Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

E-sports en gaming

19 Posts
[verwijderd]
0
Beste allemaal,

Aankomende mei ben ik een jaar actief op de beurs en (als ik mijn vrienden die langer actief zijn moet geloven) gaat het mij meer dan prima af (tot nu toe, klop klop). Ik heb mij tot op heden vooral beziggehouden met de grotere aandelen (grondstoffen, chips & post) maar kijk al tijden naar de branche van E-sports en gaming. Ik heb een tijdje een ETF gehad wat wel prima ging maar ik heb het idee dat dat teveel verspreid is, naar mijn mening is dit een booming business maar nog niet ontdekt door iedereen, maar dat is mijn bescheiden mening.. Ik ben nog een Noobie natuurlijk.

Delen jullie mijn mening? Zo ja, hoezo, zo nee, hoezo niet? Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en of mensen al in de spaarzame fondsen/aandelen zijn gestapt.

Prettig weekend!
Leefloon
0
quote:

Niet de vader van Juul schreef op 9 april 2021 17:45:

Ik heb een tijdje een ETF gehad
Misschien helpt het je (aan meer inhoudelijke reacties) om tóch de naam van dat ETF te onthullen...
[verwijderd]
0
Oh, nou het is geen geheim of zo. Google ´ETF Esports´ en je komt hem al tegen: VanEck Video Gaming and eSports (DE).

Leefloon
0
quote:

Niet de vader van Juul schreef op 10 april 2021 13:44:

VanEck Video Gaming and eSports
Dat lijkt mij een commercieel ingegeven categorie, zonder dat er overduidelijk en inderdaad slechts enkele bedrijven profiteren van je booming business.

Ik verwacht dat vooral netwerken, langdurige-reclamemakers, bekendheden, een enkele evenementenhal en wat professionele e-"sporters" er wat aan verdienen. In theorie zou ik een nieuwe computer (of componenten) kunnen gaan kopen voor een relatief veeleisend spelletje, maar dat verschijnsel is van alle tijden. In het "straatbeeld" kom ik het veel minder tegen dan een jaar geleden, en lijkt analoog wandelen nu bovenmatig populair. Het is dus een nichemarkt, die misschien over het hoogtepunt heen is. Los van de vraag of een hype of trend ook naar de beurs toe wordt vertaald. Ik merk of signaleer niet of nauwelijks iets van een gestegen vraag.

Meekijken kan wel gewoner zijn geworden, live of opgenomen, maar eigenlijk is dat vrij suf en niet of nauwelijks een verdienmodel voor meerdere bedrijven. Zie je iemand anders iets leuks doen, wat vooral leuk is wanneer je daarvoor zelf onvoldoende geld hebt. Het meest recente wat ik zelf heb gezien gaat trouwens juist terug in de tijd, tot tientallen jaren (zou iemand die belegt in krimpende post bekend kunnen voorkomen, zo'n herinnering aan vergane glorie). Bijvoorbeeld het zoveel mogelijk redden van speelbare Flash-spelletjes. Daar zag ik (iets) meer van dan van advertenties van nieuwe hardware en software.

VanEck kan het goed doen, een commercieel aanbod is niet per definitie prut, maar ik vraag mij af of je dan niet evengoed in andere hardware en/of software had kunnen beleggen. Het telkens moeten kopen van met name snellere hardware is van alle tijden, met af en toe een opleving. Ik struikel niet over de aanbiedingen, ik struikel niet over de lege dozen in de straat, er zijn waarschijnlijk meer fysieke verkooppunten verdwenen dan dat er zijn bijgekomen, en ik verwacht dat het een nichemarkt is en blijft. Ja, voor Nvidia of zo kan het soms een mooi jaar opleveren.

Ik zie ook weinig toegevoegde waarde in de beperking tot (sport-) spelletjes. Een groei in "mooie" online advertenties kan net zo goed zorgen voor een stijgende vraag naar snellere computers. Dat de performance anders steeds meer instort, door bewegend beeld en steeds groter of steeds meer bewegend beeld. Bij spelletjes is een sterk jaar door COVID-19 prachtig, maar als je daar 15x de winst voor moet betalen heb je 15 van die sterke jaren nodig. Of een tijdelijke hype op de beurs. Wil je aan mij verdienen met nieuwe hardware, dan maak je zonder een verandering van een besturingssysteem meer kans met een trager lijkende browser dan met de systeemeisen van een nieuw spelletje. Dan maar Wacky Wheels of Wacky Wheels HD, in plaats van SuperTuxKart. Of een SuperTuxKart-video, als ik echt niet zonder kan, en te bekijken zonder een bewegende advertentie te hoeven zien.
[verwijderd]
0
Bedankt voor je reactie Leeflang!

Ikzelf ben voornamelijk geïnteresseerd in de streaming kant van de populairdere games. Hierbij moet je denken aan League of Legends, DOTA, Fortnite (een tijdje) en ook FIFA, steeds meer bedrijven stappen hier ook in qua weddenschappen. Wat maakt het kijken na een competitief computerspel anders dan een potje voetbal? Waar ook miljoenen mensen naar kijken, onderschat niet hoe groot E-sports is in bepaalde landen en leeftijdscategorieën.

Wat mij betreft heeft dit echt potentie, je ziet ook steeds grotere sportclubs in E-sports stappen. Zo heeft de eredivisie een eigen 'E-competitie' en heb je vanuit Amerika dit soort berichten:

www.denverbroncos.com/news/broncos-se...

bearishbull
1
quote:

Niet de vader van Juul schreef op 12 april 2021 11:50:

Bedankt voor je reactie Leeflang!

Ikzelf ben voornamelijk geïnteresseerd in de streaming kant van de populairdere games. Hierbij moet je denken aan League of Legends, DOTA, Fortnite (een tijdje) en ook FIFA, steeds meer bedrijven stappen hier ook in qua weddenschappen. Wat maakt het kijken na een competitief computerspel anders dan een potje voetbal? Waar ook miljoenen mensen naar kijken, onderschat niet hoe groot E-sports is in bepaalde landen en leeftijdscategorieën.

Wat mij betreft heeft dit echt potentie, je ziet ook steeds grotere sportclubs in E-sports stappen. Zo heeft de eredivisie een eigen 'E-competitie' en heb je vanuit Amerika dit soort berichten:

www.denverbroncos.com/news/broncos-se...


Esports is zeker groeiende. Daar geloof ik zelf ook in. Maar.....De bedrijven die hierin investeren zijn al zoveel groter dan de esport markt de komende 10 jaar gaat worden. Het is niet zo dat een bedrijf als EA, microsoft of Tencent 10X over de kop gaat komende 5 jaar door e-sports.

Verder wel een leuke sector, omdat de hele gaming markt groeiende is. Niet specifiek e-sport, dat mischien wel harder groeit dan de rest van de markt, maar nog zo klein is dat de impact op de bedrijven nog nagenoeg niets is vergeleken met de andere groei.

Zelf ben ik aandeelhouder van Nintendo en Project Red in deze sector. Als je facebook meetelt heb ik die ook.
Leefloon
0
quote:

bearishbull schreef op 12 april 2021 12:12:

Esports is zeker groeiende. Daar geloof ik zelf ook in. Maar.....De bedrijven die hierin investeren zijn al zoveel groter dan de esport markt de komende 10 jaar gaat worden.
Eens met de strekking van de nichemarkt, die best groot kan zijn, en ik vraag mij af, van de nieuwe omschrijving e-sports, of dat niet veel meer is dan bepaalde spelletjes tegen elkaar kunnen spelen via netwerken. Wat mij betreft iets van alle tijden, gestaag van een nulmodemkabel tussen 2 trage computers naar snellere verbindingen tussen vele computers. Ik doel dan ook op geld verdienen aan hardware en software van e-sporters; niet aan het streamend volgen of terugkijken hoe de computer van de Verstappens nog voor de start van de online race, met een beperkt aantal deelnemers, crasht.

Nintendo heeft m.i. al eens een in het dagelijkse leven zichtbaar verschil gemaakt, met de Wii. Ik vind zo'n bedrijf een relevantere keuze dan algemene hardwaremakers, omdat een "te trage computer voor de nieuwste van de nieuwste spelletjes" iets van alle tijden is, en de eerste Wii een innovatie was. Echt iets nieuws, toentertijd.
bearishbull
1
quote:

Leefloon schreef op 12 april 2021 12:33:

[...]
Eens met de strekking van de nichemarkt, die best groot kan zijn, en ik vraag mij af, van de nieuwe omschrijving e-sports, of dat niet veel meer is dan bepaalde spelletjes tegen elkaar kunnen spelen via netwerken.
Dat is opzich wel de basis, maar het is (of wordt) zoveel meer. Vergis je niet hoeveel kids/mensen nutteloos kijken hoe een streamer een game speelt. Die markt is nu zonder competitie element al groot, maar vooral twitch, youtube en andere techreuzen verdienen daar nu aan.

Als er een online competitie is in....Fortnite, mario kart, streetfighter noem iets op. Als de devs speciaal voor de competities reclames in de achtergrond van de games zetten, reclames in de pauzes. Na jaren de pro gamers net als pro sporters een voorbeeld functie hebben (nu worden sommige streamers al gesponsort door Twitch/YT etc..). Denk gewoon aan sport, maar dan helemaal online via streams....

De potentie is echt wel groot, maar het is ook nog grotendeels een visie.

Ja esports bestaat nu al en is in met name korea erg populair. Maar als ze dit met het juiste format online weten te brengen.....Dat kan veel kijkers lokken, dus veel reclame inkomsten en alles wat bij sport in het algemeen komt kijken.
[verwijderd]
0
quote:

bearishbull schreef op 12 april 2021 12:53:

[...]

Dat is opzich wel de basis, maar het is (of wordt) zoveel meer. Vergis je niet hoeveel kids/mensen nutteloos kijken hoe een streamer een game speelt. Die markt is nu zonder competitie element al groot, maar vooral twitch, youtube en andere techreuzen verdienen daar nu aan.

Als er een online competitie is in....Fortnite, mario kart, streetfighter noem iets op. Als de devs speciaal voor de competities reclames in de achtergrond van de games zetten, reclames in de pauzes. Na jaren de pro gamers net als pro sporters een voorbeeld functie hebben. Denk gewoon aan sport, maar dan helemaal online via streams....

De potentie is echt wel groot, maar het is ook nog grotendeels een visie.

Ja esports bestaat nu al en is in met name korea erg populair. Maar als ze dit met het juiste format online weten te brengen.....Dat kan veel kijkers lokken, dus veel reclame inkomsten en alles wat bij sport in het algemeen komt kijken.
Bedankt Bearish, dit is precies wat ik bedoel.
bearishbull
1
Terwijl ik dit schreef nogmaals het besef hoe machtig Facebook, Google, amazon, microsoft etc.. zijn.

Zonder iets te doen gaan die profiteren van zulke trends. Het zijn amper internet spelers te noemen. Ze zijn het internet.
Leefloon
0
quote:

Niet de vader van Juul schreef op 12 april 2021 11:50:

Wat mij betreft heeft dit echt potentie, je ziet ook steeds grotere sportclubs in E-sports stappen.

Zo heeft de eredivisie een eigen 'E-competitie'

en heb je vanuit Amerika dit soort berichten
Dat iets potentie heeft, maakt het voor beleggers nog niet interessant. Het is een nichemarkt met een nieuw labeltje, en met beperkte nieuwe toepassing om jongeren te bereiken.

Zo'n nichemarkt, die zomaar met 1.000% kan groeien vanaf 20 abonnees. Ik kan je echter spontaan meer vermoedelijke vrouwenteams opnoemen dan dat ik met dezelfde zekerheid e-teams en spelers kan opnoemen, en voor de voetbalorganisaties is het relatief makkelijk en goedkoop om zo jongeren te bereiken die de antennekabel allang hebben doorgeknipt. Ik zie er naar verhouding geen noemenswaardig verdienmodel in voor aandeelhouders. Een club die een goedkope jongvolwassene inhuurt om jongvolwassenen naar o.a. de shirtreclame te laten kijken, en misschien een al dan niet betaald netwerk dat je ook naar advertenties laat kijken. Ik heb van een e-team van een bekende Nederlander gehoord, Ruud Gullit, maar daar houdt het wel zo'n beetje op, en ik verwacht niet dat de beurskoers van Ajax drijft op hun e-communicatiekanaal voor een moeilijker te bereiken publiek. Als Ajax al zo'n communicatie- of verkoopkanaal heeft; geen idee. Ongetwijjfeld procentueel snelgroeiend, maar ook een nichemarkt die niet om veel kapitaal vraagt. Idem dito bij simracing. Op het hoogste niveau nauwelijks meer dan een trots baantje voor een digitale testcoureur, maar niet iets dat de massa bereikt. En ook dan eerder een beperkt succesvol, wanhopig lapmiddel voor bedrijven om jongeren te bereiken die niet urenlang televisie gaan kijken. Een middel, of reclamemedium gericht op jongeren, dat niet of nauwelijks om externe financiering vraagt. In het commercieel bereiken van jongeren zit voor mij meer de kern dan dat ik nu opeens een specifiek apparaat moet gaan kopen om zelf ook te gaan e-sporten, of dat ik merk dat.er massaal aan e-sport wordt gedaan. Ik zie meer analoge wandelaars dan lege verpakkingen van Nvidia, AMD, en dergelijke bedrijven. Ajax zal er niet door stijgen, en Amazon ook niet. Wil je er geld aan verdienen, dan kun je misschien beter een eigen kanaal beginnen en ergens goed in worden, met kans om ergens ingehuurd te worden als dé e-sporter van Vitesse of zo.

Algemeen: als iets uit Amerika moet komen overwaaien, dan is hopen op hardere wind uit andere windrichtingen meestal de beste oplossing. Maar dat geheel terzijde; ik wil zo geen afbreuk doen aan de specifieke link, maar een aanbeveling "uit Amerika" doesn't work for me. ;-)
Leefloon
0
quote:

bearishbull schreef op 12 april 2021 12:57:

Terwijl ik dit schreef nogmaals het besef hoe machtig Facebook, Google, amazon, microsoft etc.. zijn
Precies dat; overwegend (Amerikaanse) advertentiebedrijven. Zomaar even een willekeurige naam bekeken die bij mij boven kwam borrelen. Opgekocht door Amazon, en dat al jaren geleden. Voor Amazon een nichemarkt, en geen reden om de bedrijfsnaam Amazon te gaan veranderen in Twitch. Een hippe manier om specifiek en gericht, al dan niet ervoor betalende jongeren te kunnen bereiken met betaalde advertenties, inclusief shirtreclame. Dát aspect is nieuw, in tegenstelling tot het moeten kopen van een nieuwe computer voor het nieuwste spelletje. Een bijzaak voor die bedrijven; niet de hoofdzaak.
Leefloon
0
quote:

bearishbull schreef op 12 april 2021 12:53:

Ja esports bestaat nu al en is in met name korea erg populair. Maar als ze dit met het juiste format online weten te brengen.....Dat kan veel kijkers lokken
Online veel jongere kijkers, niet losstaand van de krimp van lineaire televisie, maar die kijkers hebben ze eigenlijk al. Of ze nou (nog) naar slome YouTube-video's kijken of naar e-sporten.

Trouwens nog een belegging: evs.com/en/solutions/esport

Daarbij beveel ik voor belangstellenden van harte covered callopties aan, om het dividend aan te vullen met synthetisch dividend. Geen advertentiebedrijf, maar in essentie een bedrijf dat vertrekkende jonge televisiekijkers probeert te behouden met andere, eigentijdse oplossingen. Maar ook bij hen zou de fanbase al "huge" zijn, dus gaat de strijd meer over de uiteindelijk winnende infrastructuur dan over de groei van een booming business. Het behoud van wat er al was, televisiekijkers. Als we Aziatische stadions ff vergeten.
Leefloon
0
quote:

bearishbull schreef op 12 april 2021 12:53:

Vergis je niet hoeveel kids/mensen nutteloos kijken hoe een streamer een game speelt.
Ja, een opvallende paradox. Sneller, korter, maar dan als "einduitkomst" urenlang gaan kijken hoe iemand anders iets leuks doet. Maar dan hebben we het inderdaad over o.a. Amazon en Google, waar e-sports niet meer dan een "jongerenafdeling' zal zijn.

Om daaraan te verdienen beveel ik het maken van een account aan, en dan maar hopen dat je ergens goed en vermakelijk genoeg reclame voor kunt maken. Moet te doen zijn; ik, geen op pizza's en energiedrankjes levende gamer, heb weleens een F1- en een ander wereldrecord gehad. Daar zijn geen beelden van.

P/S.: mochten er gamerts meelezen die in assembly dromen: kun je door een Flash-spelletje opgeslagen gegevens (opnames, scores) lokaal opslaan, en wat is daar dan voor nodig? Maar dat geheel terzijde... :-)
bearishbull
0
quote:

Leefloon schreef op 12 april 2021 13:18:

[...]
Online veel jongere kijkers, niet losstaand van de krimp van lineaire televisie, maar die kijkers hebben ze eigenlijk al. Of ze nou (nog) naar slome YouTube-video's kijken of naar e-sporten.

Trouwens nog een belegging: evs.com/en/solutions/esport

Daarbij beveel ik voor belangstellenden van harte covered callopties aan, om het dividend aan te vullen met synthetisch dividend. Geen advertentiebedrijf, maar in essentie een bedrijf dat vertrekkende jonge televisiekijkers probeert te behouden met andere, eigentijdse oplossingen. Maar ook bij hen zou de fanbase al "huge" zijn, dus gaat de strijd meer over de uiteindelijk winnende infrastructuur dan over de groei van een booming business. Het behoud van wat er al was, televisiekijkers. Als we Aziatische stadions ff vergeten.
Ik heb 3 kinds. Oudste is 11. Ze hebben eigenlijk geen idee wat gewone tv is. Ze kijken jeugdjournaal en klokhuis, maar vinden het maar raar dat het precies op een bepaalde tijd begint en dat als ze te laat zijn het begin missen. Ze vinden het maar niks. Gewone tv zoals wij dat kende is al heel hard op zijn retour. Denk dat de kids van mijn kids dat niet meer gaan kennen.

Ik heb het idee dat jouw definitie van e-sports niet overeen komt met wat wij bedoelen dat we daarom langs elkaar heen praten. Maar esport hoeft niets met sport te maken te hebben. Ja leuk dat ajax ook een e-team heeft, maar esport is meer dan een digitale manier van huidige sporten. In korea is starcraft bijvoorbeeld mega populair. Online onder kids fortnite, de competatieve streetfighter scene is er ook. Ook en vooral dit worden de esport evenmenten. Dan kun je wel zeggen dat bijvoorbeeld een streetfighter een niche is, maar.......100 niche games bij elkaar kan allemaal online. Dan is het ineens een stuk groter. Ieder zijn eigen kijkers en eigen reclames (ze kunnen zelfs hun eigen niche aanspreken!).. Ook zijn er games die minder niche zijn zoals een Fifa of de grote fps's. Het mooie aan dit soort toernooien is dat ze per game gehouden worden en alles bij elkaar opgeteld kan een behaarlijke multi miljarden markt worden. Reclame, zicht van de bedrijven, de games, de gamers, sponsoring. Wereldwijd heb je zo miljoenen kijkers bij elkaar. Als je nu kijkt wat saaie game streams als Ninja of pewdipew al voor elkaar krijgen op hun top dan krijg je een idee hoe groot deze markt kan worden.....

Leefloon
0
quote:

bearishbull schreef op 12 april 2021 13:34:

Ik heb het idee dat jouw definitie van e-sports niet overeen komt met wat wij bedoelen dat we daarom langs elkaar heen praten. Maar esport hoeft niets met sport te maken te hebben. Ja leuk dat ajax ook een e-team heeft, maar esport is meer dan een digitale manier van huidige sporten.
Je beeld over mijn definitie is niet correct, als ik al een eigen definitie zou hebben, en het voorbeeld van voetbal werd door OP genoemd. Ddan ga ik daar op in, en dan "moet" je eerder de definitie van OP bijstellen. En ik denk dat ik in mijn eerste bijdrage de essentie al treffend benoemde: netwerken en reclamemakers. Over de doorgeknipte televisiekabel begon ik zelf al, dus die uitleg is overbodig. Maar goed, wie weet en informeert het een oudere meelezer zonder (klein-) kinderen.

Voor de beurs is het stadion van een WK FIFA ook een nichemarkt. Een grote nichemarkt, maar een nichemarkt. Hooguit iets voor een evenementenbedrijf, maar ook die branche drijft niet op gamers. Azië is ook niet zomaar op Europa te projecteren.

Het kan wel zo zijn dat ik games en e-sports soms vrijelijk door elkaar gebruik, en dat dan de e-sports het breedst (meer bedrijven dan alleen de maker) worden ingezet. Het eeuwige voetbal was dus een goed en duidelijk voorbeeld, ongeacht of ik voetbal een sport of een spel vindt.

Voor de kinderloze meelezers: www.youtube.com/watch?v=cR5d9xduLss is een voorbeeld van iets waar tienduizenden kinderen naar kijken. Een reclamemaker op een medium met en voor adverteerders, en gericht op een niet meer makkelijk via televisie te bereiken jongere doelgroep. Bedenk echter wel dat iets met een kleine 55.000 kijkers op televisie snel van de buis zou zijn gehaald. Maar goed, het beweegt en je kunt ernaar kijken. Voor ouderen is dat een voetbalwedstrijd in de voorronde van de voorronde van de voorronde van de poulefase; voor (in dit geval jonge) kinderen onder andere zoiets. Het beweegt, en je kunt ernaar kijken.
Leefloon
0
quote:

bearishbull schreef op 12 april 2021 13:34:

100 niche games bij elkaar kan allemaal online. Dan is het ineens een stuk groter. Ieder zijn eigen kijkers en eigen reclames (ze kunnen zelfs hun eigen niche aanspreken!).
Het is maar hoe je het bekijkt, en een nichemarkt is niet hetzelfde als een kleine markt.

Bekijk je het als adverteerder, dan kan de versnippering voor grote adverteerders net zo "rampzalig" zijn als de versnippering van sportrechten op televisie. Op een beursforum vind ik een hogere, massalere omzet van Albert Heijn door ergens op in te spelen toch iets belangrijker dan dat de kleine fabrikant van Fubbeez eindelijk een medium heeft gevonden om hun kleine doelgroep zo gericht mogelijk te bereiken, mits de overheid dat reclamemedium gericht op kinderen niet gaat verbieden. De optelsom van nichemarktjes leidt tot een (grote) nichemarkt; niet tot een game changer. Voor o.a. EVS is het massale doorknippen van de televisiekabel wel relevant, maar dat is dan weer een gespecaliseerde speler in die nichemarkt.

Voor/met kinderen kan het groter lijken dan dat het is, maar op de beurs zul je zeer gericht moeten zoeken naar iets dat daar genoeg van meekrijgt. Ajax? Bijzaak. EVS? "Wanhopige" zoektocht naar de verdwenen kijkers. Amazon? Kinderafdeling. Nintendo? Kanshebber, met hun innovaties voor een nichemarkt. Het is vaak ook geen kapitaalintensieve business; je kunt er thuis succesvol in actief zijn, zonder behoefte aan miljoenen.
19 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
858,59  -6,77  -0,78%  10:45
 Germany40^ 17.651,30 -1,04%
 BEL 20 3.794,01 -0,85%
 Europe50^ 4.889,37 -0,96%
 US30^ 37.586,16 -1,12%
 Nasd100^ 17.256,08 -1,67%
 US500^ 4.982,46 -1,32%
 Japan225^ 37.325,98 -1,78%
 Gold spot 2.383,61 +0,18%
 EUR/USD 1,0644 +0,01%
 WTI 82,19 +0,13%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

WDP +4,32%
Pharming +1,44%
EBUSCO HOLDING +1,42%
Heineken +1,30%
AZERION +0,60%

Dalers

INPOST -3,29%
Alfen N.V. -3,17%
AMG Critical ... -3,02%
VIVORYON THER... -2,98%
Aegon -2,40%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront