PostNL « Terug naar discussie overzicht

Postnl- december 2020

4.922 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 ... 243 244 245 246 247 » | Laatste
gpjf
1
is het dan niet de vraag hoe groot het bedrag aan investeringen de cijfers beïnvloeden ? Ik kan me goed voorstellen als je winst aan alle kanten er uit spuit, dat je op dat moment je afvraagt ; " Wat heeft mijn organisatie nodig voor de toekomst ? " We kunnen dan wel enorme verwachtingen hebben over het dividend ( ik ook ) maar je wil als organisatie niet de volatiliteit in je dividend hebben als je al hebt in je koers . Kortom men zal "overwinst" weg proberen te werken om in de toekomst een stabiel dividend te kunnen uit betalen, toch ? Misschien zit daar de onzekerheid waar bepaalde partijen op manipuleren en de koers in beweging houden.
janesh
1
Hoe sjofeler het busje, hoe sjofeler het contract
De pakjeskoeriers zijn alom­tegenwoordig in deze lockdowntijden. Maar de sector is kwetsbaar voor misbruik, zeker nu in allerijl duizenden extra handen nodig zijn. ‘Als de vraag het aanbod overvleugelt, gaat de lat naar beneden.’
Door Korneel Delbeke

Foto’s Boumediene Belbachir

Zaterdag 12 december 2020 om 3.25 uur

Levent Ipek: ‘Vroeger had ik één bestelwagen voor heel Genk, nu elf. De e-commerce is ontploft.’

‘Zie je die bestelwagen?’, vraag Levent Ipek (45), terwijl hij naar een witte Renault Transit wijst. ‘Daarmee kon ik zes jaar geleden nog alle pakjes voor heel Genk leveren. Vandaag heb ik elf bestelwagens die dubbel zo groot zijn. Genk is niet gegroeid, de e-commerce is ontploft.’

Het is donderdagochtend en om 9 uur staat het depot van PostNL in Sint-Truiden al afgeladen vol met zestig witte bestel­wagens en honderden rolcontainers. Alles samen zijn daarop duizenden pakjes gestapeld – van handcrèmes over boeken en elektronica tot meubels toe. Dozen van Bol.com, Coolblue en Amazon springen in het oog, maar vormen niet meer de bulk van de stroom. ‘Alles wordt nu online ­besteld’, zegt Ipek. Een van zijn collega’s moet straks een grasmaaier inladen.

De kartonnen dozen en plastic enveloppen komen in alle groottes en vormen, wat het stapelen bemoeilijkt. De koeriers ­hebben zo’n anderhalf uur om hun bestel­wagen vol te laden. Iedereen hanteert een eigen systeem. Ipek, die als zelfstandige onderaannemer van PostNL in deze drukke eindejaarsperiode twaalf bezorgers in dienst heeft, geeft elk van hen een zone. Zelf rijdt hij vandaag rond als ‘opruimer’, voor als de volumes de prognose overtreffen of het adres afwijkt van een route.

‘In de eindejaarsperiode is elk busje dat we kunnen vinden, mee­genomen’
Niels Mottar
Depotverantwoordelijke PostNL
Alle voorziene plaatsen zijn bezet. Op het leeuwendeel van de busjes prijkt het kenmerkende oranje logo van de Nederlandse postdienst, maar er staan ook heel wat gehuurde of witte voertuigen zonder opschrift tussen. ‘In de eindejaarsperiode is elk busje dat we kunnen vinden, mee­genomen’, zegt depotverantwoordelijke Niels Mottar. Met zo’n 30.000 pakjes is het ­vandaag een ‘relatief rustige dag’, klinkt het. ‘Soms zijn het er 10.000 meer.’ De eerste piek, van Black Friday tot Sinterklaas, was vorige week, en de heropening van de niet-essentiële winkels heeft de druk wat van de ketel gehaald. Maar vanaf volgende week, in de aanloop naar Kerstmis, wordt opnieuw een versnelling hoger geschakeld en volgt een nieuwe test. ‘In Nederland ­bereikt het aantal pakjes recordhoogtes rond Sinterklaas en valt het stil vanaf januari. Bij ons ligt de piek voor kerst en duurt die tot na Nieuwjaar’, zegt Mottar. ‘Daarna komen de retours.’

‘Uitzonderlijke tijden’

Zijn stem verraadt weinig zenuwen, maar het zijn ‘uitzonderlijke tijden’, geeft Mottar toe. In maart, toen door corona alle niet-essentiële winkels dicht moesten en veel mensen de webshops ontdekten, trok zich in vier dagen tijd een ongeziene golf van pakjes op gang, die de hele logistieke keten in zijn voegen deed kraken en vaak liet vastlopen. Daarna werd het amper kalmer. ‘Elk jaar groeien we organisch’, zegt Niels Mottar. ‘Maar in 2020 werden alle scenario’s van tafel geveegd. Het was een aaneenrijging van piekdagen, we hebben onze manier van werken moeten hertekenen.’ In Sint-Truiden staat een ‘urgentieteam’ van kantoormedewerkers klaar om in te springen als de pakjesstroom te groot wordt.

Wanneer Ipek iets na 10 uur vertrekt voor zijn route, staat buiten aan het depot al een dubbele rij witte bestelwagens aan te schuiven. In totaal zullen hier vandaag 200?busjes uitrijden, verdeeld over zes ­shiften. De eerste vertrekken rond half­zeven, de laatste tegen halftwaalf. De ­koeriers hebben tot 21 uur de tijd om hun pakje bij een klant aan te bieden. De aanpalende sorteerhal, die slechts enkele uren geleden tot de nok gevuld was, blijft op ­enkele rolcontainers na leeg achter. Straks komt een vrachtwagen de retours ophalen.

Boumediene Belbachir

I
janesh
0
peks eerste stop is Caetsbeek, in Genk. Wanneer hij de straat binnenrijdt, heeft hij al meteen gezien op welke opritten een of twee wagens geparkeerd staan. ‘Zo weet ik wie thuis is, en waar ik bij de buren zal moeten aanbellen.’ Bij het eerste huis haalt hij twee dozen van Bol.com uit zijn bestelwagen. Hij belt aan, legt de pakjes neer, zet enkele stappen achteruit en wacht tot de deur opengaat. In coronatijden mag hij de klanten niet laten tekenen voor levering, maar sommige webwinkels willen een ­bewijs. ‘Dan moet ik de laatste drie cijfers van hun identiteitskaartnummer vragen, maar je verliest vaak kostbare tijd omdat de mensen eerst hun kaart moeten gaan zoeken. Mijn vaste klanten kennen die drie cijfers al uit het hoofd.’

Vage grens met
schijnzelfstandigheid

Al bij de eerste stop wordt Ipek met de voornaam begroet – ‘Ik was hier gisteren ook al’ – en ook de volgende klanten herkennen hem. ‘Maar sinds dit jaar kom ik op veel nieuwe adressen’, zegt hij. ‘Mensen hebben tijdens de eerste lockdown hun wantrouwen voor e-commerce overwonnen en zijn blijven online shoppen.’ In deze straat moet hij vandaag op tien adressen leveren, in normale tijden op twee. En wanneer Ipek een conculega van Bpost kruist, die op hetzelfde adres komt leveren, zwaait hij hartelijk. ‘Straks passeer ik bij hem thuis’, zegt hij lachend. ‘Zijn vrouw is een fervente shopper.’

Ipek begon meer dan zes jaar geleden met het bezorgen van pakjes. Het eerste anderhalf jaar als bijverdienste terwijl hij nog een matrassenwinkel uitbaatte, maar ondertussen heeft hij zelf personeel in dienst en runt hij een van de bedrijven waaraan PostNL de bezorging van de pakjes uit­besteedt, de zogenaamde subcontractors. Het exacte aantal onderaannemers deelt PostNL niet mee, maar samen waren ze op een gemiddelde dag in 2020 goed voor 850?bezorgers. Als het depot Sint-Truiden representatief is, gaat het in België al snel om ruim honderd bedrijven.

‘Dit is de onderkant
van de arbeidsmarkt,
waar nieuwkomers
en laaggeschoolden die
hun rechten niet kennen, tewerkgesteld worden’
Danny Meirsschaut
Arbeidsauditeur Gent
Ook concurrenten als GLS of DPD doen een beroep op subco’s voor de bezorging. Alleen bij Bpost is het bulk van de bezorgers in vaste dienst, maar tijdens deze ­eindejaarsperiode en de eerste lockdown moest ook de marktleider massaal op zoek naar zelfstandige koerierbedrijven om bij te springen. Net als de uitzendkrachten bieden ze de bedrijven de nodige flexibiliteit om pieken en dalen op te vangen. Maar de vakbonden nemen het systeem onder vuur, omdat bij de ‘vaste’ onderaannemers de grens met schijnzelfstandigheid dun is. Hoewel ze meerdere klanten mogen hebben, zijn hun bestelwagens beplakt met oranje stickers van PostNL en rijden ze in de praktijk bijna uitsluitend voor het ­Nederlandse postbedrijf.

janesh
1
De onderaannemers worden per geleverd volume betaald – de tarieven houden onder meer rekening met de afstanden tussen de stops. Ze staan echter zelf in voor de bestelwagens, de verzekeringen, de brandstof en het personeel. De onderlinge concurrentie leidt tot scherpe prijzen, en die race to the bottom zet de deur open naar misbruik. Recent onderzoek van de Nederlandse sociale inspectie bij tachtig koerierbedrijven die leveren voor GLS, PostNL, DPD en DHL toonde dat er in negen op de tien gevallen sprake was van misstanden, waarbij onder meer mensen zonder papieren en werklozen met een uitkering aan de slag waren. Die bedrijven, die in NRC de conclusies van de inspectie betwistten, zijn stuk voor stuk ook op de Belgische pakjesmarkt aanwezig.

Corona doet de lat dalen

Volgens de vakbonden mag het dan ook niet verbazen dat gelijkaardige misbruiken ook in België plaatsvinden. ‘Ik denk niet dat negen op de tien bedrijven de regels overtreden’, zegt Danny Meirsschaut, ­arbeidsauditeur in Gent. ‘Maar het goederentransport is zeker een kwetsbare sector voor misbruik: zwartwerk, werken met mensen zonder papieren of deeltijds ingeschreven koeriers die lange dagen kloppen.’ Het gaat volgens hem om ‘de onderkant van de arbeidsmarkt’. ‘Vaak zijn het nieuwkomers en laaggeschoolden in ­precaire situaties, die hun arbeidsrechten niet kennen of economisch afhankelijk zijn van hun werkgever.’

‘De marktprijs ligt rond
2 euro per geleverd pakje. Als iemand het voor
1,5 euro doet, zullen bedrijven hem met open armen ontvangen’
Ufuk Demirsoy
Zelfstandig pakjeskoerier
PostNL is trots op de flexibiliteit van ‘onze onderaannemers’, zegt Niels Mottar, de depotverantwoordelijke van Sint-Truiden. ‘Als we zouden zien dat het ongezond wordt, zouden we ingrijpen. Het is ook in ons belang om een duurzame band met de koeriers op te bouwen.’ Maar de boom in de e-commerce en de onverwachte lockdowns hebben de pakjesbedrijven dit jaar tot twee keer toe het water aan de lippen gebracht. Bpost moest in deze eindejaarsperiode al in ijltempo op zoek naar 3.000?extra koeriers, bij PostNL rijden er momenteel bijna 500 meer dan gemiddeld rond. ‘Als de vraag groter is dan het aanbod, gaat de lat naar beneden’, zegt Tom Peeters, van de socialistische transportbond BTK. ‘Dat is een harde economische realiteit.’

De pakjesbedrijven kunnen voorwaarden opleggen aan hun subcontractors en de samenwerking stopzetten, indien ­nodig. ‘Maar onze onderaannemers werken ook voor andere bedrijven’, zegt PostNL-woordvoerder Lies Florentie. ‘Wij hebben wettelijk niet het recht om ons te mengen in hun beleid. We kunnen alleen maar aanbevelingen doen.’

De pakjesbedrijven kunnen zo niet verhinderen dat subcontractors op hun beurt ook ritten gaan ‘uitdelen’ aan hun onderaannemingen – en daar een procentje op nemen, waardoor de marges opnieuw ­kleiner worden. ‘De bedrijven weten niet wat er na de tweede keten gebeurt’, zegt Peeters. ‘Vergelijk het met de bouwsector’, zegt een inspecteur van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ), die anoniem wil blijven. ‘Het misbruik zit meestal op die lagere niveaus. De witte bestelwagens zonder reclame zijn de ergste. Het gaat vaak om kleine koerierbedrijfjes die vennoten in plaats van werknemers rekruteren. Die hebben minder rechtszekerheid, er zijn geen barema’s, er is ziekteverlof noch vakantiegeld verschuldigd. Ze kloppen lange en slechtbetaalde uren.’

Verhalen over misbruik doen er genoeg de ronde, van zelfstandigen die pakjes in personenwagens overladen, tot koeriers die naar het Bpost-depot komen met een baby op de passagiersbank. Maar de ver­halen zijn niet te controleren en niemand getuigt met naam en toenaam. Even vaak wordt subcontractors lof toegezwaaid voor hun ‘werklust’. Als we op een druilerige vrijdagochtend begin december naar het depot van PostNL in Vilvoorde rijden, staat een tiental koeriers buiten te roken, terwijl de pakjescontainers binnen klaargezet worden. De eerste die we aanspreken, spreekt Nederlands noch Frans, alleen ­gebroken Engels. Voor wie hij juist werkt? ‘Geen idee, brother. Werk is werk.’ De tweede spreekt Nederlands, maar heeft geen zin om met een journalist te praten. Een paar minuten later is iedereen naar binnen.

Het Wilde Westen

Controles zijn niet eenvoudig in de sector. ‘Er wordt vooral aan de depots zelf gecontroleerd’, zegt de inspecteur. ‘Maar de tamtam doet dan snel de ronde.’ De sociale ­inlichtingen- en opsporingsdiensten deden de eerste negen maanden al 265 controles in de sector van het goederentransport, maar kunnen geen cijfers opsplitsen. ‘Wat we kunnen verbaliseren, is peanuts’, zegt de inspecteur. Ook schijnzelfstandigheid is moeilijk vast te stellen, pv’s worden niet standaard opgesteld. De onderaannemer kan wel gedwongen worden om alsnog de sociale bijdragen te betalen tot drie jaar ­terug in de tijd. Waar bij vrachtwagens de rij- en rusttijden geregistreerd worden met een digitale tachograaf, geldt dat niet voor de bestelwagens, merkt Peeters van BTB op. ‘Dit is het Wilde Westen.’

De prijsdruk door de concurrentie speelt ook hier, zegt Ufuk Demirsoy (39), die in de Kempen als zelfstandig onder­aannemer voor PostNL werkt. ‘De marktprijs ligt rond 2 euro per geleverd pakket. Als iemand het voor 1,5 euro doet, zullen bedrijven hem met open armen ontvangen. Maar dat zijn cowboys die zich niet aan de regels houden, want zo kun je nooit de kosten dekken. Ik heb de laatste jaren elk jaar een chauffeur aangeworven en een extra bestelwagen gekocht, maar ik verdien niet veel meer dan zeven jaar geleden.’

Tijdens de eerste lockdown was iedereen thuis en kon Demirsoy dagenlang al zijn pakjes leveren. Voor zelfstandigen, die per pakje worden vergoed, scheelt dat een slok op de borrel. Bij PostNL geldt de regel: als niemand thuis is, biedt de bezorger het pakje de volgende dag een tweede keer aan. Bij een tweede mislukte levering, gaat het pakje naar een afhaalpunt en verdient de onderaannemer niets. Maar ook één mislukte levering is ‘twee keer rijden, een dubbele belasting voor het milieu en mijn portemonnee’, zegt Demirsoy. Bovendien komt het pakje bovenop de stapel van de volgende dag. ‘Soms mag je drie keer met dezelfde grote doos slepen.’ Ook Ipec stelt als zelfstandige ‘alles in het werk om een levering succesvol te kunnen afronden’, zegt hij. Niet kunnen leveren, noemt ­Demirsoy het ‘meest heikele punt’ van zijn beroep. ‘Wie voor een thuislevering kiest, moet ook de verantwoordelijkheid dragen om het pakje in ontvangst te nemen’, zegt Demirsoy. Het is ‘een ethische plicht’ van de e-shoppende consument. ‘Dat is toch het minste wat we mogen vragen?’

Demirsoy en Levent Ipec benadrukken dat ze als zelfstandige onderaannemers ­alle regels volgen en hun koeriers in vaste dienst hebben. ‘Ik rekruteer ze via de VDAB en dat werkt prima’, zegt Ipek. ‘Door de malaise in andere sectoren loopt dat zelfs vlotter dan normaal. Bovendien is het een groeiende business. Wie werk zoekt tot zijn pensioen, is hier aan het ­juiste adres.’

Meer info:
Verschenen op zaterdag 12 december 2020

Uit de Belgische kwaliteitskrant de standaard.
www.standaard.be/cnt/dmf20201211_9809...
pietje-2005
0
quote:

gpjf schreef op 12 december 2020 11:01:

is het dan niet de vraag hoe groot het bedrag aan investeringen de cijfers beïnvloeden ? Ik kan me goed voorstellen als je winst aan alle kanten er uit spuit, dat je op dat moment je afvraagt ; " Wat heeft mijn organisatie nodig voor de toekomst ? " We kunnen dan wel enorme verwachtingen hebben over het dividend ( ik ook ) maar je wil als organisatie niet de volatiliteit in je dividend hebben als je al hebt in je koers . Kortom men zal "overwinst" weg proberen te werken om in de toekomst een stabiel dividend te kunnen uit betalen, toch ? Misschien zit daar de onzekerheid waar bepaalde partijen op manipuleren en de koers in beweging houden.
Eerst maar eens echt zien of die winst er aan alle kanten uitspuit.
Neem aan dat ze een bepaalde dividend-policy hebben, bijv. bepaald deel van de winst, maar PostNl heeft de laatste jaren natuurlijk niets stabiels kunnen maken; tijd niets, tijdje zogenaamd progressief, en weer tijdje niets.
Neem aan dat het ook een continue proces is v.w.b. doen van investeringen met een deel van de winst, maar op dat gebied dacht ik ook niet veel stabiels; internationale dromen hebben alleen maar veel ellende opgeleverd.
Gewoon bij de Ollandse les blijven, en dividend maximaliseren.
Hoeft niet te zijn om voor PostNL grotere investeerders over de brug te trekken, want aandeelhouders interesseert ze geen mallemoer, maar doe het dan voor ons, de kleinere beleggers ;-)
Wachten op updates van de omzetcijfers, en hopen dat de marges goed zijn ;-)
Succes
Trouwens: "Kortom men zal "overwinst" weg proberen te werken om in de toekomst een stabiel dividend te kunnen uit betalen, toch ? "
Werk alsjeblieft niets weg (wat erg illegaal klinkt, trouwens) want dan zien we het never nooit niet meer terug !!
Schipper
0
Ik denk dat er echt niets weggewerkt hoeft te worden. PostNL heeft uitzonderlijk jaar, hoeft echt niet te doen alsof alles normaal is nu. Uitzonderlijk dividend, prima, en hopelijk ook daarna realistisch plan voor na 2021, met in elk geval ook aandacht voor belangen aandeelhouder.
prinszicht
1
Het enige leuke aan deze koers is dat als je 2 miljard euro nu biedt, je exact 50 procent premie hebt op de koers. Dan krijgen wij 4,05. Daar wordt dan ff moeilijk over gedaan en komt er kwartje bij. Oh heerlijk dat dagdromen.
beetje meer
0
Vandaag 12 december bij een grote onlineshop een dongle besteld. Zeker klein genoeg voor een brievenbuspakketje. Verwachte levering: donderdag 17 december.
Positief :-)
Filasoft
1
quote:

prinszicht schreef op 12 december 2020 13:21:

Het enige leuke aan deze koers is dat als je 2 miljard euro nu biedt, je exact 50 procent premie hebt op de koers. Dan krijgen wij 4,05. Daar wordt dan ff moeilijk over gedaan en komt er kwartje bij. Oh heerlijk dat dagdromen.
Beste Prins,
Ik ken je als een realistisch mens. Jij zult dus ook weten dat aan Corona een eind komt en dat PostNL dan weer snel het armetierige bedrijfje wordt zoals het was voordat deze ellende begon. Van de postzegelverzamelaars valt bijna niets meer te roven en tijdens piekperiodes zakt de logistieke organisatie als een te zwaar beladen ezel door zijn hoeven.
Jij weet het, ik weet het.
Maar een beetje dromen kan nooit kwaad natuurlijk.
Toekomstbeeld
0
Wie kan eens iets meer vertellen hoe het verdeelproces voor de pakketjes precies verloopt? Hoeveel transport stappen vinden nou eigenlijk plaats.

Gewoon uit nieuwsgierigheid en ook met dat Small Parcels Sorteercentrum in gedachten. Gaat dat extra complexiteit geven?

Eerst het huidige proces zonder SPS

Stap 1 lijkt me een zekerheid:
Grote en kleine pakketjes worden opgehaald bij de warehouses vd diverse webshops / opgehaald bij fysieke winkels (igv multichannels).

Wat is de transport / processtap 2 ?
Waar gaan de vrachtwagens van stap 1 nou eigenlijk eerst naar toe?
Gaan die dan naar 1 vd 4 cross dock centra of gaan die naar 1 vd 26 regionale sorteer/distributie depots?
Ik neem aan van naar 1 vd 26 depots.

Klopt dit, weet iemand dit?

Is er een transport / processtap 3?
3A. grote en kleine parcels bestemd voor het directe gebied vh betreffende regionale depot komen terecht in de laatste stap;
3B. alles (groot en klein) wat buiten het gebied vh regional depot bestemd is, gaat naar 1 vd cross dock centra en herverdeeld vanuit die centra naar 1 vd 26 regionale depots

Klopt dit, weet iemand dit?

Laatste stap lijkt me ook een zekerheid:
Lokals halen de pakketjes op bij 1 vd 26 regionale sorteer / distributie centra en bezorgen de pakketjes bij de consument

Werkt het nu zo als ik hierboven beschrijf?

Dan komt in 2021 het SPS erbij.

Gaan dan alle kleine pakketjes vanuit de 26 regionale depots eerst naar het SPS in Nieuwegein (om daar volautomatisch gesorteerd te worden)?

En dan, hoe komen die dan terecht bij de consument?

Eerst nog weer terug via de 26 depots of direct naar de consument?
Laatste lijkt me onmogelijk en eerste lijkt me niet echt efficient.

Hoe gaan ze dat doen, weet iemand het?
manuss
0
Handel (kopen) op internet wordt het nieuwe normaal. Dus ook in 2021 en komende jaren. En daar gaat Postnl flink aan verdienen. Veel mensen zien nu het gemak van webshops en gaan ook na corona-tijd hiermede door
Veel winkels sluiten of gaan sluiten vanwege mindere klandizie en alsmaar hogere kosten (huur, salaris en dure energie kosten.
Nee Postnl wordt ook de komende tijd booming. Daar is geen enkele twijfel aan!
junior192
1
quote:

manuss schreef op 12 december 2020 14:16:

Handel (kopen) op internet wordt het nieuwe normaal. Dus ook in 2021 en komende jaren. En daar gaat Postnl flink aan verdienen. Veel mensen zien nu het gemak van webshops en gaan ook na corona-tijd hiermede door
Veel winkels sluiten of gaan sluiten vanwege mindere klandizie en alsmaar hogere kosten (huur, salaris en dure energie kosten.
Nee Postnl wordt ook de komende tijd booming. Daar is geen enkele twijfel aan!
Nu de koers nog of duurt dat nog 5 jaar?
manuss
0
quote:

junior192 schreef op 12 december 2020 14:59:

[...]

Nu de koers nog of duurt dat nog 5 jaar?
Ik ga uit binnen 5 weken, indien Herna met haar update komt. We zullen het beleven.
prinszicht
0
quote:

Filasoft schreef op 12 december 2020 14:02:

[...]

Beste Prins,
Ik ken je als een realistisch mens. Jij zult dus ook weten dat aan Corona een eind komt en dat PostNL dan weer snel het armetierige bedrijfje wordt zoals het was voordat deze ellende begon. Van de postzegelverzamelaars valt bijna niets meer te roven en tijdens piekperiodes zakt de logistieke organisatie als een te zwaar beladen ezel door zijn hoeven.
Jij weet het, ik weet het.
Maar een beetje dromen kan nooit kwaad natuurlijk.

De realiteit is soms ver te zoeken. Zeker in deze tijd. Wie had ooit gedacht dat we maximale capaciteit zouden draaien!? Wel nu. Dit bedrijf is voor veel spelers een mooie gateway naar de zogenaamde blue banana. Bijvoorbeeld een GLS of Ups. Die kunnen nog jaren proberen de vastgoed te verzamelen om hier voet aan land te krijgen. Met en zonder COVID. Je weet dan als ceo dat je marktaandeel moet gaan sprokkelen en nooit enige mate van cost efficiency gaat krijgen. Of je betaalt in 1 keer voor je positie. Die 2 miljard is 10 keer de winst. En als je het als een echt bedrijf gaat managen, 8 keer. Dat beetje schuld los je in door nog wat verkoop vastgoed. Dividend hou je in. Voor GLS misschien wel de enige kans zeker met no deal Brexit.
B...K
0
quote:

geld verdubbelaar schreef op 12 december 2020 13:25:

komt helemaal goed met post nl draait als een tierelier
Net even bij Bruna en Primera in Groningen geweest.
Bij Bruna hebben ze momenteel 40 - 50 % meer kerstkaarten verkocht als vorig jaar.
En bij de Primera 60 %
Dus ook met de verkoop van kerstkaarten gaat het zeer goed
Dat ziet er dus allemaal goed uit voor PostNL.
Nu de koers nog..................
Verwacht vanaf maandag een verdere stijging van de koers.
Cedar
0
quote:

prinszicht schreef op 12 december 2020 15:35:

[...]

De realiteit is soms ver te zoeken. Zeker in deze tijd. Wie had ooit gedacht dat we maximale capaciteit zouden draaien!? Wel nu. Dit bedrijf is voor veel spelers een mooie gateway naar de zogenaamde blue banana. Bijvoorbeeld een GLS of Ups. Die kunnen nog jaren proberen de vastgoed te verzamelen om hier voet aan land te krijgen. Met en zonder COVID. Je weet dan als ceo dat je marktaandeel moet gaan sprokkelen en nooit enige mate van cost efficiency gaat krijgen. Of je betaalt in 1 keer voor je positie. Die 2 miljard is 10 keer de winst. En als je het als een echt bedrijf gaat managen, 8 keer. Dat beetje schuld los je in door nog wat verkoop vastgoed. Dividend hou je in. Voor GLS misschien wel de enige kans zeker met no deal Brexit.
HQ van GLS zit blijkbaar in Amsterdam, kunnen ze dat al besparen.
wins
0
Aankomende weken wordt het weer extra druk voor PostNL, steden te druk, dus nog meer online shoppen, goed voor koersverloop en dividend
Steenbok1972
0
quote:

B...K schreef op 12 december 2020 15:52:

[...]

Net even bij Bruna en Primera in Groningen geweest.
Bij Bruna hebben ze momenteel 40 - 50 % meer kerstkaarten verkocht als vorig jaar.
En bij de Primera 60 %
Dus ook met de verkoop van kerstkaarten gaat het zeer goed
Dat ziet er dus allemaal goed uit voor PostNL.
Nu de koers nog..................
Verwacht vanaf maandag een verdere stijging van de koers.
. Hoe komt u aan deze getallen ? Gevraagd aan de medewerkers
4.922 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 ... 243 244 245 246 247 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 1,241
Verschil +0,016 (+1,31%)
Hoog 1,248
Laag 1,226
Volume 949.579
Volume gemiddeld 2.208.942
Volume gisteren 810.436

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront