TomTom « Terug naar discussie overzicht

Maart 2021, de maand van wenselijke ommekeer en aanhoudende tegenvallers.

686 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 31 32 33 34 35 » | Laatste
Jejo303
0
Wereldbelegger
0
ad1) ik ben ervan overtuigd dat de koers wordt bepaald door de markt onder regie van de professionele partijen in die markt.

ad2) de basis waarop de koers wordt bepaald is volgens mijn heilige overtuiging gebaseerd op wat er met het aandeel verdiend kan worden in de toekomst.

Dat de markt er iedere dag naast zit gezien de koerscorrrecties moge duidelijk zijn.

Bovenstaande lijkt op Trumpiaanse alternatieve feiten redenering

quote:

boem! schreef op 9 maart 2021 11:59:

De koers is de koers!

Omdat er hier op het forum veel gespeculeerd wordt over de koers heb ik slechts twee vragen.

1) wie bepaalt de koers
2) wat is de formule die de koers op de borden zet.

ad1) ik ben ervan overtuigd dat de koers wordt bepaald door de de markt onder regie van de professionele partijen in die markt.
Ik kan me gewoon niet vooorstellen dat financial professionals bewust een onder- cq overwaardering laten bestaan en daarmee een gratis lunch verstrekken aan hun concurrenten.
ad2) de basis waarop de koers wordt bepaald is volgens mijn heilige overtuiging gebaseerd op wat er met het aandeel verdiend kan worden in de toekomst.

Ik vertaal de verdiensten van een aandeel in een factor van 25x het HOUDBARE DIVIDEND.

Dat houdt in dat ik ervan uitgaat dat de markt een houdbaar dividend toekent van:
2,50 euro bij Alfen
15 cent bij PostNL
30 cent bij TT
75 cent bij Shell

Dit is volgens mijn formule de waardering die de markt toekent aan de betreffende fondsen.

Wat daarbij direct opvalt is dat men Alfen heel hoog waardeert en Post.nl bijzonder laag gegeven de toegezegde aandeelhoudersuitkeringen.

TT en Shell daarentegen lijken meer in dit plaatje te passen.

Dat de markt er iedere dag naast zit gezien de koerscorrrecties moge duidelijk zijn.

Aan de belegger de taak om deze verschillen in waardering op te sporen.

Wereldbelegger
0
Tesla crasht: 260 miljard dollar beurswaarde in rook op

Tesla heeft opnieuw een record gebroken. Nog nooit verloor een groot bedrijf in zo’n korte tijd zoveel beurswaarde als Tesla de afgelopen 6 weken. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s is nu 309 miljard dollar (260 miljard euro) minder waard dan op het hoogtepunt in januari.

De beurswaarde van Tesla is nu 540 miljard dollar, op het hoogtepunt eind januari was dat 849 miljard dollar. Het recordverlies markeert het einde van de krankzinnige koersstijging van de autofabrikant. In april vorig jaar was het bedrijf ‘slechts’ 30 miljard dollar waard. Sindsdien schoot de koers vrijwel dagelijks door het dak.

bron:
www.ad.nl/auto/tesla-crasht-260-milja...
boem!
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 9 maart 2021 12:21:

ad1) ik ben ervan overtuigd dat de koers wordt bepaald door de markt onder regie van de professionele partijen in die markt.

ad2) de basis waarop de koers wordt bepaald is volgens mijn heilige overtuiging gebaseerd op wat er met het aandeel verdiend kan worden in de toekomst.

Dat de markt er iedere dag naast zit gezien de koerscorrrecties moge duidelijk zijn.

Bovenstaande lijkt op Trumpiaanse alternatieve feiten redenering

[...]
Ik geef hierbij aan, dat de koersvorming plaatsvindt op een rationele wijze en wel op basis van het verdienpotentieel.

Juist vanwege het feit, dat het hier gaat om het verdienpotentieel dat door de markt aan het aandeel wordt toegekend leidt dat tot bijzondere uitslagen (VB zie de koerssprong van Alfen vorig jaar ).

Vandaar mijn laatste opmerking om daar een eigen beoordeling aan te verbinden.

Ik ben nu wel heel benieuwd naar wat jouw ideeen zijn wat de koers van een aandeel bepaald indien het niet de markt is die dat bepaald op basis van potentiele verdiensten.
NewKidInTown
2
Het getuigt bepaald niet van goed taalgevoel of een goede opleiding om "bepaalt" twee keer incorrect te schrijven in bovenstaande bericht.
visje
1
quote:

Testcase2020 schreef op 9 maart 2021 11:03:

[...]

Dus ze zijn op de helft van de inkoop. Wat is de verwachting wat de koerd gaat doen als de inkoop achter de rug is ?
wishfull thinking van mij zelf maar het zou kunnen, na de aandelen inkoop kunnen de aandelen naar de juiste personen. daarna volgt het lang verwachte overname bod.

onderbouwing: tom2 had 10 tallen miljoenen loonkosten subsidie kunnen incasseren , de NOW regeling.
dit hebben ze niet gedaan. daar moet een reden voor zijn.

boem!
6
quote:

NewKidInTown schreef op 9 maart 2021 13:24:

Het getuigt bepaald niet van goed taalgevoel of een goede opleiding om "bepaalt" twee keer incorrect te schrijven in bovenstaande bericht.
ook nog iets inhoudelijks op te merken of blijfd het hierbij.
sniklaas
7
quote:

NewKidInTown schreef op 9 maart 2021 13:24:

Het getuigt bepaald niet van goed taalgevoel of een goede opleiding om "bepaalt" twee keer incorrect te schrijven in bovenstaande bericht.
je hebt van mij een NOK gekregen, ik ben zelf dyslectisch en vind dit soort opmerkingen ongepast.

Eenieder doet zijn best op zijn of haar manier en het gaat per slot van rekening om de inhoud en niet of het tekstueel allemaal volgens de regeltjes is..
NewKidInTown
1
quote:

sniklaas schreef op 9 maart 2021 14:07:

[...]je hebt van mij een NOK gekregen, ik ben zelf dyslectisch en vind dit soort opmerkingen ongepast.

Eenieder doet zijn best op zijn of haar manier en het gaat per slot van rekening om de inhoud en niet of het tekstueel allemaal volgens de regeltjes is..
De een geeft een niet okay,

de ander doet het er mee.
En geeft een aabee.
Tabee.

TT-koers gaat met horten en stoten.

Aandeel is al lang naar de kloten.

Percentage TT in mijn pf wordt steeds minder.

Dat geeft mij steeds minder hinder.
Vive tu vida positivamente
1
quote:

NewKidInTown schreef op 9 maart 2021 15:08:

[...]
De een geeft een niet okay,
de ander doet het er mee.
En geeft een aabee.
Tabee.
Ik had geen andere reactie cq opmerking van jou verwacht.
Ben je soms familie van Hugo de Jong?!
Wereldbelegger
0
Vergelijkbare redenatie met wat ik paar dagen geleden schreef.
Misschien krijgen we gelijk......((-;

Wereldbelegger schreef op 7 maart 2021 18:09

In het scenario van delisting om daarna op te tuigen tot hapklare brok voor een Big Tech is wel geld nodig; hoe goedkoper gestart kan worden met dit scenario hoe profijtelijker het wordt voor de founders, andere grootaantal-bezitters en eventueel private equity cowboys.

Ik blijf rekening houden met een veel minder hoge delisting/exit premie.
Marktcomfort van 30% op actuele koers. Met wat protest wordt het misschien 40%.
Het zou me niet verbazen als het al tijdens de aandeleninkoopperiode aangekondigd wordt. Wellicht heeft TT bewust geen staatssteun aangevraagd in Coronatijd om niet beschuldigd te kunnen worden van dubieuze spelletjes rond delisting door de politiek.

quote:

visje schreef op 9 maart 2021 13:37:

[...]

wishfull thinking van mij zelf maar het zou kunnen, na de aandelen inkoop kunnen de aandelen naar de juiste personen. daarna volgt het lang verwachte overname bod.

onderbouwing: tom2 had 10 tallen miljoenen loonkosten subsidie kunnen incasseren , de NOW regeling.
dit hebben ze niet gedaan. daar moet een reden voor zijn.

Wereldbelegger
0
Uw vraag is suggestief.
Alsof ik beweer dat niet de markt de koers van het aandeel bepaald.

Juist bij TomTom bepaalt de markt de koers en niet de eenzame woestijnroeper die blijft beweren dat het dividendpotentieel volgens hem € 3,- is. Wat bij een KW van 25 (ook volgens u) het aandeel minimaal een koers van € 75 oplevert.

Volgens u standvastige beeldvorming bepaald de markt/de belegger op basis van toekomstige verdiensten de koers. Het is zelfs uw heilige overtuiging zo schrijft u om 12.21 uur.
Maar omdat de actuele koers van TomTom ver, zeg maar mijlen ver, van uw berekende koersdoel af staat beweert u vrolijk dat de markt er iedere dag naast zit.
* Dat is redeneren volgens de Trumpiaanse methode.

Ook u kunt er niet onderuit dat de sinds de koersval eind 2007 de markt inclusief professionele partijen en de particuliere belegger bijzonder eensgezind zijn in hun waardering van het toekomstperspectief van TT.
De koers schommelt vanaf 1 juli 2008 tot/met vandaag tussen de
Highest: 15.70 Lowest: 2.12 Average: 6.84

Waarbij opgemerkt moet worden dat we vandaag welgeteld 101 centen boven het gemiddelde van 12 jaar en 10 weken staan.

Conclusie: TT is al 12 jaar een dodelijk saai aandeel. Alleen hardcore believers zien de toekomstige geldpotten aan de horizon schitteren.
Althans wanneer TT zelfstandig blijft.

quote:

boem! schreef op 9 maart 2021 12:38:

[...]

Ik geef hierbij aan, dat de koersvorming plaatsvindt op een rationele wijze en wel op basis van het verdienpotentieel.

Juist vanwege het feit, dat het hier gaat om het verdienpotentieel dat door de markt aan het aandeel wordt toegekend leidt dat tot bijzondere uitslagen (VB zie de koerssprong van Alfen vorig jaar ).

Vandaar mijn laatste opmerking om daar een eigen beoordeling aan te verbinden.

Ik ben nu wel heel benieuwd naar wat jouw ideeen zijn wat de koers van een aandeel bepaald indien het niet de markt is die dat bepaald op basis van potentiele verdiensten.
jovi
7
Beste Wereldbelegger,

U schrijft: "TT is al 12 jaar een dodelijk saai aandeel".

Ik constateer: U bent op dit forum dagelijks met het aandeel bezig.

U op iets positiefs richten zou uw leven zoveel rijker kunnen maken…
boem!
2
quote:

Wereldbelegger schreef op 9 maart 2021 18:48:

Uw vraag is suggestief.
Alsof ik beweer dat niet de markt de koers van het aandeel bepaald.

Juist bij TomTom bepaalt de markt de koers en niet de eenzame woestijnroeper die blijft beweren dat het dividendpotentieel volgens hem € 3,- is. Wat bij een KW van 25 (ook volgens u) het aandeel minimaal een koers van € 75 oplevert.

Volgens u standvastige beeldvorming bepaald de markt/de belegger op basis van toekomstige verdiensten de koers. Het is zelfs uw heilige overtuiging zo schrijft u om 12.21 uur.
Maar omdat de actuele koers van TomTom ver, zeg maar mijlen ver, van uw berekende koersdoel af staat beweert u vrolijk dat de markt er iedere dag naast zit.
* Dat is redeneren volgens de Trumpiaanse methode.

Ook u kunt er niet onderuit dat de sinds de koersval eind 2007 de markt inclusief professionele partijen en de particuliere belegger bijzonder eensgezind zijn in hun waardering van het toekomstperspectief van TT.
De koers schommelt vanaf 1 juli 2008 tot/met vandaag tussen de
Highest: 15.70 Lowest: 2.12 Average: 6.84

Waarbij opgemerkt moet worden dat we vandaag welgeteld 101 centen boven het gemiddelde van 12 jaar en 10 weken staan.

Conclusie: TT is al 12 jaar een dodelijk saai aandeel. Alleen hardcore believers zien de toekomstige geldpotten aan de horizon schitteren.
Althans wanneer TT zelfstandig blijft.
[...]
Ter nuancering:

Ik stel dat de markt ieder aandeel een rationele waarde toekent die als basis heeft het toekomstig dividendpotentieel dat tijdelijk overgenomen kan worden door overnamefantasieen.

Dat heeft tot gevolg dat de koers scherpe schommeligen laat zien bij wijziging van die onzekere (toekomst) variabelen.

Indien ik naar de historie van het aandeel kijk zie ik die bewegingen duidelijk terug in het koersverloop van de door jou als dodelijk saai beschreven 12 jaar.

Komend van 4 euro, kortstondig afglijdend naar 2,50 euro, werd er een herstel ingezet naar 6 euro in 2014/2015.

Nadat een faillisement niet meer prominent met het aandeel verbonden was zag de markt in een overname een mooie kans om snel rendement te behalen met et aandeel.

Dit had tot gevolg dat de koers een koerssprong liet zien naar 12 euro ult 2015.

Doordat de FF's geen genoegen wilden nemen met een afschied tegen 18? euro viel het aandeel weer terug naar 6 euro op basis van het door de markt toegekende dividendpotentieel.

De gestage stijging van 6 naar 12 euro ult 2019 moet je volgens mij dan ook zien in het licht van dat dividendpotentieel.

En toen was en is daar Corona.

De terugval van 12 euro naar de 6 euro die we in 2020 een aantal keren op de borden hebben gezien is volgens mij niets meer of minder dan de rationele wijziging in het dividendpotentieel van het aandeel.
De outlook van 50 mio positief uit 2020 veranderde in een negatieve FCF van 26 mio waarna er een positieve outlook van 33 mio uit de hoge hoed van TT werd getoverd voor 2021 met een vervolg van 55 mio in 2023.

De markt kent wel vertrouwen toe aan deze gegevens blijkend uit de huidige koers die op een positieve FCF uitkomt van 7,85/25* 133 mio = 42 mio.

Het is maar wat je saai noemt.

Of mijn gedachte daarmee te beschrijven valt als "Trumpiaans" laat ik graag aan de lezer over.

tatje
0
14 april de Q1 2021 cijfers.
23 april hebben we er 10 weken aandelen inkoop op zitten.

We zitten op schema om iedere week 426000 te halen.

10 weken 4,260.000 a 7,75 gem is 33 miljoen.
1e week minder, maar week 2 en 3 meer .

1 jan 2021 had je nog aan TS 2.103.853
Via de aandelen inkoop komen er dan 4.260.000 bij.
Totaal 6,3636.853
Staan er open 5.501.766 1/1 2021 JV ( Opties 3.452.062 en RSU 2.049.734 )
Je kunt dus dit jaar in mei weer 862.087 RSU granten uit het aantal TS.

2019 granted 892.320
2020 granted 1.228.650

(Die meer ) in 2020 gingen niet naar de RVB die kregen ongeveer evenveel als in 2019.

Maar het senior management kreeg er in 2020 dus een 336.000 meer dan in 2019.

Voor mij is alles door Harold en Microsoft dichtgetimmerd.

Van de hele dag op het forum, nog een uurtje, hoogstens twee.

Als ik van te voren had gezegd, TT als enige locatie provider in Bing enz , Azure maps is effectively Tom Tom en Tom Tom in MCVP Microsoft connected vehicle platform, was ik opgepakt :-)

Tom Tom DE locatie provider Big Tech Microsoft met ambitie in Automotive en APIs .

Harold bij management scope : Het is nu nog erg moeilijk om ons marktpotentieel concreet te vertalen naar cashflow en marktaandeel, maar dat is wel wat analisten en aandeelhouders willen horen.

Nou Harold, daar doe je zelf aan mee :-)

Stond toch in een artikel, Tom Tom is de enige locatie provider voor Microsoft.

Pensioen in zicht
1
quote:

Testcase2020 schreef op 10 maart 2021 09:29:

krijgen we deze week nog de 8 voor de komma ?
Ik acht die kans groot.

686 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 31 32 33 34 35 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront