Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Verlies vliegtuigmotorenbouwer Rolls-Royce meer dan verdubbeld

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 31 januari 2023 14:44
    Britse trots Rolls-Royce verkeert in doodsnood

    Rolls-Royce staat op de rand van de afgrond. Het Britse vlaggenschip krijgt van investeerders een laatste kans om beterschap te tonen.
    Geert Langendorff 31-01-23, 09:30

    Een uitgelekte videoboodschap van Tufan Erginbilgic aan het personeel van Rolls-Royce in de fabriek in de Engelse stad Derby heeft voor een schok gezorgd in het Verenigd Koninkrijk. Een van de beroemdste Britse merken staat volgens de net aangestelde CEO op omvallen. ,,Met elke investering die we doen, vernietigen we onze waarde verder’’, gaf Erginbilgic aan. ,,We doen het slechter dan al onze concurrenten.’’

    Rolls-Royce, niet te verwarren met de aan BMW verkochte autodivisie, kan zich volgens de Brits-Turkse baas niet verschuilen achter de naweeën van de pandemie. Het bedrijf, dat het meeste verdient aan de fabricage en het onderhoud van vliegtuigmotoren aan Airbus, Boeing en het leger presteert al ‘lange, lange tijd ondermaats’. De aandelenkoers op de FTSE100 in Londen, net weer enigszins opgekrabbeld, kelderde onmiddellijk na het bericht.

    De structure­le problemen van de Trent 1000-mo­tor, gebruikt voor de Boeing 787 Dreamliner, zorgde voor financiële instabili­teit. Rolls-Roy­ce maakte een verlies van 5 miljard euro

    Erginbilgic, een voormalige topman van oliegigant BP, vergeleek de staat van Rolls-Royce met een ‘brandend platform’. Ruim een decennium geleden luidde Nokia-baas Stephen Elop in dezelfde bewoordingen de noodklok. Drie jaar later verkocht de Finse elektronicagigant de ingestorte mobiele telefoondivisie aan Microsoft. Rolls-Royce verkeert dus in serieus gevaar.
    Noodplan

    Warren East, de voorganger van Erginbilgic, fungeerde in zijn termijn van acht jaar voor het grootste deel als brandweerman. De structurele problemen van de Trent 1000-motor, gebruikt voor de Boeing 787 Dreamliner, zorgde voor financiële instabiliteit. Rolls-Royce maakte een verlies van 5 miljard euro. De coronacrisis leek het bedrijf de das om te doen, maar mt een reusachtig noodplan werd een faillissement voorkomen.

    Een cash-injectie van 8 miljard euro, een herfinanciering van de leningen, een uitverkoop van de bezittingen en het schrappen van 9000 banen hielden Rolls-Royce ternauwernood in leven. De hoop bestond dat zodra de wereldwijde restricties werden losgelaten, de problemen zich vanzelf oplosten. Servicecontracten met de luchtvaartmaatschappijen draaien om gemaakte vlieguren, weinig rendabel als toestellen aan de grond staan.

    Opeenvolgende directies van Rolls-Royce stonden niet bekend om hun visie en daadkracht. Opmerkelijk genoeg trokken grootaandeelhouders amper aan de bel. De overheid helpt evenmin mee om het erfgoed overeind te houden. Rolls-Royce moest een van de vaandeldragers van het beoogde succes van de brexit vormen, maar in Westminster kijken de politici toe hoe het 117 jaar oude concern verschrompelt.
  2. forum rang 6 Ronald Engels 31 januari 2023 22:00
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 31 januari 2023 14:44:

    Britse trots Rolls-Royce verkeert in doodsnood

    Rolls-Royce staat op de rand van de afgrond. Het Britse vlaggenschip krijgt van investeerders een laatste kans om beterschap te tonen.
    Geert Langendorff 31-01-23, 09:30

    Een uitgelekte videoboodschap van Tufan Erginbilgic aan het personeel van Rolls-Royce in de fabriek in de Engelse stad Derby heeft voor een schok gezorgd in het Verenigd Koninkrijk. Een van de beroemdste Britse merken staat volgens de net aangestelde CEO op omvallen. ,,Met elke investering die we doen, vernietigen we onze waarde verder’’, gaf Erginbilgic aan. ,,We doen het slechter dan al onze concurrenten.’’

    Rolls-Royce, niet te verwarren met de aan BMW verkochte autodivisie, kan zich volgens de Brits-Turkse baas niet verschuilen achter de naweeën van de pandemie. Het bedrijf, dat het meeste verdient aan de fabricage en het onderhoud van vliegtuigmotoren aan Airbus, Boeing en het leger presteert al ‘lange, lange tijd ondermaats’. De aandelenkoers op de FTSE100 in Londen, net weer enigszins opgekrabbeld, kelderde onmiddellijk na het bericht.

    De structure­le problemen van de Trent 1000-mo­tor, gebruikt voor de Boeing 787 Dreamliner, zorgde voor financiële instabili­teit. Rolls-Roy­ce maakte een verlies van 5 miljard euro

    Erginbilgic, een voormalige topman van oliegigant BP, vergeleek de staat van Rolls-Royce met een ‘brandend platform’. Ruim een decennium geleden luidde Nokia-baas Stephen Elop in dezelfde bewoordingen de noodklok. Drie jaar later verkocht de Finse elektronicagigant de ingestorte mobiele telefoondivisie aan Microsoft. Rolls-Royce verkeert dus in serieus gevaar.
    Noodplan

    Warren East, de voorganger van Erginbilgic, fungeerde in zijn termijn van acht jaar voor het grootste deel als brandweerman. De structurele problemen van de Trent 1000-motor, gebruikt voor de Boeing 787 Dreamliner, zorgde voor financiële instabiliteit. Rolls-Royce maakte een verlies van 5 miljard euro. De coronacrisis leek het bedrijf de das om te doen, maar mt een reusachtig noodplan werd een faillissement voorkomen.

    Een cash-injectie van 8 miljard euro, een herfinanciering van de leningen, een uitverkoop van de bezittingen en het schrappen van 9000 banen hielden Rolls-Royce ternauwernood in leven. De hoop bestond dat zodra de wereldwijde restricties werden losgelaten, de problemen zich vanzelf oplosten. Servicecontracten met de luchtvaartmaatschappijen draaien om gemaakte vlieguren, weinig rendabel als toestellen aan de grond staan.

    Opeenvolgende directies van Rolls-Royce stonden niet bekend om hun visie en daadkracht. Opmerkelijk genoeg trokken grootaandeelhouders amper aan de bel. De overheid helpt evenmin mee om het erfgoed overeind te houden. Rolls-Royce moest een van de vaandeldragers van het beoogde succes van de brexit vormen, maar in Westminster kijken de politici toe hoe het 117 jaar oude concern verschrompelt.
    ============================

    DeZwarteRidder,

    Bedankt voor de informatie, heb er aardig wat aandelen van, gekocht op lage GAK!

    Even verder uitzoeken!

    M.v.g. Ronald
  3. forum rang 6 Ronald Engels 1 februari 2023 15:11
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 1 februari 2023 10:47:

    Beurswaarde RR is krankzinnig hoog, nl 8,8 miljard GBP.
    =======================

    DeZwarteRidder,

    Correct op dit moment, was ook vorig jaar reeds zo, ik hou ze vast i.v.m. kleine Kernenergie centrales bouw, waarvoor RR 450 miljoen BP subsidie heeft gekregen en in verband met de sterk toenemende defensie uitgaven van Europa/VS/Canada en i.v.m. de nieuwe CEO, enzv.

    Dus reorganisaties gaan gegarandeerd nu sterk volgen.

    Vorige CEO was een politiek aangestelde SIR Zero, dus logisch dat bedrijven dan kapot gaan!

    M.v.g. Ronald
    P.S. Bedankt voor je goede informatie, jammer dat wij interessante intelligente mensen op deze forums, elkaar nooit onder het genot van een lekker drankje ontmoeten voor een goed gesprek?
  4. spartapiet 16 februari 2023 23:17
    quote:

    jowi schreef op 1 februari 2023 15:30:

    Werd recent wel getipt bij Harry door aandelen onder een tientje.
    Ik zou er toch maar voorzichtig mee zijn. In hun analyse (die overigens al van oudere datum is) hebben ze het over CEO Warren East. Het krantenartikel waarover DZW rept, is van recente datum en dat heeft AO10tje kennelijk nog niet bereikt. Tja ....
    Ik heb er overigens nog een ander berichtje over geplaatst bij de "avonturen van Harry en Suze".
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links