TomTom « Terug naar discussie overzicht

Februari, de maand van de definitieve ommekeer en herstel.

1.672 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
Erny
0
quote:

EOSN schreef op 8 februari 2021 14:41:

Ik heb sinds 2010 vaak ik in TomTom belegd (een deel als LT belegging een een deel om korte ritjes te maken)
................

Ik twijfel aan mijn belegging in TomTom.......zeker nu ik de koers alweer zie afkalven......
Het enige waar ik nu nog in geloof is een overnamen, maar daar lijken de eigenaren niet van te willen weten op deze koersniveaus.
Ik twijfel om dezelfde redenen ook aan mijn belegging in TomTom. Als ik het vragen mag, wie zie jij als een evt. overnemende partij? En wat betekent volgens jou de samenwerking met Uber voor de toekomst van TomTom? Als ik de overige berichten hier op het forum zo lees, dan is er zeer weinig vertrouwen in de goede intenties en kunde van het management, en dat betekent als "graadmeter" meestal niet veel goeds voor het sentiment en daarmee, los van de fundamentals, uiteindelijk de koers.
tatje
1
quote:

*JustMe* schreef op 8 februari 2021 14:31:

Telematics verkocht, maar......

In april 2019 verkocht TomTom de Telematics divisie voor 910 miljoen euro aan Bridgestone. Inclusief 610 medewerkers en 50.000 klanten (aantal voertuigen veelvoud daarvan). www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

We vroegen ons toen af of TomTom opnieuw een Telematics tak kan opbouwen, alleen dan zonder hardware. Dat kan ofwel door alleen de technologie te licenseren aan bestaande fleet en logistiek bedrijven. Of door met een app rechtstreeks de eindgebruiker te benaderen. Dat laatste zie ik nu niet gebeuren (misschien is er een non-compete afspraak) maar dat eerste wel.

Dit is het TomTom aanbod:
download.tomtom.com/open/banners/Flee...

En dit is wat er in de laatste conference call over gezegd werd:
We further expanded our position in fleet and logistics by closing a new term agreement with – for our Maps APIs to Targa Telematics. And Targa will use the technology to help optimize the operational efficiency for their customers.

... (we are) broadening the suitability of our platform and technology for most broader range of applications outside of the auto industry. I think there is significant opportunity for growth.

what you will see from TomTom is a more harmonized focused and capable concentration of products and services around online delivery. That is the trend we're witnessing. And that is possible because we have a lot more alignment now between in terms of product between Enterprise customers and Automotive customers. That is facilitating that simplification if you like of the product portfolio.
hallo * Justme*

Heeft de Verizon deal er ook iets mee te maken !

– Verizon to integrate TomTom’s Maps APIs and SDKs into its location services offering.

Verizon eigenaar van Fleetmatics.

Dit zei Harold in het transcript Q1 2020.

Verizon is integrating our Maps APIs in SDKs in location service offerings and it powers a broad range of applications and a substantial developer community.

seen some activity in Enterprise business as well. I think the importance of the Verizon deal is not to be underestimated. It's a breakthrough deal for us. Verizon has been a customer, but they're now taking our APIs instead of uncompiled map content. I think that's an important one as well. And we see further traction for our APIs Enterprise business, especially on the West Coast.
[verwijderd]
2
quote:

tatje schreef op 8 februari 2021 15:27:

[...]

hallo * Justme*

Heeft de Verizon deal er ook iets mee te maken !

– Verizon to integrate TomTom’s Maps APIs and SDKs into its location services offering.

Verizon eigenaar van Fleetmatics.

Dit zei Harold in het transcript Q1 2020.

Verizon is integrating our Maps APIs in SDKs in location service offerings and it powers a broad range of applications and a substantial developer community.

seen some activity in Enterprise business as well. I think the importance of the Verizon deal is not to be underestimated. It's a breakthrough deal for us. Verizon has been a customer, but they're now taking our APIs instead of uncompiled map content. I think that's an important one as well. And we see further traction for our APIs Enterprise business, especially on the West Coast.
Het is mooi dat Verizon en hun community van ontwikkelaars nu de API's van TomTom gebruiken om applicaties mee te maken. Wat fleetmanagement betreft is Verizon eigenaar van grote fleetmanagement partijen die ze hebben overgenomen, zoals Fleetmatics, waar TomTom Telematics vaak mee vergeleken werd (TT marktleider EU en FM marktleider USA).

Fleetmatics gebruikte altijd Google Maps en zou dan moeten overstappen naar TomTom. Op zich zou dat kunnen en ook heel lucratief kunnen zijn. Ten eerste is Google Maps voor hen niet meer gratis en met zo'n grote groep gebruikers (miljoenen) betekent dit dat Fleetmatics nu een behoorlijke fee aan Google betaalt (vermoed ik). Ten tweede omdat Verizon nu de moeder is en TomTom gebruikt. Bovendien is TomTom nu geen concurrent meer van Fleetmatics, maar een potentiële leverancier. Het zou dus mooi zijn, maar volgens mij nu (nog) niet het geval.
NewKidInTown
0
quote:

apollo schreef op 8 februari 2021 11:49:

De 6 knipoogt met een glimlach.
Daarna weer instappen
6 ROND, dan kun je in ieder geval een GOKje wagen.
ketchup
1
Nu even een slot boven de 8 euro - key reversal - en dan terug naar 8.50 voor correctie, een paar weken consolideren, een push naar 9 voor de zomer, en 10 euro bij mid augustus weer inbeeld.

[verwijderd]
1
quote:

NewKidInTown schreef op 8 februari 2021 15:51:

[...]
6 ROND, dan kun je in ieder geval een GOKje wagen.
Historisch gezien gaat TT vrijwel altijd bij de outlook hard omlaag (koude douche over al te hoge verwachtingen) om daarna te herstellen. Dit keer waren verwachtingen (ook bij het analisten gilde) wat te hoog. De tweede lockdown was niet goed meegerekend en de gevolgen daarvan op autoverkopen korte termijn. Tegelijkertijd denk ik dat in de emotie van het moment de langetermijn verwachtingen juist onderschat worden ipv overschat.

===

ECB-baas voorziet economisch herstel vanaf de zomer
Gepubliceerd op 8 februari 2021 09:16 | Views: 3.096 Artikel Reacties (11) 09:16 -

ECB-baas voorziet economisch herstel vanaf de zomer PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Het economisch herstel van de coronacrisis zal vanaf de zomer vaart krijgen. Die voorspelling deed topvrouw Christine Lagarde van de Europese Centrale Bank (ECB) dit weekend. Volgens haar krijgen overheden in de toekomst een moeilijke taak met het afbouwen van de coronanoodsteun, maar dat moet niet te snel gebeuren om economieën niet teveel te ontwrichten.

www.iex.nl/Nieuws/ANP-080221-097/ECB-...
[verwijderd]
1
quote:

ketchup schreef op 8 februari 2021 16:24:

Nu even een slot boven de 8 euro - key reversal - en dan terug naar 8.50 voor correctie, een paar weken consolideren, een push naar 9 voor de zomer, en 10 euro bij mid augustus weer inbeeld.

Een 9-10 jojo verwacht ik ook. Voor koersen boven de 10 is de fantasie er teveel uit geramd. Dan moeten eerst betere cijfers komen of zichtbaar herstel automarkt. (of een of andere deal of speculaties). Veel lagere koersen verwacht ik ook niet, omdat in principe nu alle pijn al is geleden. Ondanks dat een forse kaasschaaf over de orderportefeuille is gegaan om die aan te passen aan nu lage verwachtingen van autofabrikanten, is het ordervolume gelijk gebleven door instroom van nieuwe klanten. Je kan daar op twee manieren naar kijken. Eerst was er de teleurstelling van 'geen groei in de portefeuille'. Je kunt het ook zien als stabiliteit ondanks de huidige uitdagende tijd.

Belangrijkste is dat dat economisch herstel er echt komt in de zomer.
win some...
0
quote:

boem! schreef op 8 februari 2021 12:42:

Elk nadeel heeft zijn voordeel.

Dat TT zijn deferred revenue wel rijkelijk toepast heeft als nadeel dat de getoonde IFRS omzet in het jaar gedrukt wordt: daar staat tegenover dat deze uitgestelde omzet in latere jaren als extra kussentje dient.

Ter illustratie:
Omzet 2017 903 mio waarvan via deferred 97 mio
Omzet 2019 701 mio waarvan via deferred 125 mio
Outlook 2921 545 mio waarvan via deferred 165 mio

In 2021 wordt er automatisch 165 mio geboekt als IFRS omzet vanuit de deferred kort.

NB 30% van de IFRS omzet bestaat in 2021 uit uitgestelde omzet terwijl dit in 2017 nog maar 11% bedroeg.

In dat kader: wat te doen met Consumer? Over 2020 nog een EBITDA van 19,1 mio. In eerste instantie dacht ik: dat is nog positief. Maar zie nu ook dat de 'net movement deferred' bij Consumer -27,9 mio is. Oftewel, een negatieve invloed op cash. De prognoses voor de komende jaren zijn niet veel beter.
ketchup
0
quote:

*JustMe* schreef op 8 februari 2021 16:38:

[...]

Een 9-10 jojo verwacht ik ook. Voor koersen boven de 10 is de fantasie er teveel uit geramd. Dan moeten eerst betere cijfers komen of zichtbaar herstel automarkt. (of een of andere deal of speculaties). Veel lagere koersen verwacht ik ook niet, omdat in principe nu alle pijn al is geleden. Ondanks dat een forse kaasschaaf over de orderportefeuille is gegaan om die aan te passen aan nu lage verwachtingen van autofabrikanten, is het ordervolume gelijk gebleven door instroom van nieuwe klanten. Je kan daar op twee manieren naar kijken. Eerst was er de teleurstelling van 'geen groei in de portefeuille'. Je kunt het ook zien als stabiliteit ondanks de huidige uitdagende tijd.

Belangrijkste is dat dat economisch herstel er echt komt in de zomer.
ja - hangt helemaal vanaf hoe effectief de vaccins zijn en hoe goed de uitrol gaat zijn

overweeg je nu Shell als investering, nu ze naar meer duurzaam en groen draaien
ik zelf denk dat die één van de best gepositioneerde Oil majors zijn om de transitie naar Energiespeler te maken en denk om die verandering te kunnen financieren Shell de komende 5 jaar meer een Trader gaat zijn in Olie en Gas dan een investeerder in bronnen, dus opbouw van het ene en afbouw van het andere
de Trading moet genoeg kunnen opbrengen uit hun afbouwende captive sourcing om de transitie te betalen en ook om de aandeelhouders een redelijk dividend te kunnen betalen

het zal geen gemakkelijke opgave zijn, maar ik denk dat ze het bij Shell wel voor elkaar gaan krijgen.
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 8 februari 2021 16:41:

[...]
In dat kader: wat te doen met Consumer? Over 2020 nog een EBITDA van 19,1 mio. In eerste instantie dacht ik: dat is nog positief. Maar zie nu ook dat de 'net movement deferred' bij Consumer -27,9 mio is. Oftewel, een negatieve invloed op cash. De prognoses voor de komende jaren zijn niet veel beter.
De software die TomTom ontwikkelt voor de PND's die moet ze ook ontwikkelen voor de auto industrie. Als je Consumer de deur uit doet, vallen wel alle hardware kosten weg en marketing en distributie. Maar alle software kosten komen dan volledig ten laste van Automotive en Licensing.

Het aantal modellen dat verkocht wordt is nu trouwens nog slechts 4 (elk in 2 formaten) www.tomtom.com/nl_nl/navigation/car-gps/ Misschien dat er op een gegeven moment een punt komt waarop ze alleen nog verkoop doen via tomtom.com en de Bol.coms en Coolblues en Amazons van deze wereld, maar geen fysieke winkels meer.

Het in de lucht houden van Consumer heeft ook nog wat andere voordelen. Je blijft de data blijft krijgen uit de gebruikers van de kastjes en de software die erin zit kun je continu verbeteren en testen bij eindgebruikers. Zodat je het richting autofabrikanten kunt verkopen als 'bij de eindgebruiker bewezen goed werkende navi software'.

Of de 'prognoses voor komende jaren niet veel beter zijn' weten we trouwens niet. De recente cijfers worden vertroebeld door lockdowns. Ik kan me voorstellen dat Consumer na de lockdown ook nog kwartalen van groei kan laten zien, wanneer vergeleken met een voorgaand jaar met lockdowns. Verder bieden ze ook motornavigatie en trucknavigatie en dat is volgens mij niet aan die dalende omzettrend onderhevig.
xof
0
quote:

ketchup schreef op 8 februari 2021 16:50:

[...]

het zal geen gemakkelijke opgave zijn, maar ik denk dat ze het bij Shell wel voor elkaar gaan krijgen.
Wies, TT zie ik ook weer naar de 9 a 10 terugkruipen. Het blijft een ondergewaardeerd bedrijf met zoveel high-tech, R&D, oligopolistische markt, AI, MSFT partnership en enkele OEM's. Dit komt wel goed. Een Private Equity, investering is ook een kans om ons te verlossen van de FF kliek.

Qua RDS heb jij een interessante visie waar ik niet helemaal mee eens ben. Ja, ze zullen moeten inzetten op transitie. Wie de spelers vd toekomst zijn is echter ongewis. Ook de grote energie spelers zoals EON etc. hebben miljarden en zijn dichterbij de eindconsument (behalve fuels). De "stranded assets" van RDS kunnen nog de komende jaren druk geven op de resultaten. Er zijn jarenlang reserves geactiveerd. Een balans van 400 mrd; vaste activa boven 300 mrd (is nog veel op af te schrijven). Lang- en kortlopende schulden boven 250mrd.

Ja afschrijven is non-cash, maar er staan ook giga schulden tegenover. Dit hoort mss meer op het off-topic draadje. Ik kon het niet laten... ;-)

Terug naar TT. Hun balans ziet er straks opgeschoond uit en geen schuld.

Dat RvB TT alleen inkoop aandelen voor inner circle toestaat is echt op het randje. Hierdoor is de onderwaardering te verklaren. Bij RDS juist andersom.
tatje
0
Ha * JustMe*

Die PND kastje, daar kun je toch iets inmaken, dat ze online zijn.

Als over 5 a 6 jaar iedere auto een EV is en online, dan moet PND toch mee.

Een oldtimer zal nooit ADAS en HD hebben, dus nooit verder dan level 0.

ADAS en HD zal bij een oldtimer toch nooit met de motor kunnen communiceren.

Ik wil in een oldtimer, wel de meest verse maps hebben.
Dat kan toch alleen online.
win some...
1
quote:

*JustMe* schreef op 8 februari 2021 18:41:

[...]

De software die TomTom ontwikkelt voor de PND's die moet ze ook ontwikkelen voor de auto industrie. Als je Consumer de deur uit doet, vallen wel alle hardware kosten weg en marketing en distributie. Maar alle software kosten komen dan volledig ten laste van Automotive en Licensing.

Het aantal modellen dat verkocht wordt is nu trouwens nog slechts 4 (elk in 2 formaten) www.tomtom.com/nl_nl/navigation/car-gps/ Misschien dat er op een gegeven moment een punt komt waarop ze alleen nog verkoop doen via tomtom.com en de Bol.coms en Coolblues en Amazons van deze wereld, maar geen fysieke winkels meer.

Het in de lucht houden van Consumer heeft ook nog wat andere voordelen. Je blijft de data blijft krijgen uit de gebruikers van de kastjes en de software die erin zit kun je continu verbeteren en testen bij eindgebruikers. Zodat je het richting autofabrikanten kunt verkopen als 'bij de eindgebruiker bewezen goed werkende navi software'.

Of de 'prognoses voor komende jaren niet veel beter zijn' weten we trouwens niet. De recente cijfers worden vertroebeld door lockdowns. Ik kan me voorstellen dat Consumer na de lockdown ook nog kwartalen van groei kan laten zien, wanneer vergeleken met een voorgaand jaar met lockdowns. Verder bieden ze ook motornavigatie en trucknavigatie en dat is volgens mij niet aan die dalende omzettrend onderhevig.
Dat zijn valide punten. Toch valt er ook wel wat tegenin te brengen.

Data zijn belangrijk. Maar als de kastjes afgestoten worden naar derden, kan er ook een licensing deal voor de data worden afgesloten. Zie Telematics-Bridgestone.

Testen bij eindgebruikers is ook belangrijk. Maar Goddijn heeft het zelf over 'closing the mobile phone - car gap'. De gebruikerservaring in de auto moet die van de mobiele telefoon benaderen. Is de eindgebruiker van de kastjes dan de goede doelgroep om dit te testen? Kan je niet beter de gebruikers van de TomTom-app als referentiepunt nemen? En is het richting Automotive niet een veel sterkere troef als je kan zeggen dat de TomTom-app door x miljoen mensen wordt gebruikt?

26% van de omzet in 2020 is Consumer, 17% van de omzet is Hardware. Daaruit volgt dat 9% van de omzet software voor Consumer betreft, zo'n 48 mio. Hiervan komt 28 mio via vrijval deferred. De bijdrage aan de softwarekosten is dus qua cashflow maar 20 mio. Dit is niet erg veel meer. Dit zou in de komende jaren wel weer iets kunnen herstellen, maar ik denk dat uiteindelijk de krimp van de Consumer-omzet door corona alleen maar is versneld. Dit ondanks enkele niches die nog wel goed presteren.

Hoe meer de Consumer-omzet krimpt, hoe lastiger het wordt Consumer nog op een goede manier bij derden weg te zetten. Er zal een keer een punt achter moeten worden gezet. Hopelijk wordt hier het goede moment voor gekozen en staat de emotionele betrokkenheid bij Consumer (hier zijn ze als ondernemers groot mee geworden) een rationele beslissing niet in de weg.
marathon 11
0
Iedereen bedankt voor de steun.

Na onderzoek bleek de knie overstrekt en zat er een breuk in de enkel. Hele dag bezig geweest. Nu in het gips. Morgen opereren in ZNA Middelheim in Antwerpen. Shit happens helaas en dus niet alleen bij TomTom.
Crash Bandicoot
0
Tomtom is niet zo belangrijk als onze gezondheid Marathon.
Bij jou zal het wel goedkomen, maar bij TT:)
Vive tu vida positivamente
0
Marathon, sterkte morgen en hopelijk snel herstel! Hoop je weer snel hier te mogen zien en deelnemen op het forum.
[verwijderd]
0
Daar zit ook weer wat in @winsome. We gaan het zien. Ik denk in elk geval niet dat er taboes zijn. Dat was er bij Telematics ook niet.
boem!
0
quote:

win some... schreef op 8 februari 2021 16:41:

[...]
In dat kader: wat te doen met Consumer? Over 2020 nog een EBITDA van 19,1 mio. In eerste instantie dacht ik: dat is nog positief. Maar zie nu ook dat de 'net movement deferred' bij Consumer -27,9 mio is. Oftewel, een negatieve invloed op cash. De prognoses voor de komende jaren zijn niet veel beter.
Inderdaad een flinke kink in de kabel.

Waar TT tijdens de CMD nog uit mocht gaan van een Consumer cash-cow is deze koe ernstig verlamd geraakt door Covid 19.

Omdat TT stuurt op haar FCF is deze cash-flow aderlating een extra zorg voor TT's mgt.

Waar 2020 een negatieve cash-flow liet zien van 14 mio.
Omzet 136 mio, gross margin 68 mio, Opex 50 mio, Ebit 18 mio, Nett result 14 mio FCF -14 mio zal veel afhangen van de te realiseren resultaten bij Consumer in 2021 of Consumer nog wel in beeld blijft als cash-cow/calf.

Een omzetoutlook van 100-120 mio in 2021 voor Consumer geeft in eerste instantie geen florisant beeld indien je van deze 100-120 mio een 20 mio reserveert voor vrijval via deferred revenue.

Uitgaande van 110 mio krijg je het volgende beeld bij ongewijzigde overige parameters.
omzet 110 mio vs 136 mio
gross margin 55 mio vs 68 mio
opex 50 mio vs 50 mio
Ebit 5 mio vs 18 mio
Nett 4 mio vs 14 mio
FCF -16 mio vs -14 mio.

Het zal duidelijk zijn dat TT wel moet reageren op deze FCF aderlating.
Volgens mij gebruiken zij hiervoor de benodigde tijd om de FCF konsekwenties helder te krijgen.
Wat zal de feitelijke omzet zijn in het post-Covid tijdperk en welke Opex moet hieraan worden besteed zal tot een beslissing moeten leiden wat men met Consumer aan moet.

Men zal Consumer niet toestaan om de FCF voor langere tijd negatief te beinvloeden volgens mij.
Ook met Sports heeft men hard en snel ingegrepen en ik voorzie een dergelijk scenario weer gebeuren.

Indachtig de door jou, " just me " en Tatje gemaakte opmerkingen zie ik bij uitblijven van een signifikant herstel in omzet slechts 1 optie open en dat is het stoppen met Consumer hardware en de apps onderbrengen bij A&E.

De omgekeerde weg van Automotive waarbij de embedded hardware wordt geboekt onder Consumer.

Gvv2024
0
quote:

marathon 11 schreef op 8 februari 2021 20:06:

Iedereen bedankt voor de steun.

Na onderzoek bleek de knie overstrekt en zat er een breuk in de enkel. Hele dag bezig geweest. Nu in het gips. Morgen opereren in ZNA Middelheim in Antwerpen. Shit happens helaas en dus niet alleen bij TomTom.
Opereren in Antwerpen? Kunnen ze dat in NL of woon je in Belgie ? Succes en beterschap.
1.672 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront