Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Yes we can
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 10 februari 2021 13:32:

[...]

Thanks en aannemelijk. Maar diezelfde overheden gaan sneller dan verwacht vervuilende Co2 uitstotend vervoer regels opleggen. En dat duurt echt geen 10 jaar. Weet u/jij HOE dit fonds daarop anticipeert?
Lees toch gewoon de persmededelingen en bekijk de presentaties van Euronav. Dan weet je al heel veel meer...
Yes we can
0
quote:

basinclab schreef op 10 februari 2021 10:34:

HYdrogen ammonia (vloeibaar gemaakt).
Maar een vraagje: LOHC en Ammonia....zijn vloeistoffen... (zouden over de normale structuur kunnen gebruikt worden (lohc is hydrogen, maar in liquide opgeloste vorm 'in de bestaande infrastructuur bruikbaar' volgens de promotors...
Ik vraag me af of het ook via olietankers kan vervoerd worden...dat wordt het eenvoudig, midden in de oceaan zet je zonnepanelen en windmolens... en je bevoorraad je onderweg. Indien fespecialiseerde tankers ook olie kunnen vervoeren, veranderd het plaatje ook.
wie kan me inlichten?

Euh, midden in de oceaan ? Op pootjes van een slordige 3000 meter hoog dan vermoed ik ?
GiGa
0
quote:

GiGa schreef op 10 februari 2021 11:11:

Hoe liggen de kansen voor Euronav om opgenomen te worden in de Bel20? Ik heb hierover nog niets in de media gelezen. Maar dat kan ook aan mij liggen.
Iemand een idee?
[verwijderd]
0
Usa sluit op hoogste koers v d dag. Zeer ongebruikelijk ??. Shorters hebben pijnstillers nodig denk ik ??
Shlomo
0
[quote alias=Nuchtere Kijk Op id=13182021 date=202102101853]
Ik probeer me echt wel in te lezen alhier. Maar dat Co2 gebeuren kan zo'n impact hebben hier op het toekomstig koersverloop, dat ik graag ook verneem HOE Euronav hierop anticipeert. Het hoeft geen betoog dat er veel geld gemoeid is (naar de toekomst toe) i.z. juist dit probleem. De overheden gaan OOIT echt komen met ook aanpassingen qua Co2 uitstoot voor de scheepvaart. Maar ja, wat is ooit?

www.fool.com/earnings/call-transcript...

@Thole Bedankt voor je tip ;-) En duimpje.
[/Samsung Heavy Industries and a U.S. fuel cell company Bloom Energy signed a joint development agreement to design and develop fuel cell-powered ships. SHI and Bloom Energy have a target to present the design to potential customers in 2022.

Misschien geeft dit meer duidelijkheid NKO IMO target 2050 dus Euronav heeft nog tijd genoeg om op deze technology in de komende nabije toekomst in te spelen. Ik neem aan dat de technische research afd van Euronav dit op de voet volgt. En wees gerust de grote olieboeren blijven gewoon fossiele brandstoffen oppompen. Ze kijken wel uit om geheel op groen te gaan want ze zijn als de dood als ze dat fossiele gedeelte laten liggen de Chinezen, Russen of een andere aziatische mogendheid hier in stapt. Dus de tankers van Euronav blijven m.i. voorlopig wel varen op bv Ammonia of een andere minder CO2 uitstotende gasbrandstof.

This current effort will seek to develop designs for an LNG carrier powered by fuel cells following the companies’ previous work with fuel cell-powered tankers. In September 2019, Samsung became the first shipyard in the world to receive an approval in principle by DNV GL for a fuel cell-powered Aframax crude oil tanker. The tanker was also developed in cooperation with Bloom Energy.

“By signing this joint development agreement, SHI has a plan to develop eco-friendly ships that will lead the future of the industry,” said Mr. Haeki Jang, vice president of shipbuilding & drilling sales engineering at SHI. “Our goal is to replace all existing main engines and generator engines with these highly efficient solid oxide fuel cells to align with the International Maritime Organization’s 2030 and 2050 environmental targets.”

The two companies will work together to realize their vision of clean power for ships and a more sustainable marine shipping industry. Samsung will take an active role in all stages of the project from the early studies to project completion, while Bloom Energy is creating a dedicated, cross-functional team of engineers to adapt Bloom Energy’s Servers to the unique requirements of the marine environment. Following commercialization, the two companies anticipate that the market for Bloom Energy Servers on SHI ships could grow to 300 megawatts annually.

According to the companies, their efforts to develop clean power will help to achieve the International Maritime Organization’s mandate to meet emissions reduction targets by 2050. Because the fuel cells create electricity through an electrochemical reaction, without combusting the fuel, these ships would be able to improve air quality with a reduction of particulate emissions, including NOx and SOx, by more than 99 percent, and shrink carbon emissions.

“The marine shipping industry has the ability to make a substantial impact on emissions and air quality at ports and across our planet,” said KR Sridhar, founder, chairman and CEO of Bloom Energy. “We see a collaboration with one of the world’s largest shipbuilders, SHI, as a moment to make measurable strides in reducing emissions and extending our mission for clean, reliable energy to the seas.”

quote]
[verwijderd]
0
:)
hebben een gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst getekend voor het ontwerpen en ontwikkelen van brandstofcelaangedreven schepen. SHI en Bloom Energy hebben als doel om het ontwerp in 2022 aan potentiële klanten te presenteren.
:)

Ga jij het risico lopen om in de Stille Oceaan stil te vallen ???

:)
2020
Saverys (CEO van CMB): 'Waterstof is onze toekomst als rederij'
De Belgische rederij CMB wil over vier jaar een eerste groot bulk- of containerschip op waterstof in de vaart. ‘We moeten iets doen aan het klimaat. En we moeten vermijden dat onze vloot over 20 jaar niets meer waard is.’

Ik ben er gerust in, alles is in huis !
Zie 2024
:)
Phoene
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 10 februari 2021 18:53:

Ik probeer me echt wel in te lezen alhier. Maar dat Co2 gebeuren kan zo'n impact hebben hier op het toekomstig koersverloop, dat ik graag ook verneem HOE Euronav hierop anticipeert. Het hoeft geen betoog dat er veel geld gemoeid is (naar de toekomst toe) i.z. juist dit probleem. De overheden gaan OOIT echt komen met ook aanpassingen qua Co2 uitstoot voor de scheepvaart. Maar ja, wat is ooit?

www.fool.com/earnings/call-transcript...

@Thole Bedankt voor je tip ;-) En duimpje.
Een interview met de CEO van Euronav, vooral het laatste stukje met titel milieu zal belangrijk zijn voor jou nuchtere. Als hij aan het roer blijft en er moeten aanpassingen gebeuren of men vindt schonere motoren uit dan denk ik wel dat hij zelf als een van de of de eerste op de kar zal springen.

www.tijd.be/ondernemen/transport/euro...
[verwijderd]
0
Hydroville (CMB) is ‘s werelds eerste erkende passagiersvaartuig dat waterstof en diesel verbrandt in een dieselmotor.

Waterstof heeft als voordeel dat er geen CO2, fijnstof of zwaveloxides vrijkomen bij de verbranding ervan. De catamaran is in de eerste plaats een proefproject om waterstoftechnologie te testen voor toepassingen bij grote zeeschepen. Daarnaast zal de shuttle dagelijks tijdens de spitsuren pendelen tussen Kruibeke en Antwerpen om werknemers van CMB op een efficiënte en milieuvriendelijke manier van en naar kantoor te brengen.

In de loop van 2018 hebben ABC Engines en CMB “BeHydro” opgericht, een joint venture die zich focust op de ontwikkeling, het design en de marketing van ...

Wereldprimeur: Antwerps bedrijf lanceert waterstofmotor voor ...www.gva.be › cnt › dmf20200917_97001600
18 sep. 2020 — De Antwerpse rederij CMB en de Gentse motorenbouwer ABC ... wordt in gang gezet met diesel, maar draait voor de rest volledig op waterstof.
[verwijderd]
0
De eerste motor op diesel en waterstof gelanceerd

23 sep. 2020
De motor is geschikt voor schepen, sleepboten, treinen en generatoren. In 2021 wil CMB en ABC een motor maken die volledig op waterstof ...
[verwijderd]
0
BeHydro from ABC Belgiumwww.behydro.be
CMB (Compagnie Maritime Belge) werd opgericht in 1895 en is een gediversifieerde ... Ontwikkeling van een waterstof dual fuel en spark ignited motor!
[verwijderd]
0
BeHydro lanceert eerste dual-fuel motor op waterstof met een vermogen van 1 megawatt (MW)

woensdag 23 september 2020

Agoria-lidbedrijf ABC en CMB kondigen met trots de commerciële lancering van BeHydro motoren aan.

Door het injecteren en verbranden van waterstof wordt de CO2-uitstoot tot 85% gereduceerd.

Deze revolutionaire ontwikkeling kan leiden tot een massale vergroening van schepen, treinen en elektriciteitsgeneratoren.

Sorry, dit artikel is voorbehouden voor leden van Agoria.

1 Mega Watt = 1 000 000 watts

De kerncentrale van Doel (KCD) is een Belgisch kerncentralepark met vier kerncentrales.
Met negen miljoen inwoners in een straal van 75 kilometer ligt de kerncentrale in het dichtstbevolkte gebied in Europa.
De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken definieert een noodplanzone van 20 km rond de centrale waarin ruim 903.000 Belgische inwoners in 35 gemeenten vallen.

Unit Productie
Doel 1 In werking 445 MW
Doel 2 In werking 445 MW
Doel 3 In werking 1 006 MW
Doel 4 In werking 1 039 MW
Tihange 1 In werking 962 MW
Tihange 2 In werking 1 008 MW
Tihange 3 In werking 1 038 MW

Totaal : 5 943 MW

Laten we dan snel 6 000 van deze motoren bouwen !

:)
[verwijderd]
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 10 februari 2021 13:32:

[...]

Thanks en aannemelijk. Maar diezelfde overheden gaan sneller dan verwacht vervuilende Co2 uitstotend vervoer regels opleggen. En dat duurt echt geen 10 jaar. Weet u/jij HOE dit fonds daarop anticipeert?
Nogmaals, waarom zou een overheid bedrijven zoals euronav sanctioneren voor hun uitstoot als er GEEN alternatief voorhanden is?
[verwijderd]
0
quote:

Pommeke schreef op 11 februari 2021 00:59:

BeHydro lanceert eerste dual-fuel motor op waterstof met een vermogen van 1 megawatt (MW)

woensdag 23 september 2020

Agoria-lidbedrijf ABC en CMB kondigen met trots de commerciële lancering van BeHydro motoren aan.

Door het injecteren en verbranden van waterstof wordt de CO2-uitstoot tot 85% gereduceerd.

Deze revolutionaire ontwikkeling kan leiden tot een massale vergroening van schepen, treinen en elektriciteitsgeneratoren.

Sorry, dit artikel is voorbehouden voor leden van Agoria.

1 Mega Watt = 1 000 000 watts

De kerncentrale van Doel (KCD) is een Belgisch kerncentralepark met vier kerncentrales.
Met negen miljoen inwoners in een straal van 75 kilometer ligt de kerncentrale in het dichtstbevolkte gebied in Europa.
De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken definieert een noodplanzone van 20 km rond de centrale waarin ruim 903.000 Belgische inwoners in 35 gemeenten vallen.

Unit Productie
Doel 1 In werking 445 MW
Doel 2 In werking 445 MW
Doel 3 In werking 1 006 MW
Doel 4 In werking 1 039 MW
Tihange 1 In werking 962 MW
Tihange 2 In werking 1 008 MW
Tihange 3 In werking 1 038 MW

Totaal : 5 943 MW

Laten we dan snel 6 000 van deze motoren bouwen !

:)
Of anders gezegd: 1362 pk per motor

Dat zijn 2 Amerikaanse 6 liter V8 motoren.
Nuchtere Kijk Op
0
quote:

Ivel schreef op 11 februari 2021 07:44:

[...]
Nogmaals, waarom zou een overheid bedrijven zoals euronav sanctioneren voor hun uitstoot als er GEEN alternatief voorhanden is?
NOG geen goed alternatief zou er moeten staan ;-) Maar er wordt dus ook binnen Euronav GOED naar gekeken hebben forum leden me laten lezen (daarvoor DANK). Ook elders e.e.a. gelezen en ja doet me best goed. Alleen i.d.d. die onberekenbare politiek met bv. die types als Timmermans ;-) Ik ga er verder maar niet te veel woorden aan vuil maken.

Ik kwam dit stukje net nog tegen over Hyundai ;-)

Kopie:

Ambitieuze plannen Hyundai

De visie van Hyundai is zeer gelijklopend met deze van de Koreaanse overheid. De industriële groep zal tegen 2030 zo’n 6,7 miljard dollar in waterstof investeren.

Aan het begin van 2030 wil Hyundai 500.000 voertuigen op waterstof en 200.000 andere fuel cell-systemen bouwen. Daarbij moet je denken aan fuel cell-systemen voor bijvoorbeeld power plants of schepen.

Daarnaast zit Hyundai in tal van consortia zoals HyNet, dat tegen eind volgend jaar 100 laadstations wil bouwen. De groep heeft inmiddels:

Trucks op waterstof
Een tram die een bereik van 240 kilometer haalt
En werkt aan waterstoftoepassingen voor de scheepvaart

Ook andere industriële groepen in de energievoorziening en niet te vergeten Samsung, schakelen zich in om Zuid-Korea ook tot een grote Aziatische speler in waterstof te maken.
[verwijderd]
0
ABC werd opgericht in 1912 en is hedendaags gevestigd in Gent, België. ABC is een leidinggevende Europese motorbouwer van middelsnellopende motoren tussen 600 en 10500 kW. Het bedrijf ontwikkelt en bouwt duurzame en innovatieve motoren voor de energie en transportindustrie. Vandaag investeert ABC in het onderzoek omtrent de nieuwste brandstoffen van de toekomst.

:)
ze gaan er dan zoveel niet nodig hebben
boothram
0
iof de overheid nu de veolking belast met de vervuling, of als dat via de ondemingen gebeurd ... de vervuiling is er en uiteindelijk betaalt iedereen...en als het sneller gebeurt is het gewoon minder,zou ik denken
ik weet dat euronav meedenkt... en dat ze ook een oplossing willen die wat gelijkmatig verdeeld is: dus -minder olie, properder vervoer, gedeelde lasten over iedereen: staat, bedrijven consument en natuurlijk de natuur zelf. plant een boom...is al iets. maar waar er al water is staan er al bomen, dus water brengen waar er nog geen is. Wie was er alweer het goedkoopst voor het vervoer van vloeistof? De waterdrager... of de vlcc??
[verwijderd]
0
De koers staat de laatste dagen ongeveer een euro hoger dan de rode dagen en men vaart tegen 1/10 van de break-even rates. Helft op 7,45 verkocht en onder 6,5 kan ik mijn positie terug verdubbelen.
Vavli
1
quote:

Rappe schreef op 11 februari 2021 16:29:

De koers staat de laatste dagen ongeveer een euro hoger dan de rode dagen en men vaart tegen 1/10 van de break-even rates. Helft op 7,45 verkocht en onder 6,5 kan ik mijn positie terug verdubbelen.
Die extreem lage tarieven zijn op langere termijn gunstig voor Euronav: voor rederijen met weinig reserves en oude tankers wordt het een bloedbad. Euronav zit niet in die hoek, heeft nu kansen om goedkoop tankers bij te kopen. Straks zijn er minder tankers en hervat de vraag naar olie. Dan kan Euronav profiteren van hoge rates. De stijging van de koers speelt allicht al in op dat gunstig perspectief. En daalt de koers toch nog eens tijdelijk dan kan Euronav goedkoper eigen aandelen inkopen. De kaarten liggen hoe dan ook goed voor Euronav.
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 15,380
Verschil +0,120 (+0,79%)
Hoog 15,390
Laag 15,070
Volume 59.888
Volume gemiddeld 226.608
Volume gisteren 29.779

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront