Onderstaand mijn berekening tot wanneer JET koopwaardig is.
De operationele in 2020 was -107€ miljoen. Dit komt grotendeels door de post ‘’ Other operating expenses’’ van -608€ miljoen.
Other operating expenses bestaan uit marketing kosten van 369€ miljoen euro en 239€ aan overige kosten. De toename van de overige kosten is grotendeels groei gerelateerd, zoals kosten van adviseurs voor de overname van grubhub. Vorig jaar waren de overige kosten 90€ miljoen. Bij een normale bedrijfsvoering kunnen we stellen dat deze post dus 90€ zou omvatten.
Dit wil dus zeggen dat als JET al uitgegroeid was dat ze een operationele winst zouden hebben van -107€ Miljoen +518= 411€ Miljoen. Bij 150 miljoen uitstaande aandelen is dit 2,74€ per aandeel aan operationele winst.
Als we hierbij belastingen en rentebaten/lasten bij voegen (-44€ miljoen) zou het 367€ miljoen winst zijn of 367/150 =2,47€ per aandeel
De EBITDA is in 2020 gestegen met 18%. Andere bedrijven die dergelijk groei laten zien staan veelal minimaal 30x de winst genoteerd op de beurs. Dit zou betekent dat JET 74,1€ waard zou moeten zijn op basis van de winst.
Daarnaast is er ook nog het belang in Ifood. In het jaarverslag geeft JET aan biedingen van 2,3 miljard te hebben ontvangen. Dit is 15,33€ per aandeel. Dit is geld wat uiteindelijk terug gaat vloeien naar de aandeelhouders.
n.a.v. bovenstaande is JET m.i. koopwaardig onder de 89,5€.