemand een idee?
De kijkdoos
1
En weer heb ik liggen slapen en die zooi niet opgeruimd op bijna 81, blijft een k.... aandeel.
Jestbread
1
Zucht, nul herstel na die afstraffing vrijdag. Een gigantische inschattingsfout van Groen zal dit blijken. Had ik maar verkocht op 81.
Hans2021
0
Dit moest de Amerikaanse droom worden. Het begint uit te lopen op een nachtmerrie. Deze ontwikkeling zet ook de verkoopprijs van iFood onder druk. Sterkte mensen.
md65
0
Beursblik: nieuwe wet mogelijk einde oefening voor Just Eat Takeaway.com in New York
Maximale commissie raakt maaltijdbezorger hard.

(ABM FN-Dow Jones) De stad New York heeft besloten om de huidige regelgeving rond maaltijdbezorgers permanent te maken, waaronder regels over een maximum commissie. Dit kan mogelijk einde oefening betekenen voor Just Eat Takeaway.com in New York. Dat stellen analisten van IG maandag.

De commissie wordt begrensd op maximaal 15 procent. Voor platforms die niet zelf bezorgen is het plafond 5 procent van de bestelling. De consument mag wel apart aangeslagen worden, maar restaurants niet.

De nieuwe regels geven de platforms met bezorgers als kern van de strategie, zoals Uber en DoorDash, een belangrijk concurrentievoordeel ten opzichte van Just Eat Takeaway.com, aldus analisten van IG.

Het door Just Eat Takeaway.com overgenomen Grubhub rekent standaard meer dan 20 procent commissie. In 2020 was het gemiddelde 21 procent op de bruto maaltijdverkoop. "Daarmee was Grubhub nog niet winstgevend. Daarom is 5 procent een probleem, aangezien de omzet zo 75 procent zakt", aldus analist Robbert Manders van IG. "De bezorgers kunnen wel bezorgkosten vragen aan de consument voor het bezorgen. Just Eat kan dat niet onder het platform-model. Ze bezorgen ook, maar dat is niet hun sterke punt of focus van de strategie."

CEO Jitse Groen reageerde al op Twitter dat Just Eat Takeaway.com in de outlook reeds rekening hield met het besluit van New York en dat de topman zich tegen deze regelgeving zal verzetten.

"Het grote probleem is dat Uber en DoorDash al op Just Eat aan het inlopen waren in New York en deze wet is mogelijk einde oefening voor Just Eat Takeaway.com in New York", meent Manders.

Op vrijdag sloot het aandeel in Amsterdam nog circa 7,5 procent lager. "New York is naar verwachting goed voor maximaal zeven procent van de omzet van Just Eat. Het koersverlies is dan veel, aangezien Just Eat ook nog z'n gelijk in de rechtbank kan halen en het al in de outlook zat", aldus de analist van IG.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires

August 30, 202103:10 ET (07:10 GMT)
sremmal1
2
Het verhaal van dat clubje IG (nooit van gehoord trouwens, zal wel aan mij liggen) lijkt me absoluut onlogisch.
Ze beweren dat Doordash en Uber hierdoor JET wegvagen in NY omdat zij wel 20% fee kunnen opstrijken. Vergeten ze dan niet dat daar torenhoge bezorgkosten tegenover staan die JET niet heeft?
Daarnaast lijkt het me stug dat JET geen winst kan maken met een 5% fee met alleen het platform. Bedenk dat voor iedere extra bestelling niet of nauwelijks extra kosten gemaakt worden.
Kortom, het lijkt me dat juist JET minder een probleem zal hebben dan de partijen die zelf bezorgen.
[verwijderd]
0
Alweer een euro boven het laagste punt van vandaag ;) In het kader van omdenken.
Maar verwacht door onzekerheid dat het voorlopig wel tussen 75 en 80 zal blijven hangen, als meer steden/staten het voorbeeld van New York volgen kan het wel eens stevig gaan dalen. wacht nog op een kleine opleving deze week en dan definitief exit JET.
Mister_CK
0
quote:

sremmal1 schreef op 30 augustus 2021 09:45:

Het verhaal van dat clubje IG (nooit van gehoord trouwens, zal wel aan mij liggen) lijkt me absoluut onlogisch.
Ze beweren dat Doordash en Uber hierdoor JET wegvagen in NY omdat zij wel 20% fee kunnen opstrijken. Vergeten ze dan niet dat daar torenhoge bezorgkosten tegenover staan die JET niet heeft?
Daarnaast lijkt het me stug dat JET geen winst kan maken met een 5% fee met alleen het platform. Bedenk dat voor iedere extra bestelling niet of nauwelijks extra kosten gemaakt worden.
Kortom, het lijkt me dat juist JET minder een probleem zal hebben dan de partijen die zelf bezorgen.
punt is volgens mij dat Doordash en Uber die kosten direct bij de consument in rekeningn kunnen brengen en TKW niet:
"De bezorgers kunnen wel bezorgkosten vragen aan de consument voor het bezorgen. Just Eat kan dat niet onder het platform-model. Ze bezorgen ook, maar dat is niet hun sterke punt of focus van de strategie."
En dat er niet of nauwelijks kosten worden gemaakt is pas in de toekomst, op dit moment maken ze dus nog geen winst bij 21% fee. Dus dan moeten ze wel hun kosten ff met +75% verlagen, en hun marktaandeel vasthouden.

Het is overigens 15% en geen 20%

en ja, IG is wel een partij om te kennen.
sremmal1
1
quote:

Mister_CK schreef op 30 augustus 2021 09:56:

[...]

punt is volgens mij dat Doordash en Uber die kosten direct bij de consument in rekeningn kunnen brengen en TKW niet:
"De bezorgers kunnen wel bezorgkosten vragen aan de consument voor het bezorgen. Just Eat kan dat niet onder het platform-model. Ze bezorgen ook, maar dat is niet hun sterke punt of focus van de strategie."
En dat er niet of nauwelijks kosten worden gemaakt is pas in de toekomst, op dit moment maken ze dus nog geen winst bij 21% fee. Dus dan moeten ze wel hun kosten ff met +75% verlagen, en hun marktaandeel vasthouden.

Het is overigens 15% en geen 20%

en ja, IG is wel een partij om te kennen.
Hoezo zou JET niet ook rechtstreeks aan de consument iets kunnen doorberekenen? Als je op het platform bestelt kunnen ze toch gewoon een dollar bestelkosten in rekening brengen? Is niet verboden volgens mij en technisch niet onmogelijk.

Daarnaast is het maar net hoe je de winst berekent. Ze maken geen winst omdat ze investeren in groei; dat zijn de voornaamste kosten, niet het opereren van het platform. Zogauw de stakes verdeeld zijn maak je met 5% fee voldoende rendement lijkt me.
Sido
0
quote:

Mister_CK schreef op 30 augustus 2021 09:56:

[...]

punt is volgens mij dat Doordash en Uber die kosten direct bij de consument in rekeningn kunnen brengen en TKW niet:
"De bezorgers kunnen wel bezorgkosten vragen aan de consument voor het bezorgen. Just Eat kan dat niet onder het platform-model. Ze bezorgen ook, maar dat is niet hun sterke punt of focus van de strategie."
En dat er niet of nauwelijks kosten worden gemaakt is pas in de toekomst, op dit moment maken ze dus nog geen winst bij 21% fee. Dus dan moeten ze wel hun kosten ff met +75% verlagen, en hun marktaandeel vasthouden.

Het is overigens 15% en geen 20%

en ja, IG is wel een partij om te kennen.
max 15% voor de bezorging + max 5% voor marketing en afhandelen order = max 20%
Mister_CK
0
quote:

Sido schreef op 30 augustus 2021 10:13:

[...]

max 15% voor de bezorging + max 5% voor marketing en afhandelen order = max 20%
Waar lees je dat, want zo lees ik het niet. Maar misschien lees ik erover heen
Mister_CK
0
quote:

sremmal1 schreef op 30 augustus 2021 10:03:

[...]

Hoezo zou JET niet ook rechtstreeks aan de consument iets kunnen doorberekenen? Als je op het platform bestelt kunnen ze toch gewoon een dollar bestelkosten in rekening brengen? Is niet verboden volgens mij en technisch niet onmogelijk.

Daarnaast is het maar net hoe je de winst berekent. Ze maken geen winst omdat ze investeren in groei; dat zijn de voornaamste kosten, niet het opereren van het platform. Zogauw de stakes verdeeld zijn maak je met 5% fee voldoende rendement lijkt me.

Geen idee waarom dat niet kan, maar dat zegt IG in het artikel.
sremmal1
0
quote:

Mister_CK schreef op 30 augustus 2021 10:17:

[...]

Geen idee waarom dat niet kan, maar dat zegt IG in het artikel.
Het artikel van IG lijkt puur effectbejag. Gratis publiciteit door een boude uitspraak te doen.
Het verhaal is flinterdun en onlogisch. Maar we zullen het zien. Als ze gelijk krijgen is JET over een jaar gedecimeerd in NY.
BowmoreBoerke
0
quote:

Jaapvaak schreef op 30 augustus 2021 09:23:

[...]
Jonge, de deal is net 1 maand beklonken doe niet zo opportunistisch.
Ik neem aan dat je "pessimistisch" bedoelt.

Ieder zo zijn eigen kijk op de zaak, ik wil niemand aanvallen of afvallen maar mijn visie op de ontwikkelingen bij JET is de volgende.

JET opereert in een groeimarkt waarin de kosten in hoge mate en voor langere periode voor de baten uit gaan. JET was heel sterk in (een groot deel van) Europa, daarna zijn twee grote overnames binnen één jaar tijd gedaan waarmee Groot-Brittannië en de VS aan de kaart zijn toegevoegd.

Ik zie het als oorlogsvoering: begin niet op teveel fronten tegelijk een oorlog. Schaalgrootte en de daarmee verband houdende voordelen zijn er niet of nauwelijks. GB was al een gok, de stap naar de VS heb ik altijd gezien als "too big, too early". Natuurlijk was de "fee cap" niet te voorzien bij aanvang van de overname gesprekken, maar in elke oorlog moet je rekening houden met en ruimte hebben voor grote tegenslagen. Men begon in de VS al op achterstand en wat er nu gebeurt, kan de balans doen omslaan van kansrijk naar knokken tegen ondergang.

Alles bijekaar bezien:
- de concurrentie van JET is, ondanks jaren van strijd, niet of nauwelijks afgenomen;
- de concurrentie wint terrein;
- de verliezen (met name in de Sates) stapelen zich op voor JET;
- er zal worden "getaperd" in het najaar, misschien nog wel harder en sneller dan voorzien. Immers, de inflatie blijft de pan uit rijzen en een loon-prijsspiraal is een monster wat steeds meer vorm begint te krijgen.

Voor mij is de fantasie wel uit JET. Het zal afstorten tot een overname-kandidaat.
HABeleggen
0
Niemand neemt dat IG serieus toch? Daar zit ook die Sybren van der Hijden, die al sinds vorig jaar april roept dat de koersen te hoog staan en alleen maar in zilver zit (en daar de hele dag over tweet). Dat niveau is echt nog een stuk lager dan IEX.
24.314 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 ... 1212 1213 1214 1215 1216 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 09:20
Koers 14,365
Verschil -0,285 (-1,95%)
Hoog 14,470
Laag 14,240
Volume 284.128
Volume gemiddeld 2.348.083
Volume gisteren 3.338.410

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront