Heineken « Terug naar discussie overzicht

PB

1.095 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 » | Laatste
voda
0
Voor niets gaat de Sol op
Bartjens 16:00

Warren Buffett heeft al jaren een probleem. Een luxeprobleem weliswaar, maar toch: zijn investeringsvehikel Berkshire Hathaway heeft te veel geld. Eind september had Buffett $130 mrd op de plank liggen, en de bejaarde belegger kan geen goede bedrijven vinden om deze geldberg op stuk te slaan.

Tweeduizend kilometer verder naar het zuiden vreest een bedrijf voor een Buffett-achtig probleem. Daar zetelt het Mexicaanse conglomeraat Femsa, in Nederland vooral bekend als de een na grootste aandeelhouder van bierconcern Heineken.

Deze positie verwierven de Noord-Amerikanen toen zij in 2010 hun bierdivisie, onder andere de brouwer van het zomerse Sol-bier, aan Heineken verkochten. De Nederlanders betaalden de overnamesom van €5,3 mrd in aandelen Heineken en Heineken Holding, de vennootschap waarmee de familie Heineken een controlerend belang in de brouwer heeft.

Lang was dat een aantrekkelijke belegging. Femsa profiteerde financieel mee van Heinekens expansiedrift in nieuwe economieën als Mexico, Brazilië en Vietnam. Elk jaar incasseerde het bedrijf iets meer dividend.

In 2017 verzilverde Femsa, ook eigenaar van supermarkten, tankstations en apotheken, een deel van zijn koerswinst door voor €2,5 mrd aandelen te verkopen. En de afgelopen maanden fluisteren analisten dat de Mexicanen de rest van hun belang in Heineken wel eens te koop zouden kunnen zetten. Dat heeft een fiscale reden: door nieuwe regels wordt het dividend dat Femsa van Heineken ontvangt zwaarder belast.

Femsa zit er zakelijk in, blijkt uit gesprekken die het bedrijf afgelopen kwartalen hield met analisten. Bij de tweedekwartaalcijfers noemde topman Eduardo Padilla Silva het belang in Heineken 'een tijdelijke investering'. Maar daar is de angst voor een Buffett-scenario: 'We moeten alleen het juiste moment vinden en de juiste manier om dat kapitaal aan het werk te zetten'.

Dat is niet zo gemakkelijk. Allereerst is Femsa's belang in Heineken meer dan €7 mrd waard. Ook voor Femsa is dat een serieus bedrag: de Mexicanen hadden halverwege het jaar omgerekend zo'n €5 mrd in kas.

Daarnaast is Heineken een profijtelijke belegging geweest voor Femsa. De aandelen die het conglomeraat in 2010 ontving, zijn inclusief herbelegd dividend tegenwoordig ongeveer het drievoudige waard. Daarmee blijven Heineken en Heineken Holding de AEX ruimschoots voor, zelfs na de tik die de brouwer kreeg toen het coronavirus een wereldwijde pandemie bleek.

Geen wonder dat Femsa zijn aandelen houdt tot het een beter alternatief voor zijn biermiljarden heeft gevonden. Een pittige klus voor de zakenbankiers van de Mexicanen, maar zij weten: voor niets gaat de Sol op.

Reageren? Bartjens@fd.nl

fd.nl/beurs/1368510/voor-niets-gaat-d...
voda
0
Heineken-topman: 'Komende zomer is crisis achter de rug'
Van onze redacteur 30 dec

De topman van Heineken, Dolf van den Brink verwacht dat de gevolgen van de coronacrisis komende zomer achter de rug zijn. Dat zegt de begin dit jaar aangetreden ceo in een interview met de Telegraaf . Hij baseert zijn optimisme op de manier waarop in China na alle coronanarigheid het leven weer op gang is gekomen: 'We zijn nou eenmaal sociale dieren. We willen samen een biertje drinken in de kroeg en een maaltijd eten in een restaurant.'

Ook de zich aandienende vaccins zullen helpen bij een spoedig herstel. 'We zijn absoluut optimistisch dat als het vaccin op grote schaal beschikbaar komt, we uit deze crisis komen. De business gaat weer opveren, maar dat gaat nog wel even duren. We zijn optimistisch over de middellange termijn. Waar we op dit moment vanuit gaan is dat ergens in het tweede, begin derde kwartaal het vaccin dermate is opgeschaald dat we dan weer naar een genormaliseerde situatie kunnen.'

Volgende stap
Toch denkt van den Brink dat 'in Europa naar schatting 10% tot 15% van de horeca het risico loopt om blijvend failliet te gaan. Veel ondernemers zijn bijvoorbeeld hun hele werkkapitaal kwijtgeraakt door de crisis. 'Wij proberen als Heineken te ondersteunen. We hebben huur kwijtgescholden, voorraden bier teruggehaald.'

Maar de Heineken-topman waarschuwt ook dat de steun eindig is. Hij wil samen met de overheid kijken wat de volgende stap is, 'zodat zoveel mogelijk ondernemers kunnen overbruggen tot de zomer als we hopelijk uit deze crisis komen.'

Onder leiding van Van den Brink trapte Heineken eind oktober een bezuinigingsronde af . De brouwer wil 20% van de personeelskosten besparen op het hoofdkantoor en de regiokantoren in Miami en Singapore, waar circa 1700 mensen werken. Ook de landenkantoren komen aan de beurt, al is nog onduidelijk in welke mate.

fd.nl/ondernemen/1369176/heineken-top...
StilleWillem
0
quote:

voda schreef op 22 december 2020 16:14:

Voor niets gaat de Sol op
Bartjens 16:00

Warren Buffett heeft al jaren een probleem. Een luxeprobleem weliswaar, maar toch: zijn investeringsvehikel Berkshire Hathaway heeft te veel geld. Eind september had Buffett $130 mrd op de plank liggen, en de bejaarde belegger kan geen goede bedrijven vinden om deze geldberg op stuk te slaan.

Tweeduizend kilometer verder naar het zuiden vreest een bedrijf voor een Buffett-achtig probleem. Daar zetelt het Mexicaanse conglomeraat Femsa, in Nederland vooral bekend als de een na grootste aandeelhouder van bierconcern Heineken.

Deze positie verwierven de Noord-Amerikanen toen zij in 2010 hun bierdivisie, onder andere de brouwer van het zomerse Sol-bier, aan Heineken verkochten. De Nederlanders betaalden de overnamesom van €5,3 mrd in aandelen Heineken en Heineken Holding, de vennootschap waarmee de familie Heineken een controlerend belang in de brouwer heeft.

Lang was dat een aantrekkelijke belegging. Femsa profiteerde financieel mee van Heinekens expansiedrift in nieuwe economieën als Mexico, Brazilië en Vietnam. Elk jaar incasseerde het bedrijf iets meer dividend.

In 2017 verzilverde Femsa, ook eigenaar van supermarkten, tankstations en apotheken, een deel van zijn koerswinst door voor €2,5 mrd aandelen te verkopen. En de afgelopen maanden fluisteren analisten dat de Mexicanen de rest van hun belang in Heineken wel eens te koop zouden kunnen zetten. Dat heeft een fiscale reden: door nieuwe regels wordt het dividend dat Femsa van Heineken ontvangt zwaarder belast.

Femsa zit er zakelijk in, blijkt uit gesprekken die het bedrijf afgelopen kwartalen hield met analisten. Bij de tweedekwartaalcijfers noemde topman Eduardo Padilla Silva het belang in Heineken 'een tijdelijke investering'. Maar daar is de angst voor een Buffett-scenario: 'We moeten alleen het juiste moment vinden en de juiste manier om dat kapitaal aan het werk te zetten'.

Dat is niet zo gemakkelijk. Allereerst is Femsa's belang in Heineken meer dan €7 mrd waard. Ook voor Femsa is dat een serieus bedrag: de Mexicanen hadden halverwege het jaar omgerekend zo'n €5 mrd in kas.

Daarnaast is Heineken een profijtelijke belegging geweest voor Femsa. De aandelen die het conglomeraat in 2010 ontving, zijn inclusief herbelegd dividend tegenwoordig ongeveer het drievoudige waard. Daarmee blijven Heineken en Heineken Holding de AEX ruimschoots voor, zelfs na de tik die de brouwer kreeg toen het coronavirus een wereldwijde pandemie bleek.

Geen wonder dat Femsa zijn aandelen houdt tot het een beter alternatief voor zijn biermiljarden heeft gevonden. Een pittige klus voor de zakenbankiers van de Mexicanen, maar zij weten: voor niets gaat de Sol op.

Reageren? Bartjens@fd.nl

fd.nl/beurs/1368510/voor-niets-gaat-d...
Hoe werkt zoiets? Gaan ze dan ineens al die aandelen op de markt gooien of vinden ze investeerders?
voda
0
Beursblik: Heineken sluit 2020 af met stevige dalingen

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
90,20 -0,54 -0,60 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft een moeilijk 2020 achter de rug als gevolg van de coronacrisis, die de horeca confronteerde met allerlei beperkende maatregelen. Dit verwachten analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus.

Het vierde kwartaal was ook nog een lastig kwartaal voor Heineken, zo denken analisten van Berenberg. Veel kernmarkten van de bierbrouwer gingen weer in lockdown of kregen te maken met strengere coronaregels. Ook wees de bank op cijfers uit Vietnam, die geen enkele positieve indicatie gaven van herstel in één van Heinekens groeiregio's. In november daalde de bierproductie in Vietnam nog altijd met dubbele cijfers.

De analisten die bijdroegen aan de consensus rekenen op een daling van de biervolumes van 241,4 miljoen naar 223,9 miljoen hectoliter.

De consensus wijst op een autonome volumekrimp van 7,1 procent in 2020. In 2019 liet Heineken nog een groei van 3,1 procent zien.

De daling afgelopen jaar was volgens analisten in de regio Afrika, het Midden-Oosten en Europa het grootst met 8,8 procent, op de voet gevolgd door een krimp van 8,0 procent in de regio Azië. De Amerika’s kenden naar verwachting een afname van 6,5 procent.

Voor 2021 rekent de consensus weer op een groei van 6,5 procent voor Heineken.

De geconsolideerde omzet, op basis van het beia-resultaat, bedroeg in 2020 vermoedelijk 20.048 miljoen euro, wat flink minder zou zijn dan de 23.894 miljoen euro een jaar eerder. Op autonome basis zou het gaan om een krimp van 11,1 procent. De operationele winst daalde volgens de analisten van 4.020 miljoen naar 2.448 miljoen euro. Autonoom zou het gaan om een min van 35,2 procent.

De nettowinst tot slot zou zijn gedaald naar 468 miljoen euro, of 1.188 miljoen euro op basis van beia. In 2019 was dit respectievelijk 2.166 en 2.517 miljoen euro.

De analisten zien de operationele vrije kasstroom van Heineken dalen van 2.228 miljoen naar 673 miljoen euro.

Ondanks alle resultaatdruk is Barclays niet heel somber. De analisten van de Britse bank menen dat kostenbesparingen in de tweede jaarhelft goed hebben gewerkt. Wel blijft er veel onzekerheid, benadrukte de bank.

"2021 is net van start, maar nu is al duidelijk dat de Europese drankbedrijven opnieuw een uitdagend jaar tegemoet gaan", aldus de analisten van Deutsche Bank.

Vooral de horeca blijft kampen met tegenwind, denken zij. Sterker nog, de tegenwind zal in het eerste kwartaal nog heviger zijn dan in de laatste drie maanden van 2020 als gevolg van alle coronamaatregelen. "We beschouwen 2022 als de eerste kans op een 'normaal' jaar", aldus Deutsche Bank.

Wel voorziet Deutsche Bank dat in 2021 de biervolumes weer met 6,6 procent oplopen en de omzet met 11,3 procent. De operationele winst stijgt daardoor met 32,6 procent.

Analisten zijn naast de cijfers vooral benieuwd naar de strategie-update van de nieuwe CEO Dolf van den Brink.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
'Corona blijft vermoedelijk op resultaat Heineken drukken'

Gepubliceerd op 10 februari 2021 06:05 | Views: 156

Heineken 09 feb
89,04 0,00 (0,00%)

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - Heineken opent woensdag de boeken over coronajaar 2020, waarin het vermoedelijk een moeilijk laatste kwartaal achter de rug heeft. In veel Europese landen, maar ook in Zuid-Afrika werden de coronamaatregelen aangescherpt. Die beperkingen voor met name de horeca voelt Heineken al het hele jaar, maar het derde kwartaal was juist wat beter toen in veel landen cafés weer deels open konden en terrassen voller zaten.

Analisten verwachten wel dat Heineken, zodra de bevolking massaal ingeënt is en de economie weer opengaat, snel weer naar zijn oude piek toe kan groeien. De groeiende markt voor alcoholvrij bier biedt daarbij kansen. Ook de vraag naar speciaalbieren blijft sterk. Verder kijken marktkenners uit naar de strategische plannen van Heineken onder de in juni aangetreden topman Dolf van den Brink. Ze verwachten dat de biermaker kostenbesparingen gaat aankondigen.

Voor de jaarcijfers rekenen de analisten erop dat Heineken een kleine 7,5 procent minder bier heeft verkocht, wat tot een haast 11 procent lagere omzet heeft geleid van rond de 20 miljard euro. De aangepaste nettowinst komt volgens analisten uit rond de 1,2 miljard euro.
voda
0
Heineken gaat 8000 banen schrappen

Gepubliceerd op 10 februari 2021 07:21 | Views: 482

Heineken 09 feb
89,04 0,00 (0,00%)

CORONAVIRUS

AMSTERDAM (ANP) - Biermaker Heineken gaat de komende jaren wereldwijd 8000 banen schrappen. Dat is onderdeel van een plan om kosten te besparen. In totaal werken er ongeveer 85.000 mensen bij het bedrijf.
voda
0
Heineken ziet bierafzet harder slinken dan voorzien

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
89,04 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft in 2020 minder bier weten te verkopen dan vooraf werd voorzien. Dit bleek woensdag uit cijfers van de bierbrouwer.

De netto-omzet gerekend naar beia daalde met 11,9 procent naar 19.724 miljoen euro. De verwachting hiervoor lag op 20.048 miljoen euro.

De geconsolideerde biervolumes daalden afgelopen jaar van 241,4 miljoen naar 221,6 miljoen hectoliter. Dat kwam neer op een autonome krimp van 8,1 procent. In 2019 groeiden de volumes met 3,1 procent.

Analisten hadden verwacht dat de biervolumes op jaarbasis terugliepen naar 223,9 miljoen hectoliter. Dat zou een autonome groei hebben betekend van 7,1 procent.

Met 79,1 miljoen hectoliter bleven de Amerika's de belangrijkste regio, gevolgd door Europa met 74,8 miljoen hectoliter.

In Azië lag de autonome daling op 7,9 procent. Hier rekenden de analisten op een daling met 8,0 procent.

De Amerika’s zagen de volumes met 7,5 procent afnemen, Afrika en Oost-Europa met 9,2 procent. In Europa daalden de volumes met 8,2 procent.

De analisten rekenden vooraf op een krimp van 6,5 procent in de Amerika’s en op 8,8 procent voor Afrika, Oost-Europa en Europa.

Dit resulteerde in een 35,6 procent lagere operationele winst van 2.421 miljoen euro, autonoom een daling met 35,6 procent. De verwachting lag op een daling met 35,2 procent.

Netto verdiende Heineken in 2020 1.154 miljoen euro, een autonome afname van 49,4 procent.

Heineken wil 0,70 euro per aandeel aan totaaldividend uitkeren over 2020.

Outlook

Heineken schat in dat de pandemie in de eerste helft van dit jaar nog zijn effect op de operaties van de onderneming heeft en dan vooral in Europa. In de tweede helft van het jaar wordt een geleidelijk herstel verwacht.

De brouwer verwacht dat het reorganisatieplan tot gevolg heeft dat circa 8.000 banen verdwijnen.

Het aandeel Heineken sloot dinsdag 0,5 procent hoger op 89,04 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Beursblik: nieuw margedoel Heineken nog niet de top

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
88,02 -1,02 -1,15 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft met de doelstelling voor de marge van 17 procent in 2023 nog niet het onderste uit de kan willen halen van wat mogelijk is. Dit bleek woensdag uit een korte analyse van Jefferies van de resultaten van de bierbrouwer over 2020.

De consensus voor de marge in 2023 ligt op 16,3 procent.

Jefferies putte uit deze nieuwe doelstelling het vertrouwen dat het bedrijf op kostenniveau nog de nodige ruimte heeft. De bank meent dat de Amsterdamse brouwer daarvan kan profiteren als een herstel in de markt zich aandient. De voorzichtige uitspraken van Heineken voor 2021 verrasten niet, aldus de bank.

Analist Edward Mundy vindt de waardering voor het aandeel Heineken niet aan de hoge kant met het oog op de groeiperspectieven. Hij hanteert dan ook een koopadvies met een koersdoel van 105,00 euro.

Mundy denkt dat beleggers vandaag positief zullen reageren dankzij deze outlook, ondanks de ietwat tegenvallende omzet in het vierde kwartaal.

Het aandeel Heineken sloot dinsdag 0,5 procent hoger op 89,04 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Update: Heineken ziet bierafzet harder slinken dan voorzien

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
87,40 -1,64 -1,84 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft in 2020 minder bier weten te verkopen dan vooraf werd voorzien, maar zag ook kans zijn margedoelstelling voor 2023 in kaart te brengen. Dit bleek woensdag uit cijfers van de bierbrouwer.

De netto-omzet gerekend naar beia daalde met 11,9 procent naar 19.724 miljoen euro. De verwachting hiervoor lag op 20.048 miljoen euro.

De geconsolideerde biervolumes daalden afgelopen jaar van 241,4 miljoen naar 221,6 miljoen hectoliter. Dat kwam neer op een autonome krimp van 8,1 procent. In 2019 groeiden de volumes met 3,1 procent.

Analisten hadden verwacht dat de biervolumes op jaarbasis terugliepen naar 223,9 miljoen hectoliter. Dat zou een autonome groei hebben betekend van 7,1 procent.

Met 79,1 miljoen hectoliter bleven de Amerika's de belangrijkste regio, gevolgd door Europa met 74,8 miljoen hectoliter.

In Azië lag de autonome daling op 7,9 procent. Hier rekenden de analisten op een daling met 8,0 procent.

De Amerika’s zagen de volumes met 7,5 procent afnemen, Afrika en Oost-Europa met 9,2 procent. In Europa daalden de volumes met 8,2 procent.

De analisten rekenden vooraf op een krimp van 6,5 procent in de Amerika’s en op 8,8 procent voor Afrika, Oost-Europa en Europa.

Dit resulteerde in een 35,6 procent lagere operationele winst van 2.421 miljoen euro, autonoom een daling met 35,6 procent. De verwachting lag op een daling met 35,2 procent.

Netto verdiende Heineken in 2020 1.154 miljoen euro, een autonome afname van 49,4 procent.

Heineken wil 0,70 euro per aandeel aan totaaldividend uitkeren over 2020.

Outlook

Het bedrijf heeft voor 2023 zijn margedoelstelling bepaald op 17,0 procent, uitgaande van een herstel van de coronacrisis. In 2020 lag de operationele marge op 12,3 procent.

Heineken schat in dat de pandemie in de eerste helft van dit jaar nog zijn effect op de operaties van de onderneming heeft en dan vooral in Europa. In de tweede helft van het jaar wordt een geleidelijk herstel verwacht.

De brouwer verwacht dat het reorganisatieplan tot gevolg heeft dat circa 8.000 banen verdwijnen.

De koers van het aandeel Heineken noteerde woensdag op een groen Damrak 2,0 procent lager op 87,22

Update: om meer informatie en de actuele koersverandering weer te geven.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Beursblik: Heineken stelt teleur

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
87,26 -1,78 -2,00 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) ING verwacht niet dat de nieuwe doelstellingen van Heineken voor 2023 leiden tot veranderingen in de consensusramingen. Dit bleek woensdag uit een analyse van de bank naar aanleiding van de resultaten van Heineken over 2020.

Heineken stelde met die resultaten volgens ING teleur en dan met name met de regio Europa en dat illustreert volgens de bank het te grote optimisme over een herstelvermogen daar. In Europa daalden de volumes met 8,2 procent. De consensus rekende op een min van 6,6 procent.

De netto-omzet gerekend naar beia daalde met 11,9 procent naar 19.724 miljoen euro. De verwachting hiervoor lag op 20.048 miljoen euro. De geconsolideerde biervolumes daalden afgelopen jaar van 241,4 miljoen naar 221,6 miljoen hectoliter. Dat kwam neer op een autonome krimp van 8,1 procent. In 2019 groeiden de volumes nog met 3,1 procent.

Analisten hadden verwacht dat de biervolumes op jaarbasis terugliepen naar 223,9 miljoen hectoliter. Dat zou een autonome krimp hebben betekend van 7,1 procent.

ING heeft een verkoopadvies voor het aandeel Heineken met een koersdoel van 61,57 euro.

Het aandeel Heineken noteerde woensdag op een groen Damrak 2,6 procent lager op 86,70 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
NV: Heineken slaat door met reorganisatie

Gepubliceerd op 10 februari 2021 11:23 | Views: 1.311

Heineken 13:06
87,36 -1,68 (-1,89%)

UTRECHT (ANP) - Bierbrouwer Heineken slaat door met zijn reorganisatie waarbij het bedrijf 8000 banen schrapt, vindt vakbond CNV. In Nederland verdwijnen 300 banen bij het hoofdkantoor en de regionale kantoren. CNV is bang dat de positie van het biermerk daarmee te veel verzwakt. "Er gebeurt hier ook veel voor de buitenlandse markt. Heineken moet juist sterk zijn in Nederland", geeft CNV-onderhandelaar Roel van Riezen aan.

In algemene zin vraagt CNV zich af of zo'n harde ingreep wel noodzakelijk is. "Net als veel andere bedrijven lijdt Heineken nu flink omzetverlies. Maar er zit genoeg vet op de botten om deze periode te doorstaan. Het bedrijf blijft nog steeds winst maken."

Volgens Van Riezen was Heineken de laatste tijd al bezig met allerlei kleine aanpassingen in de organisatie en daarover was CNV met Heineken in gesprek. "We gaan zeker ook over deze grotere ingreep in gesprek."

CNV denkt dat Heineken snel zal herstellen zodra de coronacrisis ten einde is. "Er mag ook een evenwicht zijn tussen de belangen van aandeelhouders en van werknemers. Nu lijken werknemers te betalen voor de winst van de aandeelhouders."
voda
0
Heineken N.V. 2020 Q4 - Results - Earnings Call Presentation
Feb. 10, 2021 2:41 PM ETHeineken N.V. (HEINY), HINKF

The following slide deck was published by Heineken N.V. in conjunction with their 2020 Q4 earnings call.

Voor slideshow (64 bladzijden) zie link:

seekingalpha.com/article/4404979-hein...

voda
0
Heineken N.V. (HEINY) CEO Dolf van den Brink on Q4 2020 Results - Earnings Call Transcript
Feb. 11, 2021 7:03 PM ETHeineken N.V. (HEINY), HINKF
Heineken N.V. (OTCQX:HEINY) Q4 2020 Results Conference Call February 10, 2021 8:00 AM ET

Company Participants

Federico Martinez - IR

Dolf van den Brink - CEO

Laurence Debroux - CFO

Conference Call Participants

Trevor Stirling - Bernstein

Sanjeet Aujla - Credit Suisse

Simon Hales - Citi

Richard Withagen - Kepler

Ed Mundy - Jefferies

Olivier Nicolai - Goldman Sachs

Andrea Pistacchi - Bank of America

Nik Oliver - UBS

Celine Pannuti - JP Morgan

Mitch Collett - Deutsche Bank

Robert Vos - ABN AMRO

Laurence Whyatt - Barclays

Tristan Van Strien - Redburn

Dolf van den Brink

Thank you, Federico, and welcome to you all. Very happy to host you together with Laurence for today's teleconference here in sunny and wintry Amsterdam. Now we truly hope you and your families are all well and safe and that you're all managing through these very challenging times. Today, Laurence and I will first share some prepared remarks with you on our performance in 2020. After that, I'm looking forward to share more detail on our strategic review and what to expect from Heineken going forward.

2020 was a year defined by unprecedented challenges and profound change for many across the globe. In response to the pandemic, as Heineken, we stayed true to our values and kept people at the heart of our response. I applaud the dedication and resilience of our employees and their commitment to not only support each other, but also our customers and communities over this past year. Our latest employee survey show even in this challenging year that our organizational health further strengthened and is in the top decile of ranking among the best global organizations.

To our consumers, we brought the message of #SocialiseResponsibly. Leveraging the strength of Heineken brand to address the challenges we all faced with the lockdowns to our customers, we provided support with tools for reopening, stock returns and helping them set up online delivery. We provided financial support by raising over €10 million with our Back the Bars initiatives and waiving a total of €50 million in rental payments to our pubs and bars.

We supported local communities and frontline medical workers with donations worth more than €23 million, including water, nonalcoholic beverages and hand sanitizer. Our most recent effort is the donation of 55 tons of dry ice to help safely transport vaccines in Mexico.

As 2021 continues to unfold, people will continue to be our primary focus. Let's touch on a few 2020 highlights. In this year of unprecedented disruption and transition, our teams rose to the occasion and quickly adapted while not losing sight of the need to continue investing for the future. The impact of the pandemic on our business was amplified by our on-trade and geographical exposure. Net revenue declined by 11.9%. Net revenue per hectoliter was down 2.4% organically due to country mix and lower nonvolume-related revenues as the underlying price/mix effect was broadly flat. Beer volume declined organically by 8.1%, a better result than the first half of the year. We had a good third quarter as restrictions eased over the summer months and consumers return to the on-trade, but a challenging fourth quarter as lockdowns were reintroduced.

We gained share in most of our key operations, a testimony to our ability to adapt and stay close to our customers and consumers in these turbulent times. The Heineken brand continued to be a shining star and only marginally declined by 0.4%, with an outstanding performance in Brazil. Our operating profit (beia) declined organically by 35.6%, with over 90% of the decline coming from Europe, Mexico, South Africa and Indonesia. We took diligent cost mitigation actions with a net reduction of fixed cost of €800 million in 2020, and we upheld our commitment to no structural layoffs. In 2021, we will implement an organizational restructuring, a difficult but sadly, necessary decision.

Operating margins (beia) ended the year at 12.3%. Net profit (beia) declined organically by 49.4% with a corresponding EPS of €2 per share.

Now allow me to briefly update you on our performance by region, starting with AMEE. Net revenue declined organically by 9.5% and operating profit by 33.8%, with the largest impact coming from South Africa, followed by Russia and Egypt. Beer volumes declined by 9.2%. We had a strong recovery in Nigeria in the second half, growing volume low single digit for the full year. We grew ahead of the market with double-digit growth in premium, driven by Heineken and Tiger. Our low- and no-alcohol portfolio outperformed with strong growth of Maltina and the launch of 2 new flavor variants. In South Africa, our strong momentum of recent years was disrupted by the alcohol bans and impacts to the various supply chain expansion projects that constrained our capacity in the second half. Despite this, Heineken 0.0 grew double digits and is now the market-leading nonalcoholic beer brand.

Voor veel meer, zie link:

seekingalpha.com/article/4405491-hein...
UglyDuck
0
quote:

voda schreef op 22 december 2020 16:14:

Voor niets gaat de Sol op
Bartjens 16:00

Warren Buffett heeft al jaren een probleem. Een luxeprobleem weliswaar, maar toch: zijn investeringsvehikel Berkshire Hathaway heeft te veel geld. Eind september had Buffett $130 mrd op de plank liggen, en de bejaarde belegger kan geen goede bedrijven vinden om deze geldberg op stuk te slaan.

Tweeduizend kilometer verder naar het zuiden vreest een bedrijf voor een Buffett-achtig probleem. Daar zetelt het Mexicaanse conglomeraat Femsa, in Nederland vooral bekend als de een na grootste aandeelhouder van bierconcern Heineken.

Deze positie verwierven de Noord-Amerikanen toen zij in 2010 hun bierdivisie, onder andere de brouwer van het zomerse Sol-bier, aan Heineken verkochten. De Nederlanders betaalden de overnamesom van €5,3 mrd in aandelen Heineken en Heineken Holding, de vennootschap waarmee de familie Heineken een controlerend belang in de brouwer heeft.

Lang was dat een aantrekkelijke belegging. Femsa profiteerde financieel mee van Heinekens expansiedrift in nieuwe economieën als Mexico, Brazilië en Vietnam. Elk jaar incasseerde het bedrijf iets meer dividend.

In 2017 verzilverde Femsa, ook eigenaar van supermarkten, tankstations en apotheken, een deel van zijn koerswinst door voor €2,5 mrd aandelen te verkopen. En de afgelopen maanden fluisteren analisten dat de Mexicanen de rest van hun belang in Heineken wel eens te koop zouden kunnen zetten. Dat heeft een fiscale reden: door nieuwe regels wordt het dividend dat Femsa van Heineken ontvangt zwaarder belast.

Femsa zit er zakelijk in, blijkt uit gesprekken die het bedrijf afgelopen kwartalen hield met analisten. Bij de tweedekwartaalcijfers noemde topman Eduardo Padilla Silva het belang in Heineken 'een tijdelijke investering'. Maar daar is de angst voor een Buffett-scenario: 'We moeten alleen het juiste moment vinden en de juiste manier om dat kapitaal aan het werk te zetten'.

Dat is niet zo gemakkelijk. Allereerst is Femsa's belang in Heineken meer dan €7 mrd waard. Ook voor Femsa is dat een serieus bedrag: de Mexicanen hadden halverwege het jaar omgerekend zo'n €5 mrd in kas.

Daarnaast is Heineken een profijtelijke belegging geweest voor Femsa. De aandelen die het conglomeraat in 2010 ontving, zijn inclusief herbelegd dividend tegenwoordig ongeveer het drievoudige waard. Daarmee blijven Heineken en Heineken Holding de AEX ruimschoots voor, zelfs na de tik die de brouwer kreeg toen het coronavirus een wereldwijde pandemie bleek.

Geen wonder dat Femsa zijn aandelen houdt tot het een beter alternatief voor zijn biermiljarden heeft gevonden. Een pittige klus voor de zakenbankiers van de Mexicanen, maar zij weten: voor niets gaat de Sol op.

Reageren? Bartjens@fd.nl

fd.nl/beurs/1368510/voor-niets-gaat-d...
Het moet dan wel nu gebeuren op korte termijn, anders moeten ze weer enkele jaren wachten.

ING heeft gewoon gelijk, het gaat jaren duren voordat de brouwers weer dikke winsten laten zien.

Eerste 4 maanden weinig tot geen inkomen. En dan hopen dat er geen derde golf met lockdown komt...en zelfs als dit niet komt, faillisementsgolf horeca tegen einde vh jaar??
voda
0
Nieuwe afspraken Heineken en Coca-Cola over Brazilie

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Coca Cola Company
$ 50,70 0,16 0,32 % NYSE
Heineken
85,82 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken en Coca-Cola hebben hun distributie-afspraken in Brazilië herzien. Dit maakte de Amsterdamse brouwer woensdagavond bekend.

De nieuwe afspraken zullen medio dit jaar van kracht worden en houden onder meer in dat de merken Amstel en Heineken voortaan door Heineken zelf worden gedistribueerd. Coca-Cola blijft verantwoordelijk voor Kaiser, Bavaria en Sol, evenals Eisenbahn en andere internationale merken.

Volgens Heineken bieden de nieuwe afspraken meer flexibiliteit. Zo mag Coca-Cola, mits tegen bepaalde verhoudingen, ook alcoholische dranken en bieren van andere merken distribueren.

De nieuwe afspraken gelden in eerste instantie tot eind 2026, met een automatische vernieuwing voor nog eens 5 jaar.

Met deze nieuwe deal zijn oude geschillen ook ten einde gekomen, aldus Heineken.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Beursblik: Heineken verbetert afspraak met Coca-Cola over Brazilie

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
84,78 -1,04 -1,21 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) De herziening van Heinekens distributie-afspraken met Coca-Cola voor Brazilië zijn gunstig, omdat dit meer focus biedt op de premium merken, terwijl de andere merken blijven profiteren van het grote bereik van Coca-Cola als distributeur. Dat stelde Bank of America donderdag in een rapport.

Heineken zou de distributie van al zijn merken terugnemen in maart 2022. In plaats daarvan zullen nu alleen Heineken en Amstel worden teruggenomen, en wel al eerder, namelijk per medio dit jaar. De merken Kaiser, Bavaria en Sol, uit het lagere segment, blijven in het distributiesysteem van Coca-Cola, evenals het lokale premium-bier Eisenbahn, dat nu nog door Heineken wordt gedistribueerd. De afspraken gelden voor in eerste instantie vijf jaar, maar kunnen worden verlengd.

Coca-Cola mag ook bier van concurrenten van Heineken gaan distribueren, en heeft daardoor meer ruimte, maar dat moet wel binnen bepaalde verhoudingen. Zo voorkomt Heineken meteen ook dat Coca-Cola in zee gaat met een andere bierbrouwer en een concurrent in het zadel helpt, meent Bank of America.

De analisten van de bank herhalen hun koopadvies en koersdoel van 107,00 euro voor Heineken.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Voortijdig vertrek oud-ceo Van Boxmeer kost Heineken miljoenen - media

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
82,92 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Het voortijdige vertrek van Jean-François van Boxmeer als topman kost Heineken 12,5 miljoen euro. Dit concludeerde Het Financieele Dagblad maandagavond op basis van het jaarverslag dat Heineken recent publiceerde.

Heineken geeft zijn vorig jaar vertrokken topman Jean-François van Boxmeer een vertrekpremie van 5,5 miljoen euro mee. Ook kan hij tot en met 2022 aanspraak blijven maken op een langetermijnbonus. Over dit vertrekpakket moet de brouwer een belastingheffing van 7 miljoen euro betalen, aldus de krant.

De vertrekvergoeding is ruim boven het maximum van één vast jaarsalaris, zoals dat is vastgelegd in de Nederlandse code voor bedrijfsbestuur, zo merkte het FD op. Heineken wijkt volgens de krant af van de code, omdat Van Boxmeer al in dienst was, voordat deze van kracht werd.

Van Boxmeer werd in 2020 opgevolgd door Dolf van den Brink.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Nieuwe CFO voor Heineken

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
87,20 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken is van plan om Harold van den Broek te benoemen als financieel directeur als opvolger van Laurence Debroux. Dit meldde de bierbrouwer maandag voorbeurs.

De benoeming staat op de agenda van de algemene aandeelhoudersvergadering op 22 april aanstaande. Van den Broek, die ook een plaatsje krijgt in de raad van bestuur, is momenteel werkzaam als directeur bij de hygiëne-divisie van Reckitt-Benckiser.

Na goedkeuring van de aandeelhouders zal van den Broek op 1 juni van start gaan met zijn werkzaamheden bij Heineken. Het aftreden van Debroux was volgens de bierbrouwer een gezamenlijk besluit van haarzelf en de onderneming.

Vorig jaar kreeg Heineken ook al een nieuwe CEO, in de persoon van Dolf van den Brink.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Italiaanse Birra Moretti ook in Nederlandse supermarkten te koop

Gepubliceerd op 9 maart 2021 07:00 | Views: 1.248

Heineken 08 mrt
88,90 0,00 (0,00%)

LEIDEN (ANP) - Birra Moretti is nu ook in de Nederlandse supermarkten te koop. Zodra de horeca weer open mag is het Italiaanse bier ook daar ook breed beschikbaar, laat moederbedrijf Heineken weten. Birra Moretti is naast Peroni een bekend en groot biermerk in Italië.

Peroni, een zustermerk van Grolsch, is al langer in Nederland te krijgen.

Volgens Heineken hebben consumenten thuis meer behoefte aan variëteit en kwaliteitsproducten sinds de coronacrisis en de sluiting van de horeca. Heineken wil Birra Moretti in de supermarkt veelal presenteren met Italiaanse gerechten, geeft marketingmanager Yvonne de Liefde aan.

Birra Moretti is sinds 1996 onderdeel van Heineken. Het bier was al verkrijgbaar in meer dan veertig landen wereldwijd waaronder de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Birra Moretti is in 1859 opgericht in de stad Udine, in het noorden van Italië.
1.095 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 86,880
Verschil -0,760 (-0,87%)
Hoog 87,460
Laag 86,580
Volume 700.988
Volume gemiddeld 553.185
Volume gisteren 527.139

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront